Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zřícený airbus vůbec neměl povolení k letu, tvrdí indonéské úřady

Indonéské ministerstvo dopravy oznámilo, že letecká společnost AirAsia neměla minulou neděli povolení na let z indonéského města Surabaji do Singapuru, který se zřítil poblíž ostrova Borneo. Pátrací týmy mezitím nalezly v Jávském moři s největší pravděpodobností čtyři velké části letounu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M18i76c67h35a48l 84M19i24l35l42e21r 9306232869432

tohle asi budou muset vyresit pani pravnici.

Jedna strana tvrdi, ze letadlo nemelo povoleni toto spojeni provozovat v nedeli.

Druha strana tvrdi, ze meli povoleni na 4 spojeni tydne a jejich nedelni let bylo sobotnio spojeni, ktere nabralo zpozdeni; ze zadny extra let do programu nevsunuli.

+1/0
6.1.2015 13:27

V61e23r93o31n29i23k77a 50Š77k39v89á75r48o44v48á 5761840736166

Jak mohl let bez povolení vůbec odstartovat? Když neměl povolení, tak by snad nemělo řízení letového provozu vůbec pustit do vzduchu, ne? Doposud létalo zcela pravidelně, ale když dojde k nehodě, tak se najednou provalí, že nemá povolení.  Toto mi připomíná mé zkušenosti z Indonésie, kde se vina za incident svaluje na vše možné kolem, ale k jádru věci se nikdo nevyjadřuje, nikdo to nezkoumá apod.

0/0
6.1.2015 9:16

M78i71r23o13s96l90a94v 49Z87i43k72m24u43n34d 7599543324893

Tuhle otázku si taky kladu, ale ŘLP (stejně tak asi ani českému) asi není nic do toho, jaké má kdo povolení ke komerčnímu létání na konkrétní den. Teoreticky to může být nahlášeno jako technologický let prázdného letadla ...

Tohle je spíše věc "místního" letiště, které by mělo mít "plány komerčních odletů" na daný den ... Předpokládám, že tam fungují bezpečnostní prohlídky, někdo musí udělat tankovací servis tomu letadlu - za to se platí ... i když v té Asii může být chaos, tak v letecké dopravě jsou přece jen daná pravidla a hlavně si konkurence hlídá, zda jim někdo nelétá nad rámec povolení ...

0/0
7.1.2015 8:15
Foto

I60v98o 98R39o35t89t94e57n19b69e78r85g 3657358568168

Nepovolený let, ruští odborníci, asi není o nákladu nutné spekulovat;-D

0/−1
5.1.2015 13:40

R17a70d47a19n 95K39u33b72a89n17t 1153250569510

Jakou rychlost můžou mít stoupavé proudy v cumulonimbu v těchto výškách?

0/0
4.1.2015 17:04

J88a88r26o86s33l74a16v 49K45a33d17l48e81c 5341699112761

Tak ono se všude všechno šulí, než se něco stane...

+2/0
3.1.2015 20:59

D46a66v36i26d 87N17e22b92e31s74k35ý 8487271839791

Existuje nějaký důvod, proč by v -80 stupních měly zamrznout motory letadla? A pokud by se tak stalo, byl by to snad důvod k jeho pádu? Nemělo by bez motorů doplachtit ještě pár desítek kilometrů?

Pokud by jednou z příčin zřícení byla nízká teplota, nebyl by problém spíš v hydraulice než v motorech?

0/0
3.1.2015 17:05

D11a66v80i88d 69V78a12c81e10k 1679347244124

Neřešte to pane Nebeský, jsou to nesmysly.  Okurková sezona, jinak to snad není možné co se tu děje. Když jsem se sem zalogoval, byly aspoň na Technetu články docela technicky na úrovni, ale v poslední době se nestačím divit .

+2/0
3.1.2015 17:17

D56a56v98i13d 87N39e68b57e29s34k11ý 8817131929111

:-)

0/0
3.1.2015 17:43
Foto

V98o79j10t27ě48c37h 46P25a53v79l40í97k 5434841354578

Při takto nízkých teplotách se prochladí původně teplé palivo a potom v něm krystalizuje zbytková voda z kerosenu a může ucpat filtry či ohřívače paliva, což buď omezí výkon motorů, nebo přestanou fungovat zcela. Viz třeba slavný případ BA38.

Nicméně tento efekt velmi závisí na době trvání nízkých teplot a pro let, který spadl po 45 minutách velmi nepravděpodobný.

Zajímavější možnost je pokud letadlo z nějakých důvodů prudce klesne z výšky, kde je velmi nízká teplota do oblasti, kde je už nad nulou a prudce prší. Pak vymražené letadlo se obalí ledem docela rychle. Ale to by piloti měli samozřejmě vědět a vyhnout se tomu. Otázka je, zda měli na výběr.

+3/0
3.1.2015 17:51

T62o91m20á45š 73Š74t32r59i87g25n31e81r 9411787160661

BA havaroval kvoli zlemu dizajnu fuel-oil heat exchangeru. Teploty pod -50 nie su nicim vynimocne - voda v palive mrzne bezne a vytvaraju sa v nom krystaliky ladu. Paradoxne teplota -20 je ovela nebezpecnejsia pretoze vtedy je lad lepivy a ulpieva na palivovych trubkach.

V kazdom pripade ak nasli vrak, najdu aj cierne skrinky. A je teda sanca ze sa dozvieme ako presne to bolo.

+2/0
3.1.2015 18:08
Foto

V84o10j81t30ě66c16h 74P73a19v41l55í32k 5574411344728

Po BA38 ohřívače (fuel-oil heat exchangery) vylepšili, nicméně museli přidat i doporučení do příruček jak se této situaci (zalepení trubek, čerpadel, atd) vyhnout, protože ji stále ještě nelze vyloučit.

Nicméně pro QZ8501 krystalky ledu (vznikají pod nulou) či vosku (vznikají pod -40) vyloučit můžeme, protože i pro největší mrazy rychlost chladnutí paliva v nádržích v křídlech není větší než 12 stupňů celsia za hodinu a letadlo neletělo ani tu hodinu a startovalo z teplého počasí.

+2/0
3.1.2015 18:34

D92a76v48i89d 92V57a37c34e56k 1499397334164

Pane Pavlík, palivo A1 se testuje na vodu a nemělo by ji obsahovat. Vedení je dimenzované tak, aby umožnilo průtok i palivu, které již krystalizuje. Teploty - 85 jsou uř dost, ale neměly by vadit. I když osobně na takovou teplotu nevěřím, v cumulonimbu  by mělo být nanejvýš kolem -60, a to ještě jen místy...

+1/0
3.1.2015 23:20
Foto

V64o82j73t73ě73c23h 42P13a15v89l55í26k 5454351424298

Voda samozřejmě v A-1 je, úplně odstranit ji není možno, kerosen "vlhne" už při pouhém styku se vzduchem. Ale testuje se a nemělo by jí být více než cca 30ppm. Při ochlazení je zakalení běžné, ale k blokování potrubí, filtrů či výměníku by docházet nemělo.

U A-1, je standardem zaručeno nemrznutí (nevytváření krystalků vosku) samotného paliva pouze do -47 stupňů Celsia. V tom okamžiku se na palubní desce rozsvítí varovný signál, že je palivo příliš studené a pilot je povinnen změnit výšku tak, aby se dostal do teplejší atmosféry. Výrobci přidávají rezervu, takže reálně nemrzne do -50. I po započetí tvorby krystalů ještě palivový systém letadla zvládá plný výkon, neboť palivo ohřívá olejovým systémem. Problémy s tečením a čerpáním (kdy už je krystalků vosku tolik, že je z paliva A-1 viskózní vosková tříšť) nastávají ještě cca o 6 stupňů níž, tedy při -56 stupních celsia. Pak už jde doslova do tuhého.

Ale jak jsem již psal níže, u letu QZ8501 k takovému ochlazení paliva dojít nemohlo, protože letěl jen krátkou dobu a okolní teplota na letišti při startu byla přes 20 stupňů celsia a rychlost klesání teploty paliva v nádržích v křídlech je 3 až 12 stupňů za hodinu.

+2/0
3.1.2015 23:44

M10i12r55o89s58l87a64v 40Z26i73k37m72u57n72d 7279763514673

Kerosin obsahuje vodu a krystalky ledu ucpou palivové potrubí. Podobné problémy byly popisovány v seriálu o leteckých nehodách co bývá na ČT2 ...  zpravidla na ten led jako příčinu se přišlo "skoro náhodou" ...

0/0
7.1.2015 8:43

D54a58v80i58d 82V27a90c68e86k 1859917724564

Tohle odvádění pozornosti je divné. Je klidně možné, že měli koupenou linku jen na určité dny v týdnu, ale to je obchodní záležitost, jak to sakra souvisí s nehodou??

+1/0
3.1.2015 16:31

M31i93l14o56s47l83a42v 57K76a27n42t56o10r85e69k 1549427721789

V článku, resp. v nadpisu, je to silně  zavádějící, vypadá to, že neměli dostali od místního ŘLP a to by byl průšvih. A oni asi neměli jen licenci na něděli

0/0
3.1.2015 16:50
Foto

V74o77j80t83ě47c51h 28P38a98v88l10í78k 5474531264158

S příčinou nehody jako takovou to nesouvisí, ale s jejími následky, tedy právní a finanční zodpovědností ano, zejména ve vztahu k pojišťovnám.

Je to jako když máte auto v pořádku, ale nemáte v pořádku STK a způsobíte nehodu, tak platíte veškeré škody.

0/0
3.1.2015 17:38

J78i52n25d78ř91i19c20h 76T40ů47m11a 1824412317248

Zase jedna "ověřená" zpráva. Extrémní námraza se vyskytuje při teplotách pár stupňů pod nulou. (jedná se o podchlazené kapičky vody, které při styku s chladným povrchem letounu zmrznou na led). Při -50 a více stupních se námraza nevyskytuje téměř vůbec (takto studený vzduch je velmi suchý). Námraza se může vyskytnout uvnitř bouřkového mraku, kde silné vertikální proudy vynesou relativně teplý a vlhký vzduch do výšek. Obvykle se ale projeví spíše kroupami.

+1/0
3.1.2015 15:56

S54t22a23n96i78s50l20a66v 15P28ř55i43b68y75l 1489948131826

Jestli zpožděné letadlo již nesmí odletět, tak se jim na letištích musí pěkně hromadit :-)

+1/0
3.1.2015 15:54

D79a89v12i26d 92V85a65c66e13k 1529987494454

Pane Přibyle,

zpožděné letadlo je problém, v silném provozu odlétají letadla podle časového plánu a pokud se zpozdíte, nestihnete svoje okno. Pak čekáte, jestli se neudělá mezera mimo plán, což může trvat. V horším případě pročekáte víc paliva než je možné a musíte se vrátit na doplnění, což je sice extrém, ale reálný.

Jsou v tom hrozné peníze, mimo jiné

+2/0
3.1.2015 17:32

K95a76r74e54l 65V34o55j46t64a 6671857208602

Ufff, a to jako to letadlo co letělo "vejš", tomu motory nezamrzly?Prostě všechno si v tom článku odporuje, minimálně písemně.Udělat jeden článek a vzít nějaká "spekulativní" fakta z dalšich 10 nezávislých a udělat z toho bramboračku, no je zima, takže potěš koště.;-D

+1/0
3.1.2015 14:51

H46a75n51a 10K91r52i97v98a60n40e21k 2371285372413

Nejspis jim asi zamrzly motory. Pri -80 stupnu C.

0/0
3.1.2015 14:41

P21a46v67e66l 64O82d58r65a93z31i81l 6694579467240

Máte nějaký speciální důvod opakovat informace z článku?

+3/−2
3.1.2015 15:01

D32a25v15i42d 48V89a25c12e59k 1559517454444

Paní Krivanek, můžete mi definovat, jak podle Vás může zamrznout proudový motor ??  Je to jenom roura s větrákama na jedné hřídeli a uprostřed oheň ;-D

0/0
3.1.2015 23:33

M45i62c27h47a96l 23F35i28n10s28t55e77r87l19e 7579780203818

Pokud neměli AA v neděli povolení k letu, musí být máslo na hlavě i na straně dispečerů (ti o tom museli vědět a tudíž neměli umožnit start). Ostatně, pokud měli mít pravidelný odlet v sobotu ve 23:50 m.č. a odlétali až v neděli v 5:20 m.č. (respektivě v 6:40 m.č.), tak časová prodleva, víc jak šest hodin, je prostě divná i na případné zpoždění letu.

0/0
3.1.2015 14:30

P49a62v46e18l 95J31i85r87s51á94k 9439176217227

Prodleva více jak šest hodin je divná? Letěl jste někdy s Travel Service? Zažil jsem i zhruba pětihodinové zpoždění.

+2/0
3.1.2015 14:36

M46i23r29o40s13l43a72v 43H21r95u32š96k59a 2645598799673

Travel uměl kdysi i 20h :)

0/0
3.1.2015 15:22

L32u48k72e 11V82o97j37t66ě94c61h 7183715390837

20 hod s Travel do Řecka na Keffalonii jsme zažili v červnu 2001 :-))

0/0
3.1.2015 19:34

T91o17m42á40š 73K88n26a75i75f19l 6163510497850

Pletes si obchodní povoleni a letové povoleni...

+1/0
3.1.2015 14:48

M97i71c30h37a70l 37F21i68n47s21t62e25r91l73e 7189810643708

Pokud nemám obchodní, nemůžu dostat ani letové povolení. Jinými slovy předpokládám, že by o tom měly vědět obě dvě strany.

0/0
3.1.2015 14:57

T80o22m39á88š 27K33n85a89i51f56l 6723630947410

Nikoli. To jsou dvě odlišné věci a dve odlisne složky.

0/0
3.1.2015 17:46

M57i51c67h32a40l 79F10i11n71s33t69e30r77l58e 7969510663938

Jako pozůstalého po obětech mne to ale vůbec nemusí zajímat. Pokud byla šance, jak to letadlo nechat na zemi, budu se pídit, proč to funguje tak, jak to funguje i když by tak fungovat fakticky nemělo. 

Jak už bylo dříve řečeno - za leteckou nehodou se skrývá vždy souhrn více faktorů...

0/0
3.1.2015 22:02

T53o44m69á37š 55K19n53a96i51f79l 6843630957830

Promiň, ale to je asi stejne, jako kdyby jsi naboural autem, a někdo tvrdil, ze je to pro to, ze ti manželka nedala povoleni.

Toto opravdu na nehodu nemá vliv.

0/0
3.1.2015 23:28

M26i31c66h49a16l 84F51i84n69s79t49e16r29l95e 7559370923988

Hm, ale manželka není oficiální instituce. Přímo na nehodu to vliv nemá, ale jak jsem již napsal, každá taková nehoda je soustavou střípků, které někdy ač nepřímo, k ní dláždí cestu.

0/0
4.1.2015 1:12

J89a78k19u59b 70L30o94s57m78a42n 6374309251186

Spadlo to letadlo vůbec?

0/0
3.1.2015 14:29

O37n84d14ř55e90j 56M45a80l51ý 6682742890863

Sakra jak nemělo povolení k letu? A kdo ho tedy pustil vzletět? To už se vymýšlí konspirační teorie?

+1/−1
3.1.2015 14:12

M49i88c56h51a24l 86C85h73a26l73u66p59a 6458530579163

Neměli povolení k letu, nepožádali o informace o počasí - už vidím, jak konspirátoři všech zemí chrochtají blahem a vymýšlí první letošní megateorii.

+6/0
3.1.2015 14:08

P18a56v49e63l 41J77i43r91s98á45k 9459636197367

Letadlo nemělo povolení k letu? To by ho snad nenechali dispečeři odstartovat a pokud by letadlo přeci jen odstartovalo tak by sputili nějaký poplach. Letadlo mělo prostě zpoždění a tak místo soboty před půlnocí odletělo až v neděli...

+1/0
3.1.2015 14:07

M49i83c80h43a55l 68M31i90l23l42e39r 9436202219472

Valerie Weberova, pletes si hodinky a holinky.

Letadlo Zest Air Asia, ktere si na Filipinach udelalo "exkurzi" na ranveji, coz je eufemisticky vyraz pro prestreleni ranveje pri pristani (runway excursion) v podminkach ovlivnenych tajfunem Jagmi, patrilo uplne jine aerolince, nez letadlo, ktere havarovalo v Javskem mori.

0/0
3.1.2015 14:01

P94a54v12e86l 73O43d22r34a36z54i70l 6554649517780

To není "exkurze" na ranveji, ale z ranveje;-D

0/0
3.1.2015 15:08

P50a31v64e89l 33S81o78b12o97t88k84a 5260434

Neměl povolení? Tak to se nedivím že ho sestřelili.

+2/−1
3.1.2015 13:39

P16e33t96r 67M32a53r14e89č43e75k 1443921379598

Kdyby měli rusáci poblíž nějakou PL baterii tak bych se ani nedivil.

+2/−2
3.1.2015 15:54
Foto

L54u87c84i22e 65L49i43p91o18v78s29k86á 4656269526143

Dobry den,prave jsem se vratila z Indonesie.

Leteli jsme s Air Asia den po nestesti a celou udalost temer hodinu po hodine sleduji,protoze me to logicky dost zasahlo. 

Zpravodajstvi ctu skoro vyhradne jen na CNN nebo Reuters.To,co predvadi cesti "novinari"je neskutecna ostuda.Nepochopene a spatne preíozene zpravy,neduveryhodne informace...

Prosim,reknete nam ctenarum,odkud presne mate informaci o tom,ze nemeli povoleni k letu???Proc ani jedna zahranicni zpravodajska sluzba o tom nepise?

+11/−1
3.1.2015 13:37

M97i88c26h78a27l 12M57i12l33l21e46r 9876172559292

avherald se take nezminuje o nepovolenem odletu

0/0
3.1.2015 13:50

T96o95m32á33š 23K22n75a28i75f98l 6243250287470

Tak ono avheraldu jsou (pokud tomu tak opravdu bylo) obchodní povoleni celkem sumak...

0/0
3.1.2015 14:49

D44o87m87i46n38i77k 55S75c58h41r52a40m82e88k 1543132556835

"Indonesian authorities on Friday questioned whether the pilot had followed correct weather procedures, and later suspended Indonesia AirAsia's Surabaya to Singapore flights, saying the airline's operating licence only permitted flights on Mondays, Tuesdays, Thursdays and Saturdays.

Djoko Murdjatmodjo, Indonesia's acting Director General of Air Transportation, said on Saturday that the Transport Ministry would investigate other routes used by the carrier, which flies from at least 15 Indonesian destinations.

"We are going to investigate all AirAsia flight schedules. Hopefully we can start on next Monday," he said. "It is possible AirAsia's licence in Indonesia might be revoked," he added."

Zdroj: 

http://www.reuters.com/article/2015/01/03/us-indonesia-airplane-idUSKBN0K900D20150103

+5/0
3.1.2015 15:18

P61a58v32e89l 43L91e38p90e32n69k50a 5786121865393

No to si zrovna nevybíráte ty nejlepší zdroje informací.

0/0
3.1.2015 16:42

D63o87m33i58n50i77k 77S73c31h47r89a80m82e39k 1853732726525

It has emerged that AirAsia did not have official permission to fly the Surabaya-Singapore route on the day of the crash but was licensed on four other days of the week.

The Indonesian authorities have suspended the company's flights on this route with immediate effect pending an investigation. AirAsia said it would "fully co-operate" with the inquiry.

Zdroj:

http://www.bbc.com/news/world-asia-30665499

Co říkáte, nemám si to raději zaletět ověřit sám? ;-)

+1/0
3.1.2015 19:04

V40a62l68e25r54i54e 94W18e46b55e84r35o78v38á 1642110287110

Tak nevím, jestli jsou blbí v redakci nebo v Indonésii, ale tipuji to spíš na redakci, zase někdo něco blbě přeložil a pochopil. Let měl pravidelný odlet v sobotu ve 23:50, ale protože letadlo mělo zpoždění už při  příletu, což není zase tak neobvyklé, je jasné, že odstartovalo v neděli brzy ráno. Zkuste tam trochu používat mozek. !

Silně pochybuji, že by si aerolinky dovolily letět bez povolení. 

Píšete o kdejaké kravině, o každém prdnutí v Rusku, ale že další letadlo Air Asia A320 let Z2272 dne 30.12. 2014 v Kalibo sjel z dráhy, skončil v poli a museli to tam rychle evakuovat na skluzavkách už nenapíšete, přitom je to dost důležitá zpráva vzhledem k předešlé tragédii. Chápu všichni přežili, krev netekla, tak že nic zajímavého.

https://www.youtube.com/watch?v=N_kMkabjm8Y .

+22/−2
3.1.2015 12:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.