Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za tragédii na Tchaj-wanu může chyba motoru i pilota, ukázal záznam letu

Data z černých skříněk letu TransAsia Airways, který se ve středu zřítil v Tchaj-peji, ukazují, že pravý motor letounu ztratil výkon. V krizové situaci však chybovala i posádka, když snížila i výkon druhého motoru. Při nehodě zemřelo podle posledních informací 35 lidí, 15 se podařilo zachránit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D73a12n80i34e73l 58U69r39b66á54n46e28k 6767828499838

Já navrhuju, aby všechny piloty vyhodili a nabrali nové, které vyškolí podle svého selského rozumu pan Podzimek, který na ně bude pak i dohlížet.

0/0
9.2.2015 17:53
Foto

V67o11j96t86ě26c53h 91P20a45v34l11í67k 5324301434968

Při výpadku jednoho motoru je normální druhému stáhnout výkon, protože mnohá letadla nejsou stavěná na tak velkou asymetrii tahu a nedokážou ji pomocí řídících ploch vyrovnat a dosáhnout přímého letu.

Ovšem restart zbývajícího živého motoru vypadá jako vcelku jednoznačná chyba, buď prostý a tragický omyl, nebo problém v komunikaci mezi pilotem a druhým pilotem v krizových minutách letu.

+1/0
6.2.2015 17:13

R55i17c84h56a31r17d 31P96o58d81z98i42m44e53k 2891987306

Ve chvíli kdy hrozí, že se zřítím se vy-se-ru na všechny poučky a dělám to co mi velí zkušenosti a instinkt. Prostě budu držet plnej, abych udržel dostatečnou dopřednou rychlost jestli nepoletím úplně rovně je v tu chvíli jedno.

0/0
7.2.2015 22:46

D67a73n46i96e31l 29U20r69b87á49n56e11k 6177468219488

Už toho nechte. Takhle to možná můžete dělat doma na počítači.

0/0
7.2.2015 23:10
Foto

V30o31j75t63ě37c45h 92P75a89v66l71í91k 5774111804208

A právě jste popsal jeden z typických způsobů, jakým padají letadla.

Protože jen málo který dopravní pilot má skutečné zkušenosti s tím, jak se letadla chovají v situacích mimo běžnou letovou obálku či s nějakou poruchou a tak jim instinkt dost často velí dělat velké nesmysly.

Například příručka říká, že v případě restartu motoru musí druhý pilot rukou zablokovat páku výkonu toho funkčního motoru, aby první pilot nemohlo omylem vypnout ten nesprávný. Jenže v tomto případě se na to, jak píšete, ..-...-...

+1/0
8.2.2015 0:08

R68i11c61h69a60r10d 34P86o74d85z43i67m73e94k 2511447876

No vypadá to,  že máte asi pravdu. Piloti jsou na baterky a nemají vůbec tušení co dělat s letadlem v nestandartních situacích. Je to asi jako s autoškolou. Absolvent projde autoškolou, ale řídit auto neumí. Osobně jsem absolvoval i školu smyku, od které jsem očekával, že mi pomůže rozvinout moje řidičské dovednosti, ale když jsem viděl co ten instruktor vykládá za nesmysly, tak jsem úplně trnul hrůzou jak dopadnou ti řidiči, kteří se podle jeho rad budou v reálných krizových situacích řídit :-/ Dovedu si představit, že piloti dopravních letadel budou školení podobně.

0/0
9.2.2015 8:20

D93a23n32i24e44l 92U32r79b69á16n63e57k 6277918869678

:-D :-D :-D jo jo, máte pravdu, nikdo s tím neumíme a nemáme ani páru, jak s letadly zacházet, protože nás to v autoškole nikdo nenaučil :-D

0/0
9.2.2015 17:51

R46i41c15h84a50r86d 30P95o87d87z51i12m35e12k 2941247366

Já nikde netvrdím, že zrovna vy s tím neumíte. Možná byste se v takové chvíli zachoval mnohem chladnokrevněji a váš způsob řešení vzniklého problému by nevedl k pádu letadla. :-/

0/0
9.2.2015 19:22

D14a83n86i58e94l 34U18r39b89á89n93e69k 6397578929558

Už jsem psal, že 99,9% pilotů by to udělalo líp, než ti dva. Ačkoli dosud nevíme přesně, k čemu došlo. Pokud ovšem budeme brát za fakt, že spadli kvůli tomu, že si vypnuli fungující motor, zatímco se snažili nahodit porouchaný, tak prostě udělali chybu, která byla fatální. A všechny předpisy a postupy jsou tu od toho, aby se tyto chyby neděly. Jenže lidé prostě dělat chyby budou. Někdy se holt stane, že i velezkušený kapitán s 15.000 nalétanými hodinami v důsledku únavy, špatného vyhodnocení atd. udělá naprostou kravinu, kterou doma v křesle nejsme schopni vůbec pochopit.

0/0
9.2.2015 19:57

J98a37k62u46b 59Ř47e16z92n35í36k 5550503

pro shrnutí pár klíčových časů z FDR

10:52:38 - výpadek motoru 2

10:53:03 - pilot postupně snižuje throttle na idle u motoru 1

10:53:13 - pilot zvyšuje throttle u motoru 2 na maximum

10:53:24 - pilot odpojuje přísun paliva k motoru 1

10:54:20 - restart motoru 1

10:54:34 - konec nahrávky

+2/0
6.2.2015 17:01

J30i53n67d21ř49i30c22h 18T10ů18m50a 1174962557598

Pro doplnění - body 2,3 a 4 jsou normální postup, který se zpaměti provádí po vysazení motoru u tohoto typu letadla. Jenže je dělali u druhého (živého) motoru!!! Tím ho odstavili. Přišli na to po minutě a pokusili se motor znovu nahodit. To se jim sice podařilo, ale motor ještě neměl výkon, když se zřítili.

+1/0
6.2.2015 17:30

P95e36t35r 57B39o57c55e35k 7746412770753

on ani laik by si nevypnul druhý funkční motor... ;-D;-D;-D

0/0
6.2.2015 19:34

A66n76t92o33n68í78n 66S19á45d32l81í30k 7188459843553

Je to zajisté tragédie,ale pokud by pilot alespoň takto let nezvládl,nemusel být nikdo naživu.Je pravděpodobné,že paliva byl dostatek a pádem mezi budovy by se požáru nedalo vyhnout! Voda byl jedinný přijatelný způsob i když s nejistým výsledkem,jak vidno!

0/0
6.2.2015 21:29

J90i85n55d49ř14i86c19h 66T98ů77m25a 1924732287928

Obávám se, že vůbec netušíte o jakou situaci se jedná. Ti piloti byli  dost zkušení ale téměř jistě to nezažili jinde než na simulátoru. A rozdíl tam je dost velký. Reparát neexistuje.

+1/0
6.2.2015 21:29

P79a70v54e55l 41O16d84r81a38z39i46l 6234739537150

Jako se smykem v autě, věichni slyšeli, co dělat, dost z nich si to i zkusí, ale v krizovce to zadupnou a jen koukaj, jak to dopadne. Nebo v nedotáčivém smyku pořád točí volantem, až se to chytne a pošlou to tak do protisměru....

0/0
9.2.2015 19:59

M49i93c72h98a44l 87C84h38a71l78u66p36a 6348900629733

Třeba se prostě spletli, vypadl motor, tak ho zkusili nahodit, ale místo toho nahazovali ten druhý.

0/0
6.2.2015 17:01

I44v27a38n 12R59ů63ž88i53č49k15a 3140272190672

Shrnuto, první pilot hrdina, druhý pilot popleta...

ať si střihnou který je který Rv

0/0
6.2.2015 16:35

P72a45v23e93l 38M30a29c73h82a15t93a 9417814753736

No, nedejbože, abyste se v tý samý situaci ocitnul vy. Hrdina-popleta?

Každopádně bych s vámi letět nechtěl.

0/0
6.2.2015 16:48

I78v60a89n 74R64ů11ž95i44č50k55a 3840152290592

někdo zatáhl za záchrannou brzdu.... Rv

0/0
6.2.2015 16:09

J38a83n 66M28i14c16h31a23l 5409624421545

Tak je pilot hrdina, nebo ne?

+1/0
6.2.2015 15:59

K80u14b12a 52A36u13e33r 3844199428341

To nevíme, ale Klíma Žák a Podzimek by to zvládli prej líp....

+1/0
6.2.2015 16:04

D25a89n39i20e47l 31U59r33b68á60n22e47k 6397408329258

99% pilotů by to zvládlo líp. A to je důvod toho, proč v drtivé většině podobných případů všechno dobře dopadne. Bohužel piloti jsou taky lidi. Navzdory všemu výcviku k chybám dochází a stále bude.

+3/0
6.2.2015 17:50

D83a14n41i23e23l 39U20r80b71á94n93e32k 6307518679658

Jinak Podzimek je vynikající expert, v tom s vámi souhlasím :-D

0/0
7.2.2015 23:11

J71i21n13d87ř93i67c93h 76T49ů54m81a 1774862457808

Ani jedno ani druhé. Piloti dělali svou práci. Pravděpodobně udělali chybu a zaplatili za ni životem. Kdyby toto platilo ve všech profesích, tak by nebyl problém s přelidněním zeměkoule.

+2/0
6.2.2015 17:50

J22a74k60u59b 55Ř94e21z83n46í22k 5740143

Later the day Feb 6th 2015 the ASC also released an English version of the initial release detailing further that when the first master warning activated associated with the right hand engine the crew "called it out", then the left hand engine thrust lever was progressively retarded to flight idle. At 10:53:24Z the condition lever was set to fuel shut off position resulting in the shut down of the left hand engine. Following several call outs to restart the left hand engine the parameters suggest the left hand engine was restarted at 10:54:20Z, however, at 10:54:34Z another master warning sounded, the CVR recorded unidentified sounds and both recorders stopped.

0/0
6.2.2015 15:52

J70a62n 29K15l23í76m36a 6907419170827

jen nerozumim tomu proc prestaly cerne skrinky nahravat, k cemu pak jsou??

0/−7
6.2.2015 15:47

P42e97t22r 29Ž13á45k 1598862645429

ty jo to je fakt síla....Asi proto, že letadlo havarovalo....

+10/0
6.2.2015 15:50

D57a74n29i70e31l 44U70r24b62á17n14e47k 6767238839928

:-D

0/0
6.2.2015 16:08

D68a89n19i76e33l 52U21r33b19á38n36e31k 6567618909638

:-D :-D :-D

0/0
6.2.2015 16:08

R91i11c23h86a10r44d 91P41o64d75z77i98m78e94k 2311987446

Co tím ten pilot jako sledoval a co čekal, když snížil tah i u druhýho motoru??? Osobně bych naopak naložil tomu jedinýmu běžícímu co se do něj vejde, abych udržel letadlo s polovičním tahem ve vzduchu. 8-o

+1/−1
6.2.2015 15:46

D43a60n86i38e39l 78S83t63r44a24k51a 8639865601891

Záměna ve stresu - to už se přihodilo mnohokrát.

+1/0
6.2.2015 15:47

R15i97c47h89a72r96d 68P23o98d35z62i71m56e91k 2631287536

že si popletl levou a pravou? To je ovšem katastrofa.

0/0
6.2.2015 15:50

P59e91t58r 77Ž29á28k 1458752765689

u toho to letadla se dokonce automaticky zvýší tah toho funkčního motoru.

0/0
6.2.2015 15:52

R83i95c57h19a88r49d 13P95o59d24z82i80m35e87k 2631957716

Vida jak to mají vymakaný. Ještě by to tam chtělo mít pojistku, aby ho v tom případě nešlo manuálně vypnout pilotem.

0/0
6.2.2015 15:53

Z15d30e51n92e45k 98V37r89b44a 8849475853797

Tady se to uvažuje hezky, ale v letadle jde všechno dost rychle. Posádka je na správný postup školená a je na vyšetřovatelích, aby stanovili příčinu toho selhání. Možností nemusí být jen "chyba posádky", ale i chybné postupy či nedostatečný výcvik, chybná signalizace, selhání automatiky - prostě celá řada příčin. Letecké nehody jsou málokdy způsobeny jen jedním aspektem, většinou je to řetězec nešťastných náhod, který vyústí v katastrofu. A narozdíl od těch silničních se korektně vyšetřují a ne že se vše svede na řidiče, protože se "něčemu nepřizpůsobil."

+4/0
6.2.2015 16:06

D70a77n65i69e23l 33U56r40b54á34n74e47k 6967298289538

Á, pán je odborník :-\

0/0
6.2.2015 16:09

R64i65c20h78a22r68d 84P96o13d47z53i55m42e97k 2971977416

Na to  nemusím být odborník. To že je při startu potřeba plný tah motorů je naprosto elementární věc.

0/0
7.2.2015 22:43

D94a66n22i78e24l 33U62r32b70á67n69e62k 6477298329968

Hm, kolik startů s vícemotorovými letouny jste absolvoval jako pilot? Pokud alespoň jeden, tak víte, že jste nenapsal pravdu. Za prvé ne vždy se při startu používá plný tah motorů, a za druhé - myslíte, že piloti nevěděli, že bez tahu alespoň jednoho motur letadlo nepoletí? Nenapadlo vás, že mohli prostě udělat chybu? Nebo si myslíte, že to udělali schválně? Navíc za vaše "vy-se-ru se na všechny poučky a dělám to, co mi velí zkušenosti a instinkt" by vás vyrazili už při teoretické výuce v kurzu PPL. Nemluvte do něčeho, o čem nemáte ani páru, zbytečně se shazujete.

0/0
7.2.2015 23:09

R29i67c87h83a34r90d 11P91o67d66z75i78m11e96k 2561367756

Ani jeden. Plný tah motorů nemusí být potřeba použít pokud běží motory všechny. Jasně že mě napadlo, že udělali chybu, ale chybu tak začátečnickou, že se mi nechce uvěřit tomu, že je jí schopen udělat školený pilot. Za co by vás vyrazili při výuce není podstatný. Pokud by pilot letadlo nerozšvihal, tak by nikoho nezajímalo co neudělal podle pouček. Vy si snad myslíte, že pilot udělal všechno tak jak měl a letadlo bylo po výpadku jednoho z motorů předem určený k záhubě?

0/0
9.2.2015 8:09

D16a12n62i15e74l 49U41r57b56á50n11e24k 6447658289318

Tohle nemá cenu. Vy něco napíšete, a pak sám oponujete mně, že to není pravda. Navíc vaše představy jsou velmi zjednodušené. Holt jsme všichni asi troubové, když nám ten výcvik trvá takovou dobu, stojí tolik peněz a pak ještě musíme chodit na simulátor a neustále licence obnovovat, a přitom stačí geniální laik se selským rozumem, jako vy, který by chybu neudělal a žádné předpisy ani postupy k tomu nepotřebuje. Podejte si žádost o přijetí k ÚCL jako inspektor, a můžete své zkušenosti předávat pilotům. Já končím.

0/0
9.2.2015 17:47

R57i23c40h20a24r17d 13P65o29d20z56i56m82e31k 2721217436

To já se vás nechci nijak dotknout, ale tak mi napište co byste dělal v takové chvíli vy? Taky byste šel restartovat motory a riskoval nebo byste se raději pokusil odstartovat s jedním motorem? Pilot udělal chybu když si chcípnul jediný funkční motor, ale nebylo by teda jednodušší se do takového riskatního manévru radši nepouštět a možnosti udělat takovou nejapnou chybu jako splést si levou a pravou se vyhnout?

0/0
9.2.2015 19:15

D85a40n26i69e90l 53U27r55b35á76n50e98k 6767328119578

Já bych postupoval podle SOP. Záleží samozřejmě hlavně na tom, kdy k případnému selhání motoru dojde. Pokud ještě na zemi při rozběhu, tak se to odvíjí od dosažené rychlosti. Pokud dosáhnete určité rychlosti (v1), odstartovat už musíte, ať se děje co se děje, protože nic jiného už udělat nejde. Pokud by to bylo před dosažením této rychlosti a selhal by motor, každý pilot by přerušil vzlet. Za v1 už ale musíte nahoru, ať se vám to líbí, nebo ne. Samozřejmě nahlásíte nouzi, zaletíte okruh a přistanete zpátky na zem. Pokusy o restart motoru samozřejmě dělat můžete, to záleží na tom, co signalizují přístroje. Rozhodně pokud bude signalizace "oheň", žádný restart dělat nesmíte. Motor musíte uhasit, vypnout do něj přívod paliva, zapraporovat vrtuli atd. Jsou na to stanovené postupy podle toho, který je to motor a podle typu letadla. Nemůžete se na to vykašlat, musíte ten motor odstavit. A pokud uděláte něco jinak, než podle předpisů, tak se může stát, že si omylem vypnete ten zdravý motor. A pak jdete dolů a už s tím nic neuděláte. Právě to nedodržení postupů má za následek chyby. Pokud se jich budete držet, k chybě nedojde. Jenže to jsme zase u toho - piloti jsou taky jen lidi a někdy chybu udělají přes veškerou snahu. Zabít se schválně určitě nechtěli.

0/0
9.2.2015 19:52

F56i52l83i25p 25G61a98l98a95š 2857637914848

Mám obavu, že tento postup by letadlo vyosil takovým způsobem, že by to do toho sídliště narvali..

0/0
6.2.2015 20:03

D74a34n76i89e80l 58U34r11b61á66n68e23k 6647878399628

Ano, a to nejde jen o změnu směru letu v horizontálním smyslu, to lze většinou směrovkou a křidélky zvládnout, ale jde i o točivý moment toho motoru. Letadlo se může za určitých podmínek i převrátit, a kormidla si s tím nedokážou poradit.

0/0
7.2.2015 23:19

P65a51v86e54l 98M35a77c88h94a28t33a 9417274723156

Čistě laicky, fakt nejsem fyzik. To si tak letíte, těžiště je uprostřed a na jedný straně vám to vypne. Vy naložíte na druhý, co se do ní vejde.

Byl jste někdy na kolotoči?

0/0
6.2.2015 21:59

R88i34c69h60a52r72d 19P95o72d76z55i94m85e25k 2121597736

čistě laicky nejsem kolotočář. Kolotoč má směrovky?

0/0
7.2.2015 22:49

D69a46n39i43e75l 47U84r48b55á87n94e61k 6357928839888

Říká vám něco pojem kritický motor? Zkuste si o tom něco najít, možná budete překvapen... Při vzletu může být asymetrické zvýšení tahu jednoho z motorů být váš poslední hrdinský čin.

0/0
7.2.2015 23:15

R60i78c87h93a36r86d 88P56o54d23z77i52m40e91k 2721917676

Tento typ letadla dokáže údajně odstartovat a letět jen s jedním funkčním motorem, takže posledním hrdinským činem bohužel bylo snížení tahu a popletení si levé a pravé strany.

0/0
9.2.2015 8:12

D58a70n79i42e70l 22U86r84b22á95n83e24k 6447478829718

Už je mi jasné, že na rozdíl od pilotů rozumíte létání lépe. Vzdávám se.

0/0
9.2.2015 17:48

R15i34c45h24a65r46d 82P56o82d87z62i68m42e17k 2631247126

Co na tom co sem napsal konkrétně není podle vás pravda? To že tento typ letadla umí odstartovat s jedním motorem nebo fakt, že pilot udělal chybu když si zhasnul funkční motor při pokusu o restart toho, který neběžel?

0/0
9.2.2015 19:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.