Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Návrat po 21 letech. Muzejníci přivezli do Česka stíhačku MiG-29

Česká republika získala zpět stíhačku MiG-29, která byla dříve součástí československého a českého letectva. Pro Letecké muzeum Kbely je to mimořádný přírůstek do sbírek - tímto strojem totiž zkompletovalo poválečnou řadu proudových stíhacích letounů, počínající strojem MiG-15.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S95t28á19ň40a 52K38o82m49o79r45o21u50s97o32v50á 3235763627909

Měli jsme chatu asi 4km od bývalého vojenského letiště - to byl rachot! A chodili jsme se občas koupat k rybníčku - a okolo vedla dráha do hangárů - koukali jsme na něR^

+2/0
2.10.2015 14:44

A48n77t10o48n29i68n 51K48a95d45l82c62e68k 9242409751676

V Zatci? Ja tam primo u tohoto stroje slouzil. Myslim, ze k nam prileteli 1. dubna 1989, pamatuju to jako dnes.

+1/0
2.10.2015 19:01

M40a81r36t67i54n 82B73r50e73j25c19h74a 3114350862161

Taky mě napadl Žatec. A pak mi to ještě asociovalo Líně, ale to je jen asociace,protože tam 29tky nebyly a když zpřístupnili rybník,tak tam už stíhači nebyli a nahradily je Milky helikoptéry;-) Ale mám před očima cestu ze sila po které to kolem rybníka valily 19 tky na letiště.

+2/0
2.10.2015 19:12

S78t41á23ň28a 27K70o21m83o86r43o53u44s62o57v81á 3825913737559

Bylo to v Líních - a 29 asi ještě neexistovaly - vždycky když se otočil vítr jezdili jsme povinně koukat jak startujou proti nám - ale po cestě do hangáru občas jezdily okolo rybníčku - byla 70. léta. A psala jsem panu Kadlckovi - manžel byl nadšenec (teď má alespoň malé letadýlko) a vlezl se kouknout do hangáru a přivezla ho eskorta - naštěstí byli rozumníR^

+1/0
2.10.2015 21:14

M45a80r64t79i33n 26B73r77e93j35c39h30a 3444570752611

Tak to čumím jak jsem se trefil;-). A mate pravdu, byly to 21 čky, seknul jsem se, protože jsem měl před očima tu 19 tku, co je v Linich na památníku. Jinak já se na letiště (na plochu) dostal až když tam byla záchranka a oni již zmiňovaní Sokoli. Znám se s bývalým starostou a dostal mě tam na čumendu. Jinak ten rybník je po rekonstrukci a je tam dobré koupání. :-)

+1/0
5.10.2015 9:25

S45t97á62ň48a 22K20o24m83o66r48o30u16s21o66v36á 3915183607409

Bylo to v Líních - létaly tam 21 - byli jsme z nich také nadšení. Muž jednou pod záminkou že hledá houby vlezl do hangáru - a domů ho přivezla eskorta - ale když viděli mne a děti 3 a 1 rok, tak mávli rukou a odjeli.

+1/0
2.10.2015 21:07

M69i96l76a42n 93K10o96i42š 4887602141320

Nejsem letecký specialista, ale dodnes nechápu, proč jsme likvidovali stíhačky od těch nejmodernějších, až jsme si nakonec ponechali ty nejstarší... Nejdříve podivná likvidace MiG-29, posléze MiG-23 a nakonec si necháme nejstarší MiG-21MF.

A vyměnit relativně vyspělou stíhačku (v té době) za průměrný vrtulník V3A Sokol, který byl vojákům k ničemu a ještě kus za kus, to zavání silně korupcí....

+19/0
2.10.2015 11:06

M98i14r81o29s46l93a20v 16P33e69t49e94r65k76a 6539706821680

to byl taky tunel jako krava ;)

+4/0
2.10.2015 11:27

K12a38r35e95l 44N90o47v31á29k 1544218223806

Proč, Němci jim je dali za 1EUR. To byl taky tunel. Kolik stojí jeden motor, kolik vydrží a spotřebuje... Vite vy tunele. Byl jste nekd za svým poslancem nebo mate jen velkou hubu plnou keců. ?

+2/−4
2.10.2015 13:23

M94i16l44a96n 16K16o83i17š 4547242491340

Já na vojně dělal technika letadel MiG-21MF a MiG-21F, takže trošku ještě něco o těch letadlech vím, třeba mám aspoň představu, co ta letadla uměla a přibližně jak náročný byl jejich provoz.

+2/0
2.10.2015 13:29

K46a37r36e47l 38N32o53v70á16k 1904128933736

To Petr Pavel z generálního štábu co se na CIAFu laskal s Su27, taky. Ale Mig 21 má stejně motorů jako Mig23, to nevím proč si nenechali je.

0/0
2.10.2015 13:42

M18i47l37a97n 71K90o61i21š 4567682101590

Likvidace MiG-23ML ve prospěch MiG-21MF bylo čistě politické rozhodnutí´, protože MiG-23 byl po všech stránkách lepší letoun, náročnost provozu a údržby byla téměř srovnatelná s MiG-21. Jistou roli mohlo sehrát jen to, že MiG-21 se kdysi u nás vyráběl a tudíž byl jakýsi předpoklad, že náhradní díly by jsme si na mohli vyrobit sami. U MiG-23 se asi báli jisté závislosti na Rusku.

+2/0
2.10.2015 14:21

J42i55ř64í 75B84r93o82ž 5209565202547

Náročnost provozu MiG-23ML  oproti MiG-21 byla mnohem větší, hlavně co se týče údržby elektroniky a autopilota. Dvacetjednička byla přece jen koloběžka. :-) Máte ale pravdu ale v tom, že důvodem pro ponechání 21 byla možnost českého servisu. SSSR a potažmo Rusko s námi po pádu opony komunikovalo jen prostřednictvím dolarových účtů a to ještě těžce podvádělo- viz nákup listů rotorů pro Mi-24, kde nám dodali prošlé díly s přepsanými atesty. Takové jednání prodavače autobazaru, kde vám stočí tachometr a prodají slepený rozstřelený vrak. :-/

0/0
28.10.2015 14:12

K20a93r81e25l 87N68o19v88á24k 1414138423976

Cena za motory. Ze stejného důvodu vyřadíme. Mi-24

0/0
2.10.2015 13:37

J46i79ř55í 51B58r72o35ž 5799675462787

Na dvacetdevítkách jsem sloužil- jako vedoucí skupiny oprav drak-motor v TO VU1610, takže o tom něco málo vím.  A i když se mi výměna nelíbila, byla přece jenom z pozdějšího hlediska dobrá. Vrtulníky Sokol jsme nasadili hned při prvních záplavách na Moravě a od té doby zachránily stovky životů.

MiGů-29 nám zbyla jen necelá letka a z hlediska údržby to byl nesmysl. Náhradních dílů byl nedostatek, protože po r.1989 byla s ruským partnerem špatná komunikace- i když nám dlužili, chtěli vše platit v hotovosti a v dolarech. Například skříň náhonů KSA byla v republice jen jedna a ta byla použita již druhý rok po zavedení typu. Další jsme neměli, taktéž  s motory jsme na tom byli bídně. V LOZ v Trenčíně byl proveden pokus generálkovat  tyto mašiny u nás, ale to skončilo neúspěchem. Podobná situace byla i u MiGů-23- i ty neměl kdo generálkovat (to se dělalo v NDR), proto jen dolétaly. Naproti tomu MiGy-21 jsme opravovali sami  a proto zbyly- aspoň si stíhací piloti udrželi návyky.

Naopak Slováci ke svým MiGům-29 dostali ještě další letku v rámci deblokace dluhu, takže již to bylo z hlediska údržby o něčem jiném. Byly to sice nepřebrané letouny určené pro Tunisko, stály dlouho na stojánce bez údržby, ale aspoň byly nové. I tak se časem ukázalo, že cena jejich provozu je pro Slovensko neúnosná a proto udržují v letuschopném stavu jen zlomek- na letovou akci se přistavuje v průměru jen jeden roj, což je v porovnání s náletem našich pilotů na JAS-39 zoufale málo.

Tak to jen k tomu, aby i Ti, co nebyli svého času v centru dění, pochopili, že ta výměna nebyla zase tak špatná. Stejný osud  postihl po pádu opony všechna letectva. Rušily se stovky letek a tisíce letadel šlo do šrotu.

0/0
28.10.2015 14:04

P89e96t16r 39V16á18c20l62a61v37e82k 6865778189457

s trou životností je to asi nesmysl, na Internetu se dá dohledat že motory mají celkovou životnost 2000 hodin a drak 4000 hodin..

+4/0
2.10.2015 10:55
Foto

J32a87n 58W21i44r11n52i32t77z47e23r 8368674967460

Dobrý den,

kde "na internetu", prosím?

O krátké životnosti motorů RD-33 se píše třeba tady: http://www.leteckemotory.cz/motory/rd-33/rd-33.php

Technická životnost není dána jen hodinami provozu, ale i celkovým stářím.

+2/0
2.10.2015 13:12
Foto

M28a40r35t44i46n 97G70r12o58c17h32o91l 7786468196961

Minulou sobotu při jízdě od Bánské Bystrice jsme viděli ostrý start ze Sliače a hned 2 kusů po sobě ... pěkný rachot a bohužel, asi mají motory od VW, protože ty brikety za nima, to nebyl testovací režim ;-D;-D;-D

+4/0
2.10.2015 10:53

J68i73ř50í 36B13r91o19ž 5359435872537

Ty "brikety" u leteckého motoru znamenají dokonalé, čisté spalování kerosinu.

0/0
28.10.2015 14:16

M83a61r67t93i82n 93B63r89e63j56c51h72a 3984330262551

Nádhera, škoda, že se vrátil jen do muzea. Pamatuji si na nádherné vzory na ocasech z tygří letky. Když je vyměnili za Sokoly, tak jsem to nesl těžce. Jezdili jsme si je potom fotit na Sliač na Slovensko. Což v té době byl i adrenalin, protože se to nesmělo:-). Dokonce mám i fotku, kdy na Sliači nechali na několik minut otevřené vrata a já stihl cvaknout 2 miginy stojící na ploše. Jó nostalgie.;-) Pořád je to nádherný stroj, proti Gripenům ani slovo, ale migina je prostě migina. A taky ať nekřivdím Sůčkům, to jsou taky krasavci. R^

+8/0
2.10.2015 10:49

P61a36v77e59l 52B41r38y25n67d93z56a 7209256485264

Osobně považuji za nejkrásnější letadlo svět Berkut SU-47...ale je to jen můj názor a námět na diskuzí..Neviděl jsem více super,ale toho že jsem na vlastní oči neviděl Berkuta mě mrzí nejvíc ..snad se někdy dočkám

+1/0
2.10.2015 10:59

M19a12r20t26i28n 96B48r37e19j83c81h28a 3434210312771

Berkut je parádní, ale 27 má taky ladné křivky;-D. Já bych zase chtěl strašně vidět Ekranoplány. To mě teď dostalo. Zvezda má modely (všech typů) 1:35 a brousím si na něj zuby. Trochu mi Ukrajinci s Putinem překazili plány, chtěli jsme se na ně jet podívat na Krym, loni. Bohužel nenašel jsem ještě odvahu.;-)

0/0
2.10.2015 11:09

V37l79a74s62t73i16m19i93l 40T29e38n77c24e98r 4170780487180

A já bych chtěl vidět bombarďák Avro Vulcan v průletu nad letištěm. :-)

+2/0
2.10.2015 11:36

P35a63v95e23l 98K37r64e86j50č50í68ř 2582201813566

A já bych chtěl vidět Haunebu III :-)

+1/0
2.10.2015 13:56

J72i78n82d45ř72i63c44h 94K10a32l86á76b 9204588943832

Krása

+1/0
2.10.2015 10:40

J74a48k93u13b 95F23e40i65f75a35r 7199289686529

Škoda, že jsme se jich tenkrát tou úžasnou výměnou 1:1 za Polské vrtulníky zbavili. Zajímalo by mě, kdo se na tom napakoval. Jediný z těch vrtulníků už není v provozu, zato v jiných zemích je MiG29 stále ve výzbroji. 

No, my místo toho máme Grippeny, které neměly jedinou bojovou misi. Opět šolich.[>-]

+6/−10
2.10.2015 10:27

R71o70m28a95n 66S36t37o95n13e44k 1709283119221

Grippeny jsou modernější a levnější na provoz

+5/−3
2.10.2015 10:36

P75a49v86e76l 90B55r83y82n70d86z53a 7769646515784

Modernější a levnější na provoz jsou určitě..i když s M-29 by modle mého v konfrontaci neobstály už proto že jsou trošku jiné kategorie a v boji by měli určené jiné protivníky..Ale to je vedlejší..dražší jsou určitě pro nás danové poplatníky a výhodnější pro provize zúastněných

+7/0
2.10.2015 10:50

R96o38m35a75n 40S78t25o15n90e62k 1379573469521

hlavní důvod proč se zbavuje Slovensko stihaček MIG 29 je ten že provoz je nákladný a je problém sehnat náhradní díly

+2/0
2.10.2015 11:14

J90a67k34u94b 38F53e98i84f31a51r 7779969876869

no s těmito argumenty jste malinko mimo. Modernější jsou, avšak Grippeny nikdy nebyly prověřeny reálným bojem.

A cena? Milý pane, my jsme ty MiGy už měli. Kdežto Grippeny jsou pouze pronajaté a to ještě za velmi podivných podmínek.

+5/−2
2.10.2015 11:11

V57á18c23l59a72v 53P33a47l42u91z34g80a 2950332809856

Z tehdejších mig-29 jsou na Slovensku v provozu 2 kusy po kompletní modernizaci, všechno ostatní už je spíše šrot. Takže nákladům na nákup nových strojů se stejně nešlo vyhnout.

+3/0
2.10.2015 11:37

L37u27d36ě46k 28N94ě85m51e68c 5225351962524

Tak nevím... ty vrtulníky, co létají pro záchrannou službu se nepočítají?

0/0
2.10.2015 11:10

J14a34k62u81b 37F28e42i54f23a97r 7739979676299

Pokud vím, ty konkrétní už dávnou nelétají, mohu se však mýlit. Na druhou stranu i kdyby, tak porovnávat Sokol a MiG-29 je jako porovnávat parník Vyšehrad a USS Ronald Reagan.

+2/0
2.10.2015 11:13

L91u12d14ě71k 12N61ě49m64e49c 5785601502394

Otázka byla, jestli létají nebo ne. To další  už bylo okomentované tisíckrát.

0/0
2.10.2015 11:14

J22a37k17u13b 41V97a49l89e86š 8100286247953

Konkrétní stále létají, jenže už konkrétněji původní je snad tak akorát holý drak, motory repas, vrtule výměna, plechy repas, nátěr 4-5. generace.

0/0
2.10.2015 11:17

P62a53v82e14l 38B72r30y37n65d59z65a 7189636945904

Žádné ferrari,žádné porsche ,nejkrásnější výtvory lidského technického génia jsou podle mého názoru právě vojenská stíhací letadla..Americká,ruská a jiná..je zrůdné a zároveň krásné a zároveň děsivé že jsou to stroje určené primárně k zabíjení..ale jso prostě krásné..snad si to nepřečte můj psycholog ;-D

+19/0
2.10.2015 10:23

M64a69r22t12i75n 76B13r41e85j89c69h66a 3684780112241

R^;-D Mám stejný názor. Dokonce jsem to dohnal tak daleko, že jsem ve svém věku, zase začal modelařit. Což je lepší než poslouchat ty idiotské kecy v hospodě, otevřu lahvinku a jdu lepit a malovat. Docela fajn relax.;-)

+5/0
2.10.2015 10:55

P13a52v86e64l 85B21r66y74n32d77z19a 7839716565464

JJ mám podobného kamaráda,já jsem se k tomu ještě nedostal....ale mám výhodu že mi svá dílka většinou daruje a mám jimi vyzdobený pokoj a koukám na ně zrovna teď..je to paráda.....

+1/0
2.10.2015 11:04

M32a44r54t97i32n 39B16r22e29j85c50h50a 3284470122631

Tak vřele doporučuji, už to není tak drahá zábava, jako byla v mé pubertě a člověka to chytne. Pro začátek doporučuji 1:72 Airfix, prodávají se i v setech s barvami, štětcem a lepidlem a náročnost je malá.

0/0
2.10.2015 11:13

M68i85r57o50s15l20a17v 35P77e58t55e36r52k98a 6929576231420

taky lepim... jiz od utleho mladi :)

fajny relax v klidu domova...

+1/0
2.10.2015 11:28

M32a43r33t34i12n 91B72r46e74j44c10h70a 3254560842741

S dobrým Vínkem, pak není o čem. Ale Vy to určitě znáte;-)

+1/0
2.10.2015 11:30

M55i24r84o98s94l27a33v 46P72e54t80e59r84k76a 6869566921140

presne, dlouhe zimni vecery mivaji modelari vyresene :)

+1/0
2.10.2015 12:00

M14a79r29t44i61n 54B58r41e73j42c90h77a 3874400792671

PřesněR^

0/0
2.10.2015 12:33

V33í47t 42O38ž43a36n26a 1108868395464

psycholog je vpohodě, horší by byl psychiatr

0/0
2.10.2015 14:04

T91o85m88á67š 23K23u31c51h79a94ř 3367791338531

Má takový vztah k bitevním lodím.:-)

0/0
3.10.2015 12:22

P45e85t59r 14B81o76c92e29k 1157186622180

400 starů a 200 hodin letu a konec životnosti ;-D;-D;-D

+5/−3
2.10.2015 10:21

P60e74t70r 52V12á44c73l25a21v48e86k 6535328649737

to je nějaký nesmysl, drak má životnost 40 let nebo 3500 letových hodin a motory 2000 letových hodin.

+2/0
2.10.2015 10:52

P19e37t87r 37V21á61c15l88a89v40e49k 6825578699977

oprava, drak má celkovou životnost 4000 hodin

0/0
2.10.2015 10:57

M66i82r58o59s14l69a76v 18P52e33t44e58r38k34a 6469726591580

to je jednoduche, bud je to preklep, nebo ho proste neletali no :)

po svete jich porad leta nekolik set a nejspis i daleko za zivotnosti draku, jedna ruska agentura na nich dokonce porada "vylety" prakticky do stratosfery (http://www.migflug.com/en/jet-fighter-flights.html)

tyhle vykriky hateru bych ignoroval, vedi kulove a zpolitizuji i svacinu v podobe ruskeho vejce ;)

zasveceni vedi, ze je to vyjimecny stroj a politika na tom nic nezmeni (koneckoncu, kdyz se nase letadla prodavala, odkoupit je chtely i USA) :)

+2/0
2.10.2015 11:16

M21a28r19t77i30n 35B96r97e69j80c61h71a 3934890662511

Dobře napsané.R^

0/0
2.10.2015 13:20





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.