Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Aero vyvíjí L-169. Doletí dál než alka a sestaví ji na míru i v azbuce

Ve zbrojovce Aero Vodochody Aerospace vzniká koncept nového letounu. Od L-159 českého letectva se bude lišit zejména větším podílem českých přístrojů a prodloužením doletu díky nádrži v křídle. Návrhovou filozofií vychází i ze staršího a v řadě zemí létajícího typu L-39 Albatros, prototyp má vzlétnout v roce 2015.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

I45v12o 96R75o82t47t12e38n21b76e87r93g 3597808628948

Dál a výš jen aby to někdo koupil:-)

0/0
12.12.2013 12:42

J48a10n 46K54r84p24e98c 5516763764552

kolik to zase bude cesko stat...

0/0
11.12.2013 22:28

M24i75l90o97š 57V43l21a15c67h 5771705224687

Mám obavy, aby to zase nebyli pozemní  terče pro americké piloty při  jejich výcviku.

0/0
11.12.2013 20:07
Foto

J95a46n 53W69i72r67n71i83t64z61e12r 8958114727650

Dobrý den, někde se psalo něco o pozemních terčích?

0/0
11.12.2013 20:18

J31a12r54o97s16l91a87v 61B30r78ü39m60m47e74r 7934263776

O pozemních ne, ale Vaši kolegové z Lidovek blábolili o leteckých terčích.

0/0
11.12.2013 22:39

V87á77c58l47a70v 39V77a18n15ě70k 2583233878111

Držím jim palce.

Ono vyrobit lze cokoliv, na to máme hlavy, teď už i nejmodernější stroje a lidi co to vymyslí.

Problémem je jako vždy, že stroj se stává dobrým pouze tehdy když je prodán a hlavně zaplacen. Pokud se tak nestane, zůstává pouze drahou hračkou a tu vždy někdo musí nakonec zaplatit, neboť letadla se pro charitu nestaví.

Nebudou to mít lehké, ale pokud se jim to povede pomůže to firmě a státu.

Jen stále nějak nechápu proč musí stat s deseti miliony obyvatelů, který notabene nikdy ve své historii pokus o obsazení nepřítelem neustál mít a platit desítky švédských nadzvukových bitevníků, stovky tanků a obrněných transportérů, vrtulníků atd. - všechny vyrobené někde jinde a přitom nemít na základní věci jako je třeba splácení svého obrovského dluhu.

Tato firma je schopna dodat státu za velmi slušné peníze letadla vlastní výroby, která jsou dobrá kdekoliv jinde a my je nechceme. Můžeme si takový přepych dovolit?

0/0
11.12.2013 18:50

J56a69r55o83s64l32a71v 15B75r18ü84m33m90e43r 7164333186

Naše firma umí dodat cvičná letadla a lehké bitevníky, ne nadzvukové stíhače.

0/0
11.12.2013 19:12

J69a44n 34V18o32t24a27v60a 3724760897119

Zapomínáte, že Aero je nyní zcela v soukromých rukách. Takže riskuje a utrácí (zaplaťpámbu) svoje peníze. A já jim držím palce.

0/0
11.12.2013 19:40

V31á38c47l41a76v 81R89o91s90e39n93b15e81r11g 6499627462477

Berem 100 kousků! ;-D

0/0
11.12.2013 17:32

J43o11s80e61f 88K77u63b92e33š 7548378333918

Jestli se o 169ce nebude (asi) Stropnický vyjadřovat podobně jako Tvrdík o Alce a dělat jí tak antireklamu, tak proč ne.

+2/0
11.12.2013 16:08

V55l81a14d54i79m46í91r 23H61o26l41ý 8274401506287

Stropnický přeci není úplný idiot. Takže byto mohlo vyjít

0/0
12.12.2013 10:39

L36u31d74v63i23k 34S42p87i29n69k48a 1692767830575

tahle fabrika už stála stát peněz. jen za socialismu kdy se vyvážely barterově za datle nebo v rámci internacionální pomoci do kdejakého lokálního konfliktu. ani český stát se nepoučil a zachranoval neschopné orientovat se v tržní ekonomice. hlavně se musí tedy někde zvýšit daně, aby bylo na dotační objednávky pro podobná aera.

0/−1
11.12.2013 13:45

R45a63d67e47k 47P33a76n55c69h26a54r34t81e84k 6493433583376

V Aeru po dvaceti letech objevili Ameriku:-/

0/−1
11.12.2013 13:29

P44a65v12e79l 73O19d66r23a93z84i84l 6404769247380

Něco mi říká, že v Aeru už se Američané velmi neslavně angažovali, jako třeba také v Tatře či SAABu.

0/0
11.12.2013 17:37

I13v79a76n58a 92P12e94t58e74r15k47o68v10á 2607126796353

Hospodskej u nás na vesnici, když naléval na dluh říkal: "Prodělek je taky kšeft". Tak snad to nebude u Aera dlouhodobá strategie.:-P

0/0
11.12.2013 13:05

K89a41r42e27l 54K64o89š57ť79á34l 8397911700385

Jen škoda, že tento nápad přišel příliš pozdě pro Považské strojírny, které pro nástupce L39 vyráběly motory Lotarev DV-2. Jasně, nebyly tak dobré jako Honeywell a potřebovaly ještě vývojově dotáhnout, ale letadla s těmito motory by rozhodně byly prodejnější, ostatně L59 (Super Albatros) je mají a létají v Egyptě nebo v Tunisku a to byly poslední letadla, které se Aeru podařilo exportovat.

0/0
11.12.2013 12:31

J49a39r94o77s14l71a83v 65B34r49ü16m37m74e35r 7494663616

Právě, že L-59 v Egyptě byl celkem trapas a byly relativně rychle nahrazeny :-(

0/0
11.12.2013 12:42

K90a14r59e50l 44K81o21š57ť25á86l 8107221760655

A nevíte, jaký tam byl problém? V Tunisku podle všeho létají dodnes, dokonce byly v roce 2007 generálkovány v ČR, viz http://www.aero.cz/news/25/cs

0/0
11.12.2013 14:37

J66a13r75o97s39l14a81v 96B17r50ü34m17m92e20r 7274893636

Velké problémy s motorem, navíc k tomu špatný výcvik s jeho zacházením, kdy to stálo i životy pilotů (teda byla to navíc i šílená shoda špatných náhod), koroze.

0/0
11.12.2013 17:10

K18a23r72e47l 86P21ů87č14e57k 6835293880840

Pěkné, moc pěkné!

+1/0
11.12.2013 11:15

V82r52a56t82i49s33l97a36v 20C61h79a93r96v18á25t 4371882102403

To bylo kecu, USA AERO zachrání. Nyní je USA rádo, že může vyvážet do Evropy a Rusko jako cílová země vývozu nám bude dobrá.

+1/0
11.12.2013 10:53

J35a32r91o97s14l28a79v 91B87r92ü80m30m62e17r 7324663806

Rusko určitě L-169 kupovat nebude...

+5/0
11.12.2013 11:00

B59e19n 70P92a90v36k96a 1617913537891

Aero se připravuje... a už vyráží vpřed!... A vážení! Je to tam! Je to tam! Hlavou se zeď prorazit nepodařilo!

To jako vážně? Další lehký bitevník s rychlostí dopravního letadla? Nechtějí rovnou pro amíky dělat letadla ala cvičné cíle? A hlavně nikdo neříkejte, že to zase zaplatíme;-D

+3/−7
11.12.2013 10:36

O12n71d76ř68e82j 88Č63a61p90k54a 6521641693404

Cvičné letadlo použitelné v nouzi jako lehký bitevník. Něco jako Hawk, Jak-130, Aermacchi 339...

+4/0
11.12.2013 10:40

R20i43c38h40a27r85d 73T51r44e77f78i39l 4461435949940

Vždyť jo. A to nemluvě o čínských a jihokorejských. Všechno éra která už nějaký ten pátek létají nebo jsou zavedena do výzbroje.

+1/0
11.12.2013 10:46

P46a21v73e88l 89Z25a26j22í47č72e53k 8704750356160

hmm me je zarazi ze porad pouzivaji v podstate vlckovu 39 s jinyma vnitrnostma a delaj z toho neve letadlo... taky nerikame ze messer bylo jak bf109d i bf109k... takze nic nového porad stejne jedno letadlo u kterého plati porad podobna letova omezeni jako u l39

0/0
11.12.2013 11:51

J53a11r61o79s92l67a30v 74B66r26ü59m36m98e88r 7534513296

Tak na daný účel to celkem stačí, viz F-16, kde drak je také již skoro 40 let starý a prakticky stále vyhovuje.

+2/0
11.12.2013 12:04

J65a94r18o40s89l79a50v 93B26r26ü92m53m42e13r 7754183706

Co takhle si přečíst článek? Sice jsem k úspěchu také trochu skeptický, ale na rozdíl od L-159 to nereálné není.

0/0
11.12.2013 10:43

J35a38n 83F63r11o36l25í46k 6176720405884

Pokud to naší armádě dodají i s konzervací v dusíkovém obalu pak by ten kšeft mohl mít úspěch. :-P

0/0
11.12.2013 11:47

P27a33v92e31l 33O14d79r27a75z62i30l 6214849767510

Říká vám něco třeba A-10 Thunderbolt?

+2/0
11.12.2013 10:45

P36e31t34r 22Ž82á27k 1377623258663

Tohle srovnání není úplně ideální, ale pointa je správná - bitevník není nadzvuková stíhačka. Nicméně L-159 byl krok vedle, pro armády NATO k ničemu a do zemí, kde by jej využili, kvůli použité avionice neprodejný.

0/0
11.12.2013 10:51

D23a86v36i43d 89B17r93u87c39k82n14e77r 5192314679925

Tak teď to víme, ale v době, kdy se o tom rozhodovalo, v Aeru nestíhali vyrábět. Tehdejší establishent ani nenapadlo, že by jejich nový výrobek byl neprodejný, a to prosím hlavně kvůli komponentům, jejichž distribuce podléhá smlouvám a dohodám o vrtkavém mocenském rozdělení světa.

+1/0
11.12.2013 11:13

J83a28r11o50s88l65a22v 50B19r97ü67m49m64e41r 7354793736

Jestli je to nenapadlo, tak to byli břídilové. A je celkem nesmysl, že v roce 1992-1997 Aero nestíhalo vyrábět.

+2/−2
11.12.2013 11:17

D94a18v78i98d 69B77r87u86c66k58n51e14r 5542644129635

No tak jistě, z Vaší perspektivy to byli všichni břídilové, a vy jste měl ještě spokojeně dudlík v kočárku, takže jste jim nemoh poskytnout poradenství

Nicméně vývoj Alcy začal někdy roku 94, stát se zavázal na jeho vývoj částečně dotovat. Bylo to šest let před vstupem do NATO, v podivné době rozdělení státu a válek na Balkáně,  zkušenost většiny lidí vězela hluboko v husákovském normalizačním pseudohospodářství.

+3/0
11.12.2013 11:24

J68a21r56o58s96l93a37v 56B88r77ü40m76m71e86r 7754933906

Takže jste potvrdil, že to byli břídilové, když se nedokázali za 4 roky přizpůsobit světové hospodářské realitě. Jinak dudlík jste tehdy možná žmoulal vy.

0/−2
11.12.2013 11:26

D24a95v35i70d 64B77r34u64c40k74n88e13r 5382164289685

břídil jste právě Vy svými neuvěřitelně infantilními představami o leteckém průmyslu, který mimochodem dole srovnáváte s automobilovým.

No ale že Vás v té době nezaměstnali - abyste to rozsek je mi fakt záhadou: to je ohromný historický omyl!

+1/0
11.12.2013 11:31

J31a52r82o36s46l74a75v 94B33r58ü97m98m70e59r 7424153736

kolik je ti let chlapečku, že jen ostatní nesmyslně urážíš? Anbo jseš starý komouš, s bolševickým chováním?

0/−2
11.12.2013 11:41

J34a70r49o46s24l13a42v 31B93r65ü28m48m53e60r 7704213176

Víš, že jsi neudal jediný fakt, či údaj? Jen plácáš fráze (někdy i správné), a urážky.

+1/0
11.12.2013 11:43

P50a43v91e66l 53O49d29r39a47z15i79l 6354939807420

Nekrmte trolla.

0/0
11.12.2013 12:31

J82a38n 14V44o78t32a17v48a 3494150527189

No, kdybyste viděl, jakou "elitu" přivedl do Aera světová extra třída Boeing, tak to byste teprve zaplakal.

0/0
11.12.2013 19:42

A57l55e79x97a36n86d62r 19K98o22s16t79k30a 5299176759976

Nicméně faktem je, že o L159 by zájemců nebylo až tak málo, pokud by se jim smělo prodat. Pokud se pamatuji, tak hranice komerční úspěšnosti má být 150 letadel, navíc zde jde jen o vatší konverzi, ne o nový model, takže vývoj bude patrně mnohem levnější. Ano, pokud by vedení nenapadlo nahradit zakázané komponenty jinými, aby se to mohlo volně vyrábět a prodávat, museli by být na hlavu.

0/0
11.12.2013 11:25

D61a94v98i83d 85B64r24u55c36k41n83e43r 5932524619115

Ale země tenkrát směřovala k sevoatlantické alianci a ko-projekty s USA byly víc než žádoucí. Navíc, pro fabriku, kde pracovali ještě pamětníci, co tam montovali ruské stíhačky, to bylo významné i morálně.

Pravda se ukázala, Aero je dnes firma se zakázkami, vlastním vývojem, a jde dopředu. Postbolševická veřejnost v Česku by ale strašně ráda všechno hned a bez obětí.

0/0
11.12.2013 11:28

A40l71e82x67a17n53d47r 40K71o43s70t31k33a 5239586259406

To je sice pravda, ale podnik, který vyrábí výrobek, který nesmí (dle licenčních podmínek některých součástek) prodat zákazníkům, ten nesměřuje do nato, ale někam naprosto jinam.

0/0
11.12.2013 11:50

A50l86e20x53a34n70d90r 64K51o10s55t78k75a 5149686549786

Jsou země, které na svou obranu nekašlou. Víte, oni si třeba mohou dovolit podobně jako čr 15 stíhaček, ale ty je potřeba podpořit dalšími letadly. Snad tam konečně nebude tolim té americké avioniky, aby se to mohlo normálně vyvážet.

+1/0
11.12.2013 10:52

P89e57t33r 18L89u18k56e68š 6223521

Bene, aeroplány v kategorii bitevníků zrovna netrhají rychlostní rekordy, což vyplývá z úkolů, pro které jsou určeny. Totéž platí pro cvičné stroje. Po speciálu na hašení lesních požárů také nikdo nepožaduje nadzvukovou rychlost a schopnost zachycení dopravního letounu.  Proto existují ty víceúčelové "nadzvuky" (u nás třeba Gripeny).

 Cvičné stroje mají zajistit hladký přechod na další kategorie letounů. Šetří to životy a peníze.

Co se týká "cvičných cílů": Možná jste úlohu L-159 za pár šupů prodávaných do USA pochopil špatně. Nejde o terč. Alca může imitovat protivníka (za mořem tomu říkají "agresor") v cvičných soubojích. Brání se a útočí. Jestli se nepletu, tak v rámci cvičení NATO dokázala vyrohovat i nějaký ten "nadzvuk".

+5/0
11.12.2013 11:35

P91e32t22r 81Ž68á12k 1537643518563

Samozřejmě přeji Aeru úspěch, ale obávám se, že přes neustálou recyklaci téměř půl století staré konstrukce k němu cesta nepovede.

0/−1
11.12.2013 10:34

D16a10l91i12b64o52r 91R61o94z39s11y75p54a33l 7110903316599

ČR se stává zemí skladů a montovna všeho možného, jejíž jedinou výhodou je blízkost Německa a existence levnější pracovní síly než je tam. Proto budu vždy držet palce vývoji a výrobě jakéhokoli technicky vyspělého výrobku s vysokou přidanou hodnotou. A to výroba letadel rozhodně splňuje. Držím palce ať vám to vyjde!

+17/−1
11.12.2013 10:26

P78e62t83r 21T28y95č71k29a 6875722199722

R^

0/0
11.12.2013 10:28

R59i14c13h31a82r56d 41T16r35e64f64i17l 4261235919260

Aero v současné chvíli je pouze subdodavatelem podsestav. A L-169 je jalové tlachání.

0/0
11.12.2013 10:42

J76a87r80o76s80l92a85v 87B72r94ü81m94m40e44r 7644293516

Subdodavatelem, servisní firmou, ale také spolu vývojářem na větších konstrukcích.

0/0
11.12.2013 10:44





Najdete na iDNES.cz