Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tradiční chemie děti nebaví. Zájem mají o „sexy“ forenzní analýzu

Když se deváťáci rozmýšlí, kam dál po základní škole, o chemickém zaměření většinou neuvažují. Podobně i při volbě univerzity chemie studenty netáhne, byť o absolventy je na trhu práce velký zájem. Velmi populární jsou však v poslední době obory vývoje nových léků a forenzní analýzy. Reklamu jim dělají i televizní seriály.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J32i55ř92í 96U72h71e90r85e15k 2308698287848

No,chtějí-li se zabývat forenzní analýzou stejně musí znát alespoň Mendělejevovou soustavou prvků a základy chemie,aby vůbec tušili co analyzují.Spíše v tom bude lenost a nechuť k učení.

+1/0
1.10.2014 13:33

K96a77r74e87l 47P75ů40č49e77k 6615973300140

No, výbuch je výbuch, to obrázkem v učebnici nenahradíš :-D

0/0
1.10.2014 10:44

P67e61t77r40a 37N78o65v62á69k29o74v12á 7938116624518

- Tak jak sis zapitval?

- Ále, nejsou mrtvoly.

0/0
1.10.2014 8:56

A22n64n73a 74K10i59r80š41o21v93á 9436920105533

Tak chemie děti nebaví? No to by se totiž musely učit! a to v dnešní době prostě není IN. Vždyť je přeci jen potřeba  děti naučit, jak si informace vyhledat, tak na co nějaké biflování :-P (všimli jste si, jak postupně v diskuzích přispěvatelé chybují ve vyjmenovaných slovech a někdy i ve shodě podmětu s přísudkem? Řekla bych, že to je už nová generace dětí-studentů, která už dobu, kdy se školní látka musela nabiflovat, nezažila. )

+3/0
30.9.2014 23:13

V92a94š76e67k 14Ř39í18h73a 2923893618322

Přesně tak chemie je jeden z mnoha oborů kde přebujelost gymnázií je problémem, který končí klesající odborností posluchačů na VŠ.

0/0
30.9.2014 21:02

K36a57r10e84l 52N73e77č97a65s 5963339550130

Forenzní analýza? To je výsledek seriálů z krimi prostředí.Na přírodní vědy ale  každý zaplaťpánbu nemůže,jako na politologii,ekonomii a jiné neexaktní vědy. Chemie,Fyzika,Medicína,Matematika etc.jsou samou svou podstatou  od dojem dělajících blbů ochráněny.R^;-D

+4/0
30.9.2014 19:59

D17a79l45i29b42o45r 71K62o26š36e78k 4342369951329

Na chemii je treba se moooooc ucit.. To se dneska nenosi, kdyz Vam na kazde druhe skole daji diplom zadarmo..

+4/0
30.9.2014 19:06

R43o47s71t83i22s77l32a33v 41H35r51á68č25e11k 6868950716310

Zadarmo né, za tlustou obálku.

+2/0
30.9.2014 19:09

D63a95l59i72b54o59r 53K89o68š19e31k 4302599251769

Pravdu mate -> zadarmo z narocnost/casoveho hlediska

+1/0
30.9.2014 19:10

J54i64r28i 35R48u42s35n84o56k 4135932907763

Jako chemik vam musim odporovat. Na chemii je naopak netreba se prilis ucit. Ale musite pochopit principy a mechanismy. A kdyz zvladnete tohle, tak uz je to potom vsechno snadne. Nikdo se neuci rovnice, to se da najit v knihach a casopisech, ale musite u chemie premyslet. To je to, co boli.

+7/0
30.9.2014 19:14

R55o61s38t39i16s13l71a10v 72H69r91á21č40e32k 6198220116200

Máte pravdu, chemii dělám přes třicet let, a co jsem zapomněl, to si pořád dokážu odvodit. A jinak jsme vždy říkali: chemie, chemie, z tebe blbě mi je.

+1/0
30.9.2014 19:19

D35a91l70i46b68o70r 32K87o38š21e13k 4682609681759

Jako chemikar musim odporovat - abyste dospel do stadia, kdy pochopite mechanismy a principy, musite neco umet a ruku na srdce - neni to uplne snadna cesta, pokud se nespokojite s vysvetlenim "funguje to takhle". Moderni chemie (snad krome organicke syntezy) je vlastne fyzika a matematika :)

+2/0
30.9.2014 19:27

J43a17n80a 90B23a56r53t76o80ň93k35o23v18á 5207250714549

Vy máte tak získaný diplom?

0/−1
30.9.2014 20:52

L91e28o65š 84S83m24u68t68n83ý 2247429875692

s tou televizí je to fakt,v televizi jsem viděl reportáž ve které se reportérka ptala dětí čím chtějí být,já si pamatuju že my starší jsme chtěli být kosmonauti,policisti,lékaři,popeláři atd,a v té reportáži taková malá světlovlasá rostomilá holčička řekla že by chtěla být patoložkou,což mně celkem překvapilo:-)

0/0
30.9.2014 18:52

P11e41t52r 63H87e12l41l20e95r 5273806244894

No to nevypadá moc dobře, kdo pak bude vařit pervitin?

+1/0
30.9.2014 18:43

P52a42v56e23l 77Z23a49t57l76o41u12k90a58l 7921219312397

Pamatuji si, že na naší základní škole v pohraničním městečku byla v rámci stavby nové budovy v roce 1981 slavnostně vybavena chemická učebna. Na každé lavici byly dva vývody plynového potrubí pro připojení kahanů. V životě v nich plyn nebyl, ale každý rok jsme byli v záři poučeni, že za žádných okolností nesmíme manipulovat s kohouty, aby se náhodou někdy po letech nestalo neštěstí, až do potrubí plyn vpustí.

Celý školní rok 1988-89 jsme měli na chemii supl snad všech učitelů, včetně ředitele hudebkáře, který nám jednou ukázal na mističce povlak soli, kterou si prý předtím v kabinetu připravil sloučením chlóru se sodíkem, protože je to prý příliš nebezpečná reakce na to, aby ji předváděl před námi. Vzápětí o další hodině nám výtvarkář prozradil, že ve skutečnosti ten chlorid sodný sloučil on.

S takovým přístupem samozřejmě chemie těžko někoho oslní :D

+2/0
30.9.2014 18:31

V41l21a88d21i92m93í69r 54N31o23v39á44k 3942114836691

Základem chemie je Mendělejova tabulka.Nemyslím si,že by se měla biflovat,ale žáci základních škol by se měli v ní vyznat.Dále znát názvosloví.Pak vyložit chemické rovnice.Samozřejmě pak dělat pokusy.

Na tohle bych bazíroval a zvýšil počet hodin.Naopak,biflovat zpaměti rovnice,výrobu železa,cukru a podobné "nezáživné" věci bych zredukoval.

To je asi jako s angličtinou,když učitelka na střední škole(a ty případy se opravdu staly) zadá žákům,aby se naučili do příštího dne 40 slovíček.

Jen nevím,jak by se měla učit organická chemie,ta je dost složitá.

+2/0
30.9.2014 18:06

J93a70n35a 21B69a45r29t47o21ň33k98o49v71á 5387190304879

A 40 slovíček je hodně??

+1/0
30.9.2014 20:49

P66e84t69r35a 77N59o48v86á68k56o98v19á 7238806404288

Ano, 40 slovíček za jedno odpoledne, kdy nemáte jenom ten jeden úkol, je hodně. Plus to nebývá jen jednou do roka 40 slovíček, ale takový učitel se v podobných úkolech pohybuje neustále. Typicky naše angličtinářka byla schopná nám jeden den nadiktovat novou gramatiku, nijak ji neprocvičovat, ale druhý den to zkoušet a řvát na nás, jaktože to neumíme. O 30 větách na překlad co druhý den ani nemluvím. A ano, tehdy jsme byli zvyklí makat, ale tohle bylo dost drsné.

+1/0
1.10.2014 9:01

V31l64a31d84i19m69í95r 90N50o98v68á93k 3292814916141

K J.Bartoňová.Zkuste ta slovíčka si zapamatovat ještě další týden.Kolik z nich budete vědět vyslovit a kolik správně napsat?A je fakt,že na středních školách se učí další předměty.

0/0
1.10.2014 9:40

M19a55r38e25k 23K44r25o21l86l 5341102880290

Nejsem chemik, ale ona existuje nějaká výroba železa, která se učí v rámci chemie?

0/0
1.10.2014 8:17

V38l96a51d68i31m50í73r 86N44o77v96á88k 3772844786901

Chemik být nemusíte.Ale měli jsme v chemii na ZŠ popis postupu výroby surového železa včetně popisu chemických reakcí.

0/0
1.10.2014 9:35

J53o66s86e64f 94V10a66l52a 9250143863483

ucit deti jenom to, co je bavi, je cesta do pekel. Da se to videt i na srovnavacich testech PISA studie, kde puvodne krasne misto CR nekde v druhe polovine prvni desitky  nekdy v roce 2005 vystridal stremhlavy pad na (dneska) takovou 35. pricku. Ty staty, ktere PISA studii vedou, maji vetsinou skolstvi jihokorejskeho typu, tzn. biflovat, biflovat, a zase biflovat. Tedy ten system, ktery se povazuje v Evrope za prekonany. Nicmenne je to jediny system zarucujici uspech......

+9/0
30.9.2014 17:52

J20a97n 84M68a16j71e22r 9113269358971

Částečně souhlasím, ale hlavně dávat důraz na to, aby se věcem rozumělo! Co pomůže, když snaživý šprt nebo šprtka recituje chemii, když jí vůbec nerozumí. A pro kritiky - organickou chemii mám vystudovanou. ;-)

+1/0
30.9.2014 18:23

J41o27s26e74f 77V40a35l45a 9580463303423

ja se ucil medicinu, a muzu tady mistoprisezne prohlasit, ze na takove anatomii na 1000 strankach neni jedina vec, ktera by se dala odvodit a ktera by se nemusela nabiflovat. A navic, clovek se musel naucit, jak nepotrebne veci po zkousce co nejrychleji zapomenout a volna mista v pameti obsadit jinym akutualnim zkouskovym predmetem......

+1/0
30.9.2014 19:21

J67i23r33i 33R37u40s98n53o26k 4635342767463

Nektere veci se daji v chemii nabiflovat, ale neni jich zas tolik. Ano, muzete se naucit spousty rovnic nazpamet, ale nic z toho mit nebudete. Tam musite pochopit co s cim a jak reaguje. Musite se podivat na molekulu a videt, kde se neco dit muze a kde to naprosto nelze.

Neco jineho je biflovani a neco jineho je trenovani ziskanych informaci. Osobne si myslim, ze matematika a fyzika se jinak, nez resenim prikladu, naucit neda.

+2/0
30.9.2014 19:11

A92n38d81r16e72a 76N73o28v67á 8554461786355

to přeci není o tom, učit děti jen co je baví, to je o vzbuzení zájmu- když se dítě pro něco nadchne, pak už chce samo vědět víc a bude se i raději biflovat. Když se chemie, matika, fyzika učí u nás tak, jak se učí, tak prostě nikoho nebaví a v málokom vzbudí zájem.

0/0
30.9.2014 21:32

J88o22s88e68f 37V12a88l64a 9260543823473

rekneme si na rovinu, ze to neni pravda. Vysledky studii ukazuji, ze tam, kde je motivace "zajem o predmet" jsou jednoznacne horsi vysledky ve srovnavaci studii nez u deti, kde panuje dril. Ta pohadka o motivaci plati pouze pro deti, ktere se uci lehce a ktere se u standardni vyuky nudi, protoze nemaji dostatecnou zatez. Ty deti, ktere se musi k uceni pritahnout silou, tak ty musi mit motivaci uplne jinou nez zajem. Ja vim ze to zni hrube a nelidsky, ale vysledky mezinarodnich studii nemluvi jinak.....uceni je proste prace jako kazda jina.....

0/0
30.9.2014 21:52

A83n70d27r81e81a 77N91o48v37á 8844121526385

Pokud musíte dítě přitahovat k učení "silou", tak to nikdy studijní typ nebude a je to celkem zbytečné. Já mluvím o dětech, které s učením coby "prací" nemají problém, klidně mají i z té matiky, chemie atd. jedničky, ale nic dál jim to neříká. A u těch je třeba vzbudit zájem, a to i třeba formou "sexy" forenzní analýzy, popř. jinými vhodnými formami. Učení je třeba ve spoustě věcí zmodernizovat.

0/0
30.9.2014 22:00

J85o69s55e24f 98Z67a86h54á12l51k86a 4633569358326

Což o to, ale i ta forenzní analýza je o dobrých znalostech anorganické i organické chemie (a nezřídka i některých oborů fyziky). A pokud to nedá už ZŠ nebo nejsou pro ni vlohy od boha, těžko je co rozvíjet na úrovni středoškolské a vysokoškolské.

(Mají problém se základem - matikou a češtinou, natož potom nějaká chemie)

+7/0
30.9.2014 17:25

T87e80r75e82z98a 67N88o15v56o46t84n76á 7539393967137

jojo. hodiny a hodiny anorgány, orgány a hlavně taky matiky. Sice to vypadá jako "sexy" obor, ale prvák jsem koukala, je pěkně nechutný :-)

0/0
30.9.2014 18:01
Foto

J19a46n 39V50a42l43č50í26k 7865958915800

Je fakt, že nemít na střední poněkud svéráznou, ale rozhodně nezapomenutelnou profesorku chemie, která předmět dokázala "prodat" s přehledem, kvalitně a i s legrací, asi bych na chemii nešel ;-). Už jt to pár let, kdy jsem dokončil magisterské na VŠCHT a rozhodně nelituju. Byť jsem málem vyletěl ve na orgáně, která mě hodně bavila, zápolil s anorgánou, ale pak už to šlo nějak snadněji, došlo na zajímavější a zajímavější předměty a obory... nepmuset začít pracovat, klidně studuju dodnes ;-).

+1/0
30.9.2014 17:22

H29e40l27e35n51a 69K60a55v18k29o52v70á 5966633980776

Na chemii musí mít člověk buňky, mít o ni opravdu zájem  a taky dobrého kantora.

+5/0
30.9.2014 17:12

J24a89r42o25m15í47r 76K27r26á84l 4890549404589

To na všechny technické obory a přirodní vědy.

+6/0
30.9.2014 17:38

M94i13l74o17s85l26a28v 59K35a83n78t50o93r89e92k 1689527781439

Vono by stačilo málo. Zrušit velkou většinu VŠ humanitního, ekonomického a  právního zaměření. Zcela zrušit ty, které VŠ  nejsou, to jsou ty různé manažerské, ekologické, politické, pseudo-pedagogické apod.  U těch, které by zůstaly,  mít  podstatně větší nároky na studenty a ponechat tam ještě kvalifikované vysokoškolské pedagogy, teda pokud je ještě existují. Na všech  VŠ zavést školné  (diferencované) a nesnižovat jejich náročnost. No a pokud děti nebude bavit náročné studium na VŠ a nebudou mít na školné (ty báchorky o nadaných, ale chudých si nechte od cesty), tak mohou jít na řemeslu. Kvalifikované a šikovné řemeslníky potřebuje jak prase drbání a výdělky tam určitě (u těch šikovných) také nejsou malé

+12/−5
30.9.2014 17:02

L71a12d96i62s76l75a80v62a 98H18r65u79š16k24o59v33á 6497946898760

Pane Kantorku, to by ale nebylo "sexy" :-P:-P:-P

0/−2
30.9.2014 17:18

A81l58e63x63a57n45d63r 52K85o34s56t41k20a 8202678556974

Ani by nebylo nutné rušit, ale ať si dotyční to "studium" 100% hradí ze svého. Není sebemenší důvod, proč to platit ze státního. Proč platit studium lidem, kteří budou buď mimo obor, nebo ještě lépe, profesionální nezaměstnaní? Podobného "vysokoškoláka" prakticky nelze přeučit na něco užitečného a to, na co by opravdu měl (skladník, manipulant, řidič a podobně) mu přijde pod úroveň, takže to dělat nebude.

+5/−1
30.9.2014 17:45

J49o97s41e14f 62V28a50l68a 9140723363443

souhlas - pokud za vlastni bude skolstvi, zdravotnictvi a socialni pece vcetne duchodu - tzn. mam jenom to, na co jsem si nasetril.......jinak to nema smysl

0/−3
30.9.2014 17:55

J65i53r73i 62R11u60s23n47o42k 4145402217383

S tim hrazenim 100 % ze sveho tedy nesouhlasim. Mate predstavu kolik spotrebuji chemici pri vyuce materialu a kolik to tu skolu stoji? A kolik toho spotrebuji napr pravnici? Vidite ten rozdil?

+3/0
30.9.2014 19:07

J75a74n 61K34r68á95l 6565135356982

Ak do to as platí? Daňový poplatník. Proč bychom měli komukoli přispívat na jakékoli VŠ vzdělání? Chemik si tady vystuduje a odjede do Německa vydělávat eura a my mu zacálujeme milion za vzdělání... proč?

0/−2
30.9.2014 23:58

M96i57c72h29a39l 23K93r53e72j37č17í 1306800821773

Přírodní vědy jsou fascinující, jakmile do nich člověk pronikne, ale to nejde bez toho, aby je k tomu někdo inspiroval a motivoval. To ale umí jen opravdu dobří učitelé a těch je bohužel zatraceně málo. Zoufale chybí popularizace, ale to je stále dokola...

+8/0
30.9.2014 16:57

J54a17r64o45m66í29r 74K85r53á88l 4440449754789

Což o to, učitelé by to uměli, ale nejsou k tomu podmínky.  Děcko si pokecá kalhoty a rodiče z toho udělají aféru.  To samé v dílnách.

+3/0
30.9.2014 17:11

J69i63r39i 37R96u42s85n34o59k 4185952577763

Mozna by studenti i zajem o chemii meli, ale kdyz zjisti, ze prvni dva roky je to prakticky jen matematika a fyzika, tak vymeknou. A nutno rici, ze i kdyz ucitele pristupuji ke studentum opravdu slusne a snazi se jim vyjit vstic a znalosti z nich dostat (mluvim z pozice byvaleho studenta), tak ty pozadavky na matematicko-fyzikalni aparat jsou pro vetsinu studentu prilis narocne.

Kdyz jsem pred lety koncil skolu ja, tak nas dostudovalo v radnem terminu (mysleno i s podzimnim) 20 % a v nasledujcich dvou letech jeste dokoncilo par lidi z naseho prvniho rocniku. Celkem bych to odhadl, ze uspesne skoncilo 25 % lidi. Zbytek odpadl, protoze to bylo prilis tezke nebo protoze je to nakonec nebavilo.

+4/−2
30.9.2014 16:56

J88i36r16i 72R79u26s70n82o27k 4835982457543

Za co jsem proboha dostal minus, vzdyt jsem nikoho ani nenapadl, ani neurazil. Reflex?

0/0
30.9.2014 19:05
Foto

J40a58r20o88m84í38r 77K44o70b89e46l76k41a 7974964101875

Někteří prostě :-)mínuskují kdyby na chleba nebylo

0/0
30.9.2014 19:29
Foto

J51a70r35o53m65í66r 71K81o78b30e40l22k52a 7784404901515

Sakra, ten smajlík patří na konec věty, nějak se vytrhnul poslušnosti, potvora jeden:-)

0/0
30.9.2014 19:30





Najdete na iDNES.cz