Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ticho je na hřbitově. Ve třídě má být šrumec, říká propagátorka inkluze

V její škole se učí děvčátka zámožných rodičů spolu s těmi nejchudšími z ulice. Děti se vyučují i navzájem, vzdělání tak pro ně nabírá další rozměr, říká sestra Cyril Mooney, která téměř šedesát let učí v Indii a šíří inkluzivní vzdělávání. Rozhovor pro iDNES.cz vznikl během její návštěvy Prahy, kde vedla kurz pro učitele.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V93á18c30l95a71v 17V76a46n22ě50k 2883183238951

Český vzdělávací system  by se měl poucit uz z nadpisu. Vychovávat puťky bez schopnosti formulovat svuj názor mu jde doposud dokonale.

+2/0
11.5.2015 8:05

P60e22t27r 46L15a25š16t77o97v91i68č46k53a 6243257387623

Vzdělávat chudé děti v Indii je jistě bohulibá činnost a vzhledem k jejich touze po vzdělání to bude i radost.

Bohužel, ona přenositelnost metody končí, krom mnohého dalšího, i tady: "Dívky z ulice někdy s sebou přivedly i malé bratříčky, kteří potřebovali, aby se o ně starší sestra postarala. Když vyrostli a bylo jim tak osm, devět let, začali více zlobit a přešli do chlapecké školy."

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-se-sestrou-cyril-d02-/zahranicni.aspx?c=A150508_164219_domaci_zt

Jednak se jedná zjevně o dívčí školu a kdo začne zlobit, je přeřazen, z toho by zřejmě různé neziskovky zelenaly vzteky a vesele podávaly žaloby na takovýto diskriminační systém ;-D

0/0
11.5.2015 7:57

P54e58t20r56a 38N11o13v52á63k46o87v64á 7848726144358

No hlavně je popisovanáinkluze o tom, že navzdělání nemají nárok pouze bohatí, kteříto mají z čeho zaplatit, ale můžou pomoci i chudým. Což je jaksi pro naši zemi, kde je devítiletápovinná školní docházka, bezpředmětné.

Nicméně myšlenka, že seděti mohou učit vzájemně, je skvělá a na některých českých školách se využívá. Nicméně ne na všech, protože to vyžaduje jiný způsob vzdělávání. A při stěhování nebo změně školy to ztěžuje prostupnost. Ale hodilo by se nám trochu pozměnit školy tak, aby ti, kterým něco jde, mohli navštěvovat hodiny třeba se staršími, kteří už jsou v předmětu dál, a naopak ti, kterým něco nejde, mohli opakovat nebo jet pomaleji. Jenže to chce hodně dětí v jedné škole nebo víc peněz ve školství, aby nebyl problém mít ve třídě třeba 8 dětí.

0/0
11.5.2015 8:24

A22n52n76a 16T33v20a33r96ů26ž19k38o36v35á 4631616305838

Jak to chcete dělat, když se zavrhly osnovy, každý si učí co chce a jak chce?  Lituji ty, kteří se přestěhují. Když jsem já viděla, že dcera něco nepochopila, vysvětlila jsem ji to, pokud to bylo málo, zjednala jsem na krátkou dobu doučení. V tom bývalém školství bylo zvykem, že v hlavních předmětech se učitel zeptal, kdo nové učivo nepochopil - to byli někdy i nejlepší žáci - zůstal s nimi po vyučování a látku jim znovu vysvětlil. To není otázka peněz nebo všelijakých experimentů, které naše školství vedou ke stále většímu úpadku, to je otázka organizace a spolupráce učitelů, žáků a rodičů,

0/0
11.5.2015 14:46

M87a44r58t13i49n32a 21M24o92u51d78r27á 7230233286649

Uvedené děti se podle všeho liší pouze výší konta svých rodičů (pokud vůbec nějaké mají), ale fyzicky a mentálně jsou víceméně rovnocenné. Není tedy problém, aby pokročilejší doučovaly méně pokročilé. Zvláště mají-li tyto motivaci.

Není inkluze jako inkluze, navíc Indie není ČR (naštěstí).

+3/0
10.5.2015 23:26

W21a41l71t48e31r 39D43i35v23i40š 6297722752272

Ten rozhovor je velmi zajímavý a podnětný k zamyšlení. Ale běda, když se najde blouznivec, který by se to snažil převést sakumprásk do českých podmínek. Systém, tak jak je popisován, bude funkční tam, kde alternativou je pro děti vyloučení ze školy, bída... V Indii taková škola dává dítěti velmi mnoho - jak sama říká, dostane se tam jedno z dvaceti, a to se bude hodně snažit tam zůstat. A paradoxně její inkluzivní systém má v sobě rozpor v podobě děleného školství pro chlapce a dívky. V ryze dívčí škole může podobná inkluze fungovat lépe než v ryze chlapecké.

Ale přesto jsou tam věci, které jsou plně platné i v našich podmínkách a bylo by možné se jimi inspirovat. 

Jednak je pravdou, že tichá třída je mrtvá třída. Systém výuky, kdy učitel(ka) cosi vykládá tichým žáčkům, které hltají každé slovo, je ve své podstatě mylný. Většina dětí to prostě nevydrží, neudrží pozornost po celou vyučovací hodinu. Některé prostě "vypnou", některé budou zlobit. Navíc samotné memorování znalostí neprodukuje vzdělané lidi.

Další věc s tím přímo souvisí: "Když dáte šest zlobivých dětí dohromady, dáte jim projekt, něco zajímavého, co mají dělat, přestanou zlobit. Dítě většinou zlobí jen proto, že je bystré, ale přitom se nudí." To je naprosto přesné a tuto zkušenost jsem udělal s dětmi mnohokrát (byť nejsem učitel). Zejména bystré děti potřebují získané znalosti hned zkusit v praxi, vyzkoušet je a využít. 

A třetí věc, která skutečně funguje, je předávání znalostí dětmi. A tím nemyslím nutně to, že samy děti mají jít učit jiné děti, ale to, že když pracují ve skupině, mohou si navzájem pomoci s pochopením mnoha znalostí. Někdy je pro děti mnohem přístupnější informace, kterou jim podá kamarád takovými slovy, která jsou jim blízká. Stejně tak je velmi cenné pro každého, nejen pro dítě, když vidí používání aktuálně získaných dovedností u svých přátel, spolužáků, kolegů. To jsem dobře zažil na některých školeních dospělých.

Určitě by tedy našemu školství pomohlo mnohem více praktické výuky.

+4/0
10.5.2015 22:35

J10a84n 67S79t95o38d54o32l71a 7301640903390

Souhlasím, jen prosím o důvod toho, proč by podobný systém nefungoval v chlapecké škole. Zvlášť když jim tolerují živost, tak bych u kluků neviděl žádnou překážku pro vzájemnou spolupráci.

+1/0
10.5.2015 22:41

P68e54t78r13a 95N19o71v24á31k89o80v61á 7588106334898

Jsem holka, takže to možná vnímám trochu jinak. Nicméně dnes už učitelky na prvním stuni netrvají na frontálním vyučování a přísné kázni. Ale zase když jsem tu výuku viděla, tak nevím, jestli ty děti pochytí všechno, co mají. Na mě šílený šrumec, pořád si někdo někam chodí na záchod, pro kapesník, umýt ruce, jinam.

Divíme se, že děti neví, kdo je Jidáš Iškariotský, na druhou stranu ale zase nechceme, aby při učení musely sedět potichu v lavicích a jen přijímat informace od učitele. Ale jak skloubit klid a zároveň nechat děti se pohybovat...

+1/0
11.5.2015 8:29

A18l13e48x47a75n50d93r 59K42o26s89t20k88a 8682508836394

Hlavní (a obrovský) rozdíl je v tom, že ONA vzdělává děti, které se chtějí vzdělat. Vědí, že když budou umět číst, psát, počíat, umět anglicky, tak se uživí lépe než jejich rodiče. MY vzděláváme děti, které jakékoliv vzdělání a dovednosti odmítají. Tedy krom dovednosti v hraní na automatech, kapsářství, prodeji drog a podobně, které jim škola neposkytne.

+6/−2
10.5.2015 23:12

P98e73t79r43a 37N32o62v14á13k77o94v85á 7278476374308

Jenže projektová výuka dělá bubliny, chybí návaznosti. To je problém, s kterým učitelé bojují.

0/0
11.5.2015 8:31

K42a63t27e25ř52i63n28a 60V28a69š78á28k61o35v62á 5481962319585

jo, a klasicke vzdelani podle vas bubliny nedela ? Podle me jich dela daleko vic. Delaly se napr. testy, kdy se informace, kterou se dozvite v ramci jednoho predmetu, dala do otazky v predmetu jinem - tri ctrtiny deti nebyly schopne odpovedet. Pritom v ramci predmetu, ve kterem to "brali" to vedela drtiva vetsina.

Cilem neni to, aby deti byly encyklopedie, ale aby si umely informace dohledavat,vedely, kam jit, umely premyslet, a resit problemy, a "naucily se ucit samy"

A pak je mi jedno, jestli maji "bublinu" nebo ne, kdyz budou potrebovat, vzdycky se zakladni info rychle douci.

Ja osobne si nepamatuju ani polovinu veci ze zakladky, a taky na co by mi byly ? Dulezite pro me je, ze kdyz je budu potrebovat, proste se je naucim. Stejne jsem se vzdycky nejvic naucila samovzdelanim, kdyz me neco zajimalo a intenzivne jsem se tomu venovala.

0/0
11.5.2015 9:00

J35a52k55u79b 79R84o43u71s 3713970734242

Velmi nesouhlasím s názory této paní.

0/−2
10.5.2015 21:23

J78a61n 88S56t14o33d67o86l45a 7551290243670

Mám pocit, že paní neprezentuje názory. Aspoň já tam žádné názory nevidím. Popisuje svoje zkušenosti.

+5/0
10.5.2015 23:00

V53á44c52l77a25v 55V88a95n87ě12k 2763853828471

Nikdo se ji na nazory neptal. Je na nas si udelat nazor na podklade jejich zkušeností.

+1/0
11.5.2015 8:08

J40o19s90e55f 61K54r54ů10p66a 4712772572258

Po řádové sestře matce Tereze další "jeptiška" která ukazuje Indům, že jejich hinduismus "má své mezery". 

Nějak si neumím představit, že by se nějaký hinduista nebo budhista stal světově známý tím, že by se v Evropě staral o chudé nebo nevzdělané. Asi na tom křesťanství přece jen  něco bude. ;-)

+5/−4
10.5.2015 20:58

J38i44r22i 78K33n40o22t36e50k 2909938568529

Bohuzel v regulovanych zemich zapadniho to nemuze fungovat, nebot je zde nastaveno zcela jine prostredi. Neexistuji zde chude deti v pravem toho slova smyslu. Deti, ktere by nemely kde bydlet, k obleceni jen par hadru, mnohdy nucene pracovat aby mely co jist. Takove deti jsou pak vdecne kazdemu, kdo jim dobrovolne poda pomocnou ruku. Navic touzi po vzdelani, chteji umet cist a psat, protoze vedi, ze vzdelani jim muze pomoci vypadnout z te bidy.

U nas bohuzel neexistuje motivace, stat se postara, zaplati, koupi, hovori se dokonce o pravu ditete na tablet ci osobni pocitac atd... Chudoba v podstate znamena jen mene a levnejsich veci, porad je to vsak vse daleko za hranicemi pro zivot nezbytnych potreb. Nase "chude" deti do skoly musi a alternativou ke skole neni tezka prace a hlad ale nicnedelani a poflakovani se po okoli. Proc by se tedy snazily, kdyz stat se vzdy postara? To same plati i pro dospele. Zapadni spolecnost je v tomto demotivujici jak pro ty "chude" tak i pro lidi, kteri by chteli pomahat. Stat chce mit vse pod kontrolou, neumozni jen tak provozovat soukromy sirotcinec nebo detsky domov...

+8/−1
10.5.2015 20:53

P28e89t58r21a 69N31o85v37á76k54o10v67á 7698226524768

Existuje tu hlavně povinná školní docházka, takže...

0/0
11.5.2015 8:33

O79t98o 67J40u59r60n75e32č53k55a 2693200881273

Svatá pano ochraňuj nás od těchto blounivců...

+1/−2
10.5.2015 20:10

Z96l97a18t69u35š20e 17J60e18l35í38n11k66o67v77á 1645702987822

A proč to řeší v zemi, kde se ke vzdělání dostane opravdu každí a zadarmo (včetně základních pomůcek).

V Indii a podobných zemí si sociálně a ekonomicky vyloučení váží vzdělání a jsou za každou možnost vděčni. U nás abyste "sociálně vyloučené" chytali do sítí a tahali do škol, kde stejně ignorují výukou a ještě znemožňují výuku druhých a terorizují jak spolužáky, tak učitele.

+12/0
10.5.2015 19:30

A72n21t93o88n21í34n 67S24c35h66i24n60d74l47e59r 8573127585989

mě to teda přijde ponižující, je to vlastně vzdělání "z druhé ruky"... nevím, asi to ti chudí musejí skousnout, ale přijde mi to drsný.

0/−5
10.5.2015 19:14

K85a42t69e28ř89i41n11a 57D92r17a54h88o83k69o37u26p15i12l19o96v45á 9676941802923

Vždy je si potřeba uvědomit co je alternativa. Ta je život na ulici či u rodičů, kteří často pijí a o děti se nestarají. A žádná škola samozřejmě.

+3/0
10.5.2015 19:20

A93n74t63o63n17í20n 75S15c71h23i49n12d91l13e57r 8193767735169

to souhlasím, že asi nemají jiné východisko. Ale sprostý je, že to nazývá inkluzí. nejedná se o plnohodnoutnou inkluzi - je to jen jakési delegování pedagogické zodpovědnosti na žáky, kteří to předávají dál. - asi na stejné úrovni jako by nějaké to bohaté děcko přišlo domů a začalo vypravovat své osobní služce, že si ve škole vyprávěli o literatuře atd.... tak to taky není inkluze - s tím rozdílem, že v tomto modelu ta služka "smí" dorazit do školy.

+1/−3
10.5.2015 19:28

L80u77c39i89e 47A31. 53S54u91l61o62v28s46k88á 5350957657473

A neučí se třeba tím, že to předávají dál?

+4/0
10.5.2015 19:56

K92a85t95e77ř82i22n56a 86V23a23š97á60k86o68v93á 5881982249635

to se deje jen prvni rok, kdybyste to cetl poradne, zjistil byste, ze druha faze je to, ze chudi jsou prijati do standartniho vyucovani - to uz inkluze je.

0/0
11.5.2015 9:03

S83t26a42n62d64a 82C53h18v94o13s23t 1652168

Pokud nemam rodice, co jist, kde spat, hrozi mi nebezpeci zneuzivani, drogy, nasili, ... tak potom pujdu rad do skoly, i kdybych se tam mel ucit zpameti Leninovy spisy.

+2/0
10.5.2015 19:24

K90r71y82š87t20o13f 94L27a42n59í17k 1399550415745

Tak nějak. Ale tím Leninem bych je netrestal :)

+2/0
10.5.2015 19:29

K93r33y57š89t20o42f 80L31a60n32í40k 1939390145615

Jenže tahle inkluze (aspoň už vím co to je) je nenasilna, pokud to dobre chápu. Když tam ta decka nepřijdou, tak za to nebude asi socialka popotahovat rodiče.

+3/0
10.5.2015 19:05

P83e98t56r90a 69N24o84v15á77k94o29v45á 7508656344328

Plnohodnotná inkluze, jak ji chápu já, je něco jako komunismus. Když budou všichni chtít, tak to půjde. Problém je, že nikdy všichni nechtějí.

Inkluze znamená, že budete všechnyděti vzdělávat společně. Takže budete mít ve třídě 4 běžné, 2 nadané, 1 s kochleárem, 1 znakující, 2 téměř nevidomé, 1 autistické, 1 s Downovým syndromem, 1 s ADHD a ještě tak dalším sedm s nějakými problémy. A teď si představte, že každé mu dítěti v tétřídědáváte to, co potřebuje. Já tomu říkám komunismus v praxi. V naprosto ideálních podmínkách je to splnitelné, ale kdyty ideání podmínky nastanou, že.

0/0
11.5.2015 8:41

J19a51n 77K23a70d54l33e55c 7737195506319

No a co té paní brání ukázat ten její vynález u nás? Nemuselo by být v té třídě zrovna 50 žáků, stačilo by 20 Romů a paní by utekla. :-/

+5/−2
10.5.2015 19:03

V78o19j64t23ě80c74h 18R82ů64ž70e59k 1187282784932

Pak se nikdo nic nenaučí.

0/−1
10.5.2015 18:48

D90a95v40i64d 36B98o31u51c61h89a90l 8399750119

U nich ano, tam jsou rádi, když se jim podaří zlepšit doslova cokoli. U nás je to nepoužitelné a jde jen o další pokus sluníček, jak dokázat, že ty jejich nesmysly mohou fungovat.

Ano, až tu budeme žit jako v Indii, můžeme přejít na indické metody. Do té doby bych s dovolením, zůstal u systému, který láká jejich studenty k nám, nikoli naše k nim...

+7/0
10.5.2015 18:55

P27e59t73r 63V50i98n85t64r32l69í89k 3256494541

Dost frustrující systém, on ten systém není zas tak špatný, ale realita ano :)

0/0
10.5.2015 18:23

P79e27t14r 52A74g39u63l76á78r 4847938650564

Země, kde většina lidí pracuje v zemědělství exportuje vzdělávací systém do průmyslových zemí.

+2/−1
10.5.2015 18:19

M66a13r32i88e 45V42a80š46í21č85k54o76v78á 3171363732698

No jo, holky z této školy jsou vzdělané, kašlou na kastovní systém a jsou samostatné. Bohužel, pak se setkají s realitou, že v tamní společnosti nemají místo, za to, že se někde potulují v noci, nebo chodí do školy je místní muži znásilní, připadně poté ještě ubijí k smrti. Děvčata tedy připraví na naprosto jinou společnost, než na tu, se kterou se poté setkají, na tu, kde vzdělané samostatné ženy nemají místo. Místo aby prováděla inkluzi chudych studentek, měla by spíše dbát na společné vzdělávání s muži a učit je, že ženy jsou jejich rovnocennými partnery.

+5/0
10.5.2015 18:16

J73a20n 58S76t71o43d84o48l63a 7451460493790

Tohle je úča z dívčí školy. I v šlánku psali, že mají i chlapecké, vedené podobně. Lepší věci pomalu zlepšovat, než nedělat nic. Indie je složitá, rozhodně to nejde vyřešit za krátkou dobu.

+2/0
10.5.2015 18:34

J87a68n 83B51a29č60o98v79č54i82n 1672174685415

Vystudovala zoologii a prosazuje inkluzi.Priznacne.

+3/−4
10.5.2015 18:12

J59o74s94e31f 37H13ř19e21b83í16č79e94k 7686473500812

Inkludovat lze všechny - černé, žluté, bílé, chudé, slepé, hluché, chromé, Vietnamce, Mongoly, Indiány, Ukrajince, Papuánce, jen ne ..., však víme koho.

+15/−1
10.5.2015 18:07

J95o44s95e41f 96N84o92v37á87k 1740733885

Indy.

0/0
10.5.2015 22:14

S29t36a90n69d12a 12C35h73v67o24s19t 1462708

A mozna bych pridal jeste dva postrehy:

1) ty zminovane indicke chude deti jsou zrejme deti ulice. Tedy nemaji zadne domaci zazemi, jako maji ceske cikanske (nechodme kolem horke kase) deti. Ti sirotci berou skutecne zminenou skolu jako ohromnou sanci, uz jen proto, ze tam muzou spat, jist,... proste zit. Uceni samotne, to je jen bonus navic a podle me to tak berou a uci se samozrejme rady. To je pro ne tou spravnou motivaci. Pro deti z cikanske rodiny toto nemuze fungovat, protoze pro cikanske dite je povinnost chodit do skoly ostuda.

2) proc do skoly chodi a berou jen devcata? Mozna je to podruzna otazka, ale presto me zajima.

+9/0
10.5.2015 17:53

L76u84c76i71e 34A90. 61S39u71l86o33v20s37k43á 5730807677433

Školní koedukace není běžná všude na světě, naopak, obvykle třeba i v USA jsou mnohdy právě soukromé školy buď boys nebo girls only.

+2/0
10.5.2015 17:57

S62t38a29n91d56a 25C19h91v66o21s76t 1232808

To vim, ale ptam se proc? Podle me by melo byt normalni, aby se kluci a holky vzdalavali spolu a ucili se vzajemnym vztahum odmala.

+1/0
10.5.2015 18:03

L35u58c69i29e 98A25. 64S63u82l22o59v56s48k66á 5580747677603

No, někteří lidé zastávají názor, že psychologické a emoční rozdíly mezi chlapci a děvčaty vyžadují odlišný vzdělávací přístup i různý výběr podkladů při výuce stejného předmětu. Na chlapeckých i dívčích školách pak taky vládne odlišná atmosféra. A pak je taky o nekoedukované školy (třeba právě v USA) zájem.

+2/0
10.5.2015 18:10

S91t98a79n55d18a 50C84h38v61o62s41t 1342498

Predesilam, ze jsem totalni laik, ale patrim spis mezi tu opacnou skupinu. Myslim, ze pokud na sebe kluci a holky nejsou zvykli, tak potom nevedi, jak se k sobe chovat - viz treba ta Indie.

+2/0
10.5.2015 18:16

L62u58c15i97e 61A66. 24S73u65l13o79v78s25k69á 5440177587603

Taky jsem laik, jen toto jsem slyšela jako důvod od lidí, kteří svoje děti dávali do girls nebo boys only škol.

+1/0
10.5.2015 18:18

S26t97a60n83d24a 11C78h50v29o43s70t 1632118

Coz je podle me chyba, srovnatelna s white/black only skolou.

0/−1
10.5.2015 18:23

S31y58l72v96a 97Š43p67o96r18k53o85v36á 5946102760929

no vidíte - a existují lidé, co mají názor jiný než vy, a proto má být ve svobodné společnosti možnost volby :-)

0/0
10.5.2015 18:39

S80t49a31n13d11a 24C35h87v77o43s14t 1292208

Moznost volby ano, o tom neni sporu. Jen si rikam, zda nektera z tech moznosti neni kontraproduktivni. Proc je v Indii tolik nasili na zenach?

0/0
10.5.2015 19:14

S46y79l13v12a 11Š57p29o51r72k46o73v89á 5636182540739

já myslím, že to kontraproduktivní není. V Británii bylo (a někde ještě je) oddělené vzdělávání běžné - a nemyslím si, že by velká část Britů měla nějaké problémy - natož aby tam kvůli tomu existovalo násilí na ženách

+2/0
10.5.2015 20:57

S57t28a11n11d57a 48C92h49v60o10s16t 1332838

Mate nejaky link na statistiku, pokud jde o to britske skolstvi? Pripada mi, ze v euroatlanticke civilizaci je to jiz velmi velmi vyjimecna zalezitost. Nehovorim o minulosti, tam si muzeme vzpomenout na doby, kdy bylo vzdelani zenam upirano zcela.

0/0
10.5.2015 21:25

S28y63l38v48a 85Š70p73o82r33k93o51v57á 5506172130569

link nemám (ale určitě by se něco našlo - jen nemám čas to hledat:-))... vycházím jednak z toho, co vím od známých tam žijících (nikoliv Romů - ale lidí, co tam emigrovali ještě za socíku;-D), jednak třeba ze současných filmů, kde se takové školy běžně objevují

0/0
10.5.2015 21:34





Najdete na iDNES.cz