Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Papíry na zkoušku, nebo dozor? Experti řeší, jak zkrotit mladé řidiče

Nezkušení řidiči loni zavinili přes 16 tisíc nehod, což je nejvíc za uplynulých pět let. Z policejních statistik lze také vyčíst, že šoféři, kteří usedají za volant méně než pět let, mohou za třetinu všech nehod i mrtvých. Špatná čísla má zvrátit novela zákona o autoškolách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J79i44t72k76a 79T48v90r40d86á 3161958196979

Začnu u autoškoly-syn ji dělal v Praze,takže ho naučili celkem slušně jezdit v městském provozu,což se m u teď dost hodí.Jenže jezdil v jiném autě a než se doma shodnul s tím naším ,najezdili jsme společně hezkých pár kilometrů.A než si zažil pravidlo-když někam nevidíš,tak zatraceně uber,byly prázdniny na samém konci.

Jo a jezdil s maminkou,protože tatínek pracuje od nevidím do nevidím .Čili 18 letý výrostek srazil své ego a představy o bezbřehém rádění s tátou a poslouchal jak hodinky.Dnes je mu o 6 let víc a na silnici(najezdil kolem 3tis.km měsíčně) neměl jediný problém.Dceru čeká to samé.

0/0
28.1.2016 9:50

J39a43r26o33s92l90a16v 91K32a29d56l78e25c 5171939802311

Je nesmyslné, že začátečník může řídit vozidlo jako zkušený řidič. Začátečník by měl začínat na vozidle s menším obsahem, výkonem i regulovanou rychlostí.

0/−2
24.1.2016 21:24

R98o24b98e54r66t 35M80o62t92k41a 4686847929225

Základním problémem je, jak píší, ochota dodržovat pravidla. Není problém ani tak ve výcviku v autoškole jak ve výchově a ve společnosti. Ochota dodržovat pravidla je čím dál tím ve společnosti nižší.

+5/0
24.1.2016 18:42
Foto

B79r19o79n74i42s73l26a71v 52G61a68b57r24y25š 2972649411

S tím souhlasím. Někomu stačí cedulka, aby tam nechodil, někomu nestačí ani závora, kamery...

+1/0
24.1.2016 19:34

J96a59r64o17s81l20a52v 71L18e45b70e10d59a 3476169387170

Jestli by nestačilo zabezpečt, aby z autoškoly vycházeli mnohem zkušenější řidiči. Ať klidně trvá delší dobu (a je dražší), povinnou součástí výcvik jízdy za ztížených podmínek. Řídit není právo, ale výsada.

Co se alkoholu a drog týče, dal bych i bez nehody zákaz řízení na delší dobu (nad 0.7 a 1.0 promile, drogám tolik nerozumím, od toho jsou experti). Tomu kdo ho poruší, minimálně domácí vězení (ať ho nemusíme živit v base) - a je už na čase , aby zprovoznili ty náramky.

Všechny nápady s dozorem, řidičákem na zkoušku, omezením rychlosti nebo kubatury / výkonu atd. jsou IMO k ničemu...

0/0
24.1.2016 14:31

J75a69k44u41b 60K17n15e36c70h46t84o19v20s65k64ý 3380106711352

Nakonec to dopadne tak, že politici schválí, aby každý měl u řidičáku vystudovanou VŠ.:-P

0/0
24.1.2016 14:21

J37a14k97u97b 36K12n34e38c55h71t92o24v62s28k17ý 3480386291102

Je nemožné, aby s nezkušeným řidčem měl pořád někdo čas jezdit. neřeknu jednou za čas, ale častěji to možné není. Řidičák na zkoušku taky není dobrý nápad, neboť každý si nekoupí po absolvování autoškoly auto. Takže dva royk nemusí vůbec řídit.

+1/0
24.1.2016 14:19

D45a52v59i80d 21P73e67š62e97k 3793151718590

Další možnosti jsou

od 17 let (na rok) - pod dozorem dospělého, jezdil by do obchodu, k babičce na návštěvu apod. tak by se naučil základy a v 18 by dostal normální řidičák.

18+ (výběr ze dvou možností) řidičák na zkoušku (na 2 roky) - s dvojnásobkem bodů a dvojnásobnými pokutami nebo jezdit jen pod dozorem dospělého (1 rok)

- pokud chytí policajti mladého za volantem bez dospělého, nekompromisně na 3 měsíce sebrat papíry a pokud nedoplatí 5 jízd v autoškole, aby si to znovu vyzkoušel, tak řidičák nevracet

0/−4
24.1.2016 13:01

B74o80h10u12s77l70a17v 38K36r77á59l63í76k 2311320909126

Věkem to není. Z mladého hazardéra vyroste starý hazardér, a kdo je odpovědný jako dospělý, ten byl odpovědný už zamlada. A pokud už máme jednou nějakou věkovou hranici danou, tak nemá smysl ji posouvat donekonečna. Prostě naše legislativa předpokládá, že v 18 už je člověk dospělý. I když mnozí lidé by byli schopní odpovědně jezdit už třeba ve 13 letech, ale holt jsou omezeni na právech kvůli těm svým vrstevníkům, kteří jsou ještě příliš nevyzrálí.

+8/−1
24.1.2016 13:08

J26a36n18a 98L35i82e77b32o86v34á 7682496361575

Především jim v autoškole ukázat necenzurované záběry z těžkých nehod. Vždyť ta telata pod dojmem televize žijí v představách, že silnice je závodní dráha a když s vozem udělají pět kotrmelců, oni z toho vylezou maximálně s decentním šrámem na obočí a nikomu se nic nestane. Ostatní účastníci silničního provozu jsou pro ně nevýznamný až obtěžující komparz... a bohužel se tento bezohledný přístup netýká pouze mladých řidičů.

+4/0
24.1.2016 13:00

M49a10r43e48k 81J27a14n70e67č21k70a 1197736103261

Jednoznačně čerství řidič by měl mít řidičák na zkoušku a měla pro něj platit rychlostní omezení na silnicích s vyšší rychlostí, jak je tomu v některých sousedních státech. Nepovažuji za zrovna bezpečné jízdu s někým pod dozorem ve voze, který nemá dvoje pedály, protože nemůžete při velké chybě do řízení zasáhnout.

"Na okruhu by prokázal, že je schopen zvládnout auto ve smyku, nouzově zabrzdit, udržet vůz v aquaplaningu" Tohle bohužel nezvládne ani velká část řidičů, kteří mají řidičáky už poměrně dlouho a něco i najeto, protože se do takových situací buď zatím nedostali, nebo pokud ano, tak absolutně selhali, protože nevěděli, jak v takové situaci správně pracovat se spojkou, brzdou a plynem, natož pak u automatu. Někteří nemají dokonce ani pude sebezáchovy, jak jsem jízdy takových často svědkem. Jak jsem třeba včera jel směr Brno, začalo hustě sněžit a viděl jsem i pár úplných bezmozků, co měli pouze předokolky a valili to v levém zasněženém pruhu, nebo i takové, co zase nechtěli druhým uhnout a blokovali zbytečně levý pruh. Kupodivu to všechno byli staří chlapi, kteří by už měli mít nějaký ten rozum. Osobně bych byl pro, aby řidič aspoň jednou za 5 let musel povinně podstoupit školu smyku. Jedině tady si bezpečně ověří své zkušenosti a meze svého vozu a hlavně bude vědět, jak se vozidlo v takových situacích správně ovládá. Proto je dobré se vždy s prvním sněhem trochu procvičit na bezpečném místě, což je poslední roky v hustě zastavěných městech, čím dál větší problém. Osobně si u nás na jednom velkém prázdném parkovišti na konci obce, vždycky zablbnu a osvěžím si jízdu na sněhu.

0/−1
24.1.2016 12:26

B43o51h45u70s94l62a78v 62K59r49á96l32í78k 2901450489876

Řidičák na zkoušku jen pro čerství řidiče je nesmysl. Za některé druhy přestupků, které svědčí o jednoznačné neodpovědnosti nebo nenapravitelné neschopnosti, by se měl řidičák odebírat každému, ať je čerstvý nebo zatuchlý.

Povinná škola smyku by byl určitě dobrý kšeft pro provozovatele autodromů. Ale neměl by takový výcvik tedy být už součástí základního řidičského výcviku? Nebo jako samostatná řidičská skupina, že by třeba skupina B se smykem byl řidičák BS a pro smyky s přívěsem skupina BES?

Co mi přijde absurdní je, že řidičák platí navěky i pro staré řidiče, kteří aktuální pravidla provozu nikdy neviděli a vůbec o nich netuší. Alespoň jednou za pět let by mělo být pro každého řidiče povinné přezkoušení z teorie a legislativy.

+1/−1
24.1.2016 12:48

F10r30a19n63t42a 82T49i72m96a55n 7680968371250

S takovýmto přístupem bys byl schopný zabavit např. maturitní vysvědčení z obchodní akademie a jít znovu maturovat, protože maturanti řekněme z r. 2002 znali tehdejší daňové zákony, ale ty současné neznají? Prostě řidičák si udělali ti starší (a já taky) podle Vyhlášky 99/1989, udělali jsme zkoušky podle nějaké právní normy, tak proč znova chodit do autoškoly (pokud dotyčnému řidičák policajti nezabaví)? Nové pravidla ať se učí noví řidiči. Stejně tak starší auta - např. Škoda 100L z r. 1970 by těžko prošla při současných bezpečnostních testech, ale z doby výroby je to ministerstvem schválené vozidlo pro provoz, takže pokud je v dobrém stavu, na silnici jednoduše vyrazit může.

+1/0
24.1.2016 13:06

B18o77h16u52s82l33a78v 40K94r69á47l83í97k 2831930359796

Pokud je řidič schopný doplňovat své znalosti samostudiem, tak by jistě nebyl důvod, aby znovu musel absolvovat autoškolu. Stačí přece přezkoušení. Třeba v drážní dopravě (ale i v řadě dalších oborů) jsou pravidelná přezkoušení naprostou samozřejmostí. Ale tam je také zvykem dodržovat provozní předpisy. Ne jako na silnicích, kde 95 % řidičů na předpisy kašle a ještě se cítí ukřivděně, když se je jednou za dlouhý čas někdo pokouší aspoň trochu kontrolovat.

0/0
24.1.2016 13:12

M31a72r82e19k 53J89a62n11e68č94k97a 1977176203651

Věřte, že má smysl. Je to zároveň motivační a to nepřijít hned o řidičák, který dnes už není zrovna nejlevnější. Mnoho mladých telat si pak rozmyslí, překračovat rychlost a jezdit jako hovězí ve starých vracích, takže když to rozsekají, tak je to až tak netrápí. Dle vaší reakce, jste očividně žádnou školu smyku na pořádném polygonu neabsolvoval, protože zaručeně by to změnilo váš utvrzelej pohled na věc. Čili takové to sebevědomé, jízdu v krizové situaci zvládnu, jo to si myslí spoustu řidičů a přestali by v tom automaticky vidět pouze kšeft pro někoho. Já celodenní školu smyku nějaký čas zpět absolvoval a věřte, že to byla zábava a hlavně obrovská zkušenost, která za ty peníze stály a mohl jsem si vyzkoušet i limity svého tehdejšího vozu a hlavně si smyky za různých situacích vyzkoušet, díky tomu, že byli očekávané a stejně tak brzdnou dráhu. Navíc většina řidičů neumí ani pořádně zabrzdit v případě nouze. Vyzkoušejte a pak teprve mudrujte ;-) Jinak školení kolem novinek silničních pravidel, které provádějí instruktoři autoškol se závěrečným písemným testem je třeba v některých větších firmách zcela běžná věc a využijete toho i při řízení soukromého vozu.

0/0
24.1.2016 13:12

J31a34r87o54s72l47a62v 25K19a68d34l49e26c 5581839652771

Pokud každý kašle na všechno, pak pomůže jen omezení ve vozidle omezenou rychlostí konstrukčně na 60km a zákaz jízdy po rychlostních komunikacích v prvních rocích řízení nebo prokázání praxe.

0/−5
24.1.2016 11:14

M71a75r46e34k 54Š15e64s86t53á51k 4235371806421

Jasně, zakážeme jízdu na dálnicích, které jsou prokazatelně nejbezpečnější ;-DRv

+3/0
24.1.2016 11:23

J86i59ř80í 61Z73ý94k49a 9619413681570

a co takhle zakázat jízdu dopředu a nechat povolenou jen tu dozadu? Při couvání je prokazatelně méně nehod ;-D

+1/0
24.1.2016 12:13

B72o49h28u50s45l51a84v 39K29r35á41l73í41k 2751280339666

Obávám se, že v poměru k ujeté vzdálenosti bude naopak nehodovost při couvání mnohonásobně vyšší. ;-D

+1/0
24.1.2016 12:49

J29a94k48u86b 38Š36p47r88i44n95g19e69r 9381192432

Možná by vám měl někdo vysvětlit, že někoho zabít nebo se vybourat stačí i 50km/h. Vy auto nemáte, že?

+1/0
24.1.2016 13:17

M76a76r80t65i46n 46L17a10s38e97v61i16č 2546846497844

Jestli zvolit řidičák na zkoušku nebo jezdit se zkušeným šoférem ..... upřímně ... nedovedu si představit, že kluk po 18 nastoupí do práce, kde bude jezdit s osobákem (jakýkoliv obchoďák) a bude muset shánět někoho, kdo s ním rok bude sedět celý den v autě....

Takže varianta zkušeného šoféra jako dozor je dle mého zcela nereálná .... to si lze dovolit jen omezeně a jen u určitých profesí v rámci přípravy (řidič metra, tramvaje či strojvedoucí - tam to má i oficiální název pozice - Strojvedoucí v přípravě).

0/0
24.1.2016 10:58

J55a71n 81F42r45o30l69í44k 6226790605114

Jednoduché. Tuhý mu přidělí policajta. Máme jich nejvíc z celé Evropy a ještě budeme přibírat.;-D

0/0
24.1.2016 11:01

M54a74r68t89i26n 97L96a64s94e62v85i30č 2216946197884

Bohužel - tady vůbec neplatí rovnost policajt = zkušený a ještě k tomu řidič ;-D

0/0
24.1.2016 11:07

B76o30h91u13s93l21a63v 97K56r76á97l55í16k 2461520659856

Určitě se vyrojí spousta podnikatelů, kteří vám za mírný poplatek potvrdí, že s vámi rok seděli v autě. A určitě to budou umět zařídit tak, aby to vás i je co nejméně obtěžovalo.

0/0
24.1.2016 12:51

E15d54u63a38r70d 88B56l87a84z89e92k 1843600305495

Mě tedy deně! až ohrožují převážně NEmladí řidiči (nejčastěji někteří starší!!! řidiči kamionů nejčastěji ze SLO, PL, H , SK ale i CZ, vyjímečněji, al etaktéž - z A a D ale to jsou spíše gastarbajtři z ciziny... ;-€ )

0/−1
24.1.2016 10:55

P21a80t67r91i86k 56K16o43u21b70a 3422492980505

jak te ohrozuji, ze jedes jak s hnojem a oni na tebe najizdi aby ses trosku pohnul?

+2/−2
24.1.2016 11:18

F57r57a19n29t44a 16T50i54m59a15n 7400458251190

Řidič může mít třeba strach jezdit rychle, když si nevěří.

0/0
24.1.2016 12:44

J30a70k23u95b 55Š57p44r35i78n60g78e38r 9981202522

Proto musí furt jezdit, aby se toho iracionálního strachu zbavil.

0/0
24.1.2016 13:18

F67r38a49n56t47a 37T42i82m64a26n 7240978651300

Možná, ale existuje spousta lidí, co si v 18 letech udělají řidičák - studentské slevy jsou docela lákavé, ale vlastní auto si pořídí třeba až za 10-15 let od zkoušek.

0/0
24.1.2016 17:26

J61a60k51u41b 96Š22p50r57i46n92g51e16r 9321772582

Pokud nemají možnost si auto někde pujčovat, tak mají řidičák k ničemu.

0/0
24.1.2016 17:39

F50r15a16n39t12a 91T76i89m87a76n 7800878861570

Ano, mají, ale jako např. položka do životopisu je to skoro se to hodí, když je požadavek na ŘP skoro v každém inzerátu na prácu.

0/0
24.1.2016 21:10

J78a41k58u77b 14Š26p10r36i96n11g97e12r 9201902562

A pokud dostanou služebáka, jsou nuceni si udělat další jízdy.

0/0
24.1.2016 21:16

F15r41a14n63t34a 23T20i17m68a62n 7380848691630

Asi je to hodně individuální, ale platit za jeden řidičák víckrát mi přijde minimálně docela neekonomické... :-/

0/0
24.1.2016 22:19

E63d25u34a62r98d 66B61l91a37z28e61k 1573240185155

Jedím všude maximální dovolenou a max +10% a to dle dle GPS! Ale aby se na mě lepil v zácpě na dálnici! při 140-150kmh b u z e r a n t 5m i těsněji za mnou, to je tedy to ohrožování! O kamionech na státních ani nemluvě - přitom maj doržovat nejen bezpečnou vzdálenost, ale i pro bezpečné zařazení vozidla do 3,5t!;-O Nebo mi těsně předemnou (kdy jedu min 130km) vjede do rychlýho kamion při 80km a blinkr nedá vůbec nebo až při vybočení;-€ ... A td atd. Stačí!?

Ale i kdybych jel pomaleji a nezdržoval se zbytečně vlevo, nemá se kdo na mě lepit!;-€ V SRN by mu to již POLIZEI vysvětlili :-P;-D

0/0
24.1.2016 18:47
Foto

M41a10r81t84i43n 81P45i76š34t61o43r68a 8338898256749

Naštěstí už brzy bude dodržování pravidel jen otázka správné verze firmwaru.

Do té doby bych spíše než pro posilování autoškol, byl pro přísné stíhání porušení zákona. Stejně jako u ostatních zákonů, které se také předem neškolí.

Nejprve by se zákon o provozu měl opravit tak, aby nebylo důvodu ho všeobecně porušovat. Pak by se mělo každé porušení přísně soudně trestat. S řádově vyššími sazbami než dnes. Tj. běžná pokuta v desetitisících, měsíce vězení atd.

+3/−3
24.1.2016 10:53

J41a39n 72F42r85o73l48í20k 6346940225134

Už teď máme vyšší pokuty vůči příjmům než třeba v Německu. Ale rád bych Vám vyhověl a pokud blbě zaparkujete přimluvil bych se u Vás o dva roky vězení.;-)

+2/−2
24.1.2016 11:03
Foto

M85a12r75t98i12n 12P36i61š56t10o35r80a 8278488986109

To by se mi nemohlo stát. Pokud by tedy nejprve byla splněna podmínka sjednocení zákona s realitou. Zdvojnásobení počtu legálních parkovacích míst lze dosáhnout jednak rozšířením parkovišť na úkor trávníků a chodníků, jednak uvolněním pravidel.

0/0
24.1.2016 12:20

B65o97h37u12s22l52a29v 28K50r74á29l67í61k 2701590489686

I když si koupím tryskáč, neznamená to ještě, že mám právo s ním přistávat na vaší návsi nebo zahradě. Pokud si pořizuju auto, tak s ním logicky mohu jezdit jen tam, kde mám zajištěno parkování. Kdo toto nechápe, ten především nikdy neměl dostat řidičák.

0/0
24.1.2016 12:55

P42a89v32e85l 43O65b31d62r62ž28á40l14e91k 6246464738472

Drobná poznámka - vězení jsou plná, takže do nich soudci neposílají ani pachatele loupežných přepadení... a Vy chcete zavírat za překročení rychlosti?

Druhá poznámka - soudy jsou tak zavalené, že nechtějí řešit ani věci, které podle zákona už teď mají a běžně trvají řízení rok i déle.

Jen v Praze zachytí kamery každý měsíc 100 tisíc překročení rychlosti - kterému soudu to chcete posílat?

0/0
24.1.2016 11:21

M54a35r66e20k 89Š43e81s57t58á36k 4825681106841

Lidovému soudu! A veřejně lynčovat. Neskutečné, jak někteří lidé volají po ochočení lidí zákonem.RvRv

+1/0
24.1.2016 11:32

B49o86h21u84s57l76a24v 31K42r16á49l59í33k 2871230589596

Na to není třeba plýtvat časem soudců. Jen je škoda plýtvat kapacitou věznic. Stačilo by zabavovat auta, kterými byl přestupek spáchán, Na režijní náklady by to mohlo stačit. Pak by si každá firma dvakrát rozmyslela, jakým řidičům svá vozidla svěřuje.

0/−3
24.1.2016 12:58
Foto

M81a93r24t25i34n 81P58i51š56t49o37r84a 8388488926619

Ale já přece nechci, aby se ty soudy reálně konaly.

V případě co zmiňujete o něco zvýšit rychlostní limit a pak pak zavést praxi, že se nepřekračuje.

0/0
24.1.2016 17:16

K42r90y27š79t39o88f 95M32a32l92o60c70h 2405194928437

Já bych upravil autoškolu jako celkovou. Tím jsem prošel před 2 lety. Dálnice, kde bych si zkusil 130 vůbec, při 90 jsem jen slyšel ať zpomalím, pak zkoušky parkování a tím to končí. Nevím, ale s takovouto výukou to na našich cestách nebude nic moc...

+1/0
24.1.2016 10:44

B98o76h10u74s85l69a25v 14K61r43á10l36í85k 2461130669556

To jo, pokud by získání řidičáku na osobák stálo třeba 300 tisíc Kč, aby to odpovídalo opravdu kvalitnímu výcviku, tak by to mohlo počet nových řidičů úspěšně zredukovat. Ale nejsem si jistý, jestli ty, kteří by si to přesto mohli dovolit, by taková situace motivovala k odpovědné jízdě.

0/0
24.1.2016 13:01

V96á89c96l95a77v 30Č91e96r90m92á40k 4303870217474

Tyhle samozvaní "experti" ať už táhnou k čertu. Ideální by bylo, kdyby se do toho stát nemontoval vůbec.

+1/−2
24.1.2016 10:41

D56a93v84i61d 47P28e75š72e75k 3223281948870

v tom případě Čermák k lopatě a zahazovat díry, protože i tam se stát příliš angažuje a dokonce po celý rok!!!

+1/−1
24.1.2016 11:52

D69a46v85i89d 92C24e42r28u95t46t31i 6558171770940

Jezdím 27 let a aquaplaning ani jednou jsem nemusel řešit. Smyk na sněhu jen 2x náledí.

Polygon těmto lidem nepomůže, naopak dá jim ještě větší jistotu. Je to o té zodpovědnosti a toleranci.

+5/0
24.1.2016 10:40

M75a83r82t73i32n 62L79a91s60e50v28i37č 2316276317834

Tak ono je to i o tom, aby se mladí naučili jezdit tak, aby se do smyku nedostali.... naučit se jezdit opravdu tak, aby přizpůsobili rychlost jízdy stavu vozovky.....brzdit na sněhu či břečce v ostré zatáčce nebo jezdil na neupravené vozovce stejně rychle jako v létě za sucha, tak to je lístek na to, dostat se do smyku.... a přitom velmi často stačí jen sundat nohu z plynu..

+2/0
24.1.2016 10:47

M59i34c13h36a53l 16H50r37u72b77o28š 4590567632155

Nie je dolezite, kolko rokov jazdite, ale aj kolko najazdite povedzme rocne. Ja jazdim cca 22 rokov a uz som mal aj aquaplaning a aj nejaky ten smyk na snehu. Neviem ci treba zrovna na "trening" takychto situacii nejaky polygon, mozno by stacil aj nejaky trenazer...

0/0
24.1.2016 10:51

M40a49r80t95i90n 38L53a72s35e88v54i34č 2486736867214

Trenažér nee....je to to samé, jako jsme se my starší učili v autoškole ještě na trenažéru (autoškola 1988 a v 1990 pak ještě "C+T") .... ztráta času a nic mi to nedalo....při smyku či aquaplaningu je potřeba cítit reakci auta i "prdelí na sedačce" .... na to by jste potřeboval trenažér i se servopohony a to už je jiná cenová kategorie a stejně to nebude ono....a polygon je je nesrovnatelně levnější.

+2/0
24.1.2016 11:06





Najdete na iDNES.cz