Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boeing, který stíhaly gripeny, bez spojení přeletěl celou republiku

Vzlet gripenů k „mlčícímu“ boeingu zaujal minulý týden obyvatele jihu Moravy hlavně aerodynamickým třeskem prolétajících stíhaček. Civilní letoun, který se odmlčel nad hranicemi s Německem, přeletěl bez navázání radiové komunikace celé území České republiky. Ozval se až slovenským dispečerům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M24i21r25a 18L42o38v66e 3124350598454

Prelet nad kukaccim hnizdem;-D

+1/0
18.10.2014 15:00

M65i82c21h35a96l 85L56u63d28v22i52g 6500831796891

Asi proletěl stavby na D1 :-);-D;-D

+1/0
16.10.2014 21:40

P58a91v73e84l 84N33o43v13á11k 1401444381565

2 poznámky

a) pokud co/pilot přeladí na jinou frekvenci, uchová se mu ta původní, z které ladil. Musel tedy změnit i tu ... takže to byl zřejmě nějaký zmatlík

b) ve videu je, že má točit doprava na 270 - tedy na západ, to mi moc nesedí, není SVK na východ?

Řekl bych, že v tom má idnes guláš stejně jako pilot :-)

+1/0
16.10.2014 13:04

T95o27m11á98š 17V60e80r22n17e65r 1685874217105

Guláš v tom máte Vy to video je ilustrační...

0/−1
19.10.2014 21:55

P61a23v70e70l 41N38o51v78á74k 1381504731225

Pokud to vystavují pod videem, tak je to dost matoucí - video, a k němu článek, který se týká něčeho jiného, super ...

+1/0
20.10.2014 9:37

T32o79m19á93š 62V56e10r66n11e20r 1535424327975

Nj holt idnes...

0/0
20.10.2014 10:00

T77o50m35á14š 95P73e32t80r89o40v68i13č 7103140269519

Grippen je veľmi ľahko zostreliteľný. V podstate aj onen "neviditeľný" americký Raptor.

To ale znamená, že "cvičenia" vojsk NATO, sú iba štrnganím šabličkami. Odstrašujúci efekt. (Máme skvelú armádu, ktorá dosahuje skvelé výsledky na cvičišti a na bojišti proti primitívnemu nepriateľovi.)

Proti inej modernej armáde budú straty lietadiel na strane NATO veľmi vysoké. A možnože aj absolútne - blížiace sa k 100%. Čo vzlietne, bude do pár minút zostrelené - častokrát ešte na vlastnom území...

+1/−2
16.10.2014 9:09

J72i58ř43í 48D58v42o97ř70á16k 5418203438590

Pár boroviček a sundáš ho šablou.Tedy pokud ti někdo zvedne hlavu.

0/0
18.10.2014 14:25

J13a26n 38S18a40l73o38m48o33n 4539100891505

Ono ku podivu nejhůř se setřelovala ta plátěná letadla která létala sotva 300 km/h. Kolikrát se vracela na základnu prostřílená jak řešeto a pokud se netrefil důležitý nosník, nebo nebyla zápalná munice, tak bylo letadlo celkem OK. ;-D

+1/0
31.10.2014 8:23

I88g78o35r 59H55r94u50s58o46v94s98k83y 2489449523630

"Grippen je veľmi ľahko zostreliteľný. V podstate aj onen "neviditeľný" americký Raptor."- vidim, ze pan je superextraodbornik.

0/0
13.12.2014 12:52

P97a64v62e88l 30S85o23b40o93t69k40a 5870134

Gripeny asistují raketami vzduch-vzduch. Ostatně proto je také sebou vozí.

+1/0
14.10.2014 19:43

L49i14b43o57r 18L52a28m45m56r 7840257923113

RvJe zvláštní na dnešní dobu že mají na odlepení od země tolik času! :-/ Za totáče v r.1980 na "ostré" měli MIGináři na odlepení z dráhy 5 minut a jako stálá hotovost byli v kabinách. ....  ale to přitom ještě lítali z ÚLU!!

+3/−1
14.10.2014 18:52

J65i31ř39í 34D90v38o84ř84á35k 5888463108290

Ale "nepřítel" byl za kopcem.

0/0
18.10.2014 14:23

F13r65a93n64t85i63š61e55k 96P89o64l35í40v91k34a 8271505781478

A teď je před kopcem už nad republikou, tedy Váš argument je mimo.

+1/0
30.10.2014 23:06

J95a29n 29S91a10l69o77m12o13n 4279240251955

MIG dokázal startovat s pomocnými raketami na pevné palivo i z kolejnice na náklaďáku, ale to byla úplně jiná situace.

0/0
31.10.2014 8:24

M57a87r49t61i50n 90Š98t60ě40p55á68n40e73k 3977603453591

Tak ja nevim. Ja bych to uplne neodsuzoval, i kdyz mi to taky prijde dost dlouho.

Ale za sebe myslim, ze to je to tom, ze se to letadlo do te doby chovalo naprosto standardne. Normalne komunikovalo, dodrzovalo letovy plan. Nic nenasvedcovalo tomu, ze by ho nekdo unesl a chtel s nim pristat ve Strakovce. Takze ta reakce vyplynula z toho, kdy se mel prihlasit a neprihlasil. Pokud by se choval divne, hlasil divne veci, letel jinudy nez by mel, verim, ze by tam byli driv. Ono to letadlo se na nasi hranici neteleportovalo a jde i o to, jak se chovalo predtim nez k ni doletlo.

Jina vec je, co by bylo, kdyby se melo opravdu rozhodovat o sestreleni. Kdo ma pravo rozhodnout a za jak dlouho, protoze by se mohlo snadno stat, ze by stihaci letadlo doletli vcas a pak cekali pul hodiny na povoleni strilet...

0/0
14.10.2014 14:46

F66r83a19n98t14i10š82e72k 93P94o17l61í57v37k81a 8741685771518

No tak pokud by chtěli bouchnout do Strakovky, tak není důvod vzlétat ;-D

0/0
30.10.2014 23:07

E52m71i75l 58M79i85n64á73ř 7600619369707

Toho kapitána, co si neumí naladit rádio, bych nechal zaplatit ten výlet Gripenů! Příště by se poslušně hlásil! Proč to máme za něj platit my?

+5/0
14.10.2014 14:28

P27e65t53r 59R39ů15ž96i52č87k66a 8872563953906

Možná je to jen nenápadný způsob, jak si oťukat a naši PVO a najít v ní slabá místa!

+3/0
14.10.2014 13:38

P97e82t27r 85Č64e15r30v19e92n86ý 3906349387229

A jak stíhačky boeingu v nouzi mohou pomoci? Nakonec mu ani nedokázaly poradit, na jakou frekvenci má přeladit, trouba;-D

+1/0
14.10.2014 12:20

L48u36k32á21š 66S33l88á94n14s77k52ý 4681713347626

Mohou ho dovést na letiště, pomoci s přistáním.

+1/0
14.10.2014 12:49

D84a82n29i62e87l 87T81s55c73h95e31r49n18a72y 2655682159752

a proc to teda neudelaly?

+1/0
15.10.2014 9:33
Foto

J83a13n 61W44i76r88n71i11t12z77e49r 8438944427950

Protože začal normálně komunikovat?

0/0
15.10.2014 11:11

Z55b17y14n70ě71k 50K34o66ř79í58n24e45k 9834803329482

Pro všechny útočníky na Temelín.

Letadlo drželo předělenou letovou trasu, nikam se nevychylovalo a neklesalo.

V případě útoku na JETE by letadlo muselo zasáhnout budovu reaktoru s kontejmentem (KTMT), která je vysoká 60m a reaktor je umístěn +- 20m nad zemí. Pro zničení primárního okruhu by muselo prorazit železobenovou obestavbu a následně 1 metr tlustý železobetonový KTMT a jelikož budovy reaktoru nestojí osamoceně, tak ze severu jsou "chráněny" budovou pomocných provozů, z východu budovou dílen a chladícími věžemi, z jihu strojovnou sekundárního okruhu. Tzn jediná možná cesta k proražení budovy reaktoru je ze západu. Dotyčný letoun by mesel začít točit již v Německu na jih a na území ČR zahájit klesání do cca 40m.

Nejsem dopravní pilot tak nedokážu posoudit jak se s tak velkým letadlem dá letět v nerovném terénu v takovéhle výšce. Tohle všechno by zcela jistě zachytilo i řízení letového provozu v Německu, a Gripeny by startovaly o to dřív. Navíc v případě takovéto hrozby by zřejmě ani nenavazovali vizuální kontakt a sundali by ho bez jakéhokoliv přiblížení.

+6/0
14.10.2014 11:59

J18i47ř92í 86K30r11u50t16i39l 2890854840138

tady bych připomněl kousek německého AMATÉRSKÉHO pilota Mattiase Rusta který v květnu 87 přistál nerušeně na Rudém náměstí, přeletě přes všech Migi, protiletecké systémy atd,atd, chránící tehdejší pupek komunistického světa, Moskvu.

Tohle je stejný blábol jak tehdejší RP popisovalo v superlativech vzdušnou obranu SSSR.

+1/−2
14.10.2014 13:27

J16a39r11o87s53l61a64v 61F96r42a35n59t46i80š85e61k 53B87r30ü78m39m41e95r 1121556743540

Ehm, nesmyslné přirovnání. O Rustym se vědělo, měl také kus štěstí, ale hlavně to bylo po KAL 007 a Sověti se celkem ošívali sestřelit dalšího civila. Ano část letu letěl nepozorovaně, měl štěstí, když si jej operátoři spletli s jiným malým ohlášeným letadlem, ale po většinu doby o něm PVO věděla a stačilo dát rozkaz.

+3/0
14.10.2014 21:14

J66i96ř41í 80K63r48u62t73i28l 2230574390298

kolego donutit Cessnu k přistání,proč hned sestřelit, letadlo které nemá větší cestovní rychlost než 250 km v hodině s  vojenským potencionálem tehdejšího SSSR a s těma Gagarinama, Meresjevama a jinýma ama  je celkem hračka, ale to by tito soudruzi nemohli být buď ožralí nebo na politické školení nebo  jak na potforu šli pro kvas a nebo si hloubili za svým stanovištěm zemljanku 2+ kk.

V době kdy obě strany zaznamenávaly kdejaký prd protivníka, tento amatér letěl pomaloučku čtyři hodina směrem na Moskvu, Rust měl kliku, ale hlavně tento lapsus ukázal na fatální selhání systému i přes obrovské výdaje a snahu tehdejších Mocipánů být 1 ve vojenství, což také vedlo k odvolání ministra obrany a dalších jenerálů a důstojníků SA.

Stát se toto selhání za Stalina tak za Moskvou by byl hodně veliký hrob.

Ehm,

nebo jak chcete.

0/−1
16.10.2014 3:35

J67i86ř20í 14D66v36o83ř29á64k 5538843118650

Sověti se celkem ošívali sestřelit dalšího civila ? A mléko je černé.

0/−1
18.10.2014 14:22

Z15b73y74n43ě98k 41K77o16ř96í63n65e61k 9714213829172

Tak tohle snad ani nemá cenu komentovat.

+1/0
14.10.2014 23:12

A66n48n95a 57T10v21a51r30ů90ž44k29o90v35á 4121536555788

Nepatrný rozdíl tady byl. Malé civilní letadlo není totéž, jako vojenské letadlo. Navíc se o něm, vědělo.

0/0
13.12.2014 17:32

D96a43n88i98e84l 24T25s61c22h70e32r54n52a94y 2245102219962

Proc hned takhle slozite ? Co kdyby to letadylko zacalo rozdavat treba bonbonky, nebo nejake jine dobrutky ? Pokud nereaguje ma jit okamzite dolu (nemyslim sestrelit, ale pristat) na to nepotrebuje zadnou vysilacku signal nasledujte me pochopi za kniplem kazdy, no a spolecnost jez vlastni letadlo, pak zaplati zvlastni letistni taxu za vojenske letiste. Samozrejme vsichni cestujici musi byt zkontrolovani minimalne tak, jak nase cestujici v podobne situaci kontroluji nase spratelene zeme ;-DEU

+2/0
15.10.2014 9:46

J15a88n 52S64a93l31o53m51o63n 4219860801945

Nehledě na to, že samotná konstrukce kontejmentu počítá s nárazem nadzvukové stíhačky (nejtěžší částí letadla i civilního s největší energií je proudový motor) a je schopná tomuto nárazu bez poškození odolat. Takže i kdyby na to letělo letadlo a narazilo, tak by se maximálně odpojil reaktor a uzavřel. Žádný únik by nenastal. :-)

0/0
31.10.2014 8:28

M20a19r81i74a77n 93N18o81v34á79k 2951877491296

Letci jsou ve střehu a já v klidu... Víc mne nezajímá...R^

+2/0
14.10.2014 11:48

J48i49r14k89a 23K14o47c66h 7354414483665

chapu spravne, ze pri "velikosti" nesi republiky kdyz se prestane hlasit letadlo, tak nez ho "prozvoni" na patricnych frekvencich, tak to muze "posadit" kdekoliv v Praze a nez ho dostihnout naše gripeny, tak si muze vybrat, kterou jadernou elektrarnu nam zrusi ?

+2/0
14.10.2014 11:34

L54u42k59á13š 73S41l75á22n45s69k29ý 4461163137246

Ne, nechápete.

Pokud by se letadlo chovalo nebezpečně, jsou i jiné prostředky, v krajním případě protiletecká obrana.

+1/0
14.10.2014 11:37

J80i18r55k76a 53K12o76c13h 7234164953665

v pripade protiletecke obrany jsou gripeny nepotrebne. jde mi o ucelnost vlastnit gripeny

+4/0
14.10.2014 11:39

L89u71k51á55š 42S38l36á62n49s73k76ý 4311553737166

Prosím, přečtete si diskusi.

Úkol Gripenů byl zajistit letadlo, což se ve stanoveném čase stalo.

+2/−3
14.10.2014 11:46

J40i77ř29í 67K82r19u88t66i57l 2780634940648

a dostřelí.

0/0
14.10.2014 11:51

D76a39n45i95e77l 74T84s49c92h23e86r17n79a50y 2745162419342

My nejakou jeste mame ?

0/0
15.10.2014 9:39

I31v78a94n 46D34ř93í48m22a56l 9107156932757

No alespoň jsem konečně pochopil, k čemu nám jsou Gripeny. Myslím že po této ukázce akceschopnosti českých letců a techniky se musejí na Islandu třást strachy, aby si tam někdo nechtěl něco dokazovat. A pobaltské státy nyní pochopili, že vlastně žádnou vzdušnou ochranu od našich Gripenů neměli a nikdy mít nebudou. Ještě že se naši neúčastní opravdových bojů jako součást NATO.

+3/−7
14.10.2014 10:53

L77i43b70o84r 20W37a79l53i80c87h65i47e63w42i59c13z 3688246597254

Tato událost ukázala akceschopnost našeho stíhacího letectva, protože došlo ke splnění všech stanovených kritérií v rámci NATINADS. Pokud nejsou současná kritéria dostatečná, je možné je změnit. Stíhací letectvo libovolného státu řeší stejný problém. Stíhaný letoun uletí všude obdobnou vzdálenost, než k němu doletí stíhací letouny. V podstatě záleží pouze na vzdálenosti a kurzu stíhaného letounu od letiště s hotovostními letouny.

+4/−1
14.10.2014 11:06

J54a42r25o68s40l14a51v 57F64r27a84n44t98i47š18e73k 18B64r64ü78m61m79e50r 1901386983690

Co takhle přestat blábolit, začít přemýšlet a zjistit si informace?

0/0
14.10.2014 21:15

J60i87ř19í 86K84r55u77t30i45l 2280124540158

přemýšlet, ale,ale, kolego, vždyť víte že vám to nedělá dobře.

0/0
16.10.2014 3:50

H84o31n87z62a 13M31a47y26e33r 7850932143583

Jeste ze mame Gripeny a to nas ochrani od vseho zleho;-D

Tuhle zpravu zaramovat, a vsem militantum denodene promitat!!!!!!

+1/0
14.10.2014 10:46

J79i63ř74í 91K34r39u41t44i90l 2680554400988

gripeny, jsou celé dubové enem kolesa mají bukové.

0/0
14.10.2014 10:19

T87o31m26á72š 54H16o20l58u92b 4392903861866

a co teprv ten slovenský tank!!! Rebriňák---guľka preletí, škody nenarobí ;-D

+1/0
14.10.2014 10:34

J17i60ř52í 36K12r24u82t36i74l 2230554520938

chtělo by to tendr.

0/0
14.10.2014 10:41

J71i23r70k93a 62H42o31l13a42n 2262103600403

V praxi se gripeny z čáslavské základny na určené místo a výšku na jihu Moravy dostaly za jedenáct minut.

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/ostry-vzlet-gripenu-k-letadlu-a-srovnani-s-l-159-f48-/domaci.aspx?c=A141011_133607_domaci_jw

Takže zase nějaký zmatený článek, že u něj byli za 13 minut zní reálně, ale jak to je nasané .....

0/−2
14.10.2014 10:15
Foto

J86a93n 10W85i33r82n14i46t32z79e90r 8638664407570

Promiňte, co z toho pokládáte za zmatené? Třináct minut to trvalo od pokynu ke startu do startu, jedenáct minut od startu do dosažení zájmového prostoru. Jestli něco ve článku působí zmateně, rád to opravím...

+2/0
14.10.2014 10:18

P17e69t29r 60M44e96j87z98l76í57k 8648834731430

Třináct minut trvalo od pokynu ke startu, z toho 5 minut zabral dotaz majitelům, jestli mohou Gripeny vzlétnout a 4 minuty překlad odpovědi ze švédštiny:-)

+3/−1
14.10.2014 10:36





Najdete na iDNES.cz