Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Praha slaví výročí hromadné dopravy. Městem projel obří průvod tramvají

Praha si připomíná 140 let od vzniku hromadné dopravy. Hlavním městem proto projel tramvajový průvod, který vyrazil ze Smetanova nábřeží a skončil v Holešovicích. Podívat se na něj přišly tisíce lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K66a81r50e63l 85D90r47d90a 6443565227719

V zásadě jsme si potvrdili, že lenost je smyslem pražské MHD. Kdo nemá auto, chce se projíždět po povrchu v něčem levnějším. Nejlépe, když mu to platí druzí a on je může za to řádně obtěžovat. Aneb lenost a zaostalost 19. století v akci.

  Je to stejné jako s auty. Tranzitní cestující do centra na povrch nepatří. Není rozdíl jestli takoví cestující zaclánějí v tramvajích nebo v autech. Regulovat takovou dopravu a chování cestujících není vůbec snadné. Je to jen otázkou dobrovolnosti, stylu chování, kondice a zdravotního stavu a třeba ohleduplnosti vůči okolí. Což u Čechů narazí s plnou parádou.

  Oproti moderním tratím, má Praha v centru zastávky velmi blízko sebe. Tratě se centrem klikatí. Doprava zde vázne. Nejde o rychlost. Smyslem zde není vozit masu cestujících z jednoho konce města na druhý přímým centem. Přitom se tak děje. A stejně jako s auty to znamená hluk, stres a nebezpečí pro chodce.

  Tramvajová loby rozhodně nehodlá provoz, co ji živí, nějak omezovat či přesvědčovat lenochy, aby přesedli na metro. Proč by to dělala? Naopak se podbízí jak fastfoody s "občerstvením", co své konzumenty zabíjí.

  Tramvaj v Praze by měla mít, pokud možno, podobu levnějšího metra. Rychlé přímé linky, stanice ve větší vzdálenosti, žádné zbytečné zajíždění do centra.

  Spíš mě při dostavbě trasy A zarazilo, že sídliště či nemocnice (sociální služba) v podstatě negenerují poptávku po kapacitní dopravě (což tramvaj také je). Zatímco obchodní centra ano. Takže se metro a MHD staví ne jako služba pro rezidenty, ale jako spojka od obchoďáku k obchoďáku. Aneb konzumní styl života vítězí. Potvrzeno peoplemetry. ;-D

  Tramvaje v centru překáží a na perifériích jsou již zbytečně předimenzované, a tedy drahé. Skutečně, divná doprava, co jde proti životu ve městě. ;-)

0/−1
23.9.2015 8:08

J34i83ř30í 28K72r79e38j71č73í77k 2507238144186

Ty se vážně překonáváš, větší blábol už nikdo nevyplodí... ;-D;-D

0/0
23.9.2015 19:33

E57v79ž71e43n 70P86o79l27á71k 3798398901213

Samozřejmě žádnou statistiku té vaší "předimenzovanosti MHD" nemáte. A říkat lidem namačkaným v tramvaji, zatímco automobilisté jezdí ve svém vozidle obvykle po jednom, že zaclánějí, to chce odvahu. Opravdu bych chtěl vidět, jak byste v Praze, Brně, Plzni a jinde budoval tak hustou síť metra, aby dokázala plně nahradit veškerou povrchovou dopravu.

0/0
24.9.2015 8:45

J83a77n 11Z88i28e16g31l79e60r 1101216541538

Určitě je to velmi povedený způsob jak si připomenout 140. výročí městské dopravy v Praze, tedy když si odmyslíme omnibusy pana Chocenského, které se neprosadily. Bylo to pěkné připomenutí vývoje tramvajové dopravy v metropoli a lidem se tato akce prokazatelně líbila. Tramvaje do Prahy patří a uvažovat o jejich zrušení by bylo kontraproduktivní, autobusy by je nedokázaly nahradit. Ale zase na druhé straně by  nebylo nyní rozumné zavádět v Praze trolejbusy. Ale zpátky k oslavě, byla pěkná a vydařila se.

0/0
22.9.2015 12:13

J77a42r52d88a 40S37l58a77n43h66o28f 2115844359913

Kontrolni otazka:

Jezdila nekdy tramvaj  pres Karluv most?

+2/0
20.9.2015 16:31

J16a21k50u88b 81R68o53u92s 3713880324172

Jistěže, a není to ani tak dávno :-)

+5/0
20.9.2015 17:40

J82a37k95u78b 59R88o27u18s 3473730824492

Co vyhrávám? :-)

+2/0
20.9.2015 17:40

V11á41c43l50a20v 81S86v42o80b39o72d49a 5596328719

Kontrolní odpověď ;-D,ale vážně-jednou jsem viděl starý záběr,rok 1906 a tehdy jezdila tramvaj přes Karlův most. nebyla tam ale vrchní trolej,aby to nehyzdilo vzhled mostu,napájení bylo kolejí.

0/0
21.9.2015 9:52

J84o33z48e80f 98S17t30e75b49i46l86a 3675227675267

.... a ceny jízdenek byli jaké?? ;-)

0/0
20.9.2015 14:17

M53a42r38e10k 86K49l34u13f82a 3898114884366

Ceny nebyli, když už, tak ceny byly .... Rv:-/

+5/0
20.9.2015 15:46

J52o64z56e29f 36S26t42e84b98i92l82a 3425807655927

...ano máte pravdu: ceny byly! 

A víte jake byly?? Nebo to bylo vše, co jste se dověděl?....

0/0
20.9.2015 21:48

B14o33h23u74s74l63a85v 40K21r59á45l32í59k 2291650899976

Jízdenky rozdávali zadarmo. Horší to bylo s místenkama.

+1/0
20.9.2015 18:38

J27o92s32e84f 88C67h40o95d34o40u54n49s54k67ý 4161836419980

nějaký jízdenky byly jako odměny z nějakých soutěží s DPP.

+1/0
20.9.2015 20:06

B58r75o35ň24a 71B66a33r45a68n90o92v82á 5646427129842

U clanku je i odkaz na online kameru z "mazaci tramvaje" - takova pekna prohlidka Prahy (tramvaj jezdi ruzny trasy a pojede to snad celej den) - konkretni odkaz je tento:

http://slowtv.playtvak.cz/projizdka-s-mazaci-tramvaji-dpu-/mazaci-tramvaj.aspx?c=A150908_111659_mazaci-tramvaj_plap

Ted zrovna vjizdi do nejakyho baraku (vozovna) tak mozna bude chvili prestavka... (ale zatim to jede i z ty vozovny)

Za sebe rikam: dobry!! Aspon chvilku neco jinyho nez vsudypritomni imigranti a jine jobovky

+3/0
20.9.2015 13:00

J24a86n 42H18o24z64á81k 2781505334407

Co takhle video toho průvodu tramvají a ne jen zmatené video davů lidí, mezi nimiž bylo občas k zahlédnutí max. kousek střechy nějaké tramvaje ? ;-(;-(;-(

+12/0
20.9.2015 12:43

J90a65n 91H39o47r27k30ý 2166236716135

Video natáčeno mobilním telefonem z roku 2006 náhodným kolemjdoucím turistou.

+8/0
20.9.2015 12:19

B31o65h60u52s97l49a12v 51K74r21á46l69í52k 2281510329836

Vaši sociální Blanku včera taky slavili.

+1/−1
20.9.2015 18:37

D93a93v56i73d 47Š35a42f79r76á61n55e64k 5447364887223

Tramvaj je takový zvláštní dopravní prostřek. Oblíbený asi hlavně v Evropě. V USA nebo Anglii je postupně úplně stáhli. Tak trochu se zdá, že doba trmavají kulminovala někdy v minulém století a to zejména kvůli enormní ceně městských tratí.

0/−14
20.9.2015 11:54
Foto

B20r64o75n57i70s65l42a76v 98G57a29b53r95y48š 2202959941

To není tak jisté. Zakládají se nové tramvajové i trolejbusové provozy. Zkuste si třeba v Plzni autobusem nahradit vytíženou tramvajovou linku č. 4. Jde o tramvajovou linku s nejkratším intervalem v ČR a má potenciál pro provoz třívozových souprav. Co se týká závislosti nákladů na množství přepravených osob, doporučuji literaturu T. Hollarka a J. Kušnierové, kde jsou přesně vyznačeny meze, od jakého množství přepravených osob za jednotku času se vyplatí autobus, trolejbus i tramvaj. Já tuto problematiku více rozvádím i ve své disertační práci.

+14/0
20.9.2015 12:13

K46a21r29e24l 39D82r40d27a 6723315867559

Trochu jsem pátral po tom Londýně, kde tramvaje zrušili. Tam se rozhodli podpořit silniční dopravu. Že tratě zabírají v centru moc místa, tramvaje jsou pomalé a celé to způsobuje dopravní zácpy. Dnes mají dopravní zácpy bez tramvají.

  Moc bych za to nedal, že oblíbenost tramvají šířily hlavně "strojírenské" státy. Je to o podpoře dobrého byznysu. Proto má také, podle mě, Praha předimenzované tramvaje, čistě jako reklamu na export českých tramvají.

+1/−3
20.9.2015 12:13

E85v40ž83e57n 56P42o63l74á74k 3228378611793

Ano, takže si lidé z tramvaje přesednou každý do jednoho osobního auta, tím se ušetří plno místa. Vy abyste se tu jednou neukázal.

+2/−1
20.9.2015 13:09
Foto

M73a89r15i87e 82M38e51t59l69i96c24k68á 9961804801452

Jezdím tramvají v podstatě několikrát denně a neumím si představit, jak jinak chcete ty lidi z nacpaných tramvají dopravit.

+3/0
20.9.2015 19:31

E39v97ž44e54n 30P22o27l44á95k 3498158561303

Také si kladu podobnou otázku. V lepším případě myslí autobusy s mnohem nižší kapacitou a vyššími náklady, v tom horším osobní automobily. Místa je všude asi dost.

+1/0
20.9.2015 22:58

K29a33r83e67l 44D64r92d34a 6393895917459

Já jsem tramvaj ze své dopravy do práce vyloučil. Jde to. Chodím od metra pěšky. Samozřejmě, mít ve stejném směru tramvaj, nechodil bych a raději se svezl. Tak by tramvaj ničila moji kondici. Plno lidí se veze tramvají zbytečně. Koukal bych změnit životní styl na styl bez zbytečné MHD.

  Bylo by to ostatně ohleduplné ke společné kase.

0/0
23.9.2015 8:13

B26o42h69u87s58l61a81v 39K45r24á91l16í58k 2611710699906

Tomu v Jižní Americe říkají "metro chudých". Ale jinak je fakt, že kdyby autobusy měly takové podmínky, jaké mají tramvaje, tak by je v mnohém předčily.

+1/0
20.9.2015 20:15

P43a32v93e38l 49O72d40r11a62z25i87l 6214989177510

Jo, my jsme zásobovali, až u nás jezdili tisíce Ikarusů.

Jinak ty samostatné pruhy nejsou špatné, těžko se ale cpou do míst, kde je jeden pruh v jednosměrce. Moderní je třeba BRT v Xiamenu.

0/0
20.9.2015 22:49

J19i33ř95í 83E74r18b89e53n 1743904836197

Ikarusů bylo v součtu pár stovek, rozhodně ne tisíce. Daň za to, že ve Vysokém Mýtě měli jen dvě, později výrobní linky a nestíhali vyrobit víc než 2500 kusů za rok, i ty prototypové kloubáky ŠM 16,5 museli kompletovat mimo hlavní výrobní haly.

A Ikarusy byly rozhrkané nevýkonné netopící krámy, vhodné tak do teplých maďarských rovinek - v Praze, Ústí či Liberci je do kopce předjela kdekterá přeplněná Karosa.

0/0
21.9.2015 15:25

E90v60ž84e13n 31P63o47l56á69k 3508668751683

Samotné silniční pruhy místo těles s kolejemi? Chcete snad říct, že byste dokázal nahradit veškerou tramvajovou dopravu autobusy? Doufám, že jsem vás jen špatně pochopil.

+3/0
20.9.2015 22:59
Foto

B38r85o95n45i92s27l45a16v 50G96a35b65r86y93š 2822529771

Ne, vhodnější to opravdu není.

0/0
20.9.2015 23:33

E29v47ž65e63n 48P50o76l22á65k 3578618601813

Argument Drda samozřejmě jako vždy na mojí odpověď nemá, ale mínusovat, to umíme.

0/−1
20.9.2015 22:57

K67a66r29e24l 46D31r93d18a 6803725477129

Nepochopil jsem, že stojíte o diskusi.

0/0
23.9.2015 8:15

E50v62ž59e47n 43P68o63l13á90k 3318298191153

Pokud místo diskutování radši chcete okatě dávat najevo, na co všechno nejste schopen odpovědi, pak klidně pokračujte.

0/0
24.9.2015 8:46
Foto

P89a45v29e33l 37F69r83u55m67e39r67t 5457724577618

S tou Anglií nemáte moc pravdu, tam (respektive v UK) v posledních letech zažívají tramvaje velký boom. Třeba Manchester - masivní rozvoj tramvajové sítě (to, co se tam postavilo, nebylo za posledních 25 let vybudováno v celé ČR) nebo nově zřízený tramvajový provoz v Edinburgu.

A i do USA se vrací tramvaje, ikdyž samozřejmě tam to ve velkých městech nemá až takový význam, spíš jde asi o symbolickou hodnotu či takovou prestižní záležitost.

+8/0
20.9.2015 12:20

K57a69r48e73l 28D60r97d86a 6263735327889

Tak hlavně, nic dalšího v Praze nestavět. Rv;-D

  Jinak koukám na ten Edinburg a Manchester. Docela civilizované řešení. Jedna trať centrem. Zpravidla, kde vede trať nejsou vozovky, jen chodníky. Auta jezdí jinudy. Tramvaj volně navazuje na železnici a řeší i "dálkové trasy" za město. Ty zase vedou po viaduktech a mimo civilizaci.

  Žádnou otřesnou Jindřišskou, Vodičkovu, Senovážné... prostě zničené centrum Prahy tramvajemi tady nevidím. ;-D

  Pak je dobrý ten slovník. Ta doprava se jmenuje metro. Tramvaj je označení jen pro tu plechovou krabici na kolečkách - samotný vlak. ;-)

  Počítám, že Praze by prospěl stejný postup. Zrušit tramvaje. Vyčistit ulice. A pak vést centrem a pěší zónou nějakou tu elegantní moderní trať. Takto máme jen drahý zastaralý bordel, který nikdo nikdy nedokáže v takovém rozsahu zaplatit.

+1/−8
20.9.2015 18:06

M96i56r90o46s46l19a19v 55G85r74o83s53s13m62a56n81n 8332909124

Čím se liší elegantní a moderní trať od trati ve Vodičkově? Tramvaj někdo samozřejmě zaplatit dokáže, jinak by nejezdila. Investiční i provozní náklady jsou vedle ostatních druhů dopravy příznivé.

+4/0
20.9.2015 19:51

E70v20ž12e54n 30P81o54l90á53k 3908578121583

Když pominu vaší češtinu a fakt, že každá druhá věta je na pokraji srozumitelnosti, zeptám se. Čím konkrétně srovnatelně kapacitním chcete tramvaje ve srovnatelném rozsahu v Praze i jinde nahrazovat?

+3/0
20.9.2015 23:03

P14a80v85e97l 76O91d31r35a62z11i75l 6824859947690

Kecama, těch může dodat neurekom.

+1/0
21.9.2015 8:04

E64v14ž25e63n 34P71o61l77á94k 3118698631903

V minulém století přesně naopak byly tramvaje v krizi cca kolem 50-70. let - levná ropa. Nyní jsou obecně na vzestupu a staví se nové provozy i v USA.

+6/0
20.9.2015 13:09

J28i64ř64í 37E71r34b48e32n 1763574156407

Ano, v Londýně je stáhli z provozu a nahradili je kvalitní, moderní individuální nebo autobusovou dopravou.

V následující zimě jim umřelo pár tisíc lidí v důsledku smogové kalamity, ke které spalovací motory výtaznou měrou přispěly.

+1/0
21.9.2015 15:20

P69e75t17r 18S35c71h44w86a84r36z 7498759923771

No, hezký. Nešlo by dát video taky z jízdy?

+1/−1
20.9.2015 11:53

B85r52o12ň89a 95B17a38r39a17n97o46v47á 5216607559462

U clanku je i odkaz na online kameru z "mazaci tramvaje" - takova pekna prohlidka Prahy (tramvaj jezdi ruzny trasy a pojede to snad celej den) - konkretni odkaz je tento:

http://slowtv.playtvak.cz/projizdka-s-mazaci-tramvaji-dpu-/mazaci-tramvaj.aspx?c=A150908_111659_mazaci-tramvaj_plap

0/0
20.9.2015 12:55

K87a56r19e33l 63D95r54d69a 6693395347759

Pěkný teroristický útok na Prahu. Takový veselý, červenobílý.

  Fascinují mě stojící tramvaje v protisměru s cestujícími a mezi nimi auta, co nuceně stojí a čekají až nekonečný průvod projede.

  Rozumím tomu dobře, že v DPP se o průvodu nic nevědělo a dopravu se nepodařilo odklonit jinam? Tomu říkám oslava. Zavřít někoho nedobrovolně na 30 minut ve stojící tramvaji. ;-D

0/−19
20.9.2015 11:41

V16á91c25l88a43v 92S47v95o30b85o60d97a 5126408689

...tak to snad není žádná katastrofa?

+1/0
20.9.2015 11:44

K19a70r86e59l 83D41r47d47a 6923655697249

To říkejte někomu, kdo jede do práce. ;-D

0/−6
20.9.2015 11:50

V97á42c30l66a81v 61S33v25o81b57o14d27a 5226588269

V neděli 11h.dopoledne do práce? Zajímavé.:-P

0/−1
20.9.2015 15:08

V12e94r21o30n33i36k45a 97V81o78l49h44e67j53n32o32v72á 9780572973869

Copak děláte, že jezdíte do práce v neděli v jedenáct?

0/0
20.9.2015 21:28

P64a93v26e49l 16O52d36r23a82z41i71l 6814309457960

Pan Drda je mistr virtuálních katastrof.

+1/−1
21.9.2015 8:04

K53a49r89e62l 61D44r48d86a 6413265647709

Kolem Revoluční vypnuli semafory. Doprava stojí. Nechali do toho vletět plno řidičů i autobusy plné lidí. Pěkné kolony. Policie dopravu odklání z centra. Dost bezohledné. Organizace podle mě vázne. Inu, soudruzi z NDR v akci...

0/−9
20.9.2015 12:02

V59l34a40d48i64m59í38r 46N11o94v80á26k 3832194846981

Soudruzi z NDR asi s tramvajemi mají dnes  málo společného.Ale je možné,že teroristický útok na Prahu mohl vyhlásit ten protivný soudruh Zeman.

0/0
20.9.2015 13:38

P47a77v61e46l 17O34d78r33a87z93i45l 6524269167830

Doprava stojí. Nechali do toho vletět plno řidičů. Vy byste moh psát scénáře k hororům.

+1/0
20.9.2015 22:50





Najdete na iDNES.cz