Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

LETOVÝ DISPEČER: Chyby se stávat nesmí. Vnímání stresu máme posunuté

Když navádí letadlo na přistání, nemyslí na to, kolik v něm sedí lidí a jakou má za ně odpovědnost. Koncentruje se hlavně na komunikaci s pilotem a soustředí se i na jeho hlas. „Rozhoduji se i podle toho, jestli slyším naprostou jistotu, nebo ucítím zaváhání,“ vysvětluje řídící letového provozu Jiří Šála v rozhovoru pro seriál iDNES.cz Lidé Česka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M97i77l48a56n 47L48i65n33h94a80r34t 8194626457836

Zajímavé nahlédnutí - já smekám klobouk a doufám, že tenhle pátek v 10:15 mi bude vyprovázeti na start...Těžkej profesionál R^

+2/0
15.9.2015 8:21
Foto

I21m62r10i25c56h 31S21u73c19h42a94r77s39k40ý 8146413605381

Chudáček, který pracuje 35,5 hodiny týdně na směny, milí dispečere tvou práci kdysi před 20 lety dělaly vojáci PVOS, kteří se dělily na civilní a vojenský prostor. ;-) A nepotřebovali tolik benefitů aby zajistili obsluhu vzdušného prostoru. :-P Člověk by se nad vámi rozplakal. ;-(;-(;-(

+1/−21
14.9.2015 17:17

J39a73n 93S44t27o43d40o93l95a 7811770633340

Ten chlap si ale vůbec na nic nestěžuje, naopak si to chválí. O kolezích se vyjadřuje, že zůstavájí, protože je to baví. Je to dobře placená práce a tento řídící si ji podle toho váží. Je to tak nastavené, dřív to možná fungovalo jinak, ale to už je pryč.

+9/0
14.9.2015 18:09

T70o50m 54O23n60d72ř12í61k 7704863131393

...na mě dojmem chudáčka rozhodně nepůsobí - hlavně, on nějak fakt nemůže za to, že před 20ti lety to bylo prostě jinak...

...a vyčítat mu to je samozřejmě naprostá hloupost nebo jen typická česká zaprděná závist...:-P

+4/0
15.9.2015 7:38

L23i52b69o36r 91U90r49b72á79n33e71k 7886769443667

Jj,Sucharský...před 20-ti lety na Ruzyni přistávalo nebo startovalo letadlo cca každou 1 minutu,že?? ;-D Těch lidí,teroristickým a jiných hrozeb bylo stejně,jako dneska,co?? ;-D Závistivče:-P

+1/0
2.10.2015 6:55

P83a61v34e38l 95K54r18a34l 4368849269532

Chyby se stávat nesmí, ale člověk prostě chyby dělá a je jedno jak je dokonalý.(zkušenější dělá chyb méně, ale stejně ji může udělat)

0/0
14.9.2015 15:09

R68a58d76o68m85í89r 14K13r90u69p67i14č90k38a 9894532460775

V tom samozrejme prehani. Chyby delaji i oni, kazdemu se to parkrat za zivot stane, akorat pri tom vetsinou nepada zadne letadlo, takze to skonci maximalne nejakym prosetrenim a vytkou (pokud se nejedna o vyslovene velky ci zamerne zpusobeny pruser).

0/0
14.9.2015 17:40

J64a46n 25S16t27o98d45o57l17a 7831150273420

Navíc mají postupy a systémy, které pochybení většinou odhalí. V rozhovoru to zmiňuje.

+2/0
14.9.2015 18:09

L50u74d47ě80k 24R13á64j85e97c71k41ý 7748247930304

Tam je to spíš o tom, že on chyby nepřipouští, protože kdyby je připouštěl, tak nebude tak pozorný a podvědomě to bude svádět právě na to, že nikdo není neomylný. Proto se prostě "nedějí".

0/0
5.10.2015 10:52

A47l66e64š 63Z86e58l30i79n37k62a 1404772326

"Nestalo se Vám, že byste dal letadlo do jiného hrníčku?"

+5/0
14.9.2015 14:31

M37i82r29o97s72l36a26v 38K52o57n74e50č81n91ý 2655740835407

do jakého hrníčku??

0/0
14.9.2015 14:43

M13i14l25a20n 50K29r51á40l 8833308941191

;-D

+1/0
14.9.2015 15:25

A28n83d35r42e57j 25K51r43á11l 7865766905935

Kennedy Approach byla jedna z mych nejoblibenejsich her na Atarku. Ale nakonec se mi ty letadla vzdycky srazily.. :-/

Hodne stesti R^

+6/0
14.9.2015 14:25

M19i88l22o14š 66K63o14l53m31a37n 6726163277422

Planespotting - iDNES.cz 

Odkaz na přímý přenos z  letiště. Je tam slyšet práce dispečerů i pilotů. Tady v diskuzi jsou ale "odborníci", kteří to vidí jinak a je jich škoda, že se ještě neuplatnili v letecké dopravě, které rozumí více než ti, kteří tam pracují.

+1/0
14.9.2015 14:08

M10a55r42t52i95n 43M43i39k90o25l49á43š49e33k 7490380253

"Kolik je u řízení letového provozu žen?

Tak deset procent." S tím by měla soudružka Marxová něco dělat... ;-D;-D

+5/0
14.9.2015 13:07
Foto

J36a34k25u40b 40V38a35š27k65o 1898654952553

Přesně tak, rovnost musí být, že občas spadne nějaké letadlo, je naprosto druhotné ;-):-P

+1/0
14.9.2015 15:51

J62o35s40e82f 51K86o68m44á80r56e60k 5794972964649

No vidíte... a když má člověk puštěnou SlowTV a tam slyší jen "pokračujte na příblížení", "dráha 24 je volná pro přistání", "dráha 6 je volná pro vzlet", "najeďte na start za přistávajícím Boeingem", tak to nijak složitý nepřijde :) Ale jsou to machři, ukočírovat provoz v situaci, kdy na obloze svítí za sebou tři přistávající letadla a mezitím ještě pouštějí na start... R^

+4/0
14.9.2015 13:01

M33a23r80t13i92n 21H45a81n11z11a68l 8278169349395

Vite, ze ta komunikace neni kompletni, ba dokonce ani live, ze ano?

0/0
14.9.2015 14:12

J53o77s42e44f 62K23o12m66á81r62e68k 5794552764649

Samozřejmě vím, že má nějaké zpoždění a že se na letišti komunikuje na několika frekvencích podle služby a dispečeři si tak letadla v podstatě předávají jeden za druhým.

0/0
14.9.2015 14:14

M60a42r40t70i93n 52V18á61v12r44a 2260533389

Docela by mě zajímalo, proč letadla v 21. století přistávají i vzlétají sama, ale ve vzduchu je musí uspořádat pár tvrdě vydrilovaných neomylných supermanů. A to ještě pomocí analogové chrchlavé kódované angličtinu připomínající komunikace.

.

Jako WTF? Když to někdy poslouchám na https://www.liveatc.net/ tak z toho někdy vstávají vlasy hrůzou.

.

Na druhé straně musím říct, že supermani jsou fakt dobří. Na záznamech nehod mají nejklidnější hlasy, třeba: https://www.youtube.com/watch?v=Xfh9-ogUgSQ

+3/0
14.9.2015 12:59

J80a81r68o61s19l51a13v 82P46l62a44c50h30e56t98k50a 7336416896159

Protoze v letectvi jsou ukrutne konzervy. Kdyz se neco vyvine(jako treba digitalni vysilacky), tak to trva minimalne 20-30 let, nez se to dostane do provozu.

+2/0
14.9.2015 13:18

J46o50s36e85f 45R40i86c45h25t40e10r 9456695727843

Výborná otázka! Už se řeší asi 50 let :-) Ten systém je skutečně z dnešního pohledu naprosto absurdní a předpotopní. 

Největší problémy jsou regulatorní – jsme teprve ve fázi, kdy se v evropě snažíme harmonizovat ten systém vzdušnýho prostoru rozkouskovanýho na jednotlivý státečky, což se daří zatím jen částečně (horní vzdušný prostor nad celou evropou se řídí z Maastrichtu), ale jde to strašně pomalu a čeká nás ještě dlouhá cesta :-)

Ta automatizace je a bude běh na ještě delší trati kvůli různým bezpečnostním a psychologickým bariérám – prostě se musíme dostat do stavu kdy akceptujeme že počítačovej systém, nejspíš s lidskou kontrolou, má menší pravděpodobnost chyby, než ten "ruční" :-) Vše teda hodně zjednodušeně řečeno.

0/0
14.9.2015 13:28

J98a92n 16L70u13k72á80š 7247783953292

V neposledni rade to je o tom, ze zadny stat nechce prijit o prijmy z jejich RLP a poslat lidi na dlazbu, takze sice existuje iniciativa Single European Sky, ale v praxi se to jednotne nebe moc nevytvari.

0/0
15.9.2015 9:56
Foto

M72i95c18h21a77l 13Ř36e48h91á40č54e82k 8255787648

Letadla nevzlétají a většinou ani nepřistávají sama.

Automatické přistání za jistých okolností možné je, ale provést jej je o hodně složitější než manuální přistání, a to jak pro piloty, tak pro letiště. Automatické přistání je možné pouze ve dvoučlenné posádce, vyžaduje velmi speciální pozemní zařízení (ILS CAT II nebo III, který je v Ruzyni jen na dráze 24), a použití automatického přistání vyžaduje vyšší rozstupy mezi letadly, čímž se docela zásadně snižuje kapacita letiště. A manuálně dokáže pilot přistát i za horších větrných podmínek než co zvládně automatické přistání.

Jednoho dne jistě dojde k plně automatickým letům, ale zatím pořád ještě platí, že lidský mozek a lidské ruce jsou lepší. Existuje pár situací, které počítač zvládne lépe (např. automatické přistání za velmi špatné viditelnosti) za cenu jistých omezení, která jsem již zmiňoval, a takové situace navíc nejsou všechny. Človek rovněž zvládne lépe řešit neznámé situace; dobrým příkladem je selhání motoru A380 Qantasu, se kterým by počítač přistát nedokázal.

Digitální komunikace je postupně zaváděna. Analogová VHF vysílačka má ale jednu výhodu - když se spousta věcí pokazí, tak člověk může vzít přiruční rádio a pořád slyší/mluví.

+3/0
14.9.2015 14:22

R67a66d16o62m98í80r 56K70r98u56p26i69č85k41a 9644362570895

S tim automatickym pristanim to neni uplne pravda. S ILS Cat III C zvladne letadlo pristat za podminek, pri nichz zadny zivy clovek nikdy nepristane.

0/0
14.9.2015 17:44
Foto

M26i66c90h36a14l 61Ř96e18h31á80č53e54k 8205907908

Autoland zvládne přistát za dohlednosti, při které manuální přistání není možné. Ale autoland má většinou menší limity na boční vítr, než manuální přistání (a mimo jiné proto se autoland používá jen za špatné dohlednosti a pro výcvik).

Například A320 má Maximum demonstrated Crosswind 33 kt gusting 38, ale crosswind limits for autoland 15kt. MD-11 má max. demonstrated crosswind 31kt, max cross-wind for autoland 15kt, ale jen 10kt pro CAT II/III.

+2/0
14.9.2015 18:26

L48i15b23o17r 26U96r48b26á34n18e64k 7616429503177

Konečně někdo,kdo tomu rozumí.Díky.R^

0/0
2.10.2015 7:03

P36e14t96e92r 98B21a73k41i62č 1539659895590

Plánovanie letov letiacich podľa plánov je spravidla plne automatizované.

Problém je s plne automatickým lietaním.

A) prvý plne automatický let ktorý predvádzali dopadol takto http://youtu.be/bzD4tIvPHwE

B) automatické pilotované naráža na ten istý problém čo Google auto, ale je to ešte komplexnejší problém pri hustejšej prevádzke a zvlášť v stave núdze a iných neštandardných situáciách. Situácia okolo lietadla sa neriadi stále presne podľa predpisov a priamočiaro -- lineárne. Často krát keď havarovalo Google auto bolo to spôsobené tým že niekto nedodržal predpisy, čo by ale neskončilo nehodou ak by tam sedel človek. Takže ak by ste chcel zvýšiť bezpečnosť museli by všetky lietadlá vrátane ultrilightov, vrtuľníkov byť pilotované automaticky.

0/0
14.9.2015 15:54

I75v27o 54J45a35n78á46č35e50k 8283413911772

Ad A: tak nevím, buď to víte, že to je nesmysl a nebo to nevíte a dal jste se napálit.

0/0
15.9.2015 11:55

P50e65t27r 48F10r64a66n23c 9537481578278

Pekny rozhovor. Ale moje zkusenost je, ze kazdy udela chybu.

0/0
14.9.2015 12:50

O90n79d74ř73e60j 62Č60a16p87k50a 6171631283354

Chybu udělá každý, ale nesmí to skončit nehodou. Proto je všechno navržené tak, aby byl čas na nápravu a skončilo to maximálně okruhem na přistání navíc.

+1/0
14.9.2015 15:01

P63e14t80r 85H85o65f10m31a69n17n 6239234535100

Skoda, ze nam nevysvetlil, proc ma CR na dany provoz nejvetsi CTR a TMA. Ze by nase RLP nebylo zas tak spickove??

+1/−7
14.9.2015 12:23

T32o45m31á77š 96K28n44a97i71f61l 6893640797840

a cesi budou rejpat za kazdou cenu...

+5/−1
14.9.2015 12:26

T88o10m58á62š 30K73n11a62i42f67l 6623910267690

A cesi budou rejpat .. za kazdou cenu...

0/−1
14.9.2015 12:27

J19i66ř59í 46N19o59v83á52k 8284381669981

A když už se opravuješ, mohl jsi opravit i ty Čechy. ;-D 

Rejpal. :-)

0/0
14.9.2015 13:51

T90o64m42á29š 94F31i84r24b41a69c58h59e92r 9780980694120

Co to má společného s ŘLP ? Nebo ty by si snad chtěl volně létat z Ultralightem nad Ruzyní ?

+2/0
14.9.2015 12:34

P63e25t14r 12H73o87f14m11a53n54n 6309114455810

Ne, ale nechce si mi TMA podletavat. A ti, kdoz letaji bez motoru, maji jeste vetsi problem.

+1/0
14.9.2015 12:53

M29a95r31t82i45n 30V22á72v40r17a 2110373499

Není to spíš následek totalitního myšlení "my jsme to tak poručili, ty hloupý občané se přizpůsob"?

Však to je občas vidět na těch páprdech, jak by nejradši pořád všechno měli jen v rukou armády a Svazarmu.

+1/0
14.9.2015 13:02

J18a10n 52Č39e59r23n50ý 8630230614951

Co to je za dotaz? To je jako ptát se dopravního policisty, proč se v obci schválila povolená rychlost 50km/h.

+3/0
14.9.2015 13:03

F26r76a37n28t50i75š63e23k 95H86o38u63ž71v95i63č48k88a 6909837963106

Otázka je správná, ale adresát by měl být spíš ÚCL. Imho je vysvětlením lobby dopravců. :(

0/0
14.9.2015 13:21

L45u47c94i11e 10S25m70o86l94í27k16o43v34á 9661674913933

za mě jeden ze slabších rozhovorů, nějak mi to nic neříká přímo o pánovi, jen popisuje svou práci :-/

+1/−26
14.9.2015 12:19

I31v63o 52B87i41r61š79e45l 4802439955749

Ale práce je to zajímavá, náročná a moc se o ní neví. Takže za mě povedený rozhovor.

+26/0
14.9.2015 12:19

T60o72m38á64š 95F79i38r42b27a49c60h92e35r 9100690324290

K čemu by nám bylo dobré vědět jaké má pán číslo bot nebo zda má pravidelnou stolici ? Je to seriál rozhovorů z lidmi různých profesí .

+11/0
14.9.2015 12:21

L47u39c94i56e 94S68m29o54l22í14k84o25v64á 9291814733223

to o něm samozřejmě vědět nechci, ale třeba jak na něj púsobí stres, jak ho zvládá, co mu tato profese dala, co vzala, chce u ní zůstat i nadále a další... co dělá letový dispečer si můžu přečíst na netu, k tomu nepotřebuju rozhovor

0/−8
14.9.2015 12:36

T44o53m76á78š 37F85i38r59b76a80c13h59e62r 9400910564260

Tak článek přečíst ještě jednou a pozorně ;-)

+18/0
14.9.2015 12:40

L43a13d10i27s64l13a18v 20M82i75k53a 1271619304774

Ale on to je rozhovor o práci letového dispečera, ne o tom jaký je milenec, nebo kuchař.......to bude spíše v Blesku

+9/0
14.9.2015 12:21

L28u22c65i25e 54S49m19o52l65í96k27o87v26á 9931584723923

tohle je rozhovor ze seriálu "lidé česka" ne "povolání česka"

0/0
14.9.2015 13:51

J67i48ř85í 77B73e94n78d49a 4670689539

Takze ten clovek pri vycviku bere 2 roky 13 tisic Kč? To je mazec..

+19/0
14.9.2015 12:12

J20i84ř41í 24B60o34č40e50k 6741754125753

myslím, že to je jedna z věcí, která odradí ty, kdo tam nejdou z opravdového zájmu

+4/0
14.9.2015 12:28

T34o59m43á30š 46F25i91r25b34a12c60h58e23r 9440100534270

Celkem vtipné. Na pozici ŘLP se hlásí několi set uchazečů a z asi 200 lidí sítem různých zkoušek a psychotestů projde tak jeden ;-)

0/0
14.9.2015 12:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.