Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mapa pokroku místo školních známek? Děti jsou nadšené, rodiče nechápou

Místo žákovské knížky mapička, která přesně zachycuje, jak na tom v daném předmětu žák je. Tak nějak by v budoucnu mohlo vypadat hodnocení, které školáky nerozděluje jednoduše na pět škatulek, ale ukazuje jejich konkrétní pokroky. V současnosti webovou aplikaci Mapy učebního projektu v Česku využívá 158 škol.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L34u24k66á78š 17M45a10r54š81á96l13e18k 6423144174976

Neměli by si to trochu ujasnit?

1) "Hodnocení akcentuje posun daného žáka, nenálepkuje ho, nesrovnává s ostatními."

2) "Rozkliknousi vlákno a vidí: ‚Tady mi to nejde, tady jsem dál než Pepa.‘ Rády se navzájemporovnávají.“

"

+1/0
9.12.2014 10:51

J25a76n22a 56S76t47e47p95a46n70e49k 8668353923629

je to konecne pokrok ve vyucovani deti. znamky je znervoznuji, ale pokrok ve studiu jim umoznuje v klidu dohanet urcite body, kde potrebuji pridat. jelikoz vim, ze hodne rodicu uz dava prednost bezstresove vychove deti, nechapu, proc je chteji i nadale vystavovat stresu ve skole... ? :-)

0/0
5.12.2014 19:51

T24o36m71á94š 56B57l70a19h79o66š 6306827695660

A co bude na VRCHOLU?

Smete je lavina, dojde jim kyslík ?

A ti hloupí co zůstali v základním táboře, ti budou vysmátí ...

0/−2
3.12.2014 19:34

M33a16r78c97e33l34a 51Z61a29j24í86c76o69v41á 1452948430294

Jaká je funkce známky? Motivovat žáka nebo předat rodičům informaci, jak jeho potomek zvládá požadované znalosti?

Co budou dělat rodiče se základním vzděláním, kteří mapám neporozumí?

Co budou dělat rodiče bez přístupu k webu?

+3/−2
3.12.2014 18:05

T88o43m87á81š 70B19l59a49h54o67š 6426897555630

Co budou dělat děti v dospělosti, kdy žádné Mapičky mít nebudou, ale budou vystaveni tvrdé konkurenci ? ... Raději nedomýšlet ...

+1/−1
3.12.2014 19:35

J77a38n23a 64S70t67e11p67a21n61e17k 8578173793869

az deti dospeji, budou samy vedet, jak si mapovat progres. a vy jim v tom nebudete umet poradit... :-P

+1/0
5.12.2014 19:52

J38a72n83a 32S11t93e35p78a51n45e69k 8478823783829

budou se to muset naucit. uceni jeste nikomu neuskodilo...:-)

0/0
5.12.2014 19:55

M29i38c67h32a97l 41Ř28a80d33a 1741277301317

Jako pedagog rozumím mnohým otazníkům i pochybnostem, které se v komentářích objevují. Způsob hodnoceni popsaný v článku prakticky neznám - s čím ale mám bohaté zkušenosti je procentní a slovní hodnocení. Musím říci, že vnímám, že i přes počáteční rozpaky jej jak žáci, tak i jejich rodiče kvitují a oceňují daleko . V tomto smyslu jsem i rád, že se objevují pokusy něco s hodnocením udělat. Je přirozené, že nám to jde mnohdy proti srsti, protože jsme nic jiného ani nezažili. Podstatné ale je, zdali prospívá dětem. Pokud se ukáže, že ano, bude přeci lepší je používat, než si za každou cenu držet "starej dobrej model". Pokud chceme pozitivní změny ve školství, potřebujeme dávat těmto věcem prostor, aby se ukázalo, zdali je to něco smysluplného a prospěšného, nebo jde jen o výmysl, který nic moc nepřináší. Dejme tak tomu šanci to alespoň vyzkoušet!!

+2/−1
3.12.2014 17:43

M35a74r23c11e79l62a 25Z93a58j66í53c69o51v59á 1702298110304

Ano, dát prostor pro experiment. Ale řádně zdokumentovaný a s měřitelnými výsledky. A porovnání s klasickým modelem hodnocení.

Ovšem zavádět něco, protože se to dětem líbí, je absurdní. Jistě by se jim nejvíce líbila 45minutová přestávka a 10minutová výuka.

+6/0
3.12.2014 18:08

J28a87n37a 42S77t88e83p80a55n20e91k 8598573833729

vidim, ze podle vas deti maji jen jedno pravo. drzet usta a krok...Rv

0/0
5.12.2014 19:58

V14á52c76l31a67v 67A30n63d88ě70l 9719236623553

Zkoušet můžeme lecos, ale klasické známkování asi zůstane nejvhodnější. Zatím stále experimentujeme, ale úroveň znalostí stále klesá. Drasticky už se to  projevuje i na vysokých školách. Snažme se zvyšovat znalosti dětí a studentů a nezabývejme se nepodstatnými blbostmi!!

0/0
3.12.2014 21:39

L81u56b60o32š 54T97i41c92h91ý 3957338264973

Jako že vytvoříme mapu pokroku v tvrdých a měkkých YI, po které se bude stoupat k vrcholu? Kde je ten vrchol? Co když se žák nanaučí jedna vyjmenovaná slova, ale ostatní bude umět? Jak se to projeví v postupu k vrcholu?

Je to celé nebetyčná blbost. Mnohem lepší by bylo představit si vzdělávání jako skládačku, puzzle. To by mnohem lépe znázorňovalo dosažené znalosti. Ale v praxi by i ta skládačka byla blbost.

btw: Myslíte, že byste v iy došel na vrchol?

+2/0
3.12.2014 16:47

L16u15b12o97š 18T69i95c47h16ý 3937968424613

to patřilo pod příspěvek Ondřeje Šrubaře

0/0
3.12.2014 16:48
Foto

R97o34s48t71i15s75l30a35v 73S62t40r36ž13í85n40e20k 2591791971512

ať to patřilo kdekoliv je silně ujeté

+1/−2
3.12.2014 17:06

O69n23d57ř86e71j 63Š53r66u18b74a61ř 1635881915986

Spis jako orientovany graf. Jak jsem psal v diskuzi nekolikrat, neco jako steom dovednosti z pocitacovych her (treba Civilizace). A yi se sklada s nekolika uzlu - vyjmenovana slova, shoda predmetu s prisudkem a co ja vim co jeste. A do uzlu - umim y/i dojdete, az splnite vsechny poduzly.

+1/0
3.12.2014 17:37

O17n54d30ř89e57j 94Š72r42u52b70a70ř 1145831645376

Ono to mimo jine odpovida i manazerskym grafum, kde pro splneni nejakeho ukolu musite splnit spoistu podukolu, ktere na sobe mohou byt zavisle i nezavisle. Samozrejme je tez otazka, jak velke ukoly davat do uzlu a ktere uz rozlozit na poduzly. Treba iy je lepsi rozlozit, protoze se sklada ze spousty nesouvisejich podukolu

+1/0
3.12.2014 17:41

P56a24v98e90l 91S84o76b61o10t51k32a 5630264

Lidé a vzdělávací systém se prostě vyvíjejí a tak je třeba přizpůsobit i systém klasifikace.

Například když jsem studoval já, tak nás na strojárnu vzali do prváku více než dvojnásobek počtu který hodlali pustit ke státnicím. Tj. na vysoké školy se mohlo dostat řekněme 20% populačního ročníku a úspěšně absolvovalo nějakých 15% (nepište mi že to nevychází, byly školy, kde se vyhazovalo daleko, daleko míň než u nás).

Na hodnocení se používala čtyřstupňová klasifikační stupnice:

1 - výborně, 2 - velmi dobře, 3 - dobře, 4 - nevyhověl.

Ale zjistilo se, že oproti kapitalistickým zemím máme málo vysokoškoláků, tak se postupně zkvalitňovala výuka a šlechtila populace až do dnešního stavu, kdy na VŠ jde polovina ročníku a většina také absolvuje (alespoň bakalářem, ale to už je také vysokoškolský titul, co na tom že za 3 roky).

No a abychom mohli lépe hodnotit tuto daleko vyšší kvalitu studentstva, bylo zapotřebí rozšířit i klasifikační stupnici:

A výborně, B velmi dobře, C dobře, D uspokojivě, E vyhovující, F nevyhovující

Tj. předpokládám, že F = 4, C = naše staré výborně, B = umí líp než pan docent a A = umí líp než pan profesor

;-D

+1/0
3.12.2014 16:40

V97á10c76l46a21v 85A33n65d39ě88l 9509556953793

Vaše úvaha je správná v tom, že počet tzv. vysokoškoláků se zvýšil, ale mnozí z nich bohužel neumí ani to co dřívější gymnazisté. Není to tedy o klasifikační stupnici, ale o tom, že mnozí vůbec pro absolvování VŠ nemají předpoklady.

+1/0
3.12.2014 21:45

P15a25v10e58l 69S11o80b27o47t64k97a 5980244

Ano, ale naopak je to o té klasifikační stupnici která musela být v zájmu masovosti a splnění kritérií výrazně rozšířena, aby i ten kdo skoro nic neví moh být poslán dál aniž by se musel kantor jít zastřelit studem nebo se vyhýbat těm kterým dal za dva.

Jak říká jedna moje příbuzná Doc.--- - jsme placení od kusu, pokud katedra nebude mít žádné studenty tak nás zrušej a ani ti dobří pak nebudou mít šanci u nás studovat, tak než bych ho tu měla ještě dvakrát, stejně lepší to nebude, tak mu to dám na poprvý za E-.

0/0
3.12.2014 22:19
Foto

O39n91d29ř48e34j 41Š55t44e51f93f33l 1920963408

Rodič neví nic, protože čtyřka od jednoho učitele může znamenat lepší výkon než jednička u jiného.

A když má dítě v třeba v sedmé třídě trojku z matematiky, co ho budete učit? Víte?

+1/0
3.12.2014 14:49

R70o27m34a58n 45Č95e14c70h45u98r92a 6622629457799

No podívám se mu do sešitu, to snad není problém...

+1/0
3.12.2014 15:41

P62a22v48e22l 71O92d72r19a49z25i24l 6504459637310

Popravdě nevím, maturanta jsem onehdá doučoval zlomky.;-)

0/−1
3.12.2014 15:45
Foto

R75o65s71t69i19s10l22a15v 62S13t19r68ž56í29n55e71k 2781201631882

kecale...

0/0
3.12.2014 17:10

M81a84r80c35e47l97a 17Z83a42j30í55c68o17v24á 1322368890914

Nekecá. Já jsem s maturantem začínala násobilkou, pak zlomky a %. Trocha geometrie a na druhý pokus maturitu dal.

0/0
3.12.2014 18:11

M35a79r49c16e84l18a 61Z34a25j88í93c52o45v39á 1802738480904

Rodič, který se stará, ví. Dnes ví se zpožděním pár dní, jak na tom potomek je prolistováním žákovské. A vidí i pokrok, či "úpadek". A mapa pokroku? Abych zkontrolovala všechny předměty budu sedět půl hodiny u PC, otvírat z jednoho předmtu i několik map. Pak budu zírat do mapy a vzpomínat, kde byl potomek minulý týden - o 3 mm vlevo a níž? Už měsíc žádný pokrok, co se děje?

Děkuji nechci.

0/0
3.12.2014 18:18

J83a46n32a 20S92t38e71p41a57n49e60k 8428953283809

jo, ze zacatku to zabere dost casu, ale casem to bude rychle a mnohem verohodnejsi pohled, nez znamka. a hlavne, dite bude pokracovat ve svem tempu, bez zbytecneho stresu... :-)

0/0
5.12.2014 20:05

V85l83a83d49a 75S98i71m72o22n81i27k 3899893843255

Co tak zeptat se ve škole, co je problém?

0/0
3.12.2014 19:51

J86i42ř74í 41U52h53e68r25e85k 2208438537608

Alternativou by místo mapy mohla být tabulka čokolády a její prokousávání!Rv

0/0
3.12.2014 14:19

J21i73ř82í 92U75h70e58r55e96k 2348728907228

Nevím proč by hlavní funkcí škol mělo být nadšení dětí a nechápavost rodičů.

0/−1
3.12.2014 14:49

L72u20b38o74š 48T81i56c42h61ý 3277668644753

Nepíše se dneska v žákovských knížkách za co je ta která známka? Není to lepší, než pofiderní postup po metách na mapě?

+3/0
3.12.2014 13:55

J37a26r68d96a 38K41o55l20c60u47n 6978346235292

Ja bych radeji uprednostnoval stale puvodni znamkovani (1-5), protoze prave klasicke znamkovani, pokud je spravne vysvetlene a aplikovane, pripravi deti na stres v beznem zivote, az vyrostou. Takhle prijdou absolutne nepripravene do sveta, kde jsou terminy dodani, zvladani vice ukolu najednou, analyza a sumarizace informaci, atd.

+2/−1
3.12.2014 13:50

O35n68d89ř18e11j 50Š39r80u58b85a21ř 1715601955286

jak pisi nize, v dnesni dobe na zamestnani pripravi spise graficke vyjadreni pomoci diagramu, nez znamka.

+1/0
3.12.2014 14:27
Foto

J59a56k26u38b 98H43á41j86e10k 1958400450118

Vás v "běžném životě" někdo známkuje 1-5?

+1/0
3.12.2014 14:53

M21a71r39c50e34l62a 30Z72a71j18í65c24o45v56á 1672818850654

Ne, jenom umí a neumí. Žádné trochu umí se nenosí." A neumí, ale doučí se" je jízdenkou k vyhazovu.

0/0
3.12.2014 18:13

V80l58a91d11a 90S81i95m24o85n92i81k 3889223693145

Pán nikdy neslyšel o hodnocení lidí v práci ?

0/0
3.12.2014 19:51

M38a68r86t56i69n 47B97o75r54a86k 2475605230638

co máte pořád s tím stresem? Aaa chápu, prostě ať si to vyzkouší, jaké to je. A´t pozná. Jen počkej až vyrosteš, to bude teprve stres. Tak jste to myslel?

0/0
3.12.2014 17:37

V25l27a81d82a 46S24i53m31o81n59i98k 3299753743815

Ne, tak to nemyslel.

0/0
3.12.2014 19:52

L28u29b58o16š 10T25i37c31h48ý 3637148504643

Jak bude učitel učit, když bude mít ve třídě pár blbců, co budou pořád na startu? Přizpůsobí látku blbcům, aby mohli postoupit na první kontrolu? Nebo těm nejlepším, aby mohli doběhnout do cíle?

Pokud bude učit pořád stejně, jako teď, tj. postupovat s látkou kupředu, jak zajistí, aby se blbci vůbec dostali na trať?

+2/−1
3.12.2014 13:29

M14a55r97e92k 79H97r22u76b12y 6717942351348

Bude postupovat stejne, jako kdyz tem blbcum dnes dava petky. Je to jenom ruzne znazorneni tehoz.

+1/0
3.12.2014 13:40

L59u76b17o24š 17T24i84c89h87ý 3387738344103

Jestli je to jenom různé znázornění téhož, tak je to k ničemu.

+1/−1
3.12.2014 14:25

O89n60d44ř82e20j 13Š65r76u14b10a35ř 1955761695426

matematici by s vami nesouhlasili. ona jina reprezentace tehoz muze velmi urychlit (případně vubec umoznit) cestu k cily. Prikladem budiz kartezske a polarni souradnice.

0/0
3.12.2014 15:20

L25u56b63o80š 74T52i77c53h40ý 3487968364793

Myslíte, že se způsob hodnocení projevuje i ve výsledcích učení gramatiky?

0/0
3.12.2014 15:44

O23n67d69ř29e54j 96Š32r26u67b87a84ř 1315681935556

je to mozne, pokud zvysuje motivaci

0/0
3.12.2014 16:14

L76u80b28o39š 53T52i74c40h74ý 3917598564213

viz výše

0/0
3.12.2014 16:48

J16a13r44o23s76l85a63v 45H40e16j50n79a 4477251569

K cíly možná, k cýli snad, k cýly určitě ne.

0/0
20.12.2014 20:14

M68a78r58t16i58n 32H76e58r30m66a81n 1374488368942

Jak se rodič v tomhle systému dozví, že jeho dítě bylo dnes zkoušeno z fyziky a nic neumělo (podle starýho způsobu by mělo v žákovský napsanou kouli a doma by se muselo doučit, co nevědělo...)... Rodič koukne na cestičku a řekne si, tenhle týden nikam nedošel, asi se nezkoušelo...? Možná to nechápu, ale jsem rád, že jsem vyrůstal ve starym stylu známkování...

+6/0
3.12.2014 11:27

P36a94v50e20l 19K63u53r70f54ü81r40s19t 3468743765599

rodič nemá co pátratat po známkách, které mu objektivně stejně nic neřeknou, ale po tom, co se dítě naučilo;-)

+2/−6
3.12.2014 12:28

P16a36v27e71l 95K43u53r97f88ü39r53s23t 3558943585259

aha, pana Brabence zajímají jenom známky..

+1/0
3.12.2014 12:33

J19a45r79d54a 38B36r16a91b24e17n13e33c 1270224409836

docela objevné

0/−1
3.12.2014 12:34

P52a17v74e10l 30K63u97r91f51ü52r30s78t 3208393255599

docela nudné

+1/0
3.12.2014 12:36





Najdete na iDNES.cz