Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

ZÁPISNÍK: Masaryk a obtíže samostatnosti. ČNB my všichni rozumíme

Měli by se Kanaďané stydět? Seriál České století jako ukázka slabosti konceptu československé a české samostatnosti. Mudrujeme o ČNB. To jsou témata zápisníku komentátora MF DNES Michala Musila, který vychází v sobotní příloze Kavárna.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A46n35t30o81n13i30n 17K51a98d62l21c26e53k 9322339131506

Utopit Nemce a Moravany ve prospech neexistujiciho Slovenska, poslapat vlastni historii, tradice a viru ve prospech progresivniho socialismu, ktery nikdy v historii neprinesl nic nez zlo, stavet na lzi a vymyslech ve jmenu utopie a pritom ignorovat realitu...   Ano, to byl TGM.

0/0
28.11.2013 3:02
Foto

K75a74r73e20l 74T69o70m47á55š58e98k 7194469207719

Vysídlení Němců bylo správné. Slováci vysádlení Maďarů nemohli provést, protože byli spojenci Hitlera. Kdyby v roce 1918 nevzniklo Čekoslovensko, Slováci by byli stále součástí Maďarska, ale při každé příležitosti se chtěli osamostatnit. Díky Klausovi jsme se jich konečně zbavili.

ČNB svojí intervencí proti koruně především zvýšila svoje zásoby deviz. Nakoupila laciné Euro, ale zdračila dovoz a ničemu tím nepomohla. Zdraží se energie a bydlení a kdovíco ještě a lidi budou mít ještě méně na nakupování. Nepomůže to ani exportérům jak si ČNB myslí, protoře ti používají také zboží z dovozu.

+1/−1
24.11.2013 12:13

H75a83n45a 33K92r38i60v26a26n70e27k 2361765842113

narodni banky devalvuji menu kvuli exportu. a z neceho "montovna" cr musi zit. ;-)

0/0
24.11.2013 12:22

J94a28n 38N71o53v88á85k 1735709643594

Jedním ze znaků národa je společný jazyk. Ten tu přece jen nějakou dobu existuje a to více méně v současných hranicích. Německá kolonizace ve středověku, jejímž cílem bylo oslabit vliv místních feudálů a naopak posílit moc panovníka, je příčinou následných  jazykových a mocenských konfliktů. Dekolonizace této  zrádné menšiny po r.45 musela mít své náklady, ale z dlouhodobého hlediska byla Benešovým vítězstvím.

+1/0
24.11.2013 7:21

H44o57n70z17a 42V61r52á48n49a 5691857104191

Nono no... Trochu si oprašte dějepis. Němci přišli do pohraničí na pozvání českých panovníků a proč? Bo Češi žili převážněv nížinách a neměli zkušenosti s životem na horách, což Němci měli a vlastně celé Sudety zkultivovali. Češi s Němci tedy společně zde žili nějakých 600 - 700 let. Problém v soužití nastal až vznikem Československa.

+2/0
24.11.2013 11:13

H22a25n58a 57K49r57i43v92a61n54e62k 2791805742663

se mylite, problem zacal s Hitlerem, ci lepe receno s Heinlein. ;-)

+1/−1
24.11.2013 13:09

H82o89n20z73a 67V43r93á12n54a 5181387644831

No, Heinlein spíše využil nespokojenosti sudetských Němců se vznikem Československa a situaci vyhrotil. Jinak problémy v soužití jako takovém (mezi obyč. lidmi) zas tak asi moc nebyly, spíše zde byly snahy sudetských Němců na sebeurčení formou různých stávek a demonstrací, kdy většinou musela zasahovat ČS armáda (např. Kadaň 4.3.1919).

+1/0
24.11.2013 14:18

J37o44s41e19f 28P28o59t38r 6400371347239

Tatíček Masarýček byl demokrat a zásadní bojovník za pravdu např. v HIlsnersiádě a v boji o Rukopisy, ale jako tvůrce ČSR zásadně zklamal ve dvou aspektech :

Jako ideový tmel ČSR prosazoval již dávno mrtvý protestantismus, s jeho kontinunuelem k husictví, ačkoliv obyvatelé ČSR bez ohledu na národnost byli z 90% katolíci.  Není se co divit, že ČSR se při prvním závanu rozpadla, jak domeček z karet. Nejen to, protikatolické stanoviska s náhruživostí přejali politruci reálného socialismu, které jeho nepravdivé, polopravdivé a lživé argumenty doveli do dokonalosti.

Výsledek toho je, že dneska Češi neví co jsou.

Viditelně se to projevuje při emigraci, kdy Češi, na rozdíl od jiných středoevropských národů, Poláků, Maďarů i Slováků okamžitě zapomenou na svůj původ a snaží se splynout s novým národním prostředím.

Další zásadní chyba tatíčka byla, že z důvodu jeho slovanského nacionalismu ponížil vzdělanou, bohatou, moderní 3 milionovou německou menšinu a to třeba i vůči  několika set tisícům pologramotným pasákům ovcí z Podrakpatské Rusi, které povýšil jako státotvorný národ.

Ještě žádný historik neřekl, jak se projevilo toto ponížení  českých Němců  v ideích a díle A.H., ale rozhodně tam vliv byl, takže není všechno černobílé, ale vinu je třeba hledat na obou starnách.

0/−2
23.11.2013 23:36

H30a65n81a 12K18r36i60v86a84n65e59k 2581215412743

co je natom spatneho, ze se emigranti asimiluji? mj. polaci,madari,slovaci se asimiluji take, stejne jako cesi. a to jeste neznamena, ze svoji narodnost zapomeli.

co se tyka sudetaku, ti se nechteli ucit cesky, trvali na svych nemeckych skolach. vim, protoze moje babicka byla sudetacka a nekteri jeji pribuzni neumeli skoro vubec cesky (ti, kteri po valce zustali v CSR).

+2/0
24.11.2013 0:05

J27a22n 14M48o20r91á58v64e27k 3239539619618

Takže A. H. se dostal k moci a vyvolal druhou světovou kvůli vzniku československa, ve kterém němci tvořili menšinu. Hezký, utíkej k sudeťákům, taková hovadina ještě nenapadla ani je.

+2/0
24.11.2013 14:10

P25a38v52e61l 85P60r46a76v21d10a 5468818764775

Proč mám věřit radě ČNB, když stejná rada (v jiném složení) prodala většinu českého zlatého pokladu. Inu odborníci!!Rv;-€

+1/0
23.11.2013 20:19

D97a71v83i81d 96Š85a52f41r26á35n87e23k 5307714117643

Měl byste jí věřit, protože alternativa je prakticky jenom Brusel a na ten se nadává ;-D

ČNB je ochránce naší svrchovanosti.

0/0
23.11.2013 23:08

J88i63r73i 97F70u56c23h97s 3729591935979

S řadou postřehů souhlasím. Ale jako člověk historií se zabývající musím malou poznámku. Čechů je dnes 10 miliónů, bylo jich v roce 1918 9 miliónů, ne 6. E. Beneš se "spojil" se Stalinem v roce 1935 na přímý pokyn ministra Boneta, který ho poslal do Moskvy, neb mu bylo jasné, že Francie nebude schopna hájit existenci ČSR. Bez vlivu SSSR by nebyla republika obnovena v původních hranicìch, ale jen v hranicích Mnichovské dohody. A fakt, že jsme se ocitli v zájmové zóně SSSR, bylo dáno Jaltskou dohodou, vůbec ne Benešem. Jaltská dohoda tak rozhodla i o Polsku, Maďarsku. Polské letce si nedovolil Churchille pozvat ani do Londýna na oslavy vítězství, taková byla autorita Stalina. A Beneš? Jeho vliv zde nebyl žádný a o ničem nerozhodoval. Němci byli vysídleni po válce z mnoha zemí. Nejen z ČSR. Bohužel onen televizní film je historicky velmi nepřesný a režisér to netají, že je tl víc o "pocitech", než o historických faktech.......

3

+3/0
23.11.2013 19:44

T16o22m67a66s 42V24r60l92i42k 8407565757194

CSR byla obnovena v puvodnich hranicich? To je pro me novinka.

0/0
24.11.2013 2:39

H83o21n26z72a 72V40r74á75n56a 5201817174781

Jen pro zajímavost - odkud čerpáte, že byl počet Čechů a r. 1918 9 mil.? Pokud vím, tak první sčítání lidu proběhlo v r. 1921. Čechů zde žilo 6,76 mil., Němců 3,06 mil. a Poláků 100 tis. (území Čech, Moravy a Slezka).  Jinak se zbytkem absolutní souhlas.

0/0
24.11.2013 11:26

M17i50c57h85a19l 46M90a54l34a13t 7678317791166

TGM a Beneš - jediní dva prezidenti, kteří něco udělali pro svou zemi. Ostatní byli jen loutky jiných zemí a funkci prezidenta měli jako teplý přivýdělek k důchodu.

+6/−1
23.11.2013 17:41

J20a17n 32Š57k17r97a88b86á44n96e34k 7105290288312

Beneš je zrádce národa.. a TGM zas poloviční Němec a poloviční Slovák, tedy typický Čech... ;-)

+2/−6
23.11.2013 18:42

J58á11n 84B59a63d16i19o45v55s31k19ý 2839634586186

To jaké národnosti jsou rodiče nevypovídá vubec nic o tom jaký cech někdo je nebo není. Zrádce je trochu silné slovo, ale žádný hrdina to tedy nebyl.

+1/0
23.11.2013 19:08

T57o51m91a33s 64V67r34l61i74k 8187885297154

Presne, Kriegel byl taky Zid z Halice a jako jediny to v Moskve nepodepsal.

+2/0
23.11.2013 19:20

J60a60n 18Š27k71r32a74b12á82n71e26k 7985100718752

Beneše považuji za zrádce a zbabělce (jak dodáváte).. Jinak pro mě osobně nemá národnost nějaký význam, všude se najde hrdina i zbabělec, byla to spíš taková připomínka k tématu národa a země..

0/−1
23.11.2013 19:24

M36a96r24t34i37n 36K48r82a17u94s 8634630345496

Doufám, že všem kritikům národního státu jako koncepce dochází, že nebýt Německé snahy o národní stát, nebyly by dvě světové války a měří tedy všem stejně. Dle mého vznik dnešních národních států sice znamenal neuvěřitelné otřesy, ale po jejich vytvoření v entických hranicích zavládl v Evropě nebývalý klid - národní stát sice jako koncepci kritizivat lze, ale lidem ho z hlavy moudra nevytlučou, a pokud by nevznikly, nikdy bychom se z revolucí a občansých válek podporovaných těmi kdo již takový stát mají, nikdy nevyhrabali

+6/0
23.11.2013 16:57

O19t50a73k85a14r 84K94e22s90s21l40e82r 7156738787751

narodni stat vymyslela velka francouzska revoluce, ultranacionalismus namisto universalniho krestanstvi, to liberalove po 1815 uplatnovali u vsech (samozrejme tech "povolenych") narodu cele evropy, jen s nemeckem a nemci to nema nic spolecneho.

+3/0
23.11.2013 17:18

J34á63n 94B57a35d77i93o64v91s77k21ý 2769114326186

Etnické hranice. Kdyby vznikali v etnických hranicích tak by CR vypadala jinak.

+2/0
23.11.2013 17:38

D67a50v62i73d 30Š51a22f95r86á80n23e15k 5127924547303

Svobodu Kosovu! Konečně to někdo řekl nahlas!

A čím menší národní stát, tím víc samostatnosti ;-D

0/−1
23.11.2013 18:12

A73n13t41o69n98i68n 75N23e40m56e19c 7938353721270

Povidate blbost, Prvni valka nevznikla kvuli Nemcum, ale kvuli Srbsku a hned Srbsku na pomoc spechalo Rusko. Oni ti evropsti politici tehdy bez vyjimky predpokladali rychlou valku a obyvatelstvo ve vsech evropskych statech bylo

celkem optimisticke.

Po 1.valce byly reparace a dluhy pro Nemecku tak tezke, ze vznikla obrovska inflace a bida, proto se Hitlerovi podarilo ziskat vestsinu naroda. Samozrejme nerekl, ze bude dalsi valka, respektive narod byl  spokojen s Hitlerovym hospodarskym pokrokem, lide dostali moznost odborovych dovolenych atd.

0/0
24.11.2013 23:51

K21a68r13e72l 42K52ů10r58k33a 9210679177763

Nesmyslně zavádějící článek.

+4/−4
23.11.2013 16:48

J21a71n 90M70o47r56á46v73e68k 3619189989738

Souhlasím. Autor by si měl nejprve zjistit pořádné informace o konceptu "čehoslovakismu", který vznikl ne kvůli čechům, ale kvůli tomu, že slováků bylo méně než němců.

0/0
23.11.2013 21:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.