Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Psycholožka: Klasická škola tvoří nesvobodné lidi závislé na autoritách

Systém odměn a trestů, na kterém jsou založeny tradiční školy, způsobuje podle psycholožky Jany Nováčkové závislost dětí na autoritách. „Dítě nebude dělat to, co by samo chtělo, ale jen to, čím se zavděčí dospělému, aby získalo pochvalu,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz. Děti podle ní při učení nepotřebují zásahy dospělých, jen jejich pozornost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R33o31s55t81i38s34l45a95v 18M45a28t24l 2304605730795

Článek se mi velice líbí, rád bych, aby se ze škol-kriminálů našeho dětství staly místa, kde se budou děti rozvíjet v lidi na které můžeme být hrdí, protože jsou aktivní, vzdělaní, upřímní se zdravým sebevědomím a žebříčkem hodnot.

Tedy především lepší než jejich rodiče.

Množství odpovědí pod tímto článkem mě jen utvrdilo v tom, že už jen v kritickém myšlení máme obrovský deficit - vidět je to právě na reakcích vášnivě oponujících názorům, které v textu vůbec nejsou.

0/0
14.1.2016 17:34

A64l52e54n19a 89Š73a54u36e24r74o82v42á 7763386961832

Jsi stará kráva.

0/−1
10.12.2015 2:45
Foto

M28a82r15c36e33l 78B85u67r17k66e71r82t 5944263445860

Ďakujem pani Nováčkovej! Mnohí zatvárajú oči pred zvrátenosťami v školstve a realitou akú školy produkujú, podobneako pred tým zatvárajú oči všetci ministri školstva a aj preto sa českéa slovenské školstvo nachádza tam kde sa nachádza. A nielen školstvo.Aj spoločnosť. Na jej neblahom stave sa podstatnou mierou podpisuje aj to čodáva a nedáva do vienka deťom a mládeži nie len rodina, ale ajškolstvo. Som takisto učiteľom a to čo hovorí vo svojich kniháchpani Nováčková sa mi opakovane v mnohých veciach potvrdzuje. A takistosa mi potvrdzujú jej mnohé rady, ako dobré a užitočné, ak ich uplatňujem.A to som ešte obmedzovaný v mnohých veciach nezmysleným školskýmsystémom a mýtami povýšenými v školskom systéme na normy, ktoré samusia dodržiavať.

+5/−3
5.12.2015 22:11

J59o14s60e76f 87V34l36t59a76v29s66k62y 3505135291793

S nazory pani psycholozky bude mit tuze moc lidi problem.   Stoji stroze v rozporu se vsim co bolsevicka a postbolsevicka skola hlasala.

+6/−4
2.12.2015 21:19

P48a44v94e47l 55O46d55r85a66z85i12l 6324119707400

Jistě, zatímco u vás free a cool děti střílejí učitele a spolužáky, my se tu po bolševicku maximálně fackujem.

+6/−4
4.12.2015 13:27

P97e39t94r 81R71ů76ž29i94č93k55a 1558599144214

Musím říci, že po přečtení rozhovoru s paní doktorkou jsem nucen jí dát v některých aspektech za pravdu, ovšem, na rozdíl od ní je nevnímám jako negativní. Naopak. Paní doktorce bych doporučil, aby zapomněla na psychologická vyšetření, kdy proti sobě měla jedince v "laboratorních podmínkách ve své ordinaci" a skusila vychovávat děti v kolektivu 30 žáků. Myslím, že by ji stačil půl rok, přímé pedagogické praxe s kolektivem dětí, a tento rozhovor bychom četli s jiným nádechem a jinými závěry. Pracuji jako pedagog, mám zkušenost jak ze školství základního, speciálního, tak i z etopedie - kde jsem pracoval právě s dětmi, které byly vedeny k nerespektování autorit a k úplné svobodě, bez vnímání povinnosti jako nezbytné součásti lidského života. Ne všichni se rodí s přirozenou touhou po vzdělání, vědění. A často proto, že jim jejich genetická podmíněnost, či prostředí neumožňovala onu přirozenou dětskou zvídavost a touhu po znalostech. Nemyslím, že by škola měla vychovávat. Nemyslím, že by kantor měl, např. v hodině českého jazyka prostor pro výchovu. Lze to, ale v tom případě by vyjmenovaná slova musela naučit rodina. A to bych vztáhl i na všechny předměty ostatní. Nelze, z mého pohledu naštěstí, klást na školu větší morální požadavky na výchovu, než na rodinu samotnou. Díte ovlivňuje výchova, ale i dědičnost a prostředí. A i já, a jsem si vědom, že tím dítěti nedávám prostor pro diskuzi, uvažování a možnost volby, na otázku dítěte " Proč ? " Odpovídám: "protože jsem to řekl."  Protože až dítě bude vyrůstat a stane se dospělým, mnohdy některé věci prostě udělat muset bude a možnost volby mít nebude. Až dostane příkaz od svého šéfa, nebude mít prostor vždy k tomu, aby s ním diskutoval, zda to má, či nemá udělat hned, či vůbec a zda se mu chce, či nechce. Pokud by tak neučinil, dostal by výpověď, a pak jsem jako vychovatel selhal. Pokud bude chtít řídit vozidlo tak, aby jezdil bezpečně a neohrozil sebe, či ostatní, musí ta pravidla respektovat apriory, bez diskuzí. Je však možná ote

+6/−2
2.12.2015 19:48
Foto

T32o26m14á46š 91H44a59v31e96l 3417231571744

Ten přístup popisovaný v článku netvrdí,  že se děti nemají učit vyjmenovaná slova nebo, že by se neměla respektovat pravidla silničního provozu. Jen je dětem potřeba vysvětlit, k čemu je to dobré a vzbudit v nich tím touhu je to naučit.

Samozřejmě, že takovýto přístup nebude fungovat u dětí hned. Je potřeba mít trpělivost než se děti na nový styl přístupu adaptují.

Rovněž to neznamená, že by se nestanovovaly pravidla a nehlídalo jejich dodržování. Naopak pravidla je nutné vytvářet, ale je důležité, aby se na nich dítě podílelo a pochopilo proč vznikla.

Podobně je to i u pravidel silničního provozu, pokud řidič chápe, proč nějaké pravidlo existuje a jaký má smysl má pak větší tendenci ho dodržovat než ten, kdo neví proč to pravidlo vzniklo.

Pokud se dohodne pravidlo, že při nedodržení nějakého pravidla se zaplatí poplatek, který se využije smysluplnym způsobem, tak to taky dává smysl.

Samozřejmě to klade nároky na autory pravidel, aby vytvářeli pravidla smysluplná.

+4/−2
2.12.2015 21:02

V20l12a32d14o 57J15e87ž68o32v55i30č 6578126288490

súhlasím, až na tie pravidlá, ktoré nás čím ďalej viac spútavajú; stačí jedno základné pravidlo, dať pozor, aby som neublížil druhému a tým neohrozil aj seba. V Inak vkladáme zodpovednosť za svoje konanie (a svoju slobodu) do rúk iných ľudí - autorít. Ale to už nie je sloboda.:-)

0/0
4.12.2015 13:22
Foto

V11á90c98l86a50v 73C43h68u97c84h18m35a 6805751428636

Pokud by mé dítě dostalo od svého šéfa nesmyslný příkaz a ono by jej beze slova splnilo, pak bych si já teprve říkal, že jsem jako rodič a vychovatel selhal. Naopak když nebude jen slepě poslouchat a bude umět si stát za svým i tehdy, kdy to pro něj bude znamenat třeba vyhazov, pak budu mít dobrý pocit, že jsem jako rodič s výchovou obstál.

+5/0
3.12.2015 14:49

V68l23a12d19o 92J71e51ž96o53v26i51č 6108706828880

Vaše slová o Vás veľa vypovedajú, čo si možno ani neuvedomujete; ak ste pedagóg, tak chúďatá deti. Práve že deti sa rodia s prirodzenou zvedavosťou, ale často už v rodine o ňu tlakom zo strany rodičov-rodiny prichádzajú a dnešná škola mnohé celkom položí. Preto na úplné slobodné vzdelávanie dôjde až po niekoľkých generáciách, ktoré ho absolvujú. Tu je to trochu vysvetlené (bohov by som však vynechal) ako zodpovedná osobná sloboda vychádzajúca z vedomého poznania podstatného, teda fungovania prírody (dnes človek s prírodou, aj so sebou, najmä bojuje, no mal by hlavne spolupracovať, je to zotrvačnosťou z minulosti, kedy vedomosti boli chabé alebo to podstatné sme v pohodlnosti "civilizácie" zabudli), súvisí to aj s dnešným nie najlepším fyzickým zdravím ľudí:  http://www.priznakytransformace.cz/index.php/blog/251-vera-oveckova-bila-rasa-vymira-proc-tomu-tak-je V

+2/−1
4.12.2015 13:15

J95i73ř82í 68L72a19c19i30n68a 2486588413394

Nějak mi uniká, odkud autorka vzala premisu, že se samy děti chtějí učit, že "Dítě má vrozenou potřebu učit se, porozumět světu, potřebu zvídavosti". Stačí se v reálném životě porozhlédnout se kolem sebe a uvidíte dost dětí, které tuto premisu rozhodně nesplňují, po vzdělání vůbec  netouží.

+6/−2
2.12.2015 11:44
Foto

T24o27m92á16š 22H51a32v26e13l 3787171231684

To, že se některé děti nechtějí učit může být způsobeno právě autoritativním způsob výchovy, který v nich vzbudí představu, že učit se je potřeba jen proto, aby je neprudili rodiče a popřípadě za to dostali i nějakou odměnu a ne proto, že to má pro ně nějaký smysl.

+1/−6
2.12.2015 17:04

S31i98l27v53i88e 53N96e74d17v21ě29d36o69v93á 5381144575962

Když budete uvažovat o hodně malých dětech, všimnete si, že se naprostá většina dětí naučí během prvních dvou let neuvěřitelné množství věcí a většinou to není proto, že by je někdo nutil, promyšleně odměňoval a trestal a podobně. Chodit a mluvit například.

+2/0
2.12.2015 22:20

L34u80c48i40e 48Š59t55ě78r34b48o83v71á 5889338980558

Chodit a mluvit je něco jiného, než počítat zlomky :-)

0/0
7.12.2015 16:39

P70e10t35r 97H31á56l97a 6784766135796

Ale o tom je právě ten článek, že by to nemělo být jiné.

+1/0
7.12.2015 22:21

S67i67l23v17i39e 10N78e87d39v81ě90d60o66v96á 5201284585892

To máte samozřejmě pravdu, ale reagovala jsem na dotaz pana Laciny, který nechápal, kde autorka vzala premisu, že se děti chtějí samy učit. Chtějí, ale někdy to nabývá forem, které řada rodičů nevnímá jako žádoucí. V předškolním věku tu potřebu učit se a vyrovnat se blízkým dospělým nebo starším sourozencům, prozkoumávat věci... někteří rodiče spíš potlačují.

Po zvládnutí chození a mluvení přichází období "proč", kolik rodičů má trpělivost odpovídat na věčné otázky? 

A kupodivu, jsou i děti, které později ve škole i ty zlomky prostě baví :-)

0/0
8.12.2015 7:20
Foto

V45á32c95l37a24v 33C38h77u59c75h76m82a 6685621448796

Myslíte ty děti, které již jsou svými rodiči a učiteli vytvarované do podoby poslušných mloků? Drtivá většina dětí je zvídavá do té doby než v nich onu zvídavost nezačneme potlačovat.

+5/0
3.12.2015 14:52

V87l21a21d40o 54J70e19ž44o68v73i79č 6488676108210

asi ste už zabudol, že tiež ste bol to celkom malé dieťa; do školy už často prichádza dieťa poznačené z rodiny - demotivované tlakom trestov, príkazov a najmä zákazov. Ak ho z toho slobodné učenia sa nedostane, ostane zahrčkané na cely život a často nepomôžu ani dnes tak obľúbené motivačné knihy, či kurzy. V

+1/0
4.12.2015 13:28

P38e49t88r 40H80á83l39a 6534896785606

Klasická záměna příčiny a následku. Napřed na děti aplikujete autoritativní školství, naučíte je držet hubu a krok, a pak to zpětně odůvodňujete tím, že na konci toho procesu nejsou zvídavé? No bodejť by byly když jste je učil držet hubu a krok!

+2/0
7.12.2015 22:20

T50o13b20i55á23š 37P25e86x19i97d17r 8275457735236

Myslím si, že mnoho lidí zapomněla od čeho je tady škola. Škola (Zš,Střední) má člověka připravit na život. Žáka má do určité části motivovat, ale bohužel v dnešní době známky žáky nemotivují naopak odrazují. Chodil jsem na skvělou základní školu, která zastávala slovní hodnocení, ale zároveň převáděla vše na známky. Učitelé měli autoritu a zároveň byli vstřícní a nad nikoho se nepovyšovali. Snažili se žákům vyjít vstříc a hlavně je naučit to podstatné. Jsem nyní na střední škole a můžu říct, že mám s čím srovnávat. Myslím si, že důležité je žáka zaujmout... vidím to den co den ve škole. Od rána do večera sedět poslouchat a psát - není to nic tak hrozného, ale vše jde udělat interaktivní a pro žáka zajímavé. Na Zš jsme hodně diskutovali a učitelé se snažili. Každá škola má své mouchy, ale myslím si, že je důležité neupadat do stereotypu a snažit se nadále posouvat dále. Záleží určitě i na žácích, kdo to ocení a komu je to jedno. Hlavně nemít pocit, že škola je ztráta času :-)

+2/0
1.12.2015 20:36

P60a67v49e53l 88O20d58r64a47z42i79l 6314639947570

A jsme zase u toho. Kvalitní výuku budou dělat jen kvalitní pedagogové, kteří nebudou muset ze školy valit na vedlejšák, aby nenosili domů méně, než mají někteří jejich studenti jako kapesné ;-)

Naštěstí jsou tu srdcaři, kteří to dělají už dnes.

+4/0
1.12.2015 21:11

V92l30a15s34t22i60m51i33l 80S90v22o31b32o53d66a 7673338705134

No, takže ti přijdou názory paní z článku sympatické?

0/0
2.12.2015 5:46
Foto

T45o89m50á90š 48H71a23v42e15l 3617901601404

Mě ty názory uvedené v článku přijdou hlavně logické neb vycházejí z principů fungování lidského mozku.

+3/−6
2.12.2015 10:18

P84a65v51e53l 17O35d55r88a11z64i39l 6674519267200

Ono je to jinak, vycházejí z principů, které vy považujete za fungování lidského mozku. Jestli máte dojem, že je správná výchova lidí k vykonávání pouze toho, o čem si myslí, že jim přinese prospěch, tak to je bohužel nesprávný směr, protože tak společnost prostě nefunguje.

+4/−1
2.12.2015 10:29
Foto

T36o64m95á71š 85H63a84v70e52l 3397661611984

Ono je to myšleno trochu jinak, né že se děti nebudou vychovávat, ale že se jim budou důvody proč je vhodné něco dělat vysvětlovat, aby v tom viděli smysl a samo je to pak motivovalo se chovat smysluplně.

To že se děti nechají dělat sami, co chtějí bez jakýchkoliv zásahu je jiný styl výchovy, než o kterém pojednává tento článek.

+2/0
2.12.2015 16:42

P27a45v71e88l 39O81d45r65a11z23i59l 6964259237430

Ale to je to stejné, co píši se zdůrazněním, že napřed se pokusíte dítěti vysvětlil, že mu například memorování básně přinese užitek. Jistě, přinese, v podobě paměťové gymnastiky, otázka je, jestli to tak bude chtít chápat i to dítě.

Na druhou stranu rozumím snaze, aby lidé nedělali automaticky to, co se po nich vyžaduje, ale aby u toho taky přemýšleli. Krásným příkladem je drastický rozdíl mezi kontinentálním a novosvětským přístupem úřadů k lidem.

0/0
4.12.2015 13:30

P34e21t33r 96H55á12l16a 6504646295746

Pokud vám jde o cvičení paměti, jistě se s dítětem můžete shodnout na nějakém smysluplnějším obsahu, než je báseň, kterou jste zrovna vy vybral.

+1/0
7.12.2015 22:25

V75l98a93d98o 23J50e73ž55o71v65i92č 6498376698800

nie hmotný prospech, tak sa bohužiaľ uvažuje dnes, preto dnes spoločnosť nefunguje, ako ste správne dodal, ale osobné šťastie zo zladenosti so svetom, svojím okolím a najmä so sebou. V

+1/0
4.12.2015 13:32

V54l34a51d45i73m70í49r 51L46o41u15l68a 2168957202941

Nevím, škola by měla vychovat člověka, který umí nejen číst a psat, ale hlavně porozumí čtenému textu, umí cizí jazyk a umí matematiku a z ní odvozené logické myšlení. To vše na urovni dané školy.

Obávám se, že  popsaný způsob výuky výše uvedené požadavky není schopen zajistit, protože toto nejsou zrovna lukrativní předměty.

Před časem jsem viděl jakousi vědomostní zkoušku několika  VIP modelek a zhrozil jsem se. Na závěr jedna u těch modelek řekla, že  otázky se měly týkat základních znalostí, tak čekala otázky typu  jaký podklad se dává pod oční stíny, nebo jaká rtěnka se zrovna nosí.

+5/−2
1.12.2015 14:18

P16a69v64e15l 45T70e12s98a19ř33í69k 6510773400705

Tohle co paní psycholožka vymyslela to spíš vypadá jako učení nějaké náboženství sekty:

Nechvalme děti ani nekárejme, budou se nám chtít jen hnusně zavděčit, a zvyknou si na to že ho řídí autority;-D, dítě má správně dělat jen to co samo chce, nikoliv to v čem samo nevidí smysl, jednotná vyúka je průšvih, tohle prý řadu dětí vyřazuje z úspěchu, z čehož vyplývá zrušme tedy jakékoliv požadavky na to co by dítě mělo umět po absolvování základní školy.  ;-D

Takže poselství humanistické "vědkyně" je jasné, občane děláš všechno špatně, věř "vzdělaným vědcům" a  ode dneška své potomky ani nechval ani nekárej, když náhodou nevychovaný spratek hodí oběd na strop, tak s ním pohovoř o tom,  jaký tam rajská omáčka udělala hezký obrázek;-D, vychováš zcela úžasné svobodné občany. ;-D;-D;-D

+11/−5
1.12.2015 9:54

V95l37a73s57t80i97m29i54l 14S36v57o57b67o18d80a 7673588605694

Bohužel jsi pochopil její slova úplně špatně a z toho jsi vyvodil zcela nesmyslné závěry.

+4/−7
1.12.2015 11:19

V79l72a 63Z44i82r32k52l36o50v10á 6970728165699

Ráda bych věděla, kolika dětem je pí odbornice matkou, kolik jich porodila a zdárně vychovala. Dozvíme se to?

+6/−1
1.12.2015 15:06

V19l41a41s48t39i95m85i24l 60S78v86o23b44o89d38a 7643218895174

Žertujete? Co to s tím má co dělat?

+1/−5
1.12.2015 17:48

L52u89c32i72e 38Š73t58ě55r92b14o13v37á 5849508960978

Má a hodně.

0/0
7.12.2015 16:41
Foto

T48o35m19á31š 73H10a65v21e84l 3577691871614

Pokud dítě hodí na strop oběd, tak to může být i důsledek mocenského stylu výchovy založené na trestech a odměnách ať už v rodině nebo ve škole spojené nejspíš i s né moc lákavou stravou.:-)

Rozhodně to není myšleno tak, že by se dětí neměli informovat o tom, co dělají špatně či dobře, ale jde o formu jakou je jim to vysvětlováno. Rozkazy a zákazy člověka akorát zatvrdí a nebude vnímat proč něco nemá dělat. Pokud se mu vysvětlí proč není dobré něco dělat a jaké důsledky to pro něj nebo ostatní může mít, funguje to lépe než systém trestu a odměn.

Nejlepší je si takovýto styl výchovy vyzkoušet dostatečně dlouhou dobu a až pak hodnotit, jak to nefunguje. některým dětem to může trvat až rok než pochopí, že to není další strategie, jak je k něčemu donutit, ale respektující přístup.

Vše vychází z principu fungování lidského mozku, který v ohrožení není schopen vstřebávat informace. Proto rozkazy a zákazy, které mozek vnímá jako ohrožení, dítě nenaučí, co je správné. Pouze ho s jistou účinností donutí, aby dělal, co my považujeme za správné, pokud ho máme pod dohledem. Jakmile však dohled ztratíme, tak to přestane dělat, protože v tom nevidí smysl.

Pokud se dítěti naopak vysvětlí, proč něco není vhodné dělat a jaké to může mít důsledky, dítě to pochopí a vyhne se ve většině případů takové činnosti i když není pod dohledem, protože chápe negativní dopad takové činnosti.

Někteří lidé si myslí, že to nemůže fungovat protože sami jiný způsob výchovy nezažili.

Zcela mimo mi přijde srovnávání se sektou. Vždyť v sektách jsou právě lidé drženi násilím a je jim pod výhružkami zakazováno je opustit. Musí přesně doržovat, co jim nejvyšší představitel sekty nařizuje a kolikrát ani nevědí důvod proč. To je přece uplný opak než to čem se v tomto článku píše.

+1/0
2.12.2015 0:34

P96a84v88e17l 65O62d79r85a68z12i73l 6794509927200

Pardon, ale jestli někdo ve škole zažívá pocit ohrožení, tak u něj zřejmě došlo během vývoje od prenatálního období do tří let k vážným poruchám.

+2/0
2.12.2015 10:26
Foto

T57o50m12á71š 46H90a88v39e11l 3687431521344

Pocitem ohrožení je zde myšleno, jak reguje podvědomě lidský mozek na příkazy a zkazy. Jak vyhodnotí takovou informaci ve srovnání s tím, pokud přijde infomace formou oznamovací věty.

Neznamená to, že se takový člověk rozklepe strachy, ale pouze si takovou informaci daleko hůře zapamatuje.

0/0
2.12.2015 16:51

P21a87v80e14l 70O92d94r28a23z30i28l 6874279227780

Nevím, já dělám v takovém oboru, kde se třeba zákaz "stůj, vysoké napětí" vyplatí respektovat.

+2/0
4.12.2015 13:33

V32l44a50d32o 16J54e63ž43o54v97i50č 6698186558870

to nie je zákaz, ale príkaz. Ak človek nevie čítať, je mu na nič, ale ak vie o aké zariadenie ide, dá si pozor. :-)

0/0
4.12.2015 13:41

V47l31a20d54o 74J80e30ž69o19v56i97č 6908436308820

veľmi dobre vysvetlené! V

0/0
4.12.2015 13:38

P82a29v78e19l 16T65e27s20a45ř78í56k 6530363150305

To je strašlivé,  takže tisíce let se zcela špatně vychovávají a vzdělávají děti a teď nějaká humanistická šamanka přišla na to jak by se to mělo správně dělat. 8-o

No řekl bych,  že zrovna tak  sem mohli dát nápady nějaké Svědkyně Jehovi. 8-o

+10/−6
30.11.2015 21:32

J33a86n 72S35o81u96k77u71p 1474974126735

Tisíce let u nás funguje školní docházka. Ok. ;-D A co konkrétně jste v té škole dělal VY?

+6/−7
30.11.2015 22:32

M41a75g18d63a 30K23a70t24z30o90v97á 9486311309208

On nemluví o školní docházce ale výchově a vzdělávání- a to se snad dělá i v rodinách, ne? Nebo děti před řekněme dvěma tisíci let byly ponechány samy sobě, nikdo je nevychovával?

+6/0
1.12.2015 4:27

J73a75n 27S37o93u64k87u32p 1214284176485

A ten rozhovor a téma je o školní docházce, račte si všimnout, nikoliv o výchově jako takové.

0/−1
1.12.2015 8:14

P85a15v57e41l 21T14e90s85a44ř36í25k 6360393640905

A to myslíte jak že ve škole to budou dělat tak a doma že se to bude dělat naopak.

+3/0
1.12.2015 8:33

J10a42n 88S33o13u61k85u13p 1954294706175

O čem mluvíte? Četl jste ten rozhovor vůbec, nebo jen tak přeskákal očima? Ono to takhle vypadá, že jste vůbec nepobral, o čem to vůbec je.

0/−2
1.12.2015 8:35

P19a53v52e96l 45O22d74r84a18z72i58l 6854449407440

Ono to spíš vypadá, že tu nějaký nedouk potřebuje prudit.

+3/−1
1.12.2015 8:53

J75a47n 60S90o96u38k72u87p 1894314936145

Jo, klidně můžete.

0/−2
1.12.2015 8:55

P85a98v12e61l 21O49d95r80a41z90i39l 6794239647790

Mě do svých komplexů z dětství tahat nemusíte.

+2/−1
1.12.2015 9:04

J81a37n 82S12o88u72k27u20p 1654444386735

Já Vás nenutím tady psát a číst.

0/0
1.12.2015 9:09





Najdete na iDNES.cz