Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škola v roce 2030? Konec učebnic, on-line přenosy z tříd a víc učitelů

Jak budou vypadat české školy v roce 2030? Přežijí papírové učebnice? Budou rodiče sledovat dění ve třídě prostřednictvím on-line přenosů? MF DNES oslovila experty z různých oborů, aby zkusili popsat školství za zhruba patnáct let. Shodli se, že se školy musí měnit, protože se proměňuje i okolní svět.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A33l51o12i40s 34P70e50t17r58z65e90l 7805366655711

To bude geniusu,?

0/0
21.1.2016 21:42

A45u51g66u62s24t 53F49o90r53m81á76n78e68k 6135149430566

Tak jsem se docela pobavil. V roce 2030 mohou nastat úplně jiné situace : 1) na toto scifi nebudou peníze

2) nebou učitelé, protože, i když jim platy slušně vyrostly, nebudou ochotni se neustále rozčilovat s dětmi (zvláště poté, když ti méně chápající budou ve výuce zdržovat ty normální)

3) nebudou ani děti, ani učitelé, protože budou všichni podřezáni přivandrovalci.

+1/0
21.1.2016 15:24

M98a70r92t80i80n82a 37M76o75u32d23r14á 7980293776839

Začátek vyučování dětí na prvním stupni musí zohlednit možnosti rodičů. Jinak se stane jen to, že budou děti každé ráno déle tvrdnout ve školní družině.

+1/−1
21.1.2016 10:31

R53a75d58e25k 51Š87a84r83l59á57k 6571569910806

Je mi 25 a akorát začínají učit moje, převážně kamarádky, které dostudovaly. Jedna učí na velice malé základní škole na vesnici druhý stupeň. Z vyprávění vidím, že se tam za desetiletí nezměnilo nic, nemají techniku, peníze, žáci jsou bez zájmu, opora u rodičů neni, spíše kritika a obhajování toho jejich dárečku.

Druhá učí v Praze na soukromé základní škole, tam je to o poznání lepší, ale na druhou stranu z 15 dětí je tam 5 "speciálních", kteří mají mít asistenta, ale nemají, protože na to nejsou peníze. Jí naštěstí práce baví a je kreativní a snaží se děti zaujmout, ale musí k nim přistupovat individuálně, v 15 dětech je to tak na hraně, kdy se to dá zvládnout, ale v 30 si to představit neumím.

Z celkového vyprávění vidím akorát demotivované staré učitele, nejsou ohodnocení, tak se neučí nové věci a nesnaží se nijak změnit svůj styl výuky a já se jim 2x nedivím. Nebo je to prostě nebaví a to je uplně to nejhorší, pak nezaujmou nikdy. Mladí učitelé do toho jdou plni ideálů a nadšení, ale to je mnohdy udupáno ohodnocením, přístupem dětí a hlavně rodičů, protože děti zlobily vždy a učit se jim moc nechtělo, takže to bylo na rodičích a učitelích, ale učitel bez podpory rodiče dnes nezmůže nic...Rodič pak hází vinu na učitele, případně systém, učitel s tim nic neudělá, systém mu to nedovolí,stěžuje si na rodiče a děti, no a děti, ty se smějou a je jim to jedno, protože jsou blbý jak tága a stejně na ně nemůže být kladena hlavní část zodpovědnosti, protože jsou to přece furt děti a neměly by mít hlavní slovo...

0/0
21.1.2016 10:12

M13i54r31o44s80l64a72v 90S63u68c39h84y 5480309350860

Je dobré mít vize, je správné chtít dosahovat vyšších cílů. Rok 2030 je ale poměrně brzy. To budou ještě mnozí dnešní učitelé v praxi. Už někdo připravuje generaci těch nových učitelů? Připravuje někdo koncepci přeškolení těch stávajících? Už vznikají nové výukové programy? Může se vůbec naše školství za 15 let změnit?

Tak samozřejmě, změnit se může. K lepšímu i horšímu. Už dnes jsou školy, kde učebnice nahradily tablety. Soukromé školy, kde školné vysoce převyšuje možnosti průměrného Čecha. Věřím, že se tento trend rozšíří i mezi nás obyčejné smrtelníky. Za 15 let to ale určitě nebude. Mám děti na gymnáziu. Tablety ještě nepoužívají, mají ale ve třídách interaktivní tabule a datové projektory. Bohužel, řada vyučujících je vůbec neumí používat. A tak vrcholem techniky je, když se učitelům po několikaminutovém zápolení s technikou podaří pustit dokumentární film na probírané téma.

A tak v duchu srovnávám, jaká byla ta škola v době když jsem ji navštěvoval já, a jaká je dnes. Biflování, poučky, vzorečky, slovíčka, gramatika - ale souvislosti unikají. Vyložit látku, aby děti pochopily, to dnes umí málokdo. A tak musím dát za pravdu mnohým, kteří zde bědují nad upadající úrovní českého školství.

0/0
21.1.2016 8:52
Foto

P54a62v98e93l 25P37o55k28o14r21n85ý 2196314330342

Problém, projektorů je mi dobře znám. Protože se musí dělat výběrová řízení, tak se kupuje pokaždé jiný typ projektoru, tedy učitel má při výuce třeba 6 hodin 6 různých projektorů a 6 různých nastavení obrazovek, někde jsou obrazovky duplikované, někdy je plocha roztažená. A projektory mají různá rozlišení. A některé projektory se "nesnáší" se starším počítačem, tedy nový projektor někdy vyžaduje nový počítač, nebo speciální obsluhu, co jsem zažil já, když chci, aby projektor fungoval, musím ho kabelem odpojit, zapnout počítač a pak ho teprve připojit, jinak nejde. Ano, pak se někomu může jevit, že neumím projektor obsluhovat a musím volat o pomoc.

A tablety jsou bohužel jen na hraní. Ověřoval si někdo, kolik času se strávilo hraním a kolik výukou? A k čemu je mi mrňavá obrazovka tabletu, na které spíše nejde nic rozeznat?

+3/0
21.1.2016 9:46

M79a84r93e28k 68H81r64u47b22y 6217622211888

Zmena za pohych 15 let?

Staci se podivat na film Marecku, podejte mi pero z roku 1976, a uvedomit si, jaky vyvoj prodelalo ceske skolstvi za _40_ let.8-o

Ano, vubec zadny.Rv

+1/0
21.1.2016 8:44

V85á65c48l63a57v 72P12o93u57s96t65k75a 3970131392

;-D;-D

Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou ......

+1/0
21.1.2016 8:34

P69a78v62e69l 40K44o59š10u54t 5118662141894

Takže klasika. Do školství vláda přihodí miliardu, z toho miliardu a půl shrábnou "poskytovatelé IT služeb" a demotivovaní, špatně placení kantoři budou hlídat autisty, děti s IQ menším než 70, a průměrně a nadprůměrně inteligentní děti si budou hrát s tabletama. Je zvláštní, že v úrovni znalostí se děti z ČR neustále propadají žebříčkem níž a níž a jediné, co to může zachránit, je tablet a telekonference. A když vypnou proud, půjdeme na procházku, že, děti? Ze školství se dělá lukrativní byznys, tak, jako se už před lety stal ze zdravotnictví. Ke škodě nás všech.

+8/0
21.1.2016 7:42

J25o85s82e61f 25B65i42e47l71i31k 6612576318397

Souhlas.R^

Máte na tuto problematiku přesnější náhled, než většina učitelů které znám.

0/0
21.1.2016 7:55
Foto

M31a87r37t52i69n 78R34o77t43t57e91r 2805542359657

Ehm, cože? Společnost se možná mění, ale určitě ne způsobem, který by nějaký záhadným delikátním způsobem zavdával potřebu zavádět do výuky tak neefektivní věci jako online přenosy, tablety či další elektronické věci. Ze zkušenosti okolí vím, že tyhle věci jsou HRUBÉ neefektivní. Nenaučí.

Navíc: ve škole by se mělo učit myslet, ne biflovat jen fakta. To je ale na českém středním a částečně také základním školství nedělá.

+3/0
21.1.2016 6:46
Foto

M92a62r89t67i21n 78R71o23t13t60e42r 2705912969577

Sorry za překlepy, po ránu...

0/0
21.1.2016 6:53

T11o21m19a14s 38A22u27g58u96s35t65y46n 6517356681430

Nějak nedokážu pochopit, proč spousta lidí tlačí školy do používání neefektivních forem výuky, jako jsou tablety, online přenosy a podobně.

+4/0
21.1.2016 6:37
Foto

M21a16r81t77i68n 70R88o19t59t58e73r 2335912379177

Jsou v tom prachy. Lobby těch elektro firem a dalších lidí na to navázaných je velká. Stačí "udělat" pár průzkumů, tlačit na spravné lidi na MŠMT a šance rostou.

+5/0
21.1.2016 6:47

J41o80s85e55f 80B71i49e96l52i75k 6132926428557

Peníze pro zúčastněné.

+2/0
21.1.2016 7:57

T42o29m87a43s 26A30u63g20u28s87t40y31n 6987546781480

Ve vyjádřeních se jako vždy projevuje, že lidé, co školství znají jen jako žáci jsou uplně mimo. Naštěstí dali prostor i o.pravdovým odborníkům, jako je pan Korda...

+2/0
21.1.2016 6:36

J92a66n 69S28l33á65v65i78k 4873718719187

je otazkou, zda v tom roce vubec nejaka skola bude

0/0
20.1.2016 23:39

J38a12r64o77m56í63r 27K38r85á88l 4740169524319

A jestli bude ochoten někdo učit. :-/

0/0
21.1.2016 6:29

J61i96ř25í 58R71a94m28p14á82č45e33k 5241311763630

Dcera od začatku na Waldorfu, od první tř. anglina a španina, škola hrou doposud a její kamoška chodí na gympl a chodí se k nám doučovat. Vše záleží na učiteli, jak si upoutá pozornost.

+1/−1
20.1.2016 23:24

T18o55m53a58s 54A80u26g33u62s73t45y37n 6497626131900

myslím, že to není o Waldorfu. I Waldorf může fungovat špatně, tak jako "klasická" škola může fungovat výborně. Je to všude o konkrétních lidech.

+7/0
21.1.2016 6:38
Foto

M62a74r11t13i68n 63R39o10t75t89e33r 2285282539427

Přesně tak. Učitel si učební plán může trošku přiohnout a když učí dobře, tak žáci ani nepípnou. Je učitel a učitel.

+1/0
21.1.2016 6:48

P41a49v74e76l 43K31o56š96u50t 5458732621834

Fakt? Já zas znal "absolventa" waldorfu, který neuměl ve čtrnácti odečíst zlomek.

0/0
21.1.2016 7:44

J35o67s77e51f 79Č54e69j48k29a 2720944546258

A to byl už ve čtrnácti absolovent? To mi nějak nepasuje...

0/0
21.1.2016 7:55

J53a81r64o56s97l14a18v 40H14o86r74á84k 8682694155769

Takže podle Vás například z věty:

"Znám absolventa univerzity, který v pěti letech uměl násobit"

...plyne, že v těch pěti letech už byl absolventem UK? Máte opravdu zvláštní logiku chápání textu.

0/0
21.1.2016 15:32
Foto

J60a67r94o10m54í73r 18Č21i81h48á73k 1825935215766

Zase článek o ničem. Kdy konečně budete do čela rezortu stavět lidi, kteří školství rozumí ? Kdy začnete vzdělávat učitele tak, aby mezi děti nastupovali aspoň se třemi aprobacemi jako za první republiky ? Knížky jsou základ, počítače doplněk.

+2/0
20.1.2016 23:23

T79o32m27a77s 73A42u92g47u68s53t52y31n 6807136661200

Na co by byly tři aprobace dobré?

0/−2
21.1.2016 6:38

P84a64v71e68l 15K10o53š70u78t 5738522741584

Třeba na to, aby měli znalosti a pedagogické schopnosti. To je věc, kterou sociální inženýři současnosti pomíjejí.

+1/0
21.1.2016 7:45

T39o34m46a91s 19A94u62g51u91s40t44y67n 6307356561120

jedna aprobace navíc povede akorát tak k omezení společného základu, který je podle mě to nejdůležitější. Jak učit, jak vystupovat, jak komunikovat...

0/0
21.1.2016 10:19

R51u37d17a 25S38l88a28v31í52k 5703788776561

Takže do roku 2030 by operátoři v ČR mohli mít internet a FUP jako okolní země v roce 2010?

+1/0
20.1.2016 23:22
Foto

B97á10r88a 27T87u39č29k15o38v70á 2184135676912

Evropska skola v roce 2030? Prezence bude vypadat takto. Ucitel:

- Ahmed Ibn Asl! - Zde!

- Muhammad El Chatib! - Zde!

- Mich Alves Eli! ....???? Mich Alves Eli !!! ... ???? Tak je tu Mich Alves Eli???

V posledni lavici se zvedne hosik:

- to budu asi ja, ale cte se to Michal Vesely...

+6/−1
20.1.2016 23:16

M33a37r10t84i73n 96K68ř36í46ž 9443592300507

není to vtipné a už to tu bylo.

+1/−1
20.1.2016 23:54
Foto

B16á25r49a 47T25u83č94k92o40v54á 2494415956372

Ne, teprve to tu bude. Ano, neni to vtipne.

+6/−1
20.1.2016 23:59

P95a23v65e98l 21S69o95b94o93t51k85a 5150804

jj, dopadne to asi takhle:

http://www.csfd.cz/film/185578-absurdistan/prehled/

0/0
20.1.2016 23:07

D87a70v63i53d 67V67o88b22o89r87n32i92k 7292720973919

vzdyt uz ted staci ctrl-c a ctrl-v tak jake zmeny

0/0
20.1.2016 23:01

O81n60d52ř77e69j 71Š23v79e45j48d59a 4531209307970

Školství včetně učitelů je neskutečně zaostalé, hluboko v komunismu. Je potřeba velká reforma od stylu učení až po obsah učení...

+2/−8
20.1.2016 23:01
Foto

J60a19n12a 16F32o76l10p81r73e17c24h15t34o43v15á 8900957968123

Hlavně se musí ti panáci nahoře domluvit, co má ve které třídě dítě umět. Metody práce ať nechají na učiteli a hlavně!ať se děcka začnou učit a doma na ně rodiče dohlédnou. Pak zase postoupáme v žebříčku nahoru.

+1/0
21.1.2016 8:35

L21a90d43a 36N21o25v56a82k 4182293177

hm... bohatě stačí, když dnes neexistuje papírová žákovská knížka, ale elktronická... dítě ani učitelka neví proč tam má jakou známku a rodiče se to dozví až po urputném boji... Raději nechci vědět co bude za patnáct let...

+1/−2
20.1.2016 22:59

T44o12m68a89s 70A82u26g65u75s25t81y77n 6777706551650

přesně tak, tohle zvěrstvo zakázat. I když to náhodou někde funguje jak má, tak to rodiče čtou v práci a doma už neví, co tam bylo. Takže kontakt rodič-dítě nulový. Místo klasického, jak bylo ve škole? Dobrý... Přines mi žákovskou... :-)

0/0
21.1.2016 6:41

J87i45ř40í 56J62u55ř17i19c16a 2278813891

To byla strašná věta.

0/0
21.1.2016 6:48

M90a75r92t91i62n 66K71ř21í46ž 9433712310747

Největším problémem našeho školství je, že neprochází evolucí, ale každý ministr po sobě chce nechat epochální revoluci. Výsledek je chaos a neustálé opakování týž chyb. Jeden příklad za všechny: Když maturoval můj brácha v roce 1998, byly údajně na spadnutí státní maturity..a vida..uběhlo kolik? Asi patnáct let, než se to uvedlo neslavně do praxe. Mezitím se koncept x-krát změnil. A tak je to se vším. Co potřebujeme, je koncept, který přežije více než jednoho ministra, jednu vládu, jedno volební období. To je ale potíž celého státu, nejen v oblasti školství.

+6/0
20.1.2016 22:49
Foto

B40á31r86a 39T22u64č65k65o58v67á 2474765716532

Druhá věta: týchž, případně těchtýž. Vidno, že rozpad českého školství se na Vás podepsal rovněž :-) ačkoli s Vámi jinak principiálně souhlasím.

0/0
20.1.2016 23:54
Foto

J88a93r59o83s53l10a36v 74Z98a31v88i25a21č97i43č 3290546733188

Ministr Chládek se zajímal, proč je Česká republika nejlepší v informatice, Když jsem mu jako člen vědecké komise Intersteno vysvětlil, že klíčem je gramotnost (dnes ale i klávesnicová, tzv. "psaní naslepo", nikoli jen grafická, psaní tužkou na papír), souhlasil s námětem zařadit klávesnicovou gramotnost do povinností na ZŠ. Navíc ji v ČR umíme vyučovat vysoce efektivně jako individuální programovanou výuku. Kdo není klávesnicově gramotný, domnívá se, že "psát naslepo" má jen výhodu v tom, že "to jde rychleji". Ve skutečnosti ale jde o to, že kdo psát umí (nikoli hledá písmena pomocí zraku), má téměř 100 % intelektuální kapacity k dispozici, kdo ťuká "všema dvěma", ztrácí asi 2/3 myšlenek. Z nového vedení MŠMT nikdo zjevně psát neumí a není ochoten si to nechat vysvětlit. Jak by přece vypadal, kdyby se už v ZŠ učilo něco, co sám neumí! Myslím, že ten, kdo například rozhoduje o tom, mají-li se děti učit plavat, by sám plavat měl umět.:-(

0/0
21.1.2016 17:33
Foto

P81a32v33e30l 78P92o61k26o34r41n17ý 2556254890222

Jednoduchá otázka, kdo to vše zaplatí.

Jenom normální test studenta u nějaké závěrečné zkoušky vychází podle mě na desítky tisíc.

Existují výukové kurzy na MS Office, kolik do takového kurzu firma investovala. Tam jde spíše o miliony, než statisíce. A kolik bude stát úprava při další verzi MS Office. Třeba nápověda × menu je u verze MS Office 2016 koncepčně jinak, než bylo, nápověda vám vyvolá přímo menu, tedy vás nezajímá, kde máte začínat klikat, přímo vás to "hodí" do správného podmenu.

A kdo zaplatí učitele, vezmou se peníze ze sociálních dávek? Nebo se daně zvýší? Pak lidé zavřou firmu a půjdou na pracák.

A bud v té době existovat "Česká republika či nebude již po krachu, ke kterému to vedou socani systémem "po nás potopa".?

+1/−1
20.1.2016 22:44

M82a27r85t59i28n 30K47u64ř31í64t50k96a 6537676328395

Spousta základních i středních škol přešla na bezplatný OpenOffice/LibreOffice.

Škola ušetří peníze, a můžou si ho nainstalovat i žáci doma a nikdo nemusí nic kupovat.

Kdysi, ještě jako student, jsem ten Ofís zdarma zkusil a zjistil jsem, že umí všechno, co potřebuji. A už 10 let v něm jedu a stačí mi. Tohle není reklama, to je zkušenost.

0/0
21.1.2016 7:33
Foto

P23a72v67e89l 30P64o72k80o89r90n83ý 2116434910752

Ano, pamatuji, že když ještě formát MS Office nebyl otevřený (do roku myslím 2005), tak se vyhrožovalo Microsoftu, že úřady přejdou na Open Office. Microsoft formát otevřel, dal úřadům a školám vyhovující licence, tak se úvahy o OpenOffice na úřadech zrušily.

Já používám LibreOffice Portable na flešce, tedy mě nezajímá, co mají někde na počítači za software, mohu si spustit svůj z flešky, a to i třeba IrfanView a nějakého manažera. A pokud jsme u počítače déle, mohu si software zkopírovat do počítače.

Ale informatika je jen jedna z věcí, třeba weby státní a samosprávy se pořád mění, myslím tím zavádění e-government. Mění se počty planet, zrušili Pluto a teď Japonci vyhrožují, že našli novou 9. planetu. Tedy obsah výuky se pořád mění a kdo bude financovat nové výukové pomůcky?

0/0
21.1.2016 9:39

J73a34n 97M25a25c43h94á55č 3877436663112

Škola v roce 2030,začátek školního roku-Paní učitelka se seznamuje z dětmi-

Ahmed bin Salem? zde! , Muhamad Sadr? Zde! Hamíd ibn Kahr? Zde! Mich al Ves Elly? nic.Mich al Ves Elly? zvedne se jeden žák a povídá-To jsem já,ale čte se to Michal Veselý!

+7/−1
20.1.2016 22:43
Foto

J64i38ř94í 17R58o11h12a93n 5814568987905

Není důležité JAK ale CO děti učit. Počítače, on-line přenosy...K čemu, když se dnešní děti spoléhají jen na klikání do Googlu? Naučte je hlavně přemýšlet, anylyzovat a řešit logické problémy, zbytek se naučí sami. Všeobecně kolem sebe vidím, že základní lidské schopnosti degradují. Kupříkadu bez kalkulačky dnes některé dětí nespočítají ani malou násobilku (občas je totiž doučuji).

+4/0
20.1.2016 22:37

L27a53d14a 68N36o45v46a31k 4392883757

jak jako sami....?

+1/0
20.1.2016 23:03

M72i55r51e17k 94G28a27j79e56r 5631636189510

Ale to je to, co se vždy učilo zejména v předmětech jako matematika a fyzika. Vždy záleželo na učitelích. Takže není potřeba žádná reforma, ale tvrdá ruka a přísné požadavky. Souhlasím, že změnou techniky a poskytováním modernějších pomůcek (ne, že by to nebylo potřeba) se na tom nic nezmění. Chyba je ve snižování požadavků, ale i v inkluzivní výuce. Bývaly doby, kdy školství určitě nezaostávalo ve výsledcích za Čínou. Dnes už mají čínské děti náskok.

+2/0
21.1.2016 1:08
Foto

M94a82r35t98i40n 97R92o27t34t16e97r 2705382359287

Nelze souhlasit více.

0/0
21.1.2016 6:49





Najdete na iDNES.cz