Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Strojvůdce vlaku, který havaroval v Bronxu, si na okamžik zdřímnul

Strojvůdce vlaku, po jehož vykolejení v neděli v New Yorku zemřeli čtyři lidé, prý před nehodou přemohla dřímota. Podle agentury AP to řekl šéf odborového svazu strojvůdců Anthony Bottalico. Na jak dlouhou dobu při řízení usnul, není jasné. Krevní zkouška vyloučila, že by byl muž pod vlivem alkoholu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

G39a85b47r54i73e16l 72H71o23r20t80e66n 9831269453944

Nechápu jednu věc - proč nemají strojvůdci běžně k dispozici automat, který by na základě souřadnic a aktuální rychlosti dokázal vyvolat poplach? Mikrospánek jsem zažil a nemyslím si, že by se mu dalo nějak předejít.:-/

0/0
4.12.2013 12:11

A65l80e72x31a29n68d83r 67K63o54s88t64k90a 5349956539676

Dobrá otázka. Navíc by to ani nebylo nějak šíleně drahé, stačí normální gpska ale s mapou trati, namísto silnice. Není to dost přesné k samostatnému vedení vlaku, ale aby to vyhlásilo, že je v úseku, kde se má jet 40 a on jede přes 100, na to přesnost +- 20m bohatě stačí.

+1/0
4.12.2013 12:29

J70a11n 82S28t98o24d39o13l53a 7781570893300

Je fakt, že tohle je celkem jednoduché řešení. Nejspíš se podobná nehoda stala v US vůbec poprvé. Fírové jsou spolehliví. Nejspíš něco takového zavedou. U GPS je trochu potíž, že ne vždy a všude je signál.

0/0
4.12.2013 12:59

A20l48e36x22a22n23d85r 92K76o69s12t78k89a 5289266179796

Tak to holt bude třeba v tunelu ječet. Lepší než toto.

0/0
4.12.2013 13:42

M88i24c36h97a22l 25C61h75a65l66u42p28a 6758890369763

To není takový problém - stačí měřit ještě ujetou vzdálenost a GPS použít pro synchronizaci, v tunelu moc výhybek asi nebude. Pak je možné i v tunelu vědět aktuální pozici. Jinak povolená rychlost bude asi v celém tunelu stejná.

0/0
4.12.2013 18:19

L42u44c50i38a78n 21P82a66p74a93z40i80a48n 5184947231945

To je také z toho, že tito lidé nemají dostatek odpočinku, normy jsou nastavené tak, aby makali jako stroje, nejlépe non stop. A platí to i u dalších profesí, nejen letců, řidičů, stojvůdců. Bohužel, kapitalismus v rámci klientského přístupu hazarduje s lidskými osudy a životy lidí. Proč není potrestán systém, který toto způsobuje? Proč pasažéři - klienti se stávají rukojmými chybného uvažování mocných? Jak dlouho budeme mlčet, že král je dávno nahý a že nás žene jako stádo ovcí do záhuby? Vše prý vyřeší trh, O.K.

+1/−2
4.12.2013 10:24

J72a89n 42S63t32o96d33o73l45a 7561550533740

Kolik hodin jezdí fírové v USA? Jaké mají bezpečnostní přestávky? Sem s tím.

+2/0
4.12.2013 11:06

A12l57e83x75a78n10d76r 41K69o33s28t83k80a 5369576709296

Kapitalismus bere lidi v hromadné dopravě jako masu. Pokud se náhodou stane a někdo se zabije, tak je prostě nahrazen jiným. "Významní" lidé, kteří by chyběli nejezdí "sockou".

0/−1
4.12.2013 11:50

J12a98n 92S23t20o47d26o63l42a 7641360233980

A že kritikové kapitalizmu tvrdí, že je to INDIVIDUALISTICKÁ společnost! Masa, tj. "nas mnogo", byl Sovětský svaz. Každý jednotlivec v kapitalismu má svoji cenu. Zahyne-li, kapitalistovi ubude zákazník. Poskytovateli služeb vzejdou velké potíže, protože jeden každý zabitý či zraněný bude chtít co největší odškodnění. Beru to jen z pohledu "zlého ziskuchtivého kapitalisty". Tradice, stavovská čest a morální zásady, které západní země ještě pořád udržují, by váš příspěvek profoukly ještě více.

0/0
4.12.2013 13:06

J15o46s60e21f 46V26a71l23a 9110933973773

ve Vasem prispevku vezi drobny problem: uz skoro pred 100 lety se zkusilo na vec jit "tridne" a "bez vlivu penez" . nejenom ze ti, ktere podobna hesla jako Vy hlasali, se projevili jako mnohem horsi hospodari nez "nevidilelna ruka trhu"  ale pri ceste za idealem stacili popravit nebo jinak zabit desetitisice lidi a dusledky se do dneska nepodarilo napravit. Dekuji, nechci -blijici smajlik

+1/0
4.12.2013 12:27

P48e92t18r 98P84a33c51k97a 4809819885461

Mě by zajímalo jak se ten vlak vlastně řídí. Lokomotiva evidentně jela na konci vlaku a tedy tlačila. První vagon by měl být ten úplně u vody, ale ten nemá žádný prostor na strojvedoucího. Kde tedy ten strojvůdce sedí?

0/0
4.12.2013 9:48

M45a58r24t66i21n 15K55r33e35j33č74í 5891950588825

řídící vůz je na fotce č. 15, od ostatních se liší tím ,že má vepředu 2 okna.

+2/0
4.12.2013 10:05

R16a40d85k91o 29K22ř68i77v70á34n65e51k 7890573945790

Vedle přechodových dveří prvního vozu jsou okénka, další vozy je nemají. Je to řídící vůz, z něhož se ovládá zadní lokomotiva, i když na to nevypadá. Moc místa tam strojvedoucí nemá, ale v USA je to běžné řešení.

+1/0
4.12.2013 10:12

M32i57r23e74k 86B11u14c11h94t47í73k 7529254274289

Byly doby, kdy v lokomotivě jezdili strojvedoucí dva, to samé v kamionech dva řidiči. Ale úsporná opatření tomu tak nechtěla...........

+3/−2
4.12.2013 9:30

J12a35n 50S45t67o94d89o68l34a 7761800533420

A stejně docházelo k neštěstím a nehodám, možná dokonce častěji než dnes.

0/−1
4.12.2013 11:09

M55i63r65e75k 39B53u51c42h81t82í94k 7149354834959

Myslíte si, že si oba zaráz jako na povel zdřímli?;-D

0/0
4.12.2013 12:39

J80a47n 25S61t53o15d62o25l49a 7211370843420

Ve dvou třeba hráli karty, co já vím. Ale neštěstí na železnici způsobené lidskou chybou jsou s námi od začátku železniční historie bez ohledu na to kolik lidí vedlo mašinu.

0/0
4.12.2013 12:44

T87o88m97á16š 57K70a54p41l80a96n 8223719743853

Před několika měsíci navlas stejná nehoda ve Španělsku a vlastně naprosto totožný důvod. V obou případech za to ale nemůže ani tak strojvůdce, to je jenom člověk a u hromadných dopravních prostředků je potřeba prostě předvídat a zabránit i lidské chybě, podobně jako mají různé kritické okruhy své sekundární zálohy. I u osobních aut se nyní montují systémy, které např. sledují pozornost řidiče a to se bavíme o autech, která vozí o několik řádů méně lidí a stojí o mnoho řádů měně.

Takováto chyba strojvůdce prostě statisticky musí nastat a nejspíš k ní dochází docela často, jen výjimečně to však vede k nehodě. I vzhledem k tomu Španělsku by tak spíš měl být obviněn ten, kdo se nezamyslel, jak těmto nehodám předcházet, v mhoha zemích to už mají vyřešeno, včetně u nás (alespoň na hlavních tratích).

+5/0
4.12.2013 8:55

J29a51n 54S40t41o20d93o87l86a 7611290983370

Bezpečnostní opatření a zajištění všeho druhu se velmi rychle vyvíjejí. Nikdy ale nebude možné zabránit neštěstí, vždy někdo nebo něco selže. Předpokládám, že brzy začnou příměstské vlaky jezdit na automat. Jestli to zabrání neštěstí, to těžko odhadnout. Vypadne sice chybující lidský faktor, ale jestli ho nahradí stroj i v nějakých naprosto nepředvídatelných situacích, to se teprv ukáže.

0/0
4.12.2013 11:15

M91i47c26h64a12l 67Z19e53t92e84k 3878562630387

V Česku mají vlaky tzv. "živák"- tlačítko, které po zaznění ječivého signálu musí strojvůdce zmáčkout, jinak začne vlak automaticky brzdit. K tomuhle se v USA ještě nedopracovali?8-o

0/−1
4.12.2013 8:14

A63l10e49x12a88n77d29r 42K72o93s80t94k73a 5479106129456

Jednou za několik minut (tuším 2-3). Pokud se mezitím zhroutí a padne na "plyn" tak nastane totéž. Spíš se divím, že přímo v New Yorku nemají žádné zabezpečovadlo, které by vlak zastavilo při překročení rychlosti.

+1/0
4.12.2013 8:32

J86á57n 43K62o92t64ú42č 2206134648416

Je to omnoho častejšie a je to závislé od rýchlosti vlaku. Pri vyššej rýchlosti treba mačkať skoro furt. Okrem toho lokomotíva nemá také ovládanie "plynu" ktoré by sa zaplo pod váhou tela strojvodcu. Väčšinou to býva "volant" ktorý sa točí alebo niečo ako joystick či automatická prevodovka. Tá býva zase umiestnená naboku, nedá sa na to len tak padnúť.

+1/0
4.12.2013 11:09

A36l65e65x83a77n80d39r 86K46o58s39t31k18a 5589736329836

Aha, já právě zažil jen páku, podobnou té v modernější tramvaji (T8 tuším, ta dvouvozová, hranatá) která je prostě dopředu=vpřed a čím víc dopředu, tím rychleji.

0/0
4.12.2013 11:47

M17i93c70h53a89l 49C11h97a30l75u69p45a 6178910859223

To mají asi všechny vlaky. Nicméně co jsem četl, tak je to tak automatická činnost, že to jsou lidi schopní mačkat automaticky a nepřemýšlet nad tím, i v mikrospánku.

+2/0
4.12.2013 9:39

J86a16n 17M37o95h26y91l18a 6222659859571

Přesně tak, prakticky každý strojvůdce vám řekne, že to zrovna proti únavě moc nepomáhá.

+2/0
4.12.2013 10:23

M36i34r13e28k 41T58u12r19e93č86e45k 4263642840572

JAKTOZE v dnesni computerove technice to neni "nejak" zabezpeceno nebo osetreno tak, aby proste nemohl usnout, a kdyby napr neodpovedel na nejaky podnet tak vlak zpomali anebo zastavi???

Vim ze po case se to stane otravne, ale co druzi, kteri musi byt u vyrobni linky anebo knacelari s konstantnim dohledem za zady, a nekdy musi zodpovidat za kazdou minutu sve smeny.

+1/−1
4.12.2013 8:11

J15o69s51e39f 66V52a18l30a 9520663933863

pokud vim, tak se nedavo resila nehoda v sevrnim Spanelsku (Santiago de Compostella), kde byla povolena 80 km/hod. ale strojvudce zacal brzdit ve 192 km/hod. Na trati udajne JESTE nebylo nainstalovano automaticke omezeni rychlosti - cili existuje. Pokud vim, tak zarizeni na kontrolu strojvedouciho ( jak pise nad Vami pan Zetek) se montuje do vlaku uz od doby elektronkove, kdy jeste zadny pocitac neexistoval, a ani k tomu neni poterba. Proc ho jeste nemaji Americane, tak to nevim

+1/−1
4.12.2013 8:32

J90a11n 62M41o34h62y53l71a 6942729509131

Ad1) Automatické řízení vlaku existuje, nicméně na všech tratích zdaleka není - musí tomu být poměrně nákladně uzpůsobena trať, vlak i zázemí. Ad2) To, co zjevně myslíte, je tlačítko bdělosti, nicméně proti pomalu nastupující únavě je prakticky bezmocné, protože strojvedoucí jsou zvyklí ho mačkat v podstatě podvědomě. To pomáhá spíš ve chvíli, kdy třeba vyloženě omdlí.

+2/0
4.12.2013 10:25

J57á89n 75K28o98t69ú89č 2726214688866

Neni pravda, zabezpečovacie zariadenie tam BOLO, ale až tesne pred oblúkom a nestihlo to zabrzdiť vlak, ktorý prekračoval rýchlosť o tak obrovskú hodnotu. S tým sa holt nepočítalo. Po tejto nehode namontoval ADIF 3 ďalšie "balízy", ktoré vynucujú postupné znižovanie rýchlosti vo väčšej vzdialenosti pred oblúkom. Ale nebolo to dobre domyslené, s tým súhlasím.

Všade v Európe sa takéto a podobné zabezpečovacie zariadenia, ktoré sú schopné zastaviť vlak, používajú len na hlavných tratiach. Napr. Švajčiarsko si dalo plán pokryť všetky trate systémom ETCS-2 do roku 2065!! V ČR sa to mimo hlavných koridorov ani neplánuje! Takže určite chápete, že v USA (kde je žel. infraštruktúra na okraji záujmu) nebudú mať na pomalej prímestskej trati takéto najmodernejšie vybavenie.

+1/0
4.12.2013 11:16

J48a70n 35S29t14o27d14o59l61a 7471700213170

Kdysi dávno jsem četl povídku, pravděpodobně od Batličky, jmenovala se Knoflík mrtvého muže, nebo tak nějak. Bylo to o metru nebo příměstském vlaku, pravděpodobně v New Yorku. Takže už ve třicátých letech to tam měli. Jenže jak píšou kolegové kolem, proti mikrospánku zrovna tohle nepomůže. V mikrospánku člověk funguje skoro normálně, jen nevnímá. Takže mačká, ale netuší, že projel červenou nebo omezení rychlosti atd.

0/0
4.12.2013 11:23

M40i55c21h62a20l 22C62h42a28l47u80p76a 6768890319823

Zabezpečení existuje, ale asi je to drahé, takže to všude není. I u nás to na většině tratí není. Technicky by nebyl problém, aby ty vlaky jezdily samy (někde tak funguje třeba metro).

Asi se čeká na megaprůser, pak to EU nařídí povinně a 3/4 tratí se zavře, protože na to nebudou peníze.

+2/−1
4.12.2013 9:41

J75á31n 74K31o24t24ú69č 2976424498546

Presne tak, ide o prachy, nemá zmysel montovať supermoderné zabezpečovacie zariadenia na každú trať. Tak isto nemá každý pancierové auto a pancierové dvere do domu.

+1/0
4.12.2013 11:24

J90o22s88e65f 86V77a67l86a 9520583373613

ja teda nejsem odbornik, ale jestli moje navigace v aute pozna, ze se na useku silnice s povolenou 60 km/hod pohybuji rychleji nez je pripustne a hned hodi alarm, tak nevim, proc by takove zarizeni v soucasne cene okolo 4000 CZK nebylo montovatelne do ridiciho vozu na zeleznici

0/0
4.12.2013 12:05

J98á15n 53K29o32t54ú52č 2376364818766

Zaujímavý nápad, prečo nie? Možno by to vydalo aj na diplomku. Ale vidím 2 hlavné problémy:

Poprvé, rýchlostné obmedzenia pre autá sú väčšinou statické. Menia sa len občas alebo pri krátkodobých výlukách. GPS navigácia netuší, že v danej ulici je rýchlosť znížená na 30 km/h, ale až tak moc nás to netrápi. Naproti tomu na železnici je rýchlostné obmedzenie dynamickejšie, môže sa meniť podľa toho, ako je pred vlakom nastavená výhybka. GPS alarm by to nedokázal pokryť. Sú na to samozrejme systémy, ale už nie také jednoduché.

Podruhé, tá nízka cena je daná tým, že trh s navigáciami je úplne voľný, čo je umožnené aj tým, že GPS navigácie nemajú žiadnu právnu zodpovednosť. Je to čisto informatívna záležitosť. Ale na železnici to takto nefunguje. Také zariadenie by Drážny úrad okamžite zakázal. Ak by sa malo niečo montovať do lokomotív, potrebovalo by to milión schválení, atestov, štúdií (pre každý typ lokomotívy zvlášť), musela by to montovať špeciálna atestovaná firma, atď. Cena by okamžite vyletela do miliónov. Takže tak.

0/0
9.12.2013 16:05

L84i25b94o88r 92F26i85l22á29k 3700665713293

Rockefeller si přivydělává jako strojvúdce?8-o

+1/0
4.12.2013 7:55

M38i81c93h97a18l 12Z77e33t48e68k 3758252690937

Aspoň v pohodě zaplatí celej novej vlak ....;-D

+2/0
4.12.2013 8:15

R46a53d89k22o 27K18ř45i13v49á90n88e74k 7700663455170

Kdyby to byl řidič autobusu, tak bychom řekli mikrospánek. Ale u strojvedoucího to formulujeme tak, že si dal dvacet.

Ale dobře, že to nebyl autobus, to by asi dopadlo hůř v té rychlosti.

0/0
4.12.2013 7:54

A90l41e43x34a90n50d60r 54K29o34s14t52k46a 5569296729326

On to nemusí být spánek. Neřikejte mi, že jste nikdy nezažil stav, kdy jen koukáte na to, jak okolí sviští okolo a nemůžete naprosto nic dělat. Ten odborář (jak jinak nesnáším odbory) to popisuje docela přesně, je to jako hypnóza.

+7/0
4.12.2013 8:34





Najdete na iDNES.cz