Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Proč maďarský gripen nezastavila síť? Je na revizi, piloti to věděli

Na letišti v Čáslavi při nehodě maďarského gripenu nebyly v provozu záchranné sítě, jež by letadlo zastavily. Byly v odstávce, piloti o tom věděli, uvedla mluvčí generálního štábu Magdaléna Dvořáková. Maďaři se při přistání katapultovali, okamžik poté jejich letoun sjel do pole a rozlomil se.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J78a77n 66K30r81á67s78a 9703946334

Pohádce o revizi nevěřím. Celou dobu tam síť je, v bezvadném stavu, připravená k použití... a zrovna když je mezinárodní cvičení, zrovna když by byla potřeba (jednou za několik let..) .. tak zrovna  je na revizi. To je teda pech....  No, hlavně že bude mít tu revizi a platnou revizní zprávu...a bude dál hezky připravená, čekat na další akci až bude potřeba. No, snad nebude na další revizi...

+1/−2
22.5.2015 10:23

P14e24t69r 93Ž25á81k 1447723448423

Uvědomujete si, že to letiště se používá denně?

+1/−1
22.5.2015 14:44

J16a90n 31P64o13k75o47r65n72ý 1773559930213

No jistě. Tyhle konspirační teorie tu chyběly. Máte pro to svoje tvrzení nějaké opodstatnění, kromě bujné fantazie ?

+5/−1
22.5.2015 14:48

A41n32t98o44n77í74n 22R83a73š87k13a 8886144349485

Chléb a hry

0/0
22.5.2015 0:26

P88a15v35e37l 59N12o65v86á56k 7111277169299

Všichni tu nadávají, jak je možné, že se zrovna opravuje. No a proč vlastně ne? Kousek je další letiště se stejným zařízením a pokud tam funguje, tak to není až takový problém. Pokud by byla síť potřeba, mohl s letadlem přistát na druhém letišti. Pokud by zjistil, že brzdy špatně brzdí až na zemi, mohl letoun zvednout a opět přistát na druhém letišti. Pokud to zjistil až pozdě, že to nedobrzdí a musel by si o síť zažádat (jak je uvedeno v článku), nějaký čas by to stejně vzalo. Sice síť je za vteřinu natažená, ale než to řekne, než to někdo pochopí a zareaguje a natáhne síť, pár vteřin uběhne. Tady je už otázka, zda by se ta síť stihla vysunout včas nebo ne. Ale pokud o tom piloti věděli a na druhém letišti síť fungovala, nevidím v tom problém.

0/0
21.5.2015 22:10

J23a96n 26P77a20v13e38l71k26a 3477661964311

Za krátkou dobu, co jsem tam byl se jeden chytil a předem to nehlásit. Asi to funguje.

0/0
22.5.2015 8:30

M58a42r13c28e75l 97Š50e98v75č67í52k 9275433181740

Na letisku sa uskutočni medzinárodné cvičenie a práve vtedy je záchytná sieť na revízii? Zlyhalo plánovanie?

+4/−1
21.5.2015 21:04

I44v51a42n59a 68N92e69j75e70d34l78í10k94o76v72á 6668674403373

Tak to mám stejnou nepochopitelnou otázku....

+1/0
21.5.2015 22:28

J92a96n 96V55á31c13l10a83v86í16k 3652516601239

Vypada to tak, na druhou stranu je otázka, jestli to není pomerne caste jen s tim ze většinou na sit nedojde.

0/0
21.5.2015 22:37

P17a41v13e71l 33S47t97o73š12e16k 4427505975620

To tak ten rollstop prej nefunguje už léta. Žádná revize sítí! Armáda šetří na nečem co stojí miliony, aby riskovala poškození něčeho co stojí cca 50 mil. Kč/kus.

0/−2
21.5.2015 21:00

J11o98s64e67f 52H44o37r31e19š97o42v38s88k73ý 5694382210742

V dolarech.

0/0
22.5.2015 0:06

L59u95b74o34m66í64r 27S43a28z93e90č23e80k 7159478325843

A to ti která paní povídala?

0/0
22.5.2015 18:51

O16n11d82ř18e77j 79N19o93s72e89k 7190184103424

Pokud tomu dobře rozumím, tak nakonec bude v Bruselu (NATO) rozhodnuto, že škodu uhradíme my, protože jsme odpovědní za nefunkčnost letiště. Typické.

0/−4
21.5.2015 20:42

M65a85r75t41i98n 49K18o26z42á39k 4954270379897

Nikdo nic neví, ale vy už máte jasno!

+3/0
21.5.2015 20:53

O65n87d62ř37e37j 66N80o26s64e40k 7920734183344

Vůbec nemám jasno. Pokud jste to nepochopil, pokusil jsem se zavěštit. A nedivil bych se, kdyby správně. Ostatně ve chvíli, kdy už byly fotky toho zbytku letadla, Maďaři stále tvrdili, že se nic nestalo a éro jenom vyjelo z dráhy a naši mluvili o drobném poškození.

0/−2
21.5.2015 21:38

L28u60b24o91m16í66r 81S46a18z73e11č43e98k 7619478795973

Trapný pokus!

0/0
22.5.2015 18:52
Foto

V55l62a28s52t21a 79C48o91u17f65a48l 7307459489355

V Čáslavi je tuto sobotu den otevřených dveří pro veřejnost.

0/0
21.5.2015 20:31

J41a83n 96V80á25c13l20a69v18í28k 3782876361939

Pomohla by ta sit vzhledem k okolnostem? nebo by jen zrusil to letadlo o par metru driv?

0/0
21.5.2015 20:25
Foto

V67l29a77s84t42a 47C21o89u81f17a80l 7747109989105

Pomohla by. To letadlo to fakt udrží a jen ho poškodí.

0/0
21.5.2015 20:25

J42a26n 72V35á75c12l25a64v65í63k 3932456911199

Ja vůbec nepochybuju, ze to to letadlo udrzi, spis mi jde o to, jestli to poskozeni není tak rozsahle, ze je letadlo na odpis.

0/0
21.5.2015 20:30
Foto

V33l41a91s22t96a 48C46o70u44f13a10l 7247509129885

Ne. Není. Ulámou se senzory PST, antény, kryty podvozků a další drobnosti. Poškodí se vše, co je na závěsnících a podle rychlosti najetí do sítě se poškodí geometrie závěsů.

0/0
21.5.2015 20:33

J10a49n 13V20á69c74l12a16v61í60k 3912526631219

Taky zadna slava ale asi levnejsi nez alternativa.

0/0
21.5.2015 20:40
Foto

V30l47a12s28t79a 57C74o88u62f12a59l 7627719809695

Letadlo pak musí jít do revize, kde se proměří geometrie draku, geometrie závěsníků, příďový podvozek, zkontrolují se náběžné hrany křídel, vymění se antény, pitotky, snímače úhlů náběhu a vybočení, snímače námrazy, atd. Prostě vše, co čouhá z trupu ven a mohlo se dostat do sítě.

0/0
21.5.2015 20:41

J35a61n 60V23á74c65l23a89v34í32k 3432316351399

Slo mi o to, jestli se nehne prave s tim drakem.

0/0
21.5.2015 21:04
Foto

V61l15a95s82t58a 24C64o97u94f70a53l 7247209869115

Většinou ne. Drak letadla je hodně robustní.S centroplánem se nic nestane. Navíc letadlo do sítě vjíždí přímo, kde dochází ke zbrždění v podélné ose. Centroplán se většinou poškodí při přetížení ve svislé ose nebo při vektorovém součtu přetížení ve svislé a příčné ose.

+1/0
21.5.2015 21:15

Z60d16e13n30e46k 36B97e41d39n87a55r 7167566777949

Lehce by ho poškodila. Rozdíl tak miliarda.

0/0
21.5.2015 20:29
Foto

V45l35a49s58t10a 96C63o79u22f66a14l 7377659889685

Jde o jednu nehodu za poslední rok. V letectví se tato událost klasifikuje jako nehoda. 

Jsou tři stupně: 

1. mimořádná událost - poškození stroje bez úmrtí

2. nehoda - zničení stroje bez úmrtí

3. katastrofa - úmrtí

Je třeba si uvědomit, že když mělo naše letectvo 600 letadel, tak každý rok docházelo ke katastrofám a velkému množství nehod. Samozřejmě se více létalo, byla jiná technika, ale personál byl vycvičen na podobné úrovni, jako dnes. 

Podívejte se sem, kolik v Československu spadlo vojenských strojů. http://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky

0/0
21.5.2015 20:16

L60u54b35o88š 73M26a40r11e87k 1132625726651

Stane se.

Mělo by být víc takových vojenských cvičení u nás a v celé EU.

EU by měla koordinovat armádu. Jinak bude a nakonec už je, problém s Ruskem.

Nemá smysl z jedné nehody dělat nějaké aféry.

Stejně jako se stane problém s vojenským obrněným autem, to samé může nastat i u letadla.

0/0
21.5.2015 20:07

P17e17t30r 98S34o28k73o60l 8862141957361

Ta klika, že přežili ve zdraví katapultáž za takové situace, to je jako vyhrát 2,5miliardy. :-)

0/0
21.5.2015 19:57

L59i95b17o65r 63V49a86l93a48c84h 9764885497487

Která guma je zodpovědná za údržbu letiště? Tak má se tam konat mezinárodní cvičení a na letišti nejsou k dispozici bezpečnostní prvky. Neuvěřitelné.

+4/−5
21.5.2015 19:38
Foto

V13l30a30s94t66a 13C36o49u26f30a29l 7947229149495

Náčelník ILZ

0/0
21.5.2015 19:51

E79v98z50e79n 12S45o91u75k86u30p 1497154416818

Když tam nebyly sítě, tak mu snad neměli povolovat přistání...8-o

0/−2
21.5.2015 19:32
Foto

V36l88a64s84t15a 51C26o12u11f27a16l 7327569909455

To by museli zavřít celé letiště.

0/0
21.5.2015 19:33

E43v54z73e88n 98S15o77u48k68u45p 1207214536438

No tak ho měli uzavřít a počkat až se jim "bezpečnostní sítě" vrátí z revize....

Nevím, jaká však je běžná praxe....

0/−2
21.5.2015 19:35
Foto

V73l27a96s94t66a 88C40o64u20f17a62l 7327769969325

To se v praxi nedělá. Je to tak, že v rámci předletové přípravy se piloti seznámí s podmínkami na letištích, kde plánují přistávat a na letištích, která jsou vyhrazena pro diverzi. Také se seznamují s povětrnostními podmínkami. Pokud tedy HU pilot dělal předletovku v Kecskemetu, dostal info o situaci v Čáslavi a o chybějícím roll stopu musel vědět. Musel také mít info o diverzním letišti a množství paliva, které potřebuje pro bezpečný přelet včetně rezervy pro diverzi.

+5/0
21.5.2015 19:40

P73e79t87r 11R40u52m75p74l26i41k 4769587509943

podplacený pilot putinem;-O

+1/−1
21.5.2015 19:32

Z48d93e40n71e68k 36B10e19d37n88a11r 7157786447669

Dost dobř nechápu po této informaci, že velitel letiště ještě nerezignoval. Revize podobného zařízení v době konání několik let plánovaného cvičení mi přijde až neuvěřitelný šlendrián. Nejspíš by měl v civilu skončit i velitel letectva. 

Ale v Kocourkově se to bere už jako standard. Takže pohoda, všechny účastníky jsme informovali, tak co se vzrušovat.

+2/−8
21.5.2015 19:24
Foto

V36l75a37s79t26a 94C65o31u20f23a89l 7967519799625

Máte pravdu v poslední větě. Ono to tak skutečně je. Pilot má před letem na cizí letiště povinnost seznámit se s místními podmínkami.

+6/0
21.5.2015 19:32

Z88d39e89n69e70k 22B31e60d17n69a31r 7637526987989

Tak samozřejmě a taky má zvládnout přistání. Ale to nic nemění na tom, že je maximálně hloupé mít bezpečnostní zařízení na revizi zrovna v době kdy tu je na daném letišti maximální provoz za několik let a o tom stavu se s několikaletým předstihem ví. 

A ano jsou letiště kde toto zařízení dokonce není, ale tady bylo. A v době cvičení mělo být k dispozici.

0/−4
21.5.2015 20:02
Foto

V34l73a41s18t89a 65C48o78u34f10a82l 7727299579785

Neříkám, že se revize nedala naplánovat dopředu. Navíc má být ve skladu záložní sada pro oba konce dráhy, bo roll stop je na obou koncích. Vycvičený pilot ale takovou věc nepotřebuje. Jsem u letadel od 1993 a roll stop v činnosti jsem viděl jen jednou v Náměšti, když vyjelo Su-25.

0/0
21.5.2015 20:07

Z38d58e38n73e10k 70B25e19d72n53a14r 7257306197939

Jasně, že je to záložní zařízení pro vyjímečnou situaci a je asi logické, že větší pravděpodobnost té vyjmečné situace je v době maximálního provozu při leteckém cvičení než jindy. 

To, že není záložní sada je už jen další třešínka na dortu a kvůli pár milionům se riskují miliardy. To je součást problému.

0/0
21.5.2015 20:20
Foto

V40l23a32s21t87a 26C65o42u89f96a49l 7607649689865

Opět říkáte pravdu. Lidi z Čáslavi znám a mnoho spolužáků tam stále slouží. Piloti i inženýři všech odborností - ILZ, RTZ, ELSPEC, ZBROJ. Jsou to profesionálové. Nemyslím, že by si tam někdo dovolil něco odfláknout. Pokud neměli záložní sadu roll stopu, je to jen o rozpočtu. Nevím, kolik stojí.

+1/0
21.5.2015 20:25

P49a12v12e38l 40L72e35p77e98n37k19a 5636681645853

Vy vyvádíte jako, že by všichni piloti NATO uměli přistávat jen do záchytných sítí.

+1/0
21.5.2015 20:04

Z49d28e68n39e68k 69B49e17d69n62a72r 7257486757599

O to přeci vůbec nejde. To je bezpečnostní zařízení. A pokud už ho pořídíme je snad logické ho mít k dispozici v době kdy se letiště maximálně využívá. Poslat ho v tu dobu na revizi je neuvěřitelně hloupé a velitel letiště prostě má skončit.

0/−2
21.5.2015 20:16
Foto

V20l59a49s84t13a 11C23o90u78f30a15l 7447339839775

Roll stop je běžné zařízení. Nejde o nic mimořádného. Navíc, k bezpečnostním prvkům patří i udržovaný travnatý zpomalovací pás za VPD. Za provozuschopnost těchto zařízení odpovídá náčelník ILZ - inženýrsko letecké zabezpečení. Je jedno, jak se ta funkce jmenuje, protože se název pořád mění, ale funkce zůstává a odpovědnost také.

0/0
21.5.2015 20:19

Z61d95e77n14e57k 31B91e35d10n27a98r 7937416747669

Běžné. Nevím, máme ho na dvou letištích. Obecně samozřejmě běžné je. Že není v době cvičení na daném letišti k dispozici je pro mně naprosto nepochopitelné.

0/0
21.5.2015 20:29

L57u85b12o48m26í59r 24S82a60z83e36č36e88k 7199638355263

Jestli to nemůžeš pochopit, a zdá se že asi ne, tak to prostě neřeš!

0/−1
22.5.2015 18:59

M33i90c11h75a46e44l 28C38h27a34r49v66á13t 9169808253212

Nebyl součástí cvičení?

To si jako jen tak vyrazil na dovolenou se svým letadlem?8-o

0/−1
21.5.2015 19:05

J72a28k41u83b 66N28o46v23o27t29n31ý 1934128250465

Letel s maketou a doslo mu to pri pristani

0/0
21.5.2015 19:09
Foto

V91l82a70s50t73a 90C20o51u82f20a98l 7357749259565

To je jednoduché. Šlo o dvoumístný letoun. Pilot - žák, který přistával, mohl mít čistě výukový navigační přelet Kecskemet - Čáslav s instruktorem.

0/0
21.5.2015 19:09





Najdete na iDNES.cz