Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přijímačky nezjistí, jestli má dítě na maturitu. Odstřihnou i schopné

Neúspěch v přijímacím testu na střední školu vůbec neznamená, že se žák špatně učí a později vyhoří u maturity. Podle průzkumu společnosti Scio po čtyřech letech studia odmaturují ti, kteří byli u přijímaček těsně nad čarou a na školu se dostali jen tak tak, s podobným výsledkem jako ostatní středoškoláci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A88d21a82m 40B71e77r14n90a54r61d 3884227293586

Kolik procent žáků, ač schopných, neudělá přijímací zkoušky?  Daleko větší počet se jich nedostane na ty elitní školy, kam se dnes dostávají pouze po známosti.

0/0
17.11.2014 13:12
Foto

J85a60r69o11m46í26r 93Č86i61h81á50k 1815205485406

Naše školství je Audiášův chlív, ve kterém je nutno udělat pořádek. Ve středních školách je o 8 000 víc volných lavic, než vychází žáků ze základek. Takže se střední školy mezi sebou perou o žáky, kteří pak jsou líní, neučí se, provokují. Kapři si rybník nevypustí, že, páni učitelé ! Raději budete snášet od nevychovaných a nevzdělavatelných dětiček různá ponížení, než aby se z vás stali nezaměstnaní. Fandím Chládkovi !

+2/0
17.11.2014 7:58

F20r39a83n58t83i89š52e17k 57E30l95i77á79š 6457793975476

Článek je úplně tendenční. Je jasné, že jde na ruku lidem ze Scia, kterému hrozí, že se stane zbytečné. Ti, kteří mají v devítce slušné výsledky, vždy uspějí u maturity

+1/−3
3.10.2014 8:33

I74v22o 11S29p31á73l22e22n12ý 5580103880888

Je krásné jak pan Pudlák prezentuje fakta. Sice nám předkládá zjištění, že testy používané při přijímání na střední školu nemají ve své horní polovině skóre žádnou použitelnost pro zjištění maturitního potenciálu žáka. Ale zároveň je vehementně doporučuje k výběru přijatých studentů při nedostatku míst. Asi veden ničím nepodloženou vírou v jejich účinnost při nízkém skóre. Nebo snad nabízí placenou loterii na klíč ve stylu - vybere je náhoda, ale i tak budete vypadat jako opravdoví odborníci?

Jinak, co vlastně ze zjištění vyplývá? Těžko říci. Nejhorší možnost - střední škola nyní nepřináší individuální benefit vzdělanosti, vede k průměrnosti. Ne o moc lepší - maturita neověřuje dosažené středoškolské vzdělání.

A asi nejpravděpodobnější - nástup na střední školu nastává v době, kdy vývoj mozku žáka ještě není plně dokončen. Nastupuje tedy jiná osoba, než maturující. Omezením počtu žáků střední školy už při nástupu se pak stát zbavuje významné části intelektuálního potenciálu naší země. Přičemž to učeně dokládá četnými testy, které se při bližším zkoumání ukáží stejně bezcenné, jako svého času index cranialis s limitem 74,9.

+4/−3
2.10.2014 23:01

P65e59t43r 32H15a63r45i67p43r53a22s80a49d 47H24a51j81i83č 8123240444357

Celkem dobrá analýza, ale neviděl bych to tak negativně. To, že adolescenti mají různě rychlý vývoj je známo. Protože se pohybujeme v nějakém intervalu vědomostí a schopností, co je od studenta střední školy očekávané, tak testy mohou pomoci při výběru.

Ti, co jsou na hraně, jsou prostě na hraně a zatím to závisí na škole, koho přijme a koho ne. Mělo by to tak zůstat.

Pokud je někdo v nějakém směru výjimečný a jiném naopak výrazně zaostává, takže se v průměru ocitne právě v té problematické skupině, tak věřím, že si nějakou jinou nekonformní cestu k uplatnění najde. Ostatně i to by měly testy odhalit. Nebo také ne, ale a toho bych nikoho nevinil.

0/0
3.10.2014 20:07

I39v89o 18Z20d45e70b87o93r16s68k40ý 3393221290111

Zrušil bych i zkoušky pro získání řidičského průkazu. Také nezjistí kdo má na řízení.

+4/−2
2.10.2014 20:34

P56a92v83e32l 17O78d57r17a49z33i73l 6964599757260

To se nedá nic dělat. Je-li převis uchazečů, tak se nějak vybrat musí. A ti, kdo zvládnou přijímačky lépe, jsou v danou chvíli lepší.

+7/0
2.10.2014 19:50

M85i74r31k39o 30N53a23v94a27r73a 1796498474523

"Ty, kteří by v testu neuspěly, by tak na střední školu nemohly."

Kdo je schopen napsat tolik hrubek v jediné větě, nepřekročí, doufám, tu nepodkročitelnou hranici!

+7/−1
2.10.2014 19:38

I50v20a 35K93r49i34s89t28o90f37o56v80á 7825673852712

V předešlém odstavci se mluví o dětech, takže podmětem jsou děti a y je na svém místě. Přečtěte si to ještě jednou.

0/0
3.10.2014 10:57

I73v38a 28K88r81i64s17t82o98f57o43v97á 7655573362392

Mělo by tam být spíše:

 ty, které by v testu neuspěly. Nepatří tam kteří.

+3/0
3.10.2014 10:58

V19a64š98e23k 48Ř12í20h50a 2363673828922

Dokud nedojde ke značné redukci vše možných gymnázií tak jsou jakékoli zkoušky zbytečné. To neznamená že bych nevěřil v jejich selekci, spíše naopak, ale spíše je problém z čeho se testy budou skládat a jak vysoká bude úroveň třeba zrovna případů z matematiky, která je díky zbytečně velkému důrazu na jazyky dosti opomenutá.

+2/0
2.10.2014 19:36

L81i48b69o55r 18M55a10l51í30č57e70k 6848125516942

Cílem je dostat více lidi na učňák.

+1/−2
2.10.2014 18:35

K91a90r91e61l 42Z10e26m70a28n 8676726321709

Názor Scia je absolutní nesmysl a demagogie. Když přijímačky již za komunistů ukázaly, kdo má na studium, tak to ukážou i dnes. Zázraky se nedějí! A pokud mají ti slabí stejné výsledky u maturit jako silní, tak je to prostě nižší úrovní škol a nároků, takže silní ani lepší být nemohou - nemají v čem. Tak zakažme i výběrová řízení na pracovní pozice, třeba by rovněž takoví, co neuspějí, také za pár měsíců zaměstnavatele mile překvapili. Kde je rozdíl?

+6/−3
2.10.2014 18:11

K27a76r62e23l 81P23o10d59h86o86r88s20k57y 3845183612925

Jenze to neni nazor, ale statistika. Zkratka nelze udelat zadny usudek na zaklade vysledku prijimacek. Lidi u maturity porad vypadavaji, takze nizsi urovni naroku to nebude.

+1/−4
2.10.2014 18:53

F24r20a95n17t27i58š43e15k 49E92l64i76á51š 6877453325386

Je v zájmu Scia, aby statistiku ohnuli podle své potřeby.

+1/−2
3.10.2014 8:36

K33a53r94e56l 13D87v51o44ř14á14k 2124512842254

Uvědomte si, že on hájí jen své koryto. O peníze jde vždy v první řadě.

0/0
2.10.2014 23:36

V18l19a34d53a 61S36i63m10o28n28i17k 3419303443825

Na školu se dostane ten lepší - ve zkoušce. No a co?

+2/0
3.10.2014 0:33

J44i98ř53í 86N28o61v64o65t45n20ý 5310548717224

Přínosnější než škatulkování dětí různými kritérii by byla důsledná kontrola kvality jednotlivých škol státními srovnávacími testy ve 4. a 9. třídě. Školy se špatnými výsledky by byly podrobeny důsledné kontrole, na základě které by byly vyvozeny personální změny, školení nebo vhodné doplnění učitelského sboru a výchovných pracovníků.

+2/−1
2.10.2014 17:43

F76r56a67n27t43i83š94e74k 32E34l75i48á71š 6677163615696

Není to to samé?

0/0
3.10.2014 8:37

L15i58b63o65r 62H53l52u87b42u39č81e90k 4860730867537

...Zdeňku, seš 1*...!!!...;-D...jen bacha na Víťu Jandáka, to by mohl být tvrdej soupeř...!!

0/0
2.10.2014 17:00

L76i52b87o24r 27H64l68u90b53u38č39e89k 4950480637477

..sorry, to patří k článku o kandidátovi na prezidenta tohoto Absurdistánu...

0/0
2.10.2014 17:02

M20a52r48t81i98n 97H24a13r24t38i10g 9539234822456

Nejdřív státní maturity, pak státní přijímačky a dál bude co? Stejný školy se stejnou úrovní? Pěkně aby nikdo nevyčníval? Ach jo... :-(

0/−6
2.10.2014 16:52

P60a87v94e94l 24M28o46t52y49č88k71a 1223335238

Tohle přeci nebrání tomu, aby nikdo nevyčníval. Nejde o omezení horní hranice, jde o omezení spodní hranice.

+3/0
2.10.2014 16:55

M61a90r93t74i44n 80H44a35r14t54i77g 9389834982876

A jak to budou řešit školy kde jsou nyní přijímačky na vyšší úrovni než budou ony státní? Bude to tak, že stejný výsledek z přijímaček bude na jednu školu stačit a na jinou ne? Nebo to bude nastavený tak, že od nějaké hranice úspěšnosti budou muset přijmout všechny školy? 

Zkrátka se mi podobná centralizace vůbec nelíbí. Každá škola by si měla úroveň obtížnosti přijímaček určovat sama...

0/−2
2.10.2014 17:01

P64a25v77e69l 92M78o11t11y53č49k28a 1723105988

Toto je přeci  v článku popsáno. Jde o stanovení minimální hranice.

Nebo-li pokud danou hranici zájemce nesplní, nemůže být přijat na daný typ školy. Školy potom samozřejmě mohou mít svoje kritéria, jako je mají doposud. 

Jenom by se například nemělo stávat to, že se na školu technického zaměření dostane žák, který na základní škole nezvládá matematiku.

+2/0
2.10.2014 17:10

P92a36v85e89l 88M61o46t15y77č78k12a 1103345838

Následující věta je podle mého názoru podstatná :

To by znamenalo, že všechny děti v republice by při zkouškách na stejný typ škol absolvovaly totožný test. Stanovila by se „nepodkročitelná hranice“ pro přijetí.

Budou-li tyto hranice rozumně definovány pro jednotlivé typy škol, tak v přijámacích zkouškách nemůže být problém. Může se stát, že určité procento schopných zkoušku z nějakého důvodu nezvládne. Ale na to jsou tu odvolání, případně to může zkusit příští rok. 

Výsledkem by mělo být, aby se ti schopní na školu dostaly. Výsledkem ale nemůže být, aby se na školu dostal kdokoliv.

+5/−2
2.10.2014 16:33
Foto

R50a26d85e43k 47P63o83l73i93c51k39ý 6441603891504

má to být stéjné ne podle typů škol

+1/0
2.10.2014 16:42

P35a25v17e44l 36M21o27t91y47č94k46a 1503585468

Citovaná věta je z článku :

polečnost Scio proto razantně vystupuje proti plánu ministra školství Marcela Chládka zavést jednotné přijímací zkoušky. To by znamenalo, že všechny děti v republice by při zkouškách na stejný typ škol absolvovaly totožný test. Stanovila by se „nepodkročitelná hranice“ pro přijetí. Ty, kteří by v testu neuspěly, by tak na střední školu nemohly (více čtěte zde).

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/pruzkum-scio-k-prijimacim-zkouskam-d63-/domaci.aspx?c=A140418_175533_zahranicni_zt

Ostatně i v souvisejícím článku, je to jasné popsáno :

http://zpravy.idnes.cz/jednotne-prijimacky-na-stredni-skoly-dwm-/domaci.aspx?c=A140916_164513_domaci_zt

Čerpám pouze z těchto informací, konkrétní návrh ministerstva jsem nečetl.

Z uvedeného vyplývá, že přijímací zkoušky by měly být definovány podle typů škol.

+1/0
2.10.2014 16:46
Foto

R98a67d91e53k 27P60o36l63i84c35k45ý 6241293411434

Typ školy-gymnasium, střední škola, učiliště

nejde o typ školy-stavařina, zemědělka, zdravka, umělecká...

0/−1
2.10.2014 16:49

P60a54v11e56l 64M52o63t93y65č97k72a 1323345478

Děkuji za upřesnění. Mohu Vás poprosit o odkaz, kde je to blíže popsáno ?

+1/0
2.10.2014 16:54
Foto

R48a10d23e35k 37P94o83l47i89c43k39ý 6231703391814

Říkal to v nějakém pořadu nšjaký ten pátek zpět-na netu jsem to nehledal.

Nicméně je to jasné i z textu-typ školy není totéž co obor školy.

Pokud by to bylo podle oborů mělo by to možná i  smysl

+1/0
2.10.2014 16:58

P97a22v91e84l 57M86o49t45y93č92k92a 1453725358

Dobře. Myslím, že si rozumíme, nepřu se s Vámi. Chci mít jenom jasno.

0/0
2.10.2014 17:01
Foto

R54a53d37e12k 25P45o35l31i87c90k46ý 6591223641674

a ještě jsem našel

„Nepodkročitelná hranice“ bude dána jednotným testem z matematiky a češtiny, takže například gymnázia v celé republice budou svým uchazečům zadávat tentýž test sestavený společností Cermat.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/jednotne-prijimacky-na-stredni-skoly-dwm-/domaci.aspx?c=A140916_164513_domaci_zt

0/0
2.10.2014 17:00

J27a51r80o33m21í67r 85K80r46á75l 4600979634299

No a pokud nebude školu nic motivovat k těžším maturitám, než je ta povinná úroveň, půjde naše školství ještě více do kytek. :-/

0/−2
2.10.2014 17:02
Foto

R41a43d59e20k 21P44o88l11i20c55k93ý 6561763331104

jde o to, že jsou školy kde je např matematika celkem k ničemu-např konzervatoř....

proč dělat přijímačky centrálně?

Jiná je situace u maturity-ta má být přísná a centrální-podobně i teoretická část učńovské skoušky....

+1/0
2.10.2014 17:12

P48a97v73e84l 77M75o51t21y22č61k67a 1683725908

Zatím jsem nenašel informaci o tom, na jaké úrovni by měl být třeba test z matematicky pro umělecké školy.

V diskuzi jsem si několikrát všiml podobný argument, jako uvádíte Vy. Jednak si myslím, že i absolvent konzervatoře měl zvládat základní matematické úkony a základní logiku. A pokud ne, tak velmi pravděpodobně stejně zvolí jinou cestu.

Podstatnější je ale to, že střední a vysoké školy absolvuje příliš mnoho lidí, kteří na to nemají. To má potom různé důsledky. Například takové, že na různé pozice státní správy se dostávají lidé, kteří své práci nerozumím, nezvládají ji. Slabší studenti i na středních školách samozřejmě brzdí ostatní etc.

+1/0
2.10.2014 17:25

J35a64r46o70m12í56r 57K86r48á11l 4290779254419

Umělecké školy jsou něco jiného, než technické.  Proto pokládám u nich povinnou maturitu z matematiky za naprostý nesmysl.  Naopak na průmyslovce by měla být maturita náročná, i když povinná matematika také být nemusí.  My jsme z ní na SPŠE nematurovali.  Hlavní byly odporné předměty a na ty jsme tu matematiku museli znát daleko lépe, než k dnešním maturitám.

+1/0
2.10.2014 17:25

P35a38v64e89l 62M79o97t77y86č23k85a 1523895318

Další věcí je to, že část soukromých škol vzniká s jasným kalkulem - mít zisk a to bez ohledu na výsledky studentů. Soukromé školství nemá zatím takovou tradici, aby se tyto školy jasně profilovaly jako úspěšné či neúspěšné.

+1/0
2.10.2014 17:27

K47a58r52e75l 25P20o83d89h56o84r74s75k51y 3605583712655

A k cemu bude umely omezovani vzdelani? Je prokazano, ze cim vyssi ma clovek vzdelani, tim spis sezene praci. Ma vic moznosti co muze delat. K cemu by pak bylo umely omezovani vzdelanych?

0/−2
2.10.2014 18:58

P98a59v19e85l 82O95d76r15a91z91i57l 6764339837580

Kdo na školu nemá, nemá na ní co dělat, hotovo. Za chvíli budou chtít VŠ diplomy i po skladnících.

+1/0
2.10.2014 19:49

K65a35r49e89l 57P52o61d15h56o44r81s78k25y 3855373462285

1. jak poznate kdo na ni ma a kdo ne?

2. jak s tim souvisi naroky na vzdelani u zamestnavatelu?

+1/−1
2.10.2014 19:53

V24l57a86d91a 79S45i64m61o74n70i32k 3279353233325

Pokud někdo neuzná za vhodné se připravit na přijímací zkoušku, asi moc motivace nepobral a zabíral by místo někomu jinému. Zaměstnavatelé chtějí lidi s určitou úrovní, ne s papírem, který má cenu toho toaletního .

+1/0
3.10.2014 0:36

H11e25l20e26n21a 68K23a22v46k53o62v50á 5106273610286

Když někdo neudělá p přijímačky na  škole, kde se dělají, tak půjdou na školu, kde sew nedělají. A ta je uvítá, protože jí půjde především  o získání normativu. Spíš by měla platit zásada takové čtyřkaře prostě na střední školu vůbec  nebrat. Protože, když je SŠ přijme, bude mít zájem na tom, aby nějak odmaturovali a škole to nekazilo image. Vzpomínám na dobu, kdy se nebrali ani trojkaři a počet středních škol byl daleko menší, takže ti, kteří se na chtěli dostat se museli mnohem více snažit, ož dnešní děti mnohdy  vůbec neznaj í, protože ví, že se na studium dostanou. A kvalita výukyy jde rapidně dolů.

+8/0
2.10.2014 16:24

J63a54r39o61m75í96r 65K85r89á84l 4380829804399

Čtyřkaře ? 8-o  Když jsem dělal přijímačky, tak tomu, kdo neměl vyznamenání, rovnou řekli ať si podá přihlášku jinam.  U přijímaček se nás sešlo přes tisíc a brali 4 třídy po 36 lidech.  No a k maturitě prošlo 20-22.  Ale kdo odmaturoval, ten neměl problém s přijetím na VŠ, ani se zaměstnáním.

+2/0
2.10.2014 16:28

J87a30n31a 58K77o98l75a21ř35í59k11o44v49á 1487260941634

Který rok?!

0/0
2.10.2014 16:36

J44a23r51o67m71í95r 60K56r13á59l 4330359364409

1966

0/0
2.10.2014 16:58

L40i41b17o65r 42H28l50u49b61u52č52e29k 4790600407567

...o jakou školu šlo a kdy to bylo...??

0/0
2.10.2014 16:45

J27a68r93o30m92í68r 39K70r26á33l 4700129734489

1966, SPŠE Pardubice.

0/0
2.10.2014 16:58

L51i85b97o28r 69H13l42u81b83u75č23e94k 4600970257517

...díky...

0/0
2.10.2014 17:08

H10e26l56e42n63a 41K15a46v71k11o46v49á 5186573480746

Když jsem šla na střední školu, měli problémy i ti, co neměli vyznamenání.Pak jsme byli elitní třída. A když šla na střední školu dcera, tak čtyřkaře brali bez přijímaček. A u maturity mnozí věděli to, co jsme my znali ze základní školy. Prostě úroveň výuky upadá, požadvky u maturit také.

- panu Královi-

0/0
3.10.2014 10:33





Najdete na iDNES.cz