Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Britské jaderné ponorce selhala ventilace. Šlo o život, vzpomíná kapitán

Britská jaderná ponorka se v květnu roku 2011 dostala do velkých problémů. Při plavbě Indickým oceánem ji totiž zkolaboval systém klimatizace. Posádka se tak musela potýkat s obrovským horkem a vlhkostí. S dramatickým příběhem se nyní po svém odchodu z armády svěřil kapitán ponorky, podle kterého mohli před lety umírat lidé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M49i55l93o12s85l58a76v 53U96r55b57a11n 2844743726811

To muselo být hrozné.;-D Ví se ještě, že ponorky za druhé světové neměly žádnou klimatizaci.;-D

0/0
5.6.2014 12:54

A46l31e66x53a74n87d11r 31K44o63s18t95k94a 5919426629846

A také neměly na palubě jaderný reaktor že? :) I přes veškerou izolaci "trochu" hřeje.

0/0
5.6.2014 13:19

K21a44r55e23l 48H94o37r75s77k14ý 9330139406556

No toto ? Já myslel, soudě podle našeho tisku, že závady jsou "výsadou" jen Ruských atomových ponorek! Nebo se náš tisk přece jen mýlil ?!!8-o;-D

+2/−4
5.6.2014 10:11

K19a95r46e34l 30N12a48s74t60o53u71p67i31l 3500791580151

Ne, to spíš jenom ty neumíš číst, nebo máš sklerózu...

+7/0
5.6.2014 10:17

J22i93ř26í 73Z40ý26k67a 9979353381760

britské součástky, ruské součástky ... všechno se vyrábí na Taiwanu ;-D

+1/0
5.6.2014 10:20

P95a82v77e28l 14K18a97f10k57a 8664223601455

tohle ale nebyl problém součástky, spíše se jednalo o koordinovaný útok korýšů, vycvičených sovětským námořnictvem a ve spolupráci s anti-ami arabskými režimy dopravenými přímo do nasávacích potrubí :)

+6/0
5.6.2014 10:41

J46a82n 11S51a79l72o86m95o29n 4979200181245

A nebo jim v tom nasávacím potrubí bylo prostě moc příjemně. To víte teplo, dostatek čerstvé potravy... ;-D

0/0
5.6.2014 11:02

A81l78e78x77a35n93d72r 71K78o77s75t53k63a 5239516799106

Co by se měli namáhat sami pumpovat vodu, když jim tady pomáhá čerpadlo :) Ostatně, případů, kdy zvířátka obsadí techniku je víc.. Pamatuji na průšvih letadla, protože stálo v tropech a v pitotově trubici si udělaly včely hnízdo..

+1/0
5.6.2014 11:08

R47i98c43h79a36r56d 25P26o27d61z50i80m75e83k 2671197896

jen podle toho která propaganda do nás zrovna hustí svoje moudra, Americké a britské ponorky mají za sebou taky řadu průserů, který stály mnohdy i lidské životy.

+1/0
5.6.2014 14:39

J35a29n 30S78a41l27o86m73o67n 4159350961265

Já vím, že asi budu vypadat jak generál po bitvě, ale proč tomu kapitánovi nedošlo že by se měl ponořit hned po zjištění toho problému s klimatizací? Já osobně bych tedy chtěl vědět jestli je porouchané jen chlazení a výroba kyslíku nadále funguje a nebo je to porouchané celé. Pokud by nefungovala ani výroba kyslíku, pak by bylo jasné proč kapitán váhal, ale pokud výroba kyslíku fungovala...

0/0
5.6.2014 9:51

P59e45t25r 28K60o20l74o43u54š32e63k 6619178423324

Pokud nevíte co je špatně, které systémy nefungují atd, asi není dobré okamžitě se ponořit. Vy si nevím proč myslíte, že na to nepomyslel. ( teda vím, není to napsané, tak na to nepomyslel) Ale ponořit se s ponorkou, kde kolabují systémy bez uvážení není to pravé ořechové.

Vybyste se "samozřejmě" hned ponořil, a pokud by byla chyba někde jinde, tak byste se už třeba taky nevynořil.

Komické jak si složitý problém rozdělíte na jednoduchou podmínku.

if ( výroba kyslíku funguje ) { ponořit }

+5/0
5.6.2014 10:02

A90l12e92x17a43n73d87r 32K58o30s16t80k56a 5169686509886

Už jen kontrola funkčnosti reaktoru (vypadne reaktor, dojdou baterie, nebude možnost se vynořit ani onen zmiňovaný kyslík) musela být v těch podmínkách doslova nadlidským výkonem. Tam je totiž horko i za ideálních podmínek.

+2/0
5.6.2014 10:06

J28a11n 12S15a64l56o33m56o44n 4559790951665

Nikdo z nás neví jak to v podstatě vypadá. Já mohu jen extrapolovat z jaderných elektráren. Čili domívám se, že řízení reaktoru má nějaký samostatný nezávislý systém a to včetně chlazení. Jeho kontrola by neměla být nikterak složitá a probíhá prakticky neustále, takže energii ponorka měla. Problém se týkal okruhu klimatizace, který má na starosti i výrobu ovšem nevím nakolik je to spřažené. Vzhledem k tomu že později rozhodl o ponoření, tak to asi takový problém nebyl (a dá se předpokládat že nové "tabulky" pro havarijní postup budou v tomto případě to ponoření doporučovat už mnohem dříve). Jinak kvůli kontrole reaktoru se k němu neleze. Do reaktorovny se v ponorkách leze jen když je třeba vyměnit palivo a nebo je nějákej obrprůser s reaktorem. Ono je to tam totiž za chodu docela radioaktivní ;-D.

0/0
5.6.2014 10:20

A27l33e84x63a82n65d22r 27K62o51s71t23k66a 5979536389276

Mrkl jsem na technická data.. Ta ponorka je na jadernou ponorku vlastně miniaturní.. Délka jen 85 metrů.. Takže vedro od reaktoru tam bude naprosto všude. A jestliže má vzduch 60, očekával bych teplotu ovládání tak 80 a od toho spojené další lahůdky (jako třeba nefunkčnost moderních LCD, určitě tam nějaké mají). Fakt zážitek, který jim nezávidím.

+1/0
5.6.2014 10:30

J36a85n 80S73a42l16o39m26o35n 4549680601985

Péct se tam museli fakt příšerně, to nepopírám. Podobnou situaci znám z toho když jsem v teplotách venku přes 30 musel jít nahoru na kotel a tam být. Taky tam bylo vedro k zalknutí. A dovedete si představit ty teploty na procesorech?

Otázka je jak vlastně ta diagnostika reaktoru vypadá. K němu samotnému fakt nikdo nepoleze (troufám si říct že přímo v reaktorovně mohlo být také těch 80), kontrolní panel je většinou hned za přepážkou, ale nemám představu nakolik je to řízení reaktoru na ponorkách zjednodušeno oproti elektrárnám (a že zjednodušené je).

0/0
5.6.2014 10:36

A27l17e35x91a13n82d95r 91K33o13s38t71k64a 5589406919976

Protože u ponorky je doslova každé ponoření riskantní. V okamžiku, kdy už předem vědí, že mají poruchu na klimatizaci, tak je to dvojnásob o život. Ano, voda v hloubce má stejnou (chladnou) teplotu, takže se dá očekávat jisté ochlazení, ael dokud nevíte, kde je problém.. Dnes je vše řízené přes počítač (obdoba fly by wire u letadla) a teď si představte situaci, že ve skutečnosti neselhala klimatizace jako taková mechanicky, ale ten řídící počítač.. Vy mu nařídíte se ponořit a skončíte 150 metrů pod hladinou, bez možnosti vynoření a ještě s poškozeným chlazením. Chudák kapitán, který toto musí rozhodnout, navíc s vidinou soudu, pokud rozhodne špatně. (v tomto případě s příkladem jménem KURSK před očima)

+2/0
5.6.2014 10:03

J58i78ř27í 26Z29ý93k25a 9929833261540

vojenský soud je ještě "v pohodě", horší by bylo, kdyby musel stanout před posledním soudem ...

0/0
5.6.2014 10:16

A47l56e20x52a65n63d34r 63K86o74s94t70k42a 5359126819516

Vždyť připomínám ten Kursk ne? Až nepříjemně reálná možnost pro každého kdo slouží na ponorce.

+2/0
5.6.2014 10:26

J11a77n 56S98a34l37o95m89o42n 4819970221205

Tak dá se předpokládat, že bude i možnost tu vodu ze zatěžovacích nádrží dostat i "ručně" pomocí stlačeného vzduchu, jako se to dělávalo kdysi. I ze záběrů moderních ponorek jsou vidět takové ty šílené "rozvodnice" se spoustou ručních ventilů. ;-D U systémů typu "fly by wire" je řídící systém a síť několikanásobně jištěný opakováním prvků, čili jsou tam minimálně tři řídící počítače přičemž na řízení samotné stačí jen jeden. V tom případě se "vadný počítač buď resetuje a nebo odpojí a přejde se do nouzového režimu.

U Kursku došlo pravděpodobně k výbuchu torpéda v hlavni torpédometu, to byla úplně jiná situace :-)

0/0
5.6.2014 10:27

P97a28v65e50l 54K76a91f85k15a 8104343751145

jenom doplnění k tomu Kursku: V 11:28 místního času (08:28UTC) vysoce koncentrovaný peroxid vodíku, sloužící pro pohon torpéda, prosákl rzí v torpédovém pouzdře. Peroxid reagoval s mědí a mosazí v torpédometu, a tak způsobil řetězovou chemickou reakci vedoucí k explozi o síle cca 100-250kg TNT...

+1/0
5.6.2014 10:45

J33a63n 18S84a90l26o22m72o90n 4169690551225

Jj, tohle také znám, ale jsou to všechno v podstatě dohady, protože příďová část s inkriminovaným torpedometem zůstala na dně po odříznutí. Nicméně tohle je oficiální výsledek vyšetřování. :-)

0/0
5.6.2014 11:01

M29i24c61h33a81l 36C51h76a75l75u14p91a 6798350889653

Nevím, jak fungují ponorky, ale řídící počítač asi nebude jeden, spíš několik nezávislých systémů řídících různé části, takže těžko bude něco řídit klimatizaci i motory.

U vynořování bych čekal i nějaký bezpečnostní mechanický systém, který umožní vynoření i když selže řídící systém.

Jinak souhlasím, že to je riziko a v tomhle případě bych taky váhal.

0/0
5.6.2014 20:41

P94a76v31e32l 30O14d41r80a57z89i80l 6104469177220

No mně to napadlo ve chvíli čtení o pálícím slunci a špatné barvě ponorky.

+1/0
5.6.2014 10:43





Najdete na iDNES.cz