Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chládek: K maturitě půjde méně lidí, propadlíci nás stojí 2,6 miliardy

Čtyřletá výuka studentů, kteří letos neuspěli u maturit, přijde stát na přibližně 2,6 miliardy korun. Po pátečním jednání s děkany pedagogických fakult to uvedl ministr školství Marcel Chládek. Podle něj je potřeba počet maturantů snížit. Pomoci k tomu má zavedení jednotných přijímaček na střední školy i úprava učebních oborů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I71v31a 92S77m70u57t45n76á 9960681606192

Cestička k domovu

Karel Václav Rais

 

 

Cestička k domovu

známě se vine. Hezčí je krásnější než všecky jiné.   Douška a šalvěje kolem ní voní, nikde se nechodí tak jako po ní.   A kdybych na světě bůhví kam zašel, tu cestu k domovu vždycky bych našel.   A kdybych ve světě smutně se míval, na téhle cestičce vždy bych si zpíval.     (Z křišťálové studánky)

0/0
1.7.2014 13:26

J90i20ř17í 12R48o12d 7464918940700

Navrhuji, aby studenti, kteří školu nedokončí, finančně přispěli na náklady studia, které do nich stát vynaložil.  Nezájem studentů o získání kvalitních znalostí je do nebe volající a výplývá z toho, že je studium u nás zdarma! Například v "komunistické" Číně je téměř všechno studium placené a jak si tamní studenti studia váží!

0/−1
29.6.2014 18:07

P73a92v60e78l 85O80d32r75a93z10i90l 6784529607150

No, tomu se obecně říká školné ;-)

0/0
30.6.2014 8:44

M44a96r71t71i16n 11R31a65m 9651164541502

Pokud si student nesedne k papíru a nespočítá naprosto sám spousty příkladů, může mít pedagog sebemodernější motody výuky a bude to na nic! Výklad, počítání pod vedením kantora a procvičení - to je nejlepší metoda!

0/−1
29.6.2014 15:16

V84a49š18e76k 64Ř10í32h29a 2833203778582

Zajímalo by mně kolik z těch co propadli u matematiky bylo z gymnázia a kolik z odborných středních škol. Protože zatím co u jazyka se toto velice dobře zneužívá pro dehonestaci odborných škol, viz poslední vyjádření ministra školství, u matematických výsledků se vše zobecňuje. Přitom  mechanika pro 1 a 2 ročníky SPŠ počítá s matematikou na daleko vyšší úrovni než je na všeobecných gymnáziích.

Podle mého je hlavním problémem ve školství skutečnost, že je řízeno hlavně humanitně vzdělávanými lidmi a matematici jsou zde v značné menšině. Přitom si nikdo neuvědomuje že pro naše hospodářství jsou třeba více statici, kteří nám zaručí, že nám nebudou padat mosty, než překladatelé, kteří dokáží jen obecně překládat konstatování, že most spadl.

0/0
29.6.2014 13:48

F95r74a92n65t18i98š40e63k 51E42l67i48á30š 6337633965516

Matematika se po staletí učí jediným způsobem. Student samostatně počítá zadané příklady. Nikdy nebude existovat nějaká moderní metoda, která by žákům pomohla. Vliv na výsledky z matematiky nemá jakákoli módní metoda výuky. Pomohlo by zrušení kalkulaček.

+3/−2
28.6.2014 13:48

A37n93n72a 40T40v46a35r85ů33ž36k78o30v40á 4301346295228

Máte pravdu. Matematické myšlení je vrozené, stejně jako třeba hudební předpoklady.  Domnívám se, že na školách humanitárního typu ani není potřeba znalost vyšší matematiky. Určitě se bez ní neobejdou ti, kteří studují technické obory.

+1/0
28.6.2014 13:54

O75t40a18k64a56r 65S75t90e98i51n81e69r 8563412451351

R^ Tak. Místo toho ti naši pseudointelektuálové chtějí mít matematiku jako poviný mat. předmět.

0/−1
28.6.2014 14:52

J76a56r25o15m27í64r 38K66r79á84l 4720609434209

Čímž zákonitě musí snížit nároky na úroveň učňáků s maturitou.  Takže třeba na SPŠE, strojárně a pod.  se u maturit ubere odborný předmět a nahradí matematikou na úrovni druháku. :-/

0/0
28.6.2014 15:20

M21i42l28a17n 57D32v88o86ř79á38k 7962493407947

Jestliže někdo není schopen dát matiku na úrovni maturity (nemusí jít vůbec o diferenciální počet) tak mu v myšlení něco chybí (možná byť jen selský rozum) A to něco bude chybět pro každý obor. Rozhodně povinná maturita pro všechny na úrovni školy, na které se dělá (ne ten státní paskvil, kterému se gymnazista směje už v prváku a učeň nestihá) Po generace ji měl povinnou každý a kde jsem byly v testech ještě po revoluci - a kam jsme se dostali a ještě řítíme nyní po vyjádření Buzkové - na ní zrovna bylo vidět, že jí kus v tom myšlení chybí.

+2/−1
28.6.2014 20:42

M53i25c76h93a43l 93M62i73l18l24e94r 9206122509832

Jak resi matematiku na maturitni urovni jine staty:

Spousta povolani a univerzitnich kursu pozaduje NEJAKY ZAKLAD z matematiky a formalni vysledek ze zkousky, ale uznavaji, ze ne vsechny potrebuji matematiku na nejvyssi urovni.

Maturitni matematika tam byla rozdelena do nekolika stupnu, lisicich se osnovami a obtiznosti. V podminkach prijmu na univerzitu nebo do povolani se potom uverejni, ktery maturitni stupen je pozadovan jako minimum. a zadatel uvadi  KTEROU matematiku absolvoval.

U protinozcu neni matematika u maturity povinny predmet. Kdo ale vi, ze ji bude potrebovat pro vybrany kurs/ povolani, ma na vyber 3 stupne - Further Mathematics (zakladni maturitni matematika), prostredni Matematicke Metody a nejtezsi je Specializovana Matematika. Metody a Spec maji v osnovach napr. diferencialni pocet a Spec samozrejme dalsi matematicke "delikacie". Univerzitni prijem se dela az po maturitach (statnich) a jeji vysledky (celkovy pocet bodu = umisteni v percentilach, vyber maturitnich predmetu a bodove hodnoceni jednotlivych predmetu) jsou rozhodujicim cinitelem. Studenti, kteri se chteji dostat na univerzitu, bezne delaji maturitu z alespon 5 predmetu a mnozi zvoli povolene maximum 6 predmetu. To jim umoznuje podle individualni potreby maturovat ze skupin pribuznych predmetu: 2 ruzne matematiky + 2 prirodni vedy / spec + met + IT+ ucetnictvi/  Spec + Met + chem + fyz / bio +chem /  chem + fyz + bio /  bio + chem + psychol. / dej + zem + cizi jazyk / 2 cizi jazyky + literatura / IT + ucetnictvi + fur. mat. ......atd.

Inzenyrske obory pozaduji jako absolutni minimum dobry vysledek z  Metod (ekv. vasim jednickam a dvojkam), strojarina, stavarina apod dobry vysledek ze Specializovane a davaji bonus pri prijmu, kdyz kandidati maji i Metody, proto hodne kandidatu na tyto obory dela maturu ze Spec + Metod.

Obory, ktere predpokladaji pouze urcitou zakladni matematickou uroven se spokoji, kdyz kandidat udela maturu z Further Maths.

0/0
29.6.2014 6:07

P71a92v24e57l 87O39d48r50a48z82i22l 6464899767860

To je zbytečně složité, stačí, aby byla jedna zkouška. Kdo vyřeší jenom základní příklady, tak dostane trojku, kdo i pokročilé, tak dvojku a kdo všechny, tak za jedna. Nevidím důvod to komplikovat. Mít maturitu není právo a za jedna už vůbec ne.

0/0
30.6.2014 8:47

J17a77r34o42m22í63r 18K77r27á48l 4560479344149

Ono to tak dříve bývalo.  Na průmyslovkách matematika na úrovni dnešní VŠ (a to se z ní ani nematurovalo) a například na zdravotce jen to nejnutnější.  Průmyslovky a specializované školy by měly klást důraz hlavně na odborné předměty a ev. jazyky.

+2/−1
28.6.2014 15:18

M22i47c29h47a12l 18M44i82l91l51e64r 9156742379202

"Na průmyslovkách matematika na úrovni dnešní VŠ" Kdy?

Co ja pamatuji, inzenyrske smery VS si neustale stezovaly, ze absolventi prumyslovek maji nizsi uroven v matematice, nez absolventi strednich skol gymnasijniho typu.

0/0
28.6.2014 21:53

V30a57š72e95k 31Ř16í26h84a 2693383308632

přelom 80 a 90 tých let. Ostatně naší SPŠ šlo hodně lidí na matfyz.

+1/0
29.6.2014 13:52

A24n95d18r41e91a 24N46o35v45á 8914981866675

a to já mám tedy opačnou zkušenost. Studenti ze SPŠ měli na VŠ poměrně velký problém s matematikou, zatímco gymnazisté zase měli zásadní problém s odborností.

+1/0
29.6.2014 14:07

P51a34v85e81l 77O17d88r79a66z96i89l 6834509127960

Za nás měli studenti ze SPŠ problémy s matematikou i odborností, ono totiž odbornosti založená na středoškolské matematice nestačí, stručně a nepřesně - na SŠ se naučíte, jak to funguje, na VŠ PROČ to tak funguje.

0/0
30.6.2014 8:46

M94i61c59h18a81l 54M30i86l82l20e72r 9906382119742

tohle byla take zkusenost moji generaceR^

0/0
30.6.2014 13:10

O37t58a84k38a79r 81S40t13e90i31n40e82r 8563972271571

Ovšem pan ministr to vidí tak, že učitelé matematiky půjdou na školení. Ještě nedávno platilo, že student se má sám vzdělávat, sám chtít a učitel mu je jenom zprostředkovatel vědění. Učitel látku vysvětlí, ukáže vzorové příklady a aplikovat na další příklady to musí student sám. Pokud není zfetovanej, tak by to takto mělo jít.

+2/0
28.6.2014 14:56

J50o21s48e40f 83Š41l89o15u23f 1309477128701

No já jsem na vysoké slýchal jenom : "student je tady proto, aby sám studoval, my tady nejsme žádná nalejvárna" !!

0/0
30.6.2014 17:11

M15i25c59h77a91l 68N41o97v22á32k 4245647582681

Hlavně potřebujeme školství, které produkuje nezaměstnatelné lidi v minimálním množství. Pokud někdo propadne u maturity, ale je schopen nalézt si práci a být přínosný, nevidím v tom žádný problém.

+1/−1
28.6.2014 12:21

M86i50c70h73a87l 64M62i32l78l88e70r 9906942679792

kdyz nekdo nema na rozumne vysledky u maturity predpoklady, proc by mel mermomoci chodit k maturite? Pokud je schopen najit si praci a byt prinosny, jak pises, usetri sobe cas a statu penize, kdyz se nebude o maturitu pokouset a zacne hledat zamestnani driv, nez az po nekolika neuspesnych pokusech o maturitu.

+1/0
28.6.2014 13:19

J24a58r44o38m41í85r 15K80r15á63l 4380859594379

A není lepší, když to ve druháku vzdá a raději se vyučí ?  Dobrých řemeslníků je stále nedostatek.

0/0
28.6.2014 15:22

E88d33u75a35r72d 12Ř63e52z56n58í47k 7189825460696

nechal bych to na nich. Takto shora (na)řízené věci jsou často k ničemu.

0/0
28.6.2014 23:12

D16a11l73i72b27o97r 72R79o36z26s82y81p69a65l 7190583786139

Dokud budou střední školy placeny podle počtu žáků, nic se nezmění. Kvůli penězům nechají i ty nejslabší prolézt až k maturitě.

+4/0
28.6.2014 10:21

J93o89s64e94f 65D32r65d25a 6710129842906

S tím jen souhlas, právě systém peněz pro školu podle počtu žáků má vliv na konečné výsledky. Je to systém "užitečných blbců", kteří prolézají z ročníku do ročníku i za cenu třeba opravných zkoušek a ve finále je učitel nepusí k maturitě, aby mu neudělali problém. V takový žák splnil svůj účel. Škola na něj dostávala po celou dobu peníze...

0/0
30.6.2014 10:52

D32a12v68i20d 97M62a64t22ě41j38ů 2255532497188

Od stredni skoly vyse by melo byt zavedeno skolne spolu s moznosti pujcek pro studenty. Stat pak nebude muset v takove mire dotovat stredni a vysoke skolstvi a studenti budou ve vyberu skoly a v samotnemu studiu zodpovednejsi.

+1/−4
28.6.2014 10:10

J89a30r93o86m46í10r 67K15r87á55l 4150219454519

A paradoxně budou moci studovat i ti, co na dnešní státní školy nemají.

+1/−1
28.6.2014 12:00

J17a11r36o70m94í44r 93K79r23á59l 4660569934659

Anno, zkuste se nad tím zamyslet.  Dnes stojí VŠ "zdarma" cca 6-8 tisíc měsíčně.   Pokud by si nemajetný, ale nadaný student vzal výhodnou půjčku, může studovat a pak jí během několika let splatit.  Dobrý konstruktér dva roky po škole si může dovolit platit 8 tisíc měsíčně splátku, když má o dest víc, než maturant.  Samozřejmě to neplatí u všelijakých pofideních humanitních oborů, ale tam zpravidla ti nadaní nechodí.

0/−1
28.6.2014 15:26

Č70e65s74t21m55í56r 42P44u31n83č64o84c32h27á24ř 1224159862267

A socky makat hned od základky.

0/0
28.6.2014 12:52

Č23e14s40t12m53í57r 14P23u19n17č44o29c88h15á11ř 1434329792927

Ostatně nemělo by se i tam zavést školné?

0/0
28.6.2014 12:53

A65n87n19a 72T79v51a16r20ů22ž76k65o10v53á 4791406805618

Potom dítě, které bude mít mozek nositele Nobelovy ceny, ale bude z chdé rodiny, do školy nepůjde, ale tí z bohatých rodin, kteří budou blbí jak pantok tam budou. Státy, které školné na VŠ mají, už je pomalu ruší. Všichni absolventi VŠ nemají takové příjmy, aby mohli platit vysoké dluhy. Nebrat na střední školy žáky, kteří ukončí ZŠ se čtyřkami a velkým počtem trojek, to je řešení. Stejně i při vstupu na VŠ. Ti, kteří na střední mají 3 a 4, stejně nepůjdou na technické obory. A všelijakých psychologů, manažerů a podobných nesmyslů už teď jsou mezi nezaměstnanými tisíce.

0/0
28.6.2014 13:50

J40a62r30o62m51í43r 32K37r86á64l 4740789304829

Naopak.  méně majetní rodiče si dnes nemohou dovolit platit studia na VŠ "zdarma".  Pokud by byly studentské půjčky, už by to zvládli.  A nadaný student nepůjde na nějaký pochybný obor, ze kterého může jít jen ke kase v marketu.

0/0
28.6.2014 15:28

M91i41c21h31a37l 14M41i59l59l47e47r 9906462539172

"Státy, které školné na VŠ mají, už je pomalu ruší"

Neni pravda, naopak skolne je zavadeno vic a vic, castky zvysovany. Jakmile stat zavede skolne, "zvykne si " na tento rijem a tezko se ho vzdava. Studentum nezbyva nez vzit si pujcku, nebo prijmout statni system splaceni studentskeho dluhu (v nekterych statech splatky na nizky urok a jenom az absolvent dosahne urcite vyse prijmu.)

Jinak souhlas, ze kdo nema urcitou pozadovanou uroven (pod prijatelny limit), nemel by byt na SS prijat.

0/0
28.6.2014 22:00

E89d49u58a34r49d 13Ř68e59z39n23í54k 7859445910856

je to přesně naopak. Správně nastavená půjčka umožní studovat opravdu těm, kteří chtějí a kteří na to mají

0/0
28.6.2014 23:13

O40t40a91k92a73r 67S42t58e12i75n29e79r 8133822241591

Voni jsou hlava Matějů. Největší problémy jsou ve školách soukromých, které si studující platí. A protože ta škola potřebuje jeho peníze, tak ho nikdy nevyhodí. A tak vystudují i ti co nemají schopnosti, ale jejichž rodiče mají peníze. Maturita a diplom dnes nemají hodnotu. Kéž by vámi Matějů operoval takto vyštudovaný medik slepák. Tak to bych vám přál.

0/0
29.6.2014 8:28

J78i30ř95í 25R26o53d 7794798320810

Souhlasím s panem Matějů. Školné(alespoň částečné) a na druhou stranu sleva na něm pro nadané studenty s dobrým prospěchem. Není jiná cesta. Školství zdarma pro všechny je ekonomický nesmysl!

0/0
29.6.2014 18:12

J81o17s82e27f 95Š66l72o17u16f 1989537798481

Žádná sleva pro "nadané studenty", pro všechny stejně! Půjčky na školné (kladu důraz na školné !!!) pro všechny, kteří si o ně zažádají, od zvláštní (státní, ne komerční) banky, s úrokem 1 až 1,5 %.

0/0
30.6.2014 17:24
Foto

R57o89m55a57n 30S32v65o75b24o63d58a 7162243950703

Chládku..ty amatére, tys asi propadal každý rok...podívej se kolem sebe a vyber si libovolného korupcí prolezlého poslance,exposlance,ministra,exministra,soudně stíhané politiky,pochybné premiéry,expremiéry tzv.lobbisty např. Janoušek a spol.nabídni slušnou protislužbu a peníze máš i v hotovosti...protože v této republice platí...čím blbější tím vlivnější...

+3/0
28.6.2014 9:33

O23t86a21k23a50r 84S60t51e29i58n32e22r 8393742181591

Pokud takový Nečas může být učitelem na VŠ, tak jsou zbytečné vškeré diskuze. Tento kapitalistický stát je na dně.

+5/−3
28.6.2014 7:41

J52a98r80o48m34í69r 94K59r57á66l 4160669524349

Vás někdy učil, nebo jen tak žvaníte ?

+4/−2
28.6.2014 8:47

J20a81r70o12m92í29r 87K39r38á63l 4960489364989

Karle, pokud ho znáte osobně, pak přidejte svůj názor místo trapného minusu. :-)

0/0
28.6.2014 12:01

J97a19r36o10m16í13r 15K17r43á57l 4450529914619

Takže se konečně vracíme k osvědčené praxi, že student, který není schopen absolvovat studium, má včas odejít ?  No, konečně !

+11/−1
28.6.2014 7:29

J65a82r78o92m97í94r 47K50r51á36l 4800889714229

Anno, než dáte minus, zkuste se zamyslet nad tím, co jsem napsal. ;-D

+1/0
28.6.2014 15:30

F69r26a50n85t43i94š60e47k 40K15o59v48a28l 2134476233656

A kolik nás stojí poslanci a výsledek?????????A co učí ve škole jak vše překrucujete??Nebo si poslanci myslí že od počítače jim vyroste obilí a bude k jídlu.

+1/−1
28.6.2014 7:11

J50i37ř35í 73H55u84m13p49o41l61í56k 4674987286271

a Chládek k maturitě půjde kdy??;-D

0/−2
28.6.2014 6:29
Foto

J40a92n 46C26a16b59a19l 8954103270524

A co prostě ty lidi tu školu nejdřív zaplatit a když jí dodělají, tak nějak odměnit. A nemusí to být třebas finanční odměna, ale zajištěné pracovní místo, kde předtím student úspěšně dodělal work placement?

+1/−3
28.6.2014 4:25

P72a43v58e76l 44K12ř37í70ž 8407601450479

Tyto myšlenky vedou k dalším a to by se asi mnoha lidem nelíbilo. Zajistit pracovní místo po absolvování školy znamená přijmout pouze tolik žáků, kolik je pracovních míst. A to sebou nese další důsledky jako povinnost na držené místo nastoupit a podobně...

+4/0
28.6.2014 5:17

O24t41a47k45a11r 43S14t78e41i86n42e18r 8343652301161

To znamení zrušit některé školy, převážně soukromé.

+3/0
28.6.2014 7:42

R15a40d40i35m 55P13o21l69á90š64e26k 9536393379869

Ty myšlenky vedou k podpoře takové kariéry, kdy jen částečně a obecně vyškolený a vyučený nejdřív začne pracovat a teprve potom, po roce nebo i klidně po 10 letech, když s jistotou zjistí, co za odborné předmět\y potřebuje, tak začne studovat.

Takové školství by bylo mnohem úspornější a cílenější, ale bohužel v našem prostředí by to ztroskotalo na lenosti lidí, po nějakém roce v práci by se většina Evropanů už nedokázala vrátit do školy a učit se. A na odporu úředníků a politiků, protože by tak podstatně klesla papírová vzdělanost společnosti. I na odporu školské kliky, protože by tak mnoho lidí živících se relativně jernoduchou a snadnou pedagogikou základního vzdělání muselo přestoupit na nejistou a mnohem složitější pedagogiku kariérního vzdělávání. Nebo se živit něčím jiným než učením.

+1/−1
28.6.2014 7:30





Najdete na iDNES.cz