Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Maturitní test nezvládly dvě pětiny studentů, matematiku každý druhý

Necelé dvě pětiny studentů nezvládly v podzimním termínu maturity didaktické testy. Největší problémy měli s matematikou, kterou neudělala více než polovina maturantů. Testy psalo přes 13 tisíc žáků, zhruba tři čtvrtiny z nich byly propadlíci z jara či předchozích let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M52i73c43h32a93e34l50a 91K75u18ž29e64l15o67v18á 4520904810663

Jelikož se mě tahle otázka osobně docela dotýká, taky bychse k tomuto tématu ráda vyjádřila. Nemám za sebou ještě sice tolik let životnípraxe a zkušeností jako někteří z lidí, co tu přispívají, ale snad mohu takypřispět svou kapkou do mlýna.

Samozřejmě souhlasím, že maturitu nemůže mít každý a žetento papír by měl mít alespoň nějakou vypovídající hodnotu. Hodně lidí se tuohání tím, že když žáci nespočítají takhle lehký test z matematiky, nemají natitul nárok - a k poznámce o "idiotech" se radši ani nebuduvyjadřovat. Sama jsem z matematiky maturovala před 7 lety na gymnáziu a i kdyžje to už nějaká doba, se současným testem bych problémy neměla - zadání úloh minepřišlo nijak extra těžké.

Pokud ale srovnám úroveň testu z matematiky s testem zangličtiny, obávám se, že největší chybou studentů, kteří letos neuspěli, byloto, že si zvolili špatný předmět. Dle CERMATu byla v řádném termínuprocentuální neúspěšnost z matematiky téměř 4x vyšší než u testů z angličtiny,v opravném termínu to pak bylo asi 2,5x.

Během posledních pár měsíců jsem pomáhala s přípravou dvěmastudentkám - jedné s matematikou a druhé s angličtinou.

Začnu s angličtinou - slečna studovala dálkově, aby sidodělala maturitu. Angličtinu ze srdce nesnáší a na začátku 4. ročníku bylachronický začátečník. Po asi 20 placených hodinách angličtiny (během 9 měsíců -podotýkám) šla k maturitě v podstatě s opravdu základní gramatikou, několikanaučenými frázemi a předem připravenými slohy na různá témata. Sice psalaslohovou práci nadvakrát, ale nakonec bude mít maturitu.

0/0
13.9.2013 7:32

L85i46b69u22š36e 96Z34a56p55l72e24t20a67l67o37v90á 3745958153814

souhlasím s Vámi, Volí Karla, aniž by znali dějiny ČR, maturitu a VŠ však chtějí po dětech rodiče, i když ví,  že na to jejich děti  nemají!!! Mimo jiné spousta takových studentů chtěla studovat úplně něco jiného, ale rodiče na děti nemají čas, stačí když finančně přispějí. Ale ono jim to vrátí

0/−1
12.9.2013 9:56
Foto

V67l86a38d26i97m12í20r 67V46o14l65k65o 6190522127289

z vašich podivných úvah by se dalo dedukovat, že všichni inteligenti s matematickým nadáním volí Zemana....a to ehm....nevím, nevím;-D

0/0
13.9.2013 15:27

P16a14v30e94l 95K10a92r45a13s 9923185953469

Ano, Toto opravdu z jejího blábolu na základě výrokové logiky vychází. Ale protože netuší, co to výroková resp. jakákoli logika je, tak si jako hloupá trubka nepřipadá.:-)

0/0
15.9.2013 11:17
Foto

V40l27a77d93i76m83í27r 58V41o95l38k93o 6240872187689

to je tzv. trubkový paradox;-DR^

0/0
15.9.2013 13:50
Foto

J58a54n 57B24r34a71u68n 1908838863715

Kdyby se zkoušelo z koukání na televizor nebo z mačkání tlačítek mobilu, resp. tupého zírání na display, to by bylo jedničkářů!!;-D

0/0
12.9.2013 5:08

J86i44ř79í 93R19ů11ž71i10č72k48a 9862253758285

Tady je k procvičení několik matematických úloh z praktického života:

http://trikyleaks.blogspot.cz/2012/05/priklady-za-ktere-se-omluvil-ministr.html

:-)

0/−1
11.9.2013 21:28

P11e56t72r 34K65a11r84á14s36e44k 9447632472319

Ale já v tom problém nevidím-prostě i studium zakončené maturitou je jistý druh výběrového vzdělání a tak by na to neměl být automatický nárok. V současné době kdy i VŠ rapidně snižují laťky aby aspoň zaplnily ročníky je ovšem u studentů takový přístup i tam. Kolega z VŠ říkal, že v jeho semináři neudělalo test 70% lidí-on ovšem neměl čas vymýšlet nový a tak opravný dal ten samý-i tento opravný udělalo opět jen minimum studentů tak jsme ho vyhecovali a on i třetí (poslední) dal opět ten samý-prostě to skončilo tak že opět to většina neudělala a to se jednalo o triviální předmět a on dokonce na svých konzultacích nabízel že si s nimi sedne a probere to otázku po otázce. Inflace vzdělání v ČR je opravdu silná a může to dopadnout opravdu fatálně pro naši konkurenceschopnost, protože k tomu už léta dochází i na technických školách. Další kolega říká, že za posledních 10 let musel omezit rozsah vyučované látky (mechanika tekutin) o přibližně 60% protože jinak by to neudělal nikdo.

+3/0
11.9.2013 20:49

V16í54t 19G12a91b95r55i70e95l 5254443846227

Kde přednáší / cvičí?

+2/0
11.9.2013 20:53

V26a18š94e19k 66Ř42í48h15a 2703213288592

Přesně podtrhuji. co by ročník 77 jsem maturoval před 17 lety a už tehdy jsem na VŠ slyšel, že museli kvůli nám zrdukovat částečně látku. Coby sylnější ročník, který dělal přijímačky jak na SPŠ ( gymnázium bylo jediné na celém okrese a dostali se tam jen první dvá nejlepší ze třídy ) tak na VŠ.  By mně zajímalo co pak učí dnes.

0/0
11.9.2013 20:58

V31í69t 11G39a52b59r73i46e33l 5774663936767

To nevíte, že každý další ročník je blbější než ten předchozí?

+2/0
11.9.2013 20:58

V22a83š31e55k 85Ř76í18h30a 2263723878282

Ano ale mám pocit, že pokud ona funkce vzdělání měla pozvolný pád tak dnes jsme ve stavu strmě exponenciálního poklesu.

+1/0
11.9.2013 21:01

J48a34k96u15b 82T10r82e97n83k 3418745842686

Osobně se domnívám, že intelektuální schopnosti jsou stále stejné ale svět je jiný. Obrovské množství informací, které se na děcka ze všech stran valí prostě nevyfiltrují ani omylem. Logická reakce je, že veškeré informace odmítají a jen v případě potřeby se je horko těžko učí... Nedokáže to 95% dospělých, nevím jak by to zvládli děti. Navíc to nemá kdo učit, učitelé jsou tím balastem zavaleni úplně stejně ve svých oborech.

0/−1
11.9.2013 21:05

V71a84š20e74k 92Ř40í38h25a 2883303648832

A víte že právě ono zacházení z informací nejvíce učí matematika. Je jasné, že pokud má člověk potřebu získané informace nesystémově ukládat pak dojde k zaplnění možbých kapacit. Pokud se ale naučí informace skracovat a následně odvozovat vystačí s minimem základních pouček. Ale jak ukazují maturity tak přebujelé biflování a lingvistický pojem školství tak nějak najednou nestačí. Možná je načase matematiku vrátit spátky na úroveň mateřského jazyka a navýšit počty odučených hodin. Třeba zrovna na úkor druhého cizího jazyka.

+1/0
11.9.2013 21:14

J25a34k51u50b 10T52r38e51n34k 3208485492276

Pomocí matematiky se nedá vyfiltrovat obrovské množství audiovizuálního obsahu, článků, blogů a já nevím čeho ještě. To se dá jen vypnutím PC, mobilů, TV a já nevím čeho ještě.

+1/0
11.9.2013 21:16

V65a20š78e37k 51Ř56í69h26a 2203463458152

Chápete matematiku příliš konkrétně. Ostatně to je problém o kterém jsem už psal. Matematika učí logice a schopnosti sjednocování, rozdílů a dalších a dalších principů, kterém nám pomáhají dělit co je podstatné a co ne.

+1/0
11.9.2013 21:29

J96a93k86u20b 19T17r83e27n26k 3678725422906

Přiznávám se, že Vám absolutně nerozumím. Jak mi logika a schopnost sjednocování a další a další principy pomohou s tím, že na mě denně vykoukne cca 300 stran textu, několik stovek fotografií, několik hodin videí, x telefonátů, mailů a IM zpráv? Zkuste se vžít do role někoho mladého, který chápe, že je důležité všechno (protože je) a něco z toho vybrat ....

0/0
11.9.2013 21:34

V73a41š40e23k 46Ř73í70h35a 2743453718142

Tak třeba jen množiny. Pokud správně chápete onen princip průniku množiny, pak by vám nemělo dělat problémy informaci, která se opakuje v ohromném množství informací poznat a uložit. Mnohočleny pak mohou být příkladem toho jak zjednodušit ono velké množství uložené informace. atd atd. Ona matematika sama vám onu poučku nedá. Pokud toto od matematiky hledáte pak jste ji špatně pochopil ona vám jen ukáže jak se můžete k oné  poučce dopracovat.

0/0
11.9.2013 21:49

V20í92t 23G36a55b18r40i14e63l 5474403576477

Vlastní zkušenost nebo JPP?

0/0
11.9.2013 21:08

V98a39š41e43k 76Ř49í51h15a 2933603818372

:-)soudím podle nezvládnutých maturit  a učiva synovce na gymnáziu.

0/0
11.9.2013 21:15

V84í95t 98G71a43b71r28i51e48l 5144963906147

Není gymnázium jako gymnázium... A u maturit se nedivím, když k ní chodí i lidé na hranici mentální retardace...

Taky kolik ve vašem ročníku maturovalo lidí a kolik teď. Proto to vypadá tak hrozivě, když se napíše, že neodmaturovalo 20000 tisíc studentů, ale v absolutních číslech je ten počet úspěšných třeba stejný.

0/0
11.9.2013 21:18

V88a22š64e12k 85Ř20í93h10a 2653983738412

tak naštěstí studuje na gymnáziu, které patřilo patří a doufám že bude patřit mezi výběrové. Ostatně sám již dostal 3 roky před ukončením po několika olimpiádách pozvánku na semináře ČVUT. Ale právě protože skoumám co všechno mu vystačí aby patřil mezi ty matematicky úspěšnější, Tak si nedělám moc velké maděje o těch dalších které jsou s sním vybráni.

0/0
11.9.2013 21:34

J92a41r67o31s62l15a97v 62Z54a28j32i43c15e91k 6144671387947

Vasku Riho, maturoval vas co by sylnejsi rocnik 77 i z cestiny?

+1/0
11.9.2013 22:30

V60a34š44e52k 72Ř59í39h49a 2913733718422

Ano a zachránila mně ústní a to že jsem nebyl na gymnáziu

0/0
12.9.2013 11:29
Foto

J84a40n 98B96r11a78u86n 1828268513915

Nejhorší jsou ty "sylnější ročníky" !!;-)

0/0
12.9.2013 5:11

V91a50š44e92k 42Ř67í80h27a 2893413368132

Ok uznávám. že možná dnes umíte lépe jazyky, ale je otázkou jak vás toto překládání do budoucna uživí;-)

0/0
12.9.2013 11:36

9231174570877

Jo, holt maturitu nemůže mít každý....a pro rýpaly já jí mám už pár let a z matiky za jedna :)

+1/0
11.9.2013 20:47
Foto

K94a71t32k64a 16B87o81b84k46o13v15á 8936121889511

Co se češtiny týká, máju 53 bodů z 69... No myslela jsem si, že jsem na tom líp teda ;-D

0/0
11.9.2013 20:27

D22u44š82a52n 60P31a24v45l17í33č92e53k 4524536130955

Nevidím v tom problém. Studium zakončené maturitou by mělo být výběrové, jinak postrádá smysl.

+3/0
11.9.2013 20:18

J93a30k97u87b 54T28r36e84n61k 3628185942646

Ono celkem i postrádá smysl. Rodiče tvrdí, že je třeba mít VŠ aby měl člověk prachy. Realita je ovšem taková, že je třeba mít známé nebo štěstí, jinak i s VŠ člověk vydělá houby...

+3/0
11.9.2013 20:22

E74v33a 86H51u84r90t78o33v15a 9374736566858

mýlíte se; je hlavně potřeba být schopný - pak se člověk uplatní i jako řemeslník

+2/0
11.9.2013 20:27

V56a81š94e38k 41Ř92í98h19a 2203173688522

Pravdu máte pouze částečně. Protože bohužel je mnoho firem, které s čistě obchodnickým vzděláním uzavírají obchody za naprosto nesmyslné a odborníkem nekonkurovatelné podmínky. A nevědomý zákazník pak má skutečného odborníka za předraženého blázna. Sám se s tímto faktem vysoutěžených nesmyslných zakázet setkávám v práci dnes a deně a jen s těží vysvětlují našim lingvistům, že to co vykomunikovali je hovadina na entou.

+2/0
11.9.2013 20:37

V89í63t 25G74a68b61r37i22e67l 5274303646117

Záleží na VŠ. V informatice je z FAI UTB je asi menší šance na uplatnění než z MFF UK...

0/0
11.9.2013 20:33

J15a14k69u24b 69T23r96e42n78k 3128665332756

Můj názor je, že VŠ je úplně fuk. U nás chodí většinou ČVUT FEL a překvapivě nevědí nic. Tedy ne nic, oni vědí mnoho teorie, kterou ovšem nikdy na nic nebudou potřeboval.

0/0
11.9.2013 20:42

V12í65t 65G22a79b81r41i65e88l 5694883626147

Záleží na oboru

0/0
11.9.2013 20:43

V93a57š44e23k 76Ř18í76h90a 2793143158462

Záleží na dané pozici. A na požadavcích jaké kladete na danou práci.

0/0
11.9.2013 21:04

J53a81k20u91b 30T46r71e12n37k 3618205122616

Domnívám se, že až na pár vyjímek (doktoři) by VŠ nebyla potřeba téměř na jakkýkoliv obor, stačilo by ty 3 roky praxe v daném odvětví, což by mělo být podporováno daňově... Protože studenta, který víc po VŠ víc, než nevzdělaný člověk po 3 letech praxe, jsem ještě nepotkal.

0/−5
11.9.2013 21:07

V17í84t 29G85a48b25r10i35e17l 5194123836447

Jo, jaderní fyzici teorii rozhodně nepotřebují...Rv

+1/0
11.9.2013 21:09

J87a88k25u98b 20T84r61e17n42k 3378595552956

Kolik jich tak asi v ČR je potřeba? 5 ? ;-D

0/0
11.9.2013 21:17

V48í52t 90G12a65b95r34i21e25l 5114903716937

I kdyby 5 (jsou to stovky...), tak to boří celou teorii o tom, že všude kromě doktorů stačí akorát praxe.

0/0
11.9.2013 21:20

J64a88k46u28b 74T11r88e46n12k 3828225222626

Neřekl jsem všude ale téměř všude. I kdyby to byli stovky, tak studentů VŠ jsou statisíce....

0/0
11.9.2013 21:22

J98a27k98u98b 52T90r36e92n29k 3608825262166

Ví po 3 letech víc pardon za překlep

0/0
11.9.2013 21:14

V45a86š19e76k 72Ř24í17h48a 2893953278952

proto jsem psal, že záleží na tom zda ony informace, které získá student na VŠ jsou vůbec v českých firmách žádány. Moje vlastní zkušenost je, že právě alarmující úbytek odborníků v praxi do značné míry omezuje naše firmy do stavu že po svých pracovnících vyžadují jen to co oni samy umí a pokud chce pracovník (v tomto případě student VŠ) nabídnout něco navíc co by firmu mohlo posunout, je to buď nepochopeno, nebo pro vlastní ego okamžitě zavrženo. Sám s tímto bojuji asi už dva roky u nás ve firmě. Budete se divit ale donutit kolegy a majitele aby se naučili chápat a používat třeba jen pevnostní kontrolní propočty je v dnešní hodně lingvistické společnosti nadliský úkol.

+2/0
11.9.2013 21:25

V19a84š54e16k 12Ř50í17h88a 2533433358932

Nechápu jak může někdo propadnout z maturity z matematiky tohoto testu. Nebo co hůře zajímalo by mě z jakých škol oni studenti jsou. Protože   pokud si vzpomínám na svojí SPŠ tak jen učebnice stavební mechaniky obsahuje 10x těžší matematiku. než to co bylo v testu. Na druhou stranu pokud maturanti nejsou schopni počítat tyto úlohy pak se nedivím tomu, že poslední dobou mají firmy problémy s obsazováním technických míst. A tak se naše pracovní síly omezují na pouhá překladatelství cizích myšlenek.

+4/0
11.9.2013 20:18

J26a11k48u80b 67T71r69e84n45k 3578935522586

Hm, stavební mechaniku jsem zvládnul celkem v pohodě (u maturity za 1) nicméně z matematiky jsem vždy propadal.

0/−1
11.9.2013 20:21

V91a15š49e96k 54Ř60í36h12a 2803553808512

tak pokud jste se vše bifloval na zpamět pak asi ano, ale rovnou mi vás je líto. Přeci jen snazší je umět si vše odvodit.

+2/0
11.9.2013 20:31

J48a22k58u41b 18T26r91e53n82k 3828565232686

Já si naštěstí nemusel biflovat (ani to neumím) ale prostě jsem potřeboval vědět, k čemu určený matematický blábol lze využít. No a u 99% věcí ze středoškolské matematiky mi to nebyl schopen nikdo říci.

0/−1
11.9.2013 20:40

V66a32š34e57k 20Ř73í36h59a 2623523578122

Tak asi to možná může být problémem učitele. Ale myslím si že vše je spíše o schopnosti logického myšlení a představivosti. Přeci jen já jsme s tímto problém nikdy neměl a proto jsem byl schopen volně používat teoretickou matematiku např. diferenciálního počtu na praktických modelech. Ale je pravda, že mnoho mých spolužáků ze SPŠ mělo překvapivě problém s vysokoškolským výkladem toho co znali už z maturit.

0/0
11.9.2013 20:51

O49n56d87ř73e67j 23M29a91t98ě26j33k57a 2361132492

Ještě že už to mam 2 roky za sebou. A stejně mi ta maturita je k prdu, dělam jako pomocnej dělník a ještě nikdo ten papír nikdy nechtěl vidět. ;-D;-D

0/0
11.9.2013 19:52

J77a60k15u18b 32T91r83e85n92k 3138775332456

Samozřejmě že maturita je k prdu, stejně jako VŠ. Důležité je něco umět.

+5/0
11.9.2013 20:03





Najdete na iDNES.cz