Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Novela směruje postižené do běžných škol. Učitelé mají návod na inkluzi

Všichni učitelé, kteří mají ve třídě žáky s tělesným postižením nebo cizince, budou mít od září 2016 nárok na podpůrná opatření, například na asistenta pedagoga. Vyplývá to z novely školského zákona. Odborníci pedagogům vypracovali návod, jak změny zvládnout. Mají však obavy, zda na ně bude dostatek peněz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T78o10m20a29s 91A20u52g20u31s62t71y51n 6947136561540

Ano, papíry popsané nesmyslama, které splácal někdo v kanceláři, určitě hrozně pomůžou...

+1/0
13.6.2015 11:17

R44o78m24a36n 62S38e89d76l89á88č90e12k 1314204305820

Všechno je to dnes na vůli rodičů postiženého dítěte. Znám z praxe případ integrace mentálně postiženého dítěte, které není schopno zvládnout ani učivo první třídy ani základní samoobsluhu, přesto matka trvá na to tom, že bude chodit do normální školy a třídy, náš zákon to totiž umožňuje. A není cesta jak takové dítě proti vůli rodičů přeřadit třeba do školy speciální...

+1/0
11.6.2015 22:04

S54t14a40n36d63a 58D51o14l75e71ž72a52l 9403826630936

Inkluze postiženého je krásná věc, ale musí ji provádět zapálení a vzdělaní pedagogové. A hlavně, musí být informovány všechny strany, děti, rodiče dětí.

Popíši případ, jak ji raději nedělat.

Naše dítě bylo zařazeno do nově vzniklého třídního kolektivu, kam přišlo i dítě postižené. Jako třídní jim byl přidělen vyhořelý pedagog s asi 15letou praxí.

Na stmelovací kurz postižené dítě nejelo. Ostatním dětem není vysvětleno postižení spolužáka. Dochází k prvním konfliktům mezi kvůli atypickému chování postiženého.

Třídní vše řeší pozitivní diskriminací postiženého, nehledá pravdu. Ostatní děti začínají být strašně rozčarované. Postižený si uvědomuje svoji výhodu a vynucuje si pozornost dětí. Konflikty dětí s postiženým narůstají.Opět přichází tresty pro ostatní děti a není hledána příčina problémů.

Ostatním dětem je týdně přidána hodina etiky a nastupuje na ně školní psycholožka.

Stále se řeší otázka, jak oni můžou pomoci svému spolužákovi."Psycholožka" jim podsouvá pocit kolektivní viny.Přitom s postiženým nikdo nepracuje a ostatní děti to vidí. Naše dítě se chce vrátit na základku a ptá se nás :"Opravdu ho šikanuji tím, že se s ním nechci bavit. Snad mám právo si vybrat, s kým se budu bavit." Ovšem psycholožka je jiného názoru.Navíc třídní jim stále opakuje, jaká jsou strašná třída a z tohoto důvodu s nimi odmítá jet na výlet. Úplně se rozpadá třídní kolektiv, děcka spolu nemluví.

A dochází k prvnímu zranění postiženého .Vedení školy svolává mimořádný rodičák.

Rodiče postiženého mluví o agresivitě ostatních, ale jsou strašně překvapeni,když všichni rodiče označí za viníka konfliktů jejich dítě.Teprve nyní otevřeně hovoří o postižení dítěte. Atmosféra ve třídě se mění, rodiče slibují, že dětem vše vysvětlí. Ovšem averze dětí vůči spolužákovi je obrovská, po dalším incidentu je přeřazen do jiné třídy a je odvolán třídní. A ejhle. Kolektiv dětí se zázračně uzdravil a nový třídní si je nemůže vynachválit.

Začleňovat ano, ale proškolenými učiteli a hlavně informovat děti.

+1/0
11.6.2015 11:59

M68i14c65h10a35l 50V97a26r70m30u52ž11a 7311600183101

Popsala jste to zcela přesně, ta informovanost dětí je základem, vysvětlení jim, že spolužák má takové a takové problémy, proto nezvládne to a to a oni mu mohou i pomoci, tak a tak. K tomu ale musí přistoupit učitel, který má zájem ho začlenit a ne ho zvyýhodnit, hlavně a´t má klid.

0/0
11.6.2015 12:27

A52n50n68a 49T98v25a27r80ů29ž71k31o86v66á 4261346595168

Když byl přeřazen do jiné třídy, proč byl měněn třídní. Podle mne je to zcestná debilovina. Některá postižení vyžadují zvláštní učení. Prý tam chtějí dávat i slepé děti. Jak se naučí slepecké písmo, jak se hluché naučí znakovou řeč apod.? Imobilní, to jde. udělá se rampa a WC pro vozíčkáře.

+1/0
11.6.2015 14:10

J37a18r61o15m64í82r 28F62o42h20l91e37r 6984139538215

BLBOST.

ČR jako stát poskytuje dětem bezplatné základní vzdělání v základních školách základním způsobem. Pokud to není dítě schopno akceptovat, nepatří do základní školy. Zaměstnávání asistentů, psychologů a pod. jsou vyhozené peníze, které by měly být využity ve školství lépe, bez přidávání peněz z deficitního státního rozpočtu už tak velmi zadluženého státu, ČR.

+2/0
11.6.2015 8:04

M64i52c87h41a94l 53V69a87r48m28u15ž77a 7751380143141

Zítra může být Vaše dítě např. po úrazu na vozíku, i když mentálně v pořádku. Evidentně ho strčíte do ústavu, aby Vám neztěžovalo život. Nebo se pletu ?

0/−2
11.6.2015 9:31

A27l50e25x33a98n47d46r 85K84o30s45t82k17a 8872908726284

Vozičkář chodí (jezdí) do normální školy, jen potřebuje rampu/výtah. Což se liší od slepých, hluchých, jinak postižených. A od cikánů, kterých se to týká především.

+2/0
11.6.2015 9:49

M55i60c80h71a73l 41V63a91r27m26u63ž23a 7831650803871

Vozíčkáři s vážným nervosvalovým onemocněním si sami často nepodají nic, potřebují asistenta, bez něj do školy nebo školky nemohou. Mentálně jsou zcela normální jako ostatní. Kromě slepých, hluchých, vozíčkářů a cikánů to moc dál nerozlišujete, že ?

0/0
11.6.2015 10:49

P33e80t61r38a 86H65a15l50f55a19r33k33a 2144417405238

Ve speciálních  školách  mají  potřebné vybavení  a učitele mají  patřičné vzdělání, na ZŠ chtějí  po rodičích i papíry do kopírky... Nedokážu si představit, nevidomého žáka ve třídě,  kde jsou na zemi batohy, papírky,  s lavicemi se hýbe a sem tam j rozbitého pití. Ano, vlastně  bude mít  asistenta-celý den za zády  dospělého člověka-tomu říkám štěstí...

+1/0
11.6.2015 5:59

P67a93v75e30l 28O32d40r68a23z84i33l 6984779187840

Tak proti slepci bych nic neměl, učit se může podobně a ostatní uvidí, jak jejich nepořádek ovlivňuje jiné.

0/−1
11.6.2015 6:39

A79n44n82a 86T95v29a59r31ů84ž87k25o70v86á 4151396555248

Jak si třeba přečte, co je napsáno na tabuli, jak bude vypracovávat zadané úkoly, jak se naučí slepecké písmo apod. Vážná postižení vyžadují speciální pomůcky, která v těch současných specializovaných školách jsou  A proč má být celá třída rušena stálým hučením nějakého asistenta?

0/0
13.6.2015 11:55

F90r91a89n58t69i57š32e68k 15E85l15i84á96š 6187823195506

Jakmile někdo použije slůvko inkluze místo zařazení, je nepochybné, že jde o člověka, který se snaží užíváním cizích slov nahradit nedostatek rozumu. Ve školství jsou to různé kompetence, evaluace, kurikulárnost i kredity. Pokud jde o postižení fyzické, měli by se začleněním do "normální" třídy souhlasit rodiče žáka. Pokud jde o postižení mentální, musí se začleněním souhlasit nejen rodiče žáka, ale především rodiče nepostižených žáků. V tomto případě ona "inkluze" bude mít negativní dopad na všechny.

+2/0
11.6.2015 5:50

J69a87r56o83m26í70r 74F26o97h42l43e24r 6964359788925

Díky cizím slovům jsou přes Cermat rozkrádány miliardy našich daní.

+1/−1
11.6.2015 8:06

J52i63ř26í 92Š48e30j73n34o63h37a 4242723264103

No havně, že mají učitelé "návod".

Spíš by  ale  měli dostat armádu zdatných asistentů, kterí by zabavili, zklidnili  a ohlídali nepřízpusobivé. Tedy, jestli to vůbec půjde.

Bez toho půjde výuka nepochybně do pekel.

+1/0
11.6.2015 0:32

P90e17t86r 76Č64a68v66o66j16s74k29ý 3839532584887

Tak to je zase pěkná hloupost.

Ale shodneme se asi všichni, že inkluze pro tělesně postižené ano - na vozíku, zrakově  či sluchově postižené.

Sociálně znevýhodnění, co se chtějí vzdělávat se vzdělávají..ty co nechtějí se vzdělávat stejně nebudou.

Zde neziskovka a Univerzita získala dotaci na projekt. A musí dát nějaké výstupy, aby zdokladovali svoji "práci"

Ale:

1.vždy pracovní listy jsou všude na všech školách a na speciálních školách nejvíce.

2.asistent pedagoga bude muset být v každé třídě, protože se vždy najde nějaký žák co ho bude potřebovat - už nyní na ně nejsou peníze

3.úroveň vzdělání půjde dolů, protože bystré a nadané děti budou trpět.

A dovolím si poslední 2 poznámky:

1.Až dostane nějaká Univerzita dotace na projekt, že inkluze je drahá a zbytečná,zase se o tom bude psát a vše rušit? Vždyt je to děsné, co nám tady Univerzity co neznají praxi a Neziskovky diktují.

2.Když dostává asistenta pedagoga ve třídě žák, který je posunut o 40 bodu na Gausově křivce vlevo, proč ho nedostane i nadaný žák, který se o stejnou hodnotu posunut vpravo. Není to diskriminace?

+2/0
10.6.2015 22:30

J34i89ř87í 78Š15e13j64n29o91h56a 4312663814583

Diskrimace  je už fakt, že  si někdo dovolí vybočit naGausově křivce vpravo :-)

+2/0
11.6.2015 0:34

J62a43n 59Š52i81n42d52e17l20á57ř 6240331849950

Učím na škole pro sluchově postižené - máme cca 10 dětí ve třídě a celkem dobré výsledky. Ani kolegům v běžných školách nezávidím. Asistent v hodině? Jeden, dva, tři? Hodina na draka. Také moc nevěřím na soucitný a empatický dětský kolektiv. Sluchově postižený ve velkém počtu přestává slyšet i pomocí sluchadel a implanátu, je tam prostě velký ruch. Je to zase paskvil - integrace ano, ale velmi individuální. Každé postižení je jiné.

+8/0
10.6.2015 21:27

A19l27e29x46a29n74d74r 13K33o84s46t93k86a 8512678846174

Jakožto odborníka bch se vás zeptal: jaká je odolnost implantátu při bití dotyčného dítěte do hlavy pěstí dalším děckem? Něco mi říká, že moc velká nebude.

0/0
10.6.2015 22:26

J47a10n 83Š57i22n85d33e11l75á56ř 6800821779300

Záleží na úhlu a síle úderu. Šance na zničení je vyšší, pokud mlátí víc spolužáků. Ale vážně - je to miliónová operace a dost drahá zařízení. Riziko tu je. Ale i dnes jsou v integraci žáci s kochleárem. Takže asi to bití není tak časté.

0/0
10.6.2015 23:30

F90r79a78n32t81i38š12e30k 61E82l86i39á35š 6677453485656

V normálním kolektivu bývají fyzicky postižení tolerováni, často jsou i oblíbení. Ovšem je mnohem lepší do ničeho je nenutit,

0/−1
11.6.2015 5:53
Foto

Z64d51e72n16k85a 84S22c61h15o42e22n28b97a28e31c50h16l25e12r 17K72r45u13z77o45v78a 6328732347559

V poradku, ve svete je to uplne normalni,proc by to nemohlo jit i v cr.

0/−4
10.6.2015 20:48

J97i42ř40í 17Š25e28j36n57o84h92a 4922203294333

Ve světě  je "normální" kdeco.

Například že pravidleně  hoří předměstí metropolí.

Nemusíme  být světoví ve  všem za každou cenu.:-(

+2/0
11.6.2015 0:38

J68i18ř42í 83P68r18a84ž60á29k 9450572911162

Mohl by autor, nebo nějaký jiný investigativní novinář udělat průzkum mezi poslanci a zjistit v jakých školách studují jejich potomci? Jak je tam praktikována inkluze, jaký je počet "nepřizpůsobivých",...?

+4/0
10.6.2015 19:03

J69a38n 50N16ě88m87e80c 2860248846673

Ono stačí, když je dítě tlusté nebo šilhá, už má ve třídě za hřbetem pošklebků plnou nlůši, ne to teprve, když bude dělat memegege a slintat na sešity. JInak o zlomyslnosti a vypočítavosti postižených dětí by odborníci mohli vyprávět, to si užijí asistenti, učitelé i spolužáci - a ti to pak za všechny těm postiženým oplatí i s úroky. Je třeba znát psychologii dětské duše a ne tvrdit "já jsem dětský psycholog a kdo je víc".

+2/0
10.6.2015 18:49

F20r15a32n79t67i27š23e78k 35E82l54i75á70š 6887883645466

Psychologové jsou vesměs řazeni na úroveň astrologů

+1/0
11.6.2015 5:55

A22n81n20a 70P66r35o30c87h56á52z86k30o41v51á 9807920560262

Existuje nějaký výzkum, co tzv. inkluze přinesla? Dítě projde základku s asistentem - a co dál? Bude mít asistenta i v praktickém životě? Pokud ho rodina  nebude  (a v 90% určitě nebude) podporovat, stane se z něj jen další příjemce sociálních dávek.

+2/−2
10.6.2015 17:47

M58i13c62h80a61l 28V44a23r79m85u82ž73a 7441100973261

Inkluze zahrnuje i tělesně postižené děti, které jsou mentálně v pořádku a které i v dalším životě mohou být pracovně zařazené (překladatelé, programátoři ...). Mám kamarádku, od narození imobilní z důvodu vážného nervosvalového onemocnění, vystudovala vysokou školu a učí angličtinu. Ano, má pro život asistenta, vydělává si a dostává příspěvek na péči, z čehož si asistenta hradí.

+1/−1
10.6.2015 18:04

M49i11c13h56a48l 47V95a59r78m70u69ž90a 7141510123931

Opravdu velmi by mě zajímaly důvody, pro které jsem za tento příspěvek od paní Bouškové dostal mínus :-) čím tento můj příspěvek paní Bouškovou popudil, jestli je schopna to logicky zdůvodnit  :-)

0/0
11.6.2015 11:02

K76a41m71i15l 43N59o10v57o52t32n22y 4496115722780

A to je mají hodit po narození ze skály nebo co? Právě inkluze zvyšuje možnosti osamostatnění a začlenění do společnosti. Asistent nemá dělat věci za žáka, ale pomáhat mu, aby se naučil je zvládat sám.

0/0
10.6.2015 18:24

A51l29e42x35a40n90d53r 69K20o64s66t31k81a 8572738316744

Inkluze v první řadě VŽDY ublíží celé třídě zdravých dětí. A pak možná pomůže jednomu nemocnému. Možná, v některých případech. Poslat všechny postižené děti do normálních škol je šílenost.

+1/0
10.6.2015 19:53

M44i79c78h66a68l 36V20a16r51m13u97ž94a 7251820203771

Vždy ?! Ale jděte s těmi předpotopními názory. Co třeba zkušenost pro ostatní děti s hendikepovanými spolužáky do života, že není každý člověk úplně zdravý ? Ale to by evidentně nepoberete, to je na Vás příliš složité.

0/−1
11.6.2015 7:24

A96l90e49x84a18n76d62r 85K86o12s94t78k92a 8782748946574

A co třeba (ne) zkušenost z vyučování, do kterého neustále mluví "asistent"?

+1/0
11.6.2015 7:28

M90i73c65h91a10l 83V59a16r25m34u48ž50a 7701240483821

To musí být strašná životní zkušenost, že občas někde šeptem či polohlasem promluví asistent ke svému svěřenci. Viděl jste někdy vyúčovací hodinu s asistentem ? Myslíte, že asistent musí "přeřvat" učitele ?

0/−1
11.6.2015 9:42

A20l14e59x82a81n89d35r 13K25o80s80t33k24a 8372588336324

Takže podle vás je v pořádku, když se menšina nedá vzdělat, odepřít vzdělání i většině? Ano, takový asistent neskutečně ruší. A to nejen toho dotyčného, ruší pochopitelně celou třídu.

+1/0
11.6.2015 9:45

M10i67c90h45a21l 15V90a64r34m12u61ž38a 7461460403801

Bavíme se o asistentovi pro romskou menšinu ve škole nebo o asistentech obecně ? Řada dětí se zdravotními problémy jsou mentálně v pořádku, ale bez asistence nemohou projít normální školou, strčíte je do ústavu, aby náhodou aistent někoho při výuce nevyrušil ? A co občasné bavení se dětí při vyučování v lavici, šeptem apod. ? Kolik jste tedy Vy osobně zažil vyučovacích hodin s asistentem, když vynášíte takto jednoznačné a kategorické soudy, které jsou zřejmě jedinou pravdou, jak to tak vypadá.

0/0
11.6.2015 10:52

A39l19e67x70a44n73d19r 83K40o87s83t13k77a 8812108956894

A naopak, řada tělesně postižených je současně postižených i duševně. Ano, některé by šly vzdělávat, ale rozhodně ne to, co chtějí udělat, že do běžné školy pošlou všechny.

+1/0
11.6.2015 12:23

F26r48a23n80t90i74š91e54k 91E26l64i33á51š 6857433435916

Děti se vždy cítí lépe mezi těmi, kteří jsou jim podobni ve smýšlení. Ti naši "odborníci" jsou buď psychologové, sociologové, nebo absolventi oboru pedagogika. Prostě nikdo, kdo by měl jakékoli zkušenosti se vzděláváním. Lidé, kteří se svými praktikami blíží léčitelům.

+3/0
10.6.2015 16:29

A43l97e49x64a61n65d92r 81K61o80s26t16k60a 8552308606414

A naopak: Děti jsou nesmírně kruté a zlé na odlišné. Chudáci nevidící či neslyšící si zažijí peklo.

+5/0
10.6.2015 17:09

A56n29n91a 66T57v27a92r77ů88ž81k91o28v17á 4461966685448

A to už nemluvím o tom, že takoví žáci potřebují, aby je učili specialisté. Ve školách pro postižené bylo žáků ve třídě méně a vyučující se jim mohl více věnovat. Domnívám se, že potřebují pro výuku i speciální pomůcky a podobně. To, že budou šikanování, to je jisté. Podobné je to i s těmi, dříve pomocnými, školami.

+1/0
10.6.2015 18:53

A88l66e97x50a61n85d57r 87K19o22s21t38k84a 8652188126894

A to nemluvě o tom, že "asistent" by měl být speciálně školený pedagog. A kde jich prostě přes noc vzít tisíce?

+1/0
10.6.2015 18:55

A54n86n23a 10T76v49a31r70ů82ž75k20o88v42á 4731786185918

O těch asistentech raději nemluvit. Já, nevědomá, jsem se domnívala, že ten asistent žáka do školy odvede a po vyučování mu vysvětlí to, co v hodině nepochopil. Omyl. Jednou byl v TV pořad, ve kterém právě ukázali, jak to funguje. Ten asistent sedí vedle žáka ve vyučování a celou dobu do něj hučí. Tím logicky ruší okolní žáky. A co si asi z té výuky odnese žák, který má poslouchat výklad učitelky a přitom do něho pořád někdo hučí.

+1/0
10.6.2015 20:21

A21l40e93x42a16n67d15r 19K69o18s79t66k60a 8952368206144

Samozřejmě že nic. Ani ten asistovaný žák, ani celý zbytek třídy.

0/0
10.6.2015 20:25

P55a52v81e30l 88O88d58r29a89z13i80l 6764299787470

Typická švejkovina našich zákonodárců.

Uzákoní nárok na to či ono a ty už se starej, řediteli školy, krajský úřade!

;-D

+7/0
10.6.2015 15:48

J58i75ř73í 95Š71e95j21n80o55h93a 4672793224903

Nesouhlas. Švejk byl chytrej a, většinou, laskavej.

0/0
11.6.2015 0:40

H26e25l23e61n32a 69K33a65v19k90o51v14á 5836863770126

Českou specialitou zůstává, že se nejprve vypracuje  návrh a pak se teprve zjistí, že na něj nejsou peníze.

+5/0
10.6.2015 15:44

P37a92v87e11l 28O11d30r62a23z41i59l 6414119737930

Myslíte si, že se to jinde neděje?

+1/−1
10.6.2015 15:49

F31r78a16n98t85i65š62e67k 55E76l35i20á63š 6147293905366

I kdyby na něj peníze byly, jde o návrh nesmyslný a škodící dětem

+4/0
10.6.2015 16:30

J92i77ř90í 39Š85e34j88n96o23h92a 4972193374723

Ono je lepší, když se na hloupý projekt peníze  neseženou :-)

0/0
11.6.2015 0:41

L34u18k26á56š 81C15v79r77č26e71k 1396304547

Jak je možné, že podklady pro zásadní změny v českém školství připravuje nějaká neziskovka? Kolik mají údajní odborníci z Člověka v tísni odučeno, že si troufají předkládat návody učitelům? Co vlastně dělá ministerstvo školství, když nedokáže zajistit ani takto elementární činnost vlastními silami? Když už byla přijata novela školského zákona, jak to že nejsou zajištěny prostředky na její realizaci? Začínám z toho mít pocit, že smyslem celé akce je rozvrat českého školství a naprostá debilizace českého národa.

+16/0
10.6.2015 15:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.