Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chládek spočítá nekvalifikované učitele, pak zváží úlevu pro ty zkušené

Ministerstvo školství do dvou týdnů zjistí přesný počet učitelů bez požadované kvalifikace. Učitelé musí začít studium magisterského pedagogického oboru do konce roku. Ministr školství Marcel Chládek nevyloučil prodloužení této lhůty nebo větší úlevy pro dlouholeté učitele.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P18ř52e67m67y22s37l 27H96r62o29m57a71d58a 2824676668931

Tak včerejší reportáž na ČT byla zase těžká kvalita. 

Zase se hledá senzace, kde není. U toho pana Mgr. vychovatele totiž není žádný problém. Pokud má škola družinu, tak může na škole dále působit jako vychovatel a dokonce i jako zástupce ředitelky. Dokonce může i část úvazku učit, pokud nebude učit více než polovinu úvazku. U učitelů s Mgr. titulem tedy není žádný problém, pokud neměli pedagogické vzdělání, tak jeho doplnění nebylo a není žádným problémem.

Horší je to u tzv učitelek maturantek, to je asi případ té druhé oblíbené a skvělé učitelky. Zajímavé, že v reportáži její skvělost žádný rodič ani kolega nepotvrdil. To je zřejmě klasická abychomka, která si myslí, že to bez ní spadne a ona nic nemusí. 10 let věděla, že si musí doplnit vzdělání a 10 let na to kašlala! Takovýchto učitelů je v současnosti skutečně jen pár tisícovek - většinou kamarádi pana ředitele. 

Určitě se všichni shodneme, že bez těchto vyučených prodavaček s maturitou, se naše školství snadno obejde. Pan ministr tam argumentoval specializací - odborností. No jenže tihle učitelé nemají většinou žádnou odbornost - nahradit je tedy může v podstatě každý z těch 6 tisíc nezaměstnaných učitelů na úřadu práce.

+2/0
12.2.2014 9:47

P12a54v84e50l 67O16d12r81a53z56i36l 6954389447840

Je to stejná blbost, jako dodělávání maturit a VŠ u policajtů. Nemělo to vůbec žádný kladný přínos k jejich práci, jenom se jich pár dostalo do konfliktu se zákonem, když tuto pitomost řešili pitomě nákupem falza maturitního vysvědčení.

0/0
12.2.2014 7:35

P11a88v89e85l 53O74b36d88r88ž95á39l35e58k 6256264978512

Stejně je zvláštní, že na mateřských, základních a středních školách se dělají takové problémy

... a pak přijde student na vysokou, kde mu seminář vede doktorand, který se ještě před půl rokem sám klepal u státnic, v životě pedagogiku a andragogiku ani neviděl a to nikomu nevadí (a fungovalo to tak vždy) .

+3/−1
11.2.2014 22:55
Foto

R55a69d95e48k 29P81o49l46i64c85k67ý 6791903111334

Na vysoké škole už jde o něco úplně jiného- tam je to z velké části o samostudiu.

Jdou tam děti, které se na předchozích stupních vzdělání naučili se učit! a analyzovat informace.

Právě to je nejdůležitější věc, kterou je musí předchozí školy naučit !

+1/−1
11.2.2014 23:15
Foto

P84a72v69e68l 92D80o22l29e74ž64e95l 2544382804539

Vždyť to říkám, vy jste nějaký nenapravitelný optimista, který VŠ viděl hodně z dálky. Víte, jak vypadá výuka na dnešních VŠ? Když tedy vynecháme medicínu, matfyz, FJFI a pár dalších fakult, vesměs technických, nebo farmacii, tak je to dost často běs a hrůza. Obzvláště fakulty biflovací-což je případ těch pedagogických.

0/0
11.2.2014 23:27
Foto

R65a37d58e83k 50P67o47l45i81c16k49ý 6491873871674

To je další váš omyl;-)

Na VŠ jsem studoval ale z mladické blbosti jsem odešel po 5 ročníku

každá VŠ je biflovací a zvláště jak jste zmínil medicínu-tak ta patří k nejvíce biflovacím o tom objemu dat, které se tam studenti učí se jim na pedagogických fakultách nezdá ani v nejhorších nočních můrách

0/0
11.2.2014 23:32

R19o97b94e16r49t 84D54o56s15t69á42l 1501309835326

Ja jsem take odesel po 5. rocniku, ale po promoci. :-)

0/0
11.2.2014 23:36
Foto

R37a20d64e21k 29P40o31l16i59c64k46ý 6361873611524

Veterina kde jsem studoval je na 6 let-k mojí škodě:-(

0/0
11.2.2014 23:38
Foto

P41a34v40e17l 55D97o59l32e40ž67e20l 2794532244179

Nejsem si zcela jist, jestli byste měl mít domácí zvířata, když nejste kvalifikovaný :-) Nevíte pořádně, kde to má hlavičku a kde prdelku, třeba byste to krmil zadkem a to by pak mělo neblahý vliv na náš hrubý domácí produkt.

0/−1
11.2.2014 23:53
Foto

R27a27d60e58k 78P39o83l76i68c37k86ý 6901443501124

Jak vidím vaši mentální úroveń tak jen doufám, že nejste učitel jinak potěš pánbůh vaše žáky

0/0
11.2.2014 23:58
Foto

P58a66v94e62l 38D18o19l23e38ž34e77l 2874342524189

Ano, medicínu jsem z toho vyjmul, protože tam se naštěstí jistá úroveň drží přesto, že jde z 90% o biflování.

Myslím, že vaše mladická nerozvážnost je důvodem, proč se na VŠ díváte jako na nějakou božskou instituci, která má jako jediná patent na určení toho, kdo umí učit a kdo ne. Práce s lidmi není pouze o znalostech, ale zejména o přístupu, o schopnostech vnímání, apod. To vás prostě nikdo nenaučí.

0/0
11.2.2014 23:44
Foto

R77a90d52e47k 28P74o39l82i23c56k56ý 6701783671164

Nenaučí, ale nic to nemění na tom, že ti co chtějí učit a mají pro to vlohy mají proto mít i VŠ vzdělání

0/0
11.2.2014 23:56

P24a81v38e19l 53O84d90r84a98z17i14l 6324339107500

Za to vy máte jistě bohatou praxi s výukou na všech VŠ v ČR. Podle obličeje si dovolím zafabulovat - na všech jen první semestr, co?

0/0
12.2.2014 7:31

F59r33a60n77t19i98š90e13k 82E82l36i21á48š 6817603475436

Vzdělatelnost mých studetů klesá každých 20 roků o 50%. Hlavní problém dnešních studentů spočívá ve schopnosti číst a rychle a správně chápat text. Vzdělatelností rozumím vzdělatelnost samostudiem, poslechem nebo sledováním videa, experimentu atd.

0/0
12.2.2014 10:29
Foto

R70a28d62e16k 94P43o63l73i86c16k52ý 6391243521164

To je právě ale špatná činnost učitelů pokud nejsou děti schopny se učit.

Základem pro MŠ a ZŠ je naučit děti číst psát základy jednotlivých předmětů, ale hlavně je naučit se učit s pomocí učitele.

U SŠ se trochu zvýší nároky na obecné základy, něco málo se naučí podle specializace  ale hlavně je potřeba naučit děti samostudiu

U odborných učilišť je pak potřeba naučit základy řemesla a opět schopnost se učit

0/0
12.2.2014 10:45

P81a71v95e33l 20O10d57r16a32z77i54l 6364279737510

A proč by nemohl seminář vést doktorand? Většina VŠ pedagogů žádnou pedagogiku a andragogiku v životě neviděla a ano, nikomu to nevadí, proč by mělo.

0/0
12.2.2014 7:32

F47r68a69n61t15i46š44e63k 89E96l13i32á92š 6477723685396

Naopak znalost pedagogiky kantorovi spíše škodí. Absolventi oboru pedagogika jsou duchaprázdní mudrlanti.

0/−1
12.2.2014 10:30

P30a38v76e84l 37O37b42d22r21ž39á37l50e16k 6466104448122

V pořádku, ať vede - s tím nemám problém.

Spíš mi bylo divné, jak intenzivně někteří požadují pedagogické vzdělání od učitelů na středních odborných školách (když už mají VŠ vzdělání ve svém oboru).

0/0
12.2.2014 13:58
Foto

P15a69v53e90l 11D45o36l41e42ž23e96l 2354222834149

Vzhledem k tomu, jaká je dnes kvalita VŠ vzdělání, obzvláště na pedagogických fakultách, je studium pro starší učitele s praxí spíše ztrátou času. Znám celou řadu učitelů bez odpovídajícího vzdělání, kteří by měli na fakultě učit ostatní a ne si nechat vykládat od někoho, kdo v životě nestál před třídou, o dějinách pedagogiky, dětské psychologii, či didaktice. To, že někdo nedokáže napsat vědecky vypadající text o ničem, není známkou jeho neznalosti pedagogiky a už vůbec ne známkou neschopnosti učit děti. Máme mraky všelijakých speciálních pedagogů, kulturologů, sociologů, politologů, absolventů oboru sociální práce, či andragogiky, kteří produkují mraky nesmyslných lejster, mraky všelijakých nesmyslných projektů, grantů a publikací. A čekáme na to, až tito "pseudovzdělanci" konečně naučí učit učitele s 30ti letou praxí. Také jsem si kdysi myslel, že VŠ má nějakou váhu a něco znamená - v některých oborech určitě ano, ale největší trdla bez špetky kreativity a autority, která jsem viděl "učit", měla doktorát z pedagogiky. Uměla dobře tlachat o pedagogice, ale když se postavila před děti, tak ty si tato trdla rozebraly na součástky během několika minut.

+1/−3
11.2.2014 22:36

J84a95n 95M44o73l28n20a41r 7370485921160

Smutne je ze pedagogicka fakulta vas nikoho ucit nenauci. Pokud k tomu nemate vlohu mate smulu - muzete mit pak 10 doktoratu ale deti si domu neodnesou nic.

Do 5te tridy si osobne myslim ze muzou ucit bez kvalifikace pokud vysledky zaku odpovidaji predepsane norme (a to si muze nastavit sam reditel).

Stejne by me zajimalo jestli budou muset skladat zkousky na VS aby si doplnili vzdelani - to se na to vsichni vykaslou.

0/−2
11.2.2014 21:25

F17r23a82n59t12i86š90e42k 13E25l48i29á92š 6507533935246

Jestli jim to připadne těžké, mohou si najít jinou práci. Ale máte pravdu. Dobrého budoucího kantora poznáte už při studiu. Ti špatní se učit nikdy nenaučí a nepomohou žádná školení, žádné kurzy.

+2/−1
11.2.2014 21:57

J45a86n 98M55o32l64n20a49r 7650705831930

Jde o to co myslite pojmem "tezke" - ja osobne vystudoval elektro, zivim se tim a myslim ze dost dobre, pracuji v zahranici a nemam problem projit kurzem  a naucit se neco noveho, ale bez obalu priznavam ze dneska bych uz zkousky na vysokou neudelal. Jednou mi to stacilo.

+1/0
11.2.2014 22:27

F38r26a51n17t38i29š28e58k 62E93l47i30á50š 6117693575766

Učitel, který si za ty roky odkladů nedokázal upravit kvalifikaci, přes všechna upozorňování, je neschopný a jeho ředitel by se ho měl zbavit, jinak sám bude neschopným šéfem.

+4/−5
11.2.2014 19:41

V50l33a73d26i27m90í61r 92F60i83e57d72l20e46r 3267171482743

Život je tak snadný...

+3/−1
11.2.2014 21:04

F97r95a21n63t30i35š44e60k 50E48l77i14á31š 6947623715246

Myslíte, že je studium obtížné? Dnes je to docela příjemná věc, jen nebýt líný.

+1/−1
11.2.2014 21:55
Foto

P46a19v77e21l 34D88o23l77e44ž69e85l 2524572314239

Pro někoho to náročné být může a přesto to z něj nedělá automaticky neschopného učitele. Mluvím ale spíše o ZŠ a ještě spíše o prvním stupni, čili více o výchově, než o skutečné výuce odborných předmětů. Pochopitelně na střední škole matematiku asi nemůže učit někdo, kdo má jen maturitu a navíc z vesměs humanitních předmětů. Myslím, že přeceňováním VŠ vzdělání se vyznačuje nevyzrálá osobnost, která zuby nehty vystudovala nějaký lehký obor a myslí si, že teď je něco víc, než všichni ostatní. V exaktnějších oborech to je něco jiného, ale v oblasti pedagogiky bych VŠ vzdělání nepřeceňoval. Schopnost učit je více otázkou dovedností a struktury osobnosti, než otázkou schopnosti odříkat nazpaměť nějaké poučky, kterým často nerozumí ani ten, kdo je vyučuje.

+1/−1
11.2.2014 22:42
Foto

R12a36d70e60k 65P86o12l48i80c65k49ý 6231253561614

To je právě omyl

čím mladší dítě-tím potřebuje kvalitnějšího učitele!

Škola přece není o tom jak dětem nacpat maximum informací!

Prývě kvůli tomuto přístupu, klesá v mezinárodních srovnáních úroveň našich škol.

0/−1
11.2.2014 23:19
Foto

P62a19v47e31l 78D97o70l62e73ž16e96l 2854842644579

Nesouhlasím. Důvodem pro klesající kvalitu vzdělání je jednak masovost a jednak absolutní ztráta motivace studentů. Přál bych vám chvilku učit. Rozhodně to není primárně problém kvality učitelů. Když vám děti od začátku na všechno kašlou, protože mají doktorát z práva jistý - ať už koupený na Univerzitě ve Sládkovičovu na Slovensku, nebo dvouměsíčním navštěvováním plzeňských práv, tak se nemůžete věru divit, že kvalita klesá.

+1/0
11.2.2014 23:32
Foto

R18a92d27e63k 11P94o34l12i16c37k44ý 6691953541844

Vy jste ale totální mimoň

Kvalita klesá u studentů ZŠ tam je masovost celkem logická

Počet těch s předplaceným studiem jak vy píšete je řádově v promilech

Děti na vše kašlou hlavně díky nekvalitním učitelům

( nemusí to být nutně ten který je učí teď, ale na dítěti se projeví všichni učitelé počínaje MŠ )

0/0
11.2.2014 23:37
Foto

P75a97v30e81l 17D76o14l35e51ž25e40l 2724962534679

Obávám se, že lidé vašeho typu jsou důvodem pro udržování stávající neblahé situace v našem školství. V životě jste neučil, VŠ jste nedodělal, ale přesně víte, co je příčinou upadající kvality školství. No tak to se tedy neshodneme. Je pravda, že lidí jako jste vy, je více, ale většinou jde o lidi, kteří nemají o školství prakticky žádné informace, ani žádné praktické zkušenosti s výukou. Je tudíž pochopitelné, že děláte špatné závěry.

Vsadil bych se, že kdybyste rok učil na ZŠ, tak byste názor s velkou pravděpodobností změnil. Vysvětlil bych vám to i teoreticky, když jste takový obhájce teorie oproti praxi, ale musel byste vědět, co je to pareto optimalita, co Nashova rovnováha, jak funguje tržní mechanismus a jaké má předpoklady.

+1/0
11.2.2014 23:51

R10o26b82e32r57t 55D95o60s54t66á38l 1171419935446

Vy jste zajiste studoval dalkove pri zamestnani, starajice se o deti a domacnost a dojizdel 50 km daleko.

+1/0
11.2.2014 22:53

M37a73r18i88e 40V98a64š13í57č80k13o67v74á 3481693312368

Jde spíše o jinou věc. Většinou se to týká kantorů na střední, kteří mají kvalifikaci "jen" na základku. Přitom tyto ped. VŠ objemem učiva týkajícího se pedagogiky a psychologie mnohonásobně převyšují fakulty přírodovědné i filozofické. Na ped. je to třetina celkového učiva, zatímco třeba na fildě je to jen kurzíček na semestr. A takoví kantoři pak musí znova dva roky poslouchat TO SAMÉ a učit se z těch samých učebnic (ano, viděla jsem povinnou literaturu i zápisky) jako na fakultě aby si "doplnili" vzdělání a mohli učit na střední.A chtějte po nich aby své volné víkendy celé dva roky věnovali této frašce. A to v době, kdy vozí děti na sport, mají rodiny a taky od práce potřebují vypnout a nebo se zhroutí.

0/−1
11.2.2014 23:12

M58a47r36i27e 85V72a95š38í79č46k74o25v77á 3691723402178

Pane Polický, proč hned mínus? Máte opravdu zajímavý názor, že učitelé, kteří studovali pedagogickou fakultu mají studovat naprosto to samé a ještě jednou. A to celé dva roky, ze stejných učebnic a stejných zápisků... Třeba i 200 km od domova (jo, kolegyně dojíždí z Phy do Brna - už dlouho neviděla své děti).

0/0
12.2.2014 0:01

J86a65n 63V18a22v68ř44í23č35e51k 2547875301214

Peníze nepřinese nikdo.

Zato lidová tvořivost má volné pole.

+1/0
11.2.2014 19:34

S83a45r11a 57B92e67n26y50o11v22a 8609595611891

Dokud zde bude na hlavu postavený systém, že škola dostává paušál na žáka, vždy bude snaha mít co nejvyšší počty žáků . O peníze jde vždy až na 1. místě. To je odpověď pro ty co se diví, jaký typ studentů se dnes dostane na VŠ . Za mě byla volba jasná, rizikové gymnázium, kdy kdy jsi se nedostal na VŠ byl jsi nikdo a nebo odborná střední škola , ale s tím, že tam mohlo na VŠ maximálně omezený počet. Z naší třídy 40 holek směly podat 3 přihlášku . Větší účast rodičů, například formou příplatku na školné  je jedinou cestou ke zkvalitnění výuky  a na typu ZŚ nebo MŠ si myslím že to není o titulu magistr. Jinak ohledně dětí s handicap. Tam máme požadavky na vzdělání vyšší , ale stejně to o tom vzdělání prostě není . Většina vad je kombinovaná a a tam Vás ukázkový model z VŠ nepřipraví. Každý den to vidím u dětí s psychiatrickou diagnozou, u děti s PAS , každé toto dítě je originál a na to buď člověk má a nebo ne . Tohle prostě nejde naučit na VŠ , Daleko lepší by bylo po studiu bakaláře nabídnout kurzy a semináře , aby daný pedagog mohl postupovat v oboru , ke kterému se rozhodl a nebo který je potřeba a hlavně praxe .

0/0
11.2.2014 19:22

J86o78s20e40f 37Z66a60j13í67c 8286450776913

Ono by úplně stačilo, kdyby došlo k jedné změně. Máš VŠ pedagogickou - jsi kvalifikovaný. Nemáš, nejsi. Jenže podle aktuální verze zákona, máš VŠ pedagogickou, ale na jiný předmět, nebo jiný stupeň školy - jsi nekvalifikovaný. Přitom doktor taky může místo chirurgie léčit na jiném oddělení, které je tomu jeho blízké. Zákon je prostě papežštější, nic víc. Druhý problém je, že řada učitelů si vzdělání nemohla doplnit, protože VŠ neotvírají dálkově jejich obor.

+2/−3
11.2.2014 19:18
Foto

R14a60d31e51k 49P58o34l90i79c76k21ý 6781723901454

Doktor si musí dodělat atestaci

+1/0
11.2.2014 19:29

F64r51a57n62t17i54š35e55k 40E23l59i63á60š 6797773815226

Žádný zubař vám nevyoperuje žlučník a češtinář vás nenaučí matiku.

+1/0
11.2.2014 19:44

F25r74a21n89t78i69š20e11k 36E97l17i12á98š 6617633745246

Za ta léta byly otevřené všechny obory. Někdy se za vzděláním musí dojíždět. V případě učitelů může jít o lenost, ale většinou jde o neschopnost se vzdělávat.

+2/0
11.2.2014 19:45

J48o25s70e82f 70Z46a77j14í89c 8386880946733

Nelžete tady. Řada oborů otevřená nebyla.

0/0
11.2.2014 21:03

V20l12a93d97i63m96í78r 55F85i80e46d60l80e55r 3287531412613

Pravda....jeden čas nebyli jazykáři, flikovalo se to, jak to jen šlo...

0/0
11.2.2014 21:13

J95o87s45e41f 61Z21a39j54í38c 8436840886413

Vůbec nejde o jazykáře, jedná se spíše o odborné předměty.

0/0
12.2.2014 6:43

R30o15s61t87i15s17l10a97v 66C94a68h62a 6433337317881

Casto pouzivany argument: oni maji praxi a uci dobre.

Jak je tedy do prd*le mozny, ze vysledky nasich deti jsou rok od roku v mezinarodnim srovnani horsi a horsi? Takze pokud ti bez kvalifikace tak perfektne uci, tak se asi budeme muset zbavit tech s kvalifikaci.!!

0/−8
11.2.2014 17:34

M89i59r60o58s75l92a16v 38B77á49r82t68a 8194670450697

A není to spíš v systému? Pořád se rozvíjí jakási "individualita" a studenti se učí, jaká mají "práva", apod.  Ale, že se mají studenti učit něco důležitého, to je nepodstatné. Na VŠ se dnes dostanou stejně. Když ne na státní školu, tak na soukromou. Papínek to zaplatí. A když jsou zkoušky obtížné? Tak se protestuje a zkoušky se změkčí. Pak se nedivte, že to je stále horší. ALe hlavní je, aby nevolili komunisty, že?

+7/−1
11.2.2014 17:49

K95a49t26k55a 28H66r22o46u40d63n38á 8919750783277

Dost mě fascinuje soudnost dnešní studentů. Na VŠ se hlásí studenti, kteří sotva prolezou střední školu, za mých let by studovali max. učiliště.

+6/−1
11.2.2014 18:52
Foto

R86a18d64e47k 82P34o39l64i36c97k32ý 6201643331414

A kde mají tu soudnost vzít když jejich  škola nemá tu soudnost aby zaměstnala jen učitele s patřičným vzděláním?!!

+1/−1
11.2.2014 19:33
Foto

P88a97v59e97l 65D93o17l74e69ž33e47l 2244282224649

Co to je patřičné vzdělání? Viděl jste někdy, co se na těch pedagogických fakultách učí? Víte, jaká mají kurikula a kdo na nich učí? Jaké kompetence studenti ve skutečnosti získávají?

0/0
11.2.2014 22:48
Foto

R24a61d98e31k 95P59o53l30i61c45k66ý 6831893561954

To je o jiné diskuzi-jak zkvalitnit VŠ

Obecně platí, že pro některé povolání je nutné určité vzdělání a nikdo o tom nediskutuje tak proč se vůbec vede diskuze o tomto?

0/0
11.2.2014 23:26
Foto

P56a56v22e97l 73D39o42l77e23ž33e79l 2424932244459

Protože umění učit, zaujmout, vydržet a mít autoritu, se nedá dost dobře naučit. Možná do jisté míry natrénovat a pro to je zase ideální praxe. Proč nechceme třeba po Martině Sáblíkové, aby měla doktorát z krasobruslení, aby mohla startovat na Olympijských hrách?

Prostě, jsou obory, kde má jistá průprava a ověření znalostí smysl a jsou obory, kde to tak velký smysl nemá.

0/0
11.2.2014 23:36

F20r20a51n70t83i70š21e43k 36E81l44i77á96š 6627973195266

Ano a na středních školách studují děti, které nikdy neměly absolvovat devátou třídu.

+4/0
11.2.2014 19:49





Najdete na iDNES.cz