Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zmizelý airbus letěl moc pomalu, na moři se našly jen skvrny od oleje

Podle indonéských záchranářů se pohřešovaný airbus společnosti AirAsia se 162 lidmi na palubě pravděpodobně zřítil do moře. Trosky letounu se však zatím nenašly. Podle expertů stroj možná letěl příliš pomalu. Pátrání po letadle přerušila tma, pokračovat bude opět v úterý.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M49i83c50h71a73l 36M10i96l30l60e16r 9336492719882

Flighhtradar24 pretiskl, ze AirNav Indonesia prohlasili, ze ztratili radarovy kontakt s QZ8501 v 23:18 UTC (6 minut po tom, co let zmizel ze zaznamu na Flightradar24 ).

Flightradar24 ukazal tuto situaci na svych zaznamech, s trasou proteckovanou o dalsich 6 minut.

V te dobe se nejblize QZ8501 (AWQ8501) nachazel let Emirates, B777 spojeni EK409 (UAE 409) na trase z Melbourne do Kuala Lumpuru, ktery byl "bei vocko" 3 minuty napred, ale protoze se jedna o foto, jeho FL v tomto bode neni mozne zjistit.

Priblizne 3 minuty za letem 8501 bylo dalsi letadlo nalezici Indonesia Air Asia, let QZ502 z Denpasaru do Singapore (AWQ 502). Take zde FL neni znama. Letadlo Emirates a druhe letadlo Ind AA ale letely na kurzu trochu vic zapadne od QZ8501

https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/10854243_823273134378778_8782219054615613937_o.jpg

0/0
30.12.2014 2:12

M60i92c60h40a55l 25M39i41l89l62e51r 9666592899582

Oprava - casove odestupy.

Prave jsem si uvedomil, ze foto z Flightradaru neukazuje situaci v dobe kdy letadlo zmizelo z indonezskeho radaru, ale v dobe kdy zmizelo z Flightradaru o 6 minut drive. Tudiz UAE 409 ve skutecnosti letelo pribl. 9 minut napred a AWQ 502 pribl. o 3 minuty napred. Samozrejme se jedna jen o priblizne casove odhady.

0/0
30.12.2014 3:06

D74a82v36i39d 53V77a82c12e82k 1329787814754

No, pane Tůmo, mám pár výhrad:

 s tou zamrzlou rychlostí to není úplně pravda, ještě je tam statika...? Podle situace je možné obojí, ale jakmile se údaje pilotů rozchází, protože každá strana je napojená na jiné pitotky, měl by nastat poplach a hlášení nestandardní situace.?

 Pozemní radar také může vidět jen (laicky) rychlost proti zemi. Rychlost v blízkosti bouřky nelze zjistit jinak než z dat odpovídače, který naopak koduje IAS (laicky) rychlost ve vzduchu indikovanou rychloměrem, to je ta důležitá. Novináři podle mě vaří z vody a chybně interpretují informace, které v podstatě nejsou zatím k mání.

+2/0
30.12.2014 0:45

L47u32k31a88s 91C64o54d68r 6158702810911

Z toho, co jsme meli moznost videt, novinari informace zatim neinterpretuji, spis jenom upozornuji na nestandardni udaje. Pokud predpokladame, ze jsou posledni udaje od ATC pravdive (podle screenshotu obrazovky GS 353kts, FL363, letadlo stoupa), tak tam nehraje hned nekolik veci:

1) Nizka ground speed (s prihlednutim k letove hladine a pribliznym udajum o vetru - a nebavime se o rozdilu nejakych 10-20kts, ale spis v intencich 100kts oproti beznym rychlostem v dane oblasti a letove hladine, proto prilis nesouhlasim s poznamkou pana Tumy o umyslnem zpomaleni)

2) Podle vsech dostupnych udaju letadlo v danem okamziku jeste nemelo povoleni ke stoupani do hladiny 380, takze melo byt na hladine 340. Presto je na radaru hladina 363 a stoupani. Udaj samozrejme muze i nemusi byt spolehlivy.

Dane udaje samozrejme nabizeji mnoho moznosti, jak je interpretovat, a bez znalosti udaju z FDR a skutecne detailnich znalosti fungovani systemu v A320 clovek opravdu brusli na tenkem lede (jak by rekli nasi slovensti pratele, systemy v Airbusech maji "ista kulturna specifika" a chovani letadla se zasadne lisi podle toho, v jakem rezimu se nachazi). Ostatne staci se podivat na nedavny incident Lufthansy nad Spanelskem s nefunkcnimi AoA senzory, kdy musely holky v kokpitu "rucne" prejit do alternate law, aby dostaly letadlo zpet pod kontrolu. Proto mi prijde korektni, ze novinari na podezrele udaje upozorni, ale interpretaci nechaji na vysetrovatelich.

+1/0
30.12.2014 3:21

L20u52k59a18s 32C68o49d16r 6718852330951

Jinak to, ze neco nebylo v poradku, podporuji i dalsi data. Napriklad tahle zajimava analyza na SkyVectoru. Interpretaci opet ponecham stranou...

https://skyvector.com/forum/airasia-8501-adsb-airspeed-analysis

0/0
30.12.2014 4:06

P19a27v21e76l 89V77e17t75e43š63n92í66k 7415618745937

Na Twitteru zacinaji prevazovat nazory, ze ten radarovy snimek je podvrh (Nebo je to fotografie z jineho dne, protoze tam neni datum).

Ta rychlost proti zemi neni zase tak zajimavy udaj (nezname rychlost vetru v letove hladine). To spis fakt, ze bez povoleni zacal stoupat je neco, co by se na verejnost ted dostat nemelo.

0/0
30.12.2014 4:40

L45u88k68a21s 53C46o43d34r 6328922590631

Zname rozumne rozsahy, ve kterych se rychlost vetru v dane oblasti za daneho pocasi plus minus pohybuje a zname rychlosti ostatnich letadel na stejne hladine v dane oblasti. Takze mame v zasade dve moznosti - bud uzname, ze ta rychlost nejak nehraje, nebo budeme uvazovat, ze tam mohl byt (kousek od rovniku) na par kilometrech 200 km/h windshear a tudiz je udaj irrelevantni. Necham na p.t. ctenarich, co jim prijde verohodnejsi.

0/0
30.12.2014 4:55

J39i74n13d61ř97i34c78h 74T53ů76m78a 1374622157578

Přiznám se, že úplně nechápu, k čemu máte výhrady. Psal jsem, že na "ideálně" zamrzlé Pitotky nevěřím. Také jsem psal, že "ground speed" není zcela směrodatná. Zkuste ty výhrady upřesnit.

0/0
30.12.2014 11:35
Foto

P55a59v91e76l 70M93a54r70t81i27n21e52k 9715835851533

100 uzlu je 160 kilometru/h? Oni zmenili prevod jednotek? Nekdo si splet pozemni mili s namorni.

+3/0
29.12.2014 19:35

J95i27n52d46ř67i59c40h 68T16ů81m98a 1504672207408

Pánové diskutující, údaj o nízké rychlosti je sice zajímavý, ale může! mít poměrně jednoduché vysvětlení. Jednoduše piloti "brzdili". Měli před sebou pásmo bouřek a možná se k němu chtěli přiblížit co nejpozději. Také jsme tuto techniku používali, když byla třeba nad cílovým letištěm bouřka. Je lepší včas zpomalit ma "minimálku", než pak na místě holdovat. Také to šetří palivo.

+2/−1
29.12.2014 15:52

P58e47t88r 86T74y40č26k88a 6695832149312

Kapku to asi přepískli.

+1/0
29.12.2014 16:02

J43i86n81d17ř90i66c32h 81T19ů19m68a 1884942287338

Víte, nízká rychlost sama o sobě nestačí ke katastrofě. V pilotním výcviku i v praxi se běžně cvičí vyrovnání letounu z pádu na minimální rychlosti. Obvykle se letoun pouze prosedne a ztratí nějakou výšku.

+4/0
29.12.2014 16:10

M70i87c93h14a13l 71F85i62n15s82t95e21r23l79e 7389820613638

Popravdě mne to taky napadlo, bohužel nejsem profesionální pilot a tak nedokáži posoudit, jestli je udávaná zachycená rychlost kritická - zvláště, když se posléze letoun odmlčí..., každopádně bude asi moudřejší večera vyčkat na další informace.

+1/0
29.12.2014 16:39

L38u96k80a34s 74C18o82d44r 6388312480771

Problem je v tom, ze je ta rychlost i po zapocitani komponenty protivetru hodne blizko padovky. Kazdopadne uvidime, jestli se v nasledujicich dnech neobjevi dalsi informace, protoze je to cele nejake divne. Jsem zvedavej, co se nakonec vysetri.

+1/−1
29.12.2014 16:04

J98i91n55d16ř54i10c74h 79T11ů58m57a 1334752337948

Viz odpověď panu Tyčkovi.

0/0
29.12.2014 16:14

L55u19k11a79s 36C16o35d66r 6318512460231

Jiste, tohle je zaklad pilotniho vycviku a i ja jsem s ruznymi letadly (pravda, pouze kategorie GA) vybirat pad zkousel - nebylo to nic zas az tak sloziteho. Ale prijde mi krajne neobvykle, ze by nekdo umyslne privedl velke letadlo plne lidi takhle blizko padove rychlosti, dost mozna az k aktivaci alpha protection, pokud teda uz nebyli v alternate law (minimalne by ho na domaci bazi cekal zajimavy rozhovor s inspektory a fura neprijemneho papirovani).

0/0
29.12.2014 17:57

J85i30n67d43ř64i23c36h 83T13ů64m17a 1344382177818

Nemám k disposici pádové rychlosti tohoto typu (ono to taky závisí na aktuální váze letounu, jak jistě víte) takže nemohu posoudit, jak blízko minimálky byli. K disposici máme (snad) pouze rychlost vůči zemi a aproximovanou rychlost větru v dané oblasti a výšce. Skutečnost se může značně lišit. Přemýšlel jsem o zde často zmiňovaných zamrzlých Pitotových trubicích a považuji to téměř za vyloučené. Jednak v této výšce je teplota pod -50 stupňů Celsia a při této teplotě se silná námraza prakticky nevyskytuje (nejsilnější bývá těsně pod nulou). Výjimkou jsou bouřkové mraky, ale nelze předpokládat že v nich "brouzdali". Mohli sice prolétnout oblastí silné námrazy při stoupání, ale těžko si představit, že by tři Pitotovy trubice plně zamrzly s tou samou hodnotou dynamického tlaku. A jakoukoliv diferenci mezi třemi hodnotami by systém okamžitě hlásil jako závadu Navíc by v takovém případě na budících "zamrzla" rychlost stoupání a piloti by se museli zákonitě podivovat, proč v horizontu letoun nezrychluje. Regulátor tahu by na takovou situaci navíc reagoval právě opačně - zvyšoval by výkon motorů až na limitní hranici.

+3/0
29.12.2014 18:38

M62i78c48h57a57l 50F23i36n35s36t50e22r71l72e 7359340633188

Pokud jste kapitán Tůma, který v letech 2002-2008 působil na linkách ČSA, tak bych Vám rád poděkoval za bezproblémové lety mezi Prahou a Dublinem, jež jsem měl tu čest v tomto období poměrně pravidelně a často absolvovat. Znám ještě jednoho pilota Tůmu, který kdysi působil, coby vojenský pilot u nás v Bechyni a posléze měl zakotvit na civilních letounech..., alke to jen takové odbočení, za které se diskutérům omlouvám. ;-)

+6/0
29.12.2014 16:50

J86i88n58d42ř25i92c19h 48T49ů90m90a 1114752517288

Jste hodný, ale to byl jmenovec Pavel nebo Marek Tůma. Toho jména jsme tam byli čtyři. Asi to nějak souvisí s létáním, můj otec i bratr tím byli taky postižení.:-)

+5/0
29.12.2014 18:42

P33a71v86e81l 93L87e71p71e92n42k16a 5246111645203

Snad by i věděli co dělají a kam mohou až zajít? Nebo je pro to nějaké jiné vysvětlení?

0/0
29.12.2014 21:19

J77i40n52d26ř51i27c32h 30T62ů55m47a 1194112327458

Samozřejmě. I kdyby si tu rychlost špatně stanovili, na dopravních letounech je zařízení, které Vás chrání před pádem následkem nízké rychlosti. Když se blížíte kritickému úhlu náběhu (se snižující rychlostí se letounu zvedá příď, aby se udržel vztlak na křídlech) začne vám (a pořádně) vibrovat řídící páka. Když ani na to nezareagujete a úhel stoupá, zařízení samo potlačí řídící páku dopředu.

+1/0
29.12.2014 21:47

L33u60k97a92s 47C11o47d51r 6698302240271

Jste si opradvu jisty, ze maji Airbusy rady 320 stick shaker? Pokud je mi znamo, tak stick shaker nemaji a alpha protection funguje jenom pokud letadlo pracuje v rezimu normal law (pokud se letadlo dostane do alternate nebo direct law rezimu, tak naprosta vetsina ochran a automatizaci nefunguje).

0/0
30.12.2014 2:52

J64i98n19d78ř17i83c38h 22T59ů58m59a 1104112117518

Psal jsem obecně o dopravních letadlech. U lerounů řízených "joystickem" samozřejmě klasicý "stick shaker" být nemůže, ale jistě je nahrazen jinou signalizací. Nelétal jsem Airbusy, takže Vám přesně neřeknu jakou. S těmi alternativními režimy řízení máte sice pravdu, ale nelze předpokládat jejich užití po delší dobu při standardním linkovém letu. Kdyby měli piloti nějaké technické problémy, jistě by je nahlásili a nehnali se do bouřky.,

0/0
30.12.2014 10:13

L33u36k55a78s 69C49o57d19r 6558252180261

Pointa je jinde - k prechodu k alternativnim rezimum rizeni dojde prave az behem problemu (pokud tedy vyloucime situaci, kdy piloti sami vypnou dva ADR). Napriklad v tehle vysetrovaci zprave (byt se nezabyva turbulenci zpusobenou cb, ale turbulenci v uplavu) je velmi dobre popsana situace, kdy se cela vec posadce malem vymkla z rukou a nebylo prilis daleko k destrukci letadla...

http://www.tsb.gc.ca/eng/rapports-reports/aviation/2008/a08w0007/a08w0007.pdf

0/0
30.12.2014 10:37

J18i40n87d82ř94i36c10h 66T31ů53m76a 1394342727198

Pokud by vlétli do bouřky na minimálce, pak by to jistě byl problém. To si ale nedovedu představit. Ubezpečuji Vás, že dost dlouho předtím, je adrenalin na hodně vysoké úrovni. Navíc, pokud v té chvíli stoupali (jsou nějaké protichůdné informace, zda dostali povolení) velmi pravděpodobně by nastavili optimální rychlost stoupání, která je dost bezpečná.

+1/0
30.12.2014 11:22

L84u74k10a96s 91C46o59d24r 6248232510541

S tim samozrejme souhlasim. Uvidime, co se zjisti z FDR a CVR. Dekuji za prijemnou vymenu nazoru a preji prijemny zbytek dne do Evropy, tady v Asii uz je noc. Ted uz jdu konecne offline.

0/0
30.12.2014 11:28

P76r17o89k63o62p 98K67r29a81s70n74y 1632735100433

Putin tam zas měl zelený mužíčky.

+1/−4
29.12.2014 14:10

A29l78o59i26s 53M96a40t71o44u54s27e25k 6781581259736

ET../

0/0
29.12.2014 15:22

R69o53b81e32r59t 41P89u23č39í66k 5521364240982

Amíci si na blízké základně zase hráli s laserovým dělem. Onehdá se tady chlubili jak perfektně funguje.

+3/−13
29.12.2014 14:06

J45i33ř91í 13D39v44o64ř95á96k 5578463458540

Už si konečně najdi na klávesnici , jak se píše přehláskované u .Ať se můžeš podepisovat správně.

+21/−1
29.12.2014 14:11

L18i44b83o87r 70B65l96á14h20a 6919766833

R^;-D

+1/0
29.12.2014 19:13

A87r88t45u85r 85D53e13n57t 4443190921338

Chlape, tohle je už diagnóza :-P

+1/−1
29.12.2014 19:49

K75o29s80t18a72s 55C34h85a23r85a81l77a55m78b81i69d26i94s 9358416246293

..no a to ještě pátrači z Novy vypátrali,že se jednalo o boeing,     http://tn.nova.cz/clanek/zpravy/zahranici/konec-zahady-nasli-jsme-ztraceny-boeing-airasia-tvrdi-patraci.html

+1/0
29.12.2014 14:02

M50i54c28h19a20l 13F42i87n20s97t50e59r21l50e 7849880403638

Proč mne to nepřekvapuje...:-/

+1/0
29.12.2014 14:05

M66a89r69e12k 17F66l40e17k71a42č 1407482830611

Páč pro ty hňupy je boeing prostě označní pro jakékoliv dopravní letadlo;-D

+7/0
29.12.2014 14:09

J58i48ř47í 61D78v13o41ř10á56k 5708243888500

A co chceš po TV B&B ( barbíny & bukvice ) ?

+7/0
29.12.2014 14:13

A64r72t59u98r 76D28e46n46t 4443370331398

;-DR^

0/0
29.12.2014 19:50

J44o50s40e57f 13V84a22l86a 9840973393863

situace je hodne podobna AF 447 z r. 2009, tenkrat to byla A 330-203 a pricinou byla nedostatecna rychlost letadla v bource na zaklade matoucich nespravnych palubnich udaju

0/0
29.12.2014 13:51

M37a83r41t88i52n 76N13e68r46m53u11t 9677357388859

to jsem nikdy nepochopil, jak může někdo takhle slepě věřit údajům rychloměru - místo aby nechali motory pracovat jako normálně, stáhli je a naopak brzdili. Kromě toho ověřování výšky a rychlosti voláním na letiště, kde jim nahlásí údaje z palubního rychloměru, je taky dobrý folklor

0/0
30.12.2014 8:31

J52i37n85d23ř20i24c31h 43T62ů10m52a 1534852117128

Budete se divit, ale i to je v létání možné. Kdysi, při cestě z Chorvatska malým sportovním letounem se mi zasekl výškoměr. Nemít možnost zjistit od věže v Ljubljani skutečnou  výšku z odpovídače, byl jsem v hodně velkém průšvihu.

0/0
30.12.2014 11:45

M65a66r43t71i70n 92N85e56r93m66u33t 9647917898489

a proč pilot nemá k dispozici přímo ten odesílaný údaj?

0/0
30.12.2014 11:48

J72i31n74d97ř69i58c97h 83T28ů72m16a 1494782887108

Jedním z důvodů je to, že odpovídač je poměrně "mladé" zařízení, které není kompatibilní s konstrukčně staršími přístroji (mluvím o malých a starších dopravních letounech). Druhý je, že pilot musí s výškoměrem pracovat - v určité výšce se údaje výškoměru řídí podle místního tlaku přepočítaného na hladinu moře, v určité podle stadardního tlaku 1013 mB. Odpovídač používá pouze standardní.

0/0
30.12.2014 13:40

T33o27m66á44š 87B44e33n62e66š 4926658798914

Výškové větry o rychlosti 200 km/h v jedenácti kilometrechvýšky nejsou nic výjimečného. Usuzovat na rychlost podle pozemního radaru tedy není relevantní.

+8/0
29.12.2014 13:45

L55u86k58a38s 53C23o36d30r 6788862410521

Je to velmi relevantni, a to z nasledujicich duvodu:

1) U rovniku se zadny 200km/h jet stream nevyskytuje a z principu veci ani vyskytovat nemuze

2) Vitr v prislusnych hladinach byl v dobe incidentu 270/20, respektive 270/30

Co to v praxi znamena, si predpokladam spocitas sam :-)

0/0
29.12.2014 14:56

L66u81k24a98s 63C52o17d67r 6928432160961

Tohle video je dobre pro predstavu, jak vypada rekonstrukce letecke nehody podle FDR a CVR, pri ktere dojde ke ztrate kontroly nad letadlem v bource. Predem upozornuji, ze jde o jiny typ letadla, a udalosti pri vcerejsim letu mely s nejvetsi pravdepodobnosti naprosto odlisny prubeh, Ale troufam si rict, ze laikum vnese trochu svetla do toho, co jsou nebo nejsou piloti v krizove situaci schopni delat...

https://www.youtube.com/watch?v=9uJHIzXQWXk

+5/0
29.12.2014 13:37
Foto

J57a11r13o48m68í17r 15H13l77u16b38e40k 2236760954641

Ještě je šance, že nouzově přistál v pralesích na Sumatře a přeživší hledají cestu k pobřeží. To je ta lepší alternativa. O té horší raději psát nebudu.

0/0
29.12.2014 13:37

J61a78k54u39b 35S90e31m61e19r62á12d 2497586221971

tam se zrejme muselo stat uz neco ve vzduchu...hlasit mayday je prece prvni, co piloti musi udelat kdyz zacnou problemy

0/0
29.12.2014 13:28

L21u80k61a80s 51C20o86d60r 6718812370741

Naopak, to je az to posledni. Pro pilota jsou priority v tomto poradi - aviate, navigate, communicate.

+2/0
29.12.2014 13:32

J59a53k82u85b 86S56e51m15e23r88á75d 2717666791511

hmm no je pravda ze informaci o posledni poloze vlastne na zemi maji z radaru

0/0
29.12.2014 13:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.