Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Náraz a ohnivá koule, kamery zachytily pád letadla v Kazani

Bezpečnostní kamery na letišti v ruské Kazani zachytily havárii letadla Boeing 737. Už ze záznamu je jasné, že nehodu nemohl nikdo přežít, stroj se totiž bezprostředně po dopadu změnil v ohnivou kouli. Při nedělním neštěstí zahynulo 50 lidí, havárii způsobila nejspíše chyba pilotů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L13u62m63í92r 12V94i46t27h58a 2347867876372

Díval jsem se na to několikrát a všiml jsem si dvou záblesků od motoru před dopadem na zem. Možná bude příčina pádu tam...

0/−2
20.11.2013 18:18

F15i10l75i28p 64G91r47y87g92a43r 4514373233889

to vubec nemusi souviset...to muze byt jen strobe light

+2/0
20.11.2013 19:30

P65a87v45e34l 19O50d19r29a73z41i83l 6364229657260

No to nejspíš je, neboť těsně před dopadem zableskne už jen jednou. Navíc v době těch dvou záblesků už jistě bylo letadlo ve finální orientaci i směru.

+1/0
20.11.2013 20:20

R53u61d65o71l39f 75K78l67u90s28a30l 8137724259681

To byl jen strobe light... ale dobrej postřeh ;)

0/0
21.11.2013 0:34

P56a60v70e88l 62M78i86k94u79l12a 6858803646347

Mohl by mi prosím někdo zasvěcený nastínit, zda je Boeing 737 řiditelný při rychlosti 450 km/h? Nechápu proč šli takhle kolmo k zemi, muselo dojít k sérii pochybení, k totálnímu selhání nebo ?

+2/0
20.11.2013 12:00

M31a76r89t88i70n 50K59o89z18á76k 4424900309157

Říditelný v téhle rychlosti by být měl.

+1/0
20.11.2013 12:08

J55a57n 72N64o84v47á83k 9695918894755

Přistávací rychlost je něco málo přes 250 km/h (s klapkami), takže řiditelný by v uvedené rychlosti měl být bez problémů.

+1/0
20.11.2013 12:15

J19a60n 87H82e86r88o41u49d47e48k 9928912383601

Dle typu to není problém. Třeba 800 má cestovní rychlost 870 km/hod.

0/0
20.11.2013 12:22

I40v96a69n 62Z21y29k86á65n 9880333539236

Na videu je toho vidět velmi málo, podstatné je spíše ta fáze před tím, která na videu chybí (rychlost, úhel náběhu a výška), ale pokud se piloti snažili získat rychlost naklopením letadla k zemi a podrovnáním nad zemí, tak ten úhel sestupu byl šíleně moc velký a vzhledem k výšce 700 metrů nad zemí s tímhle bumbrlíčkem těžko mohli podrovnat. To není lehká Lavočka. Pokud klesali pod takovým úhlem, to skoro vypadá, že se před tím dostali pod pádovou rychlost a ten náklon čumáku dolu byl spíše panický, s kritickým minimem vztlaku na plochách, než kontrolovaný.

+3/0
20.11.2013 12:26

P26e78t86r 47N17ě97m98e94c 4410973110347

nechme se překvapit, nicméně je třeba správně číst a interpretovat. Letadlo narazilo do země rychlostí 450km/h, což se nerovná letové rychlosti v kritickém okamžiku a také to nic nevypovídá o indikované vzdušné rychlosti v kritickém okamžiku, kdy by třeba změna silného větru do opačné strany mohla možná dostat letadlo do pádové rychlosti (měli přistávací a najednou jim foukne zezadu). Já bych si tipnul spíše na problém s údržbou. B737 je tu hrozně dlouho na to, aby se teď přišlo na konstrukční chybu, piloti nejspíš nebyli žádné žížaly a v nějakém předchozím článku bylo psáno, že den předtím pasažéři cítili silné, neobvyklé vibrace. Takže buď porucha za letu nebo špatná údržba. Na chybu pilotů ve smyslu, že zapomněli něco z přistávacího checklistu bych si nevsadil.

+1/0
20.11.2013 22:14

J53a59n 80P67i17v64a79r35n34í43k 1538713323371

Tak jestli lze věřit zprávám z medií, tak pilot při nezdařeném přiblížení asi nedostatečně potlačil řízení. Vono, když se při nezdařeném přistání  s plnou mechanikou křídla přikrmí na plno, tak éro má tendenci se vzepnout a pak okamžitě ztratí rychlost a jde po čumáku k zemi. V řízení jsou velké síly, které pilot musí potlačit. Nevím, jaké měl ten veterán řízení, zda kiksnul pilot či autopilot

0/0
20.11.2013 10:10

J63a88n 72M31o93h63y45l28a 6332679609541

23 let není na letadlo zrovna veterán.

+3/0
20.11.2013 11:10

J84a40n 61P17i97v97a67r37n31í75k 1378843313251

Víš jaký skok udělá avionika za 10 let ?

0/0
20.11.2013 12:06

M87a42r89t54i52n 93K44o74z70á40k 4524340789407

Životnost velkého dopravního letadla je (při přiměřené údržbě) klidně padesát let. Představte si dobře udržovanou dieslovou Škodu Octavii po deseti letech provozu (nepočítejte rezavou karoserii); tohle je podobné.

+1/0
20.11.2013 12:10

J35a18n 41P57i98v56a19r94n93í71k 1358553733631

Teoreticky možná ano, ale životnost letadla určuje výrobce a tu nelze "přelétat". Dále existují další předpisy, které 50letý veterán už obtížně dodrží. Pak pokud se na autě objeví závada, tak většinou zůstane stát někde u škarpy. Pokud éro má byť i drobnou závadu, tak většinou končí malérem

0/0
20.11.2013 13:56

T10o42m23á45š 46H71u47d56e84č42e22k 5181608497648

Letadlo naprosto bezne letaji 20 a vice let, opravdu naprosto bezne, ale opravdu tak bezne jako ze zitra pujdete do prace, Nekdy i mnohem vice, ale to uz jsou extremy jako treba Boeing B-52, kde se letos prodlouzil planovany odchod do "duchodu" az na rok 2050. Pripominam ze prvni model byl vyroben v roce 1954 a posledni 1962

0/0
20.11.2013 16:30

T90o76m55á72š 87H95u94d66e95č37e32k 5681778477948

Tech opravdu uz tam mam moc ;-D

0/0
20.11.2013 16:30

J82a26n 47P69i21v70a97r38n88í42k 1688873603551

Máš pravdu. B52 už nějaký ten pátek létá, ale na většině letišť by musela mít výjimku z hluku. Až jich pár budeme nehodu z důvodu únavy materiálu, tak jejich provoz bude zastaven

0/0
20.11.2013 16:38

M24i85c47h58a54l 39K80u58c98h10t74a 6133464554492

Nevím, školy nemám, ale jestli po ztrátě rychlosti tuto nabíral střemhlavým letem, tak spíš nedostatečně přitáhnul, nebo spíš vůbec... Ale ono se co celé jeví dost nepravděpodobně, v jaké výšce by musel tu rychlost ztratit, aby mohl provádět takový manévr, určitě ne v takové, která by nasvědčovala pokusu o přistání...

0/0
20.11.2013 11:19

P18a48v77e77l 47O46d39r90a22z79i52l 6304789267830

A je vůbec na B737 něco jako střemhlavej let přípustný? Pochybuju. Umí se ale určitě ve ztrátě vztlaku s čumajdou nahoru převrátit čumajdou dolu.

0/0
20.11.2013 11:55

M55a37r17t15i49n 23K46o30z29á91k 4654110679477

Střemhlavý let by sám o sobě přežít (v celku) měl. Ovšem nikoliv v téhle výšce nad zemí.

0/0
20.11.2013 12:04

J68a46n 66P60i82v48a34r29n19í82k 1188763553561

Přesně tak, ztratil vztlak, překlopil se na čumák, no a protože to bylo v malé výšce, tak s tím nešlo nic dělat.

0/0
20.11.2013 12:09

I45v74a85n 60Z79y82k26á29n 9750393499106

Co píše Honza Pivarník zní skutečně smysluplně. Plnou mechanikou křídla má na mysli klapky na plno, vysunuté sloty na náběžné hraně. To vše slouží ke generování vztlaku, tzn. zvýšit rychlost obtékání vzduchu na vrchu křídla po delší dráze, než je tomu pod křídlem. Toto vzhledem k pozici těžiště těchto letadel znamená, že letoun jde při aplikaci této mechanizace čumákem nahoru, což musí být pilotem na manuálu nebo při letu na autopilota vyrovnáváno opačným působením, tzn. potlačením dolů, čili zjednodušeně řečeno knipl dopředu. V opačném případě by při vzepětí letounu sice narostl vztlak, ale zároveň také klesá rychlost s tím, jak narůstá úhel náběhu. Ve chvíli, kdy motory zvýší tah, tak se s vyšší dopřednou rychlostí dostává navíc pod křídla větší množství vzduchu a to v součtu s generovaným vztlakem mechanikou křídla ještě více vzepne letoun čumákem vzhůru. Pokud tohle nastalo při přistávací rychlosti, dost možná lehce pod optimální hodnotu, tak nechybí už tolik k tomu, aby se tímto vzepětím ztratil ten poslední zbytek rychlosti, který ještě drží letoun ve vzduchu s dostatkem vztlaku. Pokud udrželi při pádu osu, čumák jim pouze překmitl dolů, nešli po křídle, měli teoreticky naději v nabrání vztlaku díky nárůstu rychlosti při klesání. Ale na to je potřeba dostatečná výška, kterou zjevně neměli. :-(

+3/0
20.11.2013 12:40

P93e12t56r 58V55a80c38e33n73o20v16s62k27ý 5434440307175

Bezva teorie, ale u dolnoplošníka, mezi než B737 patří, působí zvýšení vztlaku opačný klopný moment než popisujete - letadlo sklápí nos dolů a musí se korigovat vyvážením na ocas.

0/0
21.11.2013 10:14

I32v40a45n 89Z73y83k26á78n 9500873649526

Tak teď jste mě řádně nahlodal. :-) Asi si budu muset pustit FSX a juknout, kam trimuju při vyšším tahu, ačkoliv je teda fakt, že létávám s prckama a převážně hornoplošníkama, a proto mi něco dost podstatného uniklo. :-)

0/0
21.11.2013 12:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.