Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Žákům s věkem klesá motivace. Každý čtvrtý se bojí zeptat učitele

Čeští žáci s přibývajícím věkem ztrácí některé znalosti i motivaci se učit. Vyplývá to z výsledků testování zhruba 20 tisíc čtvrťáků, osmáků a studentů středních škol, které provedla Česká školní inspekce. Čtvrtina z nich také v dotazníků přiznala, že se bojí zeptat učitele, když něčemu nerozumí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P52e71t87r 86Š21m69e84j86k91a86l 9765220338297

když A - ... že se bojí zeptat učitele, když něčemu nerozumí....

tak    B - jaké jsou všechny důvody toho, že se bojí...:-)

0/0
17.6.2014 15:22

J53i29ř11í 72U68h82e51r46e30k 2528888877788

Určitě se nejedná o strach a malou  motivaci.Jednoduše to mají na háku a háží na to bobek.

0/0
17.6.2014 9:15
Foto

B51r63o89n87i94s88l18a38v 12G45a22b19r96y21š 2282799591

Ano, znám to z vlastní zkušenosti. Studenti měli v mém předmětu vypracovat semestrální práci. Jen dva lidi z 15 za mnou přišli, jestli je jejich vize správná a jestli mohou pokračovat. Ostatním jsem to prostě vrátil, protože práce neodpovídala požadavkům v méně případech po obsahové, ve více případech po formální stránce. Měli na to 2,5 měsíce.

0/0
16.6.2014 23:02

R23o68b44e97r72t 30P26r58a42ž63á82k 4198446565790

Nevím jestli se BÁLI zeptat, spíš bych řekl, že to měli na háku.

0/0
16.6.2014 23:07

P96a91v13e77l 48O19d86r17a44z31i89l 6544889327230

Hehe, mě odevzdali protokol z měření, kterej obšlehli z minulé skupiny a ani se nenamáhali (!) změnit naměřený hodnoty.

0/0
17.6.2014 12:36
Foto

B88r16o83n53i88s15l31a46v 40G54a41b15r97y92š 2552659251

Předpokládám, že jste jim to nevzal a museli to vypracovávat znovu. :-)

0/0
17.6.2014 12:42

P26a93v42e78l 69O71d30r22a91z78i89l 6194509177370

Poradil jsem se s garantem kursu a řekl, že to vyřídí, takže jim promluvil do duše :-(

0/0
17.6.2014 15:34

P52a58v19e93l 13H23o19u48s51k60a 3961795540638

A řekl jste jim, že normální postup je za vámi přijít a zhruba v jakém termínu?

0/0
17.6.2014 17:18
Foto

B30r91o28n36i56s74l28a59v 91G76a24b15r63y79š 2642239191

A proč bych jim to neměl říkat? Tak špatný pedagog zase nejsem. Na každé hodině jsem se jich ptal, jestli mají k tématu nějakou otázku, jestli jim něco dělá problém, jestli chtějí s něčím poradit. Nic. Myslím, že jsem jim vycházel vstříc až moc. Termíny na odevzdání stejně jako zadání bylo řízeno systémem na internetu.

0/0
17.6.2014 22:35

F87r95a31n21t94i78š45e26k 72E65l96i62á33š 6167503385936

Nevím o tom, že by dnes existovali žáci, kteří se bojí učitele na něco zeptat. Ty doby už dávno minuly. S věkem roste lenost žáků a jejich chuť si hrát s elektronickými hračkami, tablety a podobně. Někteří lidé se naivně domnívají, že s užíváním počítačů roste schopnost studenta se vzdělávat.

+1/0
16.6.2014 21:24

Z64d31e24n90ě89k 24O60r37š53u55l23í47k 1985980607552

jojo je to tak....bez těhle elektronických nesmyslů nejdou ani wc.nagelované makovice ve kterých mnohdy nic není...o holkách ani nemluvit...jsou ale i vyjímky.čestné a je jich málo..

0/0
17.6.2014 9:06

Z38d85e83n75ě27k 14O28r61š39u93l50í21k 1185630817592

No moc tomu nevěřím...když jsou schopni natáčet učitele na mobily tak nevěřím tomu že se neumí či dokonce bojí zeptat.vždyť s jejich drzostí nejdále dojdeš ne?

+1/0
16.6.2014 19:58

P82a48v88e73l 98H58o59u51s75k96a 3571785450658

Žáci jsou často demotivováni hlavně ze strany ostatních spolužáků, kteří na ty, co najdou odvahu zeptat se, hledí jako na šprty. A když je ještě navíc při té otázce zostudí i učitel, tak si hodně dobře a rychle zapamatují, že ptát se na cokoli se nevyplácí.

+9/−1
16.6.2014 19:03

Z27d36e21n77ě57k 87O46r19š41u35l36í73k 1785810597772

tohle jsem nikdy nezažil, že by učitel zostudil žáka při dotazu.člověče co jste studoval a hlavně kde?

+2/0
16.6.2014 20:00

J77a69r17o34m72í10r 50K11r13á62l 4870369954809

Já také ne.  Asi tu školu před léty brali vážněji a zodpovědněji jak studenti, tak kantoři.

0/0
16.6.2014 21:36

P47a10v35e28l 25O91d33r70a53z50i33l 6554739207910

Tak učitelé jsou také lidé a někdy pěkní lempli a tudíž, když se ptá žák na něco, co sami nevědí, mohou reagovat i nevhodně.

0/0
17.6.2014 12:36

H48a79n81a 80F68o71r83m78a94n64o24v72á 5321510618

Jestli se žák bojí učitele na něco zeptat, asi to nebude chyba žáka. Jestli se žák bojí, že za svůj dotaz, že něčemu nerozumí bude trestán, tak je chyba v učiteli.

Jestli se žák nemá zájem učitele zeptat, tak těžko lze vinit učitele.

Vzpomínám na svou učitelku matiky na průmyslovce a srovnávám jí dnes po 20ti letech kdy zas chodím do školy, se svou učitelkou matiky na VŠ. Nebe a dudy.

Zatímco té první nebylo radno se i při výkladu nové látky vůbec na něco zeptat, tak téhle učitelky je možno se zeptat kdykoliv a obdivuju její nesmírné úsilí jak látku správně a srozumitelně pro všechny vysvětlit. Jednou řekla, že jí baví učit. Je skvělá. U zkoušky je u ní nutné prokázat, že látce rozumíme, jinak nelze projít. Nekompromisně. Ale prolomila moji zakořeněnou nechuť k matematice.

+4/0
16.6.2014 18:47

F16r97a19n15t16i21š80e54k 20E16l37i53á23š 6427243805606

Tu zakořeněnou nechuť jste prolomila sama svou pílí. Matematika vyžaduje samostatnou práci, jako sportovní trénink. Hodiny a hodiny samostatného počítání. Tak to funguje už po staletí a bude to fungovat i nadále.

+2/0
16.6.2014 21:27

J69a28n 32P93a26v51e26l85k82a 3857611954721

Zapomínáte na 3. stranu.

0/0
16.6.2014 22:00

V26ě71r44a 44B26e44n91o64v80á 9429520373

České děti by si měly vzít příklad z vietnamských šprtů,ty mají motivaci a nehledají příčinu, proč neznají. Pokud se žák nezeptá učitele, potom nemá zájem nebo neví zhola nic o učivu. Ale doučování doma - to snad jen vyjímečně.

+2/−1
16.6.2014 18:47

P66a35v57e13l 27H34o45u91s78k16a 3101445300258

"Nevědět zhola nic o učivu" je hodně nafukovací kategorie, dá se tím reagovat prakticky na jakýkoli dotaz.

+1/0
16.6.2014 18:58

F33r53a20n47t50i38š48e70k 91E36l78i49á59š 6987283265896

Šprtání je důležité pro rozvoj paměti. Ta, na rozdíl od logického myšlení, rozvíjet jde.

+1/0
16.6.2014 21:30

P64e67t67r 47P97o60k47o92r82n88ý 4712945952563

snad výjimečně ;-)

0/0
16.6.2014 21:43
Foto

P20a90v16e95l 50P35o42k70o59r11n87ý 2856964140982

Dříve žáci a studenti toho znali více i při horších učebních pomůckách, měli motivaci. Dnes žáci a studenti spoléhají na to, že můžou zůstat u rodičů.

Problém je třeba v tom, že žák se ptá na zlomky na střední škole a má je znát ze základní školy. A druhý problém je, že učitel řekne, že příště budou navazovat na zlomky a žák se diví, že by se měl něco doučit, vždyť chodí do školy, tak ho to mají naučit. Studenti pak jaksi nechápou, že není možné opakovat donekonečna pořád to samé, počínaje učivem ze základní školy, učitelé mají osnovy, které vycházejí třeba ze znalosti zlomků, a na opakování učiva základní školy není čas. Dříve bylo doučování (kondice), kdo z těch, co neumí třeba ty zlomky, si zaplatí doučování? Spíše očekává zázrak v nějakých učebních pomůckách a logice, že škola ho to má přece naučit, aniž on pro to cokoliv udělá.

+6/0
16.6.2014 18:34

P17a54v36e20l 47H61o46u68s76k39a 3691305740558

A co kdyby se hodiny rovnou zrušily a každý se to naučil sám? To by bylo mnohem efektivnější než zabíjet čas pořváváním "tohle máš už umět".

0/−2
16.6.2014 18:38
Foto

P41a90v60e11l 30P81o97k33o65r56n66ý 2886764810702

Já píšu o něčem jiném, že není možné opakovat pořád stejnou výuku, tedy to, co se učilo na základní škole se musí student střední školy opravdu doučit sám. Na střední škole s učí úplně něco jiného a tomu se mají věnovat hodiny..

0/0
16.6.2014 19:37

P43a98v52e92l 66H72o51u20s58k37a 3791805300848

Tak dobře, řekněme, že se žák zeptá na něco, co měl umět už ze základky. Co by měl učitel teda udělat, zdrbat ho, že to má už dávno umět?

0/−1
16.6.2014 21:07

F30r94a92n51t20i58š80e15k 86E73l47i51á50š 6647593385766

Učitel na střední škole nemívá často čas opakovat s obtížně vzdělatelnými studenty látku základní školy

+1/0
16.6.2014 21:34

J27a46r25o83m72í96r 78K64r96á14l 4210789794459

Ano.  Na střední škole se samosebou rozumí, že žák zná učivo ZŠ.  Pokud ne, nemá na střední co dělat.  Nelze zdržovat ostatní žáky tím, že se bude suplovat ZŠ.

+2/0
16.6.2014 21:38

J61a13n 39P23a46v17e18l71k93a 3957941564121

Pak přijde do zaměstnání a diví se, že se tam musí pracovat a šéf nic dvakrát neopakuje.

0/0
16.6.2014 22:03

Z37d16e43n74ě91k 21O21r94š18u33l15í65k 1965870407402

tak to jo.už tak jsme dost hloupej národ.a už vidím jak se učí doma?dobrej vtip...;-D

0/0
16.6.2014 20:01

R77a44d52e83k 43P33r15o42c56h86á43z79k32a 2893239558

Nesouhlasím, je to pořád stejné :-)

+1/0
16.6.2014 19:17

P65a62v13e72l 85H92o25u70s55k39a 3951165500828

Já jsem se zeptat nebál, ale když mě podesáté poslal do p*dele, tak jsem si řekl, že tudy asi cesta nepovede... :-P

+1/−2
16.6.2014 18:34

J15a39r72o28m20í62r 70K51r68á79l 4290989944699

No, možná z toho časem vyrostete, až vyjdete ze ZŠ. :-)

0/0
16.6.2014 18:52

P30a96v49e51l 70H12o91u20s94k24a 3691315150568

Myslíte, že pak už se bát budu?

0/0
16.6.2014 18:55

J77a91r50o98m13í83r 68K33r27á60l 4470549754469

To ne, ale možná se budete ptát k věci. ;-)

+1/0
16.6.2014 19:13

P62a18v12e64l 94H75o28u84s37k13a 3941555680458

"Ptát se k věci", další nafukovací pořekadlo ;-D

0/−1
16.6.2014 21:04

J17a67r70o41m69í30r 51K64r95á59l 4750779184829

Nevím, jak dnes, ale dříve se předpokládalo, že stačí vysvětlit jednou a komu to nestačilo, musel holt víc máknout doma.

+1/0
16.6.2014 21:41

P52a73v15e17l 93H88o55u98s48k50a 3461775530828

Jak už jsem psal, to je pak výhodnější studovat všechno doma, neztratí se tak zbytečně zabitý čas.

0/0
17.6.2014 17:15

V46l80a63d95i25m96í91r 56K39u95n88č78a 4856863402939

Žákům s věkem klesá motivace a stoupá pohlavní pud ....

0/0
16.6.2014 17:54

R81a52d12e23k 77P43r23o48c55h30á93z70k89a 2273589338

Jj, proto bývaly dřív chlapecké a dívčí třídy zvlášť. Navíc jsou v jednom období holky intelektuálně napřed, ale později je kluci doženou. Míchat to do jedné třídy je blbost.

0/0
16.6.2014 17:56

P49e87t68r 79V62i83n30t78r85l62í93k 3286294621

částečnou odpovědnost nesou i rodiče, ti by měli dítě motivovat, učit se s ním způsobem, který je pro dítě hrou a baví ho atd... a nejdůležitější bude mít i dobrého kvalitního učitele

+1/0
16.6.2014 17:50

R94a72d56e46k 37P67r43o39c43h89á60z68k34a 2353789428

Já se nedivím. Viděl jsem to na vlastních dětech (nakonec raději soukromá škola pro všechny) a vidím i na dětech příbuzných, které ke mě občas pošlou, abych jim pomohl s matikou nebo fyzikou. Mnoho učitelů, možná dokonce většina, vůbec nevidí nic špatného na tom, že se mají děti učit nazpaměť zbytečnosti, místo toho, aby si procvičovaly dovednosti :-) Pak se stane to, že dítě zoufale přemýšlí, jestli má násobit tlak teplotou nebo to celé dělit objemem, protože vůbec netuší, jaký že fyzikální děj to vlastně počítá :-P A když se zeptá, učitel mu jen odsekne, že si má najít vzoreček a dosadit do něj :-)

+14/0
16.6.2014 17:43

J33a89n 17N30o97v33á13k 6194254

Jak nevíš, kde leží Zanzibar, tak nemůžeš v životě uspět. .-)

0/0
16.6.2014 17:45

R94a89d17e93k 57P79r27o75c98h83á66z12k55a 2863259428

Pravda, pravda. Už beru slepou mapu a jdu to trénovat!

+1/0
16.6.2014 17:47

P87e29t43r 54M82a50c95h87á78l41e94k 7945266536796

Byl jste v hodině na hospitaci a viděl jste, jak učitel odsekl něco o vzorečku? Nebo máte ty nejlepší a jediné informace od svých děcek?

+3/0
16.6.2014 17:48

R77a66d38e43k 20P63r22o66c89h76á11z32k79a 2913279908

Tohle nebylo od mého děcka. Ale uvěřil jsem tomu, když jsem viděl jak děvče švihá vzorečky jako když bičem práská, ale když dostane vyřešit velmi jednoduchou úlohu, je totálně vedle. A myslím si, že když jsem jí to dokázal vysvětlit během chvíle já, že to měl studovaný učitel dokázat taky a líp :-) Samozřejmě můj názor není založený na tomto jediném pozorování.

+2/0
16.6.2014 17:54

J12a86n 86N53o49v61á23k 6364254

Moje sestřenice je úča na druhém stupni. U kafíčka doma vymýšlí pomsty pro ty žáky, které nemá ráda. Nikdy jsem od ní neslyšel otázku "jak je motivovat?".

Ona nikde nebyla, nic nezažila, nic neumí. Vede strašně nudný život, ona je nudná. Vždycky měla samé jedničky a pajdák s červeným diplomem. Má ráda jen stejné šprty (opakovače, básničkáře). 

Já vím, jeden příklad, ale podobných jsem potkal dost (nejhorší byli na základce a pak doktoranti).

+4/0
16.6.2014 17:57

P57e22t97r 41M35a47c97h42á54l33e91k 7905746576516

Trochu extrém, ne?

+1/−1
16.6.2014 18:03

J20a27n 21N73o90v33á15k 6854904

Extrém to je. Jen se obávám, že to není moc velká výjimka.

+2/0
16.6.2014 18:06





Najdete na iDNES.cz