Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Osloví český letoun L-169 kupce? Podívejte se na jeho soupeře na nebi

Zbrojovka Aero Vodochody Aerospace vyvíjí svůj nový letoun L-169 s ohledem na úspěch na zahraničních trzích, kde je poptávka po cvičných letadlech. S jakou konkurencí se může utkat a čím se od ní liší? Podívejte se na přehled cvičných letounů, které jsou ve světě k mání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J52i19ř26í 69K16w24o72l54e83k 5683277358619

Při pohledu na L-159 jsem si vzpomněl na film Diktátor, kdy při prohlídce nově vyvinuté jaderné bomby poznamenává, že raketa bez ostré špičky je špatný vtip (a bokem na ochranku ukazuje gesto useknutí hlavy). It has to be pointy!

+1/0
9.1.2014 16:00
Foto

J36i51ř52í 64K79w45o68l12e76k 5243317518779

Pochopitelně následuje narážka na to, že kulatá špička vyvolá v nepříteli dojem, že na něj letí velký robotický rober... ehm... -tek.

+1/0
9.1.2014 16:04

J25i69ř59í 97D90o55u26t28n48á68č 2910267937625

MOC VELKÉ NADĚJE BYCH SI NEDĚLAL .... :-/

+1/−1
9.1.2014 15:46

A87u69g19u87s31t 74F70o33r48m46á78n23e77k 6215379360496

Pokud se bude také prodávat pod cenou, tak by se třeba pár kousků, jako cvičné cíle pro rakety, dalo prodat.

0/−2
9.1.2014 15:39

M66i70c24h67a56l 35P44a98v34l19á66t 9733633814559

Skoda zbytecneho clanku, ktery L-169 srovnava se stroji, ktere pro ni vesmes nejsou primou konkurenci (coz by mel uz pri pohledu na fotky pochopit snad i naprosty laik).

0/0
9.1.2014 15:24

J91a23r93o41s53l75a84v 72B63r47ü58m31m71e51r 7884543136

Jaktože to není přímá konkurence? Kdekoliv se bude nabízet L-159, tak tam půjdou do výběrka všechny odnože a T-50.

0/0
9.1.2014 15:33
Foto

J79a22n 66W80i93r38n77i12t45z33e48r 8288774197530

Dobrý den,

to záleží na tom, jak definujete přímou konkurenci. Jestli jako to, že letadlo "vypadá jinak, což pozná i laik" - tak ano, vypadá.

Na druhou stranu - Aero chtělo prodat letadla do Iráku. Nevyšlo, Irák koupil korejskou T-50. Aero chtělo prodat letadla do Polska. Nevyšlo, Polsko kupuje Master. Aero lituje ztráty ruského trhu, kde mají Jak-130. Aero chtělo prodat letadla do Indie. Nevyšlo, koupila Hawk...

Zčásti i proto, že L-159 byla primárně jednomístný lehký bitevník, L-169 má být dvoumístný AJT (čímž je bližší typům, s nimiž L-159 prohrávala). S čím byste prosím srovnával L-169 vy?

+8/0
9.1.2014 15:38

M14a34r47t92i47n 72J88i89r45o98u72s78e11k 7316645865678

Pokud bych měl hodnotit estetiku, tak vede JAK, ten moderní čínský stroj - vlastně taky JAK a vyvíjený italský letoun - vlastně taky JAK.

+2/0
9.1.2014 15:17

J38a72r44o85s78l19a67v 74M74i62k44u31š 4792483

Když se dívám na ty letadla, tak M-346 a T-50 by klidně mohli u nás nahradit i Gripeny. Cena za letovou hodinu bude velmi pravděpodobně mnohem nižší a díky nadzvukovosti by bez problému dolétli jakýkoliv dopravní letoun nad naším územím (často udávaný argument zastánců Gripenů a proč nemůžeme mít jen Alcy).

Jinak L-169 by mohla ve srovnání s těmito stroji konkurovat jen extrémně nízkou cenou a náklady na servis a provoz.

+1/−4
9.1.2014 15:03

J26a53n 21S57e81m61i53k 4554407112219

"nadzvukovost" neni znamka "rychle rychlosti", nebo toho ze je rychlost srovnatelna s Gripenem.

Tyhle letadla maji rychlost "jen" mirne nadzvukovou.

Aby jste byl schopen dohanet v nejakem v nejakem rozumnem case dopravni letadlo letici rychlosti cca 900km/hod, musite letet rychlosti podstatne vyssi nez neco nad 1200km(coz je ta rychlost zvuku)- zhruba temer dvojnasobnou.

+2/0
9.1.2014 15:14

J44a25r16o70s49l39a10v 47B68r19ü19m43m77e51r 7884253236

M-346 by nestačila, M 1,5 u (F)T-50 by stačila, stejně bude mít i F-35. Ale vzhledem k tomu, že cena Gripenů v nové smlouvě bude srovnatelná a celkově jsou to mnohem lepší stíhačky (výkony, radar, vybavení, nosnost) tak nemá smysl o T-50 jako stíhačích mluvit.

Gripen má extrémně nízké provozní náklady, srovnatelné právě s výkonnějšími cvičnými stroji.

+2/0
9.1.2014 15:25
Foto

L98u56k44á78š 86N26o20v34o54t90n63ý 6746327228658

Myslím, že bychom jich měly objednat alespoň 100, teď se armádě konečně podařilo trochu uvolnit sklady pro dlouhodobé zakonzervování letadel, tak je třeba je zaplnit.

0/0
9.1.2014 14:59

H73o46n49z19a 30Z15e65m52a10n 6538378582105

A co má armáda společného s výrobou letadel v Aero Vodochody?

+2/0
9.1.2014 15:21

J40a21n 10F46r82o65l39í30k 6756660535614

Kupuje je do skladů;-D

+1/0
9.1.2014 16:45

J41a47n 36S72e35m11i28k 4984887382219

Nevim nevim- zakladni fakt je ze L-169 bude vychazet ze 40+ let stare koncepce.

Moznou nadeji by jsem videl tam kde uzivali L-39.

Ale problem je ze vsechny zeme co pouzivaly L-39 nekupuji zadne nove stihacky, drasticky zredukovaly letectva, nebo jsou ve stavu permanentni vnitrni nestability.

Kdyz k tomu dodame ze 90% L-39 odebral SSSR(Rusko) ktery logicky ma sveho vlastniho nastupce v Jak-130.

Jedina zeme co uzivala L-39 a investovala do novych cvicnych stroju je Alzirsko- a to jen proto ze cvicne Jak-130 dostala v balicku s novymi stihackami od Rusu.

Egypt koupil pred par lety cinske K-8, ale tam byla sluzba L-59 jen epizodni (par stroju). "problem" techto cvicnych letadel je to, ze pro to co maji poskytovat staci 50 let stary stroj uplne v pohode. Viz Izrael co ma jedno z nejmodernejsich letectev sveta pouziva dodnes cvicne proudove letadla dodane francouzi vyvinute v  padesatych letech

0/0
9.1.2014 14:57

J97a88r71o84s50l56a14v 66B86r78ü37m67m25e70r 7864183786

Izrael právě dlouho řešil, čím ty staré letadla nahradit, až to vyřešil - M-346. která zastane roli i bitevních A-4

0/0
9.1.2014 15:27

L59u34k36a19s 76H83e29r85m66a63n 3714417384684

Takovy vytuneny cmelaci ty 169;-D. Ten Jak je peknej.

+1/−2
9.1.2014 14:52

L37u54k70a53s 42H25e78r59m91a17n 3504817744324

Co se tyce vzhledu myslim, vy minusakove. Jinak fandim!

0/−1
9.1.2014 15:33

V67l75a47d97i90m51í25r 68H51r54u44b27ý 1404551807282

Nebude to lehké. Konkurence nabízí stroje konstrukčně výrazně modernější - hezky je to vidět na tvaru trupu, který je u moderních strojů řešený jako vztlakové těleso, narozdíl od historické koncepce  L169. Z pohledu výcviku na současné a budoucí nadzvukové stroje nebude L169 nejvhodnější.  Ale snad v Aeru vědí, co dělají a kdo by to od nich koupil.

+3/0
9.1.2014 14:41

B58e95n 43P46a21v88k64a 1777783677951

Napadlo mě to samé. Kdo si proboha koupí jednomotorový, podzvukový stroj k výcviku pilotů pro dvoumotorové stroje s mach 2 se vztlakovým trupem (sorry, nevím jak se tomu říká). A prosím žádné vtipy o tom, že ta Alca je vlastně Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II, akorát to ještě nikdo nedocenil.

+1/0
9.1.2014 14:55

J84a11r67o42s39l84a37v 44B51r93ü29m85m93e51r 7964983886

Tak na základní a pokračovací výcvik nadzvuk nutný není, jelikož většinou pak finální přeškolení na daný stíhací typ probíhá na dvojmístných verzích bojového letadla.

0/0
9.1.2014 15:35

B34e82d28ř44i23c79h 28K84u14d94r64n70a 1908458402580

U finálního přeškolení je otázka jaká koncepce nakonec zvítězí. Jestli dvoumístná verze nebo simulátory. U F-22 a F-35 zatím dvoumístné cvičné verze neexistují. U novějších typů palubní systémy ulehčují ovládání letadla.

0/0
9.1.2014 16:00

J22a39r40o16s13l49a96v 53B60r38ü30m59m16e18r 7634913546

To je také pravda, že se simulátory zdokonalují snad rychleji, než vlastní letadla. Ale prakticky zatím vždy, když se rozhodlo, že určité letadlo nebo mít mít dvojmístnou verzi, tak se dodatečně udělala. Na F-22 a se F-35 zatím přeškolují ti nejlepší letci, kteří to zvládnou, ale neumí si představit, že bych např. do F-35B posadil nováčka bez instruktora aby sám jen po simulacích ovládal ten měnitelný motor.

0/0
9.1.2014 16:10

D51a96v60i81d 91M89u46n96z51a92r 3548782324216

kdyz neco nemuzu prodat pres 10 let, tak moc o vyrobe neceho podobneho neuvazuji…a nebo kolik tech 159tek Vodochody prodali ?

0/0
9.1.2014 14:34

J63a22n 82H54a54v52l47i60n13a 9324226369583

ale Vodochody ty Alcy prodaly, to stat nevi, co s nima

+1/0
9.1.2014 14:36

D86a73v42i16d 44M82u78n10z98a43r 3178282844616

ano, v tom mate pravdu….prodaly jich asi 70…

0/0
9.1.2014 14:41

F83r90a85n83t70i16š83e77k 22L55u14p40í79n28e91k 8191866486842

Nj, ale další se jim prodat nedari. Kdyby se nas stat tenkrat rozhodl nakoupit si par cvičných letounu jinde(a ne 90 panaboha), neprodali by vubec nic. Mimo jiné diky americke spolupraci, blici smajlik

0/0
9.1.2014 14:42

P55a62v27e50l 92P21o71s13p36í11š38i90l 3681694813405

No, ono kdyby se politicky nevybral tehdy Boeing, tak mohli Alcy litat v Izraeli... Politicky rozhodnuti prodat Aero Boeingu bylo to nejhorsi, ktery se mohlo stat...

0/0
9.1.2014 14:53

J75a35n 20S66e31m28i17k 4554497952569

Ale neblaznete. To je jen sneni. 

Proste cela koncepce 'bitevniku' L-159 byla naprosto mylna.

A pritom tu byl pred L-159 Italsky AMX(od 1984)  ktery byl naprosto stejne tridy a take dopadl naprosto stejne-nikdo mimo zeme vyrobce to nekoupil.

Nechapu ze ten priklad s AMX pri zadavani L-159 nikoho nezarazil pri sneni o skvelych exportnich vyhlidkach

http://en.wikipedia.org/wiki/AMX_International_AMX.

+1/0
9.1.2014 15:02

J43a92r54o46s25l65a35v 73B89r80ü64m83m55e78r 7474233946

AMX snad mají někde v Jířní Americe, nebo ne?

0/0
9.1.2014 15:28

J80a78n 77S30e23m95i73k 4124417972879

Vyvijela a vyrabela Italie s Brazilii. Koupili jen tyto dve zeme

0/0
9.1.2014 16:22

J97a28r33o94s56l94a15v 76B62r21ü57m36m83e24r 7124923626

OK, díky.

0/0
9.1.2014 18:44

A40l39e86x52a97n92d58r 75K93o25s45t15k56a 5279906709786

O 159 by zájem byl. Ovšem v místech, kam se to kvůli americké avionice nesmí prodat.

+1/0
10.1.2014 7:25

F77r83a13n12t71i97s52e62k 97T92e86n25o47r89a 4354538751185

ono se to na prvni pohled muze zdat ze jsou to podobna letadla, ale neni tomu tak.  L159 je jednomistny bitevnik  L169 ma byt dvoumistny svicny stroj. Je to asi jako porovnat motorku a auto.

+1/0
9.1.2014 14:43

V81l32a93d81i82m28í47r 39H14r44u97b83ý 1364531337212

Jsou to velmi podobná letadla, pořád dokola jen variace na 40 let starý Albatros. A samo Aero výslovně uvádí, že L169 vychází z L159.

0/0
9.1.2014 15:03

J26a58n 39S64e46m51i71k 4144177672159

No mate I nemate pravdu, ale spise nemate.

Faktem je ze obe vychazeji ze zakladni koncepce L-39 coz proste urcuje zakladni letove a dalsi charakteristiky, nosnost , max rychlost atd.

Muzete do toho dat novy motor, vsechno, ale porad tam zustanou zakladni omezeni.

Spis je to jako kdyby jste nyni vyvinul novou verzi Skody 120, nacpal ji nejnovejsi elektronikou, novym motorem, dal na ni nova kola a pouzil nejmodernejsi materialy, GPS,parkovaci pocitac... etc. etc.

Bohuzel to porad zustane jen 'Skoda 120 na steroidech', I kdyz to bude "uplne nove auto"

+3/0
9.1.2014 15:08

K10a84r42e22l 20D74l43o72u32h48ý 2732495142275

Až na tu čínskou kopii MIG 21 jsou to docela pěkné stroje. Nechci být rejpal, ale z těch pěkných(moderních) se mi nejméně líbí právě L 169. Ten tvar je jaksi mimo oproti stíhačkám, co používají tvar delta

+2/0
9.1.2014 14:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.