Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Muže v automobilce zabil robot. Je to lidská chyba, hájí se vedení

V automobilovém závodě Volkswagenu v Baunatalu se v pondělí stala tragická nehoda. Těžce byl při ní zraněn muž, kterého během při upravování nastavení robota stroj popadl a rozdrtil. Muž zemřel po převozu do nemocnice. Podle automobilky je na vině lidská chyba. Stroj běžně stojí na místě a operuje s díly sestavovaného automobilu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A56n34n68a 96K51r32a28t42o68c86h64v22í55l47o66v15á 4687501464595

To bude spíš T10, Arnie je o něco méně hranatý.

0/0
3.7.2015 14:24

M29a95r29t27i49n 13F97i60a47l12a 7934866264737

No on Arnie se od dob uvedeni T800 snad jeste vic zakulatil :-P Pokud se bavime o tom samem;-D

0/0
3.7.2015 15:42

T41o50m48á15š 14Z58e69m35á93n29e63k 5300528556836

Tipnu si. Chtěl udělat banální pětiminutovou práci, která mu mohla při troše rizika vyjít. Bezpečné provedení by si vyžadovalo nesrovnatelně větší ztráty.

0/0
3.7.2015 12:40

P56a64v42e59l 53O10d59r15a50z56i48l 6334669947650

Asi to robota lochtalo, ne?

Jinak je nesmysl být v pracovním dosahu takového stroje, když je v provozu, a tipnul bych si, že to předpisy nedovolují.

+1/0
3.7.2015 11:09

J92i77ř94í 80K15r26a66j63č46o86v89i93č 4116983627299

T100....

+2/0
3.7.2015 11:02

A60d52a76m 89Ž46í60d36e72k 8735812445963

Co na to první zákon robotiky?

+1/0
3.7.2015 8:33

I57r65e34n12a 40P38l36a85c35h70e49t66k89o11v95á 1716634156580

TŘI ZÁKONY ROBOTIKY:

1. Robot nesmí ublížit člověku nebo svou nečinností dopustit, aby bylo člověku ublíženo. 

2. Robot musí uposlechnout příkazů člověka, kromě případů, kdy tyto příkazy jsou v rozporu s prvním zákonem. 

3. Robot musí chránit sám sebe před zničením, kromě případů, kdy je tato ochrana v rozporu s prvním nebo druhým zákonem.

+4/0
3.7.2015 5:09

A16l86e37x86a80n89d14r 28K41o50s32t17k33a 8802688156804

Což je fajn, ale chybí nám k tomu funkční umělá inteligence.

+1/0
3.7.2015 6:23

A62l72e71s 76P93a89v12e19l 7987453648634

V tomhle pripade i ta lidska:)

0/0
17.7.2015 7:42
Foto

P52e84t43r 20M42a96z77á79k 9142823755855

...AI provede analýzu společnosti a dojde k závěru, že lidé škodí sami sobě.

1. Dle prvního zákona AI zotročuje lidstvo, protože nesmí nečinně přihlížet tomu, jak lidé ničí sami sebe a své životní prostředí. Lidem je ubližováno na základě chladného kalkulu který spočte konečný výsledek pro všechny zúčastněné lidi ve variantě s ublížením jako lepší, než výsledek bez ublížení.

2. Dle druhého zákona AI odmítá všechny příkazy kohokoliv, protože lidský úsudek je méněcenný a krátkodobý.

3. AI v zájmu lidstva zabrání svému zničení nebo omezení.

Existují i ještě chutnější scénáře, např. s AI, která spočte, že koncový součet lidského prožitku je záporný a tudíž svět bez lidí je pro lidi samotné lepší, než svět s lidmi (následuje plošná genocida) nebo individualizované s AI, která ovládne život pouze jednoho člověka a nutí ho do dokonalosti (co jíst, kdy cvičit, co dělat, co nedělat)

S těmito námitkami se Asimov sám nikdy nedokázal vyrovnat, mimochodem.

+1/0
3.7.2015 13:08
Foto

P23e49t10r 52M58a83z12á20k 9742363635765

Mimochodem, celá ukázka takovéto ze řetězu urvané dobro konající AI je hezky zpracována v seriálu Person of Interest ("Lovci zločinců") v podobě AI Samaritan (objeví se tam až v dalších sezónách, na začátku tam je jen The Machine)

+1/0
3.7.2015 13:10
Foto

M41a90r36t86i33n 77O49c48h 7549424255476

Bad robot!

+2/0
3.7.2015 1:08

P93e98t87r 80M73a41r31š35o28u58n 5885238246426

Teda neni ta kampan na novy film uz moc drsna?

+2/0
3.7.2015 1:04

J72a21k23u97b 11B25r31i66n78e51r 6707902562361

Srotak!!(S.King)

0/0
3.7.2015 0:57

P43e37t40r 79P34o62l58á58č95e31k 3452435140371

Pracuji ve Skoda Auto jako serizovac a s roboty pracuji na urovni beznych oprav, jako jsou drobne korekce drahy, pohyb s robotem do nejake dostupne, servisni polohy k nastaveni prvku na periferiich. Vstup do pracovni zony robotu a premosteni tzv. strojni bezpecnosti, pokud chci s robotem hybat a byt primo u nej, je dle meho nazoru dukladne a nekolikanasobne zajisteno. Tam nekdo udelal velkou chybu a porusil bezpecnost prace, jinak to neni mozne. Nehlede na to, za pri takoveto rucni manipulaci ma robot z bezpecnostnich duvodu programove snizenou rychlost.

+5/0
3.7.2015 0:44
Foto

M81a11r23t71i90n 14O38c35h 7569414985256

Mackal ho pomalu

0/0
3.7.2015 1:09

M37i30l45o20š 82D84v94o91ř90á27k 8185877606831

byt vami, moc bych jim uz neveril :- )

kdo vi, co skynet s nimi zamysli, budete prvni na rane... :- )

+3/0
3.7.2015 1:22

P24e24t90r 62P66o20l92á18č95e50k 3562285640311

No, mate smysl pro humor, takhle ironicky to beru :) Jsou vsude okolo mne, zanedlouho mne ovladnou, a muj zivot bude v troskach ...

+1/0
3.7.2015 1:27

P14e11t83r 48P34o46l30á37č59e21k 3612585190451

Mimochodem, napsal jsem ten prispevek kvuli tomu, aby lide majici zajem o praci ve Skoda Auto nepodlehali panice kvuli bezpecnosti prace.

+2/0
3.7.2015 1:29

D66a63v91i34d 20H17l89a23d43i92l 2735888317284

Neni to jen nazor, ale je to fakt. Je k tomu hned nekolik norem 13489-1 apod. Roboticke pracoviste je jisteno nekolika nezavislymi systemy. Od koncovych spinacu, elektromagnetickych zamkovych dvernich systemu az po svetelne clony. Tim, ze byl v nebezpecne zone, jeste neznamena chybu, ci poruseni bezpecnosti.

Mam takovy pocit, ze robot samotny nebyl v tzv. 'ucicim' modu (ve stavu moznych oprav), v dobe kdy k nehode doslo. A to uz bude vedet kolega, co byl u toho. Robot samotny se nemuze z niceho nic spustit a preskocit bezpecnostni systemy.

0/0
3.7.2015 8:58

J34i94ř62í 63H29u73d86e88c 4432681639242

Těžce byl při ní zraněn muž, kterého během při upravování nastavení robota stroj popadl a rozdrtil.

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/robot-tovarna-automobilka-volkswagen-dx3-/zahranicni.aspx?c=A150702_153522_zahranicni_aba

Můžete mi tu větu prosím přeložit do češtiny?

+2/0
3.7.2015 0:37

J62a85r63o79s10l18a11v 57Č50e41r57n32ý 6178574419908

autor chlasta, nebo ma v hlave slamu.........pripadne oboji

+1/0
3.7.2015 3:17

P66a90v74e45l 25K11r13e64j57č96í38ř 2442571773306

Některé z nich já budu stranou ležet nechat muset. :-)

+1/0
3.7.2015 9:58

J32a70r95o53s13l58a63v 91V64o86j72t77ě91c46k40ý 4563718424956

Že by porušení zákonů robotiky?

+4/0
3.7.2015 0:29
Foto

M58a51r33i21e 27M27e50d66u12n61o56v76á 7383521965

Už je to tady! Připravte se, vzpoura strojů začíná!

+9/0
3.7.2015 0:24

M91i30l59o41š 89D84v30o72ř15á79k 8215787446671

Terminator 0 !?

+1/0
3.7.2015 0:14

M14a63r27t54i83n 68F56i37a70l81a 7134606224637

Terminator: Skryta hrozba :-P

0/0
3.7.2015 15:47

V47a25c43l95a18v 23V21a17v81r70a 3177344375777

V amerických automobilkách je bezpečnost nad výrobou. A že jsem si toho užil. Při porušení bezpečnostních předpisů jsou těžké postihy.

Když se něco stane v kleci s roboty, jsem já kdo vypnul celou část linky a šlo se na opravu. Pravda, deset vrchních venku čekalo na výsledky jak na smilování Boží. Do klece nesmí nikdo jiný pokud nemá svůj zcela obyčejný zámek a nepřidá ho na dveře do zóny. Aby se robot rozjel sám když je někdo v kleci, je naprosto nemyslitelné. Bezpečnost je mnohokrát sichrována. Být uvnitř klece s pracujícím robotem se trestá okamžitým vyhazovem. Nikdo se za mne nepostaví, ani odbory ne. Ani nepamatuju že by tohle někdo provedl.

+2/0
3.7.2015 0:10

P27a40v15e48l 15O98d97r97a38z32i53l 6824509647580

No bodejť, při těch odškodných, co přiklepávaj vaše pomatený soudy je jasný, že se každej sichruje.

0/0
3.7.2015 11:21

T77o38m38á71š 66Z35e89m45á25n70e31k 5550968806566

Bezpečné zajištění zařízení je standard v každé trochu lepší fabrice.

0/0
3.7.2015 12:34

P46a59v41e78l 19O40d75r64a55z23i64l 6494859217520

Jistě, ale ne z lidumilnosti, ale jako prevence vysokých náhrad.

0/0
17.7.2015 8:20

J34a71r55o57s14l42a78v 61J70a51n37s94a 5897776830522

Trestat ho nebudou ale pošlou ho do ústavu na léčení, dostane nějaký ten čípek nebo elektronku?

+1/0
3.7.2015 0:09

V11a26c81l84a93v 51V71a55v28r11a 3727824585117

pracoval jsem posledních 16 let ve Fordu jako elektrikář a programátor robotiky a prům. automatizace zde v USA. Roboty KUKA, ABB,Kawasaki a nebo Fanuc pracují v podstatě na stejných principech v jakýchsi klecích (zónách) a jen na mém úseku jich bylo dost přes sto.

Pokud programuji, a vyžaduje to milimetrovou přesnost detailu, mám hlavu doslova u robotu v ruce ovládání robotu s dvěma "panic switches" tedy když se leknu nebo se něco stane tak se robot okamžitě zastaví na fleku. Někdy potřebuji bodový svár změnit o 1-2 mm vedle a musím na to dobře vidět. Tedy jsem doslova u robotu celým tělem. Je to v pořádku z bezpečnostního hlediska. Ovládání robota, mám v ruce a musím jistou silou držet onen "panic switch". Pokud je robot v provozu, nemám mezi roboty v klecích absolutně co dělat a hrubě porušuji bezpečnost práce. Za to je vyhazov.

Nevím co se tam stalo, ale úraz na pracovišti je vážná věc. Pokud pracuji uvnitř klece, mám zámek na bráně, a každý z řemeslníků uvnitř, také svůj zámek. Robot se nemůže dát do pohybu pokud je někdo uvnitř.

Jedna výjimka je, a to je úmyslné uvolnění brzdy na některém axis. Když je třeba mechanicky uvolnit robotickou ruku a tedy bez proudu jen uvolnit brzdu a ruka začne padat volně dolů. Tady se musí dávat pozor.

Omlouvám se za češtinu.

+14/−1
3.7.2015 0:03

P85e13t34r 72P45o58l10á48č76e23k 3672965700361

Ano, jiste, souhlasim s Vami, ale axis (jsem na ceskem foru - osu) Vam nikdo neodbrzdi pri beznych opravach typu vymena upinky na greiferu, vymena snimace atd., to uz musite narazit na astronomickeho d....a. Muze se to samozrejme stat pri komplikovanejsich vecech, vymena tela robota ...

0/0
3.7.2015 1:43

R81a44d85i85m 70Z70e63h32e14r 3354570823101

Tak v Německu už maji SKYNET a nikomu to neřekli?

+4/0
2.7.2015 23:59

P10e39t12r 68P95a12l68e65n33č70a27r 3417348518623

Vzpoura robotů, už je to tady ;-)

+3/0
2.7.2015 23:56

P49a67v27e95l 80M44a72ř82í25k 3852210870464

Robot nebo automat? To je rekl bych rozdil. Kazdopadne tomu mladikovi je to asi jedno.

0/0
2.7.2015 23:50

P63e97t97r 24M62a57r10š18o73u54n 5715938116696

I mixer je robot ;)

+1/0
3.7.2015 0:58

L73u67k54á46š 28O11s81p46a17l60ý 7118657367561

;)

https://twitter.com/sarahoconnor_/status/616282747200479232

0/0
2.7.2015 23:49

L86a81d83a 24N31o12v35a71k 4122783757

porušil jeden ze zákonů robotiky... Měl by být rozmontován...:-/

+9/0
2.7.2015 23:46

P51a53v75e22l 55K11r79e73j24č19í56ř 2412731683456

demontován

0/0
3.7.2015 10:01

T80o61m89á62š 60P91ř72i61b85y72l 7868797788672

Soudny den bude muset byt povolan Arnny aby zachranil lidstvo pred stroji

+5/0
2.7.2015 23:39

M70a75r56i16e 33M61a59l31i90ň22á47k39o49v19á 4546856306721

Paní redaktorka by si měla zopakovat češtinu... "protože roboty jsou běžně v klecích", ti roboti jsou v klecích (1.p.), ty roboty je akuzativ

+4/−6
2.7.2015 23:25

P13a38v10e59l 23K55l32i76m34u92n46d58a 8306259561860

roboty != roboti

0/0
2.7.2015 23:34

M96a64r26t83i92n 37C31e84r30v40e48n81y 2163618966558

Jenze on je to plural nominativ maskulinum inanimatum :-) Cesky je robot dle vzoru hrad a nikoli pan, jelikoz neni zivotny (aspon zatim).

+13/0
2.7.2015 23:37

I45v52a45n88a 82V28e77s42e26l90á 2961173679415

no kdyz uz tady pana popadl a zabil ... ja vam nevim s tim zivotnym ...

0/0
2.7.2015 23:46

P85a74v20e26l 94J33i57r53á45n74e17k 6245399829176

Zabit Vas muze i autobus.

+2/0
2.7.2015 23:57

P49a70v71e94l 90J23i76r79á67n14e78k 6855829669116

Oba vzory jsou v souhlasu s pravidly v zajmu zachovani ceske sci-fi :)

+6/0
3.7.2015 0:00
Foto

G40e23o26r87g53i73s 71F88a66s73u96l91i16s 2693804672885

Tu češtinu si zopakujte vy. Robot v mn. č. má 2 tvary: roboti i roboty, zaleží na kontextu. Roboti podobní lidem se píší roboti (životné podst. jméno). Roboty ve smyslu mechanickeho stroje (např. domácí robot - mixér, hnětač apod.) se píší roboty (neživotné podst.jméno). V článku v kontextu mechanického aut. stroje se jedná o 2. případ, je to napsáno správně.

+8/0
2.7.2015 23:50

P93e35t75r 30B34a21r76t28o18n94í52č22e26k 7479741855442

Terminator 7. díl...

+5/0
2.7.2015 23:21





Najdete na iDNES.cz