Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Strojvedoucí telefonoval, vlak jel 153 km/h, vyplývá z černých skříňek

Španělský rychlovlak jel ve chvíli nehody rychlostí 153 kilometrů v hodině. Strojvedoucí také telefonoval s jedním z pracovníků dopravní společnosti, která vlak provozovala. Vyplývá to z analýzy černých skříněk, o kterých informovala španělská média s odkazem na zdroj blízký vyšetřování.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P20e84t34r 73B26e72n53a 8858388599943

Je to vsude stejny... Majitele a ti co to muzou ovlivnit, se snazi jenom setrit a nakrast si penize do sveho a tam kde je to potreba penize nejsou. Malo penez = nekvalitne odvedena prace (pravdepodobne vetsina zabezpecovacich zarizeni co na trati maji vubec nefunguje) a nekvalitni material (ten vlak by rozhodne mel byt schopny na tuhle situaci reagovat automaticky). Tohle neni jenom chyba strojvudce ale nejspis celeho managementu te zeleznice Rv hlavne ze usetrili a muzou si rozdat odmeny

0/0
1.8.2013 17:12

K13a40m24i43l 76S38c50h87w28a82g87e55r 3613336615686

;-O JAJ, tohle neštěstí asi pořád nepochopím... takový stroj za miliardy by podle mě měl mít několik úrovní zabezpečení... takže určitě nějaká drážní zabazpečovačka a k tomu bych přidal minimálně gps + nějaký vlastní poziční systém, který by naprosto jasně uměl vyhodnotit kolik se na daném místě může jet... zrovna tak brždění!! co kdyby strojvedoucí umřel/omdlel...?? to jako vlek pojede furt dál?? takový stroj by měl umět sám bezpečně zastavit i kdyby tam žádný člověk nebyl!!

.

cokoli jiného jsou jen hloupé řeči a totální ignoranství!! v 21. století, kdy máme auta, která se dokáží sami udržet v pruhu a ujet desítky kilometrů v městském provozu - a lidi nejsou schopni zabezpečit jeden pitomý vlak, který navíc může jet jen rovně!! NAPROSTO ZBYTEČNÁ TRAGÉDIE (nicméně věřím, že všechno má svůj smysl a každý má dané jak dlouho tady má být, takže vlastně o nic nejde...)

+1/0
1.8.2013 14:33
Foto

Z42d16e36n13k41a 85L60n90ě61n23í11č65k84o73v81á 3944630481

No, v jednom ma strojvedouci obdiv - priznal se, ze to podelal on. Nedovedu si predstavit, jak bych se s necim takovym srovnavala ja byt v jeho kuzi.

+1/0
1.8.2013 0:13

D26a79n34i56e91l 61N62o34v34á96k 3313398722493

"černé skříňky",prokázané telefonování a ty bys zatloukala:-P?

0/0
1.8.2013 13:24

K63a13m21i78l 12S56c62h27w79a33g81e62r 3373836125546

...tak on to asi byl služební hovor...

0/0
1.8.2013 14:25

P11e92t90r 22N17e81c44h84a23n74i50c17k60ý 7623686318490

Ony tam nejezdí rychlovlaky AVE a trať využívají jen "rychlíky" a místní doprava, proto se tam jezdí "jen" 220 i když těch 80km je stavěných i na 350, tak se rozhodli, že když je to "jen" 220, tak ušetří na zabezpečení

0/0
31.7.2013 8:36
Foto

O60l11d80ř62i12c91h 17V84y97k98y10d74a39l 1339781319794

Nemůže být jednou z příčin obdobných neštěstí přílišná důvěra v automatické systémy zabezpečení?

+2/0
31.7.2013 6:35

V95l38a47d60i42m81í68r 35Š64n37e16k 9554668266641

Železnice jsou zkrátka sto let za opicema! A to jak u nás tak i minimálně v celé Evropě!!!

+2/−6
31.7.2013 6:02

P59e22t76r 81N30e90c97h11a83n37i19c81k44ý 7203836508700

Takže opičí dráha náš vzor? ;-D

0/0
31.7.2013 8:31

P84a80v66e40l 83O88d28r29a22z37i46l 6634119387410

Pro Šneka?

0/0
31.7.2013 11:40

P82a45v24e26l 56M95a10t87o96u36š63e33k 5320987348244

Naopak, železnice má (nebo má potenciál mít) ze všech dopravních systémů nejdokonalejší zabezpečení. Ale samozřejmě, že někdy může selhat technika, někdy se ji strojvedoucí nebo někdo další může snažit přelstít atd. Úplně 100% blbuvzdorné není nic. To, co se stalo, je tragédie, ale ruku na srdce: na silnicích zemře jen v Evropě zhruba stejný počet lidí možná za jediný den! A vyvozují se z toho nějaká účinná opatření? Nevím o nich. Business má bohužel přednost i před bezpečností.

0/0
1.8.2013 13:01

P80e86t44r 70U84l58l33m75a32n58n 2617188637612

Snad to odsouzením strojvedoucího neskončí(myslím si, že ten už je potrestán dost). Za nedostačující zabezpečení na takovém úseku trati by někdo měl sedět. Že člověk udělá náhlou chybu, je přirozené, ale ta trať je očividně hazard. Doufám, že zabezpečení nefungovalo tak, že strojvůdci volali na telefon z Renfe říct mu, že jede moc rychle, ať se podívá do mapy, že se blíží k zatáčce.

+12/−2
30.7.2013 23:47

P46e81t97r 77J97a97n95o66u92š 7749832922690

7 minut se ho ptali, jestli hodla pribrzdit nebo maji sami zmacknout cudlik...

0/−1
31.7.2013 0:16

J13a29n 65D94ě30d 8876229653761

Kulové... Na trati je sice zabespečovač co to dovede a v tom typu jednotky také, ale renfe se nenamáhalo dodělat to do funkčního stavu. Takže si mohl dispečer mačkat třeba citron do čaje...

+5/0
31.7.2013 0:24

L66u67k55á34š 21M48u92s97i44l 5913338442893

Chápu to dobře, že sedí sám v lokomotivě, která nijak neopakuje návěstí z trati a už vůbec nijak sama nereaguje na jeho případnou chybu? Na kolejích, kde je to vše podobné a stejné, stereotypní jako na dálnici. V rychlosti kolem 200 km/h a do toho mu ještě volají a předávají / chtějí po něm informace?

Pokud ano, tak bych neviděl chybu jen u toho pána a podobný průšvih byl jen otázkou času. V této rychlosti, navíc při rozptylování něčím jiným, přehlédnout návěstí se snížením rychlosti, které má čitelné jen pár vteřin, není asi zase až tak velký problém.

Nechápu, že tam nemá nějaký opakovač, který by mu návěst a další informace zobrazoval stále v lokomotivě, aby se nestal průšvih, když to přehlédne v reálu. Aby to zařízení v případě neadekvátní reakce provedlo nějaký varovný signál, případně následně začalo samo brzdit taky není nic technicky neproveditelného a přijde mi to jako logické a samozřejmé.

Ale asi ne těm, co to můžou ovlivnit. Připomíná mi to tu trať, myslím v Ostravě, kde se před pár lety stala velká havárie tramvají. Taky se tam nainstalovalo nějaké zapezpečení až poté, co došlo k tomu, k čemu jednou dojít muselo. Člověk udělal malou chybu a byl z toho velký průšvih.

+17/−1
30.7.2013 23:23

P80e34t54r 10N35o28v23o92t68n85ý 5907874290551

člověk udělá malou chybu a je z toho velký průšvih. to je všude. kde děláte?

0/−4
30.7.2013 23:52

J66a62n 40D29ě50d 8956689253391

Ale jo, má ho to. I trať ho má... Jen to soudruzi z renfe nedokázali naučit komunikovat... Takže teď je třeba rychle odsoudit fíru, než se někdo bude ptát...

+6/0
31.7.2013 0:30

J31a73n 85D56ě73d 8946409903681

Respektive ještě jinak, frčíte v soupravě, která vám na části trati "bez omezení indikuje celkem vše, ale pár kilometrů před částí s rychlostním omezením přechazí trať na jinej systém zabezpečení a i když ho vaše lokomtiva umí, váš šéf se vykašle na to, zařídit, aby byl nastavenej a mohl jste ho použít. Sakumprdum právě pár kilometrů před úsekem, kdy by vám byla automatizace k něčemu zrovna žádnou nemáte... To sorry, ale to je normální bordel a obvinit za takové situace fíru, to chce fištróna...

+2/0
31.7.2013 0:50

P34e23t48r 41N49e30c61h93a51n83i96c80k63ý 7453916918360

V Ostravě bylo úžasné zabezpečení "na pozdrav", to byla ještě větší ostuda. Na téhle trati se šetřilo, protože není čistě pro vysokorychlostní vlaky na 300km/h (i když parametry to zvládá), ale jezdí po ní jen "rychlíky" a zrychlená regionalka, tak se rozhodli, že zabezpečení bude nižší resp. nedotažené až do stanice Santiago, což by u tratí, kde AVE jezdí bylo.

+1/0
31.7.2013 8:43

D44u13š72a82n 48S30o65c93h33a 9356481703491

153km/h neni 200,ale i tak je to vice jak 80. Me by zajimalo,kolik by ta rychlost mohla byt,aby to ten vlak zvladl..mozna 100?

+1/0
30.7.2013 23:12

S96t38a93n32i63s16l17a35v 22P20ř66i55b53y84l 1279588661386

Třeba to zkoušel a tu rychlost postupně zvedal. 153 už bylo moc :-)

0/−6
30.7.2013 23:13

D93u64š46a59n 36S28o85c84h91a 9826461263931

skoro bych se tomu smal,ale to by tam nesmelo umrit tolik lidi..tohle mi smesne neprijde,sorry...

+3/0
30.7.2013 23:16

S23t33a12n85i67s86l41a80v 85P84ř11i32b91y15l 1369948451476

Já myslel, že se ptáte, tak odpovídám.

+1/0
30.7.2013 23:19

P45e65t96r 54N16o12v47o12t74n46ý 5777234340871

ale blbě

0/0
31.7.2013 0:21

J95a26n 53D32ě51d 8986589703351

Možná i 143...? Těžko říct.

0/0
31.7.2013 0:51

P56e18t79r 45H37a44r23i58p89r56a44s10a59d 96H67a27j10i47č 8653210944137

Není mi moc jasné, jaká služební pravidla platí ve Španělsku, ale nemůže za to spíše onen dispečer, který volal strojvůdci ve vlaku? U nás je v každém autobusu napsané "Nemluvte za jízdy na řidiče" (Nechte ho, ať se vyspí). :-(

+3/0
30.7.2013 22:42

Č71e60s22t35m75í61r 13P52r45o87c73h40á49z46k35a 8658190668611

Paní Pospíchalová , letecká odbornice šla už zřejmě na kutě , tak ji zaskočím . To když se k sobě nebezpečně blíží dvě dopravní letadla , tak spolu začnou automaticky komunikovat jejich bezpečnostní systémy a jedno letadlo pošlou nahoru a druhé dolu , aby se nesrazili . Bohužel vlaky nemají kam uhnout kvůli těm kolejím .

+3/0
30.7.2013 22:13

E86v86a 66Č88e87r45n29á 9844153512607

To byl předchozí systém, ale bohužel došlo k několika selháním, kdy se systémy nebyly schopny domluvit, které letadlo má stoupat a které klesat. Nový systém TCASUP je výrazně spolehlivější a přitom jednodušší, neboť oběma letadlům vydá jednotný povel "nahoru!"

+2/0
30.7.2013 22:22

Č92e59s39t53m45í29r 33P11r68o61c55h46á20z56k35a 8298560318901

Vidím , že se šetří na všem .  V čem prosím spočívá to vylepšení . Nějak mi to nedává smysl .

0/−1
30.7.2013 22:30

K43a37r98o59l17í25n15a 70P34o89s56p75í96c11h84a94l24o10v95á 6106161429186

To byl sarkasmus :)

+1/0
30.7.2013 22:32

E97v98a 40Č50e55r41n61á 9254713632247

Princip původního systému TCAS: letadlo, které zjistí další stroj na kolizním kursu, zahajuje komunikaci (samozřejmě kódovanou, ne takhle "v řeči", to je jenom příklad): "zde XY, vidím tě, AB, jdu nahoru (první vždy nahoru, protože stoupání trvá déle), ty jdi dolů (protože klesání je rychlejší než stoupání a AB zvládne sklesat, i když v této době ještě odpověď nezpracoval. AB následně komunikuje "ano, zde AB, pokyn od tebe XY jsem přijal, klesám". Problém je, pokud AB vyšle zahajovací signál ještě před přijetím signálu od XY, protože v něm oznamuje úmysl STOUPAT (viz výše - první jde na STOUPÁNÍ). Komunikace se v tom případě musí ignorovat a zahájit znovu, ale problém se může opakovat - i několikrát.

Princip TCASUP: první letadlo dá vědět "stoupám, ty stoupej také" a druhé odpovídá "vím že budeš stoupat a já stoupám také". Proto nezáleží na pořadí komunikace a nevadí případné vysílání ve shodný okamžik.

Snad jsem to napsala srozumitelně i pro laiky, ale když se nad tím člověk zamyslí, je to vlastně v principu jednoduché.

+1/0
30.7.2013 22:44

I17r32e93n10a 31P37l40a57c98h21e21t84k57o44v35á 1616214286600

tim padem ale neresej problem, protoze leti porad proti sobe..

0/0
30.7.2013 22:50

E30v83a 10Č29e10r59n76á 9744583392717

Ono se to takhle obtížně vysvětluje, ale opravdu je to vlastně úplně jednoduché - na té původní výšce pak není ani letadlo, které komunikaci zahájilo, ani to, které odpovídalo, a hlavně: platí to i v případě souběžné komunikace, kdy obě zahajují ve stejný okamžik.

+3/0
30.7.2013 23:11

P73e83t21r 81N92o61v10o24t78n67ý 5697584430961

na te vysce nejsou. a jde jsou? :-)

0/0
31.7.2013 0:34

P85e23t81r 15N30o79v49o96t21n43ý 5407174120921

kde

0/0
31.7.2013 0:34

M54i62l80a27n 36F46o37r73b75a50k 4728601966496

Kočka, koľko ľudí Ťa pochopilo? Ale náladu máš zjavne dobrú...;-DR^

0/−1
31.7.2013 4:21

K91a59r34o66l32í23n45a 93P69o38s59p31í76c72h77a51l85o58v17á 6736331159886

TCASUP neexistuje. TCAS se dělí na I, II, III, IV. Systém nikdy nepošle dvě letadla proti sobě.

0/0
30.7.2013 22:59

K41a17r59o58l49í16n63a 56P28o52s56p29í82c15h50a79l79o14v60á 6916511679146

V minulosti se stalo pár nehod kvůli TCAS, respektive kvůli tomu, že piloti TCAS omylem ignorovali/špatně interpretovali, nebo ho měli vypnutý.

0/0
30.7.2013 23:01

M69i63l94a33n 64F23o53r32b26a85k 4708921586726

Neignorovali, doplietol to preťažený (neskôr podrezaný) švajčiarský dispečer. Tupoleva poslal presne proti boingu.

+1/−1
31.7.2013 4:40

K64a94r86o16l81í40n78a 29P53o94s45p45í78c36h69a71l22o46v72á 6126891939546

Ona se nestala jen jedna nehoda ve které figurovat TCAS.

0/0
31.7.2013 13:10

K81a97r42o74l29í40n42a 22P22o90s17p25í18c72h85a69l36o34v49á 6206981879286

A poslední slovo v bezpečnosti má vždy pilot, ne dispečer. Dispečer v tom letadle nesedí.

0/0
31.7.2013 13:13

E44v26a 62Č53e72r33n29á 9564813692497

Ale vždyť tady máš popsaný i princip. Jistě, je to systém poměrně nový. Dokonce se zkoušel i TC-SUP (Traffic Crew - System UP), ale byl nakonec nahrazen modernějším TCASUP. Jeden Boeing 737 s TC-SUP pořád létá, tady je odkaz přímo na letecký web: http://www.airframes.org/reg/tcsup

0/−1
30.7.2013 23:18

K14a17r48o65l59í87n20a 82P32o54s71p21í60c97h36a75l46o77v49á 6826551939796

Hmm, až na to, že TC-SUP je registrace, volací znak letadla.

+1/0
30.7.2013 23:20

E97v57a 65Č86e69r87n91á 9444343542677

Hele, nedělej si ze mě legraci. Volací znak může být třeba OREL, ale nikoli SUP, musí mít minimálně 4 znaky.

0/0
30.7.2013 23:23

K68a78r31o70l74í61n10a 26P64o73s71p15í12c54h46a57l82o77v41á 6856931209366

Na legrácky vás užije :)

0/0
30.7.2013 23:24

E50v17a 92Č10e50r93n39á 9204473652917

Tady OREL, dobrou! :-P

+2/0
30.7.2013 23:29

M39i56l54a74n 12F87o82r38b38a15k 4358521636426

Veď jasne napísala: "Jeden Boeing 737 s TC-SUP pořád létá":-) Kočka se nám rozjela...;-DR^

0/−1
31.7.2013 4:31

K33a39r19o65l91í68n73a 58P51o79s62p81í60c59h31a35l63o34v48á 6196241889126

Myslím že jsem jasně napsala, že TC-SUP je registrace letadla/volací znak, žádné označení typu TCAS.

0/0
31.7.2013 13:19

K17a75r53o13l65í80n31a 25P64o39s67p27í63c30h54a54l96o28v80á 6156741229306

Já jsem taková upírka, chodím spát ve dvě. Ano, to o čem mluvíte je TCAS - Traffic Crew Alert System, součást transpondéru. Oni se ve skutečnosti vidí na stovky mil daleko a na displeji se dokonce u každého letadla zobrazuje, v jaké letové hladině letí. Respektive o kolik ostatní letadla letí výš/níž. Odbornice nejsem, jen ze zajímám.

+1/0
30.7.2013 22:23

Č37e32s16t13m51í11r 14P53r28o43c37h11á88z47k64a 8188760308641

Sem někde čet, že se nad Evropou nedávno snižovali letové hladiny z 1 km na 800 m z důvodů přílišné hustoty provozu .

0/0
30.7.2013 22:33





Najdete na iDNES.cz