Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot American Airlines zemřel za letu. Nouzově přistál jeho kolega

Pasažéři letu American Airlines z Phoenixu do Bostonu v pondělí zažili nečekaně dramatické chvilky. Letoun musel nouzově přistát po tom, co přímo na palubě zemřel jeden z pilotů. Stroj na zem bezpečně dovedl druhý pilot. Při nouzovém manévru nebyl nikdo zraněn.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I81r53e95n68a 52P91l56a97c27h78e86t33k92o35v55á 1506174966180

Škoda,že neletěl uruguayský prezident

0/0
2.11.2015 7:29

P84e42t86r 80S84p47a78t71z20i89e16r32e30r 7894522625294

Bude to trochu mimo téma..ale jak se tu tak bavíte o letadlech bez pilotů, že možná někdy přijdou....k tomu se vyjádřit nemůžu, protože o tom nic moc nevím..ale autonomní kamiony na silnicích můžeme potkávat velice brzy....viz kamion v Nevadě kde takový již získal licenci..a v Německu Merecedes na tom pracuje...taky chtějí, aby kamiony mohli legálně sami jezdit....ještě pár let a nebude potřeba řidičů..:) http://www.securitymagazin.cz/technologie/autonomni-kamion-na-nemecke-a8-1404047592.html

0/0
6.10.2015 8:37

P43e93t57r 16O47b41r41l42í43k 2983185291603

Nechápu.Když byli několik desítek minut od cíle , proč tam nedoletěli? Nebo mají Amíci letiště tak blízko u sebe , že můžou přistát každou čtvrthodinu?

0/0
6.10.2015 8:16

J69a98k87u46b 28V37a94l72e21š 8310736307453

V podstatě ano. Pro ně je letadlo asi jako pro nás autobus.

0/0
6.10.2015 9:13

L17a20d55i65s42l49a71v 35M17i22k48a 1121479114554

Proč to pisálek vždycky  musí dramatizovat,? Ano je to neštěstí pro jeho rodinu blízké atd, ale není jediný důvod proč by nemělo přistání proběhnout standardně když je tam co.pilot.

+2/0
6.10.2015 6:03
Foto

M48i51l47a69n 51K58a29s17l 4440824709256

no od toho jsou tam dva

+3/0
6.10.2015 5:13

M67i56r31a 72L83o85v11e 3334300858764

Pilotovi bylo 57 let a mel nemocne srdicko. Od roku 2006 mel bypass, dneska zemrel na infarkt.

0/0
6.10.2015 3:41

M65a68g56d35a 62K86a48t44z80o35v49á 9346681829138

Myslela jsem, že smějí létat jen do padesátky? Nebo to platilo jen u nás? Nevím, ptám se, znala jsem jen jednoho pilota a ten musel v padesáti jít do důchodu.

+1/0
6.10.2015 5:12

S77t86a87n13d21a 82H70ř33i14b 2783842494647

Pokud vím toto omezení neplatí, pilot musí projít zdravotními prohlídkami...

+1/0
6.10.2015 6:18
Foto

J25a45n 77M34a61c73k 5807112942325

Tak jsem proletel ten clanek abych zjistil na co zemrel... a nic.

0/0
6.10.2015 1:50

P66e30t94r 47M89i89c27h31a62l 2880794181242

Tak rychle dělají soudní pitvu jedině  ve filmu.

+5/0
6.10.2015 1:57

M44i27r74a 93L93o44v51e 3564760468834

infarkt

0/0
6.10.2015 3:42

J29i45ř57í 25K72v93ě11š 1123816632301

Ale pánové, tady primárně nešlo o to, jestli letadlo dokáže přistát na autopilota, ale o to, jestli je ten autopilot natolik automatickej, že by s ním přistál i člověk, co nikdy nic nepilotoval. Neboli jestli by opravdu stačilo, aby do kabiny přišel nějaký pasažér a jen tak sám za pomoci věže či ŘLP přistál, což je to, co tady tvrdil pan Dadek a s čím já primárně nesouhlasil.

0/−4
6.10.2015 0:53

P81e25t44r 80M43i85c56h32a59l 2830164301422

Tak si přečti ještě jednou a pomalu, cos tu všechno napsal. Ono je to celkem v rozporu s tím, co píšeš tady.

+3/0
6.10.2015 1:10

R16i85c79h86a65r52d 75B88u82š20e28k 6549426126587

Ano, je natolik automatickej aby s nim pristal naprostej amater co bude mit pouze pomoc na radiu ze zeme... ve spojeni s autobreak systemem kterym je A320 vybavena to dokonce na ranveji samo zastavi... Pouze to netipne nakonec motory...

Znovu zopakuji, kdyz o necem vis absolutni prd, nedelej chytraka, protoze nakonec dopadnes presne naopak...

0/0
8.10.2015 18:07

R67i86c76h35a59r24d 44B58u58š23e11k 6659986536857

Ještě pro Jiřího Kvěše, instruktážní video kterak A320 pristava samo na autopilota...

https://www.youtube.com/watch?v=LIaMALJjOEc

+3/0
5.10.2015 23:56

J98o22s24e24f 18P85o23r24t46i39k 8867409984

A bude hůř. Důchodový věk se oddaluje.

0/0
5.10.2015 23:41

R15i26c36h11a82r96d 64B72u17š80e69k 6289716376317

nikoliv vsak pro piloty...

+1/0
5.10.2015 23:43

R73i64c86h76a44r95d 20B15u39š27e93k 6729536716407

jen pro rejpaly dodavam k autolandingu - samostatnemu pristani letadla...

Krom nutnosti aby letadlo a letiste bylo vybaveno prislusnou technologii jsou tam ruzna omezeni pro kazdy typ letadla...

Pro autoland je stanovena maximalni sila vetru ve vsech smerech (proti, bocni, zadni), a to same pri pristani s vypadlym motorem...

napr. B757 to ma 25 uzlu na protivitr, 25 uzlu na bocni vitr, 10 uzlu na vitr do ocasu...

Pri pristani na jeden motor jsou vsechny uvedene hodnoty na 5 uzlech...

Nekde dole pisu ze se pilot musi po touchdownu letadlo zastavit... Pokud je letadlo vybaveno autobreaking systemem tak samo i zastavi, po touchdownu vysune spoilery a nastavi obracec tahu

+5/0
5.10.2015 22:47

P95e72t82r 45M53i42c85h98a81l 2110884231912

Jsem zvědavý, za jak dlouho sem nějaký jantar napíše, že letadlo stejně na autopilota přistát sami neumí. ;-D

+4/0
5.10.2015 22:55

P40e53t94r 45V58i91n50t80r51l20í94k 3126934201

těch úskalí je víc než autopilot, jak jsem již psal, členy kabiny musí tvořit kapitán posádky a ko-pilot, tedy dva lidi protože jinak se ohrožení posádky velmi zvyšuje zejména možností náhlé indispozice jednoho z pilotů, a vidíme, že existují i případy, kdy pilot zkratkovitě zešílí a zabije celou posádku díky osobním problémům například při odchodu jednoho z pilotů z kabiny...

+1/0
5.10.2015 23:30

P95e82t88r 34M21i10c75h84a96l 2450364831882

To jistě, ale my jsme tu rozebírali konkrétně autopilota a jeho schopnost přistát samostatně, kterou tu někteří rádobymudrci zpochybňovali.

+2/0
6.10.2015 0:42

R86i64c15h74a55r82d 27R73e84i31g57l 9232607316583

stravovani prumerneho emericana, k snidani cheesburger a mala cola, k obedu bigmac a velka cola a k veceri heineken a pytel chipsu

+1/−11
5.10.2015 22:45

T53o61m86a42s 58D31r88a26j91s75a77j23t26l 9559557598190

To by me zajimalo, jestli jste tam byl, ze to tak s jistotou tvrdite.

0/0
5.10.2015 22:49

P74e13t63r 26M46i44c49h29a75l 2450214601402

No to je zase blábol. ;-D

+2/0
5.10.2015 22:52

T20o59m78á26š 41B44r57a93b34e66c 2968486225986

Klasickej multinick "vojtěch šefler" :-)

0/0
5.10.2015 23:23

P77e68t11r 28V38i71n48t48r57l66í42k 3166274461

ideální k tématu letadla a piloti... ;-D

+1/0
5.10.2015 23:32

M22i82r85a 77L64o61v64e 3274440988244

Tys byl kamo nejdal za humnama, co ty vis o Americanech?;-D;-D;-D

0/0
6.10.2015 3:16

P21e11t25r 49M46i66c76h34a45l 2710594731272

Pro chytrolíny:

"První automatické přistání dopravního letounu vykonal Trident 1 registrace G-ARPR na lince Paříž-Londýn Heathrow s posádkou pod velením kapitána Erica Poola dne 10.6.1965."

http://www.czechairliners.net/index.php/encyklopedie-letadel/180-hawker-siddeley-hs-121-trident.html

Samozřejmě podmínkou je odpovídající vybavení letiště. Dnešní dopravní letadla jsou autopilotem s touto možností vybavována standardně.

+3/0
5.10.2015 22:19

R81i88c91h71a12r21d 83B35u27š21e80k 6519806286837

krom letadla musi mit prislusne vybaveni i letiste... Nicmene velka letiste tuto podminku splnuji...

+2/0
5.10.2015 22:21

P60e43t59r 34M12i13c27h69a33l 2970204101652

No, to jsem ale psal ... :-)

0/0
5.10.2015 22:23

R80i80c74h61a18r67d 95B75u68š92e24k 6329256886927

sry, cetl jsem prilis rychle...;-D

0/0
5.10.2015 22:24

P89e43t97r 65M47i92c73h12a21l 2350714231632

V poho. :-)

Ale doplnil jsi, že je to standardem i na velkých letištích, to jsem vynechal a nějaký troubelín by se toho třeba mohl chytit.

+1/0
5.10.2015 22:27

M28i68c72h91a20l 28D53a46d45e29k 8433222318

Stejně se najdou chytrolíni jako třeba Kvěš, kteří budou tvrdit, že to není pravda ;-D

0/0
5.10.2015 22:35

R17i90c49h45a11r86d 24B34u79š89e10k 6549626716177

Nic si z nej nedelej.... Proste trouba co si mysli ze snedl salamounuv exkrement...

0/0
5.10.2015 22:36

P78e62t36r 45M53i42c56h10a30l 2320224951442

No tak určitěěě ... ;-D

0/0
5.10.2015 22:53

P56a53v23e64l 52Š26m84í81d 5622755338844

Tak na 50%. PRG má ILS III jen ve směru 24 co já vím.

0/0
5.10.2015 22:54

R98i38c47h78a72r46d 57B55u46š66e81k 6929966686887

ja psal velka letiste, ruzyne mezi ne nepatri... a i tak to na jedne draze ma...

0/0
5.10.2015 22:56

P60e90t28r 22M88i89c78h77a35l 2750444121462

Mám pocit, že na 06 se na PRG snad ani nepřistává.

0/0
6.10.2015 0:18

P86e34p26i86k 12U59h54e13r 6183316579858

No, zrovna dneska jo :)  24/06 je hlavni, 12/30 se používá jen někdy.

0/0
6.10.2015 13:15

P64a50v97e88l 70Š30m66í83d 5362345908434

1. S naším prodloužením odchodů do důchodu se stakovými situacemi budeme potkávat často.

2. Proč se to někdy nestane mě, aby přišla letuška do kabiny a neoznámila, že pilot zemřel a že hledá někoho, kdo umí řídit letadlo? ;-(

3. Ještě nevím, jestli bych to napáli do Chánova nebo do Kremlu:

+Chánov - Kreml - hlasujte :)

+3/−5
5.10.2015 22:06

P63e44t94r 29V60i22n12t37r44l21í68k 3226504941

Tohle je relevantní argument šéfovi Ryanairu, který by nejraději létal s jedním pilotem z důvodu ušetření nákladů během letu... Rv

+10/0
5.10.2015 21:59

S89e47i23d84l 51P68e70t36r 1331481805884

Časem k tomu nepochybně dojde. *

Ostatně ještě  začátkem 70. let byli v kokpitu velkých dopravních letadel většinou 4: 

2 piloti, navigátor/radiotelegrafista a "borťák" neboli palubní inženýr mající na starosti motory a další systémy letadla. 

Jak se technické systémy nejen samotných letadel ale i ŘLP, letišť či navigace   vyvíjely a  automatizovaly  je dnes valná většina moderních letounů již jen "dvoumužná".

Není proto jediný důvod se domnívat, že tento trend nebude nadále pokračovat až patrně ke zcela automatizovanému řízení letadel  ... 

-------------

* paralela k mašinfírům se též nabízí. Dnes lokomotivu/soupravu řídí jen jeden ačkoli ještě před pár desítkou let to bylo nemyslitelné ..

+1/0
5.10.2015 22:21

P64e55t76r 27M19i61c42h82a33l 2670644341522

Lokomotiva při neaktivitě strojvůdce sama zastaví. Ovšem onstalace tohoto systému do dopravních letadel by byla celkem hloupost.

+6/0
5.10.2015 22:25

S95e28i29d50l 53P81e85t47r 1751401295694

Je to jen otázka techniky, její spolehlivosti a  předpisů. Nic více.

Samozřejmě pro lokomotivu či loď je jiný level než pro letadlo ale v principu je to  totéž ..:-)

0/0
5.10.2015 22:36

P50e82t32r 71M36i20c56h48a71l 2560564591262

Problém je ještě jinde. Ono by už dnes šlo udělat nouzové ovládání letadla na dálku a v případě kolapsu jediného pilota na palubě převzít řízení ze země. Jenže tohle by samozřejmě hrozilo neoprávněným převzetím řízení a možností CFIT na dálku. Pak by musel být na palubě manuální override, ale ten by zase vyloučil v případě náhlého kolapsu bezpečné převzetí. Nemluvě o tom, že let i s předletovou přípravou trvá řádově nějakých 4 - 6 hodin, často jsou to lety zpáteční, kdy na krátkých tratích letí zpět stejná posádka. A to jeden člověk dělat jaksi nezvládne. A pak jsou tu takové malichernosti, jako že i piloti se musí napít, najíst a skočit si na toaletu. A kokpit prázdný zůstat nemůže.

Mimochodem, nedávno jsem na podobné téma četl nějaký článek a v podstatě uváděl obdobné důvody, proč se v letecké dopravě asi nedočkáme (a já říkám naštěstí) toho, že v kokpitu bude sedět jenom jeden pilot.

+2/0
6.10.2015 1:04

P11e16t78r 67V71i31n82t88r42l54í49k 3506844791

dva tam jsou z důvodu pomoci jeden druhému a právě z důvodu, že když by jeden selhal, tak zaskočí druhý, je nepravděpodobné, že by oba piloti zemřeli najednou, nevěřím, že k tomu v dohledné době dojde... jde o bezpečí cestujících...

+2/0
5.10.2015 23:23

S66e93i50d87l 24P56e56t67r 1781201205954

Nikoli.

Dva tam jsou v současnosti především proto, že jeden všechny systémy (resp. jejich kontrolu) zatím  není schopen ovládat sám a hlavně trvale po celou dobu letu (analogicky stejně jako před 40 lety na to museli být 3-4 lidé)

Nouzově samozřejmě ano (taky jsou na to cvičeni a přezkušováni). 

Právě proto je v postupech dáno, že pokud na letadlo zůstane pilot sám musí přistát na nejbližším pro daný typ letounu vhodném letišti (pokud vše jinak funguje nepraští s tím samozřejmě na nějakou opuštěnou vojenskou základnu kdesi v poušti)

Předpovídat otázku "dohlednosti doby" je vždy ošemetné ale při současném tempu pokroku technologií lze předpokládat, že doba "jednopilota" tu bude nejpozději za 20 let a plně automatizováno bude nejspíš cca do 40-50 roků ...

0/0
6.10.2015 0:05

L57u17c84i80e 48B71l68a34n51i75c17k78á 2145183469801

..tak je to smutné, ale právě pro takové náhlé příhody v letadle jsou 2 piloti....

+5/0
5.10.2015 21:57

P18e37t81r 30V51i39n88t54r30l67í41k 3136684431

nepochybně, naneštěstí tohle se může stát v jakékoliv fázi letu, horší by bylo, kdyby ho to chytlo během vzletu či přistání...

+2/0
5.10.2015 22:02





Najdete na iDNES.cz