Diskuze

František Kriegel se nepodvolil. Na hrdiny srpna 68 se nesmí zapomenout

Profesora a signatáře Charty 77 Františka Janoucha rozzlobilo, když předsedkyně Sněmovny neznala jména čtveřice, která v roce 1968 hlasovala proti umístění sovětských vojsk. Miroslavě Němcové proto napsal sms a čtenářům iDNES.cz vzpomínku na jednoho ze čtveřice statečných Františka Kriegla.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Každý, kdo šel bojovat proti Frankovi do Španělska, se zachoval statečně. Navíc Kriegel bojoval i ve druhé světové a nepodepsal ani okupaci. IUrčitě věděl, že mu jde o život. Inteligentní, výjimečně statečný člověk, já smekám, nikdo by to neměl zpochybňovat. Nynější mediálně vytvořená představa, že každý kdo byl v KSČ tam vstupoval proto, aby zastřelil Miladu Horákovou je trapná.

3 1
možnosti

Tak o to nejen věděl - on si byl jistý. Podle mnoha svědků tam prohlásil - Vím že mně zastřelí, ale podepsat to nemůžu.

1 0
možnosti

Souhlasím s tím, že se jedná o hrdinství a pana Krigela si za to vážím, i když jsem jej do dneška neznal stejně jako 99,9 % populace u nás. Takže to nezazlívám ani paní Němcové.

Jen bych jej asi nesrovnával s Husem. To by byla asi urážka pana Krigela. Hus prosazoval svoje politické a mocenské zájmy a způsobil posmrtně rozvrat státu ve vleklé občanské válce (husitů) s desítkami tisíc obětí. A všechno jen pro své velké EGO.

0 0
možnosti

99% nejsou předsedy instituce, jejíž čest Kriegel hájil. 99% lidí umí použít google když si mají připravit řeč na toto téma.

Hus nemohl mít o občasné válce ani tušení - pouze se snažil reformovat církev aniž by si v nejdivočejších snech představoval její rozbití. Dá se říci, že jako loajální zaměstnanec trval na dodržování stanov a etického kodexu firmy (bible) managementem. Nic víc.

2 0
možnosti

Na ty čtyři statečné a na Kriegla zvláště by se zapomínat nemělo. A že byl komunista? Ve chvíli nejtežší se projevil jako vlastenec a to je to co se počítá. Takže jako politika ho mohu kritizovat, ale jako člověka a čecha si ho naopak vážím. Je nutné si uvědomit, že ve chvíli kdy byl nucen k podpisu, nevěděl co ostatní - protože byl držen v izolaci. Takže není úplně fér, že si hrál bez odpovědnosti na hrdinu a je dboré vědět, že za to co provedl mu hrozila sibiř v lepším a provaz v horším případě. Brežněv si ho chtěl nechat v Moskvě a život mu zachránil velmi důrazný Svoboda - stačilo málo a zmizel navždy v Gulagu a to nebylo nic co by neuměl předvídat a přesto nepodepsal.

1 0
možnosti

P14e63t30r 62P82á55l32k63a

26. 8. 2013 9:32

souhlasím, že na statečnost pana Kriegela v roce 1968 by se nemělo zapomínat.

Jen jsem byl zvědav, jak se pan Janouch popere s jeho působením pana Kriegela po roce 1948. Ať se na mě nezlobí, ale napsat, že to "to pro něj byla složitá doba", to je pěkný eufemismus - v praxi to znamená, že pan Kriegel například zakládal jednu z nejodpornějších bolševických složek - lidové milice.

Vlastně to z velké části dokumentuje, co byli muži roku 1968 zač. Kovaní bolševici, kteří často měli na rukách krev z 40. a 50. let.

4 0
možnosti

Černá a bílá je ideální stav - takže proč se s tím prát. Komunista, který se ve chvíli nejtežší zachoval jako hrdina a vlastenec. Kdyby byli všichni komunisti lidské bestie, byl by život mnohem jednodušší

1 0
možnosti

Obvolal tucet známých... roku 68... my čekali na zavedení telefonu do roku 1992 ;-)

2 0
možnosti

FK i přes zkušenosti z interbrigád byl pořád kovaný komunista. Pracoval ve vrcholných aparátčických funkcích a že se angažoval v 68 ???  .. no to je nanic .. socialismus s lidskou tváří byl a je nesmysl ...cokoliv pod taktovkou komunistů nemá s lidskostí nic společného

2 0
možnosti

Od Němcové nelze čekat nic rozumného, to ji přece Klaus neučil. Je to opravdu smutné, že předsedkyně PS hrdinnou čtveřici nezná.

3 1
možnosti

No já bych Kriegla nepřeceňoval.  Ten nesouhlas si klidně mohl dovolit, když už měl Brežněv podpisy ostatních v kapse.

Ostatně až se uvolní dokumenty z archívů Moskvy i Washingtonu z té doby, bude jasno mnohem víc.

Brežněv mohl jednat jen v určitém rámci daném tehdejším rozdělením světa na západní a východní blok. Československo sice jednoznačně patřilo do východního bloku a Brežněv si tak teoreticky mohl v Československu dělat všechno, co se mu zlíbilo, ale jen do určitých mezí nebo dohod. A právě ty meze, dohody a analýzy kolem toho jsou zatím spolehlivě uloženy v archívech.

0 7
možnosti

Jak to můžete vůbec napsat? Takovou hloupost!

1 0
možnosti

A63n77n75a 35Č63e19r80n74á

25. 8. 2013 23:52

Autor František Janouch, komunista studující v Moskvě, snad už zapomněl, že jsme se o letech komunistické diktatury ve školách v Československu neučili? A možná dodnes...  ;-€ Rv

2 0
možnosti

P59e64t31r 15N56o98v92á27k

25. 8. 2013 23:47

nejde asi hodnotit vzdy vsechny cinny v jednoduchem souctu  [plus minus]

ac byl komunista

tak pred tim to co se odvazil klobouk fakt dolu 

  

[samozrejme ze pred tim musel skakat jak piskali aby se do tak vysokeho postu dostal, ale o tom co bylo pred 68 ... je dalsi kapitola a pokud takto Komunista prozrel, vsechna cest!]

5 0
možnosti