Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Cyklista vedl kolo a srazil ho jezdec na babetě. Letěl pro něj vrtulník

Policisté ve středočeském Českém Brodě vyjížděli k hodně neobvyklé dopravní nehodě. V pátek večer ve městě řidič mopedu Babeta v nízké rychlosti srazil cyklistu, který kolo vedl po ulici. Cyklista ale utrpěl vážné zranění a letěl pro něj vrtulník.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

L20e30n45k52a 77N86o45v79o82t40n93á 1480174883935

A co kdyby jste to nechali na PČR? HM?

0/0
8.4.2014 9:09

M10i71c80h67a41l 91S71l38a57v57í39č96e58k 1239438882839

Trochu jinak - vyhláška říká zhruba toto: Osoba vedoucí jízdní kolo nebo moped smí užít chodníku, jen neohrozí-li ostatní chodce; jinak musí užít pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky. (Z hlediska vyhlášky je chodcem.) Dále: Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem. Toto nelze uvažovat u popsané nehody, neboť šlo o chodce, vedoucího kolo. Ovšem toto kolo musí být vybaveno dle platných předpisů - http://www.policie.cz/clanek/povinna-vybava-na-kolo.aspx. Z videa je zřejmé, že jediné odrazky mělo kolo na pedálech a v místě nehody není pouliční osvětlení. Spíše tma jako v pytli.

Kamarád, zarytý babetista, najezdil na tomto obzvláště silném stroji za život přes 120 000 km bez nehody, takže zkušeností má dost. A jednou z nich je poznatek, že je ještě zranitelnější než cyklista. Velmi obtížná je třeba právě noční jízda. Nízko sedící jezdec je oslněn (pokud neodvrátí hlavu, skoro pokaždé, míjí-li protijedoucí vozidlo. Zahlédnout pak chodce, natož je-li tmavě oblečen, je pak skutečně věcí štěstí. Podobné nehody jsou z větší části nešťastnou shodou přítomnosti jejich účastníků v jednom čase na jednom místě. Nicméně pořád platí - na silnici je třeba vidět, ale, a to zdůrazňuji, býti viděn. Chápu, že právo nemůže brát toto v potaz a je nutno najít viníka(y) nehody. Ale to už je o něčem jiném. Proto jsou ve vyhlášce ony "smrtíci paragrafy" - viz předvídání, stav a povaha vozovky, rychlost v závislosti na délce výhledu (v každé prudší zatáčce byste museli jet tak 20 km/hod či méně), což vám potvrdí každý seriózní instruktor autoškoly.

A pak ještě nějaký myslitel vymyslí kuriozity typu předjíždění cyklisty, kdy máte 2x dávat znamení o změně směru jízdy. Bezvadné před křižovatkou či v ní.

+1/0
22.3.2014 18:05

J51i51ř75í 52K15ü25h10r 2860526120356

Dle mě, pokud ten stroj jen vede, nemusí mít odrazky , sedátko či přední kolo.

+2/−1
22.3.2014 20:06

I59v15a 40K10r11i31s29t72o22f81o74v52á 7285573172942

Ať si má co chce, ale musí si uvědomit, že jde o jeho život a zdraví. ;-) A pokud má stroj neosvětlen a sám je v tmavém oblečení, musí počítat s tím, že ho něco může sejmout a zranit.

0/0
22.3.2014 22:36

J30i57ř47í 31K69ü96h15r 2640646460286

Riziko je vždy a všude.

+1/0
23.3.2014 8:59

J56a65r65o67s53l48a68v 12L96e51b97e95d56a 3906239257700

To je pravda. Ale vhodným opatřením jej lze výrazně snížit.

0/0
23.3.2014 10:14

J68i75ř33í 34K56ü17h14r 2660946640146

Ano, to samozřejmě ano. Třeba místo ve škodě 120 jezdit v nějakém poctivém SUV. Chápu, že ty reflexní prvky budou cenově dostupnější.

0/0
23.3.2014 10:44

J89a18r35o44s45l83a11v 26L56e26b17e97d78a 3886159967770

Povinná výbava na bicyklu je povinná pro každý bicykl, pokud se účastní provozu na pozemních komunikacích. A odrazky v ní jsou.

http://cestovani.idnes.cz/na-kolo.aspx?poz=5&y=ig_kolo/povinnavybava.htm

0/0
23.3.2014 10:12

J58i51ř74í 77K83ü88h93r 2950696930326

Otázka je, zda li je to nutné i pokud tu věc vedete?

0/0
23.3.2014 10:46

J18a57r62o86s52l14a97v 17L43e72b60e20d16a 3226989247510

zkusím znova: "pokud se účastní provozu na pozemních komunikacích", pokud chodec vede kolo po vozovce, pak se zúčastňuje...

http://www.kpo.cz/dokument/povinna_vybava.htm

0/0
23.3.2014 10:57

J68i34ř54í 67K11ü17h87r 2460226380216

Takže v případě, že té věci upadne třeba přední odrazka(kterou dle předpisu potřebujete) přestává se jednat o jízdní kolo a děje se co?

Chodec vedoucí tuto věc, má jít jako chodec vlevo....protože to co vede není jízdní kolo? Má si zavolat odtahovku?

Nebo jít vpravo, protože vede kolo, které ovšem není způsobilé do provozu?

Prosím o váš odborný názor.

0/0
23.3.2014 14:09

J34a45r50o49s24l16a93v 47L68e53b21e36d83a 3176889447850

Hehe... tak když upadne přední odrazka, přestává se jednat o jízdní kolo, technicky způsobilé k provozu.

Takže povede jízdní kolo technicky nezpůsobilé a může nést následky (nehoda, pokuta).

Kdyby měl být důsledný, pak si skutečně má zavolat odtahovku (její náhradu) nebo se pohybovat výhradně mimo pozemní komunikaci.

Osobně bych upadlou odrazku řešil nahrazením jiným materiálem obdobných vlastností = reflexní páskou, kterou nosím u sebe.

0/0
23.3.2014 14:23

J89i64ř70í 70K89ü79h53r 2110696760506

A máte někde odkaz na povinnou výbavu ručního vozíku? Když s ním budu chtít vyjet na komunikace? Ono se s tím jde stejně jak s tím kolem, jen je řidič blíže ke středu silnice, takže je více ohrožen.

A kdyby se vám na tom kole pokazila brzda? To také nosíte rezervní?

Pak by jste si volal odtah?

+1/0
23.3.2014 14:34

J55a55r97o16s90l68a94v 19L36e20b69e91d15a 3156759827250

Nemám, nepoužívám ho. Ale vím, že a) pokud je jeho šířka <= 600 mm, nebere se v úvahu. b) je -li celková šířka > 600 mm, pak platilo, že za snížené viditelnosti mám mít vlevo bílé světlo.

Ale o zákon jde až při průšvihu. Mnohem důležitější je pud sebezáchovy & 'selský' rozum...

Kdyby se mi pokazila brzda, pak - při vedení kola to ničemu nevadí a kdyby mě (hahaha) kontrolovali PaCHové, hájil bych se chybějícím materiálním aspektem přestupku. Při jízdě záleží na tom, která z brzd. Přizpůsobil bych rychlost samozřejmě a případně se hájil tím, že jde o nouzové dojetí.

0/0
23.3.2014 14:54

J23i28r82i 93O27s53v59a32l72d 2505624556707

Hledej smudlo :))

0/0
23.3.2014 16:20

J95i23ř46í 26K96ü22h97r 2220296920476

V zákoně je zmínka jen o tom světle, jak psal pan Lebeda. Jinak nic.

0/0
23.3.2014 16:30

M92i34c58h78a94l 77S65l83a13v69í84č55e57k 1669618372549

Dle vyhlášky však ano.

0/0
23.3.2014 16:48

F55r67a94n54t56a 80T48i73m78a68n 7870788691270

Ale v článku je řeč čistě o chodci, který kolo vedl. Mimoto když se podíváš na video, tak to kolo má dynamo; takže kdyby chodec to dynamo pustil (což ale nemusí), tak se za prvé nadře a za druhé při rychlosti chůze světla od dynama prakticky nesvítí (dynamo dává plně zatížené 3W, z toho přední žárovka 2,4W a zadní 0,6W).

+1/0
22.3.2014 21:38

I10v97a 89K55r33i28s11t53o77f71o95v70á 7675353372892

Je každého věc, jestli chce být v noci v silničním provozu vidět. ;-) Tento cyklista nechtěl a nese si následky. :-P

0/−1
22.3.2014 22:37

F68r39a60n69t67a 73T35i51m48a77n 7760398301980

Kdo kolo vede, není rozhodně cyklista a právě taky není to každého věc: řidiči a cyklisti ve tmě svítit ze zákona prostě musí. V případě sražení si za to můžou sami. Jinak je tomu ale u chodce - jestli chodec nesvítí (i třeba vedoucí kolo nebo jedoucí na bruslích), neporušuje tím žádný předpis a není možné ho za to pokutovat. Stačí se podívat do zákona - o osvětlení chodce tam totiž není ani slovo.

+1/0
22.3.2014 22:42

I96v94a 33K10r67i55s58t76o15f13o35v54á 7245273812592

No, tak se budeme držet striktně zákonů a budeme se válet mrtví okolo silnic. Já mým příspěvkem chtěla říct, že pokud člověk chce být viděn, tak se o to sám postará a na vyhlášku kašle. Oblékne si např. reflexní vestu, na kolo si instaluje světlo (které zapne, i když kolo jen vede a je zrovinka chodcem), prostě se stará o svoji osobu. Chápete to? To, že neosvětlený chodec nedostane pokutu mne nezajímá. Já v noci svítím ne proto, abych nedostala pokutu, ale abych byla viděna. A to i v případě, že KOLO JEN VEDU a jsem chodec. ;-€

+3/−1
22.3.2014 22:48

J19i80ř47í 51K77ü29h48r 2180566410346

Pokud člověk nechce být zastřelen (či chce tuto hrozbu zmenšit) oblékne si vestu neprůstřelnou.Já to chápu,ale nikoho si jí nutit kupovat a používat nebudu.

+1/−1
23.3.2014 8:58

I64v13a 84K50r33i23s56t72o98f75o43v35á 7695443192622

Na ulicích běžně jezdí vozy. Ovšem střelba běžná není, neprůstřelná vesta je tedy irelevantní.

0/0
23.3.2014 9:01

J54i65ř42í 28K20ü34h65r 2270676580826

Střelné, bodné , sečné....Ono to má efekt nejen proti kulkám.

Jinak, co to je běžné??

0/0
23.3.2014 9:30

J56i28r74i 83O90s20v23a34l22d 2125284836307

Neprustrelna vesta a vesta prodi bodnuti jsou dva ruzne typy vest :)) Az si budes kupovat neprustrelnou vestu tak se zeptej prodejce jestli chrani taky proti bodnuti, protoze to neni u beznych neprustrelnych vest bezne :))))

+1/0
23.3.2014 12:41

J11i69ř19í 59K43ü46h21r 2800436200856

Rozhodně to bude lepší nežli bavlněné tričko....

0/0
23.3.2014 14:12

J63i89r98i 15O53s77v28a32l65d 2635734256807

Proc se tedy poustis do temat kterym nerozumis?

+1/0
23.3.2014 16:13

J10i58ř44í 58K30ü83h50r 2520476570976

Proč mi tykáte?

0/−1
23.3.2014 16:22

J19i64r56i 66O34s21v70a75l83d 2635974376297

Proc se do toho porad pokousis naroubovat zakon clovece? Ty mas nejaky problem s chapanim bezne mluvy? :)

+1/0
23.3.2014 8:11

J24i28ř67í 33K98ü60h64r 2460956920786

Možná proto, že ten zákon upravuje, jak se mají účastníci provozu chovat.Jaké mají povinnosti a tak.

+1/−2
23.3.2014 8:57

I42v86a 76K31r23i35s44t20o52f51o17v43á 7235713652412

Jo a zákon taky říká, že se nemá vraždit a krást. :-)

0/0
23.3.2014 9:02

J51i12ř49í 95K45ü60h17r 2390166650816

Není...citujte.

+1/−1
23.3.2014 9:35

J28i48ř95í 42K72ü68h63r 2870906340936

Resp neříká....

0/0
23.3.2014 10:47

J53i70r37i 63O26s76v72a20l33d 2205364946337

Zakon rika ze se to nema protoze jinak nasleduje trest. Zase jsme u toho chapani :D

+1/0
23.3.2014 12:45

J93i92ř52í 81K95ü36h69r 2910166690616

Ne zákon říká, že kdo to udělá bude dle zákona potrestán.

+1/−1
23.3.2014 14:11

J90i13r54i 73O70s53v18a76l49d 2275184956357

Smyslem zakona je pusobit na verejnost tak aby k uvedenym cinnostem nedochazelo :)) Zakon je potreba taky chapat, ne se ho ucit jako basnicku :))

+1/0
23.3.2014 16:18

J17i96ř89í 61K43ü55h57r 2180216100196

To je možná váš pohled na věc, realita je ovšem taková,že k těmto věcem prostě ,v omezené míře, docházet bude.

Stále čekám na tu citaci.....

0/−1
23.3.2014 16:25

J77i74r20i 15O94s96v33a60l63d 2675114346727

Pokud mas predstavu ze je normalni projizdet ostrou zatackou tak ze sejmes auto ktere tam stoji s poruchou tak se vzpamatuj a bez vratit ridicak rozumbrado :)))

+3/0
23.3.2014 12:42

M27i45c62h65a28l 28S82l76a84v55í55č87e39k 1789398722249

Jednak nevím, proč mi tykáte a už vůbec nechápu vaši agresivitu. Vyhláška mluví jasně ...smí jet jen takovou rychlostí, aby dokázal vozidlo zastavit na vzdálenost, na kterou vidí. Tedy v ostřejší zatáčce rychlostí pod 20km/hod. Už jste něco takového viděl v praxi?

Právě tyto a podobné paragrafy jsou ve vyhlášce proto, aby se vždy dal najít viník.

P.S.

Auto, stojící v zatáčce je překážkou silničního provozu a jako takové musí být označeno výstražným trojúhelníkem atd.....

+1/0
23.3.2014 16:45

J82a91n 53F64i91a78l97a 7704547295839

Je muž, vedoucí kolo, cyklista nebo chodec? Protože chodec, vedoucí kolo, je podle zákona něco jiného, než cyklista. Cyklista například nesmí na přechod pro chodce, muž, vedoucí kolo smí na přechod. Podle mne je výraz "cyklista vedl kolo" nesmyslný, jako "vítr se ani nehnul". Takže toto byla nehoda chodce, nikoliv cyklisty. Podobně nehoda chodce, nesoucího v batohu padák jistě není letecká nehoda.

+12/0
22.3.2014 6:41

M45i71r49e94k 65T88u25r19e94č51e92k 4813352110892

Je to cyklochodec.

+3/0
22.3.2014 6:59

J63a59n 16F67i53a30l89a 7534967505809

Možná cyklochodcoplavec.

+1/0
22.3.2014 7:07

J73i80r70i 86O30s56v38a56l10d 2205824486437

Zda se ze jsi cizinec ktery se uci cesky, nebo mas problem s cestinou jako se svym rodnym jazykem. Snad Ti pomuzu.

Pokud resime jen urcity okamzik kdy nekdo vedl kolo a nezkoumame souvislosti, tak bychom o nem meli mluvit jako o cyklistovi. Muzeme ale taky resit to, ze nekdo opravdu jen vede kolo a bude mu to trvat treba jenom 5 minut. Potom budeme spis rikat, ze je to muz vedouci kolo. Nebo pokud o nekom vime, ze denne jezdi 6 hodin na kole, tak o nem muzeme taky mluvit  jako o cyklistovi ackoliv nevime, co prave dela. 

V cestine tak jako v jinych jazycich jsou urcita ustalena slovni spojeni (napr. "vitr se ani nehnul") ktera sama o sobe nedavaji smysl, je potreba naucit se je a znat  co vyjadruji (v tomto pripade "bezvetri").

0/0
22.3.2014 18:45

J23i50ř56í 14N18e40u97m70e38i89s87t43e21r 2482615403241

A to on, hádám, vedl kolo jistě po správné straně komunikace..

+6/0
22.3.2014 2:33

J81a94n 97F24i17a51l38a 7344647715359

Jak to ovlivnilo nehodu?

0/−2
22.3.2014 7:06

M96i54r89o53s75l66a33v 40B79u42d48a 9872202817122

No, pokud vedl kolo, měl se nacházet vlevo čelem k protijedoucím vozidlům a možná by se to nestalo, protože by mohl zareagovat a uhnout.

+2/−1
22.3.2014 8:20

J51a79n 97F85i45a88l94a 7694947115529

Pokud mopedista vjel do díry a zavrávoral těsně před střetem, šance na uskočení s kolem není.

0/−4
22.3.2014 8:23

M45i97r42o15s75l83a75v 36B45u40d45a 9972892447802

Ono se něco takového stalo nebo máš jen bujnou představivost?

+1/0
22.3.2014 8:24

F98r44a48n55t20a 14T34i49m85a53n 7650848891170

No já nevím, já našel totok: "§53 (7) Osoba vedoucí jízdní kolo nebo moped smí užít chodníku, jen neohrozí-li ostatní chodce; jinak musí užít pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky." Takže by se čelem k babetářovi nenacházel, kdyby šel po pravé

+3/0
22.3.2014 8:34

M59i29r57o73s23l87a41v 46B37u72d13a 9432552657202

Máš pravdu, spletl jsem se, chodec chodí vlevo, polo-cyklista vpravo :-)

+1/0
22.3.2014 9:07





Najdete na iDNES.cz