Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Španělské tratě jsou na špici, říká odborník k nehodě rychlovlaku

Španělsko truchlí za desítky lidí, kteří zahynuli při vykolejení vlaku u Santiaga de Compostela. Co tragédii mohlo způsobit? Zdeněk Chrdle, generální ředitel firmy AŽD Praha, která se zabývá zabezpečovací železniční technikou, říká, že zatím to spíše vypadá na chybu v lidském faktoru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J79a42r31d31a 66V87á49v76r64a 1696171201154

Tratě možná ale lidé co obsluhují vlaky asi ne :)

+1/−1
27.7.2013 1:44

E46d13u30a57r75d 20K21o49c57h 9384398367131

Panove ve Spanelsku chteji svalit veskerou vinu na strojvudce? Mam pro novinku. Nepise se rok 1913, nybrz 2013 a takova GPS stoji v nejvyssi kvalit 150 EUR. Naprogramovami vlaku dle aktualni GPS useku a maximalni povoleni ruchlosti v danek useku odhaduji na 50 000 EUR, co je tak 500 EUR najeden spanelsky vlak. Za tych 100 zachranenych zivotu v cene jizdneho ti stoji, ze amateri?

+1/0
26.7.2013 21:31

K25a70r37e80l 46M37i21š34k31a 2566102812189

A rozezná ta Vaše kvalitní GPS, po které koleji vlak jede?

+2/−1
26.7.2013 21:42

E78d41u50a48r90d 27K74o26c35h 9194408837911

a to ma nejaky vliv na maximalni rychlosti pro dany usek?

0/−1
26.7.2013 23:25

K90a40r83e36l 39M89i16š61k94a 2436952642669

V každé koleji může být jiné omezení, s tím se můžete setkat i u nás.

0/−1
27.7.2013 2:58

E91d45u50a87r64d 48K75o30c60h 9934628737551

ja tady pisu o omezeni v samotnem vlaku dle jeho aktualni polohy GPS a ne zabezpecujiciho systemu v koleji. To mam tomu chapat tak, ze koleje v zakrute maji tak rozdilny polomer, ze je problem stanovit maximalni rychlost vlaku pro vsechny koleje v zakrute?

0/0
27.7.2013 9:21

K56a87r38e88l 60M95i96š54k45a 2806492942269

Jenže rychlostní profil vlaku musí zrcadlit omezení z infrastruktury a nelze předpokládat, že budou ve všech kolejích vždy stejná omezení. Proto je potřeba znát i kolej, po které vlak jede. Další věcí je bezpečnost samotného GPS signálu, bezpečné zpracování signálu ze satelitů, vlastnictví satelitů, ...

+1/0
27.7.2013 10:30

E19d74u56a82r96d 53K82o34c35h 9394758467541

1. aktualni omezeni v infrastrukture musi stejne nekdo v bezpecnostnem kolejovem systemu prestavit, stejne tak muze nekdo prestavit informacni system vlaku. Ty magnety v kolejich stejne slouzi na urceni rychlost vlaku minimalne svym rozestupem. Muzeme je chapat i jako mechanicke zabezpeceni, ktere v tyto situaci selhalo, bylo odcizeno nebo nejakym podvodem, spatnim rozhodnutim neamontovamo, to si jiz vyresi zhnili spanele. Ovsem takovy bezpecnosti system vlaku muze montovat na objednavku primo vyrobce vlaku a jeho znefunkcneni je temer nemozne v pripade pouziti dualniho systemu

 

2. Nikde neni napsano, ze se nemuze pouzivat kombinace GPS systemu ve vlaku a magnetickeho systemu v kolejich.

3. Co se tyce GPS technologie, jedna se o pomerne spolehlivou puvodem armadni technologii a dobry softver dokaze dle projete vzdalenosti a rychlosti eliminovat i malo pravdepodobne vypadky signalu, napr. v tunelech, jelikoz draha, smerovani a delka koleje se na rozdil od silnice nemeni.

4. Jsou lidi, kteri hledaji jak se problem da resit a jsou lide, kteri hledaji cestu, jak problem neresit. Ovsem tato vlakova tragedie ve Spanelsku rozhodne jiz nepatri do 21. stoleti a odpivednost rozhodne nemuze nest jenom strojvudce, na kterou tu spinu klasicky propagandisticky zhodi.

0/0
27.7.2013 13:53

K90a18r71e40l 45M31i61š83k42a 2286322152829

"Magnety", balízy atd. slouží k určení polohy a případně k přenosu další informace (např. o znaku návěstidla u ETCS L1).

V železničních aplikacích není požadována jen spolehlivost, ale i bezpečnost, což jsou dva různé požadavky, koukněte do evropských norem pro železniční zabezpečovacích zařízení. GPS je dobrá pro automatizační a informační funkce, ale ne pro funkce, od kterých je vyžadováno bezpečné chování. Copak z družic, které ani nevlastní evropský subjekt, jde bezpečný signál? Proto se u ETCS nepoužívá GPS, ale využívá se balíz a odometrie. Informace pro přenos dat z RBC do mobilní části se přenáší pomocí GSM-R, což opět není veřejný systém, ale o ale GSM systém určený pro drážní prostředí.

+1/0
27.7.2013 14:26

E10d67u21a55r64d 10K91o47c38h 9104728767951

Diky za podrobne vysvetleni, beru. Jeste jeden dotaz. Co brani vedet presnou polohu vlaku dle ujetych km, kdyz se delka trate nemeni? Kdyz kazda kolej od vyhybky k vyhybce ma svoji pevnu delku?

0/0
27.7.2013 20:48

K18a90r30e31l 57M61i52š16k15a 2876822152459

Ujetá vzdálenost nemusí být úplně přesná díky například ojetým kolům, proto se doplňuje balízami na trati a u ETCS i odometrií ve formě dopplerovského radaru na vozidle.

0/0
27.7.2013 23:15

P28a43v42e76l 56J33a76n24a53t25a 9231783745748

Édo, di raději něco uvařit a neobtěžuj nás hlupáky, jo? ;-D;-D

0/0
28.7.2013 8:08

M54a17r61t18i97n 63V48o23t69a63v21a 6698708621765

Nechapu, proč většina již odsoudila strojvůdce, aniž by bylo přesně známo, co se stalo. Nikdy by se nemělo stát, že by selhání jediného faktoru (člověka) mohlo vést k takovéto chybě. Co tvrdí ředitel AŽD taky není úplná pravda (spíše zjednodušená). Národní zabezpečovače většiny zemí vyžadují součinost strojvůdce, ale zároveň jej kontrolujou - pokud například omdlí, po určité době automaticky zastaví vlak (atd).

Jinak připomenu nehodu u Čerčan - taky vyšetřování ukázalo, že se jednalo o chybu zapezpečovače ESA11 od AŽD, ačkoliv se to všichni prvně snažili shodit na strojvedoucího ...

Takže laskavě počkejme se souzením, až bude jasné, kdo za to může.

PS: Osobně něvěřím, že by strojvůdce udělal něco takového úmyslně. Jakožto zkušený člověk v drážním prostředí musí vědět, že oblou k 80 se dá projet cca 100, aniž by vykolejil, ale určitě by tam úmyslně nevletěl ve 190 KM/H - to by musel být sebevrah ...

+2/0
26.7.2013 21:13

J93o78s38e50f 29L81e58b15d61u52š49k98a 4812633753175

Nerozumím železničnímu zabezpečování, ale v TV říkali, že chvíli před tím strojvedoucí hlásil, že jede 160 a nemůže zastavit, takže nevím co se dělo. Jinak je to hrůza.

+2/0
26.7.2013 21:11

P51a82v85e96l 97J53a79n84a50t95a 9141723785658

Zrejme potreboval novou fotku tachometru na facebook. I kdyby ho povesili 80x tak nesplati tu hruzu co svou tuposti zavinil. Na fotkach cumi jak suva z nudli, idiot.

+6/−5
26.7.2013 18:25

M85a62r23t47i58n 45V83o38t55a92v94a 6128988641575

Opravdu nechapu vas nazor ... Jeste nevite nic o tom, co se stalo, pouze to, co media vyplodila pri svych honech za senzaci (a co vubec nemusi byt pravda). Kazdopadne to svedci budto o vasi nizke inteligenci nebo krveziznivosti ...

+2/0
26.7.2013 22:05
Foto

R63a66d58o93m56í68r 85Š83r64á77m50e98k 4538980326774

vlaky ve španělsku nemají něco jako brzdu ??? pokud tomu tak opravdu je tak už nikdy vlakem nejedu, alespoň ne ve španělsku.. myslel jsem že se jedná o prostředky které je možno v nouzovém případě dobrzdit. Dle toho co se nám tu snažíte vnutit je vlak zcela v moci počítače a strojvůdce si může jen fotit rychloměr... nebo řvát do vysílačky že jede 190 a že to asi pos*al ??? A co tedy ? Tu fotku ???

0/0
27.7.2013 15:09

P84e35t95r 66N85e85c43h14a39n32i23c37k92ý 7113956538240

Jestli ten zabezpečovák sám dobrzdí vlak, tak ho měl zabrzdit dřív než vyjel z vysokorychlostní trati, aby mohl pokračovat bezpečně do oblouku. Co to je za systém, brzdi co to dá jinak letíš ven?

+4/0
26.7.2013 18:23

P36e86t38r 54V78e32s95e98l77ý 2579688183466

Máte své dny anebo jste opravdu tak hloupá?

+2/0
26.7.2013 17:50

P40e38t32r 25V20e75s13e97l71ý 2779328533636

Hele Dvořák, dej si sakra do pořádku redakční systém, radši sestarej aby se ti příspěvky řadily kam mají místo směšného hlídáníeurokorektností.

tohle patřilo paní Zíkové ...

+5/0
26.7.2013 17:53

P54e58t90r62a 80Z96í83k27o22v92á 2321163139984

Vlak jel rychle, strojvůdce měl teprve 52 let, až se u nás budou prohánět vlaky se 70letými předdůchodci, to teprve bude mazec.

+2/−13
26.7.2013 17:22

T66o17m37a74š 95P92o91k84o15r76n90ý 6308505262633

Ono nezáleží na věku toho dotyčného, ale co má v hlavě. Někteří lidé se chovají jako i... bez ohledu na to kolik jim je. Znám lidi co mají víc jak 70 let a rozum bych s nimi mělil okamžitě. Na druhé znám mladé ambiciózní b.., kteří mají v hlavě akorát tak na... Ale hlavně, že furt řvou po penězích.

+4/0
26.7.2013 18:32

Č19e16s10t24m97í51r 50P86r93o86c21h61á22z26k38a 8928140718131

Jestli nebyl strojvůdce indisponován , tak nechápu , že nepoznal , že jede místo 80 skoro 200 .

+4/0
26.7.2013 17:09

A42l86e84x40a78n67d75r 83K85o58s46t85k10a 5689576529526

Poznal, ale dokud nevjel do zatáčky, tak netušil že je v průšvihu. Bohužel, cedulka s omezením rychlosti se v 200 dá přehlédnout dost snadno, v podstatě stačí mrknout.

+2/−2
26.7.2013 18:03

P81e96t73r 32S36o64v93a 9596238516709

jaka cedulka,demente?je rok 2013.kdyz vo tom vis kulovy,tak se bav o pleteni a hackovani s babama a neprispivej k vecem,vo kterejch vis h. :-/

+3/−3
26.7.2013 18:29

Č22e65s55t23m43í17r 70P72r39o61c10h76á38z85k12a 8198800618431

Ten člověk jezdil na dráze 30 let, na dané trati rok a znal každou zatáčku . To neni jako když jedete po neznámé silnici . Podle mne, a to je spekulace, si zdřímnul . Od sjezdu z rychlostní tratě, kde je plně po kontrolou techniky je to prý 4 km k té zatáčce pod bezpečnostním systémem, který není plně autonomní . To je při té rychlost nějakých 3 až 4 minuty .

+2/0
26.7.2013 18:49

Č38e78s48t47m74í28r 55P20r59o30c45h29á54z33k23a 8728910898711

Oprava , to je kolem jedné minuty .

0/0
26.7.2013 18:52

M66a61r86t78i22n 15V80o29t44a46v34a 6548238961795

Právě to je poněkud háček ... Většina systémů, které znám (pracuji v oboru), vyžaduje při předání řízení z automatického vedení do ručního (nebo poloručního) řízení potvrzení strojvůdcem, jinak začne automaticky bzdit ... Také pochybuji, že by se předávalo manuální řízení před zpomalením ...

Poněkud to ukazuje na minimálně nedomyšlenou zabezpečovačku

+1/0
26.7.2013 22:14

J23a90n 73V28a80v93ř86í95č20e52k 2937425551534

Souhlasím, podobné zaspáni lze spatřit všude kde dálnice plynule přechází v normální komunikaci. Některým řidičům trvá dost dlouho než si uvědomí kde se nacházejí a přizpůsobí rychlost.

0/0
27.7.2013 12:50

M25a22r20e29k 18S94l81a50b98i35h42o92u98d20e73k 7358741322313

Třeba byla z hliníku. Klidně jí mohl nějaký Čech ukrást!

+1/−1
26.7.2013 19:12

P73e19t31r 98S73o18v76a 9786648756369

tak na mleti lidi o betonovou zed,kadpoadne...:-/

+1/−2
26.7.2013 17:00





Najdete na iDNES.cz