Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Návod na posílání dětí do zvláštních škol se změní, psychiatři se bouří

Ministerstvo školství chce změnit postup, podle kterého se rozhoduje o umístění žáků do praktických (dříve zvláštních) škol. Kromě IQ se zohlední i prostředí, ze kterého dítě pochází. Školní psychologové chtějí k tomu využít americkou metodu, podle psychiatrů je ale pro tento účel zcela nevhodná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M20i34r25o72s24l67a65v 16W65a23i27d27i21n97g84e52r 9338795572367

Mentální integrace je zločinem na obou stranách fronty. Učil jsem dvanáct let ve zvláštní škole a teď učím na základní škole. To, co chceme dnes po dětech na základní škole, jsme kdysi chtěli ve zvláštní. Především se ale jednalo o školy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Při osmi žácích ve třídě je možné se věnovat jak dětem s podprůměrným intelektem, tak těm které trpí například jakoukoliv formou autismu.  Děti vycházející ze školy, která byla "ušita jim na míru", byly šťastné a chtěly se dál vzdělávat. Tento fakt je ovšem velmi těžké vysvětlit "odborníkům" z MŠMT, kteří se domnívají, že když se dítě bude učit zpaměti, později mu v paměti nezbude místo na důležitější věci. Učením se v mozku vytvářejí a utvrzují spoje, z nichž jedinec profituje po zbytek života. Pokud nechám děti, aby se učily zpaměti telefonní seznam, bude to pro ně prospěšné, ale ne užitečné. Pokud je nechám učit Vrchlického, bude to pro ně jak prospěšné tak užitečné. Ovšem díky novým metodám produkujeme převážně děti, které se vzdělávat nechtějí, protože kolem sebe vidí, že prolézt se dá kdykoliv. Ti chytří nám pak zdrhnou na gymnázia, která se stala školami pro jednooké. Není na čase už s tím začít něco dělat?

0/0
14.12.2014 18:22

F86r13a27n92t25i72š10e22k 71E52l67i54á95š 6127383255936

Když dáte k normálním dětem žáka obtížně vzdělatelného, nikdy se nestane, že by se ten obtížně vzdělatelný přizpůsobil a zlepšil svůj prospěch. Naopak ve 100% případů klesne prospěch těm normálním, protože si všimnou, že uspějí i s minimem námahy. Nikdy se nesetkáte s jiným výsledkem. Důvodem je zřejmě to, že všem nám je vrozena touha mít maximální úspěch s minimem námahy. Říkává se tomu i lenost.

+4/0
12.12.2014 0:09

B80ř93e36t10i22s79l96a84v 86Š45í21m93a 9964611562

Ne, vsem nadanym detem neklesne prospech, jen se toho mene nauci, mohou se ve skole nudit atd., protoze se vyuka zdrzuje s pomaleji chapavym zakem. 

Prospech jim muze klesnout na gymnaziu, kdy s udivem zjisti, ze se jiz museji ucit a ze treba zaci z jine skoly nebo tridy toho za zakladky vedi vic.

+2/0
12.12.2014 1:37

I16n38k33a 31H96o79l97í94k64o93v93á 5700590724257

Tak za 1) do praktické školy ( dříve zvláštní ) může být dítě zařazeno až po souhlasu rodičů. Takže to neustálé tvrzení, že tam dávají učitelé cikány rovnou, to není pravda. Jenže proč by je tam rodičové nedali, dobře ví, že se tam po nich nechce tolik učiva jako na ZŠ. Za 2) stačí jedno cikáně či jiný nepřizpůsobivý žák a rozhodí třídu raz dva. Za 3) pokud jsou ve třídě slabí žáci a učitel by se jim měl více věnovat při počtu 30 dětí, zanedbá tím výuku těch výborných a průměrných, ze kterých by ještě mohli být časem lepší. Bez pomoci spadnou k těm horším. Za 4) neustále nám vnucují názor, že cikáni jsou u nás diskriminováni. Kdepak, je to naopak a mám pocit, že je jich tu čím dál tím víc. Takže by konečně mohli ti nahoře vymyslet něco, aby začali konečně dělat a starat se sami o sebe a své početné rodiny a nežít z našich daní! Tohle etnikum se nedokázalo přizpůsobit mnoho let, kdežto děti cizinců, které jsou nyní na našich školách se přizpůsobit dokázaly a studují i na SŠ a VŠ. Jak je to možné, že to dokážou za mnohem kratší dobu? Asi tím, že jim nikdo necpe desetitisíce za nic!!

+10/0
11.12.2014 22:26

F94r55a37n39t98i62š98e66k 74E32l30i17á38š 6367873275736

Máte svatou pravdu. Proč to nechápou někteří tupečci z ministerstva? Těm romským neziskovkám rozumím. To jsou takové pijavice přisáté k Romům a těžící z jejich problémů.

+8/0
12.12.2014 0:11

J90a20n48a 67L78a17n27g23o81v98á 2715156270193

Oni to možná chápou, ale musí vykazovat nějakou činnost. A ti, co prosazují multikulti, zase potřebují zdůvodnit svou existenci (rozuměj teplá místečka v administrativě). Nadané děti byly vždycky v nevýhodě. Já na školu nespoléhám. Ta vám jen pohlídá děti a možná, MOŽNÁ je přitom i něco naučí.

0/0
14.12.2014 20:47

R47o21b71e49r65t 66M67á61s93l16o 1701581977767

Za většinu ekonomické aktivity v zemi je odpovědná pouze ta část lidí, která přesáhne určitou hranici IQ (cca 108 bodů), ti ostatní se pouze vezou na jejich aktivitě. To jestli se nám za obrovského úsilí podaří zvýšit části populace IQ třeba z 85 na 90 (ovlivnit lze jen kulturní složku IQ nikoliv genetickou) k udržení stávající prosperity naší společnosti téměř vůbec nepomůže. Dobrý vzdělávací systém by se naopak měl zaměřit na:

1. Na předvýběr vysoce inteligentních žáků v období okolo 7-mi let. Těmto potenciálním tahounům vědy atd... by se mělo dostat opravdu mimořádné péče (třídy max. 10 žáků) a i individuálních výukových plánů dle jejich talentu. Protože to, že je někdo v 8-mi letech velmi nadprůměrný třeba v matematice vůbec neznamená, že mu stejným způsobem jdou třeba i jazyky. Klidně i osobní asistenty asistenty. Dobrým vzorem by mohlo být třeba izraelské školství.

2. Dále je potřeba zajistit aby žáci, kteří mají šanci dosáhnout někam k IQ 110 nebyli v žádném případě brzděni, tito budoucí mistři a obecně nejnižší vedoucí budou tvořit páteř ekonomiky.  Ale výuka spolu s ostatními žáky, které nakonec budou v práci řídit jim prospívá. Různí manageři atd... se z nich vyprofilují sami.

3. Žáky, kteří ruší výuku je třeba oddělit od těch, kteří se učit chtějí a naučit je především základním hygienickým návykům, aby jako roznašeči epidemií nebyli nebezpeční okolní společnosti. Osobní asistenti atd... jsou vyhozené peníze.

---------

Bohužel celá naše vzdělávací soustava se naprosto nesmyslně zaměřuje zcela opačný konec spektra studentů než by měla a přestože celá EU má plnou hubu keců o vzdělanostní ekonomice tak směřuje snad ještě horším směrem.

Jo a abych nebyl za rasistu (přestože se o žádné etnické skupině nezmiňuji) do první skupiny (s individuálními plány), lze samozřejmě zařadit i žáky s mimořádným nadáním v jiných oblastech např. hudba atd...

+6/0
11.12.2014 18:46

B71o69ř67e75k 76Ž29a78n48d34a 1570266489196

Souhlasím, až na těch 10 žáků a asistenty.  Jde především o to, žáky roztřídit. Pokud bude ve spádové oblasti 1 houslový virtuoz, nebude se kvůli němu dělat hudební třída. Speciálně nadaní žáci mohou dojíždět do školy s jednostranně rozšířenou výukou. Za "komárů" to tak fungovalo a myslím, že chytré děti neměly s dojížděním v rámci města problém. Nevzpomínám si, že by například někdo v hodině usínal.

+2/0
11.12.2014 20:54

R26o27b62e37r60t 56M23á81s95l66o 1851321607167

Já na těch asistentech netrvám. Jen mě připadá, že by byli smysluplnější zde než na opačném po´lu

+2/0
12.12.2014 11:47

F39r26a41n95t30i18š50e51k 22E41l94i38á97š 6397983865246

Pane Máslo, něco o IQ vím(jsem členem Mensy) a není mi známo, že by se jeho výše měnila jakýmkoli úsilím nebo věkem. Chválabohu, že jde o vlastnost, která je nám vrozena a kterou do malé míry lze ovlivnit vytvořením podnětného prostředí v nejútlejším věku

0/0
12.12.2014 0:16

B33ř27e56t50i44s40l77a20v 12Š84í93m75a 9134801522

IQ se meni. Nikoliv podstatne, ale rozdily jsou, prave vzhledem k veku a usili. Testy jsou zamereny dost technicky, lide, kteri casto lusti ruzne hlavolamy, sudoku atd., se casem vycvici. (Znam kluka, ktery mel IQ pouze 125, asi za dva roky ziskal 145 a mohl tedy vstoupil do Mensy.)

Otazky nejsou ve vsech zemich stejne, v USA jsou velmi rozdilne oproti Evrope.

Jsou take jine testy do Mensy, kde se IQ zjistovalo do vyse 160 a pozdeji 170... anebo do Einsteinovy spolecnosti.

+2/0
12.12.2014 1:31

B26ř22e49t31i91s60l95a39v 68Š74í14m31a 9414321572

Pane Máslo, bylo by pekne, kdyby takove navrhy byly realne, ale to bohuzel nejsou. Nase republika nema penize na potrebnou lecbu a na pomucky pro handicapovane deti, nemuze proto vydavat mnozstvi penez na skolske projekty, kdy by mozna nebyl efekt umerny vynalozenym financim.

1) Vysoce inteligentni, zdrave deti nepotrebuji osobni asistenty. Dobri az vyborni inzenyri technickych oboru a lekari z nich mohou byt stejne, ani na vyzkum je neni potreba pripravovat od utleho veku.

Deti si take maji hrat, nemit stale nejake doucovani. Potrebuji se rozvijet vsestranne, protoze je nutne mit i odpovidajici EQ, samotne vysoke IQ nestaci.

2) Zaci s IQ kolem 110 jsou v soucasne dobe s temi lepsimi ve tride bezne, do 5. tridy zcela jiste.

3) Souhlas.

+1/0
12.12.2014 1:28

R83o82b19e51r62t 15M13á64s93l85o 1621841287337

Naše republika vydává spoustu prostředků na školské, kulturní a začleňovací projekty, kde jsou výsledky velmi sporné. Navrhuji jen tyto prostředky (nebo alespoň část z nich) převédst na opačný konec IQ spektra. Hendicapovaným rozhodně nic brát nechci - těch se to netýká.

Vysoce inteligentní děti jsou v kolektivu často velmi osamělé a nemají se se svými nápady s kým podělit a rádi si promluví s někým starším kdo dané problematice rozumí.

Rozhodně jsem to myslel na základě dobrovolnosti, nikoliv zákazu her a "Čínské" drezury. Takové donucování podle mě spíš dětem danou věc znechutí.

0/0
12.12.2014 12:14

L55u74b19o59š 52C22h84l88u76m93s62k36ý 2860875758395

Je to jednoduché. Rychlost kolony vozidel je dána rychlostí nejpomalejšího z nich.

+1/−2
11.12.2014 16:08

K19a46r87e53l 11B20l65á60h28a 6476227574554

na druhou stranu u vetsiny deti jako jedna z moznosti motivace funguje soutezivost. Takze mene nadane dite se bude casto vice snazit, aby se dotahlo. Stejne tak ho budou motivovat i rodice. Kdyz bude prumerne dite ve tride nejlepsi, tak ho to nijak motivovat nebude. Nic neni cernobile a jednoduse v nasem skolstvi na nasim rozpoctem nevymyslite system, ktery bude idelani pro vsechny deti. Vzdy to bude pouze o tom, koho budete preferovat a koho obetujete.

0/0
11.12.2014 16:15

L45u38b75o77š 15C22h98l94u70m88s20k71ý 2930155248885

Tady ovšem nejde o preferování, nebo obětování. Tady jde o přizpůsobení výuky schopnostem žáků, což ony zvláštní školy, alespoň částečně, řešily. V populaci je určitě 10% dětí, kteří by celou devítiletku zvládly za 6 let. Jsou ale bržděny tím normálním průměrem. Dobrá, to je dáno naším nepružným R-U školským systémem. Nebudeme mít pětadvacetileté profesory, jak je to možné v USA. Ale tyhle děti budou po integraci všech do "normálních" tříd přibržděny ještě více. Podle porovnávacích vědomostních testů se stále propadáme. A to prý chceme budovat nějakou vědomostní ekonomiku.:-/

+5/0
11.12.2014 16:40

K35a28r24e88l 63B75l26á96h73a 6326447184584

Ale my se propadame z uplne jinych duvodu. Ja proti zvlastnim skolam nemam zhola nic. Ani netvrdim, ze ta pripravovana zmena je v poradku a neco vyresi. Ja osobne bych daleko vetsi duraz kladl na predskolni vychovu, povinnou dochazku do skolky u deti, ktere by podle nejakych testu vyrazne zaostavaly apod.

+2/−1
11.12.2014 17:06

F41r14a98n37t43i41š64e86k 58E81l74i76á44š 6487573775806

Hlavním důvodem propadání je lenost rodičů utvářet podnětné prostředí  v batolecím věku potomka a potom lenost dítka.

+3/0
11.12.2014 17:12

L16u14b51o70š 91C29h97l68u90m68s22k77ý 2130825768895

Ty problémové děti o kterých mluvíme nechodí do školy, natož aby chodily do školky, kam by je museli rodiče vodit. Ti před osmou hodinou nevstávají. To by stát musel zaměstnat tak, odhaduji, 20k rodinných asistentů.

Kde vidíte důvod znalostního propadu u našich dětí?

+4/0
11.12.2014 17:58

F39r83a20n44t60i73š58e11k 76E45l49i21á29š 6377683295916

Pane Bláho, bohužel se mýlíte. Funguje to přesně opačně. Ty nadané děti se přestanou snažit když vidí, že ti nenadaní prochází školou pohodlněji.

+6/−1
11.12.2014 17:10

B25o39ř66e86k 48Ž84a11n68d51a 1710526189546

Nebo se přestanou snažit aby moc nevyčnívaly.

+1/0
11.12.2014 20:56

F97r96a86n97t19i72š66e46k 55E40l91i68á25š 6827573565716

Nikoli, pohodlnost je nám každému vrozena.

0/0
12.12.2014 0:18

B41o52ř57e21k 66Ž47a32n58d89a 1970196749186

Nebo ty chytré bude šikanovat, jak už tu v diskuzi padlo. Já jsem rád, že za mých "studií" měla ZŠ tři úrovně tříd.

+3/0
11.12.2014 20:55

A12n15n91a 31V47e51s34e30l28á 3949620551690

Moje kamarádka učí na zvláštní škole. Děti z romských rodin postrádají veškeré návyky. Nemají hygienické návyky, neumí si rozplánovat peníze na celý měsíc , žijí dokud mají peníze , takže děti do školy nosí týden svačiny a potom jsou hlady. Nemají slušné vychování , na sídlišti je toto normální , o nic lépe na tom nejsou ani bílí . Má smysl vzdělávat lidi, kteří se nehodí k ničemu jinému než k úklidu či na kopáčské práce.

+8/−2
11.12.2014 15:46

V98o73j27t32ě12c52h 22R79o39z98s60í43v41a59l 5630493285744

ano

+2/−1
11.12.2014 15:50

A71n47n38a 85V76e93s45e16l32á 3519230571940

Představte si , že máte nadané dítě , chodí do školy s dítětem, které nepochopí kde se má napsat měkké tvrdé i  a učitel se mu musí neustále věnovat , je vidět , že se mu rodiče nevěnují a žák brzdí celou třídu . Co uděláte ? Já bych dala své dítě pryč , na lepší školu , kde dítě bude mít rozvoj.

+10/0
11.12.2014 15:54

F65r95a47n57t41i66š94e66k 62E37l71i15á41š 6867153905696

Převedl bych své dítě na jinou školu, kdyby se do její třídy dostal nějaký Rom nebo Cikán.

+5/0
11.12.2014 17:13

I80n98k30a 16H82o32l70í86k50o38v66á 5450890384267

A teď si představte, že ve třídě jsou taková 3-4 cikáňata, plno nevychovaných děcek ze soc. rodin a ve třídě 30 žáků. Ve třídě je to jak v putice, je cítit cigaretový puch ( jasně, že s dávek na cigára a chlast je ) a "ten jiný" a v tom jsou děti ze spořádaných slušných rodin. A navíc tohle má učit učitel. Lituji jak učitele, tak ty slušné děti. Musí tohle denně trpět. Já bych své děti z takové třídy dala jinam 100%. Ale co když to vždycky nejde?:-/

+6/0
11.12.2014 22:41

A51l64i77c45e 21N15o17v60á78k88o18v19á 9660800443166

Celé je to nesmysl. Aby se stát zbavil odpovědnosti a vlk se nažral......, tak odpovědnost hodí na učitele. Řešit romskou otázku tímto způsobem, není řešení. Řešní je jediné, že v naší zemi budeme mít stejná práva a povinnosti všichni. Neustálé protěžování jedné skupiny obyvatel, je diskriminace. Řešit špatné podmínky v rodině má sociálka a ne učitelka.

+9/0
11.12.2014 14:28

J39a25r61o70m23í37r 87K81r73á76l 4690909384379

R^ Tak.  Pokud to někdy začne učitelka řešit, ještě jí nakonec přijdou dát rodiče přes hubu. :-/

+7/0
11.12.2014 15:01

F31r72a98n54t63i75š19e69k 78E64l72i48á50š 6267733235136

Zvláštní školy by měly být určeny pro obtížně vzdělávatelné nebo nevzdělatelné žáky. Hlavně žádná diskriminace.

+11/0
11.12.2014 13:13

F16r15a31n37t30i37š67e13k 23E75l95i70á44š 6447263325516

Jestli chceme udělat něco pozitivního pro náš vzdělávací systém, nesmíme nikdy obtížně vzdělávatelné žáky dávat mezi ty normální. Blbost je nakažlivá.

+7/−2
11.12.2014 13:16

P67e45t20r 21A26g67u96l69á45r 4967968740864

Lenost ještě nakažlivější.

+7/0
11.12.2014 13:34

F71r17a60n72t62i84š17e10k 11E44l40i50á49š 6987223975446

Lenost není nakažlivá. Líní jsme všichni od narození.

0/−3
11.12.2014 17:06

L58u38b12o91š 89C47h33l66u83m40s69k38ý 2360145888205

Lenost je motor pokroku.

+1/−1
11.12.2014 23:13

B70ř80e41t25i50s66l11a78v 69Š75í67m84a 9714111772

Lenost v primerene mire, kdy se u toho take premysli, ta je motorem pokroku. :-)

Obavam se, ze diskuteri mysleli lenost, jejiz "obeti"  jsou schopne jen parazitovat.

0/0
11.12.2014 23:26

A50u58g87u22s78t 57F80o72r46m82á43n26e13k 6695229230946

Psychiatři zřejmě nepochopili, že co je americké, je to nejlepší na světě. Tím se řídí vlády po převratu. Jen jedno jaksi opomíjejí - platy v USA.

+2/−1
11.12.2014 13:01

L33i86b73o47r 24M10o57h91o36u33t 3316247798482

Navrhuji tento model vyzkoušet na vzorku dospělé populace: Dienstbier,Kalousek,Benda,Klaus,Jandák ...;-D

+6/−1
11.12.2014 13:01

P93e81t62r 28S78v48o91b19o62d88a 7182931414

Ja jsem zacal "studijni karieru" jeste za komancu a i na "normalni" skole se za me rozdelovalo to trid A. B. C. podle schopnosti. Svete div se ve tride A vetsinou koncili inteligentni deti inteligentnich rodicu casto napr. s VS vzdelanim. Ve tride C vetsinou koncili "pomalejsi" deti casto "pomalejsich" rodicu vetsinou z rad delniku a prodavacek. Takze i "normalni" skola asi diskriminovala hloupe, pomale a lajdaky ? No kdyz si predstavim ze by tenkrat v jedne tride skoncil zak kategorie C a zak kategorie A tak si to nedokazu ani predstavit napr. v 8 tride. A rozhodne to nebylo tim ze by ucitele Acka nejak lip pripravovali nebo Cecka diskriminovali. A to prosim bylo za komancu kdy jaksi vsichni pochazeli z temer stejneho prostredi (rozumej ve fronte na banany stal jak inzenyr tak delnik od pasu)

Vydim to tak ze holt vsichni muzou klidne chodit na jednu zakladku ... ale asi na dost zakladkach vznikne trida kategorie D ,, pripadne to co pujde "zachranit" ze z C presune do B a potom se k tomu zbytku C doplni trochu beznadejneho odpadu.

+3/−5
11.12.2014 12:05

B16o49ř97e18k 57Ž61a72n60d84a 1370396369576

Nevěřím, že to bylo na všech školách, ale nápad "komárům" chválím. Integrace žáků různé úrovně není správná cesta.

+6/−1
11.12.2014 12:12

J39a30r51o34m59í58r 66K43r49á44l 4490509424749

Koncem 60. let to bylo na školách běžné, pak se od toho kdovíproč upustilo.

0/0
11.12.2014 12:21

B23o33h83u38s30l68a50v 52H38a24v72r61á16n87e18k 6533327912

O tom jsem nikdy neslyšel. Mimochodem, chodil jsem do déčka. Hodně nás šlo na gymnasium, mnozí i na VŠ. O tom třídění slyším poprvé, vždy jsem si myslel, že to bylo nahodilé.

+2/0
11.12.2014 18:04

J31a18r71o67m38í38r 59K37r97á66l 4150579664249

V hradeckém kraji to bylo téměř na všech školách s výjimkou těch, kde byla jen jedna třída v ročníku.  Jeden z mála experimentů, který byl k užitku.

+1/0
12.12.2014 7:51

L86a69d47i60s52l11a15v 88H87a77š23k19a 4863956591550

když to vydíte, byl jste nejlíp v C;-D

+4/−1
11.12.2014 12:29

P40e89t26r 58S21v66o40b55o94d55a 7782921694

Kdepak byl jsem kvuli tomu B. V matice, fyzice a technickych predmetech jsem byl nejlepsi v rocniku ale presne ta cestina a a par dalsich veci me to pohnojili ;) To me ostatne jak vidite zustalo dodnes .. vystudoval jsem uspesne VS, ale kdyz jsem daval diplomku ke korekture tak jsem malem dostal par facek :D

+3/0
11.12.2014 12:38

L82a46d79i56s58l74a46v 49H57a10š31k85a 4423296931530

to potom ano:-)

+1/0
11.12.2014 12:50

L28i51b62o76r 51M36o24h40o18u13t 3306387908652

V C jste asi byl VY- když vYdíte!;-D;-D:-)

+1/0
11.12.2014 13:02

F96r31a22n28t15i40š42e62k 37E31l23i15á82š 6887943715776

Pane Hašku, když děláte hrubé chyby, vy jste studoval zvláštní?

+2/0
11.12.2014 13:17

E46v46a 11S76e14h26n25a27l55o32v49á 2471541546178

Eliáš---on pan H. upozorňuje na chybu v textu pana S.

:-)

+3/0
11.12.2014 14:36

F58r90a13n10t72i23š24e63k 20E64l23i41á63š 6467533355456

Aha, už to vydím. Díky, nějak jsem si nevšiml.

0/−1
11.12.2014 17:08





Najdete na iDNES.cz