Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Experti: Praktické školy nekončí. Na inkluzi se lepí populismus a lži

Do škol se nahrnou stovky postižených dětí, praktické školy skončí a kvalita vzdělávání půjde dolů. To jsou podle České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání nejčastější mýty, které se šíří o společné výuce všech dětí. Podle organizace novela školského zákona od září změní zejména to, že děti s handicapem budou mít nárok na adekvátní pomoc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J96a26n 96N95o29v38á51k 4749709766720

Murphy definoval: Co se může pokazit, to se pokazí!

I zhlédlo se v tom panstvo a s rozkoší to praktikuje.. ;-(

+2/0
28.2.2016 17:16

P29a70v90e68l 29P89e47l88c 2549473305

Me prijde, ze se tu nadava na novou verzi inkluze uplne stejnym zpusobem, jakym se nadavalo na zavwedeni soucasne verze. A nyni je jakoby znicehonic soucasna verze v pohode, ale spatne je ta nova. Tipnu si, ze za pet let, az se budou pravidla znovu menit, diksuse tu bude staejna jako dnes. Lidi od natury neradi prijimaji zmeny.

0/−3
27.2.2016 11:03

R59a40d74o65v42a84n 41S50t79o71k38l70a41s57a 3689702806585

není žádná stará verze inkluze... Je zcela nová podoba inkluze, která předpokládá, že více než 14 tisíc mentálně postižených dětí s IQ mezi 50 až 70 bude z praktických škol převedeno do běžných tříd základních škol. To je nová věc, nesrovnatelná s čímkoliv, co se v minulosti ve školství zavádělo... :-/

+3/0
27.2.2016 15:34
Foto

J47a97n44a 36F22o27l68p14r12e24c23h49t96o73v84á 8750667658313

Pečlivě jsem si pročetla dosavadní diskusi. Jsem jedním z učitelů, kteří hlasovali proti inkluzi. Proč? Učím přes 20 let. Nejsem začátečník bez zkušeností. 10 let jsem pracovala mimo školství v obchodní sféře. Myslím, že mám tedy pohled na tuto problematiku "z obou stran plotu". Dost lidí si tu plete pojem integrace a inkluze.

Integrace je začlenění jakkoli hendikepovaných do stávajícího systému. Ta probíhá průběžně už spoustu let. Integrovat mohu ty, kteří o to stojí a přizpůsobí se tomu, co nabízím. V mém případě - jsme bezbariérová škola, přijímám děti tělesně postižené (s osobním asistentem) a děti, které jsou OPPP diagnostikovány do "spodního pásma průměru" a mají snahu v rámci svých možností pracovat na maximum (bez pedag. asistenta). Problémem jsou děti s poruchou chování (jakoukoli) a poruchou autistického spektra. Tyto se integrují špatně, na asistenty peníze nejsou (pro tento školní rok jsem dostala 0,2 úvazku, tj. 10 hodin týdně. Je to jako plivnutí do moře.

Inkluze je vytvoření podmínek pro děti, které by teprve přišly (vím, co přijde? - ani náhodou). Pro přijetí nových dětí s různým typem postižení bych byla povinna vypracovat individuální plány výuky. Každému na míru. Jak mám vědět, čeho je takové dítě schopno dosáhnout? A upřímně - aby žáci 8. třídy např. řešili lomené výrazy a výrazy s proměnnou a druhý dle ind. plánu nebyl schopen spočítat příklad: "Dosaď x = 6 a vypočítej........-4 + x = ?" .... kde to jsme? Kam až budeme muset požadavkům na vzdělání ustoupit? To bude osmák počítat do tisíce a cokoli dalšího bude nad jeho chápání a přesto projde do devítky a dosáhne základního vzdělání?

Jsem proti systému, který zavírá oči před realitou života. A inkluze tak, jak je teď nastavená, je popřením všeho, o co většině učitelů jde. Aspoň si to myslím.

+12/0
27.2.2016 10:17

J62a94n66a 42Š29i95m10o90n10o58v20á 2606291669401

Představte si, že si zaplatíte kurz společenských tanců. S vámi a mnoha dalšími na vaší úrovni se tam dostaví i nějaký lehce retardovaný miloučký človíček. Trenér se samozřejmě dle honoráře bude do roztrhání těla věnovat všem tak, aby je dotáhl na stejnou úroveň, tedy prakticky bude skákat jen a jen kolem toho miloučkého retarda. Budete spokojeni se vzděláváním, kterého se účastníte? Namísto společenských tanců si představte kurz keramiky, jazykový kurz, nebo cokoliv podobného, co je o vzdělávání. Psychickou i třeba fyzickou zátěž pedagoga při takové výuce si probereme asi pod jiným článkem, to bude také zajímavé.

+8/0
26.2.2016 21:39

R16a48d85o32v27a56n 95S38t82o27k37l40a73s63a 3849652906125

Rád bych reagoval na diskutující, kteří mi vyčítají, že za inkluzí chybně vidím jen začleňování dětí s lehkým mentálním postižením, tedy těch, které mají IQ od 50. ;-)

Jasně, že inkluze je širší pojem, ale nejproblematičtější částí je právě začlenění dětí s lehkým mentálním postižením do běžných tříd. Nevím, proč právě toto zlehčujete a opomíjíte. Nikdo nemá nic proti začleňování třeba postižených, což se dělo i bez novely zákona, nebo zdravých dětí z vyloučených lokalit, především romských, což také dosud probíhá. Problém je ale v tom, právě děti z vyloučených lokalit, a většinou romské, trpí lehkým mentálním postižením. Takže na jednu stranu je snaha tyto děti začlenit, ale na druhou stranu to dosud nebylo možné právě kvůli jejich postižení. Takže byl novelizován zákon, který to umožní. Ministerstvo školství navíc chytře zrušilo kategorii lehce mentálně postižení a zavedlo novou kategorii žáci se zvláštními vzdělávacími potřebami. To umožní začleňovat romské děti z vyloučených lokalit a tvářit se, že nejsou mentálně postižené, ale jen sociálně znevýhodněné. Statistika je ale neúprosná. Mentálně postižených, kteří mají být začleněni, je 14810. Do jaké kategorie budou začleněni a jak budou nazýváni, je už jedno. Výsledek bude ten, že mentálně postižení se budou vzdělávat společně se zdravými dětmi. A to vadí pedagogům i odborníkům, kteří naštěstí nejsou mentálně postižení a uvědomují si, jaký je skutečný smysl inkluze.

+7/0
26.2.2016 20:53

P48a27v62e80l 65K25r39ů22ž36e68l55a 7900629922

Naprosto přesně vystiženo, díky!R^

+1/0
26.2.2016 21:18

J81a66r66o45s89l43a47v 73K65o66s 3822253905653

Devadesát procent učitelů proti "inkluzi"......Ozvali se lidé, kteří vědí a v tom prostředí se pohybují denně. Teď zase couvají ti chytrolíni, kteří to "vymysleli" a tak mlží něco o populismu a lžích. Bylo by potřeba poslat ty myslitele někam !

+7/0
26.2.2016 19:19

P35e36t24r 92M28a57r79e49č76e35k 1823691929158

Aha, podle paní ředitelky nejde ve vzdělávacím sytému v prvé řadě o kvalitu vzdělání nýbrž o pestrost. Kdo by se nadál takové hlouposti od studovaného pedagoga ?! ;-€ Potřebuje snad společnost nevzdělané , ovšem pestré stádo ?

+14/0
26.2.2016 18:02

M30a37r82t90i63n43a 57M17o95u49d74r57á 7630743616959

R^ přesně ta. Pestrost mají mimo školu, ve škole mají být co nejlepší podmínky pro vzdělávání. Ty tam za přijatelný peníz děti se specifickými potřebami nedostanou.

Není ekonomicky únosné, aby v bezplatném školství měl kdekdo osobního asistenta k ruce. Ať si ho tedy zaplatí jako nadstandard.

+3/0
26.2.2016 19:46
Foto

J96a50r33o73m85í98r 54H61l71u15b23e42k 2896410614301

Expertů máme nadbytek, asistentů lehce retardovaných nedostatek. Nic snazšího, než personální přesun z místa přebytku do místa nedostatku. Ostatně tak se děje i v přírodě, která na to měla mnohem víc času.

+9/0
26.2.2016 17:55

J50i42ř53í 38B82r91o60ž 5579175282407

Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) - opět další ziskovka bojující o svoje miliony ze státního rozpočtu? :-P

+15/0
26.2.2016 17:53

G73a27b70r92i14e86l 79H37o42r45t28e29n 9301819303284

A tady máte názory paní předsedkyně:

http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-s-klarou-laurencikovou-d4s-/domaci.aspx?c=A150923_155850_domaci_zt

Ne náhodou je pod rozhovorem podepsaná rovněž Zdeňka Trachtová.

+7/0
26.2.2016 17:56

J58i30ř25í 27B64r86o53ž 5169315312337

Děkuji R^

+3/0
26.2.2016 18:19

F23r15a88n75t65i66š68e79k 43C11h21m18e54l19a13ř 6298830

Tak jsem si to našel o krom blábolů je na té stránce i jedna pozitivní věc: hlasování na otázku: "Měly by se školy snažit začlenit lehce postižené děti do normálních tříd?" s výsledkem Ne 2689 / Ano 287 :-D :-D :-D

0/0
26.2.2016 20:42

P31a22v32e55l 61K72r11ů37ž91e11l74a 7860739632

Přesně tak, "odbornice" laurenčíková je poradkyní mšmt, poradkyní mpsv, předsedkyní čosiv, učí na UK a ještě mnoho a mnoho dalších funkcí a pozic!

+3/0
26.2.2016 17:56

R71u82d63a 66S32l52a69v61í61k 5613128856271

„Děti s lehkým mentálním postižením budou mít stejné vzdělávací výstupy jako doposud, nedojde k tomu, že by musely nově zvládat stejné učivo jako jejich vrstevníci bez postižení,“

Už jsem si to přečelt 3x a pořád tomu nerozumím...

+4/0
26.2.2016 17:51

G47a21b69r17i60e67l 69H84o18r98t77e60n 9421879473734

To znamená, že váš Franta s většinou ostatních dětí v páté třídě ZŠ bude během hodiny ČJ sledovat výuku Pepíka, jak se učí abecedu.

+13/0
26.2.2016 17:54

M65a92r92t69i46n49a 35M90o51u80d75r23á 7680603706529

Čili budou si od dětství zvykat, že jsou outsideři

+1/0
26.2.2016 19:47

J74a54n63a 25V31a92l24e29n13t78o62v83á 1852163885648

Ježíši kriste! to je odborníků a expertů v týhle diskusi....

+1/0
26.2.2016 17:36

Z31d87e94n67a 19S25v80o97b85o78d64o78v90á 2554266573386

- myslíte rodičů? A kde najdu na stránkách ministerstva jasný výklad, aby ho pochopili i rodiče s IQ od 50?

+5/0
26.2.2016 17:40

P34a84v86e34l 32K51r71ů78ž72e66l67a 7860519142

Smysluplný výkřik

+3/0
26.2.2016 17:41

G45a90b21r91i79e64l 12H43o58r73t65e38n 9521379443374

Na to, abyste pochopila nesmyslnost projektu souběžné výuky dětí s IQ cca 60 a dětí s IQ cca 100 v jedné třídě, nemusíte být odborník. A "expert" tady byl v diskuzi jen jeden a ten za dvě hodiny nepochopil, že lidem nevadí inkluze jako taková, ale inkluze v provedení idealistů, kteří to první uvedené považují za skvělý nápad.

+12/0
26.2.2016 17:51

E57v61a 14S54v60o30b12o40d98o45v32á 2883452581225

Opět dvojí metr: "děti s handicapem budou mít nárok ".

Co ostatní děti? Ty mají povinnost snášet při vyučování neustálé vyrušování, smířit se s jedničkami za nic jen pro někoho, se zpomalením tempa /a tedy nudou/ a vědomím, že ač je těch běžných ve třídě většina, paní učitelka a asistenti skáčou jen kolem inkludovaných.

Bravo, jistě vznikne zvlášť pevný třídní kolektiv!

+24/0
26.2.2016 16:41

P20e44t73r 29A87s79c62h45e91n35b90r35e23n67n92e98r 6445433452181

Tohle jen ještě více zvýší zájem o víceletá gymnázia

0/0
26.2.2016 16:37

R15a81d95o52v24a88n 80S92t44o41k23l96a10s60a 3549922776185

:-( tak to je budou muset omezit, či rovnou zrušit...

0/0
26.2.2016 16:38

T56o57m93á26š 22S29k69á94l87a 6718157

naopak, podporovat. Nad soukromou školou má ministerstvo pořád autoritativní ruku, ale všechny průsery se svedou na školu a její neschopnost se řídit moudrými radami ministerstva.

+3/0
26.2.2016 16:51
Foto

B46á87r54a 10T50u17č38k48o30v14á 2974985696112

Jen docasne, nez i na nich bude zavedena inkluse

+2/0
26.2.2016 17:02

V59l22a92d35a62n 23Č98e30r35n86í86č23e87k 8682756813290

Ale ona tam zavedena je stejně jako na ostatních školách. Opravdu jsem udiven, že lidé diskutují a nejsou si schopni zjistit ani základní informace.

0/−4
26.2.2016 17:11

L19u87k96á53š 67C96v58r52č25e54k 1566134577

Mohl byste mi prozradit, jak mentálně zaostalý jedinec zvládne přijímačky na víceleté gymnázium?

+4/0
26.2.2016 17:20

V58l34a25d61a17n 76Č68e34r57n15í26č62e67k 8222366283690

Proč mentálně zaostalý 8-o? Mezi inkluzí a mentálně zaostalým není žádné rovnítko. Toto "jednoduché" spojení přinesla media a dav to přejímá bez toho aby se nad tím zamyslel.

0/−3
26.2.2016 17:23

R71a47d83o96v88a81n 13S16t53o94k76l19a97s54a 3729312386385

opravdu se mýlíte... v inkluzi jde o převedení více než 14 tisíc dětí s lehkým mentálním postižením do běžných tříd základních škol... Na gymnázia se samozřejmě hlásit nebudou...

+3/0
26.2.2016 17:30

V88l72a16d68a15n 60Č75e60r81n80í89č10e84k 8312346553810

Pane Stoklasa, Vy jste si pojem inkluze spojil s tímto. Já s tím nic nenadělám. Věřte, že inkluze na gymnáziích je.

0/−1
26.2.2016 17:44

R19a28d60o68v51a21n 55S62t81o91k24l59a59s52a 3409392826475

Problém bude na zš, na gymnáziích nejsou lmp

+1/0
26.2.2016 17:54

V55l62a12d42a33n 30Č38e98r32n25í53č20e54k 8842516723630

Vy pořád s tím LMP. Inkluze není jen LMP, zkuste to pochopit.

0/−1
26.2.2016 18:00

R13a76d69o46v60a60n 16S32t67o61k11l32a37s59a 3709112836785

Jasně, že inkluze je širší pojem, ale nejproblematičtější částí je právě začlenění dětí s lehkým mentálním postižením do běžných tříd. Nevím, proč právě toto zlehčujete a opomíjíte. Nikdo nemá nic proti začleňování třeba postižených, což se dělo i bez novely zákona, nebo zdravých dětí z vyloučených lokalit, především romských, což také dosud probíhá. Problém je ale v tom, právě děti z vyloučených lokalit, a většinou romské, trpí lehkým mentálním postižením. Takže na jednu stranu je snaha tyto děti začlenit, ale na druhou stranu to dosud nebylo možné právě kvůli jejich postižení. Takže byl novelizován zákon, který to umožní. Ministerstvo školství navíc chytře zrušilo kategorii lehce mentálně postižení a zavedlo novou kategorii žáci se zvláštními vzdělávacími potřebami. To umožní začleňovat romské děti z vyloučených lokalit a tvářit se, že nejsou mentálně postižené, ale jen sociálně znevýhodněné. Statistika je ale neúprosná. Mentálně postižených, kteří mají být začleněni, je 14810. Do jaké kategorie budou začleněni a jak budou nazýváni, je už jedno. Výsledek bude ten, že mentálně postižení se budou vzdělávat společně se zdravými dětmi. A to vadí pedagogům i odborníkům, kteří naštěstí nejsou mentálně postižení a uvědomují si, jaký je skutečný smysl inkluze.

0/0
26.2.2016 20:51

G92a78b75r93i40e39l 52H88o39r19t71e47n 9381179863874

Neznáte poslední vývoj? Cílem je odstranění známek, protože mohou vést k nezdravé soutěživosti a dokonce k naprosto nežádoucí negativní motivaci. Čili bych to druhé tvrzení určitě doplnil o "zatím".

+1/0
26.2.2016 18:01

V37l61a23d10a93n 11Č95e20r65n68í37č76e93k 8642826193700

Nikdy to nebude jen LMP.

0/−1
26.2.2016 18:06

G16a58b92r87i18e46l 39H93o70r30t96e60n 9301329923444

Bude to ------> i <------ LMP, tedy děti s IQ 50-69, a to je ten problém.

+1/0
26.2.2016 18:12

E48v32a 18S86v82o83b90o81d65o38v70á 2123742941745

Na gymnáziu jsem dítě s mozkovou dysfunkcí nepotkala a bohdá nepotkám.

0/0
26.2.2016 19:12

Z35d62e76n32a 58S92v10o28b24o83d15o32v80á 2984586443456

- informovat má ministerstvo - a to tak, aby to pochopil i "dav".. Kde například ředitelé škol zjistí, s kolika penezi mohou počítat (jestli z toho zaplatí třeba přesčasy za doučování, nebo rovnou učitelku) a jakou mají záruku, že ty peníze budou i příští rok?

+4/0
26.2.2016 17:38

V43l41a54d42a73n 31Č86e32r67n20í32č78e75k 8362296753550

Ale ministerstvo informuje, jestliže to dav nepochopil a bere za své co napíší media v honbě za senzací, potom je chyba i v tom školství. Kde si má ředitel zjistit informace - u svého zřizovatele. Promiňte, ale děláte z ředitele tak trochu neschopu. Snad je dostatečně samostaný a ví na co a kde se má ptát.

0/−2
26.2.2016 17:49

Z70d97e53n10a 44S50v48o13b93o12d76o60v19á 2824166933346

- jak potom vysvětlíte odpor učitelů?

- fakt nejsem odborník, ale dokážu si i představit, že na nižším stupni by byla třída žáky s mentálním handicapem(na matiku, češtinu..) a TV, pracovky, výtvarka, hudebka.. by byly společné.. což by mohlo ulehčit i těm školám, co už problémy mají..

+1/0
26.2.2016 19:13

V67l42a50d42a61n 40Č88e98r90n82í77č49e48k 8572856563350

Jen abychom si rozuměli. Já nepíši, že jak to ministerstvo připravilo je správné. Podle mého nestačí aby stát najednou nalil do inkluze více peněz. Alespoň se začalo něco v této otázce dělat. Co mi vadí zejména je ta davová psychoza spojující inkluzi s inteligencí.

0/0
26.2.2016 18:05

G38a60b90r45i98e89l 16H38o79r29t19e71n 9571379253844

Lidé - odborníci a rodiče - prostě odmítají tu část inkluze, která zahrnuje děti s výrazně podprůměrnou inteligencí.

To je celé.

+1/0
26.2.2016 18:14

V50l67a85d35a23n 19Č67e63r10n52í67č69e63k 8552546903130

Jste první kdo pochopil, že LMP je pouze (malá) část inkluze a není proto možné ihned odsoudit celou inkluzi. Přeci nevylejeme s vaničkou celé dítě. Bohužel většina diskutujících si toto neuvědomuje.

0/0
26.2.2016 18:18

G83a54b55r12i88e68l 52H43o13r81t21e79n 9371439543624

Kromě vás si to uvědomují všichni.

+1/0
26.2.2016 18:24

V63l96a88d10a31n 21Č28e91r36n45í55č32e45k 8732336733280

Tak to čteme každý jinou diskuzi.

0/0
26.2.2016 18:26

G67a72b82r68i81e61l 98H42o90r19t37e56n 9821729193224

Ale vůbec ne. To jen vy nerozumíte psanému textu. Prostě jste typický expert na inkluzivní vzdělávání.

0/0
26.2.2016 19:46

P17a98v57e65l 89K81r72ů35ž62e74l53a 7220299962

A to, že ministerstvo řídí naprosto nekompetentní osoba s naprosto nulovými zkušenostmi v oblasti školství a zejména toho speciálního, vám nevadí???

0/0
26.2.2016 18:17





Najdete na iDNES.cz