Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kapitán trajektu čelí podezření, že z lodi prchl hned po havárii

Devětašedesátiletý kapitán ztroskotaného jihokorejského trajektu čelí trestnímu vyšetřování. Podle nepotvrzených zpráv opustil loď mezi prvními a nyní mu hrozí obvinění z nedbalosti a porušení zákonů o chování posádek lodí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A79l85e83š 26M84á33c14h62a14l 1379788368351

"Podle nepotvrzených zpráv" a v CZ už probíhá mediální lynč.

0/0
18.4.2014 14:21

V39i72k73t78o27r 69K93u43č71e51r26a 5119266596211

Zachoval se jako každý který se boji o život. Tak si tu nehrejte na hrdiny.

0/0
18.4.2014 9:51

M42i76c15h71a19l 92M74i75l98l42e14r 9706832899552

dalsi Schettino?

0/0
18.4.2014 5:30
Foto

L74a53d75i15s16l63a91v 97S21t88r21n46a23d 7424981824178

A není to brácha kapitána z Costa Concordia?

0/0
17.4.2014 17:32

R53a50d70e59k 72N63e25u76m64a96n74n 5462232978205

Asijská poslušnost - řekli jim čekejte, tak čekali

+1/−1
17.4.2014 16:41

M76i71c35h21a53l 57M50i77l93l81e97r 9556602439982

ale houbelec, nevis co mluvis. V dopravnich prostredcich ve vsech civilizovanych statech plati pravidlo c.1, ze v emergencich se postupuje podle pokynu posadky. Vsude je to vyveseno a je to v brozurkach, v kajutach, v instrukcnim videu v letadlech, vlacih a lodich.....A budes se asi divit, ale vetsina civilizovanych pasazeru i z jinych kontinentu se zastavi a poslechne pokyny. Pokud to nejsou lemplove, uvedomi si, ze posadky jsou v emergencich cvicene a asi vi trochu lip nez pasazeri, co v jake situaci delat, kde jsou nouzove vychody a jak tam pasazery dostat.

Podle meho, v dane situaci ohlasili prvni bezpecnostni pokyn, aby zabranili chaosu a bezhlavemu pobihani sem a tam. Z nejakych duvodu - mozna z vlastni dezorganizace a paniky, potoze lod se naklanela rychleji nez cekali- uz neohlasili dalsi, ktery meli : nevyhlasili vseobecny poplach, vzit zachranne vesty, vsechny cleny posadky na sve (predem urcene) emergencni pozice a odvadet skupiny pasazeru bud ke clunum, nebo v pripade nejvyssi nouze kudy skocit do vody.

0/−1
18.4.2014 5:43

P58a96v27e42l 29M95i12k89u59l37a 6518663266617

Máš pravdu, že uposlechnout pokyny posádky je na prvním místě. Ale kdybych byl jedním z pasažérů, loď se nakláněla a evidentně šla ke dnu, nečekal bych na místě déle než 5 minut. Raději budu plavat ve studené vodě než čekat až mne ten vrak stáhne pod hladinu. :-/

+1/0
18.4.2014 7:12

M97i90c11h93a97l 64M37i57l95l10e92r 9306802789802

to ano. zachoval bych se podobne. Rozhodne bych ze zacatku poslouchal posadku,ale kdyby se ukazalo, ze organizaci nezvlada jak by mela (uz jsem se plavil na dost lodich a prosel s nimi dost cvicnych poplachu, takze vim jaky je postup), pak bych nemohl cekat dal a musel bych postupovat podle vlastniho uvazeni.

 V dane situaci bylo nejhorsi to, ze meli delat co se studenty, kteri jsou dosud pod vlivem skolni discipliny. Malokdo mel potrebne zkusenosti a vetsina cekala, na nasledujici postup a prikaz posadky - jenze ta se na ne potom vykaslala.Rv

0/0
18.4.2014 10:40

P30e13t63r 75M86o25t80y76č33k29a 2742818740829

Tak to bude za hodně bodů. Počítám, že tak dva roky si bude muset dát sakra pozor, než mu to odmažou...

+1/0
17.4.2014 16:03

M11i90c33h25a95l 90W95e61i61n77e71r 8110105277

Taky mu ho kouřila nějaká Moldavanka? :-)

+1/0
17.4.2014 15:37

M48a97r24t32i18n 42S17o47v12á50k 3747815194333

Co kapitán, ale i ty lidi projevili naprostý nedostatek selského rozumu. Na Novinkách je video, co natočil jeden zachráněný zevnitř lodi v době kdy byla loď už brutálně nakloněná a oni tam jak ovce pořad čekají já nevím na co.

+6/0
17.4.2014 15:25

P70e77t89r 54K82n23ě97b12o95r64t 8822898309670

Čekali na rozkaz...a kapitán nikde.

+1/0
17.4.2014 16:06

L51u85c13i84e 25B63a38r34t15o51ň72o41v74á 5630878827505

Ale to je asijská mentalita, Korejci jsou velmi disciplinovaní, a když vydáte pokyn, tak zkrátka poslouchajá.

+4/0
17.4.2014 16:14

M23i81c72h90a83l 86K26o28l86o28v46r11a58t 5497283225482

Další [sketýno] ;-D

+3/0
17.4.2014 15:18
Foto

L26u46b89o66m54í94r 45J72a48n81o50t47a 5436244236245

Korejský Schettino. Zajimalo by mě, jak často tihle ,,kapitáni" chodí na psychické testy a přezkoušení 8-o

+1/−2
17.4.2014 15:16

B36ě31l21a 75H52o77r63á22k80o78v30á 1568592519880

A v tom přezkoušení jsou v reálném vraku? 8-o 8-o 8-o

+1/−1
17.4.2014 15:23

L88u59c67i45e 21B32a43r63t63o38ň52o84v37á 5280258737435

No, to se moc často asi netrénuje. Ale námořní kapitán byla a je je velmi privilegovaná funkce, s oobrovskou odpovědností - až do samého konce. Takže by to měla být vždy ten nej z nej...prostě k jejich pověsti nějak nesedí situace- on jedním z prvních v záchranném člunu a na 300 pasažérů ještě na lodi potápějící se lodi - navíc většina mladistvých. Samozřejmě, že je možné, že tento kapitán řídil záchranné práce vně, mimo loď, ale na toto je námořní svět dost háklivý. I kapitán Estonie a celá důstojnická posádka zůstali a řídili záchranné práce při této katastrofě na můstku a utonuli.

0/0
17.4.2014 16:46

B92ě12l17a 55H37o18r79á18k79o67v38á 1848502809660

Reaguji na testy a přezkoušení. Mohou trochu pomoci, ale tváří tvář smrti to jaksi nefunguje na víc než pár %...:-/

0/0
18.4.2014 10:01

B18ě43l48a 59H44o74r15á23k92o66v56á 1468982929360

Hrdinů jsou plné památníky, ale život je život...

+1/0
17.4.2014 15:15

M92i65c15h86a63e57l 44K42o61n50e87č37n41ý 6642153789239

Tak, třeba prostě neuměl plavat no:-/

+1/0
17.4.2014 15:15

J57a84n 76F92o78j64t38í67k 8876873241886

O zkušenostech zastupujícího kapitána nemůže být pochyb! Dostat se do záchranného člunu mezi prvními určizě vyžaduje hodně umu, mimo to 69let vs stovky středoškoláků, hmm. Jen se divím, že jej kapitán záchranného člunu nemrsknul osobně přes palubu :-/

+4/0
17.4.2014 15:14

I79v70a79n 25H52r73o72n 5794636276191

Podle hesla "Lepší živá krysa než mrtvý hrdina", ;-D

+2/0
17.4.2014 15:10

M72a10r86t19i56n 47K72r58á86s87a 1439886243263

padouch, nebo hrdina, vždyť jsme jedna rodina

+2/0
17.4.2014 15:58
Foto

K42a24r10e75l 28T75o69m29á53š81e79k 7184229887899

Proč tomu říkají trajekt, když to byla výletní loď? Trajekt by startoval blízko toho ostrova; tam kde se vybourali a nejel by kolem celého pobřeží. Nechtělo se jim jet na konec poloostrova za Soulu. Od toho konce učitě jezdí skutečné trajekty na ten ostrov.

0/0
17.4.2014 15:03

J41o97s59e40f 75D13r92d90a 6550819302246

Vzhledem k tomu, že v tuto chvíli je na vodě 58939 lodí je s podivem, že těch "kapitánů" není více.

+2/0
17.4.2014 14:59

J38i36ř11í 45Č80e64r98n19ý 7582726141

Tento kapitán už měl  být  v důchodu . Jak poučné !

+1/0
17.4.2014 14:55

P44a50v48e53l 55M15i39k47u35l82a 6678543886837

Za takové příkazy mají kapitán, resp. posádka na krku masové zabití z nedbalosti. Propána loď jde evidentně ke dnu a on přikáže oblečte si záchranné vesty a zůstaňte na svých místech! Že tam nezůstal on. :-( 

Kéž by se povedlo ještě alespoň část cestujících zachránit. Věřím, že někde ve vzduchových kapsách mohou být naživu, ale není možné se k nim dostat, a tak postupně umírají... ;-(

+4/0
17.4.2014 14:54

J58a47n 22Z49e32n53k92l 5975607400915

To snad ani nepište. To je tak příšerná představa, že z toho mám husí kůži ....

+1/0
17.4.2014 15:03

P52e45t97r 52L23e79h41n68e93r24t 2887375598466

Jak mužete takhle mluvit? Kapitán by neměl jako první opouštět lod ale jsem zvědav kolik místních hrdinů zde v diskusi co kapitána odsuzují by vydrželi na potápějící se lodi a jak dlouho.

+1/−2
17.4.2014 14:52

J85i26ř44í 94B40o70č80e21k 6611314275853

já osobně bych skočil přes palubu jako první. jenže nejsem kapitán

+1/0
17.4.2014 14:53

J68a36n 28Z20e46n88k18l 5605137690405

Pokud nejsem schopen setrvat na místě s cestujícími, tak nepřijímám místo kapitána, ale jdu dělat např. přístavního úředníka, ne?

+6/0
17.4.2014 15:00

S93t22á13ň36a 85K94o68m69o20r62o12u46s36o58v13á 3295693217409

za znatelně menší plat a nižší společenskou prestiž!!!!

0/0
17.4.2014 15:20

Z83u75z35a36n20a 14K49u83b77á98t29o97v43á 1256843496814

No, tak hlavně, že je mu ta prestiž teď k něčemu, fakt že jo... Rv

+1/0
17.4.2014 15:36

S37t43á94ň26a 92K61o16m32o66r88o90u60s42o69v47á 3495713857649

pracně nabyl, lehce pozbylRv

0/0
17.4.2014 15:49

P68e84t92r 31L45e21h89n70e90r63t 2687305518196

Ono se asi ve škole neučí jak si nezachránit krk jako první. To je prostě pud sebezáchovy a záleží na jednotlivci jak se v krajní situaci zachová a to nikdo předem neodhadne. Stejně jako u autonehody, kolik lidí začně instiktivně pomáhat jako robot kdy se svět smrskne na tu situaci a kolik lidí prostě v šoku sedne na cestu a bude čumět do blba neschopen pohybu??

0/0
17.4.2014 20:35

L30u91c35i25e 23B89a23r29t13o52ň25o57v32á 5440398807585

Jenže právě kapitáni námořních plavidel se to učí, a jejich smysl pro povinnost musí vždy převážit nad jejich pudem sebezáchovy. Jinak nemají na můstku co dělat. Proto prochází  velitelé velkých plavidel nebo by měli absolovat náročný výcvik a mají na lodi velmi privilegované postavení, které je na druhou stranu vyváženo obrovskou osobní zodpovědností. Mezinárodní námořní úmluva a organizace IMO nemá zákon, který by nařizoval, že kapitán musí opustit plavidlo v nebezpečí jako poslední. Pouze to uvádí jako "pokyn". Ovšem jednotliví signatáři této Úmluvy, což je i ČR, mají pak svou legislativu, která to konkrétně upravuje. Například náš zákon o námořní plavbě vysloveně uvádí, že kapitán musí opustit plavidlo při námořní nehodě jako poslední. Za porušení pravidel, úmyslu a nedbalosti může být odsouzen až na pět let. Dále Úmluva výslovně uvádí, že kapitán je vždy odpovědný za bezpečnost všech osob na palubě a také za průběh záchranných prací. Tedy záchranáři nevelí jemu, ale on jim. Vychází to z faktu, že se předpokládá, že kapitán zná plavidlo nejlépe. Protože Jižní Korea je také signatářem Úmluvy a členem IMO, tak předpokládám, že kapitán bude mít obrovský problém a možná stane i před soudem.

0/0
18.4.2014 0:02

P70e39t29r 80L96e44h22n59e15r12t 2907245688976

Pěkne jste to popsala to ale němní nic na tom že jednání v krizové situaci se nedá naučit, nedá se na to připravit. Nikdo nemuže předem říct že tam vydrží a bude pomáhatm že si zachová chladnou hlavu. Ty testy a školy atd. mají pomoci aby tomu tak skutečně bylo ale nikdy to není 100%

0/0
18.4.2014 15:32

L67u49c51i22e 76B22a33r58t94o51ň48o80v49á 5150868877545

Však také námořního kapitána by neměl dělat jen tak někdo. On by prostě vydržet měl - je to jeho povinnost. Vezměte to tak, že by třeba 

kapitán Avo Piht tehdy z Estonie skočil do záchranného člunu jako jeden z prvních a nechal utonout více než osm set osob. Upřímně, jak by mu asi na pevnině jako jednomu z pár stovek přeživších bylo.

0/0
17.4.2014 17:06

J40i20ř14í 96B89o31č37e32k 6571224655183

to se mu nedivím. kdo jiný než kapitán ví líp, že loď je totálně v řiti ?

+2/0
17.4.2014 14:49

P86e32t14r 44T54y56č18k79a 6325612679342

Myslím, že tohle je ještě vyšší stupeň Itala. Nařídit cestujícím aby zůstali v kajutě a sám zdrhnout na záchranném člunu bych přirovnal téměř k úmyslnému zabití těch lidí.

+10/0
17.4.2014 14:49

H22e44l77e41n26a 93K16a71v27k57o59v14á 5636103770286

At už to bylo jakkoliv, to, že kapitán opustil lod před potopením a zanechal v ní živé lidi, je morální i profesionální selhání.

+5/0
17.4.2014 14:49
Foto

P23ř88e29m10e67k 49H17o28m44o46l93a 5588785175316

Podle dostupných zpráv, haha, prostě novináři tahaj z lidí nesmysly. Počkal bych na výsledky vyšetřování..

+1/0
17.4.2014 14:47

P78e52t78r 84T55y52č95k16a 6625152939902

Podle dostupných zpráv kapitán přežil a skoro 300 cestujících ne.

+5/0
17.4.2014 14:50

P39e71t10r 80M54a78r88š66o42u41n 5675668716376

ano, to je také to jediné, co se ví.

(ale k tomu opuštění lodi kapitána jako poslední. Když začnou záchranné práce tak by měl kapitán stále zůstat na lodi v bivaku, než vyprostí i toho posledního? Nebo spáchat sebevraždu aby náhodou nepřežil nějakého cestujícího? Se ptám, ty pravidla přesně neznám)

0/0
17.4.2014 16:29

L58u96c78i10e 57B91a19r35t79o61ň83o25v31á 5740278827665

Jedná  se skutečně o koncept a protokol, který zavedlo do obecné praxe a velmi striktně prosazovalo a hlídalo hlavně britské námořnictvo od konce 19. století. Dříve při námořních katastrofách šlo především o náklad a loď jako takovou, o posádku se zase tak moc nikdo nestaral, kdo dřív přijde, kdo je silnější, přežije. Přednostně se zachraňovala nanejvýš nějaká VIP osoba. Ve viktoriánské éře, při skokovém nárůstu personální námořní dopravy se začalo dodržovat pravidlo "women and chidren first". Pravidlo rytířského přístupu bylo uvedené do smutné praxe roku 1852, při potopení parníku Birkenhead, kdy skutečně důstojníci, kapitán a ostatní muži na palubě umožnili přednostní záchranu takřka všech žen a dětí z potápějící se lodi na svůj úkor. Je to heslo "raději smrt než ostuda". V dnešní době má kapitán osobní odpovědnost za loď a především za posádku a je předpis, že nesmí nechat posádku úmyslně bezprizornou. Ve válečném stavu se kapitán opustivší loď bez ohledu na posádku dopouští nejtěžšího zločinu a za to by mohl být i zastřelen (teď už asi ne, ale souzen a odsouzen určitě bude). V civilním životě může být odsouzen také. Kapitán nemusí vždy "povinně" utonout i s lodí a opustit palubu jako poslední, ale musí být zřejmé, že pro záchranu posádky udělal všechno, co bylo možné a především, musí osobně on a první důstojník řídit záchranné práce.

+1/0
17.4.2014 17:30

L93u73c58i77e 55B44a64r49t78o88ň50o88v47á 5830228227285

pardon "children"

0/0
17.4.2014 17:32

L92u97c36i62e 57B11a80r13t91o47ň95o38v56á 5240488597745

Aha, tak já jsem se řídila podle kapitánského slibu.  Ovšem je to ostřejší -podle českého zákona č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě opravdu musí český velitel námořního plavidla při námořní nehodě opustit plavidlo jako poslední. Tedy i kapitán jiné národnosti a jiné příslušnosti lode, pokud se plaví pod českou vlajkou. Jak je to v Korei, netuším, ale tohle mne skutečně překvapilo. Myslela jsem, že jde o obecně dodržovaný koncept,  ale že je to například v ČR kodifikováno.

0/0
17.4.2014 18:57

M73a92r22e59k 13K61o23š59n77á12ř 7681461424765

Schettino 2

+1/0
17.4.2014 14:43

J71a13n 13F80o28j55t13í45k 8716773731636

Ne, ne Schettino nadruhou ;-)

+2/0
17.4.2014 15:18

M95a68r21e31k 74V12o38k71á20l 1286984685899

řídí tyhle lodi alespoň občas taky někdo normální ?? Nebo to je náhoda, že to byl Schrettinův brácha ??

+4/−1
17.4.2014 14:40





Najdete na iDNES.cz