Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vypátral rodiny četníků zabitých henleinovci. Pomohly hroby i stařenky

Na Sokolovsko přijedou příští víkend rodiny českých četníků, kteří padli 13. a 14. září 1938 v Habartově a v Krajkové. Zfanatizovaní henleinovci se tam tehdy pokusili o puč. Tyto události v pohraničí historikové považují za první výstřely 2. světové války.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K96a12r10e59l 95D20r42d33a 6314532337

Při pátrání po internetu naleznete svědectví českých Němců o odsunu. Patrně Sudetoněmecké sdružení podporuje pamětníky, aby svá svědectví poskytovali a publikovali. Němci jsou v tom dobří a vlastně tak vzniká pádný důkaz o české brutalitě.

  Na české straně podobná svědectví postrádám. Historikové, když taková svědectví zpracují, publikují pak dále již jen své komentáře nebo pořádají "historické akce" bez důrazu na historickou věrnost, po kterých za pár měsíců již neštěkne ani pes. A historická paměť Čechů se vytrácí.

  Zklamáním je pro mě Paměť národa. Zdá se, že tendenčně řeší období komunismu, ale období vztahů Čechů s Němci či rokům 1938 či 1918 či 1848 se nevěnuje. Informace se pak snadno vytrácí a vzniká prostor na polopravdy, demagogii a přepisování české historie.

  Je to dáno východní mentalitou. Pohled do Ruska je odstrašujícím příkladem. Žádní svědkové událostí zde neexistují. Pouze "historici" vybásní proruské legendy a maximálně naženou vždy potřebný počet hrdinů veteránů, kteří takové legendy odsouhlasí. Historickou paměť si pak každý manipuluje podle momentální potřeby.

  A když kouknete na české internetové diskuse, tak je jasné, že jsme stále jednou nohou v Rusku. Málo znalostí, hodně nepodložených názorů a hlavně pádné demagogické vlastenecké postoje, které může kdykoliv kdokoliv snadno zpochybnit. 

  Počítám, že bychom se měli obracet na dovednosti českých Němců a vzít si příklad. Drobná svědectví pamětníků, ač také zkreslená, jsou dnes v Evropě pádnějším důkazem, než tvoření falešných legend. ;-)

+1/−1
14.9.2013 21:03

K11a61r36e31l 92D76r14d76a 6904572987

Jen tak mimochodem, rokům 1945-1946 a odsunu předcházely historické události. Také událostem roku 1938 předcházely události, které pomíjíme.

  K pochopení vztahu Čechů a Němců u nás je tak jako tak třeba znát jak německé národní obrození a snahy o sjednocení, náboženské vlivy, tak vlastně celou českou historii.

+1/0
14.9.2013 21:19

K37a85r37e35l 66D50r92d77a 6374802487

V Paměti národa jsou svědectví věnovaná mj. Mnichovu. Zajímavé čtení.

0/0
15.9.2013 0:57

M39i84l43o73u10š 71K35n74o86t52e93k 4954793602431

Vždyť už se jim Havel omluvil, tak co to zase vytahujete. Teď jsem to nějak poplet.;-D

0/0
14.9.2013 20:27

J51i38ř45í 20Š39e68j27n68o26h72a 4342393694483

No toto !?

Henleinovci přece prosazovali Sudeťácké zájmy nenásilně.

+3/0
13.9.2013 21:34

D55a92n71i83e71l 75N92o56v92á14k 3783118142153

asi tento článek nebude příliš "politicky korektní", ale změna majitele "Lupy" je z tohoto patrná.R^

+4/0
13.9.2013 20:59

J15a41r15o75s91l25a22v 57N67o96v22á31k 3697684704496

Napadlo mne to samé. Takovýchto článků je jak šafránu. Naopak, dnes se dozvídáme hlavně o nebohých padlých Němcích a tak nějak se ignoruje fakt, že to byli oni, kdo celé to peklo rozpoutal.

Pro pana Pokorného. I kdyby od války uplynulo 1000 let, zapomínat na vlatní minulost je ostudné a krátkozraké.

+10/0
13.9.2013 21:53

M69i12r86o29s92l79a19v 34P14o67k85o57r33n66ý 3182355635228

Mám takový dojem, že od druhé světové války již uplynulo skoro 70 let a bylo by dobré na tyto události konečně zapomenout. nebo má někdo stále potřebu si na to vzpomínat?

+1/−17
13.9.2013 20:38

D37a20d95a41k 24P56e90t87r 7941590624118

Raději nezapomínat, to co nám kníže s čírem předvedl v diskuzi o dekretech je výsledek zapomínání.

+5/−2
13.9.2013 20:54

J16a31n17a 32L12a91n81g20o34v94á 2165116180153

"Odpusť, jestli můžeš, ale nezapomeň!"

+7/0
13.9.2013 22:18

J66o87s89e58f 71H58r18n42č57i73ř17í55k 2546941412962

Běda národu, který zapomíná na svoji minulost. Vy zřejmě patříte na druhou stranu. Ne zapomenout, ale stále připomínat zvěrstva,páchaná na českém národu. !!

+5/−1
14.9.2013 7:27

K30a55r32e96l 45Ž77a35l30o73u36d25e38k 1264304192870

Tak to si pište! Potřebu mají desetitisíce lidí a dokazují to účasti na vzpomínkových akcích s účastní ještě žijících veteránů a dobové techniky. Navíc nám to ukazuje, jak neskutečně křehká je rovnováha míru.

+2/0
14.9.2013 13:00

K36a56r67e10l 39D33r10d53a 6684572567

Formuloval bych to jinak. Historické události mají místo v historii, a ta by měla být prostá účelových výkladů. Zapomenout bychom měli na "falešné předsudky", ale měli bychom si současně udržet oprávněný pocit "národní" hrdosti - patriotismus.

  Právě jsem narazil na podobný zajímavý moment, Židé v Izraeli chtějí zapomenout na holokaust. Protože hrdý národ těžko bude stavět na představě milionů lynčovaných chudáků, kteří jdou dobrovolně na smrt. Podle mě je Mnichov pro Čechy podobným mementem.

0/−1
14.9.2013 21:35

F10i75l57i95p 49G23a14l48a83š 2137717374408

Na historii se naopak musí pamatovat vždy, jedině tak se dá předejít tomu aby se opakovaly tragické a nelidské události!! Z historie se musíme poučit a to nepůjde pokud na ni zapomeneme...

+1/0
16.9.2013 9:11

D67a26v31i55d 30D91v21o48ř85á80k 3980854942126

Děkuji autorovi za zajímavý článek a vzpomínku na oběti sudetoněmeckého povstání, které začalo právě před 75. lety.

V Habartově dne 13. září 1938 byli zabiti sudetoněmeckými teroristy 4 čeští četníci, z toho velitel stanice, jeho podřízený a dva mladí četníci na zkoušku, členové Četnického pohotovostního oddílu z Falknova, kteří přijeli na pomoc obklíčeným na stanici.

V Krajkové zase jeden sudetoněmecký voják čs. armády zastřelil v noci 5 svých českých kolegů z cyklistické roty.

Tak začal, po Hitlerově štvavém projevu, teror v českém pohraničí.

Bylo by perfektní, kdyby idnes informovala i o průběhu oněch zmiňovaných akcí příští víkend, případně přinesla přímý přenos nebo záznam ukázek.

Děkuji.

+16/0
13.9.2013 15:14

J72i29n11d62ř49i87c76h 58K72o77c85á11b 5330766451159

Ještě lepší by bylo, kdyby jste se přijel osobně podívat

+3/−1
13.9.2013 15:32

D25a97v25i10d 83D17v76o79ř61á56k 3190694292766

Před pěti lety jsme na akci v Habartově byli, to bylo přesně v den výročí  - 13. září.

Bohužel příští víkend jedeme na Jižní Moravu.

Myslím, že by mohl být přenos nebo záznam docela zajímavý...[>-]

+2/0
13.9.2013 15:59

Z70d10e47n49ě83k 46J30a63n82o59u81t 1932475444541

Tyto akce by měli povinně navštívit všichni obhájci Sudeťáků, kteří si myslí jak jsme jim ubližovali. Ne ne, chtěli Heim ins Reich, tak jsme je tam zcela správně poslali. Čest padlým četníkům, hanba jejich vrahům !

+9/−2
13.9.2013 14:34

M95i24c74h43a70l 81O82p84a21t93r94n49ý 4492162402271

Mícháte sudetoněmecké teroristy - řečeno moderně - s občany ČSR německé národnosti. To, že se někdo narodil jako Němec v ČSR neznamená, že šel střílet československé četníky. Takže já plně souhlasím s Vaším "čest padlým četníkům, hanba jejich vrahům", ale stejně tak je třeba říct: Čest občanům ČSR německé národnosti zavražděným v r. 1945, hanba jejich vrahům!

+7/−7
13.9.2013 18:21

Z57d81e11n76ě48k 61J49a39n24o50u41t 1472435154451

Drtivá většina sudetských Němců se chovala separatisticky a nepřátelsky k ČSR. To je prostě fakt. A žádný stát si nenechá ukrást část svého území - a Sudety jsou ČESKÉ územé, bez ohledu kdo na něm žil u žije. Odsun byl jedinou možností, a je velmi dobře že je Česko lingvisticky téměř homogenní.

+5/0
13.9.2013 21:13

M72i32c82h47a80l 74O98p47a93t84r88n53ý 4532432962241

Ano, naprosto s Vámi souhlasím, že jiné řešení než odsun po válce nebylo. Odsun ale není to samé, co divoký odsun, kdy byli v nelidských podmínkách drženy nejen nevinní muži, ale i ženy a děti, a kdy byli spontánně, často i vlastními sousedy lidé vražděni proto, že jsou Němci, bez ohledu na jaké postoje k ČSR. Separatistické názory pak samozřejmě nejsou důvodem k tomu, někoho postavit ke zdi, oběsit ho ve stodole nebo rovnou utlouct ho lopatou. To bychom se Slováky museli v 93 vzájemně vyvraždit...

+1/−1
14.9.2013 9:03

K33a65r12e98l 92D70r95d91a 6554832607

Myslím, že ty "odsuny" i události příliš směšujete.

  Musel existovat tlak z české strany požadující řešení německé otázky. Těžko se věc dala řešit jinak. Oběti jdou často na vrub spojenců a "organizovaného" odsunu. Na druhou stranu, odsun byl patrně přehnanou reakcí, kterou jsme naši zemi poškodili. Bylo to vůbec nutné? Takže nesouhlasím s tvrzením, že jiné řešení nebylo možné.

0/−1
14.9.2013 21:46

J91o38s43e48f 78H74r31n72č65i11ř34í64k 2286191862252

Občané německé národnosti, kteří se chovali jako občané ČSR, nebyli  po ukončení války nuceni k vystěhování. Jiní dostali spravedlivou odměnu. !!

+2/−1
14.9.2013 7:49

M86i94c18h15a42l 10O27p75a45t43r22n74ý 4752402372631

Právě tohle stát tehdy nedokázal úplně zajistit, takže spravedlivé to určitě nebylo.

+1/−1
14.9.2013 8:59

P30a82v69e13l 54K16h23a31i80l 2768949892688

Občané ČSR německé národnosti se po obsazení stali občany Německa, nebyli tedy už občany ČSR. Proto také, na rozdíl od občanů české národnosti, sloužili ve wermachtu, SS, gestapa a podobně. :-(

+2/0
14.9.2013 10:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.