Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Maturita budoucnosti: zkouška bude elektronická, témata vyhlásí rozhlas

Více než 87 tisícům středoškolákům začala v pátek ráno státní maturita. Na rozdíl od předchozích let se zkouška z dospělosti koná beze změn. V budoucnu chce ale ministerstvo zavést rozdílné maturity pro gymnázia a odborné školy. Zkoušky se možná budou dělat na počítači a témata slohovek vyhlašovat v rozhlase.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K57a64r87e54l 71K55r79o98u29l95i25k 7909589405644

Současná úroveň maturit je pro studenty urážkou jejich inteligence. Maturitu tak dostane každý balvan, a to se ještě musí snažit - nechodit do školy, na vše kašlat a urážet učitele! Pokud budou střední školy přijímat žáky, kteří neumí číst, psát, malou násobilku a nezapamatují si holou větu, tak o úrovni státních maturit nelze mluvit. Dostat se dříve na střední školu s trojkou byl problém. Dnes může mít žák 4 odshora dolů a školy se o něj perou. Že přijdou s jointem v puse je in.

+2/0
3.5.2014 14:12

K56a86r10e76l 18K15r93o73u44l25i25k 7369979775394

Národní ústav pro vzdělávání od roku 2010 připravuje pro jednotlivé učební obory Jednotnou státní závěrečnou zkoušku. Na každém zadání pracují učitelé a mistři z vybraných škol. V současné době jsou dokončeny sady témat, ze kterých po drobných aktualizacích lze sestavovat zadání závěrečných zkoušek po několik let.

Ředitelé škol si pod svým kódem stáhnou zadání písemek, ústních a praktických zkoušek i s bodovým hodnocením, pošlou do tisku a předají žákům. Testy jsou připraveny i pro PC. 

Proč to nezvládnou střední školy a gymnázia, tomu nerozumím. Šest skupin učitelů napíše zadání s bodovým hodnocením za 1 den, odborný referent MŠMT vylosuje zadání a pošle IT manažerovi MŠMT, který pověsí ráno na internet. Uživatelské jméno je REDIZO školy a heslo dostane ředitel e-mailem. Náklad do 50 000,- Kč i s kafem a chlebíčky pro učitele. Nemusí se ani vidět - máme internet. A Cermat může být zrušen.

+1/0
3.5.2014 13:59

K84a51r70e37l 74L36a82n45a 75I45n37g50. 9146481172

Jak vidno, ono zase vše za komančů nebylo nesmyslné. I tehdy se témata písemek vyhlašovala rozhlasem...

+1/0
3.5.2014 11:59
Foto

J29a80n 19B62r88a25u46n 1738518513825

Rozhlas po drátě do škol!;-D

0/−1
3.5.2014 6:23

A29n72n38a 44P56r11o68c43h54á54z62k82o13v81á 9217200640482

Že by komunisti nebyli až tak blbí, když vyhašovali témata rozhlasem?

+1/0
2.5.2014 19:39
Foto

J67o10s55e65f 25K43o16ř72e18n62s92k21ý 5100282547551

Vyhozené miliony na různé podoby maturity jsou výsledkem neschopnosti bývalých ministrů, kteří podlehli skupinám našeptávačů, kteří si tak namastili vlastní kapsy.[>-]

+2/0
2.5.2014 17:23

H63a53n10k28a 44C68h16e59n 7927549465775

Proč ne - i když dělala jsem nedávno mazinárodní jazykovou zkoušku - ústní tímhle způsobem (pokec s počítačem/automatem) a bylo to dost stresující, neumím si představit, co ty děcka...

0/0
2.5.2014 16:49

M36a51r78e60k 96T16ů50m95a 4262148386322

Aneb jednou nohou chceme skončit ve 20. století a tou druhou naopak vyhledávat ty nejmodernější trendy... Něco mi říká, že to je hloupost.Rv

0/0
2.5.2014 15:29

J71i48ř47í 74D32v53o35ř18á36k 5488373208900

Podle mého názoru by bylo dobré , aby se na otázkách pro maturitu , závěrečných zkouškách u učňů podíleli jejich budoucí zaměstnavatelé

0/−1
2.5.2014 14:04

F29r79a60n50t61i21š77e65k 78E30l39i12á95š 6157593325376

Maturita dává každému stejné právo - studovat na libovolné vysoké škole. I bez maturity má ten, kdo je k ní připuštěn, ukončené středoškolské vzdělání. Nemusí ji vůbec udělat.

0/−1
2.5.2014 14:06

K51a35r31e38l 79L95a92n83a 15I66n45g19. 9386981412

Tomu trochu nerozumím. Takže skládat maturitu za jedna nebo u ní nežlebnout ani slovo je ve svém důsledku totéž ? Oba získají středoškolské vzdělání ? Sice vím, že v dnešním školství je možné mnohé, ale že by i totální dement u maturity mohl vykazovat ukončené středoškolské vzdělání, to se mi, pane Eliáši, opravdu  nezdá ... A při přijímání na VŠ se to vyžaduje "skoro" určitě.

+1/0
3.5.2014 12:09

J87i40ř26í 54D98v43o15ř35á72k 5538503198450

Maturoval jsem v květnu 1989 na SPŠS.Maturitní otázky písemné byly zveřejňovány rozhlasem (čeština a ruština)Nebyl to problém .Ale když má mít 80%  lidí vysokou školu , tak jsme mimo mísu.

+2/0
2.5.2014 13:58

F78r27a92n13t80i84š23e16k 80E20l33i85á76š 6447943745686

Mýlíte se, nebyly to maturitní otázky, ale témata, na které se psaly písemné práce z obou předmětů.

0/−1
2.5.2014 14:04

F36r79a88n50t71i78š59e60k 87E32l26i62á76š 6867703595246

Povinná státní maturita z matematiky čeká jen na statečnějšího ministra školství, jako byl Dobeš, který po letech žvanění o státní maturitě, ji konečně zavedl. Není žádný důvod, proč by nemohla být už příští rok. Vzhledem k tomu, že ji udělá průměrný žák základky, ukazuje rovněž na rozdílnou úroveň základních škol.

0/0
2.5.2014 13:46

A65n22n62a 64T34v25a91r59ů76ž16k40o77v63á 4481396665458

Pane Eliáši. Myslím si, že povinná maturita z matematiky není správná. Jsou profese, vysoce náročné, kde s matematikou nepříjdete do styku. Např. lékaři, překladatele. Ani účetní nepotřebuje vyšší matematiku. Určitě je důležitá pro technické obory a IT.  Říká se sice, že ovládání matematiky je známkou inbteligence, ale záleží hlavně na tom, kdo tu matematiku vyučuje. Pokud nepochopíte podstatu, nemůžete dobře pokračovat.

0/0
4.5.2014 6:18

V72a61š67e73k 98Ř66í42h24a 2573683608382

Koukám, že elektronické maturity nadchli naše úžasné IT k diskusi. Problémem ale že je fungující systém může fungovat i bez zasíťování a složitých softwarů. Důležitým předpokladem je totiž onen samotný systém, který zde podle mého byl dávno před rokem 89. Tam kde byli rozumní lidé, tam si systém ponechali a jen zmodernizovali jeho správcovskou a archivační část. To zda se budou testy vyplňovat na tabletech nebo papírech je úplně podřadné, daleko důležitější jsou otázky na které se bude odpovídat.  A budoucí hodnocení. A zde bych řekl, že opětovné rozdělení tak jak bylo před rokem 89 a krátce po něm půjde jen ku prospěchu věci. Peci jen odborné vysoké školy budou asi lépe hodnotit výbornou ze strojní mechaniky než  z matematiky na gymplu, která se k té strojní mnohdy ani nepřiblíží.

+3/0
2.5.2014 13:33

H93a48n73a 70T20o32m41k20o44v21á 1879385736649

Můj příspěvek asi bude možná trochu mimo téma článku, ale možná by se spíš než na formu konečné zkoušky mělo trochu víc přitlačit na kvalitu výuky. Protože když si představím, že jde k maturitě to, co potkávám denně v autobuse, tak je mi z "budoucnosti" národa do breku. A tom výkvětu učňovských oborů nemluvím.

+2/0
2.5.2014 13:25

J48a80n 95F49o92ř59t 8263141342131

Zaprvé - na tom, jak se chovají v autobuse nemá vliv styl výuky, ale výchova.

Zadruhé - neházejte na základě svých několika zkušeností všechny do jednoho pytle.

Zatřetí - pokud nenávidíte celou generaci dnešních mladých lidí, nemusíte se tím chlubit v diskusi na úplně jiné téma.

+1/−2
2.5.2014 13:29

F85r25a97n79t48i16š64e63k 62E65l37i42á68š 6667413165286

Máte pravdu. Spousta rodičů se mylně domnívá, že školy dokáží napravit to, co oni zanedbali. Školy nemají důvod vychovávat, ale zato musí dobře vzdělávat a nechávat propadat ty nevzdělatelné.

+2/0
2.5.2014 13:49

A31l33e84n33a 92N18o60v85á 8460737645195

Plně souhlasím. Byla jsem svědkem toho, kdy tatínek, jehož syn měl v hodinách ČJ 40%, vyhrožoval učitelce češtiny, že jestli syna nebude klasifikovat, požene to výš a to bude koukat, co se bude dít....

0/0
23.6.2014 19:07

L43a34d68i45s86l55a21v 52Ž92e13n78í57š34e71k 6456324798248

Maturoval jsem v r.77, kdyby nás tehdy někdo poslouchal v autobuse tak by si taky myslel že jsme pěkný telata..... byli jsme nádherně mladý, bezstarostný, odmaturovali sme (SPŠ elektro) tehdy snad na jednoho všichni, nikdo z nás není vrah ani loupežník, a když se sejdeme na srazu, zase se chváme jako telata... :-)  přeji letošním maturantům hodně štěstí a ať to dají !

+1/0
2.5.2014 14:51

K63a43r73e37l 91L28a11n19a 76I63n22g42. 9736511552

Přesně tak, vše souhlasí, včetně roku matury, my jsme zkoušku dospělosti složili na gymplu v MB.

0/0
3.5.2014 12:14

F29r37a95n91t54i22š55e88k 23V25r52á75n60a 5609572853801

Vyhlašování maturity rozhlasem není problém, ale důvod pro státní maturitu bylo porovnatelné hodnocení, což pokud se nechá na jednotlivých školách, nebude možné (elektronicky nelze dělat všechno, např. slohové práce). Také není problém rozdělit maturitu podle typu střední školy, ale pak by měly mít jiné názvy a jinou sílu např. vzhledem k přijímacímu řízení na vysoké školy.

0/0
2.5.2014 13:23

P70e81t40r 90K81ř50í16ž 2673354191901

"elektronicky nelze dělat všechno, např. slohové práce"

Proč ne?

0/0
2.5.2014 13:30

F97r19a29n60t32i37š95e74k 52V76r66á68n74a 5309572833261

Samozřejmě, že ji potenciálně elektronicky psát lze, ale chybí tam informace jako písmo nebo postup při vytváření práce, atd. Navíc ji musí psát všichni najednou, a je otázka, jestli každá škola bude mít k dispozici potřebný počet prověřených počítačů.

0/0
2.5.2014 13:46

F67r49a61n90t82i50š60e42k 60E73l77i31á38š 6667453305566

Slohové práce nejsou v civilizovanějších zemích vůbec součástí maturit.

0/0
2.5.2014 13:51

F78r92a63n29t48i63š84e14k 18V23r12á16n20a 5429962343481

To je možné, ale dnes jsou právě slohové práce potřeba více, než kdykoliv předtím, a to ze dvou důvodů: rozvíjejí tvůrčí kritické myšlení a vypovídají o daném člověku možná více, než jestli se naučí datum narození nějakého spisovatele nebo anglické slovíčko. Dále ukazují vyjadřovací schopnosti, které v dnešní době útržkovité komunikace upadají.

0/0
2.5.2014 14:06

F27r73a28n18t56i57š85e10k 58E58l73i46á85š 6417453215956

Bohužel nic nerozvíjejí. Jenom ukazují, jak se dokáže s literárním útvarem student vypořádat. To může být součástí jiného typu zkoušení.

0/0
2.5.2014 14:11

P36e92t63r 77K13ř64í56ž 2813694481541

Tak zrovna to "sjednoceni pisma" mi nepripada na skodu. Vysledny sloh ma hodnotit ucitel jakozto slohovy utvar a ne grafolog. Navic by to melo zjednodusit kontrolu po ruznych dys- kteri na to stejne maji papir. Postup neni videt ani ted, odevzda se pouze finalni prace bez jakychkoliv poznamek. Technicke zazemi skol, to uz je jina. Jenom me zajimalo jestli vidite nejaky zavazny duvod proc by to ciste hypoteticky nemelo jit.

0/0
2.5.2014 14:15

F32r27a75n53t82i20š91e27k 22E98l31i17á63š 6707883885486

Dys mají papír jen při studiu. Když se hlásí o zaměstnání, už se o tom nezmiňují.

+1/0
2.5.2014 14:19

J28a76n 76K90o20t82i49l 9423561448

státní maturita je totiž podle mého názoru blbost. degraduje a unifikuje se tím vzdělání, eliminuje diferenciace kvality jednotlivých škol a způsobuje řadu dalších problémů všem zúčastněným. Akceptovat ji lze pouze jako ukázku nenásledováníhodného zahrávání si se vzdělaností národa a důvěry studentů ve funkčnost vzdělávacího systému.  jediné řešení je zrušit státní maturity stejně jako všechny "vysoké" školy a "střední integrované" školy, které chrlí absolventy aniž by v nich zůstala stopa po nebytých vědomostech, resp. maturanty vzdělané v odborných předmětech aniž by však jakoukoliv odbornost skutečně měli. škoda každého zrušeného učiliště, které naučilo studenty ( dříve se jim říkalo učni) oopravdové řemeslo

+1/0
2.5.2014 13:32

F62r26a45n48t18i12š63e82k 82E14l90i35á92š 6247333225736

Je tomu přesně naopak. Státní maturita dokazuje každému, že její absolvent má určitou míru vzdělání. Výsledky předchozích maturit ukazovaly hlavně, jak benevolentní jsou kantoři určitých škol. Protože maturita dává každému stejné právo studovat jakoukoli vejšku, musí být jednotná.

+1/−1
2.5.2014 13:43

V29a39š92e87k 23Ř25í38h15a 2913573448482

A nezdá se vám, že pokud je vztažena pouze na český jazyk a angličtinu tak je její míra hodnocení značné omezená. A v Podstatě tak protěžuje školy, které jsou jen jednostranně zaměřeny na tyto dva obory.

0/0
2.5.2014 13:55

F77r42a96n47t57i74š80e73k 89E28l52i79á86š 6837973225346

Jsem zastáncem státní maturity z matematiky i z angličtiny i z češtiny. Absolvent střední školy má ukončené středoškolské vzdělání i bez maturity. Kdo neovládá uvedené předměty, nemá na žádné vysoké škole co pohledávat.

0/0
2.5.2014 14:09

V62a53š77e45k 63Ř19í49h68a 2313463878402

To je asi nejomezenější názor jaký jsem kdy slyšel. A důvod je jednoduchý. Nedávno jsem narazil na učebnice matematiky pro gymnázia a musel mi až kamarád, který na gymnáziu učí potvrdit, že diferenciální počet byl z gymnaziální matematiky vyřazen. Ne tak z matematiky pro stavaře. Kde je potřeba k  výpočtu  minimálního průřezu nosníku. Pokud na druhou stranu přidám, že právě onen student SPŠ stavební bude muset projít mnoho odborných předmětů. Nezbude mu moc času na šprtání Češtiny a Angličtiny a odtud tedy bude jasně diskvalifikován. Ne tak ovšem na vysoké škole, kde by již měly být pouze prohlubovány jeho na SPŠ nabyté znalosti. Píši měly být prohlubovány, protože tomu tak není a mnohdy právě oni průmyslováci potom čekají na v oboru téměř amatérsky vzdělané gymnazisty. A to je důsledek toho že je mnohdy větším odborníkem průmyslovák než inženýr z gymnázia.

+1/0
2.5.2014 14:27

F55r60a66n25t14i49š17e52k 77E28l42i58á31š 6547753585156

Pletete si vzdělání se schopností se vzdělávat. Češtinu ani angličtinu není třeba šprtat. Tu umíte tehdy, když ji aktivně užíváte. K výpočtu minimálního průřezu nosníku užíváte vzorec a kalkulačku. To s matematikou vůbec nesouvisí. Matematika učí lidi logicky myslet. Řešení matematických úloh je až druhotné. Už na základní škole se žáci třídí podle své vzdělatelnosti. Ti vzdělatelnější jdou většinou na osmiletá gymnázia.

0/−1
2.5.2014 15:27

V13a24š13e14k 51Ř47í78h98a 2833673928372

;-D;-D;-D Vzoreček a kalkulačku. Pane s vámi se nemá dále vůbec cenu bavit. Vy jste očividně vůbec nepochopil na čem je postavené technické vzdělání a technická odbornost. A proto chápu, že nikdy nepochopíte rozdíl práce gymnazisty a průmyslováka. A propo přebujelá osmiletá gymnázia jsou asi největším malérem českého vzdělávání a to, že svoje názory opíráte o jejich existenci jen dokazuje jak omezeně celý systém vzdělávání vnímáte.  Ostatně ne náhodou ještě do nedávna hodně lidí odcházelo i z těchto gymnázií na jiné SPŠ obory. Ostatně můj synovec tak učinil také a dnes na VŠ je s volbou SPŠ hodně spokojen.

0/0
2.5.2014 15:40

F25r20a86n50t27i38š61e37k 74E47l75i54á44š 6157303935556

Pracuji v oboru. Proto zřejmě vím, o čem píšu. Neznám jediný případ, kdy odešel student z gymnázia na SPŠ. Znám několik případů, kdy student neuspěl na SPŠ a marně se pokusil o přijetí na gymnázium. Osmiletá gymnázia snižují úroveň zbylých žáků. Měla by být omezena asi na pětinu. Učím ve stavebnictví, ale zároveň se považuji za slušného matematika. Například diferenciální rovnice mi nedělají problém. Vím, že vzdělatelnost průměrného gymnazisty je výrazně vyšší, než vzdělatelnost průměrného stavaře, či strojaře.

0/0
2.5.2014 22:00

V89a87š59e43k 64Ř17í43h83a 2873173818672

A tak už to chápu ne nadarmo se říká, že kdo něco umí ten to dělá kdo ne ten to jde učit.;-D

0/0
3.5.2014 13:54

A40n46d55r79e36a 66N41o90v41á 8924921486825

ano, ze třídy mých dětí (osmileté gymnázium) také odešli 2 spolužáci na SŠ, ale jen proto, že nezvládali matematiku a jazyky na gymplu - na SŠ jsou v pohodě.

0/0
2.5.2014 22:09

A67n36d68r67e97a 31N53o33v18á 8954181596725

tak jistě, definuje mi, že absolvent gymnázia má stejnou míru vzdělání jako učedník.

0/0
2.5.2014 17:26

F18r76a12n62t19i56š92e95k 38V90r95á27n77a 5739382623621

Státní maturita by měla být jedna z více složek vyhodnocení středoškolského vzdělání. Každá škola může mít svoji specifickou část zkoušek.

Problém s učňovským vzděláním je, že vytváří jednostranně orientované absolventy, kteří se nejsou schopni adaptovat na rychle se měnící povahu pracovního trhu. Pak se musejí dotovat ztrátové firmy, aby se udržela zaměstnanost, protože jejich zaměstnanci nejsou dále v podstatě uplatnitelní jinde. Střední školy by proto měly dát studentům základní obecné dovednosti a schopnosti adaptace navíc k okamžitě uplatnitelné odborné znalosti.

0/0
2.5.2014 13:54

V95a48š76e75k 38Ř47í74h84a 2663633588582

To ani nemůžete myslet vážně. Dnešní trh práce postrádá právě a jen podle vás jednostranně kvalifikované  podle mého dostatečně vychované odborníky. Najít VŠ s gymnáziem v Čechách není problém. Problémem je takovéto lidi vůbec pustit do provozu. A tak se firmy předhánějí v tom kdo sežene průmyslováka s titulem. Po všech stránkách jsou to totiž nejlépe zaměstnatelní odborníci, kteří mají jak praktické tak odborné znalosti.

Samozřejmě, že třeba Praha je doslova přehlcena agenturami, kteří jen přeposílají zadání od jednoho všeobecně vzdělaného amatéra k druhému dokud se nedostane ke skutečnému odborníkovi. Což do značné míry zdražuje české výrobky a snižuje jejich konkurenceschopnost na světovém trhu. Z toho pokřivení ale nemůžete usuzovat celosvětové požadavky.

+1/0
2.5.2014 14:03

F44r37a95n16t28i88š38e38k 31V45r10á51n53a 5759392503891

Ta přidaná hodnota absolventů s VŠ vzděláním není v tom, že je ihned můžete pustit do provozu. Ta by měla být v tom, že jsou schopni kriticky myslet a dále se vzdělávat, takže by po nějakém čase zaučení měli dosáhnout stejných či lepších praktických výsledků jako absolventi z učilišť ovšem s tím, že by ještě byli univerzálnější. Stará moudrost praví, že vzdělání je to, co zbude, když zapomenete všechny znalosti.

Samozřejmě, že to taky závisí na kvalitě vysokých škol i na motivaci a přístupu jednotlivých studentů. I vysokou školu lze absolvovat aniž by konkrétnímu studentu příliš dala, pokud má zájem jen o závěrečný "papír" potvrzující dosažené vzdělání.

0/0
2.5.2014 14:14

V33a91š90e69k 22Ř56í41h83a 2443703128262

Víte co je problémem, že se obhajoba státních maturit vždy pohybuje v obecných proklamacích a v tom co by opět obecně studenti VŠ měli být. Ale stále více se zapomíná na to čím nejsou. Faktem je že odborníkem se skutečně+ člověk nestane za 5 let vysoké školy. Jenže co říci o studentovi který daný o´bor studuje 4 roky na SPŠ a poté 5 let na vysoké škole. Já bych řekl, že se jedná o nejlepší našlápnutí k tomu aby z něj byl jednou ten nejlepší   odborník. V naší práci mohu na podobných postech porovnávat jak VŠ tak Průmyslováky a a stále více jsem přesvědčován o tom, že praxi a odbornost daleko lépe vstřebávají průmyslováci, kteří jsou podle mého pro obor daleko více zapáleni. Jak gymnazisti, kteří si danou školu hodně často vybírají z nutnosti nějakého vzdělání než z vlastního zájmu o obor. Prostě a jednoduše na odborné VŠ z odborných SPŠ a nikdy jinak.

0/0
2.5.2014 15:33

J95a55n 97K44o61t10i94l 9893981878

typicky český příběh. zrušit všechno, co fungovalo, jen proto, že to tak vymysleli před rokem 1989 a po dvceti letech se k tomu po mnoha a mnoha absolvovaných pokusech projet slepou uličkou zakončenou zdí vrátit. Bože, kdy už si všichni přestanou tahat trika, chlubit se novými "nápady" a nahrazovat fungující věci jen proto, aby po nich něco zbylo.

+3/0
2.5.2014 13:18

V45a10š41e27k 95Ř96í32h98a 2973953848612

R^V Čechách? Nikdy ;-D

0/0
2.5.2014 13:22

D73a72v87i46d 86Č95e21c71h 7560864211423

I ten rozhlas je předpotopní nepraktické řešení.

+1/0
2.5.2014 13:23

F74r46a65n89t52i79š49e51k 11E87l91i58á52š 6267593185836

Navíc nikdy neměl s maturitou nic společného. To si myslí sklerotici. Rozhlasem se vyhlašovala oficiální témata slohových prací. Prací, které se už v cizině nepíší.

0/0
2.5.2014 13:53
Foto

B45o74h26u64m31i82l 20P97r73o14c82h27á52z11k33a 9662659804400

A co takhle témata rozesílat za pomoci poštovních holubů? Stejně ty vyplněné testy musí někdo dát do bedny, zapečetit a odvézt. Ale až se dobuduje tunel, pardon kanál Dunaj-Labe-Vltava, mohly by se poslat po vodě a pan ministr by je v přímém rozhlasovém přenosu lovil certifikovaným podběrákem.

0/0
2.5.2014 13:09





Najdete na iDNES.cz