Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Oheň a indiánek v hodině fyziky. Pokusy vábí žáky na neoblíbený předmět

Ne, tímto způsobem se vlastnosti vody či vzduchu ve škole opravdu běžně neučí. Postavte pyramidu z kelímků a pak ji shazujte boucháním do obřího bubnu. Plechovku od barvy proměňte v miniaturní parní stroj. Pak už jen stačí nechat plout vzduchem prsteny kouře, utrousit cosi o čaroději Gandalfovi z Pána prstenů a žáci jsou vaši.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A74l95e52š 95J34í32l75e13k 7591202336538

Tak už i fyzika je "neoblíbený předmět" (mne bavila a v podstatě mne jako věda baví dodnes)? A jaký předmět by byl u dnešní FreeCool mládeže oblíbený? Hulení trávy? Nebo hudebka ve stylu "Gangsta" ? :-P

0/−1
4.12.2013 12:06

P50e39t38r19a 28V36e67r29n50e47r23o78v25á 6315870674232

Mě fyzika docela bavila. Učitel se nám snažil dělat názorné hodiny. Možná nebyly s tak ohromnými efekty, ale zajímavé byly. A to bylo už před víc než 15-ti lety.

+2/0
4.12.2013 11:10

F19r79a89n94t54i61š72e38k 19E52l29i28á56š 6907863345316

Také jsem měl skvělého učitele fyziky. Dnes oceňuji hlavně jeho tehdejší přísnost.

0/0
4.12.2013 12:10

M83a94r53e98k 63F33l57e38k26a18č 1107872450461

Určitě lepší než biflovat vzorečky které v praxi stejně málo kdo použije. Myslím že na základce by měl být fyziky právě tím stylem!

+1/0
4.12.2013 8:35

F96r53a94n85t29i58š28e32k 80E15l56i22á37š 6707593965746

Jakékoli biflování rozvíjí paměť, na rozdíl o logického myšlení se paměť rozvíjet dá. Vzorečky klidně zapomeňte, ale biflování čehokoli je prospěšné

0/0
4.12.2013 12:08

A96l79e88š 91M94e62t21l20i25c66k46ý 4262454634389

Teda, ty popisky u těch fotografií jsou šílený. Nechápu proč tam není u toho třeba jen nějaká zkratkovitá zmínka o tom pokusu, místo věty - scéna jak z hvězdných válek.....

0/−1
3.12.2013 23:44

P31e16t81r30a 12N94o11v14á71k64o71v72á 7928176214298

Náhodou nejlepší fyzikální pokus byl tehdy ten na nově, jak redaktorka lidem dokazovala, že voda, kterou necháte na mrazu, zmrzne.

+5/0
3.12.2013 22:22
Foto

B67r65o21n35i90s64l56a14v 57G41a73b19r43y61š 2842649691

Nebo když Láďa Hruška nechal padat namazané chleby ze stolu na podlahu.

0/0
3.12.2013 22:26

V91o83j16t63ě76c75h 71S11t78r83n30a40d 4894481262175

Jednou si fyzikář přinesl PET láhev s trochou lihu a knotem místo víčka. Nádherná ukázka raketového motoru.

0/0
3.12.2013 21:34

F54r26a58n78t52i12š40e51k 35E26l54i63á36š 6937373135856

Ten knot je tam zbytečný

0/0
4.12.2013 12:12

J18a33r25o37s23l13a88v 44Z62ů88d85a 5717835266

Jé, článek o projektu, u jehož založení jsem byl :-)

+1/0
3.12.2013 21:24
Foto

B35r92o36n16i68s15l89a48v 80G75a22b51r59y26š 2472519891

Neoblíbený proto, že se v něm počítá jako v matematice. Jenže právě ta do fyziky patří, protože i podle ní dokážete logicky přemýšlet. Příkladně u zápočtů mi studenti nedokázali sestavit vzoreček pro rychlost a někteří mi kilometry dělili minutami! Nebo ve fyzice hledejte i světlé stránky, můžete říct svému obéznějšímu kamarádovi, že při stejné rychlosti chůze spotřebujete méně energie.

+3/0
3.12.2013 21:13

V91í37t 14G40a91b91r26i13e54l 5884183496507

Nic proti nikomu, ale od studentů upce nemůžete čekat víc...

0/−1
3.12.2013 21:16
Foto

B64r62o42n38i22s10l11a11v 95G27a12b42r75y56š 2472909461

Ale já jsem ji taky vystudoval... :-)

0/0
3.12.2013 22:12

V83í45t 51G43a81b90r88i46e94l 5104443886647

Jenže to nejspíš nebylo v době, kdy jde na VŠ 80% maturantů...

Jen pár škol si udrželo kvalitu, většina bohužel honí peníze nabíráním všeho možného a snižováním nároků.

+2/0
3.12.2013 22:18
Foto

B60r10o40n40i34s56l88a27v 87G34a51b87r89y40š 2852379581

Nastoupil jsem v roce 2006 a aktuálně jsem tam jako interní doktorand, to jste si asi přečetl. Občas jsem si myslel, že jsem na studenty moc přísný. Zápočet byl na 30 bodů a dosáhnout měli 18 bodů. Když jsem opravoval první tři písemky, které byly pod limitem, málem jsem se rozbrečel.

A schválně jsem formuloval otázky tak, aby si vymysleli i vlastní logickou definici nebo popis známého pojmu (Vysvětlete, nejlépe svými slovy, pojem XXXXX).

+1/0
3.12.2013 22:25

V25í69t 65G62a52b33r13i97e31l 5794503486747

Tak to je ještě před prudkým nárůstem studentů. Navíc Perner je asi z UPCE nejkvalitnější... Něco takového se na stránkách univerzity psalo, ale prolétl jsem to jen zběžně. Taky někdy mám chuť brečet, když vidím zadání...:-)

Mohl byste, prosím, sem aspoň jednu otázku hodit?

0/0
3.12.2013 22:33
Foto

B15r10o66n16i61s50l41a44v 25G22a44b57r66y56š 2262919931

Vy jste taky z DFJP? :-) Tak jen namátkou...

- Vysvětlete nejlépe svými slovy pojem doprava.

- Vysvětlete nejlépe svými slovy pojem přeprava.

- Vypočtěte úsekovou rychlost vlaku Sp 1662 (vzoreček jsme brali, plachtu jsem vysvětloval).

- Vypište a na slepé mapce vyznačte trasu dálnice D5.

- Vyjmenujte základní dělení drah.

0/0
3.12.2013 22:48

V10í57t 60G66a51b28r29i98e97l 5574173376367

Ne, nejsem.

Zajímavé, hned jsem chytřejší a mám o něco lepší představu o tom, co se kde učí.

Děkuji

0/0
3.12.2013 23:10
Foto

B34r19o76n49i59s45l86a33v 34G33a86b26r80y54š 2532279931

Tohle jsou jen Základy technologie a řízení dopravy. Kolegové učí složitější záležitosti. O MHD se vždycky rozpovídám, protože to je moje výzkumné zaměření :-). Zdají se Vám ty otázky těžké nebo nějak špatně formulované?

0/0
3.12.2013 23:14

V66í55t 81G38a84b49r90i23e47l 5584483866617

Jasné, že základy budou prostě základy no...

Nevím přesně, co berete, ale otázky mi rozhodně nepřijdou špatně formulované. Se znalostí pojmů (třeba pod dělení drah moc nevím, co si představit, ale co bych čekal, když jsem to nikdy neviděl...) to musí být už úplně jasné.

Pokud se toto dělá na cvičení, tak je to naprosto adekvátní a studenti by měli umět vše, co se na cvičení bere (vím, málokdy to tak je, ale pak se nikdo nemůže divit, že dopadne blbě).

0/0
3.12.2013 23:33
Foto

B51r83o37n86i85s19l48a88v 17G66a55b16r76y33š 2362789341

To dělení drah najdete třeba v zákoně, jinak jsou železniční (ty se dělí dál), tramvajové, trolejbusové a lanové. Nový věcný záměr však chce ze zákona o drahách trolejbusy vyjmout. To jen tak pro zajímavost. :-)

Na studenty naštěstí ještě platí, že podmínkou zápočtu je i povinná docházka. :-)

0/0
3.12.2013 23:37

V47í74t 55G79a62b49r80i54e95l 5334363576457

Tak tam by mě to fakt nenapadlo hledat... Děkuji, zas vím něco nového.:-)

Tu máme jen u jednoho předmětu. Ale stejně není šance bez docházky na cvičení dostat zápočet, takže je docela fuk, jestli je povinná nebo ne.

0/0
3.12.2013 23:44
Foto

B96r38o84n46i71s44l42a52v 66G66a18b55r76y47š 2242819771

Pokud máte dobré kamarády... :-)

Z toho si nic nedělejte, já taky spoustu věcí ještě nevím.

0/0
3.12.2013 23:52

V72í67t 86G67a33b10r22i16e71l 5304863166417

Když je třeba hodně počítat, tak ani sebelepší kamarád nepomůže s pochopením... A učit se vše z knih zabere mnohem víc času.

Nedělám, dávno jsem se smířil s tím, že vlastně ve skutečnosti nevím vůbec nic, protože existuje tolik informací, že se to za jeden život prostě nedá zvládnout. Bohužel.

0/0
3.12.2013 23:57

P23e24t62r58a 30N58o77v90á85k64o44v91á 7938176874718

Myslím si, že je hloupost chtít: Vysvětlete nejlépe svými slovy - tím si totiž jako učitel kopete hrob a studentům taky. Pokud existuje všeobecně uznávaná definice, musíte vyžadovat, aby se ji naučili. Především v základech. Aby s tou definicí pak mohli pracovat dál. Protože pokud budou něco splácávat z vlastních slov, dopadne to špatně, jak jste sám viděl. A nebudou mít na čem stavět dál.

Vlastní definice můžou vymýšlet na doktorském, kdy už ale budou tak chytří, že budou vědět, že nejde o nic jednoduchého, protože budou znát problematiku. Většinou definice vymýšlí lidé, kteří v oboru pracují desítky let, ne prváci na bakaláři.

0/0
4.12.2013 7:54

P16e72t43r39a 23N54o63v89á58k38o14v83á 7348646724218

Jo ještě jsem k tomu chtěla dodat jako příklad, že mi to přijde, jako byste po dítěti chtěl, aby spočítalo příklad, ale vůbec nemusí umět, jak jdou čísla za sebou. Stačí, když pochopí hodnotu. Ono to samozřejmě stačí, ale chápe se to mnohem složitěji, než když už malé dítě jak básničku naučíte počítat do deseti a pak do dvaceti. Velice snadno si pak vybaví, které číslo je kde v číselné řadě a tedy jakou tu hodnotu má. Jsou prostě věci, které by se měly učit jako básnička zpaměti. I proto, že si tím člověk trénuje mozek a na stará kolena nemusí nic hedat, ale prostě to ze sebe vysype.

0/0
4.12.2013 7:58
Foto

B64r60o35n93i40s24l87a93v 33G10a80b81r32y33š 2412159141

Jenže mi jde o to, zda pochopili princip toho pojmu a v čem spočívá. Definic pojmu "doprava" naleznete hodně a všechny jsou platné. Jednak si tedy můžou vybrat a jednak ji na základě těchto zkušeností mohou dát dohromady sami. Jsou to univerzitní studenti, ne malé děti.

0/0
4.12.2013 12:47

V27í98t 23G24a72b11r10i69e97l 5684713296737

A kolik studentů toto zvládlo?

0/0
3.12.2013 23:34
Foto

B16r60o98n71i79s39l56a61v 77G75a57b54r44y88š 2542829181

Ze třinácti šest, jeden to měl nahnuté, tak jsem si ho ještě pozval na pohovor.

0/0
3.12.2013 23:38

V35í15t 71G78a30b47r72i97e50l 5874343936707

Opravdu šest? Tak to jsem čekal víc... Už chápu, že vám chtělo brečet...

0/0
3.12.2013 23:45

F26r29a32n14t35i73š30e32k 61E61l75i56á64š 6317473655276

Doufám, že ani jedna uvedená otázka nemá ve fyzice svoje místo.

0/0
4.12.2013 12:14
Foto

B66r20o25n25i59s45l24a11v 37G40a60b97r81y87š 2682379821

Váš příspěvek jsem moc nepochopil. Článek je sice o fyzice, ale s p. Gabrielem jsme se začali bavit o něčem jiném. Zkuste si přečíst vlákno celé.

0/0
4.12.2013 12:44
Foto

P14e41t34r 21V83a28ř18á87k 6136529204125

Opravdu se bavíme o vysoké škole?8-o

0/0
3.12.2013 21:18

V72í81t 51G59a83b69r66i82e55l 5114693866897

Ne, pokud nelže google tak o "padubické univerzitě"

+1/0
3.12.2013 21:19
Foto

B34r45o88n70i63s78l87a87v 36G47a42b34r92y54š 2362969161

Ano, bavíme. Ale ti studenti naštěstí nebyli v tom oboru, který jsem vystudoval já, a sice Technologii a řízení dopravy. Tam je hodně velký nápor na matematiku a fyziku.

0/0
3.12.2013 22:13

V71í42t 70G90a35b67r78i55e32l 5134983706107

To je toho...

Krása fyziky je v jiných věce než v gandalfovi.

+1/0
3.12.2013 21:12

I58v40e64t34a 93B93ů71ž97k41o88v41á 2242846548

R^R^R^

0/0
3.12.2013 21:11

E14l26i59š75k22a 56K58u93č96e54r28o42v20á 7319912183563

Pozvala jsem je k nám na začátek školního roku. zvala jsem 4 základky, projevila zájem jen jedna. jejich chyba - byla s nima sranda a děcka se bavila. mají představení dobře našlapané, nejsou tam hluchá místa.

+2/0
3.12.2013 20:45

H83o87n65z46a 83F92á38t30o41r 2129435734100

Aniž bych chtěl dělat nějakou reklamu, tak ÚDiF jsou opravdu machři. Mohl jsem být na jednom jejich školení/představení a dodnes z toho žiji, pokud chci žákům představit nějaký efektní pokus. Jen víc takových lidí.R^

0/0
3.12.2013 20:42

V81í59t 21O82ž33a50n15a 1538338575534

nejprimitivnější pokus - vemte prázdnou PET láhev, v teplé místnosti utáhněte uzávěr a vyjděte s ní do chladného počasí venku - po chvíli se zmačká

+1/0
3.12.2013 20:35

P10e45t66r 78B74r60a61n75k48a 6804836393958

Nemohli by vymyslet nějaký na zvýšeníny zvýšení přitažlivosti kapitalismu ?

0/−2
3.12.2013 20:35

Z88d67e41n66ě47k 91G24o55l60d33b53e46r82g 8986485689665

Já pamatuju jak nás na základní škole bavili v hodinách fyziky vléváním spousty vztahů a vzorců, spousty teorie a praxe žádná. První pokus sem si mohl vyzkoušet až v laborkách na gymnáziu. Takže se vůbec nedivím, že fyzika žáky na základních školách povětšinou nebaví.

+1/−1
3.12.2013 20:12

F50r40a64n17t91i83š56e70k 50E65l51i80á96š 6617113745806

Ale fyzika je nerozlučně spjata s matematickými vztahy, s převáděním veličin, jednotek  a s užíváním složitých výpočtů. Pravda, lze ji trochu přiblížit různými pokusy, ale to je jenom hraní.

+4/0
3.12.2013 20:27

P85e44t82r72a 86N84o65v39á53k84o43v35á 7388766624378

Fyzika není matika. Rozdíl mezi těmi dvěma je, že matika je teoretická a fyzika počítá s reálnými věcmi. Proto se na ní dá neustále skvěle ukazovat, k čemu je to dobré. Jenže většinou učitwlé popíšou jen tu věc nebo vzorec, ale už neřeknou, k čemu to využít. Nebo to zas jen suše uvedu jako příklad.

Např. když čtete Foglara, kolikrát tam má něco jako "stavěli jsme to a to a museli jsme propočítat, jestli to vydrží takovou a makovou zátěž". Nepochybuju, že jsme ve fyzice takové vzorečky taky brali, lae nemám je s ničím spojené takže si je dnes už nevybavím. A přitom tohle jsou tak důležité a skvělé věci do praxe. Když to přeženu, tak dřív si uměl každý namíchat střelný prach, znal poměr síry a ledku. Dnes bych ani nepoznala síru a ledek, kdybych kolem nich šla, natož si něco namíchat...

+2/0
3.12.2013 22:20

F78r23a43n98t40i80š74e57k 19E75l51i57á14š 6787353905446

Nevybavila byste si je, i kdyby jste je měla s něčím spojené. I statik užívá příslušné tabulky. Fyzika není matika, ale matematický aparát je pro ni nepostradatelný.

0/0
4.12.2013 10:06

L18u27b61o34š 82M76a53r78e51k 1622395706361

Proč neoblíbený předmět?

Záleží na učiteli. Když kdysi učitel zapálil omylem při hodině parkety ve třídě, to byl zážitek. Na fiziku a chemii vzpomínám rád, i když ty vzorečky byli hrozné.

+6/0
3.12.2013 20:08

V24o37j73t28ě69c81h 86B40r80a54d63á18č 8258762192248

No, každý může udělat chybu. :D

+2/0
3.12.2013 20:11

R80o49b16i18n 43Ž92i68ž44k74a 2548404656556

ale ta čeština byl opruz, co?:-P

+11/−1
3.12.2013 20:12

L61u38b21o28š 47M49a36r30e39k 1592645196561

Ne ty jsi opruz.;-D

+2/−1
3.12.2013 20:14





Najdete na iDNES.cz