Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letoun s polskými poslanci před startem do Česka těsně unikl nehodě

Letadlo s vedením polského parlamentu před startem do České republiky uniklo havárii. Stroj už měl na dráze značnou rychlost, když pilot zjistil poruchu navigace a letadlo během startu zabrzdil. Na palubě byl i maršálek Sejmu Radosław Sikorski. O incidentu informovala polská média.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D60u92š93a87n 97M89a83s93á37r 3141861602675

Nový díl seriálu Vteřiny před katastrofou.

0/0
4.6.2015 16:44

J25a90r37o65s48l70a34v 11K35a77d69l63e20c 5761279432451

Nojo, zase Putin...

0/0
4.6.2015 6:12

L22a81d33i90s40l23a57v 30H18a59š91k15a 4273716821300

polští politici by měli radši volit jiné způsoby dopravy, než letecky

0/0
4.6.2015 1:21

M36i24c96h27a52l 51C14h22a25l34u24p33a 6348860229653

Zas tak těsně to asi nebylo, ona je přesně definovaná rychlost, kdy jde ještě start přerušit. Pokud ji překročí, tak už vzlétnout musí a ubrzdit by to nestihli.

0/0
3.6.2015 22:12

L59u91k90á14š 37M76a83l76í79č44e39k 3213412945187

Pilot pouze uposlechl pokyn navigace, která mu těsně před vzletem oznámila: "Až to bude možné, otočte se!" ;-)

+1/0
3.6.2015 18:11

Z15d85e42n83ě61k 30Z26a91b70a77v20a 1752164986334

zapomněl zapnout varování před radary ;-)

0/0
3.6.2015 18:17
Foto

J95o31s46e35f 54K35o79ř77e92n58s40k29ý 5460172217921

Tak jako ve Smolensku za tím stojí Rusko a Putin.[>-]

+2/0
3.6.2015 15:51

J80a29n 26Z19a46j91i12c 5595457437989

Jo do takovyho letadla by to chtelo nalozit nasi vladu :)

+1/0
3.6.2015 15:39

J30i36n26d11ř76i77c55h 48H18r73a15d50e81c34k17ý 6485349312102

"vitajtě v krámu uniwerzálnym! co pan szuka všistko mame!"

+1/0
3.6.2015 15:24

Z78d84e59n83ě39k 55Z89a88b85a14v28a 1862894216354

telefony komorkowe i navigaciji aeroportowe R^;-D

0/0
3.6.2015 18:16

O59n50d75ř57e62j 50K90o68l13á28ř 1743785433831

Také jsem o vlas unikl nehodě, když jsem zaparkoval 100 metrů od místa, kde se za 4 hodiny srazila dvě auta.;-D

+3/0
3.6.2015 14:52

T38o52m76á38š 44R63i24c70h52t86r 3543866870687

Nebuďte na iDnes tak přísní. Hospodářky psaly, že "letadlo mělo nehodu"

0/0
3.6.2015 14:35

O44n88d86ř25e38j 56K74o65l71á75ř 1673585873251

On tam asi hraje roli pocit vyděšení cestujících, kteří byli nejprve vtlačeni do sedadel, aby najednou byli ze sedadel vytahováni. Takovej politik, zvyklý jezdit v luxusních limuzínách s majáčkem, na takový brzdění nemusí být zvyklý a tak si myslel, že mu visel život na vlásku.

+1/0
3.6.2015 14:56

T55o65m64á76š 55R15i57c60h50t57r 3543566210887

Pod diskuzí je reklama: "Výhodné letenky od ČSA - Z Letišště Václava Havla Praha. Letenky do celé Evropy."

Tož to je jasné! Kampaň odradit Vás od jiných aerolinek než ČSA! ;)

+3/0
3.6.2015 14:28

T97o87m13á75š 61R31i33c23h40t58r 3493866180717

Ty kráso, to bude na iDnes článků... http://aviation-safety.net/wikibase/dblist.php?Year=2015&page=13 ;-)8-o

+1/0
3.6.2015 14:24

J80a10n 69S84t75r97a24c85h32o76t40a 6820215838472

Ten titulek je skutečně zavádějící. Kdo nezná alespoň základní pravidla leteckého provozu, by neměl být způsobilý o tom psát. Přerušenému vzletu říkat o vlas uniknout nehodě... Proč potom nereferují o všech těch povětšinou vážnějších incidentech, kterých se za den stane v průměru něco kolem osmi? Viz: http://avherald.com/

+1/0
3.6.2015 14:21

D39a70n80i44e85l 67U82r72b91á95n66e90k 6427348159378

Protože to by Honzo nikdo nečetl :-) iDnes je bulvár, nikoli zpravodaj ÚZPLN, tak se nediv :-)

+1/0
3.6.2015 14:30

R68o95b84e79r49t 86T68o80m23e73c22z65e36k 8441784192495

Jak znám Poláky může za to určitě Rusko.

+1/−2
3.6.2015 14:09

J74i11ř87í 68J52i32r14o96u37d77e88k 8196169804614

R^

0/0
3.6.2015 14:29

K27a49r70e85l 36M14a96t51o11u10š30e21k 7548272460566

To nemohli letět podle mapy, já si jí v autě pro jistotu vozím.

0/0
3.6.2015 14:03

L27a56d51i66s33l27a68v 26S73o79k81o22l 1190792705162

samolotu;-D

0/0
3.6.2015 13:45

J92o60z47e86f 72K92o81s45t76e59l85a67n31s21k59ý 8785902319716

To je čo za bulvárny nadpis? Aká je priama súvislosť poruchy navigácie a nehody?

Keď predsa vypadne navigácia za letu, tak lietadlo nespadne na zem ako kameň...

0/0
3.6.2015 13:40

P61e64t23r 38K10o79l54o22u56š31e84k 6419318383244

Pokud pilot nedobrzdí před konec vzletové dráhy bude mít letadlo nehodu.

Přerušení vzletu v momentě když už vám jde "nos" nahoru není běžné a hlavně máte vyšší rychlost, než je rychlost přistávací a navíc už jste někde v polovině runwaye, nikoli na začátku jako při přistávání.

0/0
3.6.2015 13:59

D28a93n78i59e82l 33U74r16b89á72n40e10k 6947618309138

Pokud letadlo nedosáhne V1, lze vzlet přerušit. Pokud ji překročí, nebo je dokonce za VR, vzlet přeušit nelze, letoun musí odstartovat, a pokud pilot chce, provede okruh a přistane. Na tom vůbec nic není.

+4/0
3.6.2015 14:03

P31e87t18r 19K51o78l31o47u16š28e80k 6349238913274

Nemáte pravdu: Po překročení V1 lze samozřejmě přerušit let. Například v případě poruchy jednoho z motorů a plno dalších věcí.

Citace příruček je jedna věc, nestandardní situace druhá. 

Nehledě na to "nelze"  je slovo na papíře. Víte, stejně tak nesmíte jet po dálnici více jak 130km/h.

Ale přece tím nemůžete argumentovat ve smyslu, ten přece určitě rychleji nejel. To nelze! :)

PS: Nevíme co se stalo, víme pouze že "nos" šel nahoru ( dle vyjádření cestujících ) je vodítko pro to, že V1 dosaženo bylo.

0/−3
3.6.2015 14:10

D63a39n17i92e64l 98U41r47b47á86n58e33k 6647688799598

To, co říkáte, jsou nesmysly. Pokud by nos šel nahoru, není už ve hře V1, ale VR, a v takovém případě se vzlet fakt nepřerušuje. Například v případě poruchy jednoho z motorů se v takovém případě letadlo úplně normálně zvedne a po okruhu se vrátí zpátky. Něco si o tom někde najděte, když chcete mluvit o věcech, které neznáte. Zkuste třeba SOP, pro začátek, když už podle vás neplatí fyzika.

+5/0
3.6.2015 14:13

P59e36t28r 63K53o23l29o71u49š71e41k 6529648513494

Neměl jste pravdu místo toho, abyste to uznal, říkáte že píšu nesmysly a nenapíšete jaké. A pak mluvíte o tom co někdo řekl. ( jestli myslíte ten nos nahoru - já to pouze citoval )

Nemáte pravdu a pak píšete, ale "v tomhle už opravdu mám pravdu"

Nulový přínos z komunikace. Mluvíte nepravdy a na základě příruček se snažíte dovodit jak to bylo ve skutečnosti.

Dle vaší logiky se plno nehod vlastně vůbec nestlalo protože by to bylo v rozporu s příručkou.

0/−1
3.6.2015 14:24

D91a97n54i76e69l 87U68r64b13á89n49e69k 6317928549668

No, tak dobře, tak nás to v letecké škole a na typovce holt všechno učili blbě, příručky jsou na nic, SOP jsou na nic, nouzové postupy jsou na nic, já jim tam napíšu, že za těch 20.000 Euro si tam mají pozvat pana Kolouška, a ty instruktory vyházet. Akorát nechápu, jak jsem mohl získat licenci, když jsem to všechno dělal blbě, a nebo jak můžu být po těch nalétaných hodinách naživu... Končím, mějte se pěkně, tohle nemá cenu, mluvíme každý o něčem úplně jiném :-) Když myslíte, že hádat se s pilotem o nouzových postupech je přínosné, zkuste jiného.

+4/0
3.6.2015 14:29

P78e35t68r 31K97o94l37o73u50š20e44k 6539918673874

Příručky jsou od toho jak postupovat!

Vy to používáte naopak, snažíte se na základě příručky dopátrat co se stalo!

Takhle by nepostupoval žádný vyšetřovatel.

Automaticky předpokládat, že pilot postupoval dle příručky :)

Nechápu, že to nechápete. Nikde jsem nepsal, že to je na nic ani jsem příručky nerozporoval, rozporoval jsem vaše chyby a hlavně to, že to nelze brát tak, že se to tak opravdu stalo!

0/−1
3.6.2015 14:37

P82e95t46r 65L35u19k91e20š 6703891

Nenechte se rozhodit. Ještě Vám při příští kontrole na ÚLZetu naměří vysoký tlak. Četba článku je o dost nebezpečnější, než přerušení vzletu.

0/0
3.6.2015 15:03

D70a25n73i13e52l 96U77r93b15á61n27e95k 6307518969698

Bohužel, máte právdu :-) Jenže si nemůžu pomoct :-) ÚLZ mi ani nepřipomínejte, naštěstí se tam už nemusí :-)

0/0
3.6.2015 15:09

P80e35t58r 52C25e72r44v11e66n73y 1833360295

jojo David M je pozehnani ceskeho nebe :)

0/0
3.6.2015 15:23

D56a86n25i96e40l 36U79r63b69á96n23e65k 6587858169698

:-D asi tak :-D

0/0
3.6.2015 15:36

Z86d74e94n68e64k 38V65r60b28a 8749965793717

Pane kolego, to byli vojáci. Jejich postupy mohou být i na stejném typu v mnoha věcech odlišné, než ty naše civilní. Je také možné, že jejich incident nebude vyšetřovat civilní úřad. Těžko soudit na základě žvástů na IDNESu se zadkem zabořeným v kancelářské židli.

0/0
3.6.2015 15:24

M46i78c22h51a74l 58C74h12a97l89u24p26a 6158200389453

Jenže na dálnici se to auto řídit dá. Pokud je před prudkou zatáčkou omezení třeba na 30, tak tam lze vjet rychlostí 130km/h, ale auto vyletí mimo stejně jako letadlo po překročení určité rychlosti už nepůjde zastavit před koncem dráhy.

0/0
3.6.2015 22:16

T85o65m85a38s 41H79a97c88e66k 6634277305637

Troufl bych si nesouhlasit. Tedy ne s tim ze se neda let prerusit po dosazeni V1, to samozrejme fyzicky lze. Ale s jakymi nasledky....

Ne, ani pri poruse jednoho z motoru - piloti jsou cviceni na to aby vzletli i s pozarem jednoho motoru. Znamy (pilot) rikal ze to je kriticka situace vicemene s drsnymi nasledky pro cestujici (zraneni/smrt) a tudiz jedine kdy by prerusil po V1 by bylo pri pozaru/dymu v kabine nebo pri problemech s rizenim. Vypadek ci pozar motoru pry urcite neni duvod k preruseni startu po V1.

0/0
4.6.2015 6:33

D77a64n39i98e91l 33U28r11b24á83n37e40k 6677878849808

Žádná, ale zpráva, že pilot přerušil v souladu s předpisy vzlet, by nepřitáhla čtenáře. V tom článku je to samý nesmysl.

+2/0
3.6.2015 14:04

J51a59n 27Č37e25c42h 7189207512402

..osobně bych hledal závadu mezi servisními techniky a primárně se zaměřil na ty, kteří v životopisu zaškrtli kolonku "ruština" ,)

0/0
3.6.2015 13:38

V65l79a33d83i21m40í53r 47L29o34u84l27a 2238867202441

Zase ten Putin, zase ohrozil životy polských politiků.

+1/−1
3.6.2015 13:37

J70a81r58o96s72l91a22v 17M25o13u10č92k48a 3457567288569

Kolik poslanců za PiS bylo na palubě?

0/0
3.6.2015 13:16

J61a66n 47U77l40r72i96c86h 7300673608958

Titulek je trochu přehnaný.

+2/0
3.6.2015 13:11

Z34d45e39n27ě79k 70K35u61č54e66r73a 4668251681176

Kluci by měli cestovat vlakem. Je to levnější, bezpečnější a pohodlnější. Ale to by zase nebyli IN.

+1/0
3.6.2015 13:09

M39i60c97h83a76l 65K69u61c30h71t66a 6393194604192

Polská klasika, pilotovi se zvrhlo pivo, nebo vodka na navigační panel. A pan "vicemaršálek" ji už také musel mít jak z praku, když tvrdí, že se letadlo odlepilo od země, startovací manévr nelze přerušit po dosažení V1, natož po "odlepení"...

+9/0
3.6.2015 13:08

Z52d33e61n21e89k 67V69r75b67a 8749305653127

Ale samozřejmě že lze. Klidně Vám to předvedu. Umí to každé letadlo a je to jen o tom, kolik dráhy máte před sebou. Samozřejmě u velkého létání do toho vstupují SOP - standardní postupy, tedy jakési závazné návody jak co řešit. Jsou tam pro to, aby všichni piloti jedné společnosti dělali věci stejně a byla vzájemná zastupitelnost pilotů. Vzhledem k výkonům letadla je bezpečnější při jakékoliv závadě po V1 prostě odletět a problém řešit ve vzduchu, než se rozhodovat ve stresu na dráze. Nicméně SOP jsou stanoveny výrobcem a provozovatelem - nemají je všechny společnosti stejné, stejně jako nejsou stejné pro všechny typy letadel. Navíc se jednalo o armádní stroj, jehož posádka se nemusí (ale může) řídit civilními předpisy. Velitel letounu se tudíž mohl rozhodnout přerušit vzlet i po dosažení V1 a dokonce i po vzletu a narozdíl od svého civilního kolegy by za to nemusel být ani na pranýři.

0/0
3.6.2015 15:13

P93a91v79e61l 71O65d66r36a31z83i82l 6394639837190

V1min je rychlost, kdy už můžete pokračovat ve startu i při ztrátě motoru.

V1max je rychlost, kdy můžete přerušit start a zabrzdíte ještě na dráze.

V1min závisí na letadle.

V1max závisí na letadle a ranveji.

0/0
3.6.2015 21:59

R54a23d40e26k 11Č44o24s 3496156148778

To je zase blábol. Pokud pilot přerušil start, potom to bylo před bodem rozhodnutí a bylo to bezpečné. Pokud by to bylo za bodem rozhodnutí, pilot udělá okruh, nikam na trasu neletí a zase přistane, což sebou nese v případě výpadku VŠECH přístrojů jakési riziko, ale rozhodně to není na žádnou velkou hysterii.

+2/0
3.6.2015 13:04

V48l69a83d39i19m56í98r 67L66o37u91l14a 2678537922821

No, ještě je situace, kdy je stroj za bodem rozhodnutí, ale pro závažnou poruchu (motory, zablokované řízení a pod) odstartovat nemůže. To ovšem není porucha navigačního zařízení.

0/0
3.6.2015 13:36

R30a49d77e80k 35Č82o60s 3316536438138

Popřípadě varianta, kdy jeden pilot stojí na brzdách jako na rýči...

+3/0
3.6.2015 13:38
Foto

J64a66n 79C52i73b57u93l26k96a 9512908730369

...zcela jasně ruská sabotáž

+5/0
3.6.2015 13:00

M39i95l26e80n61a 19N72o72v17a61n92s98k37a 4322517659189

Že by navigaci narušil ruský rušící systém? Rusové přece vrcholné polské politiky v letadlech ničí po tuctech  ;-D

+3/0
3.6.2015 12:57





Najdete na iDNES.cz