- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Při pohledu na L-159 jsem si vzpomněl na film Diktátor, kdy při prohlídce nově vyvinuté jaderné bomby poznamenává, že raketa bez ostré špičky je špatný vtip (a bokem na ochranku ukazuje gesto useknutí hlavy). It has to be pointy!
Pochopitelně následuje narážka na to, že kulatá špička vyvolá v nepříteli dojem, že na něj letí velký robotický rober... ehm... -tek.
MOC VELKÉ NADĚJE BYCH SI NEDĚLAL ....
Pokud se bude také prodávat pod cenou, tak by se třeba pár kousků, jako cvičné cíle pro rakety, dalo prodat.
Skoda zbytecneho clanku, ktery L-169 srovnava se stroji, ktere pro ni vesmes nejsou primou konkurenci (coz by mel uz pri pohledu na fotky pochopit snad i naprosty laik).
Jaktože to není přímá konkurence? Kdekoliv se bude nabízet L-159, tak tam půjdou do výběrka všechny odnože a T-50.
Pokud bych měl hodnotit estetiku, tak vede JAK, ten moderní čínský stroj - vlastně taky JAK a vyvíjený italský letoun - vlastně taky JAK.
Když se dívám na ty letadla, tak M-346 a T-50 by klidně mohli u nás nahradit i Gripeny. Cena za letovou hodinu bude velmi pravděpodobně mnohem nižší a díky nadzvukovosti by bez problému dolétli jakýkoliv dopravní letoun nad naším územím (často udávaný argument zastánců Gripenů a proč nemůžeme mít jen Alcy).
Jinak L-169 by mohla ve srovnání s těmito stroji konkurovat jen extrémně nízkou cenou a náklady na servis a provoz.
"nadzvukovost" neni znamka "rychle rychlosti", nebo toho ze je rychlost srovnatelna s Gripenem.
Tyhle letadla maji rychlost "jen" mirne nadzvukovou.
Aby jste byl schopen dohanet v nejakem v nejakem rozumnem case dopravni letadlo letici rychlosti cca 900km/hod, musite letet rychlosti podstatne vyssi nez neco nad 1200km(coz je ta rychlost zvuku)- zhruba temer dvojnasobnou.
Myslím, že bychom jich měly objednat alespoň 100, teď se armádě konečně podařilo trochu uvolnit sklady pro dlouhodobé zakonzervování letadel, tak je třeba je zaplnit.
A co má armáda společného s výrobou letadel v Aero Vodochody?
Nevim nevim- zakladni fakt je ze L-169 bude vychazet ze 40+ let stare koncepce.
Moznou nadeji by jsem videl tam kde uzivali L-39.
Ale problem je ze vsechny zeme co pouzivaly L-39 nekupuji zadne nove stihacky, drasticky zredukovaly letectva, nebo jsou ve stavu permanentni vnitrni nestability.
Kdyz k tomu dodame ze 90% L-39 odebral SSSR(Rusko) ktery logicky ma sveho vlastniho nastupce v Jak-130.
Jedina zeme co uzivala L-39 a investovala do novych cvicnych stroju je Alzirsko- a to jen proto ze cvicne Jak-130 dostala v balicku s novymi stihackami od Rusu.
Egypt koupil pred par lety cinske K-8, ale tam byla sluzba L-59 jen epizodni (par stroju). "problem" techto cvicnych letadel je to, ze pro to co maji poskytovat staci 50 let stary stroj uplne v pohode. Viz Izrael co ma jedno z nejmodernejsich letectev sveta pouziva dodnes cvicne proudove letadla dodane francouzi vyvinute v padesatych letech
Izrael právě dlouho řešil, čím ty staré letadla nahradit, až to vyřešil - M-346. která zastane roli i bitevních A-4
Takovy vytuneny cmelaci ty 169. Ten Jak je peknej.
Co se tyce vzhledu myslim, vy minusakove. Jinak fandim!
Napadlo mě to samé. Kdo si proboha koupí jednomotorový, podzvukový stroj k výcviku pilotů pro dvoumotorové stroje s mach 2 se vztlakovým trupem (sorry, nevím jak se tomu říká). A prosím žádné vtipy o tom, že ta Alca je vlastně Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II, akorát to ještě nikdo nedocenil.