Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot omylem nastartoval, motor airbusu nasál indického technika

Pilot indických aerolinek udělal pravděpodobně chybu a omylem zapnul motor dřív, než měl. Proud vzduchu tak natáhl nedaleko stojícího technika, který byl na místě mrtvý. Incident se nyní vyšetřuje. Stovku cestujících přepravil náhradní spoj.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K85a10r28e70l 71P52a81n97c69e87r 7441240128184

Jednou v Bombay dnes Mumbai jsem na letisti pozorval cvrkot na place. Je zazrak, ze se tam nevymlatili vsichni, kteri tam pracovali.

0/0
18.12.2015 7:15

S64t55á12ň18a 19K57o24m92o27r34o68u70s82o91v79á 3375203467899

Tak v TV to video pouštěli - i s komentářem, že to byl trikový vtípek a nachytalo se na to hodně lidí.

0/0
17.12.2015 22:41
Foto

J92a29n 21Š15t67ě22p21á49n49e81k 9462298447491

Tak Subrsamani nebo Subramanium?

0/0
17.12.2015 20:54

J96a36n 90Š46e88s92t25á32k 3928829929124

nebyl to ten kámoš Krampola Mário Subrio?

0/0
19.12.2015 21:06

L11u68d88ě27k 42P77r96o33v19a87z52n49í43k 8953971182735

Nechci nijak zvlášť snižovat kvality indického pozemního personálu8-o

Před pár dny jsem na HBO viděl film Bhopál. Musím se přiznat, že mi doslova vyrazily dech odborné schopnosti indických techniků, z nechvalně známé chemičky.

Nejvíc mi utkvěla v paměti scéna, kdy se americký inspektor ptá negramotného technika (jehož jedinou kvalifikací byla firemní košile), jaký tlak a teplotu tam má směs při výrobě. Šťastný indický technik řekl, že hlídá tohle a ukázal na rezavej manometr ;-D

+1/0
17.12.2015 20:32

T79o15m34á31š 84Š65t88r89i30g53n74e70r 9361387210651

Turbofan motory maju na boku vyznacenu cervenu ciaru, ktora definuje hranicu (above-idle hazard area) kde je nebezpecne stat ak motor pracuje nad volnobeh.

0/0
17.12.2015 17:15

V21e51n59d32a 49S68k31o20p39a19l 6825512131921

Motor nenatáhl člověka, ale nasál.

0/0
17.12.2015 16:52

D94a17v58i81d 13K87r77a78j83í33č38e52k 7563533586487

Ovšem původně tam bylo použito sloveso "vcucnul".

0/0
18.12.2015 8:15

P60e24t38r 77H83l55a57v51á70č21e82k 7239904755816

Jo k neštěstí stačí málo... http://www.czechairliners.net/index.php/archiv-clanku-1/295-5-nejkurioznejsich-leteckych-nehod.html

0/0
17.12.2015 15:06

J46a85n 37K57o67t21l54í34n 9329864415677

Nechci být hnodipich, ale ten článek se divně čte... :-( "motor natáhl" bych upravil na "vtáhl" - natáhnout ho mohl tak maximálně prodavač v trafice, nebo kolega pravítkem přes záda. Dále "zapnul motor" - zapíná se elektromotor, veškeré spalovací motory se startují. Letadlo také neparkuje, ale stojí, proto se spíše než "parkovací místo" používá výraz "stojánka". A neposlední řadě letadlo necouvá, ale "vytláčí se" - pushback. Motor také nezná "klidový tah" - to je oxymóron, protože buď je motor v klidu, nebo generuje tah... ale dá se použít termín "volnoběžné otáčky". Nerýpal bych do toho takhle okatě, kdyby neměla paní redaktorka ve vedlejším kanclu pány z technetu, kteří na toto téma zpracovali super článek před pár měsíci :-P;-)

+6/−1
17.12.2015 15:00

P36e92t95r 21E77b60r 2902570673220

Nechceš být hnidopich, ale jsi.

0/−4
17.12.2015 15:33

T35o18m49á58š 17B20u91r15a 4632876174

Není, pouze se snaží nedestruovat svůj (zřejmě) mateřský jazyk více než je nezbytně nutné. Narozdíl od překladatelky tohoto příspěvku, nicku "aba". A zřejmě i Vás.

0/0
18.12.2015 4:06

M50i90c66h28a94l 90P36a15d89ě15r89a 7510862310577

Letadlo se netlaci k ranveji ale pouze od stojanky. Motor neni v klidovem rezimu, ale teprve se nahazuje. Mezi pilotem a pracovnikem letiste (ten co ma na starosti pushback)probehne jeste nekolik checku a povoleni nastartovat motory. Startovaci procedura zacina tehdy, kdyz zacina pushback a kolem letadla by se nemel nikdo motat. Takze pokud je zodpovednost na pilotovi, musel byt nality. A pokud se nekdo motal kolem letadla v teto fazi, tak Darwin jak vysity.

+3/0
17.12.2015 14:26

M74i98c14h61a98l 27P24a34d60ě29r17a 7180142440427

Anebo se tam muselo stat neco nestandardniho. Treba nefukcni APU. Neb po odpojeni externiho zdroje cele letadlo dlouho na bertky nevydrzi a motor je jedina zachrana.

+1/0
17.12.2015 14:29

M27i32r53o59s84l12a39v 91Z81i69k64m51u77n17d 6448652617378

Jenže do povinností pilota / kopilota nepatří kontrola, zda se někdo pohybuje v blízkosti motorů, tím spíše, že tam za svého místa nevidí ...

0/0
17.12.2015 14:36

M58i45c91h11a12l 87P88a36d66ě15r98a 7870812310707

Tom samozrejme netvrdim. To je povinosti pozemniho personalu. Zodpovednosti pilota by byla, kdyby startovaci sekvenci spustil drive nez by dostal povoleni.

+1/0
17.12.2015 14:39

J56a87n 66K96o37t45l55í45n 9179314915437

Ano, za to zodpovídá "rampák", který je tím, kdo komunikuje s posádkou přes interkom a má na povel všechny ostatní, co se kolem éra motají.

+1/0
17.12.2015 14:43

M75i45c26h25a62l 55P80a54d98ě49r25a 7300642690587

Rampak je to spravne slovo ;)

0/0
17.12.2015 14:54

T44o33m91á93š 86C42h79r30a29s77t67n34ý 2911134981843

No pokud to dělal Rampa McKvák...tak už se ničemu nedivím...

+2/0
17.12.2015 14:56

L17u95k61á28š 51R56a17i78s 6948914247790

Tak nevim jak v Indii,ale tady,kdyz se vytlacuje (nebo aspon za mého působení na letišti vytlacovalo),tak za letadlem v oblasti motoru nikdo nebyl....holt jiny kraj jiné letiště...nicmene je to tragicka událost.

0/0
17.12.2015 14:10

P40e60t17r 56V45l34c23e41k 5802615865407

Cestující prožili trauma? Tam to teď armáda právníků má velký potenciál se společně s "postiženými" napakovat na přepravci......:-P

0/0
17.12.2015 13:46

M58i68r28o67s55l42a82v 88Z95i47k76m12u56n95d 6318592447258

Jakého přepravce máte na müsli ... napakovat se lze akorát na pozůstalých toho usmrceného ... ten způsobil trauma ...

0/0
17.12.2015 14:38

B53o22h29u90s73l30a18v 31K91r28á80l23í36k 2551190319686

Přepravce asi za nic nemůže, to je zákazník jako každý jiný. Spíš na dopravci.

0/0
17.12.2015 16:27

T81o37m48á33š 61R19i34c83h91t82r 3153986480137

No člověk tradičně musí lozit na zahraniční weby, aby se dozvěděl trochu více o okolnostech. Vypadá to na nestandardní start-up proceduru v kombinaci třeba s nedorozuměním, omylem, nebo tak něco. Každopádně bych to vidět nechtěl ;( Navíc popis dole nastiňuje, že "pilot omylem" motor nastartovat asi nemohl... :)

Airline sources said that the aircraft's auxillary power unit (APU) was not working and so the engine start-up procedure being followed was not a regular one. When on ground, an APU supplies power to keep the passenger cabin air conditioned, to provide electricity and to start the engines. "But most APUs on AI's narrow-body aircraft don't work. To start an engine, you have to crank the engine, rotate the engine fan. If APU is not functional, pilot starts one engine, before push back, when the aircraft is in the bay with the help of an external power source. Once the engine is started, the power source is disconnected, the aircraft is pushed back then the live engine has to be revved up for the other engine to be started," said a commander. The accident seems to have occurred during one of these procedures. During a regular start-up, once the aircraft has been pushed back and is ready to start taxiing, the ground control gives start-up clearance to start engine number one and then two after ensuring that no one is near the engines.

+13/0
17.12.2015 13:02

T62o96m64á18š 73B21u67r94a 4972586334

Díky.

0/0
17.12.2015 13:06

J50a63n 17L81u21k31á92š 7357373493312

Indie - APU je povinna vybava a letadlo bez funkcniho APU nesmi odstartovat.

Ze v Indii na predpisy kaslou a vetsina APU jim nefunguje mne tolik neprekvapuje.

+1/0
17.12.2015 13:41

M94a91r90t13i93n 16V80a46n12ě31k 9534257272263

Hloupost, i v Evropě může letadlo letět s nefunkčním APU dle MEL. Není to závada, která by letadlo odstavila.

+1/0
17.12.2015 13:58

T71o47m44á20š 11B86u39r88a 4982216544

Máte pravdu. Ale (například):https://www.youtube.com/watch?v=AYQjdDCZrcU. Takže rozumný provozovatel se takové situaci raději snaží vyhnout.

0/0
17.12.2015 14:35

J26a12n 80C60h22o73b21o63t 5413118729267

To se nezdá být pravda... i ti mnou už zmínění technici Lufthansy tvrdili, že bez APU bez problémů létají. Jen je potřeba nahodit motory ze země.

0/0
17.12.2015 18:51

P70e26t60r 23H60o56š11e96k 6489883646484

Díky za info!

0/0
17.12.2015 13:43

M83i57c25h36a61l 91P15a91d79ě57r76a 7140982840897

A ted to cele dava smysl.

0/0
17.12.2015 14:29

M57i41c61h85a24l 97P30a73v92l49á72t 9783423964239

Diky za skutecne informace, kterych se nam v clanku bohuzel nedostalo.

"But most APUs on AI's narrow-body aircraft don't work." - Hmmmm...

0/0
17.12.2015 14:57

J16a37n 46C41h76o63b58o83t 5113498959797

Nezapomínej na druhou část názvu - Air INDIA :)

0/0
17.12.2015 18:52

P46e22t48r 56M24a74r65e53č64e85k 1133501509628

Ten motor přece nemohl z klidového stavu najet tak rychle na takový výkon bez toho aby technik neměl čas ustoupit do bezpečí. To spíše již motory běžely v nízkých otáčkách a pan pilot zavadil o škrticí páku. :-)

0/0
17.12.2015 12:08

P83a31v85e88l 23D71r94o65t50á49r 7663664189354

většina personálu nosí "sluchátka", která jsou spíše "hluchátka" - činí vás hluchými vůči hluku okolo. Pak je snadné nevšimnout si, že se motor roztáčí do vysokých otáček.

+2/0
17.12.2015 12:46
Foto

J98i56ř59í 46R28o27h83a60n 5544928587135

Pokud měl zacpané uši, tak o to víc by se měl rozhlížet kudy jde a kde stojí.

0/0
17.12.2015 14:23

J76a53n 58C30h34o95b90o24t 5793368979227

Stane se. Nedávno jsem mluvil s technikem Lufthansy a líčil to samé: bylo potřeba vyndat klínky z pod podvozku, instrukc epilotovi zapnout motory 1 A 4, celkem standardní postup - jenže pilot nastartoval 1 AŽ 4 a technikům trvalo dlouhé minuty, než vymysleli, jak letadlo vymanévrovat, neb ke klínkům se nikdo nedostal a zopakovat celé kolečko by trvalo ještě déle.

0/0
17.12.2015 12:04

M36i33c84h79a71l 97H88o56r66á39k 7539174359654

Spíš jen ze zajímavosti - A319 /stejně jako v podstatě všechna motorová letadla) může couvat dočasným zapnutím Thrust Reverseal. V podstatě se to nepoužívá, protože do nízko zavěšených motorů se zapnutým zpětným chodem si může nasát nečistoty, také je to velmi hlučné u terminálů. U vrtulových letadel se stejného výsledku dosáhne nastavením polohy vrtulí. Takže s proudovým letadlem lze couvat, ale téměř se to nepoužívá.

+1/−1
17.12.2015 12:00

M31o32u77c32h75a 91P39e19t94r 1502167308259

nepoužívá se couvání hlavně kvůli tomu, že by to mohlo poškodit terminál u stojánky, nečistoty jsou až ten poslední důvod ;-)

+1/0
17.12.2015 12:02

J70a75n 93C54h71o58b47o20t 5943428149887

Nečistoty jsou, podle toho, co vím, jeden z nejdůležitějších. A také to, aspoň u Airbusu, nefučí dopředu, ale spíše do boku, takže kdo ví, co by to odfouklo tam.

+2/0
17.12.2015 12:05

P56e14t12r 45B46ü98r51g93e67r 4737676457560

Ano, je to tak. Ale například na letištích v USA je použití obracečů tahu pro účely pozemních "couvacích" manévrů povoleno.

Jinak souhlasím s celkovým vyzněním diskuze, že článek má mizernou češtinu a prachbídnou faktickou stránku. Redaktorce bych doporučil změnit profesi.

+1/0
17.12.2015 12:37

J59a15n 81K26o38t43l72í50n 9819274795727

tuším, že tam ale mají omezení na éra, která mají motory vzadu na gondolách - třeba DC9. Nebo dříve to tak bylo...

0/0
17.12.2015 15:06

J83a80k58u87b 54Š36a89f73a43n29d87a 7375727571511

Do boku to nefučí neb pak by obraceče tahu jaksi nedávaly smysl.

0/0
17.12.2015 15:24

J64a36n 56C95h17o57b97o22t 5523648939657

Tak sleduj: https://www.youtube.com/watch?v=0UlLnq2Wbn4

Já psal "spíš do boku", tedy rozhodně ne, jak u turbovrtulového stroje, přímo dopředu.

0/0
17.12.2015 15:26

J97a40k47u73b 86Š31a72f62a27n92d16a 7235477771701

Jak se na to video koukám tak je to spíše dopředu (odhaduji odchylku od osy letadla tak 30stupňů).

0/0
17.12.2015 15:48

J22a39n 27C54h52o80b91o17t 5243348309727

Já ho tedy vidím hrubě přes 45° - nebo nemyslíte podélnou osu letadla? :)

0/0
17.12.2015 18:46

P24e85t68r 15M32i60c69h90a43l 2950554101162

iDnes, vyhoďte už toho titulkáře. Pilot nemohl motor nastartovat, když při vytláčení jely motory na volnoběh.

+34/0
17.12.2015 11:47

M10i94l33o71š 29F43i58a39l86a 2840811357202

Video by nebylo?

+5/0
17.12.2015 11:43

P50e84t16r 32M32i48c65h57a57l 2750574861822

Nebuď morbidní. :-)

+3/0
17.12.2015 11:47

M61a76r85i36á26n 83B26e47d51n85á67r45i93k 9901711430378

Video s nasátím personálu je na YouTube. Je tam incident z letadlové lodi. Chlapík přežil, ale zázrakem. Měl dobrou přilbu a nasálo ho to tam po hlavě. Bohužel viděl jsem I jiné, kde motor nákladního letadla nasál technika. Vyšlehl plamen a borce skoro nic nezůstalo, motor byl na šrot. Nic hezké.

+1/0
17.12.2015 14:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.