Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Britské piloty oslepila supermoderní přilba, zahltila je informacemi

Britští piloti při testování stíhacího letounu F-35 narazili na velký problém. Za letu je totiž oslepila supermoderní helma, která jejich zorné pole zaplavila nesmyslným množstvím letových údajů. Piloti byli podle vyjádření britských úřadů v přímém ohrožení života.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M97i82r21o95s94l29a18v 39K35o85z11á90k 5203223685938

Jo, jo, v jednoduchosti je síla. Mnozí konstruktéři mnohdy zapomínají, že staví letoun pro stále a jen pro lidského tvora. Někdy to spíš vypadá, že by následně chtěli člověka upravit do svých výtvorů.

+1/0
4.11.2013 10:21

J11a61r58o93s95l38a48v 84B67r24ü23m49m90e16r 7104483936

jojo, viz klasika, i když o pěchotě:

… což je pro pěšáka, který chce umřít ve vlastníposteli, to nejdůležitější. Když ověsíte zablácenýho kluka hromadou udělátek, kterýsi musí pořád hlídat, někdo s mnohem jednodušším vybavením – řekněme kamennousekyrou – se k němu připlíží a usekne mu hlavu, zatímco on se bude pokoušetodečíst nějakej údaj

R.A. Heinlein - Hvězdná pěchota

0/0
4.11.2013 12:33

A97l16e42x51a31n77d92r 37K90o92s50t78k80a 5459936549436

Přesně. U pilota je to o to horší, že opravdu potřebuje sledovat současně ohromné množství údajů. Přidáte mu ještě pár a zabije se sám, protože přehlédne kopec nebo mrakodrap.

0/0
4.11.2013 14:41

V89l71a89d18i29m69í44r 35L38o80u15l67a 2478297852621

Tady je trochu problém. Mezi pilota a vlastní letadlo je vložen počítač, který sleduje spoustu parametrů letadla a neustále je vyhodnocuje. A pilota informuje pouze o těch podstatných. Ideální stav je tzv černá palubní deska, kdy je všechno v pořádku a počítač pilota neobtěžuje žádnými informacemi. Opakem je situace, kdy počítač doslova zahltí pilota informacemi, které pilot nemá šanci vyhodnotit. A najít rozumný kompromis je velice obtížné, protože se situace dynamicky měníPokud si vzpomínám, tak podobný problém již řešily posádky Apolla, kdy v určitých režimech letu počítač vyhlašoval poplach, protože byl přetížen informacemi a chtěl na posádce, aby to řešila. Vyřešili to vcelku jednoduše, Země určila dynamicky se měnící priority programů, a při přetížení se potlačil program nižší priority.

0/0
4.11.2013 9:22

J95a21r16o36s51l78a82v 65B66r14ü45m96m16e85r 7784293946

Ono to vypadá, že se jim promítli záběry ze všech kamer na trupu najednou, ne jen z toho pohledu, kam se dívali.

+2/0
4.11.2013 9:49
Foto

V57l25a37s58t84a 78C45o97u25f91a96l 7867689539735

Do toho ADI, výška, rychlost, vertikální rychlost, Mach, HDG a je o zmatek je postaráno

+2/0
4.11.2013 10:21

J63a26r83o34s86l27a90v 20B87r34ü50m24m34e46r 7294513126

Jojo, ale pokud se jim promítl obraz ze všech stran, tak jsou opravdu slepí, ne jen zmatení - F-35 používá "Boží oko", tedy pilot nevidí okolí přímo, když používá tuto helmu, ale veškerý obraz je mu promítán z kamer, podle toho, jak otáčí hlavou, tím pádem "vidí" i skrz trup apod, jako by neseděl v letadle, ale byl ve vzduchu sám.

+1/0
4.11.2013 12:24
Foto

V85l72a88s13t57a 14C20o41u69f38a36l 7867849779975

To je pravda. V Gulf V jdou kamery přímo na HUD a do toho se dají přidat klasická data, která na HUD patří. Spolužák s ním létá. Přilbové zobrazovače mají řadu výhod, protože jsou pohyblivé podle toho, kam se pilot dívá. Ale pokud dojde k zahlcení, tak může pilot jen rychle zvednout hledí a přejít na HUD a MFD. Jinak je to o orientaci v prostoru. Dá se to nacvičit.

0/0
4.11.2013 12:43

F60r70a42n88t12i53š41e77k 65L14e49s33n44i64a21k 1606947509948

V jakém ohrožení života? To jako, že by přehlédli semafor nad mořem?

0/−4
4.11.2013 8:35

V11l95a64s69t16a 22C72o91u27f88a64l 3337132550520

Víte, ono 1600km/h je asi 450m/s. To už se pár věcí přehlédnout dá, zejména pokud vám helma promítá na sítnici data, která nepotřebujete.

+3/0
4.11.2013 8:55

S63t62a13n39i49s57l53a93v 33A98u18g79u75s76t57i76n 2406454882760

Pokud je to v sestupném letu nebo ve formaci kde je třeba řídít se zrakem, jde o krk.

+2/0
4.11.2013 9:21

V11l95a11s36t76i39m61i23l 87T10e79n46c77e91r 4110580567640

Ale ty testovací lety se snad provádějí kvůli tomu, aby se vychytaly chyby. Nebo ne? Bylo by naivní si myslet, že všechno bude ihned stoprocentně fungovat.

+9/0
4.11.2013 7:41

A10l47e56x11a40n69d96r 41K95o25s69t21k34a 5869236789506

Pochopitelně. Toto je očividně jen chyba v softwaru, ale zato dost podstatná.

+2/0
4.11.2013 9:02

V66l60a76d62i19m94í40r 16L32o28u71l11a 2838747982291

Spíše bych řekl problém analýzy. na to, jaké pensum informací se má promítat, mohou mít dva lidé zcela odlišné názory. A kdo z nich má pravdu?

0/0
4.11.2013 9:23
Foto

V74l45a51s29t10a 64C40o38u45f42a46l 7537769759915

V letectví je toto přesně dané. Existuje celý obor, který se zabývá tím, jaká data a v jakém formátu je pilotovi prezentovat. Je rovněž přesně dané a standardizované jejich rozložení v zorném poli. Jsou dané barvy, fonty, velikosti, grafické znaky. Letectví není automobilový průmysl nebo IT, kde vše záleží na fantazii konstruktéra.

+1/0
4.11.2013 10:19

A32l97e51x43a96n79d12r 89K52o26s94t18k51a 5359406229496

Každopádně, jestliže je to schopné zobrazit třeba obraz těch externích kamer, tak to asi má mít smysl. Ovšem, na vyžádání pilota, ne, že se zblázní software a kompletně mu překryje celé zorné pole.

0/0
4.11.2013 12:18
Foto

V69l90a58s51t70a 59C49o12u29f47a26l 7767579859385

Samozřejmě. I při zobrazení skutečného nebo syntetického obrazu se na pozadí vždy zobrazuje ADI (Attitude Data Indicator) a letová data. To je pak docela mazec.

0/0
4.11.2013 13:12

L55u36k48á13š 41P40a11v49l72á54s98e13k 8151559889121

Britové jsou v klidu. Vědí totiž, že pokud se stíhačky neosvědčí, vždycky je mohou prodat české armádě, která ještě poděkuje a ráda zaplatí dvojnásobek:-P

+8/0
4.11.2013 6:05

J14a29k96u83b 85R27a49c61e48k 4117412760421

No jo, debugger mod je svina ;-D

+2/0
4.11.2013 4:39

A84l23e93x40a65n62d24e86r 36W79i18n68t51e85r 9969714553441

mozna ti zkusebni piloti nebyli az dobre pripraveni pro tu spostu informaci, ze by ty prilby nezkouseli na zemi v letovych simulatorech? divne

+2/−1
4.11.2013 0:11

A56l40e44x22a56n60d12r52a 38S85y85n63a40c 1986337164861

vždyť říkaji: Při vysokých rychlostech však systém zobrazil i celou řadu dalších informací ...

Byl to testovací let? Dobře, že se odhalilo při testu to, co na simulátorech nejde. U aut se také dějí věci, které v dílně nezaznamenají a to nejezdí 1600km/h.

+4/0
4.11.2013 3:22

A40l15e71x49a92n73d25r 77K48o87s24t43k40a 5529896919666

Přesně. Je to fungl nová technika. Napřed se to zkouší v simulátoru a pak holt musí v reálu. A snad nikdy nic nefungovalo na první pokus naprosto bezchybně.

0/0
4.11.2013 9:05

S83t46a96n72i65s42l38a22v 33A38u10g72u49s19t44i44n 2976654662830

ono to je právě věc kterou je možno snadno odhalit při simulaci - stačí na zemi živit plalubní počítač daty která ho přesvědčí že letí takovou rychlostí. Pokud to souvisí pouze s rychlostí museli by na to přijít už na zemi, nebo to dělali podobně jako u nás registr aut či ty nové programy pro sociálku.

0/0
4.11.2013 9:26

J94a62r65o29s44l18a72v 86B18r96ü43m95m71e72r 7244853196

Samozřejmě nesmysl, opravdu vše se odsimulovat nedá. Např. funkci čidel fyzikálních veličin, jejichž data mohou počítač pobláznit.

0/0
4.11.2013 9:46

B23e74n 71P43a36v68k45a 1247143987781

Jim tam palubní počítač pustil porno či co?;-D

0/0
4.11.2013 0:07

L79u98k42á85š 32M18a71l30v80i76n38s57k69y 2508134363948

verbose switch je holt previt

+4/0
3.11.2013 23:07

J13a11r75o93s57l34a84v 90V93l49a67d93y30k14a 1395182931171

V přímé konkurenci s moderními ruskými stroji tento americký poruchový letoun neobstojí.

+7/−10
3.11.2013 22:59

K64a56r72e62l 11Z92a15c41e84k 7261129921327

;-D;-D

+14/−3
3.11.2013 23:16
Foto

R41a49d20i13m 32P83o31s73p56ě93c38h68a 7130364609

Který moderní ruský stroj máte na mysli ? 8-o

+4/−1
4.11.2013 0:28

A72n98d48r74e43j 93K71r47á40l 7475746105525

MiG 15

+8/−2
4.11.2013 0:51

M92a10r74t91i56n 45J61i79r92o35u85s19e84k 7446175625448

Zřejmě SU-T50 PAK. Popřípadě ověřené stroje s vysokou manévrovací schopností SU-35.

+4/0
4.11.2013 1:27

A93n96t66o54n68í84n 77K36o58n38e69č12n79ý 1650577834786

Další válku ale asi nevyhraje slon/hroch ani tygr/lev, ale něco jiného - mravenci, či komáři = levné bezpilotní stroje v masovém nasazení.

+4/0
4.11.2013 7:05

J80a56r29o45s21l67a73v 80B78r72ü62m65m57e58r 7644843946

Ovšem to je trochu jiná třída, protu nim je F-22

+2/0
4.11.2013 7:24

P52e76t42r 96M33a24r96e65č96e17k 1913771229698

Dobrá žurnalistika :-). Ten článek je napůl splácaný z těch předchozích. Autor se ani neobtěžoval přepisováním do jiného znění. Obšlehnul celé odstavce. R^

+13/0
3.11.2013 22:48

K37a34r16e63l 59V43o97r81e39l 4917731899227

;-DR^

0/0
4.11.2013 2:32

P24e69t10r 78U15r27a84m 1222800503807

zlate Spitfiry

+10/−1
3.11.2013 22:35

K56a42r31e79l 24Z60a80c13e65k 7131349401517

už se těším, až Rusnokova vláda zakoupí několik strojů, jedna helma k tomu bude zdarma...

+1/0
3.11.2013 21:59

M94i14c50h95a69l 46S49e33m43r12á81d 3942956377869

Omyl, Rusnok bude chytrej kluk a nechá v hledí vyříznout otvor pro vizuální kontakt. Sice tím vyřadí ostatní funkce... ale když nevadí, že obouživelné Pandury po příplatku za pancéřování neplavou, tak se vstřebá i tohle...

+8/0
3.11.2013 22:04

V59l37a57d56i83m34í16r 27L21o28u67l78a 2208707342191

Pandury jsou vyřešené. Armádní výzkumný ustav vyvinul specielní prámy, při příjezdu k vodě posádka odmontuje přídavný pancíř, převeze ho na prámu, a na druhém břehu jej zase namontuje.

0/0
4.11.2013 9:26

M89i39c58h82a10e75l 87G51o43t10z 5564238403

Klasické dětské nemoci. Držím palce na další vývoj!

+15/0
3.11.2013 21:37

M49i84c27h32a93l 52S37e55m77r56á27d 3882856397779

Další vývoj přilby nebude, smlouva byla rozvázána... je obdivuhodné, že to šlo tak snadno rozvázat, u nás by bylo minimálně 100 tajných dodatků o nemožnosti odstoupit od smlouvy...

+13/−1
3.11.2013 21:38

J12a67n 39Š62e18b92e91s64t47a 6547850830485

Další vývoj přilby rozhodně bude, přece si nenechají tyto nefunkční. Jen ji budou vyvíjet s nějakou jinou firmou....

+6/0
3.11.2013 22:01

M15a22r82t76i91n 86K71o43d50a55t 2267276952627

Další vývoj samozřejmě bude, protože se jedná o systém, který musí byýt kompletní.

+5/0
3.11.2013 22:22

P21e82t41r 93M24a46r20e49č75e70k 1923141469568

Dvojnásobný nárůst ceny snad už nelze nazvat dětskou nemocí. Jinak je to stejná špína jako u nás . Dojení státních peněz.

+3/0
3.11.2013 22:50

J29a78n 77Š17e67b87e49s64t73a 6497950980665

Pletete si třeba stavbu tunelu s vývojem letadla. Ve vývoji nových technologií není dvojnásobek ceny nic neobvyklého. U nás jde o předražení již vyvinutých technologií.....

0/0
4.11.2013 10:14

I43v60o 21Z22d44e22b39o79r81s16k59ý 3713471380651

Zřejmě přilbu zapojili paralelně s výstupem určeným pro přenos do NSA.

+30/−2
3.11.2013 21:37

M49i24r24o70s77l18a59v 17O23l56d18m90a96n 9250788755871

;-D

+2/0
3.11.2013 21:46

K63a58r58e91l 17J76a46n72í27k 9458302595834

čumím, vývoj takovéhle helmy jen za miliardu, u nás se za tyhle ceny dělají pro stát webové stránky

+73/0
3.11.2013 21:33

M27i62c65h19a58l 52S29e89m42r13á84d 3142266327729

No v jednu chvíli se helma pokusila zobrazit celý obsah webu menšího města... možná by to mohla být nyní alternativa jejího uplatnění, když ji armáda nechce ;-D

+13/0
3.11.2013 21:36

P24ř61e56m67y61s76l 82Č61e34r94m41á46k 4768971605

;-DR^

0/0
3.11.2013 23:02





Najdete na iDNES.cz