Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jednotné přijímačky nás připraví o studenty i peníze, varují ředitelé

Jednotné přijímačky na střední školy v podobě, v jaké je plánuje zavést ministr školství Marcel Chládek, nejdou dohromady se současným systémem financování škol. Ty dostávají peníze za jednotlivé žáky. V momentě, kdy jednotné přijímačky neumožní nabrat plánovaný počet žáků, se třídy zmenší a školy dostanou méně peněz. Jejich náklady se však nezmění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A87r91n40o86š79t 35K82o85b73y79k24a 9879369828860

Pan ministr navíc zneužil a obešel školský zákon, když si slovo "pokusné" vyložil jako "pilotní". Zákon umožňuje provést pokusné ověřování (v omezeném rozsahu, na pár školách), ale ministr prostě nedbal na zákon a v rámci "pilotního" ověřování politickým tlakem do systému vehnal víc jak polovinu škol.

Podle mne je to zneužití pravomoci úřední osobou.

+1/0
18.11.2014 15:33

A52r10n31o22š59t 86K27o48b78y53k80a 9229659118300

Problém je, že v dnešním složitém světě s omezením manuální práce (která se přesunula hlavně do Asie, a pak do terciární sféry) v podstatě nemá smysl vyčleňovat děti, které by se neměli středoškolsky vzdělávat. Absolvování SŠ patří k "základnímu vzdělání", maturita je dnes ve většině oborů nedostatečná pro kvalifikaci (je třeba alespoň DIS z VOŠ, mnohde Bc.). S maturitou kromě výjimek můžete tak k pokladně do marketu... Tohle panu ministrovi uniklo.

Imho by bylo rozumnější umožnit řemeslné vzdělání v 19 letech během roku - dvou po absolvování SŠ zakončené nějakou formou "lehčí maturity". Vedle toho by měla existovat standardní maturita, jakožto brána k VŠ vzdělání v akademických oborech. (Možná by mohly vzniknout i praktické obory VŠ s menšími nároky na akreditaci.)

0/0
18.11.2014 15:30

Š78á43r16k98a 89Č72e52c94h12o62v98á 8198706115465

Takže podle škol není důležité vzdělání, ale plné třídy třeba i hlupáků, kteří se nějak protlučou, jen když bude sypat !Rv

+3/−2
18.11.2014 8:15

Z26d70e68n13ě20k 34B56e41r15g50m69a52n 5604422981223

Ano, je opravdu lepší, když ti "hlupáci" chodí do škol, než na úřad práce. Většině z nich škola pomůže socializovat se - tedy najít si místo ve společnosti.

+2/0
18.11.2014 8:24

J26o84s52e11f 79H81a36n92y23á98š 2144299583

Ano, budeme mít nejvíc studentů, v přepočtu na tisíc obyvatel, středních a vysokých škol na světě. O klempíře přitom nezavadíš.

0/0
18.11.2014 10:21

Z59d76e56n46ě41k 37B19e52r62g89m95a31n 5124102571293

První na světě nebudeme. Růst procenta vysokoškoláků je celosvětovým trendem. Lidé prostě chodí déle do školy a ani pak nemají vystaráno. Tzv. celoživotní vzdělávání je dnes taky jasným trendem.

A nějaké řemeslníky objednávám každou chvíli - včetně klempířů. Nesetkal jsem se s problémem.

0/0
18.11.2014 13:27

M29a91r62t12i49n 82M34a27i10k65s43n44a75r 3894203298372

Pokud nemaji na to, byt na stredni skole, asi nema cenu jim pripravit frustraci po 4 letech u maturity, kdy ji nedaji, a skoncej na pracovnim urade bez maturity, bez vyucniho listu... lepsi bude kdyz je nevezmou na stredni a hold pujdou na uciliste.

+1/0
18.11.2014 12:17

J81i55ř72í 23P16r29a14ž88á69k 9630932561792

Nemá smysl vzdělávat nevzdělatelné jenom proto, aby školy získaly státní příspěvek dle počtu studentů. Konečně dobrý nápad. "Powerpointových inženýrů, magistrů a bakalářů" je spousta, ale umí hlavně presentace v powerpointu, jinak jsou těžko použitelní..

+1/−1
17.11.2014 22:13

Z76d80e77n72ě92k 17B51e26r19g76m52a38n 5464742931743

Pokud někdo nemá IQ pod 80, tak vzdělatelný je. Ponecháte-li ho bez vzdělání, bude společnost v budoucnu zatěžovat mnohem víc, než by stálo jeho vzdělání, protože bude muset být celý život na podporách...

0/0
17.11.2014 23:03

M76i71l78o75s93l30a54v 83K16a23n71t57o23r79e28k 1399707291889

Pokud má někdo IQ na úrovni tykve, ať se vyučí a v tom může být dobrý, než když bude nějakým ekologem, kterého nikdo nepotřebuje a bude papouškovat neustále dvě naučené věty a půjde házet jako studující nebo vystudovaný inteligent vajíčka na prezidenta (všiměte si, že nepíšu konkrétní jméno, protož on bude házet ty vajíčka na kohokoliv).

+1/−1
18.11.2014 9:36

Z61d65e13n95ě13k 77B20e72r77g30m83a68n 5534192241913

Já vám rozumím. Problém ale je v tom, že ty vyučené řemeslníky potřebujeme stále méně. Pro lidi s nižším IQ je třeba hledat jiná uplatnění. Spoustu práce zastanou automaty a roboty. Pro lidi zbudou nehtová studia, masážní salony a možná zahradnické práce...

0/0
18.11.2014 10:04

M90i25l80o85s56l36a92v 65K78a44n92t13o38r57e23k 1669267851419

V tomto případě se vás zeptám, co tady dělá velké množství Úkáček. Kvalifikovanou řídící a odbornou práci rozhodně nedělají.  Řemeslo, je bohužel na žebříčku společenských  velice nízko. Od souseda, Angličana, jsem se dozvěděl, že v Anglii je totální nedostatek kvalitních řemeslníků, ale i lékařů (medicína je holt dřina a málo kdo má na to, aby ji, na rozdíl  od filosofických a ekologických pavěd,  dostudoval). Platy, resp. příjmy mají velice slušné, ale holt jsou společensky na dně a imigrantská kopyta je nikdy nenahradí, chybí jim fortel a chuť pracovat.  Prosím neplést si řemeslníka s dělníkem u pásu. Řemeslníkům technika pomáhá, ale nikdy je nenahradí

0/0
18.11.2014 10:53

Z19d73e75n75ě96k 82B57e75r63g32m53a27n 5474972861373

Pohybu pracovních sil se dlouhodobě bránit nedá. Zaměstnavatelům těžko mít za zlé, že zaměstnají za nižší plat Ukrajince. Chovají se ekonomicky. Ten často opakovaný nedostatek řemeslníků bych neviděl tak tragicky. Když je něčeho málo, stoupá to na ceně a vyplatí se to dělat. V tomhle trh funguje. Ale firem poskytujících různé řemeslnické služby je dost - skoro denně s nimi jednám.

+1/0
18.11.2014 13:21

M24i89l43o41s35l71a46v 26K67a83n17t43o30r16e26k 1529677771149

Já taky. Tragédie jsou však stavební firmy a to jak z hlediska ceny, tak kvality a dodržování termínů.  Pohybu pracovní síly se bránit dá. Nemáš nostrifikovaný kvalifikační doklad, tak práci nemůžeš konat.

+1/0
18.11.2014 15:43

M28a25r48t82i13n 98M59a39i42k35s26n54a14r 3514303988762

Pokud je clovek vzdelavatelny,tak by mel byt schopen po !!9!! ve skole, byt schopen napsat tento test... krome toho, papirove... pokud se nepripravi za dalsi 4 roky na dalsi test, tak odejde z stredni skoly navic i bez maturity, a mate ho pravdepodobne zase na podpore...

0/0
18.11.2014 12:19

J81i53ř16í 47P36r58a17ž23á74k 9230552571152

Inženýři byli např. Škoda, Eiffel, Perner,....  Dnešní obsolventi části vysokých škol umí výborně powerpoint a to je skoro všechno. 

Každý nemusí být otitulovaný zepředu i zezadu. Vyučení, nebo středoškoláci jsou také potřební.

0/0
18.11.2014 19:59

Z11d59e69n92ě67k 21B74e16r40g42m74a42n 5134902501383

Ach jo. Diskutující, kteří omezení počtu přijímaných na maturitní obory obhajují, pomíjejí fakt, že ti odmítnutí uchazeči poté, co se stanou učni, budou náš státní rozpočet významně zatěžovat. Poprvé proto, že jejich vzdělávání je o desítky procent dražší než u takového gymnazisty, a podruhé, když se jim bude vyplácet podpora v nezaměstnanosti. Absolventů učilišť jsou totiž registry Úřadu práce plné.

0/−5
17.11.2014 20:58

V13i90k98t17o48r 69Š23e71d66i91v66ý 8416681370846

A myslíte si, že když osobu neschopnou uživit se s výučním listem necháte chodit čtyři roky na gympl, náhle bude bezproblémová?

+1/0
17.11.2014 21:29

Z13d80e37n33ě66k 84B20e82r18g34m70a51n 5214402141323

Je jistá nemalá šance, že se ta osoba zkultivuje a své místo ve společnosti i světě práce si najde.

+1/−4
17.11.2014 21:47
Foto

M66i65r83o71s31l55a49v 65S40t45e97i35n75e54r 4420462120576

Podléháte klišé. Vyučený řemeslník je podle mé zkušenosti rovnocenný s bakalářem, navíc umí i něco, co tomu bakaláři chybí- prakticky něco vyrobit nebo opravit, co opravňuje jeho existenci. Mistři řemesel pak jsou už docela srovnatelní s průmyslováky nebo inženýry. Myslím, že v řádně vedených podnicích inženýr se zkušeným  mistrem jedná na stejné výšce očí.

+1/0
17.11.2014 23:39

Š71á60r75k66a 83Č53e91c18h90o82v77á 8278126415625

Kolik je těch zkušených mistrů ?

+1/0
18.11.2014 8:16

Z69d98e75n84ě65k 62B56e40r70g91m30a86n 5834172621903

Já podléhám klišé a vy žijete v minulosti. Dnes je čím dál víc řemeslníků nahrazováno automaty a roboty. Proto jsou řemeslníci nezaměstnaní. Do budoucna budeme potřebovat víc lidí schopných ty roboty řídit a méně těch, kteří kolem nich budou zametat. Ano, průměrná úroveň znalostí a schopností vysokoškoláka klesá. Ale to je normální - když se zvyšuje jejich počet.

+1/0
18.11.2014 8:21

P33a48v62e68l 53O55d98r80a39z79i23l 6644669877220

No a to je právě chyba, kvalitu kvantitou nenahradíte.

+1/0
18.11.2014 15:09

K43a66r72e16l 54Š66o61u46m94a24l 1294143748

Vážený pane Bergmane, mezi těmi povzdechy nad úrovní diskuze se podívejte spíše někam do praxe ať nežijete ve svém skleníku. Vaše příspěvky zde v diskuzi mají částečně pravdu, ale vy to příliš generalizujete. Ano, v ofic. statistikách mají skutečně gymnazisté podstatně nižší míru absolventské nezaměstnanosti, ale to je především tím, že se dnes (stejně lehce jako na střední školu) dostanou na VŠ a pokud tam neuspějí, tak už se nikdy v těchto statistikách neobjeví. Kdežto u učňů už možnost dalšího studia víceméně není (a byla by i zbytečná).

Druhou věcí je struktura oborů - díky stávajícímu systému financování se snaží střední školy (včetně učilišť) nabírat co největší masu lidí, aby získaly co největší sumu peněz bez ohledu na následné uplatnění svých studentů. A pak to dopadá tak, že SOU má obory jako veřejnosprávní činnost, management obchodu a služeb a nebo "podnikání". Takoví absolventi jsou skutečně těžko zaměstnatelní...

Obdobná situace je i u VŠ-na technické směry se dostane prakticky každý - první rok je z hlediska vedení univerzity výhodný z hlediska poměru náklady/výnosy - minimum odborných (drahých) předmětů a naopak přemíra matematiky, která spolehlivě funguje jako redukční síto. Takže škola inkasuje 1 nebo 2 ročníky dotace na studenty, kteří ale na školu nemají a opustí jí ještě před tím než bude muset škola do nich investovat prostředky v nepoměrně dražších vyšších ročnících. A opět - jak se takto ukončení studenti v průběhu prvního/druhého ročníku projeví v míře nezaměstnanosti absolventů? Nijak. Pak samozřejmě vypadá statistika tak, jak vypadá ...

+1/0
18.11.2014 2:44

Z63d66e17n11ě37k 90B53e78r48g71m18a23n 5984932541853

Ano, generalizuji. V takovéto diskusi nelze uvádět obsáhlé rozbory. Tak zjednodušuji a paušalizuji. Ale ono opravdu obecně platí, že vyšší vzdělání je při hledání práce výhodou. Všichni vysokoškoláci mají nízkou míru nezaměstnanosti.

Uvědomme si, jaká je alternativa (ke které i díky jednotným přijímačkám směřujeme). Na maturitní obory se nedostane 75 % populačního ročníku jako teď, ale třeba jen 50. Počet vysokoškoláků poklesne ze současných 66 % na těch 50 % (všichni maturanti půjdou na VŠ). Počet učňů se zdvojnásobí. Továrníci budou v šťastni, že mají takový přetlak uchazečů o dělnické profese. Vyberou si pár nejlepších a ostatní nechají na úřadu práce. A ještě těm přijatým sníží mzdu, protože za branou čeká na každé místo deset dalších... Česko půjde cestou budování montoven (protože tu bude levná málo kvalifikovaná pracovní síla).

Já tedy tento vývoj nechci.

+1/−1
18.11.2014 8:35

J48i91ř73í 82P78r85a29ž20á10k 9180332711122

Potom postačí zredukovat povolení k pobytu pro statisíce "gastarbeiterů" ze zemí mimo EU a zaměstnat české nezaměstnané. To s mělo udělat už dávno.  Ušetřilo by se na "sociálním zabezpečení" a některé skupiny obyvatelstva by práce zkultivovala (zcivilizovala).

0/0
18.11.2014 20:10

J67a53r34o50s34l27a71v 71K22a36d74l43e43c 5931939642911

No a? Škol je moc...

+1/0
17.11.2014 20:10

V54i72k16t60o55r 31Š54e31d94i76v46ý 8956101290676

Ovšem učitelům se nechce na pracák, takže přijmou každého a nikoho nevyhodí.

+2/0
17.11.2014 20:18

Z81d76e80n28ě82k 71B74e75r81g23m36a64n 5974492451913

Já jsem ředitel školy a (zatím) o přijetí žáků rozhoduji. Samozřejmě se od toho odvíjí i to, zda budu učitele nabírat či propouštět. Ale uchazeče přijímám podle jiných kritérií, než je zajištění práce pro učitele.

0/0
17.11.2014 21:17

V35i55k18t62o60r 64Š50e22d31i78v29ý 8396501350746

Ano, gymnázia si to ještě většinou dovolit mohou. Třeba mezi obchodními akademiemi je to horší a co teprve takové ty "integrované střední školy" ...

0/0
18.11.2014 0:39

Z22d17e17n60ě66k 22B74e80r30g79m95a33n 5464292661563

Škol opravdu moc je. Ale učňáků. Srovnávání s první republikou nesedí. Je jiná doba a potřebujeme víc vysokoškolsky vzdělaných lidí. I když mezi nimi jsou velké rozdíly, protože ne všichni dosáhnou na úroveň jaká byla dříve standardem. Rušit se tedy mají učiliště produkující nezaměstnané.

0/0
17.11.2014 21:14

V81i59k83t21o50r 91Š66e16d27i35v68ý 8956141510446

Ano, hodilo by se víc vysokoškolsky vzdělaných lidí. Bohužel rozdíl mezi vysokoškolsky vzdělaným člověkem a člověkem s vysokoškolským diplomem může být propastný.

+2/0
17.11.2014 21:25
Foto

M35i56r48o23s57l90a87v 77S78t59e73i86n81e63r 4400132910646

Já se nahoře zmiňuji o své zkušenosti z Německa. Vy se asi v situaci v ČR vyznáte lépe. Vyučit se a získat výuční list je v Německu docela srovnatelné s českou průmyslovkou, tu jsem osobně absolvoval v Praze 1957. Ale uvědomte si, české vysoké školy byly v období 1939- 1945 zavřené, což způsobilo obrovský vzestup českých průmyslovek, kam přešli vysokoškolští profesoři. Vysoká úroveň proto vydržela ještě desetiletí po válce.

0/0
17.11.2014 23:46
Foto

L32u47c79i65e 24V34o30n49d10r43á40k53o78v76á 7770443703750

Pane Bergmane, pokud plán jednotného "filtru", shodného pro všechny SŠ projde, pro Vás ( Vaši školu ) se dle mého soudu nic nezmění. Problém budou mít dnes tak moderní "takystřední" školy - dříve učiliště nabízející obory s maturitou, pro jejichž uchazeče není uplatnění a střední školy, na které se dnes hlásí děti bez studijních předpokladů prostě proto, že berou bez přijímacích zkoušek. ( Ukázkovým příkladem budiž již dnes skomírající ústav v Kapelní ).

0/0
18.11.2014 13:26

P97a15v18e65l 92O80b15d60r75ž14á83l52e85k 6326754408812

Škol je moc... ale zkuste jako krajský politik (střední školy zřizují kraje) rozhodnout o zrušení jakékoliv školy. Leda pokud se už nechystáte kandidovat.

0/0
18.11.2014 7:06

Z14d64e69n42ě23k 92B17e89r54g47m34a80n 5964182471923

Pokud budete rušit (či omezovat nebo slučovat) školu, kde v rozsáhlém areálu jen sem tam potkáte žáka, nikdo vám to vyčítat nebude. Nemyslím si, že zákon poptávky a nabídky vyřeší vše, ale když žáci do nějaké školy prostě nechtějí, tak není důvod držet ji nad vodou. Argumenty, že přece ty kominíky (jakékoli řemeslníky) budeme potřebovat neberu. Bude-li po nich poptávka, tak se rychle najdou - třeba rekvalifikací.

0/0
18.11.2014 8:42

J64o14s86e55f 66D53r98d59a 6620579252646

Zatím to funguje tak, že školy berou všechno. V lepším případě ty opravdu neschopné vyřadí v závěru studia tím, že je nepustí k maturitě, nebo se k maturitám dostanou a nějak maturitu udělají. Byť škola vyprodukuje něco málo použitelného, dostane peníze na žáka. Že úroveň škol SŠ i VŠ je dnes tristní, není třeba zdůrazňovat.

+2/0
17.11.2014 18:53

T57o57m18á77š 47H93u73d79e11č43e84k 3223113749483

Chápu to dobře, že se tak v podstatě přiznává, že SŠ vezmou jakéhokoliv hňupa, jen aby dostaly dost peněz? To se potom tedy nedivím, že ze středních škol lezou maturanti, kteří neumějí zlomky.

+5/0
17.11.2014 18:16

T42o79m79á77š 94T46a58t31í28č87e84k 5240592650198

Jojo, chápeš to dokonale. Dnešní bakalářky jsou vlastně takový trochu delší slohovky za starších dob (v humanitních oborech), o přírodovědě a matice nemluvě - "těžké" maturitní zkoušky beze stopy infinitesimálního počtu. Jak má začít maturant studovat fyziku bez dokonalé znalostí derivace a integrování? - Ale školy prosperují.

+5/0
17.11.2014 18:21

M78i64c76h51a41l 95S39l56a42v12í44č66e91k 1309298742549

Nepleťe si VŠ a středoškolské vzdělání.

0/0
17.11.2014 18:30

T90o15m65á79š 82T79a29t28í97č36e88k 5880622780238

Kde si co pletu? Když srovnávám úroveň dnešních bakalářských zkoušek s tím, co jsme museli umět na gymnáziu? Když si vzpomenu, jak jsem si před rokem a půl stáhl tu "těžkou" maturitní zkoušku z matiky a zjistil, že to jsem musel umět víc než dva roky před svou maturitou? Kde si co pletu?

0/0
18.11.2014 16:18

F23r90a63n29t44i58š43e51k 13E33l46i74á60š 6787663105976

Jednotné přijímačky jsou potřebné. Aby se na střední školy nedostávali obtížně vzdělatelní žáci. Je možné, že některé střední školy budou mít málo studentů. No a co? Důležité je, aby absolventi humanitního vzdělávání na filozofických fakultách věděli, že si najdou zaměstnání nejspíš za kasou v hypermarketu.

+4/0
17.11.2014 17:17

M23i40c33h54a98l 39S95l84a56v33í43č69e49k 1679798322309

Jednotné přijímačky jsou nesmysl, neboť školy jsou různého zaměření. Totéž platí pro jednotné maturitní zkoušky. I když na slovo maturitní bych spíše preferoval slovo závěrečné. Včetně názvu závěrečného vysvědčení. Též dle typu školy. Nebo chcete i jeden univerzální vysokoškolský diplom? A ve slepáku se vám bude rýpat Ing. Arch. a auto opraví JUDr.?

Jinak si nepleťte VŠ a SŠ vzdělání. Na filozofických fakultách (VŠ) se opravdu nevyučuje jaderná fyzika a na Mat-fyz zase třeba kunsthistorie či etnografie.

0/−3
17.11.2014 19:49

P53a10v66e98l 39O95d57r62a61z56i46l 6144689487400

Proč si proboha nezjistíte, o čem je řeč? Vypadáte, jako kdybyste spadl z Marsu.

0/0
18.11.2014 15:13

M35a90r74c32e55l68a 23Z61a67j44í87c34o10v80á 1632648660514

Proč by se ministerstvo zabývalo kvalitou škol a doporučilo ty špatné zrušit. Raději omezí všechny. Jakpak se asi bude řešit, pokud přijímaky udělá jen 10 žáků? Třída se neotevře a žáčky i s rodiči kopne kamsi, ať si najdou, kde je na nějaké škole volné místo. Nebo rovnou do učňáku.

0/−3
17.11.2014 15:47

V39i35k66t43o98r 83Š43e75d90i46v82ý 8596791870846

Geniální. A jakým měřidlem se měří kvalita školy? 8-o

0/0
17.11.2014 17:08

F12r43a58n91t57i76š61e39k 47E98l64i51á71š 6577813975906

U základky, kolik dětí bude úspěšných při jednotných přijímačkách. U střednícj, kolik % studentů udělá úspěšně státní maturitu a u vysokých, jaké procento absolventů najde okamžitě zaměstnání.

0/−1
17.11.2014 17:19

V78i61k38t22o73r 91Š90e90d87i79v76ý 8756781180636

ZŠ si nemůže žáky vybírat, musí brát co přijde - a tam můžou být sakra rozdíly. 

Státní maturita by snad jako měřítko šla, jenže by nejdřív někdo musel vymyslet postup, při kterém by personál školy nemohl výsledek nijak ovlivňovat. A také by bylo fajn, kdyby šlo o maturitu z českého jazyka a matematiky, nikoli z funkční gramotnosti a počtů.

0/0
17.11.2014 20:17

J98i48ř96í 47D14v72o19ř74á77k 5948283438440

Nejde o vzdělání , ale aby se školy uživily.Potom se nedivte nezaměstnanosti "absolventů ".

+7/0
17.11.2014 14:23

K41a71r27e19l 47Š90o79u27m58a72l 1374503668

Páni ředitelé asi nechápou, že výsledkem by měla být právě optimalizace sítě středních škol tak, aby lépe odpovídala skutečným schopnostem studentů a potřebám celé společnosti. Nevím k čemu je nám každý rok několik tisíc absolventů gymnázií bez maturity a nebo několik tisíc absolventů obchodních akademií, když je problém sehnat vyučeného obuvníka nebo i prodavače.

A strašení tím, že jeden test rozhodne o budoucnosti dítěte také není na místě. Pokud to napoprvé neudělá, co brání tomu, aby zkoušky dítě zkusilo znovu příští rok, a tentokrát se připravilo zodpovědně?

+9/0
17.11.2014 13:42





Najdete na iDNES.cz