Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

U Británie havarovaly dvě nákladní lodě, pohřešuje se osm lidí

U pobřeží Velké Británie v sobotu havarovaly dvě nákladní lodě. Po havárii lodě Cemfjord plující pod kyperskou vlajkou a převážející cement u Skotska se pohřešuje osm lidí. Druhá loď s automobily narazila na mělčinu u přístavu Southampton a všech 25 členů posádky záchranáři vrtulníkem přepravili do bezpečí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D77a76v10i68d 40M37a22c37k16ů 8290589560561

Čekám, kdy se k celé věci vyjádří Okamura...

0/0
6.1.2015 13:48

K19a21r51e49l 97L13o21k34a67j 5961198750381

Ach ti novináři, to jsou kydy. Nedají si nejmenší práci informace ověřit a vyjadřují se k věcem, kterým ani zbla nerozumí. Proč najela loď na mělčinu, se ví od samého počátku. Neví se, co bylo příčinou velkého náklonu lodi.

Když se loď začala nebezpečně naklánět, kapitán se bleskově dohodl s lodivodem a najel na mělčinu úmyslně, aby se nepřevrátila a nepotopila v plavební dráze. To je standardní postup, kdy se má zabránit větší škodě. Odstranění potopeného vraku z hlubší vody je mnohem náročnější a nákladnější, v tomto stavu na mělčině je možné loď splavnit. Podle aktuálních zpráv rejdařství není obšívka proražena a trup není zaplaven vodou.

O příčinách se v naši branži nespekuluje, nicméně jako obecná informace pro čtenáře pravděpodobné příčiny jsou: přesun nezajištěného nákladu těžkých vozidel na bok a následného sesunutí dalších vozidel se zvětšujícím se náklonem. Počáteční náklon lodi mohl být vyvolán chybou při balastování mořskou vodou, kdy se balastové (zátěžové) nádrže neplnily symetricky, ale do pravobočních přitékala voda rychleji. K náklonu mohl přispět vítr a zatáčení lodě. Pak jde vše ráz naráz.

Loď k převozu vozidel (vehicle carrier) HOEGH OSAKA převážela různé druhy automobilů a těžké kolové techniky na několika palubách. Tyto lodě plují podle "jízdního" řádu určeného na hodiny, často se tam hodně spěchá a je k lidské chybě může dojít snadněji. Loď byla naložena asi z 30%

Příčiny havárie budou publikovány po skončení vyšetřování za nějaký čas, což pro naše novináře-lovce senzací již nebude aktuální.

Mimochodem, loď nemá výtlak 51 000 tun, ale hrubou prostornost (gross tonnage). Pro novináře je tonáž vždy jen výtlak.

http://www.marinetraffic.com/ais/details/ships/shipid:726045/mmsi:563248000/imo:9185463/vessel:HOEGH_OSAKA

http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-30677320

+13/0
5.1.2015 16:44

M54i33c86h54a67l 70Z98e39l32e32n35ý 6554903395866

Díky za vysvětlení, škoda, že ty skutečně podstatné informace se člověk dozví opravdu až v diskuzích.

A to myslím vážně :-)

+3/0
5.1.2015 16:55

P51e12t44r 80U42l39l48m41a48n87n 2957588647382

Na jiných webech píší, že s lodí najel kapitán na mělčinu schválně, protože po vyplutí se loď začala nebezpečně naklánět. Pravdu se stejně už ale nedozvíme, než doběhne vyšetřování, tak zpráva vychladne a o výsledku se nenapíše.

+1/0
5.1.2015 12:39
Foto

P89ř92e11m81e87k 49H60o61m87o56l27a 5858885255926

Pokud umíte norsky..

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/norske-hoegh-osaka-ble-styrt-paa-grunn-med-vilje/a/23367446/

+1/0
5.1.2015 10:38

M16i73c34h82a65e62l 38K43o98n16e91č48n66ý 6702223449109

Jinde už píší, že loď se začla naklánět už po vyplutí z přístavu, tak ji kapitán raději stabilizoval najetím na ostrůvek . Byla prý naložena jen z 1/3, takže se neví proč k tomu došlo.?

+2/0
5.1.2015 9:50

M22i52c44h62a89e56l97a 11L50h82o91t84s21k61á 2519326948887

Pul clanku mi trvalo, nez vyplynulo, proc hledají ztroskotanou lod,- kdyz ztroskotaly obe u Britanie - pak se ukazalo, ze ta druha je nekde uplne jinde a pod vodou. Věta "loď se naklonila a posadku vyzvedl vrtulník" - to ji jako naklonili kvuli te zachraně? A kdyby se nenaklonila sli by po svých? Nejaká príčinná vazba mezi souvetími? Nebo to měly být dvě věty? Stylisticky katastrofický článek. A to tu prskám ohledně kvality z lenosti  vážně vzácně ;-€

+2/0
5.1.2015 8:53

L84a40d54a 54N26o60v59a11k 4742953107

prostě po ránu je kadý trochu pomalejší.., uvidíš že se to během dne zlepší...

+2/0
5.1.2015 9:05

Z93b89y74n22ě26k 73J45u79r40a26č26k35a 3807244795466

Vůbec nic o řízení takové lodě nevím, jsem český suchozemec, ale jak se to může stát ? Loď je přeci relativně pomalá, obsluhovat jí musí víc lidí, máme dnes přesné navigace a jistě i mapy pobřeží a tedy i mělčin a možná by měla mít takováhle loď, což je jiste super-drahá záležitost nějaký automatický kontrolní mechanismus jako GPS+mapa pobřeží, nebo nějakej základní sonar, aby to něčeho nenajela ??

+2/−1
5.1.2015 8:43
Foto

P57ř86e54m49e25k 71H80o37m14o54l66a 5358835125876

Vůbec nic o řízení takové lodě nevím.... a u toho bych zůstal ;-D

+1/−3
5.1.2015 9:25

J81a12k10u56b 91Š27a72f94a86n16d51a 7635727671141

Proč hned takto?

Pravděpodobná je lidská chyba, mohla nastat porucha motoru a loď odnesl na mělčinu vítr...

0/0
5.1.2015 9:48
Foto

P73ř40e46m24e11k 24H30o55m84o32l19a 5478185705166

jak pravděpodobně? netušíte o tom nic ale už hodnotíte. Já třeba četl, že na tu mělčinu najel schválně aby se nepřevrátil. Usuzovat z článku na idnes může jen velký fantasta..

+3/0
5.1.2015 9:55

J19a95k37u38b 44Š32a79f67a86n29d84a 7915667431731

No a proč na ni najel?

0/0
5.1.2015 9:56

M17a18r68t98i80n 36V88o68j10á73č60e56k 9252348818787

protože se nakláněla už po vyplutí...zřejmě ji blbě naložili

0/0
5.1.2015 15:46

A63d33a80m 95K54ř35i43v33s81k92ý 1723584940263

Třeba šetřili a měli jenom navigaci pro pramičky...

0/−1
5.1.2015 11:35

P31e63t21r 20J24a11n77í18č89e79k 1294379370641

v tomhle pripade to byl dle vseho umysl;-) na BBC.com pisou, ze se lod po vypluti z pristavu z nejakeho duvodu zacala nebezpecne naklanet, proto se posadka rozhodla umyslne najet na melcinu, aby se lod nepreklopila a nepotopila

+1/0
5.1.2015 11:44

M82i75r63e42k 14V49a30l67a85s47e28k 6818730455271

The Solent, což je oblast moře mezi Anglií a Isle of Wight, je z hlediska plavby velkých lodí velice koplikovaná.

I při pomalé plavbě trvá zastavit několikaset tunový kolos pár minut, ale pak začne opravdový problém, protože i sebevětší loď se pak chová jako klacek, to znamená, že vítr a proudy si s ní dělají co chtějí. Místo pro spuštění kotvy se musí hledat dlouho dopředu a stejně tak se musí pečlivě naplánovat i každý obrat. Jsou tam i silné proudy, takže i plavba rovně není jednoduchá záležitost, autopilot se dá tedy použít jen velmi omezeně. No a ty samotné mělčiny se neustále mění :) Ne všude tam, kde je voda se dá vjet, podle map, jsou plavební kanály jen takové cestičky :)

https://www.facebook.com/PhotoMirek/photos/a.289858307720794.70703.169678589738767/630465650326723/?type=3&theater

0/0
5.1.2015 15:34

T87o63m40á72š 83H51o96l44e15c 4191802107544

Zde se jednalo o úmysl. Loď navíc není "obří", ale spíše malá:

http://www.yachtmeni.cz/news/hoegh-osaka-na-melcine-u-southamptonu/

Může se zdát, že v dnešní době satelitních snímků a GPS by neměla být navigace lodi problém a stačilo by to naťukat do kompjůtru...

Opak je však pravdou. Anglie je jiný případ, ale i u na světové poměry dobře zmapovaného Středozemního moře a jeho nejlépe udělané části - Jadranu, pocházejí mapové podklady z Rakouska-Uherska, Řecko a Itálie je na tom podstatně hůře a v tichomoří je to mnohdy ještě od Jamese Cooka. Co myslíte, jsou dělané na geoid WGS84 dnešních GPS? ;-)

+1/0
5.1.2015 16:06

M43a10r75t27i97n 78M49a16i38k39s53n54a94r 3624773738912

Zda se to jen me, nebo v posledni dobe ty piloti a kapitani stoji pekne za houby?

+4/−2
5.1.2015 8:35

O42n36d42ř90e11j 25Č88a63p52k23a 6851411583334

V případě té lodi s auty chybu neudělal, na tu mělčinu najel schválně (loď se začala převracet a jinak by se potopila úplně). Pokud vám při sjíždění kopce odejdou v autě brzdy, je taky lepší to poslat do škarpy a pomačkat pár plechů, než to nechat pořádně rozjet a dole se rozmáznout o barák.

0/0
5.1.2015 23:41

M33a49r74e33k 84F70l11e82k94a95č 1217582340861

Naše malá by řekla: Lodííí hajíííí:-)

+11/0
5.1.2015 8:10

R27i87c87h28a69r22d 76L53e67s63k42l84ý 6868625547657

Až ti skončí laktace, tak se zase možná začneš chovat normálně. Pápá.

0/0
6.1.2015 8:25

G62u73s78t15a29v 15S29o38j92k12a 1908583415454

Pokud nevíte co s prachama, nechte Poláky řídit svoji loď.

0/0
5.1.2015 7:55

R79i51c90h11a45r63d 34L67e70s46k56l78ý 6818215907987

A to se donedávna tradovalo, že smrtelná kombinace je Polák, který řídí německé auto ;-)

0/0
6.1.2015 8:26

R83o47m38a39n 43V46í79c28e66n22e68c 2589352668312

Tady jsou přesné informace o lodi v Solentské úžině. Lze najíz i její polohu. Dle GPS údajů uvízla včera ve 21:15 hod.

http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:726045/mmsi:563248000/imo:9185463/vessel:HOEGH_OSAKA

0/0
4.1.2015 17:53

R27o22m31a82n 89V93í84c27e90n40e94c 2139422588502

nynější GPS souřadnice jsou N50.78728° W1.30455°

0/0
4.1.2015 17:54

B71r71o43n33i94s74l41a13v 24M38e66r59t38l11í15k 1972301471972

To by se v Cesku stat nemohlo...

+13/0
4.1.2015 15:09
Foto

P11a27v44e43l 63M98a63r46t41i56n41e89k 9835825561363

Jo dokaze to tam byt hodne neprijemne pro lidi, kteri to neznaji. U obchodni lodi mi to nebere hlava, ale stane se. Nekdo udelal chybu. Pocasi bylo v pohode, viditelnost taky.

0/0
4.1.2015 14:52

K70a68t96e77r43i66n73a 11R87u43z43i14c90k72o15v91a 9823462885276

jestli nekdo v migraci drzi krok z musulmanama , tak jsou to polaci

+2/−3
4.1.2015 13:00

Z87b51i50g56n79i95e89w 42K16o66l21a81n33o 9276194422511

Vazena vecerni studentko, nenapisaliste, jesli je to dobre nebo neni dobre. Napiste: jesli dobre - proc, jesli nedobre - proc. Termin: 7 dni. Odpved dajte na hlavni internetovou stranku vase horni dolni obci i na facebook.

+1/−1
4.1.2015 20:08

R37i21c84h20a85r86d 47L17e47s40k85l86ý 6158935887447

Zbigňo, topše ty napsal stišnost na pani. Ona nedobře myslela - proč? Ty v Anglii, nebo ty v Pšonsku, že tobě to vadit? Máš taky dlouhá anténa na samochodu a porušovala předpisy a jesdila jako prase?

0/0
6.1.2015 8:31

M96a32r41t26i82n 54V13a38c12h84u38l96k80a 3733258188175

dej si plus šeflere :-)

0/0
5.1.2015 11:18

V40í11t 71N70o89v84á83k 5464305911759

a jestli je někdo hloupej, tak je to růžičková

0/0
5.1.2015 16:26

R27i23c80h44a85r26d 25L73e13s15k79l48ý 6148615527777

Jestli je někdo hloupej, tak je to člověk, který nepochopil, proč jeho předkové umírali za svůj národ a při vytváření samostatných států a s vidinou pár zlaťáků navíc všeho nechá a jde za "lepším" životem. Poláci jsou v tom opravdu dobří a pak stejně tak jako musulmani vytváří v místech kam přitáhnou kopii svojí země se vším všudy. To mizivé procento z nich, které přijme kulturu národa ve kterém se z čistě ekonomických důvodů rozhodli žít na to pak doplácí, protože původní obyvatelé to vidí a logicky těmito lidmi opovrhují. Tím netvrdím, že mezi Čechy není spousta chytráků, kteří vystudují VŠ, naučí se jeden-dva jazyky a pak odejdou pracovat do zahraničí a společnosti svůj dluh nikdy nevrátí.

0/0
6.1.2015 8:39

K46a25r44e14l 10R89y89s 9393349670979

To je takový problém sem místo ilustračního fota dát nějaké aktuální? http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-30670746

+5/−2
4.1.2015 12:37

J13i31ř80í 94H76l42a53v79á27č68e95k 6174516906406

Je vidět, že magoři jsou na celém světě....;-D

0/−3
4.1.2015 12:21
Foto

P51a28v98e25l 47M89a52r44t70i84n29e45k 9475215871933

?

0/0
4.1.2015 14:46





Najdete na iDNES.cz