Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Polské vyšetřování smrt Sikorského neobjasnilo. Nehodu přežil jen Čech

Polští vyšetřovatelé ukončili vyšetřování smrti válečného premiéra a velitele polské armády Wladyslawa Sikorského při letecké katastrofě na Gibraltaru v roce 1943. Sabotáž nelze ani potvrdit, ani vyloučit, ale atentát těsně před vzletem vyloučili, uvedla o výsledku vyšetřování televize TVN 24.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J30a61n 60M94a78r90š22á71l 4146488399579

https://www.dropbox.com/s/0gzaamxesg0s9yh/_MG_2544.JPG

Možná bude někoho zajímat... Pomník Sikorského na Gibraltaru (snad ten odkaz bude fungovat; kombinaci Dropboxu a Androidu pořád ještě moc nezvládám).

0/0
31.12.2013 8:41

J45a35c51e68k 57Z47a36k14r19z68e68w42s22k17i 2757134742590

Kazdopadne smrt Sikorskeho byla moc vychovujica pro Stalina.

+2/0
31.12.2013 0:15

P67a56v12e30l 17S17ý73k66o10r17a 7687652177261

Kurňa, divné. I každý letecký modelář před startem kontroluje pohyb výškovky a směrovky. Pokud nemá křidélka.  Divné. [>-]

0/0
30.12.2013 21:44

J91i33n15d84ř20i75c69h 91H40r14d69l61i91č28k82a 4716254189954

Jo, existují ultrastupidní teorie, že to Prchal narval do moře schválně, asi mu vadilo, že přežil operační nasazení coby stíhač.

+1/−1
30.12.2013 22:16

V53á79c81l54a24v 27M43e93r89g47l 5291450531600

Jo a jako napotvoru se mu to nepovedlo ani tady a zubata si pro nej prisla az o 41 let pozdeji.

Pro predchoziho diskutujiciho: A co tak, ze si ovladani zkontroloval ale za vzletu se pretrhlo lanko nebo zasekl ventil u hydrauliky a vyskovky se staly neovladatelne. A je jedno jestli to byla sabotaz nebo prosta zavada, pokud to nekdy v budoucnu neprozradi nejaky archiv v Moskve nebo nekde jinde, tak to zustane otevrenou otazkou.

0/0
30.12.2013 23:49

J90o66s75e81f 78'54J21o68e26' 10V49o77c94h69y35á24n 8973628152650

Ovládací prvky jistě před startem zkontroloval, ale problém s výškovkou se mohl projevit až při zatížení (ať už způsobený čímkoli).

Pokud si vybavuju, tak na Gibraltraru byla krátká dráha na skále nad mořem - těsně po startu bylo nutno trochu potlačit, klesat k moři a tím nabrat potřebnou rychost. Pak tepr začít stoupat...

0/0
31.12.2013 0:23

Z55d63e71n28ě48k 16K18r37o84u84t96i15l 5405183195329

To udělal Stalin ...Rv

+3/−2
30.12.2013 20:47
Foto

M27i26r21o30s15l39a43v 55S74t76e87i67n65e45r 4690102400536

Zablokování kormidla asi nebylo tak těžké, zejména když se to projevilo hned po startu. U tehdejších letadel to byla jenom ocelová lanka (bowdeny). Stačilo tak do půlky nařezat těsně před očkem, kudy procházely a po několika pohybech se vzpříčila, protože se drátky naježily. Také se to asi ani později zjistit nedalo, lanka se přetrhala při nárazu stejně. Servořízení se vyskytovalo, pokud vím, až po válce.

0/0
30.12.2013 21:00
Foto

M32i36r94o56s43l71a45v 82S82t41e13i43n47e85r 4600122960816

Snažil jsem se o Liberatorovi, čli Consolidated dozvědět víc. Zdá se, že letadlo se startovní váhou 30 tun už muselo mít skoro všude hydrauliku. I když to o řízení zatím nikde nebylo popsáno, kompresor mělo kvůli podvozku a dvěma šachtám na bomby, uneslo až 3,6 tun bomb. U hydrauliky ovšem stačí někde naříznout těsnění a nejde nic.

Historie toho letadla je také velmi mimořádná, vyrobilo a zničilo se jich neuvěřitelné množství.

+1/0
30.12.2013 21:19
Foto

J51a83n 60V26l29a26d52y70k28a 2502708483244

spousta americký oceli na to padla

0/0
30.12.2013 23:30

V95á74c86l85a82v 37M69e81r49g83l 5311550121510

Vzpominam si, ze v nekterych pametech letce RAF bylo cosi o problemem s hydraulikou a rizenim. Tusim, ze to byla kniha Osud byl mym pritelem a tam by B24 souhlasil. Ale fakt jsou to jen mlhave vzpominky. Nicmene jsem si na tu knihu ted vzpomel a dostal jsem chut si ji opet precist. Kdyz mi to vyjde a najdu to tam tak sem za par dni jeste napisu. Nebo pokud se nekomu chce hledat v elektronickem vydani knihy (pokud existuje). V papirove kniz vyhledavni nefunguje.

S tim mnozstvim mate pravdu, kdysi jsem cetl, ze je to bombarder ktereho se vyrobilo nejvice. Rychly dotaz na wiki dava mym vzpominkam se cca 18.000ks za pravdu.

0/0
30.12.2013 23:33

J41o39s12e17f 62'48J87o58e55' 91V16o16c77h13y71á53n 8933218442270

Ta kniha od M. Vilda (resp. jeho paměti publikované F. Fajtlem) je naprosto svělá.

Na problém s absencí Ctrl+F narážím v papírových knihách pravidelně ;-)

0/0
31.12.2013 0:30

J16o68s59e10f 76'74J36o98e12' 10V39o70c27h73y21á40n 8253438182100

Plk. (F/Lt RAF) Eduard M. Prchal

* 1. 1. 1911, Dolní Břežany u Prahy, † 4. 12. 1984, St. Helena (USA)

Stíhací eso (6 jistých sestřelů)

Létal u 310., 255. a 68. stíhací perutě RAF, později u 116. perutě ACC a nakonec u 24. perutě TC - transportní.

Životopis: http://fcafa.wordpress.com/2012/02/01/eduard-prchal

  Joe, Czech Spitfire Club

+12/0
30.12.2013 20:37

M35i47l28o93s78l75a58v 66M20l94a88d19y 1203831454712

Erich Alfred „Bubi“ Hartmann (19. dubna 1922, Weissach u Stuttgartu – 20. září 1993, Weil im Schönbuch). Během druhé světové války ve službách Luftwaffe sestřelil 352 letadel nepřítele (345 z toho létalo v Rudé armádě) během 825 vzdušných soubojů. Kvůli poškození svého stroje byl čtrnáctkrát přinucen nouzově přistát.

0/−5
30.12.2013 21:52

J78i12n39d87ř22i88c56h 55H62r45d88l14i90č40k37a 4606134449904

Pardon, co v článku odkazuje na Hartmanna?

+2/0
30.12.2013 22:16
Foto

M67i50r65o30s11l25a69v 88S16t20e29i59n42e37r 4480612230136

Spíš se zde hlásí konkurence, že jako ti Švábi od Štutgartu sestřelili těch cizích letadel víc. Ovšem ověřený sestřel je podstatně vzácnější, na východní frontě to ovšem také  probíhalo docela jinak, než nad Anglií.

Ten "Bubi" se ale také nijak významného věku nedožil. Při tom nouzovém přistání měl také hodně štěstí, že nemusel přistát na špatné straně fronty.

0/0
30.12.2013 22:34

J29o86s46e90f 71'40J43o86e54' 74V78o67c38h15y75á91n 8773318222800

Jste úplně mimo a to hned z několika důvodů. Především: Tento zbytečný výkřik je úplně mimo téma a pokud narážíte na "počet" sestřelů, tak se to vůbec nedá srovnávat.

Boje na východní frontě a zejména systém nasazení stíhačů Luftwaffe byl oproti RAF zcela jiný.

 

Holt vždycky se musí najít někdo, kdo hloupě adoruje vojáky nacistického Německa a nemá patrně ani páru o tom, že od někud z jeho blízkého okolí pochází některý z našich válečných hrdinů. Zoufalost...

+5/0
31.12.2013 0:28

J37a71r51o98s49l45a42v 84B55r75ü51m78m23e56r 7824563546

A co? Hartmann byl skvělý letec, ale jakou to má souvislost? I mezi Němci jsou obrovské rozdíly a i někteří jejich skvělí letci měli málo sestřelů. Vše záviselo hlavně na tom, kde a jak byl dotyčný nasazen.

+1/0
31.12.2013 1:35

B75o77h34u86m24i70l 93M19i47c80h24a83l 3505594275481

Dík za odkaz!

0/0
30.12.2013 22:43





Najdete na iDNES.cz