Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Šéf dráhy: Vina padá na hlavu strojvedoucího. Ten odmítl vypovídat

Podle představitele španělské železniční správy za středeční nehodu rychlovlaku u města Santiago de Compostela může strojvedoucí. Měl brzdit čtyři kilometry před osudnou zatáčkou. Informovala o tom španělská média. Ta následně uvedla, že strojvedoucí odmítá odpovídat na otázky vyšetřovatelů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J31o45s15e23f 26P63r76o64c38h31á29z41k69a 7836616268334

Nějak se v tom nejsem schopen orientovat. Tak "dráhy" tvrdí, že strojvedoucí je jediným viníkem, protože jel namísto 80 dvoustovkou a aby býval jel oněch kýžených 80, musel by začít brzdit 4 kiláky před obloukem. Z toho mi plyne, že jel-li 200, zřejmě neměl v úmyslu zastavit v Santiagu, protože by to (viz mapa) už býval neubrzdil. A co tomu všemu říkal druhý strojvedoucí? Ten spal? A nebo jsou podobné články pouhými spekulacemi novinářů, kteří musí, omlouvám se za ten výraz, udržovat mrtvolu teplou?

+1/0
27.7.2013 16:45

M26i19c59h53a34l 97R62a47d41i91n34a 1234788505886

Jen vina strojvedoucího? Podle mě ne. Kde jsou další bezpečnostní prvky, když selže člověk? Proč ty nezafungovali na plno? Kdo je navrhuje, konstruuje, kontroluje? Kdo takový systém pustí na koleje?

+1/−1
27.7.2013 14:44

J79a93n 61H48o84r69a 6427901686

Tak nevím ,nevím, něco mně zde nehraje.Třeba to,že by zkušený strojvůdce jel v úseku kde je povolena osmdesátka téměř dvěstě.....

+1/0
27.7.2013 13:34

J60a89n 80V74a67v44ř94í15č58e43k 2157175881674

Nehoda nám opět ukázala, jak žalostné je zabezpečení železnic v době, kdy ve vzduchu létají bezpilotní letadla.

0/−1
27.7.2013 13:22

J33a82n 67H81o33r38a 6637841866

Jenže ty bezpilotní letadla "pilotuje"někdo v bezpečí na zemi.;-)

0/0
27.7.2013 13:29

P41e48t46r 18N44e76c56h90a35n50i98c62k52ý 7323936128460

Pokud mačkáte tlačítko bdělosti cca po minutě, tak yen vlak ujede asi 3km než se začne něco dít a to může být pozdě

0/−1
27.7.2013 11:54

K85a75r79e73l 42M10i21š70k78a 2806132452139

Proto se taky nemačká TB po minutě, ale daleko dříve, pokud se má mačkat, aby se zahájilo včas brzdění vzhledem ke všem reakčním dobám.

+1/0
27.7.2013 12:30

T37o82m72á57š 42V38a59l98d27e58r 7663180639

Podobným nehodám můžeme předejít. Ovšem my je způsobujeme, že honíme čas za každou cenu. Viz nehoda ve Studénce. Most se předělává a nechají projíždět vlaky plnou rychlostí. Jinde dělají strouhu a vlaky jezdí 15km/hod úsekem 5km. Nebo nechají projíždět soupravy plnou rychlostí kolem lidí na nástupišti. A děje se to i u nás. Jet více než 150km/hod 4km před cílovou stanicí je taky blbost. Chce se ušetřit pár vteřin a riskuje se příliš moc. A nyní si představte, že na obyčejné trati u nás chtějí jezdit více než 200km/hod. Tato byla alespoň určena pro rychlovlaky. To bude zbořených domů a mrtvých. Tady  jsou lidé na železnici snad ještě chráněny svatými. Ale jak dlouho je budeme pokoušet? Osobně bych raději počkal na výsledky vyšetřování, aby to nedopadlo u novinářů jako s nehodou v Německu, kde se tvrdilo, že vůz spadl na trať a způsobil podobnou tragédii. Opak byl pravdou.

+1/0
27.7.2013 10:24

P18a35t25r11i87k 64Š44e47b62e82s21t53a 4403372756385

Stačí se dívat na seriály o leteckých katastrofách. Nejméně v 50% případů byla vina svalena na pilota zcela neoprávněně - který ovšem zpravidla nepřežil, a až když rodina nechtěla věřit a šťárala se, tak po pěti... deseti... patnácti letech se najednou přišlo na něco, z čehož vyplynulo, že to nebyla chyba pilota, ale chyba výrobce.

V mnohých případech to výrobce se dozvěděl, udělal protiopatření, ale zpráva pro média vyzněla zcela jinak - "chyba pilota".

Ve všem jsou peníze.

+2/0
27.7.2013 9:48

F63r73a20n87t96i67š35e15k 20P93r44u12d28k37ý 8182711192341

myslim, ze spravedlive by asi bylo, kdyby si z vazebniho prosteradla udelal lano ....

+1/−4
27.7.2013 7:30

L74e95o69š 89E25x67n97e49r 6548706288268

Já si zase myslím, kdyby noviny nepsaly hypotetické články a počkaly si na to, až Španělé ukončí vyšetřování a zveřejní své závěry. Takhle jsou to jen samé dohady. (Takže tisíckrát zlynčovaný mašinfíra může být nakonec i bez viny.) Jenže co jiného pak psát, když je ta okurková sezóna a Džambulka už nikoho nezajímá?

+7/−1
27.7.2013 8:09

F15r61a30n45t53i47š78e20k 94P81r29u14d16k53ý 8622251202541

asi jo, ty by bylo nejlepsi

0/0
27.7.2013 8:29

J20a11n 29H65o40r16a 6487471156

R^

0/0
27.7.2013 13:36

P22a48t52r95i17k 87Š15e41b23e65s73t88a 4383612246515

myslím, že nejspravedlivější by bylo, kdybyste si udělal to lano ze sňůry od klávesnice, protože takový jako vy se nemohl nardit, ale musel se pouze vyskytnou nebo vyjít v denním rozkaze !

+2/−1
27.7.2013 9:49

J55a90r62d46a 62H51o86f93m43a69n97n 4600735554

jak typický přístup odborů ...........  to je ani ta 26% nezaměstnanost ještě nepoučila ?

+1/−3
27.7.2013 6:37

M81i97c48h35a40l 67K97u74c40h98t74a 6393954514302

Ještě že máme moudré pravicové proroky, které "zlo" odborů vymetou provždy...;-)

+4/0
27.7.2013 7:10

P25e58t86r 77K19a48r52á12s83e63k 9347532182369

kapitalisté všech zemí spojte se.

0/0
27.7.2013 8:25

F18r37a40n85t41i67š35e63k 97J92o25s75e24f 2910871169656

Bylo by velice krátkozraké vidět za celou událostí pochybení řidiče. Je dobré umět se podívat na věc i z jiného úhlu pohledu

http://www.protiproud.cz/stopy/mysleni/civilizace/395-v-predvecer-svatku-svateho-jakuba-doslo-v-santiago-de-compostela-k-nejvetsimu-zeleznicnimu-nestesti-v-historii-spanelska-je-vsechno-jenom-nahoda.htm

+1/0
27.7.2013 6:31

F10r66a77n84t81i29š50e35k 12P79r23u84d10k86ý 8582701662131

tak ona se da na vsechno vymyslet odpoved a na jednu vec se da vymyslet mnoho variant. Kdyz pominu, ze Hajek a spol. je sorta, ktera vymysli ruzne hovadiny, tu jeho, o tom, ze to byl utok na krestany od muslimu me prijde docela za vlasy pritazena. Uz jenom proto, ze musulmani, pokud by v to mely prsty, by se k tomu hrde priznaly

0/−1
27.7.2013 7:37

L67e87o97š 38E26x66n27e64r 6708126948568

No, jenže pokud by to byl útok od musulmanů, tak zajisté ne na křesťany, nýbrž na katolíky, což je trošku rozdíl. (křesťan=následovník Pána Ježíše Krista, katolík=člen římsko-katolické církve a uctívač "papeže", Marie a "svatých")

+1/−2
27.7.2013 7:51

P64a94t28r62i67k 74Š33e54b87e85s15t82a 4613532496635

musulman to bere komplet na křesťany... židy... a všechny ostatní...

+1/0
27.7.2013 9:51

R21o44m53a19n 20K33r98a17t36o83c98h60v29í20l 6276557776464

Jsem zvědav co za čas vyplave na povrch.

0/0
27.7.2013 11:59

P83e93t31r 41M21u34r26č77e27k 3628156460

Františku velice správně.

+3/0
27.7.2013 6:05

R83o75m13a16n 30D27r91a83p33e65l87a 2903783687235

Pouhych 4 Km do cilove stanice a nebrzdit ze194km/h na povinych pred obloukem /cca na 8o/  tak, je to Skrat ve strojvedoducim jmenem Francisco Garzon...;-€profik po30-ti letech praxe skoncil a zanechal po sobe.... .. .

+1/−1
27.7.2013 3:07

Z13d43e69n40ě36k 46Ř76e59h28á31č98e19k 9363410927699

Tvrdá lavice a pendrek by mu rozvázal jazyk, vrahovi!;-O

0/−2
27.7.2013 9:17

J93o70s52e17f 95T54l98u92s35t70ý 8549806951134

hergot tady jsou odborníci na dráhu a zabezpečovací prvky. kolik souprav tam před tím jelo víc jak 80km ? záznamy mají..... a řeknou to ? ten borec s tou bárkou pro 4tisíce lidí okolo toho ostrova taky párkrát projel než to potopil.............

+4/−2
27.7.2013 1:22

J51i72n97d31ř82i17c86h 35R67á68z34l 1561804169205

Španělé jsou v rychlostních vlacích na špici.Je možné, že v místě nehody už byl vlak mimo úsek, který je vybaven systémem ETCS. Tedy sjel z VR tratě a jel už po konvenční trati do městského nádraží. ETCS je jednotný evropsky vlakový zabezpečovací systém. Je jak ve vlacích, tak na kolejích. Tyto jednotlivé části spolu komunikují a de fakto zajišťují plnou automatizaci vedení vlaku bez účasti strojvůdce.

Vlak si sám dobrzdí, zrychlí a podobně. Když však vlak opustí tratě, které nejsou ETCS vybaveny, potom vše přebírá strojvůdce a musí fungovat. Vlak sjel na národní zabezpečovací systém, který vyžaduje součinnost strojvůdce. Strojvůdce vedl soupravu zřejmě už po konvenční trati, ale opomněl snížit rychlost, nebo se věnoval něčemu jinému. U nás jezdí Pendolino na "českém ETCS" , zde jde o automatické vedení vlaku AVV. ETCS se u nás staví na trati Kolín-Břeclav a spuštěn bude cca za půl roku.

+1/0
26.7.2013 23:09

A89l60e90x62a71n26d48r 71K71o68s14t49k44a 5689816659806

Ovšem nechápu, jestli to fíru neupozorní, že opouští úsek s automatickým vedením a musí se sám začít věnovat řízení.

0/0
26.7.2013 23:16

Z55b76y58n11ě87k 52P33o15p44o35v11s27k60ý 9246478877123

AVV Vás svádí k dojmu, že se strojvůdce nemusí věnovat řízení. Není to samozřejmě pravda. Systém pouze minimalizuje možné selhání lidského faktoru. Podstatně ulehčuje strojvůdci práci, např. tím, že mu dává informaci o návěstidlech na trati, povolené rychlosti. V případě selhání strojvůdce (nesoučinnosti) AVV vlak jednoduše zastaví

+2/0
26.7.2013 23:43

A73l78e91x18a78n64d79r 10K38o26s43t71k27a 5539126879786

Jenže tady očividně chybu detekovala až stěna, když se o ní ty vagony začly omlacovat.

+5/0
26.7.2013 23:48

K79a32r15e32l 47M37i84š27k46a 2256302202579

Pletete si VZ a AVV. AVV je jen automatizační prvek k optimalizaci jízdy, které musíte krmit informacemi o tom, co svítí na návěstidlech. Navíc to není zabezpečovací zařízení.

0/0
27.7.2013 3:11

Z28b59y28n22ě67k 92P83o81p10o81v27s82k54ý 9716638447963

Máte samozřejmě pravdu, uvedl jsem nepravdivé údaje za což se všem omlouvám.

0/0
27.7.2013 7:58

Š66á33r64k82a 64S22o49u76k76u42p98o27v72á 5964241270230

Španělé mají tento systém jen na vysokorychlostních tratích, před vjížděním do stanice přechází na běžnou trať, kde nefunguje vlakový zabezpečovač, který by hlídal i rychlost vlaku.

Jedná se o chybu lidského činitele, tedy strojvedoucího. Ovšem tento systém, kdy se přechází z jednoho systému na druhý a strojvedoucí veze sám vlak řadu hodin, je velmi náročný na pozornost a psychiku. Zabezpečení by mělo být ve všech úsecích, kudy vlak projíždí, domnívám se, že je to šetření na nesprávném místě.

0/0
26.7.2013 23:40

J61a72n 59Z30a49m51a94z77a62l 4565925503731

pred par desetiletima zadne takove systemy nebyly a o nejak vic vlakovych nehod nebylo...akorad hold se strojvedouci venovali celou dobu sve praci, tedy rizeni vlaku;)

+1/−5
26.7.2013 23:42

Š81á46r50k27a 21S18o31u13k85u81p30o73v38á 5314461810550

Vy jste nepochopil tu pointu, problém je přecházení ze systému, kdy je zabezpečovací zařízení hlídá a pak zase nehlídá - po dobu několika hodin a při vysoké rychlosti, kdy půl minuty už může být průšvih.

Dříve jezdili vždy ve dvou, strojvedoucí a pomocník, k tomu ještě s nimi hlídal návěstidla i vlakvedoucí. (Nejsem železničář, ale něco o tom vím.)

K tomu byla bezpečnost zajištěna mnoha nařízeními a předpisy, kdo a kdy a komu se musel ohlásit, zeptat atd.

Pokud vím, tak situace i u nás je taková, že různá nařízení, nahrazující zabezpečovací zařízení, byla zrušena, ale potřebné zabezpečovací zařízení není všude. Takže je to vlastně někde náročnější než dříve.

+2/0
26.7.2013 23:55

P69a13t14r63i21k 46M10a42r25e37k 8852307178296

na tom neco taky je .. to ma jak kdyz si clovek zvykne na ESP,ABS,parkovaci asistenty atp ... a pak sedne do auta ktere nic nema a ma problem ho vubec rozjet a nekde zaparkovat ...

+1/−1
27.7.2013 0:37

L97i12b93o95r 57F98o60l87t92ý23n37e78k 2526855907274

Jo to jo, představa, že bych měl rozjet Škodu 120, neřku-li MB 1000, je pro mě šílená, asi bych to ani neuměl nastartovat :)

0/−1
27.7.2013 7:54

P14a22t32r91i52k 87Š85e62b45e45s18t12a 4823322116955

mno ono stačí přechod z automatu na manuál u někoho, kdo v tom nikdy neseděl.. dříve jsme se amíkům smáli, dnes mnohé autoškoly nabízí výuku na automatech... sednou do manuálu - ani to nerozjedou.

0/0
27.7.2013 10:21

M66a83r27t78i42n 73N47o30v66o75t89n75ý 9848675600191

Kde ten systém není nainstalovan, nemůže ten vlak jet 200km rychlosti, ale ma automaticky dobrzdit. Tak to je tusim i v zeleznicnich pravidlech v cele EU...

0/0
27.7.2013 7:53

M24a20r24t63i37n 63N40o21v48o58t60n49ý 9958775650911

Vlak ma ale automaticky zpomalit při obusteni toho systemu, stejne jako upozornit ridice!

0/0
27.7.2013 8:01

J70a94n 35Z16a58m53a66z91a64l 4255625223111

Je do chyba strojvedouciho. Je sice pekne, ze jsou zabezpecovaci zarizeni, ale ten clovek tam sedi od toho aby ten vlak "ridil", bere za to plat a je to v kazdem pripade jeho odpovednost. Svadeni to na to, ze nejaky system mel vlak zastavit je blbost. Borec nejel tu trat poprve a musel vedet jak to tam vypada... Je hrozne, jak se kazdy chce zbavit nejake odpovednosti a svadi to na nefunkcni system (at uz technicky, nebo spolecensky)...

+2/−6
26.7.2013 23:07

A94l84e35x92a91n68d67r 72K41o35s71t77k29a 5819336509526

Nápověda, vzdušnou čarou je to něco přes 500 km, ovšem vlaku, který jede podstatnou část cesty 200 km/h to trvá 7:30 a na mapě je ta cesta rovná asi jako čára na hřbetě plazící se zmije. Opravdu jste přesvědčen, že se člověk nemůže zmýlit, že je o pár km jinde? Že si lze zapamatovat tak "krátkou" trať do posledního šroubku, v obou směrech? (ono to obráceně vypadá zcela jinak) Chyba se stát nesmí, ne že nemůže.

+4/−3
26.7.2013 23:27

J10a83n 71Z14a89m42a53z60a70l 4525325973211

misto kde konci rychlodraha a trat se meni v obycejnou na te trati asi moc nebude..nemyslite;) a navic je to jeho prace sledovat trat a vedet kde je a jak rychel tam ma vlak jet...

pokud nesel vlak zpomalit, musel si toho byt vedom uz daleko drive nez az v zatacce;)

+4/−3
26.7.2013 23:36

P11a27t20r53i73k 34M55a14r19e97k 8282857448326

a od ceho jsou tam znacky na povolenou rychlost ??

+1/−1
27.7.2013 0:38

V56í85ť75a 29N26o48v64á41k 1908173205611

Třeba dostal milion € , když trochu zaspí....

0/−3
26.7.2013 22:55

V40l74a32d48i45m69í61r 39Š18n61e34k 9554578766451

Pamatuju na svého instruktora v autoškole, jak někde silničáři zapoměli po opravách značku třicítku v červeném kruhu a já tam jel 35, tak mi na to dupnul! A zařval: "tady je třicítka!" to byl šoumen! No jo no, předpis je předpis a jeho dodrźování je bez debat, notabene když se stane takové neštěstí!! Kolik asi mašinfíra vyfasuje, za 80 mrtvých??

+1/−2
26.7.2013 22:30

J43i12ř65í 85P69e67l85n66á83ř 6505363826439

Hm, můj instruktor byl policajt, a protože ho všichni chlupatci dost uctivě na dálku zdravili, tak asi dost vysoko v potravinovém řetězci. Nejen že si přivydělával v autoškole jako instruktor, ale ještě si tím vyřizoval svoje kšefty. Jakmile řekl "spěcháme" tak se po městě jezdilo kilem a nesměl jsem kašlat jen na semafory. Třetí hodinu jízd mě nutil jet od Motola do kopce směrem k BISce 120, protože jsme měli zpoždění. Navíc to byl kapitální obšourník a každou sobotu jsem ho tahal od jiné ludry. Často ani nenasadil na střechu to magnetické elko, protože na to zapomněl. Tak pro koho že ty předpisy vlastně jsou?  :-P

+2/−1
26.7.2013 22:50

H79o20n20z98a 90P42r58i33b65y72l 8376650550365

ikdyz to bude asi strojvudce vina, je zajimave ze dispecer urcite vidi, jakou rychlost ten vlak v urcitem useku jede, urcite mu musel i ukazat,ze tento vlak jede v useku kde je povolena 80 vic jak 2x tolik, proc ten vlak nezastavil nebo se nedomahal zpomaleni. http://www.barco.com/~/media/Images/References/2010/RENFE/Control%20Rooms%20REFNE%201.jpg?mh=900&mw=900

+5/0
26.7.2013 22:19

P70e32t40r 27N51e79c15h61a75n15i47c52k75ý 7723906808220

Pokud je někde takový obrovský přechod mezi rychlostmi, tj. Z 200 na 80, tak tam musí být nějaké zpomalovače, to přece nejde ponechat na lidském činiteli. 200kmh je už na hraně reakční doby a za chvilkovou nepozornost nebo i nevolnost strojvůdce ten vlak ujede obrovskou vzdálenost. Jestli tam fakt takové zabezpečení není a ubrzdění je na vnímavosti strojvůdců, tak jde o bezpečnostní riziko jako prase a ta nehoda byla otázkou času.

+14/0
26.7.2013 21:25

T61o35m81á29š 97K61n42a22i98f53l 6793690737980

Jako myslíš zpomalovací prahy?

+2/−2
26.7.2013 21:52





Najdete na iDNES.cz