Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Betonové monstrum protne údolí. Ohrozí orly i hrozny, bojí se Bulhaři

Bulharsko plánuje výstavbu dálnice, která má spojit jih země s Řeckem. Proti nákladné stavbě se však bouří ochránci přírody i lidé z údolí Kresna. Dálnice totiž oproti původním plánům protne jedno z nejcennějších chráněných území v Evropě. Místo přílivu turistů hrozí devastace krajiny i exodus místních, píše The Guardian.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O66l98d41ř55i80c51h 81J17a21n69e47č31e39k 8659836743281

"Bulharské údolí Kresna Gorge" 8-o;-DRv (popisek u obrázku)

a jinak - to jim Brusel ty peníze nemůže prostě stopnout, když je to tak škodlivé a odporující původnímu projektu?!

0/0
22.2.2016 8:50

D18a90n50i95e85l 97D26r64n44e25c 6211169616362

Chtělo by to více informací než jen, že se v Bulharsku bude stavět dálnice. Připadá mi to trochu jako D8 v Českém Středohoří, kde bylo taky mnoho povyku pro nic (z článku je cítit snaha projekt co nejvíce pošpinit, nejsou však použity relevantní argumenty, autor navíc ani neuvedl délku původně plánovaného tunelu). Třeba tato dálnice povede někde na úpatí schovaná za PHS a bude na ní hromada biokoridorů. Ona ochrana Natura 2000 se občas taky dost přehání, viz D55 a problém s tím, že by kamiony mohly srazit ptáky, a dva tunely o délce 8 km jsou jim málo... S posudky vlivů na ochranu přírody je problém, že jakmile máte variantu s tunelem, pak z principu nemůže jiná varianta vyjít pro nejbližší okolí stavby lépe. Dochází pak k absurdním řešením jako již zmíněná dvojice tunelů na D55 nebo třeba u železničních tratí se vybere varianta se zastávkou v poli, protože pak bude v obci menší hluk a během stavby menší prašnost, co na tom, že v konečném důsledku bude více lidí jezdit autem...

Doplním tedy parametry tunelu z wikipedie:

délka: 15,4 km

metoda ražení: NRTM

cena: cca 560 000 000 Euro

Takto dlouhý tune je bezpečnostním rizikem a je drahý i provozně (osvětlení, vzduchotechnika, ...). Jen pro porovnání před pár lety byly náklady na provoz tunelů ve správě ŘSD 300 000 000 Kč.

+1/0
21.2.2016 22:02

S57t85a28n 53N37o75v18á38k 5877935525564

Věta "Místo přílivu turistů hrozí devastace krajiny" si protiřečí. Správně by měla znít "S přílivem turistů hrozí devastace krajiny".

+1/0
21.2.2016 20:22

I40v76a15n 17Č20u28k97a 3822924231132

varuji bulharské bratry před vstupem zahraničních investorů, doporučovaných mimo jiné profesorem klausem coby jediná záchrana hospodářství. také jsme měli co zachraňovat -pivovary, banky, ocelárny, řadu automobilek ani národní památky nezůstali naše. bratři - pomaleji, ale za svoje!

+3/−6
21.2.2016 15:57

I11v25a90n 46Č36u69k10a 3592424891442

a zase novákovská klika ))

0/−1
21.2.2016 16:04

M21a21r55i98n19a 78D13i56t53t38r65i85c86h38o17v11a 7876634534

Priroda v Bulharsku (mimo mesta) je nadherna a presne takova jaka by mela bejt vsude. Neznicena a neupravena lidmi. Z toho, ze to pujde do haje je mi smutno.

+4/0
21.2.2016 15:50

R63i72c25h72a36r60d 27N91o61v33a51k 8958986501422

preklad clanku: v bulharsku stavi dalnice, zelena monstra rvou vzteky.

+5/−12
21.2.2016 15:14

R93a95d63o28s87l13a89v 65K59l50a45u38d13a 5174288684212

Každý kdo nechce zničit přírodu je zelené monstrum. ZajímavéRv

+9/−2
21.2.2016 15:20

I95v88a35n 71Č95u47k29a 3472904861502

nováci tady mají nějaký rodinný zájem?

0/−1
21.2.2016 15:59

M33i11l41a66n 45N54o44v21á46k 2690745495735

Článek je zařazen v rubrice Zahraniční a přitom by měl být zařazen v rubrice Ekologie. Takovéto tendenční ekofanatické články do běžné rubriky nepatří.

+8/−10
21.2.2016 14:52

K16a64r31e89l 31N23e83č43a63s 5403109190250

Co je na tom vy veleduchu fanatického?Zabetonovat vše a potom brečet,že máte sklepy plný vody je fajn.Zničit poslední místa,kde se život odvíjí,jak by měl a kam se dá ještě bez prefabrikovaného idiotismu turismu jet ?:-/

+3/−3
21.2.2016 15:42

P69e97t57r 43M80i95c25h48a42l 2570184781922

Hlavně ať jim tam případný tunel nejde razit Metrostav. :-)

+3/0
21.2.2016 14:49

J58a72k16u31b 51M30a48t60o64u40š 3255392252763

A proč né jen ať platí zase někdo jiný ;-D;-D

0/0
21.2.2016 14:59

J13o17s69e69f 41N56o29v83á45k 1620133885

Proč? Dneska si už ani nedovedem představit Moravský kras bez Macochy - a Bulharům takovou atrakci nedopřejem?

0/0
21.2.2016 15:41

P78a33v35e73l 17S23o21b37o64t21k36a 5410884

Bulharsko je členem EU, proto je zcela irelevantní zda nějaká bulharská firma je schopna nějaký tunel postavit či nikoli - není možno preferovat domácího dodavatele a tendr na výstavbu dálnice (úseků) musí být otevřený všem.

+3/−1
21.2.2016 14:49

T79o69m63á14š 67K42u14c64h28a22ř 3417721868761

A budeme jí říkat migrantská magistrála. :-P

+5/−2
21.2.2016 14:44

F31r72a73n36t52i28š61e50k 25S35t90u33r12m 4282860220906

Trochu zmatený článek. Míchají se tu názory odborníků na přírodu, stevebních firem a důchodců ze zapadlého údolí na jihu Bulharska. Co třeba nějaké názory odborníků na dopravu? Ti by třeba mohli o problému něco vědět, ale co, raději se zeptáme místního důchodce (asi experta na demografii a vlivy dopravy na údolní mirkoklima). ;-)

+3/−1
21.2.2016 14:16

K79a37r80e60l 85N65e79č77a30s 5973349590200

Developer nebo odborník na dopravu pracuje v zájmu stavebních korporací.Ten sice může něco vědět,ale nezajímá jej to ,v palici má jen KOLIK,ZA KOLIK,KOMU.;-D;-D

+3/−1
21.2.2016 14:24

F92r11a29n45t88i64š89e83k 82S22t36u38r54m 4382220430396

On asi někdo z ČVUT nebo ŘSD těžko bude lobovat za stavební korporace někde v Bulharsku a vznést jednoduchý dotaz by neměl být pro novináře problém. Ale to bych chtěl asi moc, když to asi neudělali ani v Guardianu. :-)

0/0
21.2.2016 14:45

K85a76r16e31l 60N44e16č26a44s 5173939570320

A co by ám asi řekl?Že je to hovadismus pro lidi a přírodu,ale požehnání pro rychlejší pohyb komodit.;-D

0/0
21.2.2016 15:44

I29v37a90n 14Č41u89k14a 3662384321312

ale bylo by to s kulatým razítkem na tisíci stranách za padesát milionů

0/0
21.2.2016 16:03

R16a96d24o54s31l41a36v 66K43l90a22u56d53a 5884418654232

Z hlediska dopravy je pochopitelně ideální dálnice. Na to není potřeba se nikoho ptát. Jenže žijeme naštěstí v době, kdy jsme zjistili že ochrana cenných lokalit je daleko přednější.

+4/0
21.2.2016 14:24

P28a54v56e95l 35Ř60a92p97e47k 7492966329395

Tak jako nelze postavit silnici skrz vaši domácnost, tak jako nelze postavit dálnici skrz cizí stát, není morálně přípustné stavět silnice skrze obec či kraj, pokud je to proti vůli místního společenství.

+3/−1
21.2.2016 14:27

M72a57r53e83k 24Š63i30m60o93n 2124797378248

A co bys od odborníka na dopravu chtěl slyšet? Dálnice je potřeba, jestli tunel nebo most je celkem jedno. To by ti řekl.

0/0
21.2.2016 14:31

F40r17a80n47t25i98š34e90k 47S82t75u35r79m 4452310550836

Mě by třeba zajímalo, jestli nakonec by ten most nebyl dražší než tunel. Jestli se to údolí s chráněnou přírodou nedá lehce obejít apod.

0/0
21.2.2016 14:41

R91a39d44o14s28l64a13v 68K73l77a45u61d34a 5514758674212

Most bulharské firmy postavit dokážou, tunel ne. Lehce obejít to určitě nejde. Kdyby to šlo, tak by to tak udělali a bych by pokoj... Ono je to stejné jako obejít České středohoří.... Třeba přes Jizerky.

0/0
21.2.2016 14:47

P29a85v27e10l 33Ř96a96p48e34k 7732776589435

Průkopníkem dálnic v Evropě byl Hitler. Je ohromující, že tato zrůdnost přežívá i 70 let poté, namísto toho, abychom konečně zapracovali na přepravním systému důstojném 21. století.

+1/−5
21.2.2016 14:16

R28a97d15o19s20l49a92v 19K22l51a76u77d51a 5314878394222

Hitler nebyl průkopníkem. Dálnice se začaly budovat v Německu 10 let předtím, než se dostal k moci.

+3/0
21.2.2016 14:26

P40a98v66e67l 25Ř45a38p83e68k 7422466649925

Ano, i tak se to dá napsat. Ale realita je taková, že před Hitlerem bylo asi 100 km dálnic, Hitler dal postavit dalších nejméně 5 tisíc km.

0/−1
21.2.2016 14:30

M90a35r19e39k 58Š46i55m24o41n 2364747128178

A dálnice v USA stavěl taky Hitler?

+4/0
21.2.2016 14:32

P43a49v31e81l 75Ř19a19p21e42k 7772916749135

USA jsou demograficky odlišné území, s rozsáhlými pouštěmi a většími vzdálenostmi, s Evropou je to naprosto nesrovnatelné.

+1/−1
21.2.2016 14:39

R62a75d35o51s17l55a54v 29K59l51a67u21d71a 5514828974982

Realita je taková, že projekty převzal od nenáviděných předků... a to až když rozpoznal, že na tom může vydělat.

0/0
21.2.2016 14:37

P72a90v65e17l 11Ř88a62p85e65k 7372556809575

Jako ultralevičák musel být přímo nadšen, neboť dálnice splňují vše, po čem správný levičák touží - práce pro masu dělníků, obdoba výstavby hladové zdi, obrovské státní výdaje, násilí proti místním lidem při výstavbě a provozu, opíjení lidí iluzí blahobytu, distribuce socialistického jmění, možnost zdanění atd.

0/0
21.2.2016 14:43

R56a27d63o55s83l79a88v 89K28l28a56u87d82a 5964628704132

Hitler nebyl ani levičák, ani pravičák. Což není většina diktátorů. Hladová zeď je pověra, když někdo potřeboval z Kadla IV udělat komunistu. Součást normálního opevnění Prahy. Ve středověku byla hradba okolo každého města.

+1/0
21.2.2016 14:50

P67a36v23e42l 15Ř10a19p94e60k 7862716649505

Vy si s každým argumentem umíte poradit :-) No budiž vám to přáno.

0/0
21.2.2016 15:01

R28a98d47o12s94l50a56v 25K66l12a18u19d53a 5714198294272

Hitler byl sponzorován největšími průmyslníky té doby. Včetně Forda.

0/−1
21.2.2016 15:10

V90í98ť25a 61K69r28u66t24i50š 1270544605337

Tak zapracujte a konečně nám ten váš důstojný přepravní systém představte. Systém, který bude investičně i co do provozních nákladů efektivní a který umožní dopravu osob i nákladu kdykoliv a kamkoliv v rozumném čase a logisticky jednoduše. Miliardy lidí vám budou za váš převratný objev vděčny.

+2/0
21.2.2016 16:17

J26a34n76a 10P57r49o80c12h22á23z87k10o33v15á 5332610380104

Vláda si od ambiciozního projektu slibuje příliv investorů do oblasti i skokový růst turismu. Motivací je pro ni i štědrý dotační systém EU.

**********************************

Postaví si rychlejší a snadnější trasu pro migranty..Prachy, prachy, nic jiného není důležité?

+2/−5
21.2.2016 14:12

F74r42a94n72t48i87š58e79k 79S86t54u33r11m 4632420190906

A největším podporovatelem migrantů je prezident Zeman, který chce postavit kanál Dunaj-Odra-Labe ;-D. Zas nepřehánějme prosím. ;-)

+4/0
21.2.2016 14:19

K83a76r71e60l 79L46a88n86g12r 2732687940618

Betonářská loby si prosazuje své... Stejné je to všude ve světě.

+10/−1
21.2.2016 13:47

P90a88v87e54l 85Ř89a96p53e84k 7872506779685

Za vším zlem dneška hledejte dotace. I za tímto. EURv

0/0
21.2.2016 14:32

P93e56t88r 22N33a67j24d23e48k 7837656483941

Oceňuji, že se iDnes naučil v roce 2016 používat mapy R^

+14/0
21.2.2016 13:28

D88e50n11i80s 48H51u14m32l 4152905935896

Beton by měl spíš použit na hranici s Řeckem a Tureckem

+14/−3
21.2.2016 13:19

T68o47m73á59š 92B50y97d91e54l65s55k25ý 8110751490

a kde by jste si ho představoval? Řecko s nimi nemá suchou hranici

+2/−2
21.2.2016 13:47

D44e66n83i53s 74H86u56m73l 4882145785536

Hranice Bulharska s Řeckem a s Tureckem

0/0
21.2.2016 13:50

T49o25m80á89š 10M70a88r71t54í40n42e25k 2685668785979

A v kterém vesmíru nemá Řecko s Tureckem suchozemskou hranici? 8-o

+1/−1
21.2.2016 13:51

J88a80n 74P76r25i10c35h44y33s78t13a34l 8171508513

Vy zijete v jakem vesmiru?

To je ta hranice, na ktere Rekove uz pred lety postavili plot.

https://www.google.dk/maps/@41.2395887,26.4879251,9z?hl=en

+1/0
21.2.2016 14:03

D34e10n79i17s 16H96u69m24l 4982985955976

plot je malo, ma tam byt 4m vysoka zed se straznimi vezemi

0/0
21.2.2016 14:47

P18e20t17r 35V27l98c73e23k 5362225705907

mají, ale ta je nepropustná.....na severovýchodě Řecka

0/0
21.2.2016 14:15

J48a88n 46P66r30i66c63h64y13s87t17a24l 8881598723

V tom pripade nema ani Cesko s Nemeckem suchozemskou hranici?

Recko ma hranici s Tureckem

Bulharsko ma hranici s Tureckem i s Reckem

Nebo se snad domnivate, ze Turci se vzali Istanbulu a vratili jej Recku i s puvodnim nazvem Konstantinoupolis?

+1/0
21.2.2016 14:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.