Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejsem blázen, abych nebrzdil, hájí se na záznamu španělský strojvůdce

Novináři ze španělského listu El País zaznamenali líčení u soudu s řidičem vlaku, při jehož nehodě před týdnem u města Santiago de Compostela ve Španělsku zemřelo 79 lidí. Přečtete si přepis části rozhovoru se soudcem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M24a80r69t94i91n30a 20K79l78a67b63e20č13k27o14v85á 5858210

Šetření probíhá a z výsledků jiné pochybení nenašli. Z toho co bylo zjištěno, chyba padá na hlavu toho strojvůdce. Vy asi budete dělat do vláčků, že víte, že on za to nemůže. Každý nese zodpovědnost za svojí práci a říct šefovi, že jsem něco udělala špatně proto, že někdo mě podřízený něco zvoral, tak mě pošle do háje. Takže on se měl soustředit na řízení, a to nemůže popřít.

0/0
1.8.2013 18:21

P66e85t78r 29S94p75o50r59e25r 6443583776222

Vy jste nikdy jistě neudělala žádnou chybu, nenarazila jste do sloupu na ulici, nezakopla, neprojela autem kolem semaforu a nedovedla říci, co na něm bylo.

Člověk není stroj a na železnici nikdy nezávisela jízda vlaku na jediném člověku, to až v posledních letech. A pokud není bezpečnost dostatečně zajištěna jinak, je to jen ruská ruleta. Především by se mělo vyšetřit, kdo schválil takovou past a urychleně homologovat ETCS na jednotkách S-730 a protáhnout traťovou část ETCS minimálně k tomu oblouku.

0/0
1.8.2013 21:18

D88u20š74a31n 75S29o76c91h22a 9686931713101

Jak psal nekdo nize, na takove nehode se podili vice faktoru a ne jen jeden. Volali,nevolali,atd..to se zjisti,ale co me zarazi,ze na podle me nejkritictejsim useku trati pomalu, nemaji zabezpecovaci zarizeni,ktere by ten vlak zabrzdilo, obzvlaste pred nejprudsi zatackou nebo obloukem na trati..?Zeby ekonomicka krize..tam bych hledal taky viniky...

0/0
1.8.2013 16:40

P39a91v44e43l 64M70a84t94o57u53š94e84k 5920547418154

Já tedy nevím, příliš se o to nezajímám, ale někde údajně mají nějaké čipové karty s naprogramovanou trasou vlaku včetně traťových rychlostí. Údajně se to používá v Číně a jistě i v jiných zemích. Takže ta odpovědnost u takovýchto vlaků nemusí být jen na strojvedoucím.

0/0
1.8.2013 15:43

R75a30d11e54k 55K31o91p51a82r 4198661442739

Tady se najednou vyrojilo odborníků na železniční dopravu, rychlovlaky a koridory... Většina zdejších ví o vlacích maximálně to, že v těch českých je kentus a vedro, ale tady analyzují důvody nehody. Vtipné.... ;-D

+1/0
1.8.2013 14:08
Foto

K72a19r35e33l 75T20o66m79á11š93e16k 7374229407669

Je velmi důležité, jestli volal centrále on, anebo volala centrála jemu. V centrále museli vědět, že vjíždí do automaticky nezabezpečeného úseku tratě a ktomě toho to bylo těsně pžed koncem jízdy. Ten telefonát zcela jistě nespěchal a mohl počkat do konečné.

0/0
1.8.2013 13:22

M79a46r82e74k 44S86l46a47b91i26h54o18u98d91e59k 7548141502313

Všichni házejí vinu na strojvedoucího. To je samozřejmě nejjednoduší a z hlediska masmédií nejvděčnější. Ale peavda bývá mnohem komplikovanější. Proč například zatím nenapadlo nikoho podívat se na věc z druhé strany - nemohou za nehodu sami cestující?

0/−1
1.8.2013 8:14

V84á43c68l60a27v 43M74á34c73h35a 1942273429907

prosím vysvětlit

ať se na to dívám z kteréhokoli úhlu, ještě se mi nedařilo najít pohled, ve kterém vina padá na cestující

0/0
1.8.2013 9:46

P35e70t46r 36V90e98s86e35l70ý 2439178303126

Tohle je známý trol a hlavne lDlOT. Na něj nemá cenu vůbec reagovat.

+6/0
1.8.2013 12:15

M67a86r50t49i11n85a 90K55l32a21b84e65č40k69o61v71á 5228950

Já nevím no. Faktem je, že strojvůdce způsobil smrt 79 lidí. Mohou v tom hrát roli faktory, jako nedokonalá ochrana, hovor s centrálou apod. Rozhodně si nemyslím, že měl strojvůdce zkrat. Jak je uváděno v jiných článcích, byl to sebevědomý hazardér. Navíc jeho výpovědi se liší. Po nehodě uváděl, že je to jeho vina. Poté to shazoval na hovor s centrálou, na to pro změnu, že si spletl úseky. Chvilku tam bylo i to, že brzdil a nešlo to. Tak buď naše media klamou nebo strojvůdce ví až moc dobře, že to padá celé na něj a snaží se z toho vyváznou co nejlépe. Na psychickou poruchu bych v tomto případě vůbec nesázela, protože jistě strojvůdci rychlovlaků prochází průběžně testama způsobilosti. Vůbec mu nezávidím, ale měl by nést plnou zodpovědnost. I piloti během letu musí komunikovat s centrálou a nesmí se stát, že kvůli tomu ztratí přehled ;-O

+1/−8
1.8.2013 7:54

J98a22n 27Z72e31l22e28n22k50a 2436586718345

1. "sebevědomého hazardéra" z něj nejspíš udělali senzacechtiví novináři,

2. bezprostředně po nehodě byl v šoku, takže jeho výpověď je nevěrohodná,

3. hovor s dispečinkem mohl být právě příčinou toho, že jeho pozornost byla zaměřena nikoliv k trati, ale na odpovědi dispečerovi, a mohl si ty úseky klidně splést,

4. psychickou poruchu bych v tom taky neviděl,

5. srovnání s piloty letadel kulhá, protože při letu sledují přístroje v kabině (případně letí na autopilota) a ne desítky návěstidel u tratě, viditelných jen několik málo vteřin, jako to mají strojvůdci. Navíc sice piloti také komunikují s věží, ale neznám případ, že by pilot komunikoval s věží např. během dosedání na ranvej při přistávacím manévru. To musí být vykomunikováno předem, aby se pilot mohl soustředit právě na přistání. Strojvedoucí tohoto vlaku měl smůlu, že musel komunikovat s centrálou právě během svého "přistávání", kdy se měl soustředit na zcela jiné věci (brždění, sledování vjezdového návěstidla atd.). A to vždy zavání katastrofou - v letadle i na železnici.

+15/0
1.8.2013 8:11

Z53d95e40n17e46k 33V85r93b40a 8519455133597

K bodu 2 - já si myslím, že jeho výpověď je naopak věrohodná a přesně ukazuje, že si před nehodou byl vědom toho, že vykolejí. Taky do jisté míry ukazuje, že si uvědomoval, že chyba je na jeho bedrech (z jeho pohledu) Chování v šoku nelze plně vůlí kontrolovat, lze mu tedy přikládat určitou "věrohodnost".

K bodu 5 - téměř všechna větší dopravní letadla mají dvoučlennou posádku dělící se na pilota letícího a pilota neletícího (zpravidla se po letu střídají) - Pilot letící řídí a pilot neletící komunikuje se zemí a ovládá další přístroje (autopilot, klaply, podvozek...). Přitom se oba se vzájemně kontrolují. Komunikace je uzpůsobena tak, že obsahuje jen a pouze komunikaci zcela nezbytnou k provedení letu. Tedy např. povolení přistání ano, ale povídání o tom kam letadlo poletí za hodinu, nebo kolik chce posádka paliva už ne. Od určité výšky až do přistání se navíc dodržuje pravidlo sterilního kokpitu - tzn. že posádka se nebaví ani mezi sebou s vyjímkou komunikace nezbytné pro provedení letu. (Tedy neměla by) K tomuto uspořádání se dospělo po mnoha zmařených životech. Na dráze vládne v porovnání s letectvím dost anarchie. Vlak řídí dnes pouze jeden člověk s malou, minimální nebo vůbec žádnou kontrolou. Do toho supermoderní koridory a soupravy jsou střídány úseky které od dob parních lokomotiv prakticky nepoznaly modernizaci. Železnice je bohužel svým dnešním uspořádáním přímo magnet na průsery a nemusíme chodit daleko. Tramvajový průser v Ostravě (tuším 3 mrtví) je toho typickým příkladem. Bohužel jak to tak bývá jediným potrestaným je vždy řidič (Tramvaják Hroch), který je sice na počátku řetězce událostí, ale rozhodně není ani zdaleka jedinou příčinou neštěstí

0/0
1.8.2013 23:27

P61e69t60r 39V35e62s58e47l17ý 2189848933656

Už máte vyhlédnutý sloup pro mašinfýru? Rozumíte tomu jak koza petrželi, oháníte se výmysly novinářů a už víte, že vše zavinil fíra. Klabečková, Klabečková, to se vám moc nepovedlo.

0/0
1.8.2013 12:14

R37i31c87h45a56r95d 59K86a40p68e10r62a 7246485362126

nedá mě to, abych nereagoval.. ono, jestli sledujete "Vteřiny před katastrofou".. tak vždycky za velký průser může nešťastná souhra náhod, prostě víc věcí naráz. Tzn. jestli mu opravdu volalo vedení... no nevezměte to, chvilka nesoustředění. To vedení taky nemuselo vědět, ve kterém úseku trati se vlak zrovna nachází. Další věc, ten vlak by nejspíš sám od sebe nezpomalil. Takže určitě tam nebude jenom jedna věc, prostě tak jako u všech katastrof.. Proto doporučuju neházet vinu jenom na strojvůdce, to by bylo trochu povrchní a příliš jednoduché.. znám to z práce, máte v hlavě tisíc věcí, co by ste chtěli udělat. Ale prostě to nejde a na něco vždycky zapomenete...

+18/−1
1.8.2013 6:22

K67a69t81e69ř71i60n57a 61V20a18š94á23k86o45v87á 5541232809945

to je jasny, ale me by zajimalo, jak muze v miste, kde ma jet 80, jet 180 - to prece neni nepozornost ? A jestli je pravda, ze se tim bavival casteji, je to proste otazka casu, nez se neco takoveho stane, nebo aspon se hodne zvysuje pravdepodobnost....

Ten telefonat a vsechno ostatni, ze byl zrovna v te prudke zatacce, atp. OK, to je souhra nahod, to beru..

+2/−3
1.8.2013 6:52

J63a15n 94Z93e48l53e71n30k10a 2596766208245

Nevěřím novinářskému blábolu, "že se tím bavíval častěji". Každý vlak má zařízení na záznam rychlosti, to už měly dokonce i parní lokomotivy před 50 lety. Takže to, že by někdo, zejména v branži strojvůdců, vědomě riskoval průser nějakou blbou frajeřinou, považuji za krajně nepřavděpodobné. Za nejpravděpodobnější příčinu nehody považuji kombinaci několika věcí: špatně návěstěné (a pravděpodobně nepředvěstěné) snížení rychlosti (což je na vysokorychlostní trati s podivem), odpoutání poroznosti fíry tím, že mu zavolal madridský dispečink (fíra hovor odmítnout nemůže), a absence zabezpečovacího zařízení v úseku před inkriminovanou zatáčkou (chybějící elektronické hlídání max. rychlosti atd.). Ale v takovém případě je na vině především dopravní společnost, která měla trať lépe zabezpečit, protože ten malér byl jen otázkou času.

+15/0
1.8.2013 7:59

J32a44k49u47b 13V33í93z75e72k 5358342478117

Bavíval častěji myslíte tím, že jezdil 200 km/h tam, kde to je pro rychlovlak povoleno? Tím se, myslím, bavil každou jízdu v daném rychlém úseku.

+2/0
1.8.2013 9:16

K46a98t94e80ř54i49n43a 53V71a95š72á74k42o25v98á 5401562129425

nevim, jestli se tomu da verit nebo ne, proto pisu "jestli je pravda"  Tvrdili, ze na svem FB profilu mel predtim neco v tom smyslu, ze prekracoval povolenou rychlost casteji.

0/0
1.8.2013 14:40

J97a80k89u51b 95V49í51z88e85k 5288902788697

Ano, novináři tvrdili. Ve skutečnosti psal, že je na limitu, volně citováno "rychleji jet nemůžu, dostal bych pokutu."

0/0
1.8.2013 15:45

A56l47e17š 71Z34e29l14i37n75k69a 1604472756

Každý někdy udělal chybu při práci.

+5/−2
1.8.2013 3:31

M72a69r17t93i45n 26V33o90k49o29u55n 9578973403136

divim se ze takto rychle vlaky nemaji system automatickeho brzdeni do piodobne nebezpecnych zatacek. Zrejme to zacnou montovat az umre dalsich par lidi

+3/−3
31.7.2013 23:38

M59a57r34t80i27n 12L28a94s18e36v15i36č 2966156317204

Kolikrát už tady zaznělo, že daný úsek už nebyl součástí VRT. Aby takové zařízení mohlo fungovat, tak musí mít jak vlakovou, tak i traťovou část - bez té traťové části by to fungovat nemohlo.

Vaše reakce je podobná jisté velmi podobné úsměvné úvaze - jestliže černé skříňky v letadlech jsou z nezničitelného materiálu, kolik letadel musí ještě spadnout, než začnou dělat celá letadla ze stejného materiálu?

+4/0
1.8.2013 8:05

A39n14t29o76n80í80n 90K82a74l55i77s16t27a 6604240369884

Jó, krev není voda. Jestli se nakonec ukáže, že pradědeček toho španělskýho mašinfíry byl strojvůdce Příhoda, tak by ho chudáka měli zprostit vší viny.

0/0
31.7.2013 23:37

V11á76c28l44a79v 30Š73u53b74r98t 9677393888367

Podle mě je to případ pro psychology/psychiatry. To, co popisuje, svědčí o nějakém zkratu v myšlení. Napadá mě Freudova myšlenka o zločincích z pocitu viny, v níž obrací "tradiční" posloupnost nejprve zločin, potom pocit viny v pocit viny vedoucí ke zločinu...jestli mu ale v tom okamžiku nějak hráblo, co dělal ten druhý strojvůdce?

+5/−1
31.7.2013 23:11

R85a27d18i26m 52K78o62t32a78l65a 9518155705348

druhý strojvůdce tam nebyl, Madrid je město

+4/0
31.7.2013 23:17

J22i77r56i 21H78r47z95i37n13a 2757581823557

Myslím, že někde psali, že tam byli další 2 strojvůdci.

0/0
31.7.2013 23:22

A33n15t80o33n52i84n 29J91e87c18h 8443710564356

jj, Madrid a Lisabon

0/0
1.8.2013 17:16

O77l97d62ř92i73c59h 48Ř41e96z51n55í59k 7505392584248

Fakt, Madrid je město a já myslel, že je to druh klobásy ;-D ;-D ;-D

+13/0
31.7.2013 23:36

O42n67d69ř32e39j 26K96u42d97r30n51a 4426337689225

Možná, že i je :-) Když může být Debrecínka nebo frankfurtské párky .....

+1/0
1.8.2013 1:29

E49v31a 22S27t38o50č81e84s33o16v91á 1180385764923

"Mluvil jsem s Madridem" ;-D Pekne ;-DR^

+1/0
1.8.2013 10:16

J44i88r42i 72H74r76z11i34n94a 2617101293937

Pokud se nemýlím, tak strojvůdci se střídají a ti další odpočívají. Předpokládám, že ne přímo v kabině, ale že tam budou mít nějaký jiný pohodlný prostor. Mně osobně se zdál ten výslech celkem normální. Udělal chybu, telefonoval s vedením a to navíc odvedlo jeho pozornost. A teď je z toho trochu zhroucený, ale ne tolik, aby nemohl vypovídat. To je dle mého názoru celé.

+5/0
31.7.2013 23:21

M53i17c16h17a37l 39M16i38l38l22e29r 9736602819452

nebo to bylo tak, ze vedeni telefonovalo jemu?

Pokud vim, v nekterem z clanku bylo, ze mu volali, neco chteli vedet a on s nimi probiral nejake detaily ze zaznamu.

Pritom mu uniklo v kterem z useku trati se naleza a kdyz zjistil, ze je dal nez myslel, zacal brzdit, ale to bylo uz pozde. Spis se divim, ze vysokorychlostni vlak nema instalovanou potrebnou automatiku, aby pred kritickym usekem zapnula brzdeni pokud to ridic sam neudela.

Na 3 hodinovou cestu obvykle nejezdi v kabine vic strojvudcu, ale mohli byt jinde ve vlaku.

+2/0
1.8.2013 4:52

M25a47r17e67k 64S15l84a61b98i59h92o44u47d96e26k 7658381302863

Vedení mu možná volalo, aby ho upozornilo, že má v tom úseku brzdit.

+1/0
1.8.2013 8:15

V40á25c10l83a80v 98M70á63c15h76a 1232983249937

no tak to určitě mluvil s Krťou...

0/0
1.8.2013 9:50

P64e18t57r 53N42e64c88h67a55n17i56c43k93ý 7673416228550

zkrat..200km/h, 80km rovinka plná tunelů, 4km za cca 70sec, víte jak snadné je přehlédnout ten okamžik, kdy začít brzdit? Malé zatemění před očima, odraz světla, únik myšlenek a je to...jsme jen LIDI !

+18/0
31.7.2013 23:43

P90a53t72r51i30k 25M63a36r68e93k 8502797848846

ano .. sme lidi .. a vsichni muzeme udelat chybu .. bohuze ale za tu chybu taky musime zaplatit ... a kdyz jde clovek delat "rizikove" povolani, tak si to musi uvedomovat .. je mi ho lito, ale to na cele tragedii nic nezmeni

+1/0
1.8.2013 1:30

P60e78t50r 82N87e67c22h95a64n97i72c69k91ý 7363466148120

Ano, ale je třeba brát ohled na lidské smysly. Při 200km/h už má být jištění více na technice, protože člověku stačí málo, aby tu chybu udělal, dřív nebo později

+3/−1
1.8.2013 9:02
Foto

P32e92t30r 32P55r51o52c44h92á93z26k72a 3692476872694

Tak jak se vybírá a testuje pilot letadla,či letecký dispečer tak se vybírají strojvedoucí pro řízení rychlovaků.Na trati je spousta značek na které musí reagovat.Před tím,než začnou jezdit mají poznání trati a dokud neznají vše nikdo je tam samé nepustí.Kdyby se věnoval své práci jak má a nepodléhal sebeiluzi o své dokonalosti patrně by k nehodě nedošlo.Jeho počínání nelze nazvat chybou a nelze omlouvat.Jednalo se o hrubou nedbalost a soud k tomu nejspíš tak přistoupí.Tady není prostor pro omluvu typu jsme lidi a děláme chyby.

+2/−7
1.8.2013 7:07

V31í95ť64a 53N84o52v53á43k 1948873735771

Přesně tak. Žádný omluvy . A buď neúmyslné nebo úmyslné zabití XX lidí.

0/−3
1.8.2013 7:33

E59d32a 36D89r63á91b28e85k 7639622153377

Je to fakt, zkoušel jsem to v GTA-SA a není to žádná sranda se udržet na trati.

0/0
1.8.2013 8:53

J97i47ř93í 73S94o32u94č59e84k 5986697409819

Běžně uváděný počet nezaměstnaných neodpovídá počtu nezaměstnaných, ale počtu registrovaných na úřadu práce. Snahou úředníků tak není najít člověku zaměstnání, ale zbavit se ho - buďto ho přimět, aby z ÚP odešel dobrovolně, nebo ho vyrazit kvůli nějaké formalitě (např. nedorazil /včas/ na smluvenou schůzku). Většina lidí si dost rychle uvědomí, že z registrace na ÚP nic nemá a když si spočte ty hodiny strávené povinnými návštěvami, tak si uvědomí, že jedenáct stovek na ZP lze obstarat za zlomek času věnovaný ÚP a odejde. Dokud bude mezi termín nezaměstnaný a registrovaný na ÚP pokládáno rovnítko, nebude ze strany státu ani úředníků vyvíjena sebemenší reálná snaha pro zajištění práce těmto osobám, ale budou se jen dál hledat způsoby, jak snižovat počet registrovaných.

0/0
31.7.2013 23:09

M60i27r78o49s85l37a66v 76S73i83n69d66e35l18a77r 2295117164682

Fira, se uz hlasi na UP?

+2/0
31.7.2013 23:13

R90o37b54e46r58t 78B47o71c92i23á92n 4590614954

Žádný počítač na světě, ani ten nejvýkonnější, nejrychlejší, není dokonalejší než lidský mozek. A proto je za to vždy zodpovědný člověk, v tomto případě strojvedoucí.

0/−5
31.7.2013 23:08

B18o13h74u48s45l76a34v 47K59r34á62l34í17k 2691230269406

V tomto případě především ten člověk, který zodpovídal za zabezpečení proti podobným selháním lidského faktoru.

+7/0
31.7.2013 23:17

P82e92t11r 48J53a15n79d30a 9703487654731

Proto se od používání počítaču pomalu upoušti :-)

+4/0
1.8.2013 7:13

J62a79r34o17s70l27a15v 13H79o64r38á44k 8522764305829

Univerzálně máte samozřejmě pravdu. V případě specializovaných činností ale nikoliv. Za jak dlouho dokážete spočítat například tak jednoduchou věc, jakou je třeba vzdálenost, na které vlak dokáže zbrzdit z rychlosti X na rychlost Y při zpomalení (záporné zrychlení) Z? I 20 let staré ZX Spectrum to spočítá rychleji než kterýkoliv člověk...

0/0
1.8.2013 10:30
Foto

A34n71t77o57n75í82n 19S65t60r56e63j96c 8935284745384

Už 31 let, letí to... Měl jsem ho taky.

0/0
1.8.2013 12:51

I68v72a95n 53M38a26r45e51k 6184238592

Za rychlost vlaku je zodpovědný vždy strojvedoucí a nikdo jiný   ! ! ! 8-o   R^

+4/0
31.7.2013 22:59

B27o64h65u94s76l84a95v 95K97r69á17l97í79k 2701670569236

Za rychlost vlaku je zodpovědný strojvedoucí. A za zabezpečení proti selháním strojvedoucích je zase odpovědný někdo jiný. Vůči veřejnosti pak je odpovědná jen a pouze právnická osoba, která dopravu provozovala - odpovědnost jednotlivých pracovníků je její interní záležitostí.

+8/0
31.7.2013 23:18

P62e17t18r 61T88y98č74k79a 6795762549182

Při rychlosti 200km/h ujede 4km za 73s.

+4/0
31.7.2013 22:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.