Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Další maďarský gripen musel nouzově přistát, pilot se katapultoval

V Maďarsku ve středu havaroval letoun JAS-39 Gripen maďarské armády. Pilot stroje se stačil katapultovat a jeho stav je stabilizovaný. Jedná se už o druhý karambol maďarské stíhačky za poslední dobu, v květnu jeden havaroval na letišti v Čáslavi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J49a90r80o30s44l43a15v 38F28r89a53n50t64i70š42e27k 41B30r20ü91m25m69e80r 1171426753850

Tak, koho to ještě zajímá, tak zde je více foto i video  události, i když moc vidět není

http://index.hu/tudomany/2015/06/11/itt_a_video_a_gripen_szerencsetlen_landolasarol/

Podvozek se mu zasunul napůl, nechtěl pak ani dovnitř, ani ven, tak se pokusil o přistání, což se málem povedlo, ale na zemi už to letadlo bylo neovladatelné a zjíždělo z dráhy, proto se katapultoval.

0/0
12.6.2015 11:30

V86l66a63s14t22i63m10i68l 19H94a52l80b66i40c83h 8293585316648

Nešlo mu zatáhnout přední kolo podvozku! Já bych opět vysunul zbývající kola,obletěl letiště a bezpečně přistál.Holt Maďar.

0/0
11.6.2015 8:15

J24a15r87o31s72l36a84v 43F21r79a19n73t87i68š57e27k 70B63r84ü41m86m63e11r 1321326873480

Špatný překlad.

0/0
12.6.2015 11:28

F52e60r40e49n32c 85L76o60v79a97s44z 9903777368294

Gripeny = to sú šmejd vo svetovej produkcii.  7 miliónový štát čo môže dokázať ?????? Len tak propagandou !!!!

0/−2
11.6.2015 8:09

F88e88r98e31n64c 22L18o23v22a65s72z 9883777608134

Maďari budú vyrábať vlastné,  maďarské vlastenecké lietadlá, a nie nejaké cudzie z koloniálnej výroby !!!!!!!!!!;-O8-o!!

0/−1
11.6.2015 8:06

P64e98t83e86r 41S82k79y39v85a 6863200173766

Madarski piloti by mali byt nasadzovani len ako kamikaze

0/0
10.6.2015 23:39

F29r36a71n17t14i66š74e22k 33C11h33m36e44l47a28ř 6838590

Předběžný závěr vyšetřování:

Při tankování Gripenů se musí dávat dobrý pozor, aby se do paliva nedostala Viagra nebo španělské mušky, pak se totiž přední podvozková noha nedá zatáhnout ;-D

+3/0
10.6.2015 20:38

F95r98a10n76t42i45š17e89k 93C46h18m58e22l43a54ř 6158410

Gripeny jsou klasika: jsou sice dražší, ale zato jsou horší :-)

+4/−4
10.6.2015 20:34

J92a85r92o65s83l20a84v 89F41r96a60n60t96i44š61e54k 36B90r20ü16m10m85e89r 1641266203300

Nojo, ale ono neplatí ani jedno.

+2/−1
10.6.2015 23:13

F66r62a20n67t78i30š13e53k 41C89h92m21e88l24a85ř 6118480

Bohužel platí oboje a není to jenom nějaký bonmot nebo rádoby legrácka.

+3/−3
11.6.2015 3:11

J56a39r96o12s55l14a84v 52F43r97a40n17t95i38š48e73k 88B28r37ü30m39m80e39r 1931896303640

Neplatí, lžete, jste absolutně mimo. Nastudujte si alepoň základní informace.

0/−1
11.6.2015 9:11

F43r78a31n91t23i84š51e17k 86C23h28m20e58l35a25ř 6458320

Milý pane Brümmere, jsem absolutně v obrazu, protože jsem stále ve styku s lidmi, kteří to dělají profesionálně. No a nastudované to mám dost dobře, naposledy jsem byl v Čáslavi přímo na letišti (dokonce i v hangáru, kde se provádí údržba a opravy všech letadel z letiště) mezi lidmi, kteří je obsluhují, udržují a létají s nimi, loni na podzim.

Nákup, resp. pronájem Gripenů byla špatná volba od prvního okamžiku a to jak po stránce finanční, absence unifikovaného zbraňového i palubního vybavení vybavení, tak i výkonové. Gripen je stroj naprosto svůj a vše, co má být v rámci NATO univerzální, se na něm musí "přiohýbat" a upravovat.

V současnosti je, bohužel, přechod na jiné letouny volba ještě horší. Nejde jenom o přeškolení pilotů, ale i o kompletní zabezpečení jak vycvičeným obslužným personálem, tak materiálem a podpůrnými prostředky a agregáty.

Na závěr Vás, pane Brümmere, žádám, abyste si svoje osočování ze lží nechal pro sebe a sobě rovné či známé.

Nazvat Vás, pane Brümere lhářem, bych mohl i já o Vás, ale neudělám to. Na rozdíl od Vás totiž ctím názor jiných (byť je od mého rozdílný a navíc nesprávný) a také si myslím, že takto se slušný člověk prostě nevyjadřuje.

Přeji Vám, pane Brümmere, hezký den :-)

0/0
11.6.2015 12:46

J71a45r45o60s54l46a98v 95F58r79a18n74t98i12š21e35k 48B51r72ü21m16m27e32r 1531316613600

Zajímavé, že když vy tak tak chodíte po Čáslavi, a všichni podle Vás na Gripeny nadávají,  že jsem zatím nezaznamenal na diskuzích od lidí, co s Gripeny létají, či dělají, defakto jedinou stížnost. A na jiné věci hartusí dost. 

Když dám vedle sebe ceny:

Rumunská F-16A Block 15 - minimálně 20 let staré, dobře teoreticky dalších 20 let vydrží, ale už tak jsou dost zastaralé, uvidíme, jaká bude podpora výrobce.  -  1 mld Kč, ale před stoupnutím ceny USD - bez servisu na těch 20 let.

Pronájem neustále modernizovaného Gripenu - Průměrně za 20 let na jedno letadlo - 2,5 mld Kč, ale prakticky Full Service po celou dobu 

Tak mi to vchází v nejhorším srovnatelně. 

Je jasné, že F-16 je výkonnější, než Gripen, ovšem jaksi takový výkon jsme nepotřebovali.

0/0
11.6.2015 13:07

F70r18a78n94t24i45š17e32k 53C83h13m87e41l31a95ř 6648140

Vy mně, pane Brümmere, připadáte jako z jiného světa.

Pro osvěžení Vaší paměti zopakuji původně napsané: "Gripeny jsou klasika: jsou sice dražší, ale zato jsou horší".

Nic víc, nic méně.

Taky bych Vás rád upozornil, že jsem nikde nepsal o tom, že na to letadlo všichni nadávají. Není špatné, ale poměr cena / výkon / možnosti použití / unifikace atd. je nedobrá.

Když už tady takový letoun ale je, hold se s tím nedá nic dělat a lidé, kteří s ním létají a provádí na něm údržbu, se s tím naučili žít. Využíváme to tak, jak můžeme a umíme. Hotovo.

To co i projektu "Gripen" vyčítám má jednoznačnou příčinu: nechávat rozhodnutí o tom, co má armáda používat, na takových kreaturách jako byl astrolog, pouliční zpěvačka či osmidenní ministrině (platí to ale skoro o všech ministrech obrany), kde je na prvním místě finanční profit vlastní, kamarádů a mateřské politické strany, je hodně špatné. Ten průšvih není jenom o Gripenech, ale taky o Pandurech, Casách, padácích atd., pokračovat bychom mohli prakticky do nekonečna.

+1/0
11.6.2015 13:37

J42i42ř86í 20N17o83v19á82k 1512339267539

Jakej pitomec by koupil Gripen, pardon my.

+2/−1
10.6.2015 20:09

P23e90t39r 91M85i38c86h79a84l 2930384911792

Kdepak, my ne. My jsme je jenom pronajali. ... Sice to asi vyjde dráž než nákup, ale to je celkem fuk. Daňový poplatník to rád zatáhne. :-)

Mimochodem, Gripen není špatné letadlo (byť jsou i lepší), ale jako každý výrobek má své chyby. Nemyslím si ale, že dvě nehody maďarských pilotů jsou vinou letadel, tam bude možná jiný problém. Co mně osobně na nich vadilo bylo to, že na nasazení se víceméně musíme zeptat majitele, nekompatibilita datalinku, o něco nižší poměr výkon/váha.

+4/−1
10.6.2015 20:23

J66i51ř45í 62N41o89v19á62k 1282219877739

Já mám druhé britské občanství, takže se hrdě hlásim k Typhoonům a Tornadům, jen tak mimochodem Britové nabízely tornada za 15 mil USD, tj za 9mld 28 i když trochu starších, ale dvoumotorové a 2, 25ti machové stíhače.

+3/−1
10.6.2015 20:51

S50i63d33n68e21y 71S22i89s77k40a 3917722952555

Jako kanadan preferuji Avro Arrow

0/0
10.6.2015 21:04

P92e18t84r 29M47i13c94h40a49l 2420734291202

Trošku starší letadlo. :-)

+1/0
10.6.2015 21:19

S43i16d90n94e79y 51S28i45s74k62a 3207722312265

Jo, ale bylo vyborne.

0/0
10.6.2015 21:39

J12a11k35u58b 71P66r84o96k11e77š 6973738832783

Já tomu teda houbelec rozumím, ale nebyl jednomotorový stroj upřednostnění z důvodů provozních nákladů?

0/0
10.6.2015 21:07

P19e23t90r 94M91i61c78h82a86l 2450224311772

Byl. Proto závěrečné rozhodování bylo víceméně mezi Gripeny a F-16. Jak to nakonec dopadlo a jak to smrdělo korupcí asi víme všichni. Ne že by byly Gripeny špatné, jen se mi ten způsob poněkud nelíbil. Mimochodem, osobně považuji F-16 za lepší (a zdaleka nejsem sám).

0/−1
10.6.2015 21:11

J20a27r54o73s55l25a86v 92F39r23a82n11t61i34š46e15k 23B95r15ü66m48m35e60r 1711246803680

F-16 je zbytečně drahá, jak v pořizovacích nákladech, tak několikrát v provozních. Gripen udělá vše, co potřebujeme, za zlomek ceny.

+1/−1
10.6.2015 23:24

P47e28t24r 89M46i49c88h74a78l 2550134511572

Nová F-16 skutečně je dražší než Gripen. Ale my jsme měli nabídku letadel repasovaných na verzi C, D, Block 30 (nebo 40) z Belgie. Vycházelo to levněji než pronájem Gripenů, navíc byly v polovidě životnosti, takže by nám určitě vydržely déle než 10 let.

Provozní náklady u F-16 jsou skutečně o něco vyšší, ale rozhodně ne několikanásobně. Nižší pořizovací cena by to bohatě vyvážila. Mimochodem, MiGy 29 byly provozně mnohem náročnější (a po jejich návratu taky dost lidí volá).

Myslím, že Tvá poslední věta je tímto vyvrácena, ona je nesmyslná už na první pohled.

+1/−2
11.6.2015 1:50

J96a85r79o98s17l93a39v 37F41r77a72n49t16i64š38e83k 66B81r58ü74m55m49e73r 1251336463600

Gripen je provozně levnější i než Mig-21. Pokud porovnáváte nákup a operativní leasing, tak u nákupu je potřeba cenu vynásobit cca 2x za sluby. Momentálně kupují Rununi 30 let staré F-16A za 50 mil. USD za kus s podobným servisem.

0/0
11.6.2015 9:16

F72e58r67e58n20c 53L57o69v62a55s60z 9633307508414

...Gripen udělá vše ... i lacneji havaruje !!!!!!!!R^!!

+1/−1
11.6.2015 8:14

J15i50ř50í 49N39o84v60á89k 1212729537759

U Tornada stojí letová hodina 7 000USD, u Gripenu 6 500 u F-16 21 000, u Typhoonu 11 000. Americký a Ruský stíhačky jsou obecně dražší na provoz, nežli evropské.

0/0
11.6.2015 18:42

P12e57t21r 63M74i70c42h65a77l 2730284621952

Typhoony jsou pro nás dost drahé. Ta Tornada by šla. Byť dvoumotorové letadlo znamená vyšší provozní náklady. Ve hře byly také F-18 z Kanady (cenu nevím) a F-16 z USA i Holandska. Ty holandské měly být repasované a taky jich mělo být víc a levnějších než Gripenů (přesná čísla se dají dohledat na webu).

0/0
10.6.2015 21:09

J58a94r75o38s15l28a38v 34F24r43a33n73t83i16š75e22k 67B55r84ü65m76m55e22r 1501906853910

Porovnáváte zkorumpovaný tender, který neprošel.

Rumunsko kupuje více než 30 let olétané F-16A za cca 50 mil USD, tedy prakticky stejně, co my za 20 let služby Gripenů, ale my máme nejmodernější stroje.

0/0
10.6.2015 23:30

P87e83t62r 41M31i86c53h80a89l 2840614161542

No, oni z toho tendru prakticky všichni odstoupili, protože to už předem smrdělo směrem ke Gripenům.

Jinak Rumunsko kupuje tuším z Portugalska, ta letadla mají cca 20 let a nalétané hodiny zhruba na polovině životnosti draku. Takže v Rumunsku to bude lítat minimálně dalších 20 lte, ale spíš 30.

Jinak Gripen je modernější (pokud neberu v potaz nejnovější vezrze Falconu a na tu bychom stejně neměli peníze), ale chyběla mu komunikace datalinkem, tankování za letu etc. ... A jinak, pokud bychom chctěli kamkoliv do mise, museli bychom je jako náejmci ptát Švédů.

0/0
11.6.2015 2:04

J25a51r86o23s87l88a90v 64F66r53a20n27t43i96š29e13k 82B34r46ü29m35m49e49r 1601126113860

Tankování za letu nechybělo, lžete. A datalink jsme si neobjednali.

0/0
11.6.2015 9:17

J39a34r84o36s15l49a39v 49F34r67a97n61t11i93š37e31k 39B52r23ü87m89m33e76r 1171596253860

A na misích jsme byli. Ale hlavně, Gripeny nikdy na mise původně létat neměly, objednávka byla jen pro PVO.

0/0
11.6.2015 9:18

J29a74r12o36s21l86a12v 60F39r80a26n14t77i13š56e93k 45B83r72ü44m34m97e28r 1191186883230

A dali bychom majlant za provoz. Stíhací Tornáda jsou už všude vyřazeny, jsou zastaralé a drahé na údržbu. Ve výzbroji jsou bombardovací verze, tam jsou schopni udělat ještě dost práce, ale fyzicky už dolétávají.

0/0
10.6.2015 23:19

J95a16r56o77s76l89a62v 20F74r32a41n86t73i98š42e96k 49B22r48ü44m83m43e39r 1411326853790

Pronájem je samozřejm výhodnější, jelikož je full service. Teď Maďaři dostanou nové kusy rovnou.

Ono se zapomíná, že cena letadel bývá ta nejmenší část celkových nákladů.

+2/0
10.6.2015 23:16
Foto

V61l31a56s91t27a 32C73o15u54f81a12l 7497239259915

Komentujte raději něco, čemu skutečně rozumíte.

+1/0
10.6.2015 21:58

J80a71n 13P96r97o45c91h10a78z95k68a 1537385629767

Proč pan "odborník" ministr obrany ˇČR" nenechá mluvit k podobným problémům velitele letectva nebo jiného odborníka z řad voejnského letectva? Proč se musí vyjadřovat "odborně" ke všemu sám osobně?

+2/0
10.6.2015 20:06

M24i54l89a20n 10V88i28k 1397235643103

Protože je HEREC - a ti se živí tím, že mluví! No a jemu to zůstalo i jako ministrovi ;-D

+3/0
10.6.2015 20:11

J92o87s24e46f 72K34o28n91v61i66č37n35ý 2878433699302

Protože je to b.b, který si sám sobě namlouvá, že je nejchytřejší - takový novodobý brouk Pytlík;-D!!

+2/0
10.6.2015 21:32

T77o94m57á77š 45B51l77a66ž57e58k 4138242131

No, spíše to vypadá na nedostatečný výcvik ovládání letadla - Gripen asi nebude to nejlepší letadlo na světě, ale zase jich tak málo nelétá a padají ty maďarské ...

0/0
10.6.2015 19:47
Foto

V62l41a89s42t97a 52C13o85u41f33a43l 7347459119195

To se stává. Piloti mají dostatečný výcvik ve Švédsku a mají nálet kolem 200-250 hodin za rok. Podle norem NATO je to OK:

0/0
10.6.2015 21:59

J86a29r12o75s40l68a50v 44F64r85a64n50t19i56š88e24k 31B14r87ü97m34m47e91r 1881906653440

Gripen je jednoduchý k ovládání.

0/0
10.6.2015 23:31

J45a71n 23P52e98k50a 5673793373

Jestli si při katapultáži cvaknul selfíčko, tak je motiv činu jasnej ;-D

+2/0
10.6.2015 19:37

T55o37m82á44š 22M96a35r55o43u11n93e38k 7515187228306

Waberer's asi odkoupili jejich letectvo :D

0/0
10.6.2015 19:42

T57o13m83á48š 36M23a83r74o33u14n71e50k 7435647108506

Pardon, to patřilo jinam :)

0/0
10.6.2015 19:42

P75e60t67r 93M30i53c84h36a22l 2460554881712

Nepodařilo se mu zatáhnout příďový podvozek? A proč teda nouzově přistával na břicho? Někde jsou asi publikovány poněkud rozporuplné informace.

+9/0
10.6.2015 19:24

M15a93r62t11i31n 51K46u83ř41í11t42k52a 6187206188355

Spíš si myslím, že někdo ošidil údržbu.

0/0
10.6.2015 19:23

R83o22m77a11n 52K61r90a49t27o10c13h27v56í36l 6896667936134

Otázka času, kdy bude havarovat náš Gripen.

0/−3
10.6.2015 19:20

O28t20o 18P48a21l23d62u66s 1443598350514

Nebude. Nejsou naše.;-D;-D;-D

+1/0
10.6.2015 21:16

K22a43t76e11ř37i33n76a 87S28l52a13v22í82k31o47v29á 6363145210743

dneska se kurvítka montují i do vojenské techniky, aby byla poptávka i v dobách míru.

+1/0
10.6.2015 19:17

Z57b15y91n97ě26k 44K11o64ř48í85n27e40k 9244753879682

Myslíte že výrobce montuje "kurvítka" do zařízení, které pronajímá a stále patří jemu?

+3/0
10.6.2015 19:24





Najdete na iDNES.cz