Diskuze

Banderu "křísí" Majdan, Rusové i Zeman. Nechte ho spát, radí historici

Příznivci proruských separatistů na Ukrajině mají o kyjevské vládě jasno - jsou to "banderovci a fašisté". Vůdce povstalců Stěpan Bandera byl masový vrah, přisadil si prezident Zeman. Tenhle spor ale není o souboji dobra se zlem. Historici mají trochu jiný pohled: přízraky minulosti je lepší nechat spát.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JK

Je to dobrý článek, i když bych některé myšlenky trochu korigovala. Ale podstatné je, že neustále prosvítá základní fakt, že ukrajinské obyvatelstvo NENÍ jedním POLITICKÝM národem. A těžko kdy bude. Zvláště po současné krvavé etapě na východě. Ten příkop mezi ukrajinským západem a východem se den ode dne stále víc prohlubuje. 

Aniž bych kdy chtěla hájit či chválit Rusko, nelze přehlížet, že to Západ podněcoval v bankrotující Ukrajině přehnané naděje, aniž měl nejmenší "sílu - finanční i jinou" jejich problém řešit. Ať se to komu líbí či nelíbí, existuje cosi jako sféry vlivu, kde má ten či onen reálný vliv. To co mne na EU šíleně štve (není to jediné) že si zřejmě myslí, že si ten vliv vykecá… a občané to jelitům žerou a platí to.

Přitom sféra vlivu je prostě objektivní záležitost – kdo mi do ní vleze dostane přes čenich.. Závisí to jen a jen na technických možnostech a ochotě jich použít. Nic z toho EU nemá – jen kecy.

Takže podvádí jak Ukrajince tak i vlastní občany.  

Porošenkovi nevěřím. Navrhuje v podstatě JEN TOTÉŽ, co celou dobu navrhovali z Kyjeva, jen jakousi decentralizaci v rámci unitární Ukrajiny, což vůbec nereflektuje situaci, že se příkop mezi západní a východní Ukrajinou prohlubuje každým dnem. S pokračujícím krveprolitím se možnost příkop přemostit zmenšuje. Je hodně naivní opakovat totéž, co rebelové celou dobu odmítali – lehkou decentralizaci.

Jediné možné řešení je politická dohoda, ne že pošlou na východ ještě větší zbraně. Tím ho mohou dobýt v krvi, ale je jen otázka času, kdy to propukne jindy a jinde. Řešením je jedině dohoda, které se zúčastní jak ukrajinská vláda a představitelé rebelů, tak samozřejmě RF, EU a USA. Ženevská dohoda byla mrtvě narozeným dítětem, když se jí neúčastnili ti, kterých se to týkalo, východoukrajinští rebelové. Jednat o nich bez nich ... a dělat si iluze o dobrých koncích, to je fakt naivita.. A je jedno, jestli byl Bandera bandita či vlastenec, nebo Stalin vrah či "zachránce před Německou expanzí".  To je historie

3 0
možnosti
JK

A ještě, byť to až tak nesouvisí se zdejším článkem. Dám sem odkaz na článek, u kterého je taky možné některé myšlenky trochu korigovat, ale celkově s ním moc souhlasím a jsou tam informace, které jsme zatím neznali - to co předcházelo.. docela zajímavé..

Diana Johnstone: Kdo a proč spouští železnou oponu - http://jdem.cz/bccrj8

I odkaz na zdroj toho článku, pod nímž je odkaz na knížku autorky k Jugosávii, a komentáře ke knížce i autorce - že je velmi objektivní..

http://www.counterpunch.org/2014/06/06/washingtons-iron-curtain-in-ukraine/

1 0
možnosti
PHH

Ukrajina byla po první světové válce za bolševika hodně vykořisťovaná. Není divu, že se tam rodili odpůrci systému. Ostatně, podobnou roli jako Bandera sehráli i Vlasovci. Ukrajinská Vlasovova armáda byla zajata po obklíčení u Petrohradu. Velká její část se pak přidala k Němcům. Maminka vždycky ale říkala, že Prahu osvobodili Vlasovci. Oni se totiž, když se válka blížila ke konci, byli na našem území a přidali se na stranu pražského povstání domnívaje se, že padnou do zajetí Američanům. Jenomže se dočkali Rusů. Někteří zase přebíhali na druhou stranu. Byl to pěkný zmatek. Většinu Vlasovců pak Rusové buď postříleli, nebo skončili v gulagách, což vyšlo skoro na stejno. Historie není černobílá a někdy je moc těžké se rozhodnout, co je správné. Někdy je správné všechno (ale to je málokdy) a někdy nic není dobře.

2 1
možnosti
VS

Velice zajímavé. Děkuji autorovi. Jen pro úplnost chybí poslední věta o tom, jak mizivé procento v prezidentský volbách teď dostal kandidát Pravého sektoru. To nejlépe vystihuju vliv neonacistů ve společnosti.

2 0
možnosti
JK

To je pravda, ale je třeba brát v úvahu, že antipatie byly především už přímo k osobnosti kandidáta

0 0
možnosti
JS

po dlouhé době perfektní článek, vysvětlující to, co se děje na Ukrajině. Autorovi R^

2 0
možnosti
VV

"Stěpan Bandera byl masový vrah, přisadil si prezident Zeman"

Inu, alkohol dělá divy.

0 3
možnosti
MS

Vetesko a jak je to u tebe a co kouris?

odsuzujes Banderu nebo Zemana rozhodni seRvRv

1 0
možnosti
MJ

M66i84l92a71n 88J50i40r87a

10. 6. 2014 18:18

Článek vítám-je to jeden ze seriózních pokusů o pravdu.Ukazuje,jak ošidné je zaujímat stanovisko a priori a všechno mu podřizovat.A jak nesmyslné a nebezpečné je brát na minulost současná měřítka,vycházející ať už z osobní zkušenosti nebo z osobní politické orientace.Každý by měl ovšem mít základní ponětí o tom,o čem píše nebo mluví a zkusit přemýšlet bez apriorních soudů,vycházejících  ať už z osobních zkušeností nebo  z ideologických základů,imputovaných z programů politických stran a hnutí.A hlavně-být aktivní,např.chodit k volbám.Já vím,je módou tvářit se znechuceně nebo tvrdit,"že si stejně rozeberou mezi sebou podle čistě obchodních dohod".Pokud to tak je,pak je to(kromě jiného)  zásluhou právě povýšené lhostejnosti "mas",které zajímají pitomé TV seriály a drby o celebritách víc než jejich vlastní osud.

1 0
možnosti
JT

Docela dobrý článek, dočetl jsem až do konce, ale nějaké řešení nevidím alespoň v dohledné době.

1 0
možnosti

Liberálové a komouši, máte smůlu. Pravý Sektor, nacionalisté, udělali revoluci a dodnes drží mnohá města na západě nad vodou. Vaše snaha pošpinit Pravý Sektor je neuvěřitelná, nejdříve jste tleskali, když v únoru PS obsazoval vládní budovy, nyní na něj dštíte síru. Přitom, Pravý Sektor je jediným hybatelem dění na UA, nově opět zaúkoloval vládu, aby dala do pořádku ekonomickou situaci v zemi. Pravý Sektor je vláda, ne žádní vlezdoprdelkové jako Jaceňuk, kteří přešli přes mrtvoly bojovníků PS a uchvátili moc, jen aby podepsali vlastizrádnou dohodu s EU.

1 9
možnosti
JN

J15a83n 71N35o72v49á93k

10. 6. 2014 17:01

Jestli to teda neni od Vás provokace, tak tady máme konečně jasné slovo! Tady se furt hádáme, kdo PS je, jestli PS něco znamená, anebo nic vlastně neznamená, kolik mají procent a jestli to vlastně nejsou jenom nevybouření chlapci, fandové Dynama Kyjev.

Ano máte pravdu, ti demokrati tady i jinde  tleskali, když v únoru PS byl Berkuty po hlavě, pálil je a obsazoval vládní budovy, aby  svrhl vládu Janukoviče - protože to bylo efektivní. Byl to především PS. kdo to odpracoval a vyhrál, jinak by ten Majdan trval do teďka! Bravo.

Tak nám teď řekněte co vlastně chcete!

4 0
možnosti
JH

J85a23n 24H49l98e14d67í45k

10. 6. 2014 15:52

Štěfan Bandera byl lump a fašista jenom proto, že se chtěl zbavit ruského diktátu a dělal vše, aby Ukrajina byla nezávislým, svobodným státem. Nic víc a nic míň!!!   Shodou náhod jsem mluvil s jedním Němcem, který musel 1940 narukovat a poslali ho později na frontu do Ruska. Tvrdil, že ukrajinští venkované šli vstříc němec.vojákům s chlebem a solí, považovali je za osvoboditele od Stalina ! Tento starý muž mi nelhal, dokonce měl i pár fotek.

2 5
možnosti
KN

K94a88r46e50l 91N32e51č20a54s

10. 6. 2014 15:33

Když se objímal šéf Pravého sektoru Oleh Ťjanybok,zakladatel Centra Josepha Goebbelse s americkým vicepresidentem Bidenem,bylo přece jasné,že Bandera je už dávno reanimován.R^;-D

4 0
možnosti
JN

J67a46n 37N27o60v84á67k

10. 6. 2014 15:37

Malá oprava::  Šéf Pravého sektoru je Dmitri Jaroš, zástupce Rady bezpečnosti a obrany státu. Ale jinak máte pravdu: Bandera je zpět čilý jak rybička. Tisíce děkovných dopisů. Kam se hrabe Masaryk.

3 0
možnosti